Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółk... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.20.2022.1.SP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.20.2022.1.SP

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w B. (dalej: „Wnioskodawca”) jest spółką z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca jest aktualnie właścicielem większościowego (61%) pakietu udziałów (dalej: „Pakiet Wnioskodawcy”) w innej polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, C. sp. z o.o. z siedzibą w B., również podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (dalej: „Spółka Zależna”).

Wnioskodawca nabył wspomniany pakiet większościowy udziałów w Spółce zależnej na podstawie umowy sprzedaży, zawartej we wrześniu 2021 r., własność nabywanych udziałów przeszła na Wnioskodawcę z chwilą zawarcia umowy.

Ani Wnioskodawca ani Spółka Zależna nie wchodzą w skład podatkowych grup kapitałowych. Ani Wnioskodawca, ani Spółka Zależna nie korzystały do tej pory i nie korzystają nadal ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”). Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą.

100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy posiadają osoby fizyczne będące obywatelami polskimi, zamieszkałe stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka zależna nie posiada akcji lub udziałów w kapitale innych spółek, nie posiada też tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości nie stanowią bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 50% wartości aktywów Spółki Zależnej.

Wnioskodawca ma zamiar nabyć od drugiego ze wspólników Spółki Zależnej pakiet udziałów w kapitale zakładowym Spółki Zależnej (dalej: „Pakiet Drugiego Wspólnika”). Nabycie nastąpi w rezultacie wniesienia przez tego drugiego wspólnika Spółki Zależnej wspomnianego pakietu udziałów do majątku Wnioskodawcy tytułem wkładu niepieniężnego (aportu). Na dzień składania niniejszego wniosku Pakiet Drugiego Wspólnika stanowi 39% udziałów w kapitale zakładowym Spółki zależnej, niemniej jednak nie jest wykluczone, że przed wniesieniem Pakietu Drugiego Wspólnika kapitał zakładowy Spółki Zależnej zostanie podwyższony, a dodatkowe udziały wyemitowane przez Spółkę Zależną zostaną objęte przez drugiego wspólnika - w rezultacie aktualne proporcje, w jakich pozostają do siebie Pakiet Wnioskodawcy i Pakiet Drugiego Wspólnika (61% - 39%) ulec mogą zmianie. Niemniej jednak w wyniku ewentualnego podwyższenia kapitału udział procentowy Pakietu Wnioskodawcy w kapitale zakładowym Spółki Zależnej nie spadnie poniżej 10%.

W rezultacie nabycia Pakietu Drugiego Wspólnika Wnioskodawca stanie się jedynym wspólnikiem Spółki Zależnej.

Po nabyciu Pakietu Drugiego Wspólnika i nabyciu statusu jedynego wspólnika, Wnioskodawca zamierza odpłatnie zbyć 100% posiadanych udziałów w kapitale Spółki Zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.

Wnioskodawca złoży, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o Ustawy CIT. Oświadczenie zawierać będzie:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

Pytanie

Czy w przypadku odpłatnego zbycia pakietu 100% udziałów w kapitale Spółki Zależnej w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku, jeśli odpłatne zbycie nastąpi po upływie 1 roku od dnia nabycia Pakietu Wnioskodawcy, ale przed upływem 1 roku od dnia nabycia Pakietu Drugiego Wspólnika, a także przed upływem 1 roku od dnia 1 stycznia 2022 r., dochód Wnioskodawcy z tytułu tego odpłatnego zbycia korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku odpłatnego zbycia pakietu 100% udziałów w kapitale Spółki Zależnej w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku, jeśli odpłatne zbycie nastąpi po upływie 1 roku od dnia nabycia Pakietu Wnioskodawcy, ale przed upływem 1 roku od dnia nabycia Pakietu Drugiego Wspólnika, a także przed upływem 1 roku od dnia 1 stycznia 2022 r., dochód Wnioskodawcy z tytułu tego odpłatnego zbycia będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o Ustawy CIT.

Wspomniane zwolnienie stanowi element tzw. „reżimu holdingowego” uregulowanego przepisami art. 24m - 24p Ustawy CIT, dodanymi do ustawy na mocy przepisów Ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Polski Ład”).

Zgodnie z art. 24m pkt 1 Ustawy CIT, ilekroć w niniejszym rozdziale (tj. rozdziale 5b) jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (to jest podatnikiem podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu).

W myśl art. 24m pkt 2 ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce holdingowej – oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-   wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 j ust. 2,

-   wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-   z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m pkt 3 Ustawy CIT, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W myśl art. 24 o ust. 2 ustawy, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów, zastosowanie wspomnianego zwolnienia wymaga przede wszystkim ustalenia, że spółka korzystająca ze zwolnienia posiada status „spółki holdingowej", a spółka, w której udziały (akcje) są zbywane posiada status „spółki zależnej” (w analizowanym przypadku „krajowej spółki zależnej”) w rozumieniu tych przepisów.

Najistotniejszym z warunków uznania spółek za odpowiednio spółkę holdingową i krajową spółkę zależną jest wymóg posiadania przez spółkę holdingową, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. Wymóg ten w ocenie Wnioskodawcy będzie spełniony w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku, pod warunkiem, że odpłatne zbycie udziałów w kapitale Spółki Zależnej nastąpi po upływie 1 roku od dnia nabycia przez Wnioskodawcę Pakietu Wnioskodawcy.

Przepisy przejściowe zawarte w Polskim Ładzie nie odnoszą się do zwolnienia uregulowanego w art. 24o Ustawy CIT, w szczególności nie wskazują, w jaki sposób należy obliczać wspomniany wyżej okres 1 roku nieprzerwanego posiadania 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

Oznacza to, że wspomniany wymóg interpretować należy zgodnie z jego językowym rozumieniem - status „spółki holdingowej” i odpowiednio „krajowej spółki zależnej” nabywany jest, przy spełnieniu pozostałych warunków, po upływie 1 roku nieprzerwanego posiadania przez spółkę bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale drugiej spółki.

Nie jest przy tym istotne kiedy weszły w życie przepisy regulujące wspomniane zwolnienie podatkowe (roczny okres liczyć należy od dnia faktycznego nabycia lub objęcia co najmniej 10% pakietu udziałów w drugiej spółce, a nie np. od dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów, jeśli nabycie lub objęcie 10% pakietu miało miejsce przed tym dniem).

Ponadto, jeśli na moment odpłatnego zbycia udziałów wspomniany wyżej warunek został spełniony, to dla stosowania zwolnienia nie ma znaczenia, że przedmiotem transakcji są również udziały lub akcje nabyte „dodatkowo”, „ponad” wspomniany 10% pakiet, a od czasu ich nabycia do czasu transakcji nie upłynął 1 rok.

Wynika to z faktu, że przedmiotem zwolnienia, zgodnie z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT są „dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej" - chodzi tu o wszystkie zbywane udziały lub akcje, a nie tylko te, które spółka zbywająca posiadała nieprzerwanie przez rok.

Zgodnie z językowym brzmieniem analizowanych przepisów warunek nieprzerwanego posiadania 10% pakietu udziałów lub akcji stanowi jedynie jedną z przesłanek przyznania spółkom statusu odpowiednio „spółki holdingowej” oraz „krajowej spółki zależnej” - jeśli spółki posiadają ten status, to ze zwolnienia z art. 24o ustawy korzystają dochody spółki holdingowej ze zbycia wszystkich udziałów w kapitale spółki zależnej. Ustawodawca nie odnosi się natomiast do warunku nieprzerwanego, rocznego posiadania udziałów lub akcji w kontekście zwolnienia dochodów ze zbycia konkretnych pakietów udziałów lub akcji.

Jeśli chodzi o pozostałe warunki przyznania Wnioskodawcy i Spółce Zależnej statusu odpowiednio „spółki holdingowej” i „krajowej spółki zależnej” określone w art. 24m pkt 1, 2 i 3, to wszystkie z nich będą w okolicznościach opisanych we wniosku spełnione.

Zarówno Wnioskodawca jak i Spółka Zależna są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością i polskimi rezydentami podatkowymi.

Ani Wnioskodawca ani Spółka Zależna nie wchodzą w skład podatkowych grup kapitałowych.

Ani Wnioskodawca, ani Spółka Zależna nie korzystały do tej pory i nie korzystają nadal ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 Ustawy CIT. Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą.

100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy posiadają osoby fizyczne będące obywatelami polskimi, zamieszkałe stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka Zależna nie posiada akcji lub udziałów w kapitale innych spółek, nie posiada też tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Oprócz warunków uznania spółek odpowiednio za „spółkę holdingową” i „spółkę zależną” spełnione będą też warunki zastosowania zwolnienia określone w art. 24o ustawy, mianowicie Wnioskodawca złoży, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o Ustawy CIT. Oświadczenie zawierać będzie:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

Ponadto, nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości nie stanowią bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 50% wartości aktywów Spółki Zależnej.

Dlatego też w przypadku odpłatnego zbycia pakietu 100% udziałów w kapitale Spółki Zależnej w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku, jeśli odpłatne zbycie nastąpi po upływie 1 roku od dnia nabycia Pakietu Wnioskodawcy, choćby przed upływem 1 roku od dnia nabycia Pakietu Drugiego Wspólnika, a także przed upływem 1 roku od dnia 1 stycznia 2022 r., dochód Wnioskodawcy z tytułu tego odpłatnego zbycia będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o Ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.

Regulacja opiera się na następujących filarach:

1)pełnym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz

2)zwolnieniu z tego podatku 95% dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.

Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.

Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.

W myśl art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Natomiast, stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT,

spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

W myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT,

Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy,

Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanych powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.

Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:

Z kolei zgodnie z art. 22c ust. 2 tej ustawy:

na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

i.skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

ii.skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Niemniej jednak, powyższe zwolnienia będą alternatywą dla obecnie funkcjonujących w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnień z art. 20 ust. 3 lub art. 22 ust. 4 ww. ustawy. A więc, zgodnie z zamierzeniami ustawodawcy, podatnicy będący spółkami holdingowymi będą mieli możliwość skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT albo skorzystania ze zwolnień w ramach reżimu holdingowego.

Przepisy Reżimu Holdingowego i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do konkretnych relacji i poszczególnych spółek spełniających określone przesłanki z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w przypadku osiągnięcia dochodu przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, podmiot zbywający udziały spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie czy podmiot, którego akcje (udziały) są zbywane spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej).

Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i jest właścicielem większościowego pakietu udziałów w innej spółce z o.o. (Spółka Zależna), również podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Większościowy pakiet udziałów w Spółce Zależnej został nabyty na podstawie umowy sprzedaży we wrześniu 2021 r. Wnioskodawca i Spółka Zależna nie wchodzą w skład podatkowych grup kapitałowych. Wnioskodawca i Spółka Zależna nie korzystały do tej pory i nie korzystają nadal ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Osoby fizyczne będące obywatelami polskimi, zamieszkałe stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce posiadają 100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. Spółka zależna nie posiada akcji lub udziałów w kapitale innych spółek, nie posiada też tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze. Nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości nie stanowią bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 50% wartości aktywów Spółki Zależnej. Wnioskodawca ma zamiar nabyć pakiet udziałów w kapitale zakładowym Spółki Zależnej od Drugiego Wspólnika, tak aby ostatecznie stać się jedynym wspólnikiem Spółki Zależnej. Zanim dojdzie do nabycia pakietu udziałów od Drugiego Wspólnika, może mieć miejsce podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Zależnej, a dodatkowe udziały zostaną objęte przez Drugiego Wspólnika, w rezultacie czego proporcje udziałów Wnioskodawcy i Drugiego Wspólnika mogą ulec zmianie. W wyniku ewentualnego podwyższenia kapitału udział procentowy Pakietu Wnioskodawcy w kapitale zakładowym Spółki Zależnej nie spadnie poniżej 10%. Po uzyskaniu statusu jedynego wspólnika w Spółce Zależnej, Wnioskodawca zamierza odpłatnie zbyć 100% posiadanych udziałów w kapitale Spółki Zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT. Wnioskodawca złoży, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o Ustawy CIT. Oświadczenie będzie zawierać niezbędne dane.

Z zadanego we wniosku pytania wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć udziały w Spółce Zależnej po upływie roku od dnia nabycia pierwszego pakietu udziałów w Spółce Zależnej, ale przed upływem roku od dnia nabycia pakietu udziałów od Drugiego Wspólnika, a także przed upływem jednego roku od dnia 1 stycznia 2022 r. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy taka transakcja będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do przedstawionego opisu sprawy wskazać należy, że jednym z warunków aby móc skorzystać ze zwolnienia o którym mowa powyżej jest warunek wskazany w art. 24m pkt 2 lit. a i art. 24m pkt 3 lit. a ustawy o CIT, tj. warunek posiadania co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku.

W przypadku opisanym we wniosku ten warunek w 2022 r. nie będzie spełniony.

Wykładnia literalna ww. brzmienia wskazuje wprost na posiadanie co najmniej przez rok udziałów (akcji) w spółce zależnej, a więc w spółce, która taki status posiada przez okres co najmniej jednego roku na moment sprzedaży udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej.

Jak już wcześniej wskazano, podstawowym warunkiem uzyskania statusu spółki holdingowej jest posiadanie przez nią, nieprzerwanie przez okres min. 1 roku, bezpośrednio, na podstawie tytułu własności, min. 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. Ponadto, należy przyjąć, że również pozostałe warunki, wymienione w art. 24m ustawy o CIT, zarówno w odniesieniu do spółki holdingowej, spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej, powinny być spełnione przez cały w/w okres.

Podkreślenia wymaga, że w praktyce pierwszym rokiem, w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym będzie rok 2023. Jako, że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 roku, ten moment należy uznać za rozpoczynający bieg rocznego okresu, w którym powinny być spełnione warunki, przewidziane w przepisach o reżimie holdingowym.

W rezultacie, w trakcie roku 2022 nie będą spełnione wszystkie przesłanki powalające uznać Spółkę za spółkę holdingową, o których jest mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Z kolei, Spółka Zależna nie będzie posiadał statusu spółki zależnej w rozumieniu art. 24m pkt 3 ww. ustawy.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.