1. Czy Spółka może skorzystać z ulgi na robotyzację określonej w art. 38eb updop w przypadku kosztów poniesionych na inwestycję w postaci stanowiska d... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.318.2022.2.DP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.318.2022.2.DP

Temat interpretacji

1. Czy Spółka może skorzystać z ulgi na robotyzację określonej w art. 38eb updop w przypadku kosztów poniesionych na inwestycję w postaci stanowiska do paletyzacji, na który składa się robot przemysłowy wraz z osprzętem? 2. Czy Spółka może odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku z opisaną umową, mimo zawarcia umowy i zapłaty zaliczki w wysokości 30% jeszcze w 2021?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym ulgi na robotyzację. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 11 sierpnia 2022 r. (data wpływu do Organu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka zawarła w dniu 26 marca 2021 r. Umowę nr (…) dostawy, montażu i uruchomienia. Przedmiotem umowy było zaprojektowanie, wykonanie, dostarczenie, zamontowanie i uruchomienie na rzecz Kupującego Stanowiska do paletyzacji w Budynku XYZ, dalej zwanego Robotem. W ramach umowy Wykonawca zobowiązany jest:

a)zaprojektować, wykonać, sprzedać oraz dostarczyć do zakładu produkcyjnego Spółki Przedmiot Umowy do miejsca dostawy;

b)zamontować, uruchomić i przeprowadzić konfigurację Przedmiotu Umowy;

c)przeszkolić wybranych pracowników Spółki z obsługi Robota;

d)wykonać i przekazać kompletną dokumentację Przedmiotu Umowy.

W skład Stanowiska do paletyzacji wchodzi:

1.robot przemysłowy (…) z funkcją obsługi materiałów i narzędzi wraz z kontrolerem E42 i chwytakiem,

2.transportery rolkowe,

3.transportery rolkowe pudełka,

4.magazyn palet,

5.wygrodzenie bezpieczeństwa,

6.szafa sterownicza,

7.kable, koryta, elementy montażowe, instalacja powietrza.

Głównym elementem przedmiotu Umowy jest robot przemysłowy, pozostałe elementy stanowią osprzęt niezbędny dla jego funkcjonowania i spełnienia roli automatycznej paletyzacji towaru. Po zakończeniu Umowy Robot będzie zdolny wydajnościowo do odbierania co najmniej 14 kartonów z 2 linii produkcyjnych i rozstawienia ich na odpowiednie miejsca paletowe.

Transportery rolkowe oraz magazyn palet klasyfikują się do kategorii maszyn i urządzeń peryferyjnych do robota przemysłowego funkcjonalnie z nim związanych. Elementy te zawierają takie typy urządzeń jak: pozycjonery jedno i wieloosiowe, tory jezdne, obrotniki, nastawniki, stacje załadowcze lub odbiorcze oraz efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do ładowania, rozładowywania, pakowania, paletyzacji i depaletyzacji.

Chwytak, sterowanie, kable i instalacje klasyfikują się do kategorii maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotem przemysłowym, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym.

Robot przemysłowy posiada 3 stopnie swobody, ma zdolności lokomocyjne/manipulacyjne i jest połączony z innymi maszynami produkcyjnymi Spółki tj. maszynami do transportu kartonów i transportu palet. Robot jest wyposażony w ciągły monitoring działania za pomocą Systemu PLC i wizualizacji HMI, w celu zdalnego monitorowania, sterowania, programowania i diagnozowania. Całość stanowiska jest połączona z ogólnym systemem usprawniającym procesy produkcyjne Spółki. Urządzenie posiada automatyczne sterowanie, programowanie, monitorowanie i diagnozowanie za pomocą panelu HMI.

Cena urządzenia wraz z montażem i uruchomieniem wynosi (…) zł netto i jest płatna w trzech częściach. 30% ceny, tj. kwota (…) zł netto została uiszczona tytułem zaliczki w dniu 14 kwietnia 2021 r. na podstawie faktury zaliczkowej nr (…). Dostawa urządzenia odbyła się w lutym 2022 r. natomiast aktualnie Spółka jest w trakcie montażu i uruchomienia Robota.

Kolejne płatności zostały rozłożone w następujący sposób:

W dniu 24 lutego 2022 r. została wystawiona faktura częściowa nr (…) na kwotę (…) zł netto, w której dokonano rozliczenia faktury zaliczkowej nr (…) na kwotę (…) zł brutto. Pozostała część ceny, tj. 30% zostanie uiszczona w 2022 r., po zakończeniu montażu i uruchomienia Robota oraz podpisaniu bezusterkowego protokołu odbioru. Spółka dopiero w 2022 r., tj. z chwilą otrzymania faktury częściowej ujęła kwotę (…) zł netto w rachunku podatkowym jako koszt uzyskania przychodów. Kwota zapłaconej w 2021 r. zaliczki na poczet realizacji Umowy nie stanowiła KUP w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W piśmie z 4 sierpnia 2022 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu wskazaliście Państwo, że:

1.robot będzie fabrycznie nowy;

2.zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KST) robot zostanie zakwalifikowany pod symbolem 489;

3.w chwili obecnej Spółka nie prowadzi działalności w specjalnej strefie ekonomicznej ani nie realizuje nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych);

4.Spółka osiągnie zysk z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Pytania

1.Czy Spółka może skorzystać z ulgi na robotyzację określonej w art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku kosztów poniesionych na inwestycję w postaci stanowiska do paletyzacji, na który składa się robot przemysłowy wraz z osprzętem?

2.Czy Spółka może odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku z opisaną umową, mimo zawarcia umowy i zapłaty zaliczki w wysokości 30% jeszcze w 2021?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. pkt 1

Zgodnie z art. 38eb pkt 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe:

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne:

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania. wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacj i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów.

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli. wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek. wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Zgodnie ze specyfikacją techniczną oraz opisem działania Robota - przedmiotowa inwestycja spełnia definicję robota przemysłowego, definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nim związanych oraz maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotem przemysłowym, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. 3 i 4 ustawy o CIT, co zostało wykazane w opisie stanu faktycznego.

W tym stanie rzeczy Spółka stoi na stanowisku, że wszystkie koszty poniesione w związku z realizacją inwestycji Stanowiska do paletyzacji spełnia kryteria kosztów poniesionych na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. pkt 2

Zgodnie z art. 38eb ust. 5-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu o którym mowa w art. 17f— przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a. 6. ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Ustawodawca - na potrzeby ulgi na robotyzację - wskazał na odpowiednie stosowanie m.in. art. 18d ust. 8 (zdanie pierwsze i drugie) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczącego ulgi na działalność badawczo-rozwojową (B+R). W myśl tego przepisu, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane (B+R). W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. W związku z powyższym w zeznaniu podatkowym w ramach ulgi B+R odliczeniu podlegają takie wydatki związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową które w danym roku podatkowym zostały ujęte w rachunku podatkowym jako koszty uzyskania przychodów.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy, odliczeniu - w ramach ulgi na robotyzację podlegają w zeznaniu podatkowym takie wydatki, które w danym roku podatkowym zostały ujęte w rachunku podatkowym jako koszty uzyskania przychodów. Data zapłaty za fakturę dokumentującą ww. koszty nie ma znaczenia. Zapłacona zaliczka nie stanowiła dla Spółki kosztów uzyskania przychodu. W związku z powyższym ponieważ całość ceny zostanie ujęta w kosztach podatkowych w 2022 r. - Spółka może odliczyć 50% z całości wydatków jakie poniesie za inwestycję stanowiska do paletyzacji objętego umową nr (…) z dnia 26 marca 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5  updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka zawarła Umowę  dostawy, montażu i uruchomienia Stanowiska do paletyzacji na które składa się robot przemysłowy wraz z wymienionym we wniosku osprzętem niezbędnym dla jego funkcjonowania i spełnienia roli automatycznej paletyzacji towaru. Osprzęt klasyfikuje się do kategorii maszyn i urządzeń peryferyjnych do robota przemysłowego oraz do kategorii maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotem przemysłowym, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym. Robot przemysłowy posiada 3 stopnie swobody, ma zdolności lokomocyjne/manipulacyjne i jest połączony z innymi maszynami produkcyjnymi Spółki tj. maszynami do transportu kartonów i transportu palet. Robot jest wyposażony w ciągły monitoring działania za pomocą Systemu PLC i wizualizacji HMI, w celu zdalnego monitorowania, sterowania, programowania i diagnozowania. Całość stanowiska jest połączona z ogólnym systemem usprawniającym procesy produkcyjne Spółki. Urządzenie posiada automatyczne sterowanie, programowanie, monitorowanie i diagnozowanie za pomocą panelu HMI.

Cena urządzenia wraz z montażem i uruchomieniem jest płatna w trzech częściach. 30% ceny, zostało uiszczone tytułem zaliczki w dniu 14 kwietnia 2021 r. Dostawa urządzenia odbyła się w lutym 2022 r. natomiast aktualnie Spółka jest w trakcie montażu i uruchomienia Robota. Kwota zapłaconej w 2021 r. zaliczki na poczet realizacji Umowy nie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę, uzyskującego przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, wydatki na nabycie robota przemysłowego wraz z osprzętem, który będzie wypełniał definicję robota przemysłowego z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop – będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i nast. updop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wskazać należy, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych kosztów uzyskania przychodów, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Jak wskazał Wnioskodawca, zapłacona w 2021 r. zaliczka nie stanowiła dla Spółki kosztów uzyskania przychodu. Spółka dopiero w 2022 r., tj. z chwilą otrzymania faktury częściowej ujęła kwotę (…) zł netto w rachunku podatkowym jako koszt uzyskania przychodów.

A zatem, Spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku z opisaną umową, które stanowiły koszty uzyskania przychodów w 2022 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Z przepisu tego wynika, że organ interpretacyjny nie jest uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, a interpretację wydaje wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zatem podkreślenia wymaga, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia kwalifikacji opisanego robota jako robota przemysłowego – powyższą okoliczność organ przyjął za Państwem jako element opisu stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).