Uprawnienie do korzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku d... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.89.2022.2.BD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.89.2022.2.BD

Temat interpretacji

Uprawnienie do korzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do Spółek Zależnych spełniających definicje wskazane w art. 24m pkt 1 i 4 ww. ustawy

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uprawnienia do korzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do Spółek Zależnych spełniających definicje wskazane w art. 24m pkt 1 i 4 ww. ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2022 r. (wpływ   10 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka prowadzi (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie prowadzić) rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT.

Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka (Societe anonyme - odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) z siedzibą na terytorium Luksemburga. Tym samym, akcji Spółki nie posiada (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie posiadał) pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

·wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

·wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

·z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Na potrzeby niniejszego wniosku, należy uznać, iż Spółka spełnia, i na moment realizacji transakcji objętych niniejszym wnioskiem będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Kwestia uznania Spółki za spółkę holdingową nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.

Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w spółkach, które będą spełniały łącznie następujące warunki:

·co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca posiadał będzie bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

·nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

·nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

·nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

·nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT

- dalej łącznie: „Spółki Zależne”.

Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz będzie prowadzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.

Z kolei, Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i niekorzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:

·będą posiadać osobowość prawną oraz

·nie będą mieć siedziby ani zarządu, ani nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie również udziałowcem (akcjonariuszem) spółek niespełniających definicji krajowej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagranicznej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT (dalej łącznie: „Spółki N”) - w szczególności spółek posiadających więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3, tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku z 10 maja 2022 r. Wnioskodawca wskazał również, że Spółka może otrzymywać płatności z tytułu udziału w zyskach (dywidendy) od Spółek Zależnych (o ile podmioty te osiągają zysk oraz podjęta zostanie decyzja o wypłacie dywidendy). 

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, w stosunku do Spółek Zależnych spełniających definicję „krajowej spółki zależnej” albo „zagranicznej spółki zależnej” wskazanych odpowiednio w art. 24m pkt 1 i pkt 4 ustawy o CIT, w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiadał będzie udziały (akcje) także w Spółkach N - niespełniających definicji „spółki zależnej”?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Reżim Holdingowy”) w stosunku do Spółek Zależnych spełniających definicję „krajowej spółki zależnej” albo „zagranicznej spółki zależnej” wskazanych odpowiednio w art. 24m pkt 1 i pkt 4 ustawy o CIT, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiadał będzie udziały (akcje) także w Spółkach N - niespełniających definicji „spółki zależnej”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Od 1 stycznia 2022 roku, na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.; dalej: „Ustawa zmieniająca”) do ustawy o CIT został dodany Rozdział 5b pt. „Opodatkowanie spółek holdingowych”, który umożliwił spółkom holdingowym skorzystanie z preferencji podatkowych w postaci:

·zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);

·zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT).

Warunki uznania spółki za spółkę holdingową

Stosownie do art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z przedstawionym powyżej opisem zdarzenia przyszłego, na potrzeby wniosku należy przyjąć, że Spółka na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Kwestia uznania Spółki za spółkę holdingową nie jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Warunki uznania za spółkę zależną

Zgodnie z art. 24m pkt 3 ustawy o CIT, przez spółkę zależną rozumie się spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Dodatkowo, w odniesieniu do definicji krajowej spółki zależnej, ustawodawca wskazuje, że oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

Natomiast, przez zagraniczną spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Mając na uwadze informacje przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, będzie posiadać, udziały (akcje) w:

·Spółkach Zależnych - spełniających definicję „krajowej spółki zależnej” albo „zagranicznej spółki zależnej”,

·Spółkach N - niespełniających definicji „krajowej spółki zależnej” lub

„zagranicznej spółki zależnej”,

- w rozumieniu ww. przepisów.

Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej

Zgodnie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1.podmiotem otrzymującym dywidendę jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT;

2.podmiotem wypłacającym dywidendę jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, warunki zastosowania ww. zwolnienia powinny być spełnione w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką matką” a „spółką córką”, na co jednoznacznie wskazuje użycie liczby pojedynczej w powyższym przepisie (w stosunku do „spółki zależnej”).

Zdaniem Wnioskodawcy, Reżim Holdingowy i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do poszczególnych spółek spełniających przesłanki uznania za spółki zależne w rozumieniu ustawy o CIT. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, należy każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki uznania za spółkę holdingową oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki uznania za spółkę zależną (krajową spółkę zależną albo zagraniczną spółkę zależną).

Stanowisko to jest zgodne z wykładnią językową analizowanego przepisu. Zgodnie z ogólnymi i fundamentalnymi zasadami, w procesie stosowania prawa podatkowego, pierwszeństwo ma wykładnia językowa przepisów, a w sytuacji dostatecznej jasności tekstu prawnego ma ona wyłączność. Punktem wyjścia przy formułowaniu norm prawnych powinna być każdorazowo wykładnia językowa, odwołująca się do znaczenia językowego przepisu.

Spółka pragnie zauważyć, że art. 24n ust. 1 ustawy o CIT odnosi się do relacji na linii „spółka matka” - „spółka córka”. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, „spółka matka” w celu zastosowania omawianego zwolnienia powinna w odniesieniu do konkretnej „spółki córki” posiadać status spółki holdingowej, natomiast nie musi posiadać takiego statusu w odniesieniu do wszystkich spółek wypłacających dywidendę na jej rzecz. Zdaniem Wnioskodawcy, przy zastosowaniu omawianego zwolnienia bez znaczenia pozostaje fakt, że inne podmioty wypłacające dywidendę na rzecz Spółki mogą nie spełniać warunków uznania ich za krajową czy też zagraniczną spółkę zależną w rozumieniu przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT.

Dodatkowo, argumentację Wnioskodawcy wzmacnia fakt, że w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, ustawodawca określając przesłanki uznania podmiotu za spółkę holdingową wskazuje, że jednym z takich warunków jest posiadanie, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. W tym kontekście, w opinii Wnioskodawcy, sformułowanie „w kapitale spółki zależnej” w formie pojedynczej przesądza o tym, że celem ustawodawcy jest każdorazowe określenie wzajemnych relacji między „spółką matką” a konkretną „spółką córką”. Dlatego też skorzystanie z Reżimu Holdingowego powinno być każdorazowo weryfikowane przez pryzmat relacji „spółki matki” (jako potencjalnej spółki holdingowej) oraz danej „spółki córki” (jako potencjalnej krajowej albo zagranicznej spółki zależnej).

W dalszej kolejności należy zauważyć, że ustawodawca, w art. 24m pkt 3 lit. b ustawy o CIT, sformułował warunek dotyczący nieposiadania udziałów (akcji) w kapitale innego podmiotu jedynie jako konieczny do spełnienia definicji „spółki zależnej”. Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w żadnym z przepisów Rozdziału 5b ustawy CIT, ustawodawca nie wskazał braku posiadania udziałów (akcji) w podmiotach innych niż „spółki zależne” jako warunku do uznania spółki za „spółkę holdingową”.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było umożliwienie podatnikowi wyboru w zakresie skorzystania z Reżimu Holdingowego w odniesieniu do każdej relacji „spółki matki” (spełniającej definicję spółki holdingowej z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT) ze „spółką córką” (spełniającą definicję krajowej albo zagranicznej spółki zależnej, odpowiednio z art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT) bez względu na fakt posiadania przez „spółkę matkę” udziałów (akcji) innych podmiotów, które nie spełniają definicji „spółki zależnej”.

W ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby de facto do nieuzasadnionego zawężenia kręgu podmiotów mogących skorzystać z wprowadzanych preferencji i stałoby w sprzeczności z brzmieniem przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT.

Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej, zgodnie z którym: „Nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

·skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

·skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.

Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zysków ze zbycia udziałów lub akcji w spółkach zależnych

W świetle art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.podmiotem zbywającym udziały (akcje) jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT;

2.podmiotem, którego udziały (akcje) są zbywane jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT;

3.sprzedaż udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej odbywa się na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT;

4.spółka holdingowa złoży właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W ocenie Wnioskodawcy, użycie liczby pojedynczej w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT powoduje, że argumentacja przedstawiona powyżej w odniesieniu do zwolnienia dywidendowego (art. 24n), znajduje zastosowanie także przy wykładni przepisu art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy podmiotem zbywającym udziały (akcje) w „spółce córce”, spełniającej definicję krajowej albo zagranicznej spółki zależnej odpowiednio z art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT, jest jej „spółka matka” (spełniającą definicję spółki holdingowej z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT), która złoży właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, a odpłatne zbycie udziałów (akcji) dokonywane jest na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, to „spółka matka” będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT bez względu na fakt posiadania przez nią udziałów (akcji) innych podmiotów, które nie spełniają definicji „spółki zależnej”.

Podsumowanie

Zdaniem Wnioskodawcy, na możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu do dywidend otrzymywanych od Spółek Zależnych, nie ma wpływu fakt, że Spółka jest także akcjonariuszem (udziałowcem) Spółek N - niespełniających definicji krajowej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagranicznej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT. Jednocześnie powyższe nie będzie miało również wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w sytuacji sprzedaży udziałów lub akcji Spółek Zależnych.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do skorzystania z Reżimu Holdingowego w odniesieniu do dywidend/wynagrodzenia z tytułu sprzedaży udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych bez względu na fakt posiadania udziałów (akcji) także w Spółkach N (tj. niespełniających definicji „krajowej spółki zależnej” lub „zagranicznej spółki zależnej”).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzone zostały nowe zasady opodatkowania holdingów. Do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.: „ustawa o CIT”) dodany został nowy rozdział 5b dotyczący opodatkowania spółek holdingowych.

W rozdziale tym, w art. 24n ustawy o CIT zawarto nowe zwolnienie z opodatkowania dotyczące przychodów z dywidend uzyskanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej.

I tak, zgodnie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Zgodnie z art. 24n ust. 2 ustawy o CIT:

W przypadku gdy dywidendy są wypłacane przez zagraniczną spółkę zależną, odliczenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 i 6, dokonuje się, uwzględniając podatek zapłacony w obcym państwie proporcjonalnie przypadający na 5% kwoty tych dywidend.

W art. 24n ust. 3 ustawy o CIT wskazano warunki zastosowania ww. zwolnienia. Zgodnie z tym artykułem:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do dywidend wypłacanych przez zagraniczną spółkę zależną:

1)w przypadku gdy spółka ta spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana jest dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok;

2)w części, w jakiej wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną.

Ponadto, w myśl art. 24n ust. 4 ustawy o CIT:

Przepis ust. 3 pkt 1 nie ma zastosowania do zagranicznej spółki zależnej podlegającej opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli spółka ta prowadzi w tym państwie istotną rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepisy art. 24a ust. 18 i 18a stosuje się odpowiednio.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która otrzymuje od spółki zależnej dywidendę wskazaną w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT. Zwolnienie to odnosi się do części odpowiadającej wysokości 95% kwoty otrzymanej dywidendy. Z kolei, pozostała część dywidendy, nieobjęta zwolnieniem (tj. 5% kwoty dywidendy) będzie podlegała opodatkowaniu CIT w Polsce na zasadach ogólnych dla opodatkowania dywidend.

W rozdziale 5b dotyczącym opodatkowania spółek holdingowych zawarto również przepis art. 24o ustawy o CIT dotyczący zwolnienia z opodatkowania odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego.

I tak, zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy z CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5  dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Stosownie do art. 24o ust. 2 ww. ustawy:

Warunek, co do możliwości skorzystania z ww. zwolnienia, został zawarty także w art. 24o ust.  3 ustawy o CIT, który stanowi, że:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która zbywa udziały (akcje) spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego pod warunkiem złożenia stosowanego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

W tym miejscu powołać należy definicję legalną spółki holdingowej i spółki zależnej zawartą w art. 24m pkt 2 i 3 ustawy o CIT.

I tak, stosownie do art. 24m pkt 2 ww. ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m pkt 3 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Ze względu na przedstawiony opis sprawy należy w tym miejscu przywołać także definicję ustawową krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej zawartą w art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT.

I tak, w myśl art. 24m pkt 1 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z art. 24m pkt 4 ww. ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Z danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Polski, podlegającym obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka z siedzibą na terytorium Luksemburga. Tym samym, akcji Spółki nie posiada pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

·wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

·wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

·z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Na moment transakcji objętych wnioskiem Spółka spełniać będzie definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.

Ponadto, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w Spółkach Zależnych, które będą spełniały łącznie następujące warunki:

·co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca posiadał będzie bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

·nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

·nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

·nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

·nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz będzie prowadzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.

Natomiast, Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i niekorzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:

·będą posiadać osobowość prawną oraz

·nie będą mieć siedziby ani zarządu, nie są, ani nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie również udziałowcem (akcjonariuszem) spółek niespełniających definicji krajowej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagranicznej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT - w szczególności spółek posiadających więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych złoży On właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Ponadto, Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły spółek wskazanych w art. 24o ust. 3 ww. ustawy dotyczącym spółek nieruchomościowych.

Z danych zawartych w uzupełnieniu wniosku wynika również, że Spółka może otrzymywać płatności z tytułu udziału w zyskach (dywidendy) od Spółek Zależnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy będzie On uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, w stosunku do Spółek Zależnych spełniających definicję „krajowej spółki zależnej” albo „zagranicznej spółki zależnej” wskazanych odpowiednio w art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT, w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiadał będzie udziały (akcje) także w Spółkach N - niespełniających definicji „spółki zależnej”.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, jak wcześniej wskazano zwolnienie z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT odnosi się do przychodów z dywidend uzyskanych przez spółkę holdingową od spółki zależnej będącej zarówno spółką krajową, jak i zagraniczną.

Ponadto, w art. 24n ust. 3 i 4 ustawy o CIT wskazano sytuacje, w których ww. zwolnienie nie będzie miało zastosowania.  

Z kolei, zwolnienie wynikające z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT ma zastosowanie do dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej. Pozostałymi warunkami uprawniającymi do skorzystania z ww. zwolnienia są:

1)zbycie udziałów na rzecz podmiotu niepowiązanego,

2)spółki zależne nie mogą posiadać co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio w nieruchomościach położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio,

3)zbycia udziałów musi dokonać spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.

Z danych zawartych w opisie sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie spełniać definicję spółki holdingowej, o której mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, a ponadto będzie posiadał udziały (akcje) w Spółkach Zależnych spełniających definicję krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej.

W opisie sprawy wskazano również, że Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego. Ponadto, Spółki Zależne, w których udziały (akcje) będą zbywane nie będą stanowiły spółek nieruchomościowych, o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, a zbycia udziałów dokona Wnioskodawca będący spółką holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.  

Istotne znaczenie w rozpatrywanej sprawie ma również fakt, że Wnioskodawca będzie posiadał udziały (akcje) w Spółkach niespełniających definicji krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że z uzasadnienia do ustawy nowelizującej wynika, iż w ramach nowego reżimu holdingowego podatnik, będący spółką holdingową, ma możliwość wyboru skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub art. 22 ust. 4 ustawy o CIT albo skorzystania ze zwolnień w ramach reżimu holdingowego. Zauważyć przy tym należy, że  zwolnienia w ramach ww. reżimu odnoszą się do danej spółki zależnej i dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (art. 24n ustawy o CIT) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (art. 24o ustawy o CIT).

W uzasadnieniu tym wskazano również, że:

„Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.

Powyższe wyraźnie wskazuje, że rozpatrując możliwość zastosowania zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do Spółek Zależnych stanowiących spółki wskazane w art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT należy odnosić się do relacji łączącej daną spółkę zależną spełniającą warunki wskazane w art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT  ze spółką holdingową, o której mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.

Ponadto, równoczesne posiadanie przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w spółkach, które nie spełniają definicji spółki zależnej nie będzie miało wpływu na możliwość skorzystania z ww. zwolnień.

Jak bowiem wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej zwolnienia w ramach reżimu holdingowego odnoszą się do danej spółki zależnej i dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (art. 24n ustawy o CIT) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji zależnej (art. 24o ustawy o CIT) tej konkretnej spółki. Zatem, nie ma przy tym znaczenia czy Wnioskodawca równocześnie posiada udziały (akcje) w spółkach niespełniających definicji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeśli warunki zwolnienia z art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zostały w konkretnym przypadku spełnione.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.                   

Podobnie, Wnioskodawca ma możliwość skorzystania z preferencji wynikającej z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT z uwzględnieniem warunków przewidzianych w art. 24n ust. 3 i 4 ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy Spółka uprawniona będzie do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, w stosunku do Spółek Zależnych spełniających definicje wskazane w art. 24m pkt 1 i pkt 4 ustawy o CIT, w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiadał będzie udziały (akcje) także w Spółkach niespełniających definicji „spółki zależnej” jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).