1. Czy Wnioskodawca z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu ma prawo do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy, ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.201.2022.2.BM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.201.2022.2.BM

Temat interpretacji

1. Czy Wnioskodawca z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu ma prawo do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy, a w przypadku potwierdzenia o podanie, na jakim etapie prowadzonego projektu nastąpi zakończenie prac rozwojowych? 2. Czy w świetle art. 15 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wyżej opisanego projektu, który jest projektem w toku, Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia kosztów tego projektu do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich ponoszenia? 3. Czy z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi określonej w art. 18ea ustawy, w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie pyt. oznaczonych we wniosku nr 1-3 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku dochodowym od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy:

   - Wnioskodawca z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu ma prawo do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy, a w przypadku potwierdzenia o podanie, na jakim etapie prowadzonego projektu nastąpi zakończenie prac rozwojowych,

   - w świetle art. 15 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wyżej opisanego projektu, który jest projektem w toku, Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia kosztów tego projektu do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich ponoszenia,

   - z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi określonej w art. 18ea ustawy, w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 czerwca 2022 r. (wpływ 13 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się tworzeniem innowacyjnych rozwiązań informatycznych.

Przedmiot działalności Wnioskodawcy, wynikający z umowy spółki obejmuje w szczególności:

- działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z),

- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z).

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca realizuje projekt o autorskim charakterze obejmujący cześć sprzętową i cześć algorytmiczną. Projekt ten dotyczy opracowywania modelu innowacyjnego urządzenia oraz systemu informatycznego z oprogramowaniem. Urządzenie to służyć będzie do codziennego monitorowania pacjentów ze schorzeniami układu oddechowego. Koszty z tytułu realizacji tego projektu ponoszone są od stycznia 2021 r. Jest on realizowany w całości na terenie Polski.

W ramach tego projektu opracowywany jest model całkowicie nowego urządzenia elektronicznego wraz z oprogramowaniem sterującym elektroniką, a także aplikacja mobilna oraz system predykcyjny oceniający prawdopodobieństwo wystąpienia zaostrzeń stanu zdrowia pacjenta. Realizacja tego projektu w zakresie oprogramowania projektu prowadzi do opracowania nowych twierdzeń i algorytmów, w tym w zakresie przechwytywania, przekazywania, gromadzenia, wydobywania informacji, manipulowania informacjami lub ich prezentowania. Prowadzone prace dotyczą narzędzi i technik związanych z oprogramowaniem w wyspecjalizowanych obszarach informatyki (przetwarzanie obrazów, sztuczna inteligencja i inne).

Projekt obejmuje następujące etapy:

1. etap prowadzenia prac rozwojowych: opracowanie projektu urządzenia, oprogramowania, przygotowania prototypu urządzenia i przeprowadzenie testów końcowych,

2. etap wprowadzenia produktu na rynek: proces certyfikacji, przeprowadzenie badań klinicznych,

3. rozpoczęcie produkcji.

Koszty etapów 1 i 2 zostaną poniesione w całości przez Wnioskodawcę.

Proces produkcji będzie zorganizowany w następujący sposób:

 a) produkcja płytki (…) - płytki z materiału izolacyjnego (dielektryka) pokrytej folią przewodzącą służącej do montażu elementów elektronicznych- zostanie zlecone firmie zewnętrznej,

 b) produkcja korpusu urządzenia- zostanie zlecona firmie zewnętrznej,

 c) montaż i pakowanie - zostanie zlecone firmie zewnętrznej.

Rola Wnioskodawcy w procesie produkcji urządzenia polega na konfiguracji urządzenia oraz instalacji oprogramowania. Bez tych czynności produkt nie byłby kompletny i nie mógłby być wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem.

W kolejnych etapach rozwijane będą dodatkowe aplikacje - programy komputerowe z dodatkowymi funkcjami. Z tytułu udostępniania prawa do korzystania przez użytkowników urządzenia z tych aplikacji Wnioskodawca będzie pobierać opłaty i należności licencyjne w ramach zawartych umów.

Wnioskodawca do realizacji tego projektu zatrudnia inżynierów oraz programistów na podstawie umowy o pracę, a także podwykonawców.

Prowadzona ewidencja księgowa pozwala na identyfikację bezpośrednich i pośrednich kosztów związanych z realizacją projektu, w tym wyodrębnienie kosztów wynagrodzeń pracowników, zaangażowanych w jego realizację.

Wnioskodawca w związku z prowadzonymi pracami chciałby skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej, określonej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021, poz. 1800 ze zm., zwanej dalej: „ustawą”).

Wnioskodawca w rozliczeniu za rok 2022 chciałby skorzystać także z ulgi określonej w art. 18ea ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek.

W uzupełnieniu wskazaliście Państwo m.in., że:

 1. Prace w ramach opisanego projektu mają charakter twórczy i prowadzone są w sposób systematyczny (jak podano we wniosku - od stycznia 2021 roku). Ich celem jest zarówno zwiększenie zasobów wiedzy jak i wykorzystanie posiadanych i nowych zasobów do tworzenia nowych zastosowań, w tym przypadku do opracowania modelu innowacyjnego urządzenia wraz z oprogramowaniem sterującym i wdrożenia go do produkcji.

  2. Działalność ta prowadzona jest w sposób uporządkowany, zaplanowany i metodyczny według harmonogramu, obejmującego poszczególne etapy, przedstawione we wniosku, który zakłada osiągnięcie celu polegającego na wdrożeniu nowego urządzenia do produkcji a w przyszłości uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży tych produktów.

  3. Jest to działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do zaprojektowania nowego produktu.

  4. Pracownicy Wnioskodawcy zrealizowali dotąd prace koncepcyjne, projektowe, programistyczne i przeprowadzili testy prototypu urządzenia. W przyszłości będą zajmowali się tworzeniem nowych aplikacji.

  5. Koszty wprowadzenia nowego produktu powstaną w bieżącym roku podatkowym, za który chcielibyśmy skorzystać z tego odliczenia i nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie ani też odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Koszty tego etapu zostaną poniesione w całości przez Wnioskodawcę.

  6. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ani art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z tym powyższych kosztów wprowadzania produktu na rynek nie uwzględni w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego na podstawie ww. przepisów.

Pytania

 1. Czy Wnioskodawca z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu ma prawo do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy, a w przypadku potwierdzenia o podanie, na jakim etapie prowadzonego projektu nastąpi zakończenie prac rozwojowych?

 2. Czy w świetle art. 15 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wyżej opisanego projektu, który jest projektem w toku, Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia kosztów tego projektu do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich ponoszenia?

 3. Czy z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi określonej w art. 18ea ustawy, w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W opinii Wnioskodawcy, w ramach prowadzonego projektu realizowane są prace rozwojowe, które uprawniają go do zastosowania ulgi określonej w art. 18d ustawy.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Artykuł 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że działalność badawczo-rozwojowa jest działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Stosownie do art. 4a pkt 28 tej ustawy pojęcie prac rozwojowych oznacza prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Wnioskodawca uważa, że w ramach przedstawionego projektu realizowane są prace spełniające ww. kryteria, określone dla prac rozwojowych, gdyż wykonywane prace mają twórczy charakter, służą tworzeniu nowych i oryginalnych rozwiązań, wymagają wykorzystania dostępnej wiedzy i umiejętności i przyczyniają się do stworzenia nowego urządzenia oraz innowacyjnego oprogramowania. Nie stanowią one w żadnym przypadku czynności rutynowych. Wnioskodawca realizuje także inne innowacyjne projekty informatyczne, działalność rozwojowa realizowana jest przez Wnioskodawcę systematycznie. Uzyskana opinia rzecznika patentowego potwierdza innowacyjność prac badawczo-rozwojowych w ramach tego projektu, na podstawie badania stanu techniki.

Wnioskodawca uważa, że w ramach realizowanego projektu prace rozwojowe uprawniające do ulgi badawczo-rozwojowej obejmują etap od rozpoczęcia prac nad tym projektem, poprzez opracowanie projektu urządzenia, tworzenie oprogramowania, testowanie, budowę prototypu urządzenia, do zakończenia testów końcowych.

Działalność badawczo-rozwojowa obejmuje nie tylko etap projektowania produktów, ale także tworzenie prototypów urządzeń i ich testy, co potwierdzają przepisy ustawy o zasadach finansowania nauki jak również poprzednia definicja prac rozwojowych, którą do 30 września 2018 r. zawierał art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie odnoszący się jeszcze do przepisów o szkolnictwie wyższym. Przepis ten stanowił, że prace rozwojowe oznaczają nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

 a) opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

 b) opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Wnioskodawca uważa, że ma prawo do zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową (tzw. kosztów kwalifikowanych), o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy, związanych z realizacją tego etapu.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 4a ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych, koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów:

1) w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo

2) jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo

3) poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

Oznacza to, że wybór konkretnej metody rozliczenia kosztów prac rozwojowych należy do podatnika. Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów prac rozwojowych w miesiącu ich ponoszenia jest zatem możliwe także w przypadku projektów w toku.

Wnioskodawca uważa, że w świetle art. 15 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wyżej opisanego projektu, który jest projektem w toku, ma prawo do zaliczenia kosztów prac rozwojowych tego projektu do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich ponoszenia.

Ad. 3.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. wprowadzona została nowa ulga, tzw. ulga na prototyp (art. 18ea ustawy). Ulga ta dotyczy możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu. Zakres tej ulgi wskazuje na to, że nie dotyczy ona opracowania prototypu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 2 i ust. 3, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi a przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym o etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

 1) badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

 2) badania cyklu życia produktu;

3) systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

W przypadku realizowanego przez Wnioskodawcę projektu, po stronie Wnioskodawcy powstaną koszty związane z wprowadzeniem tego nowego urządzenia na rynek, w tym koszty badań i certyfikacji.

Powstaje wątpliwość, czy przy przedstawionym schemacie związanym z produkcją, koszty, które Wnioskodawca poniesie z tego tytułu, będą mogły zostać objęte tą ulgą.

Wnioskodawcy uważa, że biorąc pod uwagę cel tej regulacji, ulga określona w art. 18ea ustawy, będzie mu przysługiwała. Wnioskodawca będzie odgrywać kluczową rolę w przyszłym procesie produkcji, polegającą na konfiguracji urządzenia oraz instalacji oprogramowania na tym urządzeniu. Bez tych czynności produkt nie byłby kompletny i nie mógłby być wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem. Wnioskodawca będzie także ponosił koszty wprowadzenia tego nowego urządzenia na rynek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawiliście w zakresie pyt. oznaczonych we wniosku nr 1-3 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”),

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Natomiast, zgodnie z art. 4a pkt 26 updop,

działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

  a. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

 b. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop,

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zatem, z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, należy wyraźnie podkreślić, że w celu stwierdzenia, czy Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 ww. ustawy).

Z ustawowej definicji zawartej w art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Jak podaje Słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną działalność w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją  systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalność w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Powyżej omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności, podczas gdy ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W konsekwencji – głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: (i) badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz (ii) prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu opis sprawy oraz cytowane przepisy, należy stwierdzić, że przedstawione we wniosku działania Spółki spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż są podejmowane w sposób systematyczny, mają charakter twórczy oraz podejmowane są w celu zwiększania zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Biorąc powyższe pod uwagę, wskazane wyżej prace z tytułu realizacji projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 updop, która uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d wskazanej ustawy.

Zatem, stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

W stosunku do kosztów prac rozwojowych ustawodawca zawarł w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych specyficzne regulacje normujące moment rozpoznania tych kosztów na cele podatkowe. W myśl art. 15 ust. 4a updop,

koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów:

1)w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo

2)jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo

3)poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 3 updop,

amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

a)produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz

b)techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz

c)z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Użycie przez ustawodawcę w art. 15 ust. 4a updop, sformułowania „mogą” (przy wskazaniu sposobu rozliczenia kosztów prac rozwojowych), przy jednoczesnym braku dodatkowych wskazań, kiedy dany sposób ujęcia kosztów prac rozwojowych może być zastosowany, prowadzi do konkluzji, że podatnik posiada swobodę wyboru zastosowania poszczególnych sposobów podatkowego rozliczania kosztów prac rozwojowych.

W powołanym powyżej przepisie, wskazując trzy różne sposoby rozliczenia kosztów prac rozwojowych, użyto ponadto spójnika „albo” (alternatywa rozłączna). Oznacza to, że Spółka, według własnego uznania, może wybrać jeden z trzech sposobów rozliczania kosztów prac rozwojowych.

Zatem, na podstawie powołanego wyżej przepisu, podatnicy mają wybór, co do sposobu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów prac rozwojowych w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych.

W rezultacie, zgodnie z wyborem podatnika, w przypadku prowadzenia prac rozwojowych ich koszty mogą być przez podatnika rozpoznawane jako koszty podatkowe w trakcie trwania tych prac bądź jednorazowo na moment ich zakończenia, albo też podatnik może rozpoznawać koszty tych prac poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że Spółka, w odniesieniu do wyżej opisanego projektu, który jest projektem w toku, ma prawo do zaliczenia kosztów prac rozwojowych tego projektu do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich ponoszenia zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 1 updop.

Zatem, stanowisko Państwa w tym zakresie jest prawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 updop,

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ea ust. 2 updop,

przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Stosownie do art. 18ea ust. 3 updop,

przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 4 updop,

przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop,

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Natomiast, zgodnie z art. 18ea ust. 6 updo do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

 1) badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

 2) badania cyklu życia produktu;

 3) systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

W myśl art. 18ea ust. 7 updop,

koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 18ea ust. 8 updop,

w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18ea ust. 9 updop,

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 updop,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18ea ust. 11 updop,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w rozliczeniu za rok 2022 chciałby skorzystać z ulgi określonej w art. 18ea updop, w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek. Koszty wprowadzenia nowego produktu powstaną w bieżącym roku podatkowym, za który chcielibyśmy skorzystać z tego odliczenia i nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie ani też odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Koszty tego etapu zostaną poniesione w całości przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ani 17 ust.1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z tym powyższych kosztów wprowadzania produktu na rynek nie uwzględni w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego na podstawie ww. przepisów.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi określonej w art. 18ea ustawy, w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek.

Tak więc, stanowisko Państwa w tym zakresie jest prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

   - Wnioskodawca z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu ma prawo do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy, a w przypadku potwierdzenia o podanie, na jakim etapie prowadzonego projektu nastąpi zakończenie prac rozwojowych, jest prawidłowe,

    - w świetle art. 15 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wyżej opisanego projektu, który jest projektem w toku, Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia kosztów tego projektu do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich ponoszenia, jest prawidłowe,

    - z tytułu realizacji wyżej wymienionego projektu Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi określonej w art. 18ea ustawy w związku z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Nalż zauważyć, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).