Temat interpretacji
W zakresie ustalenia, czy: - Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., będzie mogła po podziale kontynuować opodatkowanie w tej formie do 31 grudnia 2024 r., - Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., w momencie dokonania podziału przez wydzielenie w trakcie opodatkowania CIT-em Estońskim, będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku), na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28n ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy :
-Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., będzie mogła po podziale kontynuować opodatkowanie w tej formie do 31 grudnia 2024 r.,
-Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., w momencie dokonania podziału przez wydzielenie w trakcie opodatkowania CIT-em Estońskim, będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku), na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28n ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lutego 2021 r. (wpływ do Organu 21 lutego 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka X (dalej również jako : „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce, która zajmuje się sprzedażą towarów. Na dzień 1 stycznia 2022 r. Spółka X (oraz do chwili obecnej) spełnia wszystkie przesłanki pozytywne oraz nie spełnia żadnej przesłanki negatywnej w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym w formie ryczałtu, zgodnie z rozdziałem 6b ustawy o CIT (tzw. „CIT Estoński”).
Spółka zamierza złożyć zawiadomienie do właściwego urzędu skarbowego o zamiarze opodatkowania dochodów spółek ryczałtem – CIT-em Estońskim - na formularzu ZAW-RD, w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r.
W ramach Spółki X od lat funkcjonują 2 części biznesu (zorganizowane części przedsiębiorstwa), jedna związana z dystrybucją towarów a druga związana z nieruchomościami. W związku z planami pomiędzy właścicielami Spółki X, w roku 2022 planowany jest podział Spółki X. Podział planowany jest jako podział przez przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo powstałej Spółki Y (w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych).
Na skutek podziału funkcjonować będą dwie spółki: dawna Spółka X (będzie to prawnie ten sam podmiot przed podziałem, z tym samym nr NIP, REGON oraz KRS) oraz nowo powstała spółka Y, która przejmie zorganizowaną część przedsiębiorstwa od spółki X. Podział ma się dokonać w 2022 r.
Pytania
1.Czy Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., będzie mogła po podziale kontynuować opodatkowanie w tej formie do 31 grudnia 2024 r.?
2.Czy Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., w momencie dokonania podziału przez wydzielenie w trakcie opodatkowania CIT-em Estońskim, będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku), na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28n ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Spółka X, która wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., będzie mogła po podziale kontynuować opodatkowanie w tej formie do 31 grudnia 2024 r.
2.Spółka X, która wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., w momencie dokonania podziału przez wydzielenie w trakcie opodatkowania CIT-em Estońskim, nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku), na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Ad 1.
Zgodnie z przepisami art. 28j ustawy o CIT, podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. CIT Estoński) jeśli spełnia następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Jednocześnie, zgodnie z art. 28l ustawy o CIT podatnik, który już wybrał opodatkowanie CIT-em Estońskim traci możliwość takiego opodatkowania jeśli z końcem:
1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
3)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Na dzień 31 grudnia 2021 r. oraz po dzień dzisiejszy Spółka X spełnia warunki przewidziane w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, podział przez wydzielenie przeprowadzony w ten sposób, że ze Spółki X przeniesiona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa do nowo powstałem Spółki Y nie będzie wyczerpywać hipotezy żadnej normy opisanej w art. 28l ustawy o CIT.
W szczególności, nie zostanie spełniona przesłanka z art. 28l ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zgodnie z którą Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przyjmowanymi składnikami majątku,
d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółka X nie dokona przejęcia żadnego podmiotu (to spółka Y dokona przejęcia ZCP, który dotychczas znajdował się w spółce X). Spółka X nie zostanie także przejęta przez inny podmiot. Dyspozycję tego przepisu będą odnosić się w tym zakresie do nowo powstałej spółki Y (która faktycznie przejmie ZCP na skutek podziału).
W związku z powyższym, ponieważ Spółka X na dzień 31 grudnia 2021 r. (oraz do dnia składania niniejszego wniosku) spełniała wszystkie pozytywne przesłanki wskazane w art. 28k ustawy o CIT oraz nie spełniała żadnych negatywnych przesłanek wymienionych w art. 28j ustawy o CIT, to mogła ona skutecznie wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. CIT estoński). Jednocześnie, będąc już podatnika CIT-u estońskiego na skutek podziału, przeprowadzonego w formie opisanej w stanie faktycznym, nie spełniła ona żadnej hipotezy normy wskazanej w art. 28l.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka X, która wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., będzie mogła po podziale kontynuować opodatkowanie w tej formie do 31 grudnia 2024 r.
Ad 2.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
W myśl art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;
Zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów do Ryczałtu od dochodu spółek z 23 grudnia 2021 r.:
W dochodzie ustalonym dla celów ryczałtu uwzględniane są wzrosty wartości majątku powstające w następstwie określonych form restrukturyzacyjnych, tj. łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie przez osobę fizyczną w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Każda zatem reorganizacja skutkująca czy to np. zmianą w strukturze właścicielskiej (jak w przypadku łączenia czy podziału), czy modyfikacją formy prawnej (jak w przypadku przekształcenia) podatkowo traktowana jest jako moment ustalenia dochodu do opodatkowania w postaci dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku. Dochód ten ustala się jako nadwyżka wartości rynkowej składników przejmowanego, przekształcanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad ich wartość podatkową.
Dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku występuje w sytuacji, gdy w restrukturyzacji (łączeniu, podziale, wnoszeniu przez osobę fizyczną wkładu niepieniężnego) podatnik przejmujący jest podatnikiem opodatkowanym ryczałtem, natomiast podmiot przejmowany nie jest opodatkowany ryczałtem.
Dochód ten ustalany jest na moment (w miesiącu) dokonania jednej z ww. form restrukturyzacji. Odpowiada on nadwyżce wartości rynkowej składników: przejętych w drodze łączenia lub podziału.
W sytuacji, gdy podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot, który nie jest opodatkowany ryczałtem - w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - podatnik ten traci prawo do ryczałtu z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym dokonano restrukturyzacji. Nie dochodzi wówczas do ustalenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, a czynność ta rozliczana jest na podstawie ogólnych zasad CIT, zgodnie z art. 7b ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku ponad wartość podatkową tych składników.
W przypadku natomiast podziału Spółki X przez wydzielenie na podstawie art. 529 § 1 pkt 4, na Spółkę Y przejdzie zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki X, zatem Spółka X w wyniku podziału przez wydzielenie nie nabędzie żadnych składników majątku. W konsekwencji, nie dojdzie do ustalenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku. W związku z czym postanowienia art. 28m ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, nie będą miały zastosowania, bowiem dotyczą one majątku nabywanego przez spółkę przejmującą, w sytuacji gdy byłaby ona opodatkowana ryczałtem od dochodów na podstawie rozdziału 6b ustawy o CIT.
W konsekwencji należy uznać, że Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r. w momencie dokonania podziału przez wydzielenie w trakcie opodatkowania CIT-em Estońskim, nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.
Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT:
opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:
opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
W myśl art. 28l ust. 1 ustawy CIT:
podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza złożyć zawiadomienie do właściwego urzędu skarbowego o zamiarze opodatkowania dochodów spółek ryczałtem – CIT-em Estońskim - na formularzu ZAW-RD, w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r. W ramach Spółki X od lat funkcjonują 2 części biznesu (zorganizowane części przedsiębiorstwa), jedna związana z dystrybucją towarów a druga związana z nieruchomościami. W związku z planami pomiędzy właścicielami Spółki X, w roku 2022 planowany jest podział Spółki X. Podział planowany jest jako podział przez przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo powstałej Spółki Y (w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych). Na skutek podziału funkcjonować będą dwie spółki: dawna Spółka X (będzie to prawnie ten sam podmiot przed podziałem, z tym samym nr NIP, REGON oraz KRS) oraz nowo powstała spółka Y, która przejmie zorganizowaną część przedsiębiorstwa od spółki X. Podział ma się dokonać w 2022 r.
Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, jednym z warunków stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jest złożenie przez podatnika, który zamierza skorzystać z opodatkowania ryczałtem, zawiadomienia o wyborze tego opodatkowania, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany tym podatkiem.
Zawiadomienie składa się na druku ZAW/RD, którego wzór opublikowany jest od 1 stycznia 2022 r. w BIP na stronie podmiotowej Ministra Finansów. W części C zawiadomienia podatnik wskazuje okres opodatkowania ryczałtem, przy czym, jak wynika z objaśnień do zawiadomienia, podatnik wskazuje cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT.
Zgodnie z treścią wskazanego przepisu, opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazanych przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Należy podkreślić, że wyznaczenie 4-letniego okresu rozliczeń ryczałtem jest ściśle związane z terminem zapłaty podatku wynikającego z korekty wstępnej, o której mowa w art. 7aa ust. 1 ustawy CIT. W przypadku ustalenia przychodów i kosztów z tytułu korekty wstępnej, podatnik dokonuje zapłaty podatku należnego od tego dochodu z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Jeżeli jednak podatnik stosował to opodatkowanie cztery lata podatkowe lub dłużej, w sposób nieprzerwany, zobowiązanie podatkowe z tego tytułu wygasa w całości (art. 7aa ust. 5 pkt 1 ustawy CIT).
W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że zamierza być opodatkowany w formie ryczałtu od dochodów spółek przez okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r.
Ponieważ opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, a wskazany przez podatnika okres opodatkowania ryczałtem jest krótszy (obejmuje 3 lata), podatnik nie spełnia warunków do opodatkowania ryczałtem.
Tym samym, skoro Spółka X nie spełnia warunków do opodatkowania ryczałtem, rozstrzygnięcie kwestii będących przedmiotem wniosku, tj.:
1.czy Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., będzie mogła po podziale kontynuować opodatkowanie w tej formie do 31 grudnia 2024 r.,
2.czy Spółka X, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów na podstawie Rozdziału 6b ustawy o CIT (tzw. CIT Estoński) począwszy od 1 stycznia 2022 r., w momencie dokonania podziału przez wydzielenie w trakcie opodatkowania CIT-em Estońskim, będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku), na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28n ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT
jest bezprzedmiotowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).