Przychodem podatkowym Spółki ze sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa będzie... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.446.2020.4.AW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.12.2020, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.446.2020.4.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Przychodem podatkowym Spółki ze sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa będzie kwota należna Spółce od Nabywcy tytułem ceny sprzedaży wyrażonej w umowie, a kosztem podatkowym Spółki będzie suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład przedmiotu transakcji

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 października 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.), uzupełnionym 25 listopada 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem podatkowym Spółki ze sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop będzie kwota należna Spółce od Nabywcy tytułem ceny sprzedaży wyrażonej w umowie, a kosztem podatkowym Spółki będzie suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład przedmiotu transakcji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem podatkowym Spółki ze sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop będzie kwota należna Spółce od Nabywcy tytułem ceny sprzedaży wyrażonej w umowie, a kosztem podatkowym Spółki będzie suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład przedmiotu transakcji.

Wniosek uzupełniono 25 listopada 2020 r. pismem będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 25 listopada 2020 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.768.2020.2.SR; 0111-KDIB1-2.4010.446.2020. 3.AW.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Spółka) prowadzi działalność w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, która to działalność jest finansowana dotacjami z budżetu państwa. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, spełniając tym samym przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z dnia 24 czerwca 2017 r.; dalej jako: Ustawa). W ramach procesu restrukturyzacji sektora górnictwa trwają prace na nowelizacją ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1771). Projektowana zmiana przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów w zakresie dotyczącym Spółki przewiduje, że od dnia 1 stycznia 2021 r. środki (dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych) na realizację zadań z zakresu odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, zamiast do Spółki, kierowane będą do Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. (dalej jako: SRK), której Oddział Centralny Zakład Odwadniania Kopalń (CZOK) prowadzi działania związane z zabezpieczeniem kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym. W Programie dla sektora górnictwa węgla kamiennego, jednym z zadań przewidzianych do zrealizowania jest uproszczenie systemu odwadniania poprzez przejęcie przez SRK zadań realizowanych obecnie przez Spółkę. Ponadto, w projekcie ustawy nowelizującej ustawę z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów wprowadzono przepis, na podstawie którego SRK zostanie przyznana dotacja na sfinansowanie zakupu składników majątku Spółki. W świetle powyższego Spółka przygotowuje się do sprzedaży zespołu składników na rzecz SRK, a sprzedaż ta musi zostać dokonana tak, by efektywne przekazanie zadań z zakresu odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu nastąpiło z dniem 1 stycznia 2021 r.

Umowa Spółki przewiduje, że Spółka może tworzyć filie, oddziały i jednostki organizacyjne. Z przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze wynika dla Spółki obowiązek stworzenia obowiązującego w Spółce (jako zakładzie górniczym) dokumentu określającego uproszczony plan ruchu w zakładzie górniczym. W konsekwencji powyższego, w Spółce obowiązuje dokument o nazwie Plan ruchu zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze na lata 2015-2020. Załącznikiem do tego dokumentu jest struktura organizacyjna zakładu, z określeniem stanowisk osób kierownictwa i dozoru ruchu. W strukturze tej znajduje się: Prezes Zarządu, Kierownik Działu Ruchu Zakładu, podległy mu Kierownik Działu Energomechanicznego, Nadsztygar Oddziału Energomechanicznego, któremu w strukturze organizacyjnej podlegają podmioty wykonujące określone prace w ruchu Zakładu, a niebędące pracownikami Spółki. W gestii podmiotów wykonujących na rzecz Spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej określone prace w ruchu Zakładu, a niebędących pracownikami Spółki leży: A. Dozór górniczy i podległy mu Oddział Górniczy B. i jako odrębny pion: Dozór niższy i średni Oddziału Energomechanicznego: - o specjalności górnicze wyciągi szybowe; - o specjalności mechanicznej maszyn i urządzeń dołowych; - maszyn i urządzeń dołowych. W tym pionie funkcjonuje Oddział Energomechaniczny. W opisanej wyżej strukturze organizacyjnej Spółki jako zakładu górniczego pracownikami Spółki są Prezes Zarządu, Kierownik Ruchu Zakładu, Kierownik Działu Energomechanicznego, Nadsztygar Oddziału Energomechanicznego o specjalności górnicze wyciągi szybowe. Natomiast pozostałe z opisanych wyżej elementy struktury organizacyjnej Zakładu są obsadzone pracownikami podmiotu zewnętrznego, to jest spółki P. Sp. z o.o. (dalej jako: P.). P. świadczy na rzecz Spółki usługi na podstawie dwóch umów: - z dnia 18 stycznia 2017 r. - oraz z dnia 10 lutego 2017 r. Obie te umowy zostały zawarte przez Spółkę z P. w wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego w trybie zamówień publicznych. Na podstawie umowy z 18 stycznia 2017 r., mającej charakter umowy ramowej określającej warunki udzielania i realizacji zamówień, P. świadczy usługi w zakresie prac remontowo-naprawczych (w tym prac wykonywanych w trybie awaryjnym) w obrębie kompleksu budynków, budowli, maszyn i urządzeń Spółki. Prace te były wykonywane środkami, maszynami i urządzeniami P. z wykorzystaniem pracy pracowników P. Prace te obejmują także dostawy materiałów, urządzeń, usług, sprzętu, prace pomocnicze i pozostałe prace niezbędne do należytego i terminowego wykonania umowy. Umowa ta została zawarta na 48 miesięcy i obowiązywać będzie w dniu zawarcia planowanej umowy sprzedaży na rzecz SRK. Umowa przewiduje, że Spółka może przenieść prawa i obowiązki wynikające z umowy na osoby trzecie, a P. wyraża na to zgodę. W ramach planowanej sprzedaży Spółka przeniesie prawa i obowiązki wynikające z umowy z 18 stycznia 2017 r. na SRK jako nabywcę zespołu składników objętych planowaną sprzedażą. Z kolei, na podstawie umowy z 10 lutego 2017 r. P. świadczy dla Spółki usługi obejmujące prowadzenie prac odwadniających w wyrobiskach po nieczynnych kopalniach rud cynku i ołowiu w rejonie tak zwanej niecki, z wykorzystaniem w ramach tych prac maszyn, urządzeń i narzędzi stanowiących własność Spółki. Prace wykonywane przez P. obejmują także oczyszczanie i zrzut wód. W ramach tej umowy P. jest zobowiązana do: - pełnego zabezpieczenia obsługi stanowisk niezbędnych do wykonania prac, zakupu na własny koszt niezbędnych materiałów konserwacyjnych, drobnych części zamiennych (bezpieczniki, drobny sprzęt instalacyjny, elementy oświetlenia, gazy techniczne, elektrody, oleje do maszyn, urządzeń i aparatów); - dokonywania bieżących kontroli, przeglądów, prac serwisowych, utrzymania w ruchu urządzeń i instalacji, prac konserwacyjno-naprawczych, zapewnienia ciągłości ruchu i bezpieczeństwa pracy Spółki w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych lub awaryjnych; - zabezpieczenia całodobowo samochodu dyżurnego o ładowności minimum 1 tony do przewozu osób i materiałów; - zabezpieczenia całodobowo sprzętu do załadunku i transportu materiałów sypkich; - utrzymania w czystości w pomieszczeniach biurowych i socjalnych Spółki oraz terenów wokół budynków Spółki, wraz z ich odśnieżaniem i usuwaniem gołoledzi, wycinanie krzewów i zarośli rosnących wzdłuż trasy rurociągu; - zabezpieczenia całodobowo wraz z obsługą sprzętu, maszyn i urządzeń niezbędnych do wykonywania prac konserwacyjnych i zabezpieczenia miejsca awarii (urządzeń dźwigowych, środków transportu, agregatów prądotwórczych, maszyn do obróbki skrawaniem, sprzętu kontrolno-pomiarowego, skrawarki); - zorganizowania we własnym zakresie i na własny koszt zaplecza dla osób realizujących przedmiot umowy; - chronienia mienia Spółki znajdującego się w miejscach wykonywania prac objętych umową; - zabezpieczenia na własny koszt i we własnym zakresie wszelkiego mienia (maszyn, sprzętu, urządzeń stosowanych w trakcie realizacji prac objętych umową); - wykonywania prac wyłącznie przez osoby zatrudnione przez P. oraz jej podwykonawców, dalszych podwykonawców na podstawie umowy o pracę dla czynności z zakresu przedmiotu umowy dotyczących: obsługi urządzeń i instalacji Spółki oraz Stacji Oczyszczania Wód Kopalnianych wraz ze zrzutem wód do rzeki; prac serwisowych, utrzymania w ruchu urządzeń i instalacji, prac konserwacyjno-naprawczych, usuwania usterek i zabezpieczenia miejsca awarii na terenie Spółki oraz Stacji Oczyszczania Wód Kopalnianych; - przedstawienia imiennej listy osób o odpowiednich kwalifikacjach do obsługi stanowisk obsadzanych przez P. na potrzeby wykonania przedmiotu umowy; - przedstawiania okresowych sprawozdań o stanie technicznym obsługiwanych urządzeń; - obowiązek usuwania i zagospodarowania odpadów. Wykaz stanowisk w Spółce przeznaczonych do obsługi przez P. na podstawie umowy z 10 lutego 2017 r. obejmuje: - maszynistę pomp głównego odwadniania; - maszynistę maszyny wyciągowej; - brygadę szybową (obejmującą między innymi: cieślę szybowego i specjalistów szybowych); - utrzymanie ruchu i sygnalizacji szybowej (elektromonterzy, telemonterzy, sygnaliści szybowi, rewidenci urządzenia wyciągowego, spawacze, ślusarze); - lampiarnia wraz z pomieszczeniem składowania aparatów ucieczkowych oraz przegląd i konserwacja lamp nahełmowych; - obsługa Stacji Oczyszczania Wód Kopalnianych; - pracownik do utrzymania czystości w pomieszczeniach biurowych i socjalnych oraz do prac związanych z odśnieżaniem, wycinką krzewów i zarośli; - osoby dozoru ruchu pod ziemią (sztygar oddziałowy, sztygar zmianowy, kierownik zmiany, inne osoby dozoru); - osoby dozoru ruchu na powierzchni. Umowa ta została zawarta na 48 miesięcy i obowiązywać będzie w dniu zawarcia planowanej umowy sprzedaży na rzecz SRK. Umowa przewiduje, że Spółka może przenieść prawa i obowiązki wynikające z umowy na osoby trzecie, a P. wyraża na to zgodę.

W ramach planowanej sprzedaży Spółka przeniesie prawa i obowiązki wynikające z umowy z 10 lutego 2017 r. na SRK jako nabywcę zespołu składników objętych planowaną sprzedażą. Zakresem planowanej sprzedaży przez Spółkę na rzecz SRK zostaną objęte:

1. Nieruchomości zabudowane budynkami i budowlami, według stanu na dzień sprzedaży obejmujące: - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 389 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 6891 m2; - Udział 1/4 części w prawie użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 169 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 2597 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 1007 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 1649 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 11307 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 492 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 610 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 38758 m2. Na wyżej wymienionych działkach są posadowione budynki i budowle wymienione poniżej w punkcie 2.

Nie wejdą natomiast do przedmiotu sprzedaży następujące nieruchomości niezabudowane: - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 42 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 35395 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 1516 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 619 m2; - Prawo użytkowania wieczystego gruntu - dz. nr () o powierzchni 686 m2.

2. Środki trwałe takie jak: kocioł wodny CO, Rurociąg wody pitnej, Plac przy łaźni, Rozdzielnia 500, Rozdzielnia 500V ZD-PIR-6L, Sieć kablowa i telekomunikacyjna, Sieć elektroenergetyczna, Wieża nadszybia - konstrukcja stalowa, Szyb - Obudowa murowana, Podszybie przy szybie - Obudowa stalowa, Stacja materiałowa Szyb - W obudowie ŁP-7, Chodnik dojazdowy do zbiornika wodnego - w obudowie stalowej, Chodnik dojazdowy do komory - obudowa stalowa, Chodnik dojazdowy do rozdzielni - obudowa stalowa, Chodnik dojazdowy do stacji wenty - obudowa stalowa, Chodnik wodny wsch. Szyb - obudowa stalowa, Przekop wschodni na Szybie - obudowa stalowa, Upadowa wschodnia nr 1 - łącząca przekop, Upadowa wschodnia nr 2 - łącząca przekop wsch., Upadowa wschodnia nr 3 - łącząca przekop, Upadowa wschodnia nr 4 - łącząca przekop, Chodnik wodny zach. na Szybie - w obudowie stalowej, Przekop zachodni Szyb - w obudowie stalowej, Upadowa zachodnia nr 1 - łącząca przekop Upadowa zachodnia nr 2 - łącząca przekop, Upadowa zachodnia nr 3 - łącząca przekop, Upadowa zachodnia nr 4 - łącząca przekop, Upadowa zachodnia nr 5 - łącząca przekop, Upadowa zachodnia nr 6 - łącząca przekop, Upadowa zachodnia nr 7 - łącząca przekop, Komora pomp na Szybie - w obudowie powlekanej, Luneta z komory pomp do Szybu, Komora rozdzielni 6 kV - Dołowa przy Szybie, Upadowa nr 1 do zbiornika wodnego - w obudowie ŁP-4, Upadowa nr 2 do zbiornika wodnego - na Szybie, Upadowa nr 3 do zbiornika wodnego i chodnika łącz., Zbiornik wodny nr 1 na szybie w obudowie ŁP-7, Zbiornik wodny nr 2 na szybie - w obudowie ŁP-7, Chodnik łączący nr 1 na szybie - w obudowie ŁP-7, Chodnik łączący nr 2 Szyb - w obudowie ŁP-7, Komora wentylatorowa Szyb - w obudowie ŁP, Otwór wentylacyjny Szyb - Szyb, Chodnik dojściowy do zajezdni - na Szybie, Chodnik obejściowy komory pomp - na Szybie, Chodnik dopływowy do komory Sz. - Szyb, Chodnik dojściowy do komory pomp - w obudowie ŁP-2, Koryto odpływowe - koryto o dług. 10 m, Rurociąg rozprowadzający - średnica 406 mm, Sieć kablowa 6 kV - GPZ 1651 m, Punktowe oświetlenie zewnętrzne - AYKY 4x10 mm, Przewody kanalizacyjne deszczowe - z rur stalowych, Rurociąg stalowy - o średnicy 600 mm, Wiązka 2 kabli prow. do rozdz. 6 kV nr 1,3, Rurociąg stalowy wraz z kompletem koł. 54 szt. łapow 60 szt, Przecisk nr 1 - pod ulicą W., Przecisk nr 2 pod torami wąskimi - 78.5 mm PKP, Przecisk nr 3 pod torami n/tor. - kolei piaskowej, Przecisk nr 3 pod torami n/tor. - kolei piaskowej, Przecisk nr 4 pod torami PKP - N/torowymi PKP, Przecisk nr 5 pod bocznicą KWK - 1 koleją piaskową, Rurociąg stalowy - od komory pomp, Rurociąg stalowy wraz z komp. koł. 54 szt, łap. 60 szt, Elektroenergetyczna sieć - Linia 6 kV P.D., Elektroenergetyczna sieć wewnętrzna - linia 6 kV P.D., Elektroenergetyczna sieć - linie N/N P.D., Elektroenergetyczna sieć - linie N/N P.D., Kabel zasilający typ YAKY - ZE-215 a Stacja Uzdatniania Wody, Kabel zasilający nr 2 typ YAKY-ZE215, Kabel zasilający YKY - typ YKY, Rurociąg rozprowadzający - fi 323 mm, Drogi kołowe - droga zakładowa - szerokość jezdni 4 m, Plac przy łaźni - pow. 190 m, Oświetlenie zewnętrzne - drogi dojazdowe, Pakiety wielostrumienicowe - osadnik nr 4, Syfon Zickerta - 6600 - osadnik nr 4, Zgarniacz denny - osadnik nr 4, Osadnik nr 4 oraz 3 doły ziemne, Ogrodzenie Szybu - z płyt prefabrykowanych, Ogrodzenie plac przy rozdzielni nr 1, Osadnik wody kopalnianej - osadnik ziemny, osadnik awaryjny, Odstojnik szlamu - zbiornik ziemny szt. 2, Osadnik wody kopalnianej - osadnik ziemny rów 172, Ogrodzenie osadników - długości 492,8 m, Budynek nadszybia 1297, 45 m2, Budynek nadszybia 1297, 45 m2, Budynek maszyny wyciągowej i rozdzielni 2, Budynek rozdzielni 6kV nr 1, Budynek stacji nadawania mleczka 18, 4 m2, Budynek pomieszczenia socjalnego 18,00 m2, Destylarka DEM-11, Uzgadniacz faz NUF 2, Piec akumulacyjny, Pompa wirowa OW-250 B/3 - Nr 281330, Pompa wirowa OW-250 - typ OW-250 B/3 281331, Pompa wirowa OW-250 B/3 - wydajn. Q=8,2 m/min 281333, Pompa wirowa OW-250 - wydajn. Q=8,2 m/min 296512, Pompa wirowa OW-250 AM/3 - wydajn. Q=8,2 m/min 266416, Pompa wirowa OW-250 AM/3 - wydajn. Q=8,2 m/min 266417, Pompa wirowa OW-250 B/3 - wydajn. Q=8,2 m/min 296511, Pompa wirowa OW-250 B/3 - wydajn. Q=8,2 m/min 296515, Pompa wirowa OW-250 B/3 - wydajn. Q=8,2 m/min 296516, Agregat pompowy RX50-160 - do cieczy zanieczyszczonych, Pompa RX 50-160-Ns=5,5 kW, Agregat sprężarkowy A50-380-24 - wydajność 50 m/h, Wentylator WPOB-50 - napęd pasowy, Wentylator WPOB-50 - napęd pasowy, Nagrzewnica elektryczna 72 kW - ogrzewanie szybu - szt. 4, Rozdzielnia prądu zmiennego dla komory pomp - szt. 2, Rozdzielnia 6 kV nr 3-16 - polowa rozdz. 6 kW, Rozdzielnia prądu - wolnostojąca 500 V, Stacja transformatorowa - typ ITP 400/6 400 kV - szt. 2, Urządzenie pomiarowe REX-REX-1/24 V, Maszyna wyciągowa, Instalacja wykrywania dymu - ogrzewanie szybu, Stacja dozowania mleczka wapiennego - Autoflok 8506, Segment kontener z instalacją flokulanta, Ogrodzenie stacji dozowania mleczka, Budynek garażowo-warsztatowy, Oświetlenie wokół osadników, Centrala Panasonic KX-TDA100 BLK-07.04, Wentylatory głównego przewietrz. WLE 1004/A szt. 2, Droga dojazdowa do otworu ewakuacyjnego, Układ tłoczny i system sterowania pomp w pompowni, Destylator, System łączności między naczyniem wyciągowym a pompą, Kabel 6 kV nr 1 zasilający rozdzielnię 6 kV nr 2, Kabel 6 kV nr 2 zasilający rozdzielnię 6 kV nr2, Kabel 220/380 V zasilający rozdzielnię nr 2, Kabel 220/380 V zasilający rozdzielnię nr 1, Kabel 220/380 V zasilający rozdzielnię nr 3, Kabel 220/380 V zasilający rozdzielnię nr 14, Kabel 220/380 V zasilający rozdzielnię nr 2a, Kabel 220/380 V zasilający rozdzielnię nr 12, Kabel 220/380 V zasilający rozdzielnię nr 13, Wiata blaszana obudowana, Kolektor zbiorczy, koryto przepływowe, Przepust między rowem awaryjnym a rowem OB., Rów opaskowy między osadnikami 1,2,3,4 a rowem OB., Przecisk nr 1a pod obwodnicą, Komora nr 1 (przecisk nr 3), Komora nr 2 (przecisk nr 3), Komora 3a (przecisk nr 4), Komora nr 3b (przecisk nr 4), Komora nr 7 (przecisk nr 5), Konstrukcja zabezpieczająca przed naciskiem hałdy, Komora 4K, Komora 5P, Komora 6K, Rozdzielnia 6 kV nr 2, Rozdzielnia 6 kV nr 1, Rozdzielnie 220/380V na powierzchni, Transformator trójfazowy suchy T3Wb-10/0.5 - 6 szt., Transformator trójfazowy suchy, Rozdzielnie 220V pod ziemią, Rozrusznik kopalniany stycznikowy typ RKS-E051 - 2 szt., Rozdzielacz, Rozdzielnia 220/380V zas. obiekty st. doz. mleczka, Wozy kopalniane 25 szt., Drzewiarki 3 szt., Platformy - 2 szt., Ogrzewacz wody centralnego ogrzewania, Instalacja nadawy mleczka, Telefony przemysłowe nieiskrobezpieczne 2 szt., Pompa BS 2720.390 MT - 2 szt., Wyłącznik stycznikowy WS-10 2 szt., Jednokanałowy rejestrator rozmów, Przyłącze wodociągowe do stacji oczyszczania wód, Wentylator lutniowy elektryczny WLE-1004A/1, Pompy OW250 2 szt. 352734, 352739, sprężarka tłokowa N50, Lampy nahełmowe 45 szt. z ładownicą, Pompa OW-250B/3 nr 354727, Bojler 1000L, Ogrodzenie wokół osadników szlamu na terenie Stacji Oczyszcz. Wód, Gaśnice proszkowe GP-6x/ABC 46 szt., POMPA OW-250B/3 nr 355918, Telefony przemysłowe Nieiskrobezpieczne TPN-SD 10 szt., Pompa BS 2720.390 MT/241, Przyrząd kontrolny PK-10M do badania szczelności aparatu SR, Wiata na terenie Stacji Oczyszczania Wód, Pompa RX50, Aparat tlenowy ucieczkowy KA-60 15 szt., Ogrodzenie wokół osadnika - rów, Plac składowy na Stacji Oczyszczania Wód, Mur oporowy na działce 1457/26. Nie wejdą natomiast do przedmiotu sprzedaży następujące środki trwałe: Przetwornica spawalnicza wirowa AWR PS/4, Przetwornica spawalnicza wirowa EW 32a, Pompa wirowa przenośna zatapialna, Pompa przenośna zatapialna P-3, Prostownik spawalniczy -Typ SPE 400, Drabina nasadkowa drewniana 3 m, Szafa żelazna, Wózek wciągarki RWS, Wiertarka elektryczna stojakowa WS15 - 1 szt., Szlifierka elektryczna 2 szt., Zestaw do prób prądu, Sekundomierz, Aparat ABK-45, Wciągnik WSP-3 H-3 I-260, Wciągnik WK-1,6 T - do kolejek podwiesza, Wciągnik ręczny - wciąg WR 1,5 - udźwig 15 kN, Ręczny wózek samohamowany RWS - Podwieszony, Biurko szt. 1 szafki szt. 2, Stół ślusarski 1x2 m, Słuchawki nagłowne, Szafa trzydrzwiowa, Pehmetr 11 + walizka, zestaw buforów i sonda, Anemometr TESTO 410-2, Spawarka elektrod. Pirotec SEM350/2, Drabina aluminiowa - 3 m, Wskaźnik napięcia 2 szt., Wózek widłowy hydrauliczny, Fotele 5 szt., Mini Warn - 2 szt. do pomiaru gazów, Drukarka wielofunkcyjna Minolta Bizhub 163, biurko komputerowe 90 cm, Wciągnik łańcuchowy WR 2,5T, Rusztowanie warszawskie 16 przęseł, Drukarka laserowa, Notebook HP, Stół + 6 krzeseł, Szafa 3 szt., Komputery 2 szt., Urządzenie wielofunkcyjne, Notebook, Nosze uniwersalne, Komputer + monitor, Drukarka Brother DCP-100-wielofunkcyjna, ASPIRATOR + GŁOWICA EX z separatorem cyklonowym, Detektor X-am 5000 02; CO2 wraz z dodatkowym wyposażeniem, Grubościomierz SAUTER 75 1,2-200 mm, Urządzenie wielofunkcyjne HP LaserJET PRO 200, Szafa/Regał, Laptop ASUS P5500C, Niszczarka, Komputer, Notebook Lenowo Z51-70, Laptop ZENBOOK 13,3" + Office, Przyrząd ewakuacyjny ratowniczy ROLLGLISTOPR350, Drukarka HP LaserJet pro M252DW, Regały na segregatory, Drukarka laserowa AIO HP, Notebook/Laptop 14,1"ASUS/Tarasiński BHP, laptop Lenowo IDEAPAD, Urządzenie wielofunkcyjne.

3. Środki trwałe w budowie, ujęte dotąd w księgach Spółki jako Modernizacja osadników, stacja uzdatniania wody.

4. Know-how w postaci regulaminów, instrukcji i procedur dotyczących produkcji Kopalni oraz konserwacji wyposażenia Kopalni, w tym przechowywane w postaci elektronicznej wykorzystywane dotąd przez Spółkę i niezbędne do prowadzenia skutecznej i bezpiecznej działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu.

5. Składniki majątkowe wskazane w punktach 1-4 powyżej jako te, które wejdą do przedmiotu sprzedaży na rzecz SRK wchodzą obecnie (przed sprzedażą) w skład zasobów majątkowych wykorzystywanych w Oddziale Energomechanicznym i Oddziale Górniczym, które to oddziały są wyodrębnione w strukturze organizacyjnej zakładu górniczego jakim jest Spółka na podstawie obowiązującego w Spółce Planu ruchu zakładu prowadzącego działalność określoną w Art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze na lata 2015-2020.

6. Należności Spółki: Spółka nie będzie posiadała na dzień sprzedaży należności od innych podmiotów, które to należności miałyby wejść do przedmiotu sprzedaży. Powyższe wynika z tego, że Spółka prowadzi działalność w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, która jest w całości finansowana z dotacji z budżetu państwa. Spółka nie wykonuje odpłatnych usług. Spółka nie prowadzi innej działalności niż odwadnianie nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu.

7. Zobowiązania związane z działalnością prowadzoną do dnia sprzedaży zespołu składników przez Spółkę: Wszelkie zobowiązania wynikające z działalności Spółki regulowane są na bieżąco ze środków z dotacji otrzymywanej przez Spółkę, stąd Spółka nie posiada i nie będzie także posiadała na dzień sprzedaży przeterminowanych zobowiązań z tytułu podatków, wynagrodzeń oraz faktur od kontrahentów, które mogłyby wejść do przedmiotu sprzedaży na rzecz SRK. Spółka posiada pożyczkę w kwocie 60.000,00 zł, której spłata przypada 31 grudnia 2020 r., a pożyczka ta zostanie spłacona przez Spółkę ze środków uzyskanych ze sprzedaży zespołu składników, których dotyczy wniosek. Spółka nie posiada kredytów, leasingów, ani innych zobowiązań finansowych, stąd nie jest możliwe włączenie nieistniejących zobowiązań z takich tytułów do zakresu planowanej sprzedaży na rzecz SRK. Z tytułu ostatniej otrzymanej dotacji Spółka dokona rozliczenia na dzień 31 grudnia 2020 r., po czym niewykorzystaną część zwróci do Ministerstwa Aktywów Państwowych, zgodnie z umową zawartą z tym Ministerstwem.

8. Pracownicy: Spółka zatrudnia 11 osób. Aktualna lista pracowników wygląda następująco: 1. Prezes Zarządu 2. Gł. Księgowa (1/2 etatu) 3. Specjalista ds. umów prowadzenie rozliczeń oraz dokumentacji związanej z realizacją umowy remontowej pomiędzy Spółką a P. 4. Specjalista ds. płac i ubezpieczeń społecznych (1/4 etatu) 5. Specjalista ds. płac i ubezpieczeń społecznych (1/4 etatu) 6. Specjalista ds. personalnych i szkoleń (1/4 etatu) 7. Specjalista ds. administracyjno-biurowych (1/4 etatu) prowadzenie poczty, przygotowywanie dokumentacji Zgromadzeń Wspólników, przygotowywanie i ewidencjonowanie uchwał zarządu 8. Inspektor ds. ochrony środowiska pod ziemią 9. Nadsztygar pod ziemią 10. Kierownik Działu Energomechanicznego pod ziemią 11. Kierownik Ruchu Zakładu pod ziemią.

Wśród wymienionych powyżej pracowników, praca czterech z nich jest bezpośrednio związana z działalnością w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Są to osoby zajmujące stanowiska wskazane w punktach 8-11 powyżej. Przy czym pracownik wskazany w pkt 8 już rozwiązał umowę o pracę ze Spółką. Natomiast pracownicy wymienieni w punktach od 1-7 po sprzedaży pozostaną pracownikami Spółki. Pracownicy następujący (nr 9-11 z ww. listy), to jest: Nadsztygar pod ziemią, Kierownik Działu Energomechanicznego pod ziemią, Kierownik Ruchu Zakładu pod ziemią w ramach planowanej sprzedaży przejdą do SRK na zasadzie art. 231 Kodeksu pracy (tzw. przejście zakładu pracy).

9. Umowy z dostawcami mediów: Umowy z dostawcami mediów (energia elektryczna, woda, gaz, odprowadzanie ścieków) do budynków i budowli posadowionych na działkach, które będą sprzedane do SRK (prawa i obowiązki z tych umów) zostaną w ramach planowanej sprzedaży przeniesione ze Spółki na SRK.

10. W księgach Spółki ewidencja księgowa prowadzona jest pod kątem rozliczeń: - z dotacji otrzymywanej przez Spółkę z budżetu państwa (grupa 5 kont w zakładowym planie kont) - oraz rozliczeń poza otrzymaną dotacją. Szczegółowe koszty związane z otrzymaną dotacją przyporządkowane są do zadań zawartych w Rocznym Planie Działań, co pozwala dokładnie rozliczyć otrzymywaną dotację. W księgach wyodrębnione są także konta, na których księgowane są przychody i koszty uznane przez Spółkę za niezwiązane z dotacją. Prowadzone ewidencje umożliwiają przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tego zespołu składników materialnych i niematerialnych, który Spółka planuje sprzedać do SRK. Ewidencje przychodów i kosztów prowadzone w ramach ksiąg Spółki pozwalają na ustalenie wyniku finansowego tej części przedsiębiorstwa, która ma być przedmiotem zbycia na rzecz SRK.

11. Zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie przedmiotem planowanej sprzedaży do SRK jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, to jest działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Składniki materialne i niematerialne, które wejdą do przedmiotu planowanej sprzedaży umożliwią SRK w oparciu o te składniki materialne i niematerialne prowadzenie przez SRK działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu.

(Punkty 10 i 11 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1. Przedmiotem sprzedaży na rzecz SRK nie będzie wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy Oddział Energomechaniczny i Oddział Górniczy (z wyłączeniem wskazanych we wniosku składników).

2. Ze względu na to, że przedmiotem sprzedaży na rzecz SRK nie będzie Oddział Energomechaniczny i Oddział Górniczy, Wnioskodawca stwierdza, że na moment dokonania opisanej we wniosku transakcji mającej być przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony organizacyjnie i funkcjonalnie (przeznaczony do realizacji określonego celu gospodarczego polegającego na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu) w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników materialnych i niematerialnych przejawia się w tym, że są to składniki wykorzystywane w działalności Oddziału Energomechanicznego i Oddziału Górniczego obejmującej odwadnianie nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych przejawia się w tym, że są to składniki wykorzystywane w działalności polegającej na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Jak to już wskazano w opisie stanu faktycznego we wniosku, w Spółce obowiązuje dokument o nazwie Plan ruchu zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze na lata 2015-2020, a załącznikiem do niego jest struktura organizacyjna zakładu, z określeniem stanowisk osób kierownictwa i dozoru ruchu. W ramach tej struktury wyróżniono Oddział Energomechaniczny i Oddział Górniczy. Tak więc dokumentem potwierdzającym wyodrębnienie organizacyjne i funkcjonalne jest dokument o nazwie Plan ruchu zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze na lata 2015-2020 i załącznik do tego dokumentu określający strukturę organizacyjną zakładu.

3. Zespół składników, który będzie przedmiotem sprzedaży objętej wnioskiem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Należy także dodać, że zespół składników, który będzie przedmiotem sprzedaży objętej wnioskiem ma potencjalną zdolność stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze w przedsiębiorstwie SRK jako Nabywcy.

4. W zespole składników majątkowych mających stanowić przedmiot sprzedaży, po wyłączeniu wskazanych w opisie sprawy elementów, zachowane zostaną funkcjonalne związki pomiędzy jego poszczególnymi składnikami, w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej polegającej na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu i prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę.

5. Na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątkowe będą wystarczające do samodzielnego wykonywania zadań z zakresu odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu i nie będą wymagać udziału pozostałych struktur przedsiębiorstwa Nabywcy dla realizacji takich zadań. Przedsiębiorstwo Nabywcy będzie musiało jedynie zapewnić sobie tzw. czynnik ludzki w zakresie wykraczającym poza trzech pracowników na stanowiskach: Nadsztygar pod ziemią; Kierownik Działu Energomechanicznego pod ziemią; Kierownik Ruchu Zakładu pod ziemią, którzy to pracownicy zostaną przejęci przez Nabywcę w ramach planowanej sprzedaży przejdą do SRK na zasadzie art. 231 Kodeksu pracy (tzw. przejście zakładu pracy). Tak więc zapewnienie sobie przez SRK jako Nabywcę czynnika ludzkiego w zakresie wykraczającym poza pracę trzech wymienionych wyżej pracowników nastąpi siłami własnych pracowników SRK lub na podstawie umów cywilnoprawnych jakie SRK zawrze z innymi podmiotami w zakresie świadczenia siłami pracowników tych innych podmiotów czynności niezbędnych do pełnego wykonania zadań z zakresu odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Okoliczność ta jednak, w świetle przytoczonego we wniosku orzecznictwa, nie stanowi okoliczności wyłączającej uznanie przedmiotu sprzedaży za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że przychodem podatkowym Spółki ze sprzedaży składników materialnych i niematerialnych wskazanych w opisie stanu faktycznego (powinno być: zdarzenia przyszłego przyp. Organu) będzie kwota należna Spółce od SRK tytułem ceny sprzedaży wyrażonej w umowie, a kosztem podatkowym Spółki w związku z przeprowadzeniem tej sprzedaży będzie suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika wchodzącego w skład przedmiotu transakcji, ze względu na to że zespół składników materialnych i niematerialnych będący przedmiotem sprzedaży będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2)

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku), przychodem podatkowym Spółki ze sprzedaży składników materialnych i niematerialnych wskazanych w opisie stanu faktycznego (powinno być: zdarzenia przyszłego przyp. Organu) będzie kwota należna Spółce od SRK tytułem ceny sprzedaży wyrażonej w umowie, a kosztem podatkowym Spółki w związku z przeprowadzeniem tej sprzedaży będzie suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład przedmiotu transakcji, co będzie wynikać z tego, że zespół składników materialnych i niematerialnych będący przedmiotem sprzedaży będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej. W konsekwencji, w związku ze sprzedażą zespołu składników materialnych i niematerialnych objętych wnioskiem przychód podatkowy powinien zostać rozpoznany w wysokości ceny sprzedaży przedmiotu transakcji wyrażonej w umowie z SRK, przy założeniu, że cena ta nie będzie odbiegać bez uzasadnionej przyczyny od wartości rynkowej.

W związku ze sprzedażą zespołu składników materialnych i niematerialnych objętych wnioskiem na rzecz SRK, Spółka winna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie poszczególnych składników majątku wchodzących w zakres przedmiotu sprzedaży, niezaliczone uprzednio do kosztów uzyskania przychodów. W odniesieniu do kosztów podatkowych jakie powinny być rozpoznane w ramach transakcji zastosowanie znajdą regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczące sprzedaży poszczególnych składników majątkowych wchodzących w skład przedmiotu planowanej sprzedaży na rzecz SRK. Określenie przedmiotowego kosztu powinno polegać na ustaleniu kosztu uzyskania przychodu odrębnie dla każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład zbywanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, przy uwzględnieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawierającego swego rodzaju normatywną klauzulę generalną, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Kosztem podatkowym będzie suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład zbywanego zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących przedmiot sprzedaży na rzecz SRK, stąd Spółka musi indywidualnie ustalić koszt uzyskania przychodu przypisany do każdego z tych składników. Prawidłowe zastosowanie opisanego wyżej mechanizmu ustalania przychodu i kosztów przez Spółkę z tytułu planowanej sprzedaży na rzecz SRK wymaga potwierdzenia, że zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący przedmiot planowanej sprzedaży stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W świetle powyższego przepisu zatem zorganizowana część przedsiębiorstwa musi przede wszystkim spełniać warunki wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego. Ze względu na tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa pomieszczonej w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług z definicją pomieszczoną w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka w tym miejscu pragnie zaznaczyć, że jako uzasadnienie jej stanowiska co do zakwalifikowania przedmiotu planowanej sprzedaży jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy traktować w całości uzasadnienie prawne stanowiska Spółki przytoczone w zakresie pytania nr 1.

Uzasadnienie prawne stanowiska Spółki przytoczone w zakresie pytania nr 1.

Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż składników materialnych i niematerialnych opisanych we wniosku będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ze względu na to, że opisany we wniosku przedmiot sprzedaży przez Spółkę na rzecz SRK będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (stanowisko oznaczone we wniosku nr 1).

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zdefiniował zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, winna stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość). Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Poniżej Spółka odnosi się do poszczególnych przesłanek wskazanych w pkt 1-4:

Ad 1: W zakresie przesłanki istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:

Spółka stoi na stanowisku, że w praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Taka sytuacja ma miejsce w zakresie objętym wnioskiem:

  • Spółka nie będzie miała na dzień sprzedaży żadnych należności, więc nie ma możliwości, by włączyć należności do przedmiotu planowanej sprzedaży;
  • Spółka nie będzie miała na dzień sprzedaży zobowiązań innych niż te z tytułu umowy pożyczki, ale zobowiązanie to nie jest ściśle z prowadzeniem działalności polegającej na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu jako działalności finansowanej dotacjami z budżetu państwa.

Należy przy tym podkreślić, że w ocenie NSA w wyroku z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11 przeniesienie zobowiązań (długów, wierzytelności) nie jest okolicznością, która decyduje bądź współdecyduje o uznaniu danej części przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Stąd odstępstwo powyższe polegające na tym, że w skład przedmiotu sprzedaż nie wejdą należności ani zobowiązania nie wyklucza możliwości uznania przedmiotu planowanej sprzedaży za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że w skład przedmiotu planowanej sprzedaży wejdzie know-how (w postaci regulaminów, instrukcji i procedur dotyczących produkcji Kopalni oraz konserwacji wyposażenia Kopalni, w tym przechowywane w postaci elektronicznej wykorzystywanych dotąd przez Spółkę i niezbędnych do prowadzenia skutecznej i bezpiecznej działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu). Know-how, jakkolwiek utrwalone w postaci regulaminów, instrukcji i procedur, jest składnikiem niematerialnym majątku Spółki. Włączenie tego know-how do przedmiotu planowanej na rzecz SRK sprzedaży oznacza, że w zakres sprzedaży wejdą składniki niematerialne wymienione w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ad 2: W zakresie przesłanki istnienia zespołu organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego w istniejącym przedsiębiorstwie:

Wyodrębnienie organizacyjne:

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego w Spółce obowiązuje dokument o nazwie Plan ruchu zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze na lata 2015-2020, a załącznikiem do niego jest struktura organizacyjna zakładu, z określeniem stanowisk osób kierownictwa i dozoru ruchu. W ramach tej struktury wyróżniono Oddział Energomechaniczny i Oddział Górniczy. Przedmiotem sprzedaży na rzecz SRK będą objęte składniki majątkowe związane z funkcjonowaniem tych dwóch oddziałów i know-how związane z funkcjonowaniem tych dwóch Oddziałów.

Wyodrębnienie finansowe:

W księgach Spółki ewidencja księgowa prowadzona jest pod kątem rozliczeń:

  • z dotacji otrzymywanej przez Spółkę z budżetu państwa (grupa 5 kont w zakładowym planie kont)
  • oraz rozliczeń poza otrzymaną dotacją.

Szczegółowe koszty związane z otrzymaną dotacją przyporządkowane są do zadań zawartych w Rocznym Planie działań, co pozwala dokładnie rozliczyć otrzymywaną dotację. W księgach wyodrębnione są także konta, na których księgowane są przychody i koszty uznane przez Spółkę za niezwiązane z dotacją. Prowadzone ewidencje umożliwiają przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tego zespołu składników materialnych i niematerialnych, który Spółka planuje sprzedać do SRK. Ewidencje przychodów i kosztów prowadzone w ramach ksiąg Spółki pozwalają na ustalenie wyniku finansowego tej części przedsiębiorstwa, która ma być przedmiotem zbycia na rzecz SRK.

Ad 3: W zakresie przesłanki przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych:

Składniki materialne i niematerialne opisane we wniosku jako te, które zostaną sprzedane do SRK, są składnikami przeznaczonymi do realizacji określonych zadań gospodarczych w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Wraz ze sprzedażą tego zespołu składników przejdą do pracy w SRK na zasadzie art. 231 Kodeksu pracy (tzw. przejście zakładu pracy) osoby zatrudnione na następujących stanowiskach: Nadsztygar pod ziemią; Kierownik Działu Energomechanicznego pod ziemią; Kierownik Ruchu Zakładu pod ziemią. Fakt, że Spółka prowadziła działalność w oparciu o zespół składników materialnych i niematerialnych, a w zakresie tzw. czynnika ludzkiego wykorzystywała własnych pracowników na trzech wymienionych stanowiskach (Nadsztygar pod ziemią; Kierownik Działu Energomechanicznego pod ziemią; Kierownik Ruchu Zakładu pod ziemią), zaś w pozostałym zakresie prace składające się na działalność w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu wykonywane były siłami P. na podstawie umów cywilnoprawnych z tą spółką zawartych, nie wyklucza uznania przedmiotu planowanej sprzedaży za przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Jak bowiem wskazał WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 10 stycznia 2018 r., sygn. I SA/Po 988/17 definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wymaga, aby zespół składników stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Wyrok ten zapadł na tle definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale ze względu na pełną tożsamość definicji w tym przepisie pomieszczonej z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, pogląd WSA w Poznaniu zachowuje swoją aktualność także w zakresie oceny prawidłowości stanowiska Spółki w zakresie zakwalifikowania przedmiotu planowanej sprzedaży jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Idąc dalej we wskazaniu dorobku orzecznictwa:

W wyroku z dnia 23 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1643/10, NSA wyraźnie podkreślał, że zawarta w art. 4a pkt 4 ustawy CIT definicja nie wymaga, aby zespół składników, o którym w niej mowa, obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. W wyroku tym Naczelny Sąd Administracyjny podzielił pogląd NSA wyrażony w wyrokach z dnia 27 września 2011 r., sygn. akt I FSK 1383/10 oraz z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I FSK 1589/10 i I FSK 1590/10. Orzecznictwo sądowe dopuszcza więc uznanie wyodrębnionej struktury materialnej i niematerialnej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa także wówczas, gdy struktura ta nie obejmuje pracowników. Sądy administracyjne zwracają uwagę, że brak pracowników w czasach, gdzie ten element niezbędny do prowadzenia firmy można po prostu outsourcować, nie przesądza o braku możliwości przypisania wyodrębnionej z jednego przedsiębiorstwa strukturze materialnej i niematerialnej przymiotu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Brak samodzielnego wykonywania konkretnych usług nie może przesądzać o braku możliwości samodzielnej realizacji zadań gospodarczych (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 lipca 2010 r., I SA/Gl 112/10, Lex nr 673167), a zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest taka część mienia, która ma potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego (wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 sierpnia 2009 r., I SA/Ke 226/09, Lex nr 525689). Wskazać także należy, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w prawomocnym wyroku z dnia 9 października 2014 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Rz 594/14 stwierdził, że dla przyjęcia iż doszło do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie miało znaczenia to, że nabywca nie przejął pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy. W wyroku w z dnia 21 czerwca 2012 r. sygn. akt I FSK 1586/11, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że biorąc bowiem zarówno przepis art. 19 Dyrektywy 112 mówiący o całości lub części majątku, czy przepis art. 2 pkt 27e polskiej ustawy o VAT wskazującej na organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, należy uznać, że przedmiotem oceny organu winno być nie to co zostało wyłączone, ale to co jest przedmiotem wniesienia aportem do nowopowstałego podmiotu. Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Pogląd, że jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega VAT, znalazł potwierdzenie swojej słuszności w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego np. z dnia 10 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 1062/10, z dnia 4 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1589/10, z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11, z dnia 15 maja 2012 r., sygn. akt I FSK 1223/11, z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11.

Analiza orzecznictwa sądowo-administracyjnego prowadzi zatem do konkluzji, że w opisanych we wniosku uwarunkowaniach fakt, iż sprzedaży na rzecz SRK nie będzie towarzyszyć przeniesienie wszystkich pracowników realizujących dotąd zadania w ramach Oddziału Energomechanicznego i Oddziału Górniczego (spowodowany tym, że większość personelu realizującego zadania w tych oddziałach stanowili pracownicy P. a nie Spółki) nie wyklucza możliwości uznania zespołu składników będących przedmiotem planowanej sprzedaży za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ad 4: W zakresie przesłanki, że składniki, które będą przedmiotem sprzedaży mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze:

W świetle przedstawionego powyżej orzecznictwa przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy także okoliczności wskazujące na:

  1. zamiar kontynuowania przez SRK jako nabywcę, działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, prowadzonej dotychczas przez Spółkę, w oparciu o składniki materialne i niematerialne (know-how) będące przedmiotem transakcji;
  2. faktyczną możliwość kontynuowania przez SRK tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem planowanej transakcji.

Zespół składników materialnych i niematerialnych jaki będzie przedmiotem planowanej sprzedaży na rzecz SRK może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki. Zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie przedmiotem planowanej sprzedaży do SRK jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, to jest działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu i takim samym zadaniom będzie służył w SRK. Składniki materialne i niematerialne, które wejdą do przedmiotu sprzedaży umożliwią SRK w oparciu o te składniki materialne i niematerialne samodzielne prowadzenie przez SRK działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Fakt, że sprzedaży na rzecz SRK nie będzie towarzyszyć przeniesienie wszystkich pracowników realizujących dotąd zadania w ramach Oddziału Energomechanicznego i Oddziału Górniczego (spowodowany tym, że większość personelu realizującego zadania w tych oddziałach stanowili pracownicy P. a nie Spółki) nie wyklucza spełnienia przesłanki, że przedmiot sprzedaży posiada potencjalną zdolność stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu.

Podsumowanie uzasadnienia w zakresie pytania nr 1:

Analiza przedmiotu planowanej sprzedaży oraz treści powołanych przepisów prawa i powołanego orzecznictwa, prowadzi do wniosku, że dla przedmiotu planowanej sprzedaży zostaną spełnione niezbędne przesłanki do uznania przedmiotu planowanej transakcji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka przeniesie bowiem na SRK zabudowane budynkami i budowlami nieruchomości, liczne środki trwałe obejmujące budynki, budowle, maszyny i urządzenia, know-how które były w Spółce i będą po nabyciu przez SRK wykorzystywane przez SRK do prowadzenia działalności polegającej na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, a które to składniki majątkowe i niemajątkowe służą realizacji określonych zadań gospodarczych w Spółce i które zarazem mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania u SRK jako nabywcy. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym dojdzie do spełnienia przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego przenoszonych składników, gdyż Spółka przeznacza/ wykorzystuje obecnie składniki materialne i niematerialne (opisane we wniosku jako te, które wejdą do przedmiotu planowanej sprzedaży) do realizacji konkretnego zadania gospodarczego polegającego na prowadzeniu działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. W konsekwencji sprzedaż składników materialnych i niematerialnych opisanych we wniosku będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze względów wskazanych w uzasadnieniu stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1 Spółka stwierdza, że analiza przedmiotu planowanej sprzedaży oraz treści powołanych przepisów prawa i powołanego orzecznictwa, prowadzi do wniosku, że dla przedmiotu planowanej sprzedaży zostaną spełnione niezbędne przesłanki do uznania przedmiotu planowanej transakcji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przeniesie bowiem na SRK zabudowane budynkami i budowlami nieruchomości, liczne środki trwałe obejmujące budynki, budowle, maszyny i urządzenia, know-how które były w Spółce i będą po nabyciu przez SRK wykorzystywane przez SRK do prowadzenia działalności polegającej na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, a które to składniki materialne niematerialne służą realizacji określonych zadań gospodarczych w Spółce i które zarazem mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania u SRK jako nabywcy. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym dojdzie do spełnienia przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego przenoszonych składników, gdyż Spółka przeznacza/wykorzystuje obecnie składniki materialne i niematerialne (opisane we wniosku jako te, które wejdą do przedmiotu planowanej sprzedaży) do realizacji konkretnego zadania gospodarczego polegającego na prowadzeniu działalności w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. W konsekwencji sprzedaż zespołu składników materialnych i niematerialnych opisanych we wniosku będzie podstawą do rozpoznania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości ceny sprzedaży tego zespołu składników (art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i kosztu uzyskania ustalonego jako suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład zbywanego zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących przedmiot sprzedaży na rzecz SRK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest ustalenie, czy opisany we wniosku zespół składników majątkowych może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a także jakie skutki podatkowe wywrze sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT) ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

W związku z powyższym, nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności widocznym z zewnątrz. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1740).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, która to działalność jest finansowana dotacjami z budżetu państwa. Wnioskodawca przygotowuje się do sprzedaży zespołu składników na rzecz SRK, a sprzedaż ta musi zostać dokonana tak, by efektywne przekazanie zadań z zakresu odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu nastąpiło z dniem 1 stycznia 2021 r.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów. Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Jak wskazał Wnioskodawca, na moment dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony organizacyjnie i funkcjonalnie (przeznaczony do realizacji określonego celu gospodarczego polegającego na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu) w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników materialnych i niematerialnych przejawia się w tym, że są to składniki wykorzystywane w działalności Oddziału Energomechanicznego i Oddziału Górniczego obejmującej odwadnianie nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. Wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych przejawia się w tym, że są to składniki wykorzystywane w działalności polegającej na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu. W Spółce obowiązuje dokument o nazwie Plan ruchu zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze na lata 2015-2020, a załącznikiem do niego jest struktura organizacyjna zakładu, z określeniem stanowisk osób kierownictwa i dozoru ruchu. W ramach tej struktury wyróżniono Oddział Energomechaniczny i Oddział Górniczy. Tak więc dokumentem potwierdzającym wyodrębnienie organizacyjne i funkcjonalne jest dokument o nazwie Plan ruchu zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze na lata 2015-2020 i załącznik do tego dokumentu określający strukturę organizacyjną zakładu.

Wydzielony w ramach Spółki opisany zespół składników majątkowych i niemajątkowych jest również wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, prowadzone ewidencje umożliwiają przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tego zespołu składników materialnych i niematerialnych, który Spółka planuje sprzedać do SRK. Ewidencje przychodów i kosztów prowadzone w ramach ksiąg Spółki pozwalają na ustalenie wyniku finansowego tej części przedsiębiorstwa, która ma być przedmiotem zbycia na rzecz SRK.

Istotny jest również fakt, że jak wskazał Wnioskodawca zespół składników, który będzie przedmiotem sprzedaży objętej wnioskiem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Zespół składników, który będzie przedmiotem sprzedaży objętej wnioskiem ma również potencjalną zdolność stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze w przedsiębiorstwie SRK jako Nabywcy. Wnioskodawca wskazał również, że w zespole składników majątkowych mających stanowić przedmiot sprzedaży, po wyłączeniu wskazanych w opisie sprawy elementów, zachowane zostaną funkcjonalne związki pomiędzy jego poszczególnymi składnikami, w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej polegającej na odwadnianiu nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu i prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę. Z opisu sprawy wynika, że SRK przejmie zadania realizowane obecnie przez Spółkę.

Ponadto, jak wynika z treści wniosku, pracownicy, których praca jest bezpośrednio związana z działalnością w zakresie odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu, to jest: Nadsztygar pod ziemią, Kierownik Działu Energomechanicznego pod ziemią, Kierownik Ruchu Zakładu pod ziemią, w ramach planowanej sprzedaży przejdą do SRK na zasadzie art. 231 Kodeksu pracy (tzw. przejście zakładu pracy). Jednocześnie w ramach planowanej sprzedaży Spółka przeniesie prawa i obowiązki wynikające z umowy zawartej z P. na SRK jako nabywcę zespołu składników objętych planowaną sprzedażą. Ponadto umowy z dostawcami mediów (energia elektryczna, woda, gaz, odprowadzanie ścieków) do budynków i budowli posadowionych na działkach, które będą sprzedane do SRK (prawa i obowiązki z tych umów) zostaną w ramach planowanej sprzedaży przeniesione ze Spółki na SRK.

Wnioskodawca wskazał, że na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątkowe będą wystarczające do samodzielnego wykonywania zadań z zakresu odwadniania nieczynnych wyrobisk po zlikwidowanych kopalniach rud cynku i ołowiu i nie będą wymagać udziału pozostałych struktur przedsiębiorstwa Nabywcy dla realizacji takich zadań. Przedsiębiorstwo Nabywcy będzie musiało jedynie zapewnić sobie tzw. czynnik ludzki w zakresie wykraczającym poza trzech pracowników na stanowiskach: Nadsztygar pod ziemią; Kierownik Działu Energomechanicznego pod ziemią; Kierownik Ruchu Zakładu pod ziemią. Okoliczność ta jednak nie stanowi okoliczności wyłączającej uznanie przedmiotu sprzedaży za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, mających stanowić przedmiot sprzedaży, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Opisany we wniosku zespół składników stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy oraz przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze.

Jednocześnie pozostające w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy składniki materialne i niematerialne będą mogły również stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania gospodarcze.

Z powyższego wynika, że opisany majątek sprzedawany do SRK spełniać będzie wymogi ustawowej definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 tej ustawy dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Według art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 14 ust. 1 tej ustawy przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Omawiając kwestię kosztów uzyskania przychodów odnoszącą się do opisanej transakcji należy mieć na względzie przepis art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Wobec powyższego w przypadku sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa kosztami uzyskania przychodów po stronie Zbywcy będą:

  • wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a także wydatki na ulepszenie środków trwałych, które powiększają wartość środków trwałych stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, zmniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, bez względu na czas poniesienia tych wydatków;
  • wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków obrotowych i innych materialnych składników mienia niebędących środkami trwałymi, wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że z tytułu sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop, przychodem podlegającym opodatkowaniu jest na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 i art. 14 updop cena określona w umowie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ceną zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest jej wartość przyjęta przez strony dla danej transakcji.

Jak wykazano powyżej, opisana we wniosku sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz SRK spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie przychodu. Stąd też poniesione w związku z tą transakcją wydatki będą pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Powyższe oznacza, że zostanie spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z art. 15 ust. 1 updop umożliwiająca zaliczenie owych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując przychodem podatkowym Spółki ze sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie kwota należna Spółce od SRK tytułem ceny sprzedaży wyrażonej w umowie, a kosztem podatkowym Spółki w związku z przeprowadzeniem tej sprzedaży będzie suma kosztów uzyskania przychodów dotyczących każdego składnika majątkowego wchodzącego w skład przedmiotu transakcji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Organ informuje, że kwestię opodatkowania podatkiem od towarów i usług objęto odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej