Temat interpretacji
w zakresie ustalenia: - czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom, - czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.), uzupełnionym 2 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:
- czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom – jest prawidłowe,
- czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 października 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:
- czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom,
- czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 stycznia 2021 r., Znak: 0113-KDIPT2-3.4011.854.2020.2.SJ, 0111-KDIB1-1.4010.435.2020.3.BS, 0113-KDIPT1-2.4012.743.2020.3.KW wezwano do ich uzupełnienia, co też nastąpiło 2 lutego 2021 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej: „Spółka” lub „Koordynator”) prowadzi działalność gospodarczą – jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.
Program
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa z siedzibą w X (dalej: „Klient” lub „Sponsor”), usługę polegającą na organizacji programu motywacyjnego dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub zawodową oraz kupujących w ramach tejże działalności produkty AGD wybranych marek u Klienta oraz dla podmiotów współpracujących w tymi podmiotami gospodarczymi w ramach działalności gospodarczej lub poza działalnością gospodarczą (dalej: „Program”). Program organizowany jest na podstawie Regulaminu opublikowanego na stronie www Programu oraz dostępnego w siedzibie Spółki (dalej: ”Regulamin”). W treści Regulaminu Klient nazwany został „Głównym Organizatorem” jednakże za tym tytułem nie idą w ślad żadne formalne obowiązki spoczywające na Kliencie – są one bowiem w całości realizowane w ramach Programu przez Wnioskodawcę. Klient jest wyłącznie podmiotem, który zlecił Wnioskodawcy organizację Programu i finansuje jego przeprowadzenie.
Finansowanie Programu
Program jest w całości finansowany przez Sponsora co oznacza, że Sponsor ponosi koszt jego organizacji przez Wnioskodawcę (koszt usługi marketingowej) oraz koszt związany z zakupem przez Wnioskodawcę oraz wydaniem na rzecz Uczestników Nagród w Programie (koszt nabycia towarów i usług).
Nagrody w Programie nabywa, a następnie wydaje Wnioskodawca.
Spółka zawarła z Klientem umowę o świadczenie usług marketingowych, w której treści strony postanowiły, że wynagrodzenie Spółki składa się z dwóch elementów kalkulacyjnych:
- jednego w postaci wynagrodzenia za obsługę Programu (poprowadzenia Programu)
- i drugiego w postaci wynagrodzenia przewidzianego w celu nabycia i wydania nagród w Programie.
Czasem środki na nabycie Nagród Klient wypłaca Spółce z góry (ewentualną nadwyżkę środków ponad kwotę wydaną na te nagrody Spółka zwraca Klientowi), a czasem Spółka najpierw nabywa Nagrody a później na podstawie dokumentów potwierdzających poniesione koszty, Klient zwraca Spółce tę kwotę.
Część Nagród w Programie stanowią produkty AGD wprowadzone na rynek oraz sprzedawane pod wybranymi markami (dalej: „Nagrody pod markami Sponsora”). Nagrody pod markami Sponsora, tak jak wszystkie pozostałe Nagrody, wydawane są na rzecz Uczestników przez Spółkę. W celu realizacji Programu Spółka nabywa od Sponsora Nagrody pod markami Sponsora – nabycie przez Spółkę Nagród pod markami Sponsora dokumentowane jest poprzez wystawienie przez Sponsora na rzecz Spółki faktury. Następnie Spółka, wydając Nagrody pod markami Sponsora na rzecz Uczestników, dokumentuje tą czynność poprzez wystawienie na rzecz Uczestnika protokołu zdawczo – odbiorczego, zaś na rzecz Sponsora wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż na jego rzecz tych ruchomości (odpłatną dostawę towarów). Opisana w tym miejscu sprzedaż na rzecz Sponsora przez Spółkę Nagród pod markami Sponsora realizowana jest przez Spółkę z zachowaniem rynkowej marży przyjętej przez strony.
Definicje
Program skierowany jest do dwóch kategorii Uczestników:
- Uczestników Nadrzędnych oraz
- Uczestników Zaproszonych
Uczestnikiem Nadrzędnym (Uczestnik Premium) – jest to zarejestrowana w Serwisie, na zasadach określonych w Regulaminie osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej spełniająca łącznie następujące warunki:
- posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
- prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- kupująca w ramach prowadzonej działalności produkty AGD wybranych marek u Klienta,
- która została zaproszona do Programu przez Klienta i potwierdzona przez Opiekuna podczas rejestracji do Programu.
Uczestnikiem Zaproszonym (Współpracownik) – jest osoba fizyczna spełniająca łącznie następujące warunki:
- posiadająca pełną zdolność co czynności prawnych,
- zatrudniona u Uczestnika Nadrzędnego lub z nim współpracująca,
- zaproszona do Programu przez Uczestnika Nadrzędnego,
- która po otrzymaniu zaproszenia i linku do formularza rejestracji zarejestrowała się w Serwisie i której udział w Programie został potwierdzony przez Opiekuna,
- oraz która posiada stałe miejsce pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczestnik Zaproszony może być pracownikiem Uczestnika Nadrzędnego zatrudnionym u niego na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej albo też przedsiębiorcą współpracującym z Uczestnikiem Nadrzędnym.
Zgodnie z treścią Regulaminu, jako Produkty należy rozumieć produkty AGD, będące w ofercie Sponsora, sprzedawane pod wybranymi markami bezpośrednio przez Sponsora za pośrednictwem portalu internetowego w modelu sprzedaży bezpośredniej na rzecz podmiotów gospodarczych B2B, za których nabycie Uczestnikowi Nadrzędnemu przyznawane są Punkty (dalej: „Punkty”).
Program prowadzony jest na podstawie Regulaminu (dalej: „Regulamin Programu” lub „Regulamin”). W treści Regulaminu to Wnioskodawca zobowiązuje się względem Uczestników do wydania nagród w przypadku spełnienia określonych tym Regulaminem przesłanek. Wnioskodawca jest podmiotem przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego.
Definicje zawarte w treści Regulaminu
Rejestracja – potwierdzenie udziału Uczestnika w Programie przez utworzenie Konta Uczestnika. Rejestracja jest możliwa wyłącznie w przypadku spełnienia łącznie wszystkich warunków przystąpienia do Programu.
Konto – Konto Nadrzędne albo Konto Współpracownika.
Konto Nadrzędne (Konto Premium) – miejsce w komputerowym systemie obsługującym Program oznaczone indywidualną nazwą (numer NIP Uczestnika Nadrzędnego) i zabezpieczone hasłem podanym przez Koordynatora, w którym gromadzone są dane Uczestnika Nadrzędnego i gromadzone są przyznawane mu Punkty.
Konto Podrzędne (Konto Współpracownika) – miejsce w komputerowym systemie obsługującym Program, oznaczone indywidualną nazwą (numer NIP Uczestnika Nadrzędnego, który zaprosił danego Współpracownika do Programu plus cyfra porządkowa) i zabezpieczone hasłem nadanym przez Koordynatora, w którym gromadzone są dane Uczestnika Zaproszonego i gromadzone są Punkty przyznane mu przez Uczestnika Nadrzędnego.
Nagroda – korzyść materialna (rzeczowa) przyznawana za zebrane przez Uczestnika Programu Punkty.
Punkty – oznaczają Punkty przyznawane Uczestnikom Nadrzędnym przez Koordynatora według zasad określonych w Regulaminie za zakup od Sponsora Produktów. Punkty te mogą być dalej przekazywane przez Uczestników Nadrzędnych zaproszonym przez nich Współpracownikom. Są to również punkty przyznawane Uczestnikom za zrealizowane w Okresie Trwania Programu szkolenia.
Cel Programu
Celem Programu jest budowanie pozytywnych relacji oraz promocja Produktów wybranych marek poprzez narzędzia informatyczne dostępne na Stronie Internetowej Programu.
Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2018 poz. 165 z późn. zm.). Program nie jest przeznaczony dla osób nabywających Produkty jako konsumenci w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego lub innych podmiotów niewymienionych jako Uczestnicy.
Rejestracja w Programie oraz zapraszanie do udziału w Programie
Udział w Programie jest dobrowolny. W Programie mogą wziąć udział wyłącznie Uczestnicy, którzy przystąpią do Programu na zasadach opisanych w Regulaminie. Uczestnik Nadrzędny po przystąpieniu do Programu po zalogowaniu na swoim Koncie może dodawać (tj. zapraszać do udziału w Programie) Uczestników Zaproszonych, którzy wyrazili chęć udziału w Programie. Współpracownik staje się Uczestnikiem Zaproszonym w Programie dopiero po potwierdzeniu przez Opiekuna i po spełnieniu pozostałych warunków opisanych w Regulaminie. Współpracownicy mogą być przez Uczestników Premium zapraszani w całym okresie trwania Programu.
Zasady udziału w Programie
Program polega na tym, że:
- Uczestnik Nadrzędny otrzymuje Punkty za zakup Produktów od Sponsora zgodnie z ilością Punktów wskazanych w Zakładce Produkty w dniu zakupu i przyznawanych za zakup danego Produktu.
- Uczestnik Nadrzędny może dowolnie dysponować Punktami przyznanymi mu w ramach Programu. Oznacza to, że Uczestnik Nadrzędny może przekazać dowolną ilość przyznanych mu za zakupy Punktów dowolnemu/dowolnym z zaproszonych przez siebie Współpracowników, dla których zostały utworzone konta w Programie.
- Uczestnicy otrzymują Punkty również za inne aktywności proponowane przez Organizatora w trakcie trwania programu. Mogą to być np. szkolenia, korzystanie z ofert specjalnych itp.
- Dla ustalenia ilości należnych Uczestnikowi Nadrzędnemu Punktów znaczenie będą miały jedynie Produkty zakupione przez Uczestnika Nadrzędnego bezpośrednio od Sponsora.
- Punkty będą naliczane Uczestnikom dopiero za zakupy dokonane od dnia Rejestracji danego Uczestnika w Programie (tj. od dnia spełnienia przez Uczestnika Nadrzędnego łącznie wszystkich warunków opisanych w Regulaminie).
- Liczba przyznanych przez Koordynatora Uczestnikowi Nadrzędnemu Punktów ustalana jest w oparciu o raporty sprzedaży otrzymywane od Sponsora.
- W przypadku dokonania przez Uczestnika Nadrzędnego zwrotu produktów, za które zostały naliczone Punkty saldo Punktów na koncie Uczestnika Nadrzędnego zostaje pomniejszone o ilość przyznanych za zwrócone Produkty Punktów.
Nagrody w Programie
W treści Regulaminu przewidziane zostały następujące postanowienia odnoszące się do kwestii Nagród:
- Nagrody w Programie mają postać nagród rzeczowych. Przy każdej Nagrodzie wskazana jest liczba Punktów potrzebnych do jej uzyskania.
- Uczestnik ma prawo dokonać zamówienia pierwszej Nagrody po przekroczeniu na swoim koncie jednorazowo progu 200 Punktów. Powyższy warunek dotyczy zarówno Uczestnika Premium (na Koncie Premium) jak i Uczestnika Zaproszonego (na Koncie Współpracownika).
- W celu zamówienia danej Nagrody Uczestnik powinien posiadać w danym momencie na koncie ilość Punktów wystarczającą do zamówienia danej Nagrody (wskazaną w Zakładce Nagrody).
- W okresie ważności Punktów Uczestnik ma prawo zamawiania Nagród poprzez swoje Konto. Uczestnik dokonuje wyboru/ zamówienia danej Nagrody zaznaczając odpowiednie pole obok wybranej Nagrody w zakładce: „Nagrody” na swoim Koncie w Serwisie.
- Nagrody w Programie nie podlegają wymianie na równowartość pieniężną ani na Nagrody innego rodzaju.
- Uczestnik nie może przenieść prawa do uzyskania Nagrody na osoby trzecie.
- Po wyborze przez Uczestnika danej Nagrody suma posiadanych przez niego Punktów ulega zmniejszeniu o ilość Punktów potrzebnych do uzyskania tejże Nagrody.
Podatki
W treści Regulaminu Wnioskodawca zawarł informację, że Nagrody wydane w ramach Programu stanowią:
- przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej Uczestnika (w przypadku Uczestników będących osobami fizycznymi), o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) albo
- przychód osoby prawnej (w przypadku Uczestników będących osobami prawnymi), o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.)
i podlegają opodatkowaniu przez Uczestnika na zasadach ogólnych wynikających odpowiednio z przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Natomiast w przypadku Uczestnika nieprowadzącego pozarolniczej działalności gospodarczej, co do zasady, na takim Uczestniku ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych należnego w związku z otrzymaniem Nagrody; wartość Nagrody stanowi dla takiego Uczestnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT i zgodnie z art. 42a Ustawy o PIT Uczestnikowi takiemu zostanie wystawiony i doręczony formularz PIT-11, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Warunkiem wydania Nagrody Uczestnikowi, o którym mowa powyżej, jest podanie przez niego danych niezbędnych do sporządzenia informacji podatkowej PIT-11, jeżeli obowiązek wystawienia takiej informacji wynika z przepisów prawa podatkowego.
Informacje formalne
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Usługi marketingowe świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT.
Wnioskodawca Program w opisany wyżej sposób aktualnie prowadzi (od 25 sierpnia 2020 r.) (Zaistniały stan faktyczny), jak i będzie prowadzić w przyszłości (Zdarzenie przyszłe).
Wnioskodawca planuje także w przyszłości wprowadzenie modyfikacji do treści Regulaminu. Zgodnie z planowaną zmianą, po wyborze przez Uczestnika danej Nagrody suma posiadanych przez niego Punktów ulega zmniejszeniu o ilość Punktów potrzebnych do uzyskania tejże Nagrody a ponadto Uczestnik będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy określonej kwoty pieniężnej. Będzie to symboliczna kwota (zakłada się obecnie, że będzie to 1 zł brutto). Wnioskodawca przewiduje, że wartość nagród będzie mieścić się w przedziale od 100 zł do 15000 zł (w zależności od zainteresowania Programem i rozwoju sytuacji kwoty te mogą potencjalnie ulegać zmianom). Nagrody, które będą zbywane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników zostaną nabyte uprzednio przez Wnioskodawcę od Sponsora. W celu wprowadzenia tej zmiany Wnioskodawca dokona odpowiednich modyfikacji w treści Regulaminu (Zdarzenie przyszłe II).
W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 stycznia 2021 r., Wnioskodawca wskazał m.in., że w przypadku gdy Wnioskodawca nie wyda Nagród w Programie, to kwoty otrzymane przez niego od Klienta tytułem równowartości wydawanych nagród będą podlegały zwrotowi na rzecz Klienta. Wnioskodawca wyjaśnia, że w przypadku, gdy Wnioskodawca nie wyda Nagród w Programie, to kwoty otrzymane przez niego od Klienta tytułem równowartości wydawanych nagród będą podlegały zwrotowi na rzecz Klienta jako nienależne na rzecz Wnioskodawcy. W analogiczny sposób będzie postępował Wnioskodawca także w przypadku gdy Klient przekaże na jego rzecz nadmierną ilość środków pieniężnych, które miały zostać przeznaczone na zakup Nagród. Nadwyżkę środków ponad kwotę wydaną na te nagrody Wnioskodawca zwróci Klientowi.
Podstawą prawną dla powyższych działań Wnioskodawcy będą przepisy powszechnie obowiązujące prawa cywilnego, a w szczególności regulacje dotyczące bezpodstawnego wzbogacenia, świadczenia nienależnego, treści stosunku obligacyjnego, ekwiwalentności świadczeń wzajemnych Stron (tj. Wnioskodawcy oraz Klienta) oraz zasady ponoszenia przez zleceniodawcę (Klienta) kosztów, jakie poniósł zleceniobiorca (Wnioskodawca) w toku realizacji zlecenia powierzonego mu przez tegoż zleceniodawcę. Wzmiankowane regulacje prawne zawarte zostały w szczególności w treści art. 353 k.c., art. 405-410 k.c. oraz art. 742 k.c.
Z powołanych w tym miejscu regulacji wynika bowiem, że:
- art. 742 k.c.: Dający zlecenie powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami ustawowymi; powinien również zwolnić przyjmującego zlecenie od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym.
- art. 405 k.c.: Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.
- art. 406 k.c.: Obowiązek wydania korzyści obejmuje nie tylko korzyść bezpośrednio uzyskaną, lecz także wszystko, co w razie zbycia, utraty lub uszkodzenia zostało uzyskane w zamian tej korzyści albo jako naprawienie szkody.
- art. 407 k.c.: Jeżeli ten, kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, rozporządził korzyścią na rzecz osoby trzeciej bezpłatnie, obowiązek wydania korzyści przechodzi na tę osobę trzecią.
- art. 408 k.c.:
- § 1. Zobowiązany do wydania korzyści może żądać zwrotu nakładów koniecznych o tyle, o ile nie znalazły pokrycia w użytku, który z nich osiągnął. Zwrotu innych nakładów może żądać o tyle, o ile zwiększają wartość korzyści w chwili jej wydania; może jednak zabrać te nakłady, przywracając stan poprzedni.
- § 2. Kto czyniąc nakłady wiedział, że korzyść mu się nie należy, ten może żądać zwrotu nakładów tylko o tyle, o ile zwiększają wartość korzyści w chwili jej wydania. § 3. Jeżeli żądający wydania korzyści jest zobowiązany do zwrotu nakładów, sąd może zamiast wydania korzyści w naturze nakazać zwrot jej wartości w pieniądzu z odliczeniem wartości nakładów, które żądający byłby obowiązany zwrócić.
- art. 409 k.c.: Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.
- art. 410 k.c.:
- § 1. Przepisy artykułów poprzedzających stosuje się w szczególności do świadczenia nienależnego.
- § 2. Świadczenie jest nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.
Wnioskodawca na płaszczyźnie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego dokonując zakupu Nagród od Sponsora ma oraz będzie miał prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (w rzeczywistości jest ich właścicielem), tj. nabywa te towary we własnym imieniu i na własny rachunek, które następnie są/będą wydawane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Programu.
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, ostatecznym konsumentem Nagród pod markami Sponsorów jest/będzie Uczestnik. Powyższa odpowiedź została udzielona przez Wnioskodawcę po przyjęciu założenia, że celem tutejszego Organu było uzyskanie odpowiedzi na pytanie kto jest podmiotem, który czerpie pożytki z konsumpcji dobra lub usługi (jest konsumentem tejże nagrody).
Jednocześnie Wnioskodawca uważa za zasadne wyjaśnić w tym miejscu, że z racji na to, że świadczona przez Niego na rzecz Sponsora usługa organizacji programu lojalnościowego kwalifikowana jest jako usługa złożona na płaszczyźnie Ustawy o VAT, to na mocy wydanej na Jego rzecz indywidualnej interpretacji podatkowej nr IPPP1/443-1137/14-2/KC z dnia 29 grudnia 2014 r. organizując tego rodzaju akcje promocyjne jest On uprawniony aby wystawiać faktury za usługę marketingową i dostawę towarów bezpośrednio dla Klienta (zleceniodawcy), ponieważ to ten podmiot identyfikowany jest przez Ministra Finansów jako nabywca usługi oraz towaru (podmiot na rzecz którego realizowana jest dostawa towarów oraz świadczenie usług).
W opisanym zdarzeniu przyszłym Sponsor będzie wypłacał/zwracał Wnioskodawcy koszt nabycia przez Wnioskodawcę Nagród w Programie. Wnioskodawca dokonując zakupu Nagród od Sponsora będzie miał prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (w rzeczywistości będzie ich właścicielem), tj. będzie nabywał te towary we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie będzie wydawał je na rzecz Uczestników, zgodnie z postanowieniami znowelizowanego Regulaminu, z zachowaniem symbolicznej odpłatności (1 zł brutto) do której uiszczenia będzie zobowiązany Uczestnik.
Między Wnioskodawcą a Uczestnikami Programu – w planowanym zdarzeniu przyszłym – nie będą istniały powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.).
W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:
- Czy w przedstawionym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom?(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4).
- Czy w przedstawionym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom?(pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Odpowiedź na pytanie nr 4 powinna brzmieć następująco – nie, kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie, nie stanowią dla Wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jeszcze zanim te Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom.
Na gruncie opisanego Stanu Faktycznego oraz Zdarzenia Przyszłego otrzymane od Klienta środki finansowe z przeznaczeniem na wydanie Nagród w Programie nie powinny być traktowane jako trwałe przysporzenie finansowe, stanowiące dochód Wnioskodawcy, jeżeli Nagrody w Programie nie zostały jeszcze wydane.
W ocenie Wnioskodawcy, powinien on potraktować je jako wpłatę na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”), a co za tym idzie, przychód z tego tytułu nie powinien zostać rozpoznany w dacie otrzymania środków finansowych, jeszcze przed wydaniem Nagród w Programie.
Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
W ocenie Wnioskodawcy, dla prawidłowego zrozumienia dyspozycji powyższego przepisu należy sięgnąć do wykładni systemowej dokonywanej w ramach całej normy z art. 12 ustawy o CIT.
Otóż, art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, wskazuje, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W konsekwencji, brzmienie powołanego unormowania jako zasadę wprowadza rozpoznawalność przychodu w sytuacji, gdy mamy do czynienia z otrzymaniem pieniędzy, czy też wartości pieniężnych. Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Co istotne dla uznania, że dane przysporzenie majątkowe ma cechy przychodu podatkowego konieczne jest wykazanie, że owo przysporzenie ma charakter definitywny. Owa definitywność przychodu zakłada zaś jego bezzwrotność, trwałość i ostateczność, tak, że wpłacone środki pieniężne uznawane są za należne podmiotowi je otrzymującemu. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.
Takie stanowisko utrwalone jest w orzecznictwie sądowo-administracyjnym (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 lub wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 732/13), nie budzi również zastrzeżeń doktryny (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz – CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość, wyd. X, 2019 LEX w wersji elektronicznej) oraz spotyka się z akceptacją organów podatkowych (zob. indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 listopada 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.423.2018.1.APO).
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy stwierdzić, że przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny, podczas gdy przedpłata (zaliczka) nie ma takiego charakteru.
W opinii Wnioskodawcy, ratio legis unormowania zawartego w treści art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, jest niedopuszczenie do sytuacji, w ramach której dane przysporzenie majątkowe, pozbawione cechy definitywności, zostałoby uznane za przychód podatkowy. Przepis ten dotyczy bowiem tylko tych przysporzeń majątkowych, które nie stanowią przychodów podatkowych. W unormowaniu tym chodzi zatem o takie zdarzenia gospodarcze, co do których zapłata w momencie jej dokonywania nie jest ostateczna, albowiem osoba wpłacająca dane przysporzenie ma możliwość wycofania się z usługi, czy też dostawy towarów.
Odnosząc to do opisanego Stanu Faktycznego i Zdarzenia Przyszłego należałoby zauważyć, że jeżeli z jakichkolwiek względów Nagroda w Programie, której koszt pokrywa Klient, nie zostanie wydana Uczestnikowi, to kwota, która miała być przeznaczona na wydanie tej Nagrody w Programie, jest przez Wnioskodawcę zwracana Klientom. Tym samym kwota ta nie stanowi przysporzenia majątkowego po stronie Wnioskodawcy.
Ad. 2
Odpowiedź na pytanie nr 5 powinna brzmieć następująco – tak, kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród w Programie Uczestnikom.
Mając na uwadze przywołaną wyżej argumentację, należy stwierdzić, że przychód związany z otrzymaniem kwoty na poczet Nagród w Programie może powstać po stronie Wnioskodawcy wyłącznie dopiero w sytuacji, gdy wpłacona kwota straci swój charakter zaliczkowy, tj. będzie dotyczyć już dokonanych dostaw towarów i usług i będzie mieć charakter ostateczny, a więc w zaistniałym Stanie Faktycznym i Zdarzeniu Przyszłym będzie to zdaniem Wnioskodawcy moment wydania Nagród w Programie na rzecz Uczestników.
Przedstawione w tym miejscu stanowisko Wnioskodawcy potwierdza szereg pism organów skarbowych wydanych na przestrzeni ostatnich lat – jako przykład tej praktyki orzeczniczej można wskazać na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w dniu 28 listopada 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-3.4010.423.2018.1.APO.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Nadmienić należy, że w zakresie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.