Temat interpretacji
w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem wskazanej we wniosku darowizny
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem wskazanej we wniosku darowizny.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Ochotnicza Straż Pożarna zamierza pozyskać darczyńcę na remont garażu oraz pomieszczeń socjalno-biurowych znajdujących się w tymże garażu. W garażu znajdują się dwa samochody strażackie, przechowywany jest sprzęt strażacki oraz umundurowanie. Garaż jest jedynym miejscem spotkań strażaków-ochotników. W nim odbywają się wszystkie zebrania strażackie. We wspomnianym wyżej garażu odbywają się pogadanki strażaków-ochotników z przedszkolakami oraz uczniami szkoły podstawowej nt. pracy strażaka-ochotnika, działań bojowych oraz udzielania pierwszej pomocy. W pomieszczeniach garażu bardzo często przechowywane są np. nakrętki i makulatura przeznaczone na cele charytatywne. Garaż znajduje się w budynku, w którym swoją siedzibę ma również Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Centrum Kultury. Centrum Kultury otrzymało od gminy wskazaną wyżej nieruchomość w trwały zarząd. Sponsor nie wpłaci bezpośrednio darowizny pieniężnej na konto bankowe jednostki OSP. Faktura za wykonane prace remontowe (robocizna) wystawiona zostanie na sponsora i to on (darczyńca) dokona płatności. Faktura za materiały niezbędne do przeprowadzenia remontu również wystawiona będzie na sponsora i to on (darczyńca) dokona płatności. Ochotnicza straż pożarna otrzyma nieodpłatnie świadczenia. Wartość tych świadczeń będzie jednostce OSP znana (OSP otrzyma kserokopie faktur). Wartość tych nieodpłatnie otrzymanych świadczeń jednostka OSP wykaże w CIT 8 (rocznym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) w pozycji Przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP (przychody z innych źródeł) oraz odpowiednio na formularzu CIT D (informacji podatnika podatku dochodowego od osób prawnych o otrzymanych/przekazanych darowiznach).
Istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego zawarto również we własnym stanowisku Wnioskodawcy w sprawie gdzie wskazano, że:
Zgodnie ze Statutem Ochotniczej Straży Pożarnej Rozdział II Cele i Sposoby działania § 5 „1. Celem stowarzyszenia jest:
1) prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi
podmiotami,
2) udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
3) informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
4) rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego Statutu,
6) działania na rzecz ochrony środowiska.
7) wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej na terenie określonym w § 2 ust. 1”.
Remont garażu przyczyni się do jeszcze lepszej i efektywnej realizacji celów nr 4 i 7 stowarzyszenia.
Również zgodnie z Rozdziałem V w/w statutu Majątek, Fundusze i Działalność Gospodarcza OSP na podstawie § 37:
„1. Majątek i fundusze OSP powstają z:
1) składek członkowskich,
2) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
3) dochodów z majątku i imprez,
4) ofiarności publicznej,
5) wpływów z działalności gospodarczej.
2. OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych
OSP.
3. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków OSP”.
Pytanie
Czy od darowizny - wartości nieodpłatnie otrzymanych świadczeń - Ochotnicza Straż Pożarna będzie miała obowiązek odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800), który mówi że wolne od podatku są dochody jednostek organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej w części przeznaczonej na cele statutowe - OSP nie będzie miała obowiązku odprowadzić podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie ze Statutem Ochotniczej Straży Pożarnej Rozdział II Cele i Sposoby działania § 5 „1. Celem stowarzyszenia jest:
1) prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi
podmiotami,
2) udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
3) informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
4) rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego Statutu,
6) działania na rzecz ochrony środowiska.
7) wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej na terenie określonym w § 2 ust. 1”.
Remont garażu przyczyni się do jeszcze lepszej i efektywnej realizacji celów nr 4 i 7 stowarzyszenia. Są tą cele statutowe i zdaniem jednostki OSP darowizna na cele remontowe będzie darowizną na cele statutowe wolne od podatku.
Również zgodnie z Rozdziałem V w/w statutu Majątek, Fundusze i Działalność Gospodarcza OSP na podstawie § 37:
„1. Majątek i fundusze OSP powstają z:
1) składek członkowskich,
2) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
3) dochodów z majątku i imprez,
4) ofiarności publicznej,
5) wpływów z działalności gospodarczej.
2. OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych
OSP. 3. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków
OSP”.
Uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych co również jest przesłanką ku temu, że od otrzymanej darowizny nie będzie konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 pkt 6 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2021 r., poz. 869),
ochotnicza straż pożarna stanowi jedną z form jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Art. 40. ust. 1 ww. ustawy,
Działające w dniu wejścia w życie ustawy ochotnicze straże pożarne oraz Związek Ochotniczych Straży Pożarnych stają się stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020 r., poz. 2261), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stosownie do art. 33 ust. 2 ww. ustawy,
stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
W kwestiach podatkowych Wnioskodawca, będący podmiotem posiadającym osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym określonym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”).
Zgodnie z art. 18 ust. 1 updop,
podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a (…).
Stosownie do art. 7 ust. 1 updop,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. art. 7 ust. 2 updop,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 updop) stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami uzyskania przychodów, może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4d updop,
wolne od podatku są dochody jednostek organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej - w części przeznaczonej na cele statutowe; w tym zakresie jednostki te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 17 ust. 1b updop,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
- uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.
Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4d updop sformułowanie „w części przeznaczonej na cele statutowe” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza pozyskać darczyńcę na remont garażu oraz pomieszczeń socjalno-biurowych znajdujących się w tymże garażu. W garażu znajdują się dwa samochody strażackie, przechowywany jest sprzęt strażacki oraz umundurowanie. Garaż jest jedynym miejscem spotkań strażaków-ochotników. W nim odbywają się wszystkie zebrania strażackie. We wspomnianym wyżej garażu odbywają się pogadanki strażaków-ochotników z przedszkolakami oraz uczniami szkoły podstawowej nt. pracy strażaka-ochotnika, działań bojowych oraz udzielania pierwszej pomocy. W pomieszczeniach garażu bardzo często przechowywane są np. nakrętki i makulatura przeznaczone na cele charytatywne. Garaż znajduje się w budynku, w którym swoją siedzibę ma również Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Centrum Kultury. Centrum Kultury otrzymało od gminy wskazaną wyżej nieruchomość w trwały zarząd. Sponsor nie wpłaci bezpośrednio darowizny pieniężnej na konto bankowe jednostki OSP. Faktura za wykonane prace remontowe (robocizna) wystawiona zostanie na sponsora i to on (darczyńca) dokona płatności. Faktura za materiały niezbędne do przeprowadzenia remontu również wystawiona będzie na sponsora i to on (darczyńca) dokona płatności. Ochotnicza straż pożarna otrzyma nieodpłatnie świadczenia. Wartość tych świadczeń będzie jednostce OSP znana (OSP otrzyma kserokopie faktur).
Zgodnie ze Statutem Ochotniczej Straży Pożarnej Rozdział II Cele i Sposoby działania § 5 „1. Celem stowarzyszenia jest:
1) prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi
podmiotami,
2) udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
3) informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
4) rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego Statutu,
6) działania na rzecz ochrony środowiska.
7) wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej na terenie określonym w § 2 ust. 1”.
Remont garażu przyczyni się do jeszcze lepszej i efektywnej realizacji celów nr 4 i 7 stowarzyszenia.
Również zgodnie z Rozdziałem V w/w statutu Majątek, Fundusze i Działalność Gospodarcza OSP na podstawie § 37:
„1. Majątek i fundusze OSP powstają z:
1) składek członkowskich,
2) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
3) dochodów z majątku i imprez,
4) ofiarności publicznej,
5) wpływów z działalności gospodarczej.
2. OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych
OSP.
3. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków OSP”.
Odnosząc powyższe do powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z wniosku, otrzymana przez Ochotniczą Straż Pożarną darowizna na remont garażu oraz pomieszczeń socjalno-biurowych znajdujących się w tymże garażu, służyć ma w całości realizacji wskazanych we wniosku celów statutowych to otrzymana darowizna będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4d updop w zw. z art. 17 ust. 1b updop.
W konsekwencji powyższego, w związku z otrzymaniem darowizny Wnioskodawca nie jest zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Końcowo tut. Organ pragnie dodać, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4d ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).