1. Czy po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę po... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.207.2022.1.MZA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.207.2022.1.MZA

Temat interpretacji

1. Czy po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę powstanie przychód podatkowy z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia w przypadku udziału w danej promocji sprzedawcy, zarówno w sytuacji gdy sprzedaż dotyczy podmiotów powiązanych jak i niepowiązanych? 2. Czy wartość nominału Karty Podarunkowej, w przypadku gdy Karta Podarunkowa jako nagroda zostanie w danej promocji wydana Wnioskodawcy nieodpłatnie będzie generować po jego stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który samodzielnie będzie musiał opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (niezależnie od okoliczności, czy Karta Podarunkowa będzie wydana od podmiotów powiązanych, czy niepowiązanych)?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

·po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę powstanie przychód podatkowy z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia w przypadku udziału w danej promocji sprzedawcy, zarówno w sytuacji gdy sprzedaż dotyczy podmiotów powiązanych jak i niepowiązanych,

·wartość nominału Karty Podarunkowej, w przypadku gdy Karta Podarunkowa jako nagroda zostanie w danej promocji wydana Wnioskodawcy nieodpłatnie będzie generować po jego stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który samodzielnie będzie musiał opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (niezależnie od okoliczności, czy Karta Podarunkowa będzie wydana od podmiotów powiązanych, czy niepowiązanych).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Spółka komandytowa (dalej: Wnioskodawca/Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza brać udział w różnych akcjach promocyjnych organizowanych przez sprzedawców, od których nabywa bądź będzie nabywać określone towary.

Zgodnie z nimi, jeżeli Wnioskodawca w określonym czasie wykona obrót powyżej danej wysokości lub zakupi określone w regulaminie promocji produkty będzie mógł:

1.zakupić po cenie promocyjnej w wysokości 1 zł określony produkt sprzedawcy na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT, bądź

2.zakupić po cenie promocyjnej w wysokości 1 zł Kartę Podarunkową o określonym nominale, uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u danego sprzedawcy na podstawie noty księgowej, bądź

3.otrzymać nieodpłatnie jako nagrodę Kartę Podarunkową o określonym nominale, uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów na podstawie protokołu odbioru/przekazania nagrody.

Akcje promocyjne, w których Wnioskodawca będzie brać udział będą to promocje o charakterze ogólnopolskim, skierowane do przedsiębiorców będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, których celem jest zmotywowanie kontrahentów danego sprzedawcy do dokonywania zwiększonej ilości zakupów określonych towarów u niego. W efekcie stosowanych promocji sprzedawcy osiągać będą zwiększoną sprzedaż oferowanych towarów, co w konsekwencji przełoży się na wzrost ich przychodów ze sprzedaży towarów.

Wnioskodawca zamierza brać udział w ww. akcjach promocyjnych zorganizowanych przez sprzedawców powiązanych z Wnioskodawcą (powiązania w rozumieniu art. 11a uCIT), jak i u sprzedawców niepowiązanych z Wnioskodawcą. Akcje promocyjne każdorazowo będą skierowane do szerokiego grona przedsiębiorców. Warunki promocji u sprzedawców dla nabywców powiązanych ze sprzedawcą w rozumieniu art. 11a uCIT, są analogiczne jak dla nabywców niepowiązanych ze sprzedawcą.

W przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupi od sprzedawcy określoną ilość oraz rodzaj towarów, osiągając tym samym wymagany pułap obrotu wynikający z regulaminu promocji będzie mógł skorzystać z możliwości zakupu towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę bądź uzyskać Kartę Podarunkową jako nagrodę w sposób nieodpłatny.

Szczegółowe zasady uczestnictwa w promocji każdorazowo określać będzie regulamin promocji sporządzony przez sprzedawcę towarów jako organizatora promocji, który określać ma w szczególności:

·do kogo będzie skierowana promocja,

·w jakim okresie czasu promocja jest prowadzona,

·zakupy jakich towarów będą objęte promocją,

·jaki poziom zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy da możliwość nabycia określonego przedmiotu (towaru sprzedawcy) po promocyjnej cenie 1 PLN na podstawie faktury VAT bądź

·jaki poziom zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy da możliwość otrzymania nieodpłatnie nagrody w postaci Karty Podarunkowej o określonym nominale uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy na podstawie protokołu odbioru/przekazania nagrody bądź

·jaki poziom zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy da możliwość nabycia Karty Podarunkowej o określonym nominale uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy po promocyjnej cenie 1 PLN na podstawie noty księgowej.

W praktyce Wnioskodawca zamierza brać udział w trzech rodzajach promocji sprzedawców różniących się wyłącznie tym, iż w ramach obowiązującej promocji po spełnieniu warunków promocji Wnioskodawca jako nabywca będzie mógł zakupić określony towar sprzedawcy po cenie promocyjnej 1 zł, albo otrzymać nagrodę w postaci Karty podarunkowej o określonym nominale uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy albo zakupić taką Kartę Podarunkową za symboliczną 1 zł.

Karta Podarunkowa o określonym nominale może być zrealizowana w różnych sklepach, np. w (…), etc.

Pytania

1)Czy po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę powstanie przychód podatkowy z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia w przypadku udziału w danej promocji sprzedawcy, zarówno w sytuacji gdy sprzedaż dotyczy podmiotów powiązanych jak i niepowiązanych?

2)Czy wartość nominału Karty Podarunkowej, w przypadku gdy Karta Podarunkowa jako nagroda zostanie w danej promocji wydana Wnioskodawcy nieodpłatnie będzie generować po jego stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który samodzielnie będzie musiał opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (niezależnie od okoliczności, czy Karta Podarunkowa będzie wydana od podmiotów powiązanych, czy niepowiązanych)?

Państwa stanowisko w sprawie

w zakresie pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nabyciem towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę po jego stronie nie powstanie przychód podatkowy z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia w przypadku udziału w danej promocji sprzedawcy, niezależnie od okoliczności, czy sprzedaż dotyczy podmiotów powiązanych, czy niepowiązanych. 

w zakresie pytania nr 2:

Wartość nominału Karty Podarunkowej, w przypadku gdy Karta Podarunkowa jako nagroda zostanie w danej promocji wydana Wnioskodawcy nieodpłatnie będzie generować po jego stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który samodzielnie będzie musiał opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (niezależnie od okoliczności, czy Karta Podarunkowa będzie wydana od podmiotów powiązanych czy niepowiązanych).   

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 uCIT przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W świetle powyższego co do zasady wartość nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń stanowi przychód podatkowy na gruncie uCIT.

Nie mniej jednak, stwierdzenie czy w danym przypadku dojdzie do uzyskania przychodu z tytułu nieodpłatnego lub częściowo nieodpłatnego świadczenia zależy od okoliczności towarzyszących danej transakcji gospodarczej. Wnioskodawca wskazuje, iż w praktyce nieodpłatne lub częściowo nieodpłatne świadczenia na gruncie ustaw podatkowych mogą mieć miejsce w szczególności w przypadku transakcji zawieranych na warunkach odbiegających od warunków rynkowych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca na podstawie regulaminu promocji sprzedawcy w przypadku zakupu określonej ilości i rodzaju towarów, po osiągnięciu określonego obrotu w danym okresie czasu ze sprzedawcą będzie miał możliwość zakupu towaru u sprzedawcy po promocyjnej cenie w wysokości 1 zł lub Karty Podarunkowej o różnym nominale uzależnionym od wielkości zrealizowanego obrotu, również po promocyjnej cenie 1 zł. Poszczególny regulamin promocji będzie określać czy będzie to możliwość zakupu towaru, czy Karty Podarunkowej po symbolicznej złotówce. Zakup towaru będzie następować na podstawie faktury VAT a Karty Podarunkowej o określonym nominale na podstawie noty księgowej.

Zdaniem Wnioskodawcy nie można mówić w tej sytuacji o częściowo nieodpłatnym świadczeniu po stronie nabywcy, którym jest Wnioskodawca, w przypadku zakupionego na warunkach promocyjnych towaru czy Karty Podarunkowej.

Za zasadne wydaje się powołanie na wstępie niniejszego uzasadnienia treść art. 3531 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Powyższy przepis wyraża fundamentalną zasadę swobody zawierania umów, zgodnie z którą strony (tu podatnicy) mają swobodę w kształtowaniu treści swoich stosunków gospodarczych, w tym stosowania akcji promocyjnych, upustów czy bonifikat. Niemniej jednak, należy zawsze brać pod uwagę podatkowe konsekwencje takich postanowień.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 uCIT, wartość rynkową (...) rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia lub świadczenia.

Sprzedawanie towaru za 1 zł na podstawie stosowanej akcji promocyjnej, przy jednoczesnym zwiększeniu obrotów sprzedawcy, należy uznać za zachowanie ekwiwalentności w tak dokonywanej transakcji z nabywcą. Po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy nie można mówić zatem o postaniu przychodu podatkowego z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia, gdy otrzymuje on możliwość zakupu towaru po symbolicznej złotówce wskutek wzięcia udziału w promocji sprzedawcy i spełnienia warunków zastrzeżonych w regulaminie promocji.

Aby uzyskać możliwość zakupu towaru za 1 zł, Wnioskodawca jako nabywca każdorazowo będzie musiał zakupić określoną ilość i rodzaj towarów sprzedawcy, tak aby zrealizować określony pułap obrotu uprawniający do skorzystania z promocji. Uzyskanie zatem upustu cenowego w postaci możliwości zakupu danego towaru sprzedawcy za 1 zł jest tutaj w pełni gospodarczo i ekonomicznie uzasadnione, co nie powinno generować po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego w wysokości różnicy pomiędzy wartością rynkową zakupionego towaru, a dokonaną odpłatnością na podstawie faktury VAT w kwocie 1 zł.

Dodatkowo wskazać należy, iż pojęcie „wartości rynkowej” nie jest pojęciem ustandaryzowanym. Identyczny produkt, prawo, czy też świadczenie mogą mieć różną wartość rynkową, która uzależniona będzie od szeregu czynników, takich jak: czas, miejsce czy skala transakcji. W rzeczywistości gospodarczej możliwe są sytuacje, w których ustalona odpłatność nie będzie odzwierciedlała wartości rynkowej rzeczy, prawa lub świadczenia, będzie jednakże wynikiem okoliczności uzasadniających wskazanie innej wartości niż wartość rynkowa.

Podkreślenia również wymaga, iż w świetle art. 12 ust. 3 uCIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przez „bonifikatę” (rabat) należy rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata (rabat) jest udzielona wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześniej ceny. Jeżeli z istoty świadczenia wynikać będzie, iż faktycznie stanowi ono obniżenie ceny sprzedaży, to będzie miało miejsce udzielenie rabatu. Wartość rabatu pomniejsza przychód podatnika.

Z powyższego wynika zatem, iż udzielenie przez sprzedawcę bonifikaty (rabatu) w postaci sprzedaży towaru za 1 zł stanowi podstawę do pomniejszenia przychodu z tego tytułu.

Analogicznie kosztem uzyskania przychodu po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy będzie odpowiednio wartość rzeczy pomniejszona o udzieloną bonifikatę, a zatem jest to cena wyrażona w umowie. Nie można zatem mówić w tym przypadku o nieodpłatnym świadczeniu, gdyż w rzeczywistości nie miało ono miejsca.

Niezmiernie istotnym jest w omawianej sytuacji również fakt, iż sprzedawca tak ustaloną promocję stosuje odpowiednio dla wszystkich swoich klientów, którzy przekroczyli określony poziom zakupów, co również potwierdzać ma regulamin promocji. Należy zatem podkreślić, iż jest to ekonomicznie uzasadniona strategia sprzedawcy, a nie częściowo nieodpłatne świadczenie stosowane w stosunkach z danym podmiotem.

Tym samym, zakup w danej akcji promocyjnej produktu sprzedawcy za 1 zł na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT nie będzie skutkować koniecznością rozpoznania przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychodu podatkowego z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia, niezależnie od okoliczności czy sprzedawcą towaru będzie podmiot powiązany z Wnioskodawcą na podstawie art. 11a uCIT, czy też podmiot niepowiązany, skoro promocja ma charakter ogólnopolski i stosowana jest dla nieograniczonego kręgu przedsiębiorców. Warunki wskazane w regulaminie promocji nie różnią się od warunków ustalonych między niepowiązanymi podmiotami. Wnioskodawca (nabywca) jest będzie zatem traktowany na równi z pozostałymi, niepowiązanymi podmiotami.

Analogiczna jw. argumentacja dotyczy możliwości zakupu Karty Podarunkowej za symboliczną złotówkę w ramach danej promocji, która dopuszczona wyłącznie możliwość zakupu Karty Podarunkowej o określonym nominale uzależnionym od zrealizowanego w danym czasie promocji obrotu ze sprzedawcą w promocyjnej cenie 1 zł na podstawie noty księgowej. W tym przypadku, analogicznie jak w przypadku zakupu towaru za 1 zł nie można mówić o powstaniu przychodu podatkowego z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia, bowiem transakcja ta jest również gospodarczo ekonomicznie uzasadniona. Sprzedawanie Kart Podarunkowych za 1 zł, przy jednoczesnym zwiększeniu obrotów z danym sprzedawcą, należy uznać za zachowanie ekwiwalentności w tak dokonywanej transakcji gospodarczej.

Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 2:

Wnioskodawca uważa, iż w przypadku gdy w ramach uczestnictwa w danej promocji za zrealizowanie określonego pułapu obrotu ze sprzedawcą zgodnie z warunkami promocji otrzyma jako nagrodę w sposób nieodpłatny Kartę Podarunkową na podstawie protokołu odbioru/przekazania nagrody, to wówczas wartość nominalna wydanej nieodpłatnie Karty Podarunkowej będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podatkowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu nieodpłatnego świadczenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 uCIT.

W tej sytuacji odmiennie niż jest to w przypadku zakupu towaru/Karty Podarunkowej za symboliczną złotówkę (pytanie nr 1) nie dochodzi do upustu cenowego, bowiem nie dochodzi do transakcji sprzedaży. Mamy tutaj do czynienia z nieodpłatnym wydaniem nagrody w ramach danej akcji promocyjnej, która wywiera odmienne skutki podatkowe do przypadku objętej zapytaniem nr 1.

Zgodnie z utrwaloną praktyką gospodarczą przyjmuje się, iż jeżeli przedsiębiorca otrzymuje nieodpłatnie od kontrahenta nagrodę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. w ramach różnych programów lojalnościowych) to jej wartość stanowi u niego przychód z tej działalności. Kartę Podarunkową o określonej wartości nominalnej, który Wnioskodawca otrzyma od dostawcy, z możliwością jego wymiany na dowolny towar/y w różnych sklepach ((…), etc.) należy traktować jako nieodpłatne świadczenie. Wartość nominalna otrzymanej nieodpłatnie Karty Podarunkowej stanowić będzie dla Wnioskodawcy przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie otrzymania Karty Podarunkowej.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska przedstawionego w zakresie pytania 1 i 2.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

W myśl do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT, niemniej stało się przedmiotem szerokiej analizy w orzecznictwie. Przykładowo NSA w wyroku z 29 września 2017 r., sygn. akt II FSK 2541/15 wskazał, że: „aby uznać dane świadczenie za świadczenie nieodpłatne, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2  PDOPrU, musi wystąpić jednostronne przysporzenie po stronie podmiotu uzyskującego świadczenie, przysporzenie musi mieć charakter majątkowy i jednocześnie nie może ono być powiązane z istnieniem żadnego zobowiązania o charakterze wzajemnym”.

Tym samym, aby można było mówić o otrzymaniu nieodpłatnego świadczenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

1)po stronie otrzymującego musi wystąpić jakiekolwiek przysporzenie, skutkujące powiększeniem jego majątku albo jego niepomniejszeniem, czyli brakiem konieczności wydatkowania jakiejś należności;

2)świadczenie, jakie zostało wyświadczone, powinno mieć charakter jednostronny. Nie powinno istnieć jakiekolwiek zobowiązanie po stronie otrzymującego świadczenie. Innymi słowy - świadczenie nieodpłatne cechuje się brakiem jakiejkolwiek ekwiwalentności.

Zgodnie z uchwałą NSA Siedmiu Sędziów NSA z 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02 nieodpłatnym świadczeniem są wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Objęte powyższą regulacją przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, stąd też między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu. Określenie „związane z działalnością gospodarczą” pojmuje się dość szeroko uznając tym samym, iż przychodami z tego źródła są nie tylko przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej, w tym w szczególności z tytułu niektórych operacji finansowych.

Ustawodawca nie zastrzega, że przychodem są tylko wymienione w art. 12 ustawy o CIT przysporzenia, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ustawy o CIT, mogą być uznane za przychód osoby prawnej zwłaszcza, że listę przysporzeń – stanowiącą katalog zamknięty, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu – które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 cytowanego przepisu.

Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy o CIT:

wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych nieodpłatnie, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, z zastrzeżeniem ust. 6b.

Sposób określania wartości takiego przychodu normuje art. 12 ust. 6 ustawy o CIT. Stosownie do tego przepisu:

Z kolei stosownie do art. 12 ust. 6a ustawy o CIT:

Z  przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza brać udział w różnych akcjach promocyjnych organizowanych przez sprzedawców, od których nabywa bądź będzie nabywać określone towary. Akcje promocyjne, w których Wnioskodawca będzie brać udział będą to promocje o charakterze ogólnopolskim, skierowane do przedsiębiorców będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, których celem jest zmotywowanie kontrahentów danego sprzedawcy do dokonywania zwiększonej ilości zakupów określonych towarów u niego. W efekcie stosowanych promocji sprzedawcy osiągać będą zwiększoną sprzedaż oferowanych towarów, co w konsekwencji przełoży się na wzrost ich przychodów ze sprzedaży towarów.

Wnioskodawca zamierza brać udział w ww. akcjach promocyjnych zorganizowanych przez sprzedawców powiązanych z Wnioskodawcą jak i u sprzedawców niepowiązanych z Wnioskodawcą. Akcje promocyjne każdorazowo będą skierowane do szerokiego grona przedsiębiorców. Warunki promocji u sprzedawców dla nabywców powiązanych ze sprzedawcą w rozumieniu art. 11a ustawy o CIT, są analogiczne jak dla nabywców niepowiązanych ze sprzedawcą. W przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupi od sprzedawcy określoną ilość oraz rodzaj towarów, osiągając tym samym wymagany pułap obrotu wynikający z regulaminu promocji będzie mógł skorzystać z możliwości zakupu towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę bądź uzyskać Kartę Podarunkową jako nagrodę w sposób nieodpłatny.

Wnioskodawca zamierza brać udział w trzech rodzajach promocji sprzedawców różniących się wyłącznie tym, iż w ramach obowiązującej promocji po spełnieniu warunków promocji Wnioskodawca jako nabywca będzie mógł zakupić określony towar sprzedawcy po cenie promocyjnej 1 zł, albo otrzymać nagrodę w postaci Karty podarunkowej o określonym nominale uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy albo zakupić taką Kartę Podarunkową za symboliczną 1 zł.

W tym miejscu trzeba zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia „promocja”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia.

W powszechnym rozumieniu promocja to wszelkie działania, wykorzystywane do poinformowania klientów (odbiorców) o istnieniu oferty oraz doprowadzenia do zakupu produktu, skorzystania z usługi. Do narzędzi promocji zalicza się w ujęciu klasycznym reklamę, promocję sprzedaży, public relations, marketing bezpośredni.

Akcje promocyjne polegają na przekazywaniu przez firmę informacji swoim klientom w celu zwiększenia świadomości o oferowanych przez nią produktach i usługach oraz wywołaniu zainteresowania nimi, prowadzącego do zakupu.

Z kolei „bonifikata” to rabat, upust, skonto, zniżka od ustalonej ceny towaru lub produktu na rzecz nabywcy.

Odnosząc się do kwestii poruszonej w pytaniu nr 1, czyli do ustalenia, czy po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę powstanie przychód podatkowy z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia w przypadku udziału w danej promocji sprzedawcy, należy stwierdzić, że w przypadku nabycia towaru za symboliczną złotówkę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, co uwarunkowane było dokonaniem wcześniejszych, określonych zakupów, po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy nie powstaje przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnego świadczenia, bowiem Wnioskodawca otrzymuje możliwość zakupu towaru po symbolicznej złotówce wskutek wzięcia udziału w promocji sprzedawcy i spełnienia warunków zastrzeżonych w regulaminie promocji.

Zatem sytuacja, w której Wnioskodawca jako nabywca będzie brać udział w ramach obowiązującej promocji i po spełnieniu warunków promocji będzie mógł zakupić określony towar sprzedawcy po cenie promocyjnej 1 zł - nie będzie generować po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Analogicznie będzie w przypadku, gdy Wnioskodawca zakupi Kartę Podarunkową o określonym nominale uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy za symboliczną 1 zł – wtedy również nie powstanie przychód w wysokości różnicy pomiędzy wartością rynkową zakupionego towaru, a dokonaną odpłatnością na podstawie wystawionej faktury VAT w kwocie 1 zł.

Natomiast w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy wynikającej z pytania nr 2, a mianowicie, ustalenia czy wartość nominału Karty Podarunkowej, w przypadku gdy Karta Podarunkowa jako nagroda zostanie w danej promocji wydana Wnioskodawcy nieodpłatnie, będzie generować po jego stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia, zauważyć należy, że z powyższego wynika, że Wnioskodawca otrzyma dodatkową nagrodę (Kartę Podarunkową) nieodpłatnie, co jest uwarunkowane wcześniejszym zakupem innych artykułów za określoną kwotę lub zakupem określonej minimalnej ilości innych artykułów. Nabywając w ramach promocji, w sposób nieodpłatny, dodatkową nagrodę w postaci Karty Podarunkowej o określonym nominale, uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy, wartość nominalna wydanej nieodpłatnie Karty Podarunkowej będzie dla Wnioskodawcy stanowić przychód podatkowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu nieodpłatnego świadczenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Okoliczność, że sprzedawcą towaru będzie podmiot powiązany z Wnioskodawcą na podstawie art. 11a ustawy o CIT, czy też podmiot niepowiązany, pozostaje bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).