Temat interpretacji
Planowane wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie powodować powstania przychodu po stronie Spółki.
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 września 2020 r. (data wpływu 25 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy planowane wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie powodować powstania przychodu po stronie Spółki jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy planowane wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie powodować powstania przychodu po stronie Spółki.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Spółka lub Wnioskodawca) jest polskim podatnikiem podatku CIT i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy CIT. Spółka jest także zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) w Polsce.
Wnioskodawca planuje przejęcie części majątku innej polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, dalej: Spółka Dzielona) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. KSH, tj. podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie. Spółka Dzielona jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Spółki Dzielonej jest przede wszystkim dystrybucja owoców (bananów i ananasów), a także transport i sprzedaż innych towarów (dalej: Core Business).
Ponadto, Spółka Dzielona jest w posiadaniu infrastruktury związanej z obsługą podróżnych na tzw. miejscach obsługi podróżnych (dalej: MOP), która składa się przede wszystkim z budynków handlowo-usługowych, stacji paliw, myjni samochodowych, parkingów i elementów infrastruktury towarzyszącej, a także restauracji i hoteli dla podróżnych. Dodatkowo Spółka Dzielona prowadzi działalność w zakresie MOP na wynajmowanych nieruchomościach.
W celu zwiększenia przejrzystości prowadzonej działalności oraz usprawnienia zarządzania każdym z sektorów działalności, Spółka Dzielona podjęła decyzję o wyodrębnieniu w ramach swojej struktury działów odpowiedzialnych za każdy z sektorów. Na mocy Uchwały Zarządu Spółki Dzielonej (dalej: Uchwała) planowane jest formalne wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa w postaci niezależnych od siebie pionów: jeden zajmujący się działalnością związaną z dystrybucją owoców (głównie bananów), transportem i sprzedażą innych towarów, drugi zajmujący się działalnością związaną z obsługą podróżnych na terenie MOP (budynki handlowo-usługowe hotele i restauracje przeznaczone dla podróżnych, stacje paliw i myjnie). Uchwała (wraz z załącznikami) szczegółowo będzie określać zasady wydzielenia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego.
W rezultacie w ramach Spółki Dzielonej będą funkcjonować dwie ZCP:
- część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie obsługi podróżnych (dalej: Pion MOP);
- część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie pozostałej działalności Spółki, w szczególności związanej z dystrybucją owoców (bananów i ananasów), transportem i sprzedażą towarów pozostałych (dalej: Pion Core Business)
-dalej łącznie: Piony.
Obydwa piony stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT i art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej: Ustawa VAT).
Niezależnie od powyższego w celu dalszego rozwoju Pionu Core Business oraz Pionu MOP wspólnicy Spółki Dzielonej (dalej: Wspólnicy), podjęli decyzję o ich prawnym oddzieleniu, tak aby w przyszłości były one wykonywane przez odrębne spółki prawa handlowego. W konsekwencji zaplanowano przejęcie części majątku Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, tj. przez przeniesienie części jej majątku w postaci Pionu MOP na Spółkę (dalej: Wydzielenie lub Podział). W następstwie Podziału, zarówno w ramach Pionu Core Business, jak i Pionu MOP, prowadzona będzie zasadniczo taka sama działalność gospodarcza jak dotychczas z tą różnicą, iż będą one realizowane przez odrębne podmioty prawne (na moment Podziału oraz po nim oba działy zachowają status zorganizowanych części przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy VAT i Ustawy CIT). Spółka Dzielona i Spółka mają i w momencie Podziału będą mieć tych samych udziałowców (te same osoby będą wspólnikami obydwu spółek).
Planowany Podział Spółki Dzielonej ma na celu przede wszystkim uproszczenie i zwiększenie efektywności ekonomicznej działalności prowadzonej przez Spółkę Dzieloną poprzez przypisanie Spółce Dzielonej i Wnioskodawcy praw/obowiązków oraz przychodów/kosztów z danej działalności. W wyniku tej czynności Wnioskodawca oraz Spółka Dzielona odpowiedzialne będą za właściwe działania dotyczące wyłącznie danego podmiotu, tj. Spółka Dzielona za działalność prowadzoną przez Pion Core Business, a Wnioskodawca za działania dotyczące Pionu MOP.
W konsekwencji Wnioskodawca zakłada, że podejmowane obecnie kroki przyczynią się do:
- wzmocnienia pozycji rynkowej Spółki Dzielonej i Spółki poprzez skoncentrowanie działalności na jej działalności operacyjnej;
- zapewnienia efektywnego zarządzania w zakresie działalności traktowanej obecnie jako pomocnicza dzięki wydzieleniu Pionu MOP oraz przydzieleniu do niego kadry menedżersko-zarządczej procesy decyzyjne ulegną znacznemu skróceniu, a nadzór nad działalnością będzie bardziej efektywny (skupiony na jednym głównym przedmiocie działalności);
- dywersyfikacji ryzyka gospodarczego, ekonomicznego oraz prawnego prowadzenia działalności dzięki temu, w sytuacji ewentualnego niepowodzenia jednego z rodzajów działalności spowodowanego np. pogarszającą się sytuacją na rynku, wszelkie ryzyka z tym związane będą ponoszone przez jeden podmiot, co nie doprowadzi do pogorszenia sytuacji innych podmiotów;
- zwiększenia przejrzystości finansowej oddzielne rozliczenia oraz wyniki księgowe i podatkowe omawianych podmiotów pozwolą na łatwiejszą kontrolę rentowności prowadzonych działalności i identyfikowaniu ewentualnych nieprawidłowości;
- przygotowania struktury Spółki Dzielonej i Spółki do planowanych działań sukcesyjnych w związku z rozważanym przekazaniem prowadzonej działalności gospodarczej młodszemu pokoleniu.
W ramach planowanego Podziału wszystkim dotychczasowym Wspólnikom Spółki Dzielonej przydzielone zostaną udziały w Spółce, a poza nimi w ramach Podziału do Spółki nie będą przystępowały inne podmioty. Wnioskodawca podkreśla, że wartość otrzymanego przez Spółkę w wyniku Wydzielenia majątku Spółki Dzielonej odpowiadać będzie wartości emisyjnej udziałów Spółki przydzielonych Wspólnikom Spółki Dzielonej. Wyceny zostaną dokonane według metody bilansowej na podstawie wartości aktywów netto Spółki Dzielonej. Jednocześnie w okresie poprzedzającym Wydzielenie Spółka nie będzie posiadała udziałów Spółki Dzielonej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym planowane Wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Pion MOP będzie powodować powstanie przychodu po stronie Spółki?
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Pion MOP nie będzie skutkowało powstaniem przychodu po stronie Spółki.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c Ustawy CIT przychodem jest ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.
Jednocześnie w myśl art. 12 ust. 4 pkt 3e Ustawy CIT do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.
Ponadto zgodnie z art. 4a pkt 16a Ustawy CIT wartość emisyjna udziałów (akcji) oznacza cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).
Z powyższego wynika, że przychodem po stronie spółki przejmującej będzie nadwyżka wartości majątku spółki dzielonej nad wartością emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom spółki dzielonej. W konsekwencji, jeżeli wartość majątku spółki dzielonej otrzymana przez spółkę przejmującą będzie równa wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom spółki dzielonej, po stronie spółki przejmującej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.
Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego została zaprezentowana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w:
- interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2020 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.171.2020.3.AP;
- interpretacji indywidualnej z 16 sierpnia 2019 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.241.2019.2.JG;
- interpretacji indywidualnej z 31 lipca 2019 r., znak: 0114-KD1P2-1.4010.293.2019.l.JF;
- interpretacji indywidualnej z 5 grudnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.412.2018.3.MR.
W wyniku planowanego Podziału wartość otrzymanego przez Spółkę majątku Spółki Dzielonej odpowiadać będzie wartości emisyjnej udziałów Spółki przydzielonych Wspólnikom Spółki Dzielonej. Na skutek Podziału wszystkim dotychczasowym Wspólnikom Spółki Dzielonej przydzielone zostaną udziały w Spółce, a poza nimi w ramach Podziału do Spółki nie będą przystępowały inne podmioty. Jednocześnie w okresie poprzedzającym Wydzielenie Spółka nie będzie posiadała udziałów Spółki Dzielonej.
W związku z powyższym w opisanym zdarzeniu przyszłym planowane Wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Pion MOP nie będzie powodować powstania przychodu po stronie Spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zasady podziału spółek kapitałowych regulują przepisy Tytułu IV Łączenie, podział i przekształcenie spółek Działu II Podział spółek ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 z późn. zm., dalej: Ksh).
W myśl art. 529 Ksh:
§ 1. Podział może być dokonany:
- przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
- przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek);
- przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
- przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).
§ 2. Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej.
§ 3. Wspólnicy spółki dzielonej mogą otrzymać obok udziałów lub akcji spółek przejmujących bądź spółek nowo zawiązanych dopłaty w gotówce nieprzekraczające łącznie 10% wartości bilansowej przyznanych udziałów lub akcji właściwej spółki przejmującej, określonej według oświadczenia, o którym mowa w art. 534 § 2 pkt 4, bądź 10% wartości nominalnej przyznanych udziałów lub akcji właściwej spółki nowo zawiązanej. Dopłaty spółki przejmującej są dokonywane z zysku bądź z kapitału zapasowego tej spółki.
Jak stanowi art. 541 Ksh:
§ 1. Podział spółki wymaga uchwały zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia spółki dzielonej oraz każdej spółki przejmującej, powziętej większością trzech czwartych głosów, przedstawiających co najmniej połowę kapitału zakładowego, chyba że umowa albo statut spółki przewidują surowsze warunki.
§ 2. Podział spółki przez zawiązanie nowej spółki wymaga uchwały zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia spółki dzielonej oraz uchwały wspólników każdej spółki nowo zawiązanej w organizacji, powziętej w sposób, o którym mowa w § 1.
Podstawowe kwestie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki przejmującej (lub nowo zawiązanej) przy podziale lub podziale przez wydzielenie regulują przepisy art. 7b ust. 1 pkt 1 oraz art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej: ustawa CIT).
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m tej ustawy za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:
- przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
- przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
- przychody spółki dzielonej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy CIT przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.
W świetle art. 12 ust. 4 pkt 3e tej ustawy do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.
Według art. 12 ust. 15 ww. ustawy przepisy ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:
- art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
- art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
- art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.
Art., 12 ust. 16 cyt. ustawy stanowi, że przepisy ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.
Zauważyć przy tym należy, że w myśl art. 12 ust. 13 ustawy CIT przepisów ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 14 tej ustawy jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje przejęcie części majątku Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Ksh, tj. podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie.
W celu zwiększenia przejrzystości prowadzonej działalności oraz usprawnienia zarządzania każdym z sektorów działalności, Spółka Dzielona podjęła decyzję o wyodrębnieniu w ramach swojej struktury działów odpowiedzialnych za każdy z sektorów. Na mocy Uchwały Zarządu Spółki Dzielonej planowane jest formalne wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa w postaci niezależnych od siebie pionów: MOP i Core Business.
Obydwa piony stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT.
Niezależnie od powyższego w celu dalszego rozwoju obu pionów podjęto decyzję o ich prawnym oddzieleniu tak, aby w przyszłości były odrębnymi spółkami prawa handlowego. W konsekwencji zaplanowano przejęcie części majątku Spółki Dzielonej przez przeniesienie części jej majątku w postaci Pionu MOP na Spółkę. W następstwie Podziału, zarówno w ramach Pionu Core Business, jak i Pionu MOP, prowadzona będzie zasadniczo taka sama działalność gospodarcza jak dotychczas z tą różnicą, iż będzie ona realizowana przez odrębne podmioty prawne (na moment Podziału oraz po nim oba działy zachowają status zorganizowanych części przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy CIT). Spółka Dzielona i Spółka mają i w momencie Podziału będą mieć tych samych udziałowców (te same osoby będą wspólnikami obydwu spółek).
Planowany Podział Spółki Dzielonej ma na celu przede wszystkim uproszczenie i zwiększenie efektywności ekonomicznej działalności prowadzonej przez Spółkę Dzieloną poprzez przypisanie Spółce Dzielonej i Wnioskodawcy praw/obowiązków oraz przychodów/kosztów z danej działalności. W wyniku tej czynności Wnioskodawca oraz Spółka Dzielona odpowiedzialne będą za właściwe działania dotyczące wyłącznie danego podmiotu, tj. Spółka Dzielona za działalność prowadzoną przez Pion Core Business, a Wnioskodawca za działania dotyczące Pionu MOP.
W konsekwencji Wnioskodawca zakłada, że podejmowane obecnie kroki przyczynią się do:
- wzmocnienia pozycji rynkowej Spółki Dzielonej i Spółki poprzez skoncentrowanie działalności na jej działalności operacyjnej;
- zapewnienia efektywnego zarządzania w zakresie działalności traktowanej obecnie jako pomocnicza dzięki wydzieleniu Pionu MOP oraz przydzieleniu do niego kadry menedżersko-zarządczej procesy decyzyjne ulegną znacznemu skróceniu, a nadzór nad działalnością będzie bardziej efektywny (skupiony na jednym głównym przedmiocie działalności);
- dywersyfikacji ryzyka gospodarczego, ekonomicznego oraz prawnego prowadzenia działalności dzięki temu, w sytuacji ewentualnego niepowodzenia jednego z rodzajów działalności spowodowanego np. pogarszającą się sytuacją na rynku, wszelkie ryzyka z tym związane będą ponoszone przez jeden podmiot, co nie doprowadzi do pogorszenia sytuacji innych podmiotów;
- zwiększenia przejrzystości finansowej oddzielne rozliczenia oraz wyniki księgowe i podatkowe omawianych podmiotów pozwolą na łatwiejszą kontrolę rentowności prowadzonych działalności i identyfikowaniu ewentualnych nieprawidłowości;
- przygotowania struktury Spółki Dzielonej i Spółki do planowanych działań sukcesyjnych w związku z rozważanym przekazaniem prowadzonej działalności gospodarczej młodszemu pokoleniu.
W ramach planowanego Podziału wszystkim dotychczasowym Wspólnikom Spółki Dzielonej przydzielone zostaną udziały w Spółce, a poza nimi w ramach Podziału do Spółki nie będą przystępowały inne podmioty. Wnioskodawca podkreśla, że wartość otrzymanego przez Spółkę w wyniku Wydzielenia majątku Spółki Dzielonej odpowiadać będzie wartości emisyjnej udziałów Spółki przydzielonych Wspólnikom Spółki Dzielonej. Wyceny zostaną dokonane według metody bilansowej na podstawie wartości aktywów netto Spółki Dzielonej. Jednocześnie w okresie poprzedzającym Wydzielenie Spółka nie będzie posiadała udziałów Spółki Dzielonej.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że ustawa CIT posługuje się definicją wartości emisyjnej, zawartą w art. 4a ust. 16a, który stanowi, iż wartość emisyjna udziałów (akcji) oznacza cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).
Treść powyższych przepisów, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2018 r., ustalona została na mocy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2175).
Uzasadnienie do przedstawionych zmian wskazuje, że ustawodawca zamierzał urynkowić wartość uznawaną za przychód oraz wartość do przychodów niezaliczaną. W stosunku do zmian w art. 12 ust. 1 pkt 8b (podział spółki) i art. 4a pkt 16a ustawy CIT wskazano, że przepis ten odchodzi zatem od odnoszenia tego przychodu do wartości nominalnej otrzymanych udziałów (akcji), jako od wartości w pewnym sensie "sztucznej" (formalnej), nieodzwierciedlającej faktycznej wartości takich udziałów lub akcji. Wskazana zmiana ma więc nie tylko charakter semantyczny, ze zmiany pojęcia wartości nominalnej na emisyjną, ale też systemowy, urealniający te wartości do wartości występujących w obrocie. Ponadto wskazać należy na jeszcze jeden aspekt wprowadzonych zmian. Jak zaznaczono w uzasadnieniu do ustawy z dnia 27 października 2017 r. ogólnym założeniem wprowadzonych regulacji było ograniczenie niektórych możliwości optymalizowania rozliczeń podatkowych przez wspólników (akcjonariuszy) sprzedających udziały (akcje) dzielonych podmiotów. Takie też narzędzie wprowadza art. 12 ust. 14 ustawy CIT stanowiący, że jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
W tym miejscu należy zauważyć, że udział w spółce wyznacza zakres praw i obowiązków wspólnika z tytułu uczestnictwa w spółce. Niewątpliwie zakres tych praw może być inny w przypadku spółki przed jej połączeniem z inną spółką i po takim połączeniu. Trudno zatem przyjąć w takiej sytuacji, że spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej te same udziały jakie w wyżej wymienionym kapitale uprzednio posiadała spółka przejęta.
Przy interpretacji art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy CIT, istotne jest zwrócenie uwagi na cechy samej konstrukcji połączeń i podziałów spółek na tle norm podatkowych. Ratio legis przepisów dotyczących opodatkowania przychodów z restrukturyzacji spółek i ich zwolnienia, zakłada spójność elementów przychodu i zwolnienia, co zapewnia neutralność tego typu transakcji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Takie znaczenie tego przepisu jest wyrazem implementacji do krajowego porządku prawnego przepisów Dyrektywy 2009/133/WE z dnia 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego.
Jakkolwiek przepisy dyrektywy wprost dotyczą łączenia spółek z różnych państw członkowskich UE, to jednak polski ustawodawca podatkowy zdecydował się na analogiczne stosowanie tych przepisów również w przypadku łączenia spółek kapitałowych będących polskimi rezydentami podatkowymi.
Należy też zauważyć, że przepisy tej dyrektywy definiują łączenie jako czynność, w wyniku której: jedna lub kilka spółek na skutek i w momencie ich rozwiązania bez przechodzenia w stan likwidacji, przekazują ogół swoich aktywów i pasywów na inną istniejącą już spółkę, w zamian za wyemitowanie na rzecz akcjonariuszy papierów wartościowych reprezentujących kapitał tej innej spółki oraz jeżeli ma to zastosowanie, wypłatę gotówkową nieprzekraczającą 10% wartości nominalnej lub, w brak wartości nominalnej, księgowej wartości nominalnej tych papierów wartościowych.
W tym miejscu wskazać należy, że jeśli istotnie opisana we wniosku transakcja zostanie przeprowadzona na warunkach uzasadnionych ekonomicznie, to znajdzie zastosowanie regulacja art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy CIT przewidująca wyłączenie z przychodów wartości majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę Przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów przydzielonych Wspólnikom Spółki Dzielonej.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Pion MOP nie będzie skutkowało powstaniem przychodu po stronie Spółki.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ zauważa, że uregulowane w art. 14b-14h Ordynacji podatkowej postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego. Należy zatem wskazać, że to podatnik stosując przepis art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy CIT będzie zobowiązany do wskazania dowodów, że podział Spółek został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej