Czy zespół składników majątkowych przyporządkowany do działalności Działu Dystrybucji B. który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zosta... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.330.2022.4.AP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.330.2022.4.AP

Temat interpretacji

Czy zespół składników majątkowych przyporządkowany do działalności Działu Dystrybucji B. który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie do nowo zawiązanej spółki będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód w wysokości wartości rynkowej składników majątkowych przenoszonych do spółki wydzielanej, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja  2022 r. za pośrednictwem epuap wpłynął Państwa wniosek z 20 maja  2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w  zakresie ustalenia, czy zespół składników majątkowych przyporządkowany do działalności Działu Dystrybucji B. który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie do nowo zawiązanej spółki będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód w wysokości wartości rynkowej składników majątkowych przenoszonych do spółki wydzielanej, o którym mowa  w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo pismem z 6 września 2022 r., będącym odpowiedzią na wezwanie  z 16 sierpnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której przedmiotem jest działalność w zakresie:

a.produkcji papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań z papieru i tektury (17.21.Z),

b.drukowania gazet (18.11.Z),

c.pozostałego drukowania (18.12.Z),

d.działalności usługowej związanej z przygotowywaniem do druku (18.12.Z),

e.introligatorstwa i podobnych usług (18.14.Z),

f.produkcji płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych (22.21.Z),

g.produkcji opakowań z tworzyw sztucznych (22.23.Z),

h.produkcji pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych (22.29.Z),

i.produkcjimebli biurowych i sklepowych (31.01.Z),

j.produkcji mebli kuchennych (31.02.Z.),

k.produkcjimateraców (31.03.Z),

l.produkcji pozostałych mebli (31.09.Z),

m.sprzedaży biurowej niewyspecjalizowanej (46.90.Z),

n.pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach (47.19.Z),

o.sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91.Z),

p.transportu drogowego towarów (49.41.Z),

q.działalności usługowej związanej z przeprowadzkami (49.42.Z),

r.magazynowania i przechowywania pozostałych towarów (52.10.B),

s.działalności usługowej wspomagającej transport lądowy (52.21.Z).

Wnioskodawca przygotowuje się do przeprowadzenia restrukturyzacji swojego przedsiębiorstwa wskutek czego Wnioskodawca dokona podziału przez wydzielenie (dalej: „Podział”) i zawiązanie nowego podmiotu - spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością).  Wnioskodawca jest w trakcie reorganizacji funkcjonalnej mającej na celu oddzielenie:

1.Działu Produkcji oraz

2.Działu Dystrybucji B.

Ostatecznym etapem reorganizacji ma być przeprowadzenie podziału Wnioskodawcy na dwie odrębne Spółki. Oddzielenie powyższych dwóch rodzajów działalności ma na celu m.in. usprawnienie zarządzania i gospodarowania majątkiem w celu zwiększenia efektywności gospodarczej oraz przychodów obydwu segmentów działalności.

W związku z planowaną reorganizacją działalności, Wnioskodawca, na podstawie stosownej Uchwał zarządu, w ramach wewnętrznej organizacji na podstawie Regulaminu organizacyjnego, wyodrębnił dwa ww. indywidualnie zorganizowane Działy.

Przedmiotem działalności Działu Produkcji jest w szczególności produkcja na dużą skalę papieru falistego i tektury falistej, opakowań z papieru i tektury, tworzyw sztucznych, płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych, a także działalność związaną z drukowaniem oraz introligatorstwem. Przedmiotem działalności Działu Dystrybucji B. jest w szczególności sprzedaż detaliczna towarów, opakowań, materiałów opakowaniowych czy sprzedaż internetowa materiałów opakowaniowych. Dział Dystrybucji B. działa w oparciu o markę B., stanowiąc   w istocie odrębny od Produkcji segment działalności.

W związku z dokonywanym wyodrębnieniem, każdy Dział został wyposażony w niezbędne zaplecze techniczne oraz organizacyjne, a także zasoby pracownicze wraz z własną kadrą kierowniczą. Jak wspomniano wyżej, końcowym etapem dokonywanej reorganizacji ma być podział Wnioskodawcy przez wydzielenie obejmujące Dział Dystrybucji B. Wewnętrzne wyodrębnienie,  a w konsekwencji podział Wnioskodawcy ma również swoje podstawy gospodarcze. Obecna działalność, w swojej dystrybucyjnej części B. stanowi w istocie działalność konkurencyjną w stosunku do kontrahentów Wnioskodawcy, dla których realizuje on transakcje w ramach działalności, która stanowi istotę funkcjonowania Działu Produkcji. Dokonując podziału Wnioskodawca chce uniknąć sytuacji symultanicznego wykonywania działalności, której istotne elementy mają charakter konkurencyjny w  stosunku do jego kontrahentów.

Tym samym Dział Dystrybucji B. jest samodzielną jednostką funkcjonującą w ramach struktury wewnętrznej, stanowiącą wyodrębniony organizacyjnie w strukturze Wnioskodawcy zespół składników majątkowych, niemajątkowych oraz osobowych, z odrębnym kierownictwem na czele oraz osobową strukturą organizacyjną opartą o podział na poszczególne komórki organizacyjne.

Ponadto, w księgach Wnioskodawcy Dział Dystrybucji B. jest wyodrębniony poprzez wydzielenie:

1.analityki obejmującej miejsca powstawania kosztów dla środków trwałych, zapasów oraz kosztów,

2.analityki obejmującej kontrahentów dla rozrachunków.

Do Działu Dystrybucji B. przypisane są wszystkie składniki materialne i niematerialne z nim związane, w tym również zobowiązania takie jak zobowiązania wobec dostawców, w tym umowy oraz środki trwałe użytkowane w ramach tego Działu. Składniki majątkowe służące działalności Działu Produkcji oraz Działu Dystrybucji B. są oznaczone w Ewidencji Środków Trwałych oraz Ewidencji wartości Niematerialnych i Prawnych jako przypisane do określonego Działu.

Wskutek dokonania wyodrębnienia poszczególnych Działów wewnętrzna struktura Wnioskodawcy przedstawia się w następujący sposób:

I.Dział Produkcji

·Kierownik Działu

1.Produkcja

a.Kierownik Produkcji

b.Technologia Produkcji

c.Kierownicy zmian

d.Pracownicy produkcyjni

2.Sprzedaż

a.Dyrektor Sprzedaży

b.Regionalni przedstawiciele handlowi

3.Magazyn

4.Księgowość

5.Logistyka

a.Dział techniczny

·Lean Manager

·Grafik DTP

b.Specjaliści ds. logistyki

c.Planista

6.Kadry i Płace

7.Obsługa klienta

II.Dział Dystrybucji

·Kierownik Działu

1.Sprzedaż i marketing

a.E-commerce Manager

b.Marketplace Manager

c.Specjaliści ds. marketingu

2.IT Project Manager

3.Magazyn

a.Kierownik magazynu

b.Magazynierzy

4.Zakupy

a.Specjaliści ds. zakupów

5.Obsługa klienta

Wnioskodawca wskazuje w tym miejscu, że pomimo wyszczególnienia wyżej elementów struktury organizacyjnej o tożsamym oznaczeniu (Magazyn, Obsługa Klienta), są to komórki organizacyjne funkcjonujące niezależnie w każdym z Działów, włącznie z odrębnym składem osobowym i zapleczem techniczno-organizacyjnym.  Jak wspomniano wyżej, w ramach wewnętrznej reorganizacji Wnioskodawcy doszło o wyodrębnienia Działów na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.   W ramach wyodrębnienia organizacyjnego wskazuje się, że każdy  z Działów jest zarządzany przez Kierownika, który jest bezpośrednim przełożonym kadry pracowniczej stanowiącej odrębny zespół zasobów ludzkich, zgodnie z przedstawioną wyżej strukturą organizacyjną. Kierownicy poszczególnych Działów odpowiadają za całokształt spraw objętych zakresem ich działania, a do ich obowiązków należy w szczególności:

1.sprawowanie bieżącej kontroli, kierowanie, organizacja i nadzór nad Działem,

2.prawidłowe organizowanie pracy podległemu Działowi,

3.koordynowanie współpracy między poszczególnymi Działami,

4.nadzór nad terminowym wykonywaniem zadań,

5.nadzór nad przestrzeganiem przepisów oraz zapobieganie ewentualnym zagrożeniom.

Poszczególne Działy są wyposażone w odrębne składniki majątku. Zgodnie z założeniem przyjętym w Regulaminie organizacyjnym Dział Produkcji dysponuje następującymi składnikami majątku:

1.Maszyny do druku na tekturze.

2.Maszyny sztancujące do tektury i pianki.

3.Maszyny sklejające opakowania tekturowe.

4.Wycinarki CNC.

5.Zgrzewarki do pianek PE.

6.Maszyny pakujące.

7.Wózki do transportu wewnątrzmagazynowego.

8.Regały Magazynowe.

9.Samochody osobowe działu handlowego.

10.Samochody ciężarowe.

11.Inwestycje w obcym środku trwałym - remonty, modyfikacje budynku, instalacje.

12.Kompresory powietrza.

13.Telefony komórkowe.

14.Meble biurowe.

15.Komputery i sprzęt IT.

16.System ERP.

17.Oprogramowanie CAD.

Zgodnie z założeniem przyjętym w Regulaminie organizacyjnym Dział Dystrybucji B. dysponuje następującymi składnikami majątku:

1.Pozioma owijarka do folii.

2.Pionowa Owijarka do Folii Stretch.

3.Mobilny automat do spinania palet taśmą PP - Ergo Pack.

4.Elektryczne wózki paletowe,

5.Komputery.

6.Telefony komórkowe.

7.Drukarki biurowe.

8.Terminal Zebra TC21 - 3.

9.Meble Biurowe.

10.Wyposażenie magazynu.

11.Software sklepu B.eu – P.

12.Prawo do marki i logotypu B.eu.

13.Domena B..eu, Bt.eu, B.pro.

Jak wspomniano wyżej, poszczególne składniki majątku są odpowiednio oznaczone w prowadzonych EŚT oraz WNiP jako przynależne do danego Działu.

Podsumowując, Dział Produkcji dysponuje aktywami niezbędnymi do produkcji oraz związanego z nią świadczenia usług oraz dostawy towarów na rzecz kontrahentów, z wyłączeniem sprzedaży detalicznej, natomiast Dział Dystrybucji B. dysponuje aktywami niezbędnymi do prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej, w tym sprzedaży przez Internet. W ramach reorganizacji wewnętrznej zostało także przeprowadzone wyodrębnienie finansowe. Księgi rachunkowe Wnioskodawcy w pełni umożliwiają sporządzenie bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych odrębnie dla Działu Produkcji oraz Działu Dystrybucji  B. W stosunku do każdego  z Działów istnieje możliwość przyporządkowania aktywów, przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań. W Regulaminie organizacyjnym przewidziano bowiem rozwiązanie, zgodnie z którym prowadzona będzie wspólna księgowość dotycząca działalności Wnioskodawcy, obejmująca zapisy księgowe wszystkich Działów funkcjonujących w ramach struktury organizacyjnej, pozwalająca wydzielić przychody i koszty, a także zobowiązania i należności poszczególnych Działów. Ponadto, przydzielone są rachunki bankowe bądź subkonta dotyczące działalności wykonywanej przez poszczególne Działy co umożliwia przyporządkowanie przepływów pieniężnych ze wspólnych rachunków zarówno do Działu Produkcji jak również Działu Dystrybucji B. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z powyższym, w chwili obecnej funkcjonuje system w którym przychody osiągane  w ramach B. są ujmowane oddzielnie, a koszty związane z funkcjonowaniem B. są uwzględniane na oddzielnych kontach analitycznych. Do każdego z Działów są również przyporządkowane określone zobowiązania. Z Działem Produkcji związane są umowy związane z wynajmem, działalnością PR, leasingami, faktoringowe, kredytu w rachunku bieżącym, umowy z kontrahentami czy umowa wywozu odpadów. Z Działem Dystrybucji związane są umowy związane z marketingiem i reklama, usługami kurierskimi, obsługą IT, operatorami płatności internetowych czy Marketplace’ami:  - A., B., C., D., E. Ponadto, oba Działy będą posiadają odrębne systemy budżetowania i planowania finansowego, co umożliwia prowadzenie niezależnych analiz opłacalności. W ramach wyodrębnienia funkcjonalnego wskazuje się, że Dział Produkcji oraz Dział Dystrybucji B. operują w innych segmentach działalności. Dział Produkcji zajmuje się produkcją towarów i obsługą kontrahentów niebędących odbiorcą detalicznym, a wyłącznie klientem biznesowym, natomiast istota działalności Działu Dystrybucji B. skupia się na obsłudze handlu detalicznego.

Oba Działy są w stanie samodzielnie i niezależnie planować, kontrolować i realizować zakładane przedsięwzięcia gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu własnych zespołów zasobów ludzkich, pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych działalności na stanowiska kierownicze. Zarówno Dział Produkcji, jak też Dział Dystrybucji B. są w stanie samodzielnie i niezależnie realizować swoje zadania oraz prowadzić działalność gospodarczą w taki sposób w jaki dokonują tego samodzielne podmioty funkcjonujące na rynku, z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich, technicznych, finansowych oraz majątkowych. Z uwagi na to, że istota działalności poszczególnych Działów różni się od siebie pod względem sprawowanych funkcji gospodarczych, zaangażowanych aktywów, ponoszonych kosztów oraz ryzyka gospodarczego, a także w części skutkuje prowadzeniem działalności konkurencyjnej w stosunku do własnych kontrahentów, Wnioskodawca zdecydował o dokonaniu rozdzielenia strukturalnego obu obszarów działalności i kontynuowaniu ich przez dwa niezależne podmioty, każdy skoncentrowany tylko na jednym z tych obszarów działalności,  w celu maksymalizacji efektu gospodarczego oraz uniknięcia równoległego działania  w sposób konkurencyjny w stosunku do swoich własnych kontrahentów. Planowany podział Wnioskodawcy zostanie dokonany  w trybie art. 529 §1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września            2000 r. Kodeksu spółek handlowych (dalej: „K.s.h."), tj. poprzez wydzielenie Działu Dystrybucji B. wraz z całym przyporządkowanym do niego majątkiem, zapleczem technicznym i osobowym, a także zobowiązaniami i wierzytelnościami. W ramach Podziału dojdzie do przeniesienia zakładu pracy związanego z Działem Dystrybucji B. w trybie art. 231 Kodeksu pracy.  W ramach podziału dojdzie do przeniesienia opisanej wyżej struktury wraz z personelem  i pozostałymi składnikami majątkowymi i niemajątkowymi służącymi do realizacji zadań Działu Dystrybucji B. Wskutek podziału w spółce dzielonej pozostaną zasoby ludzkie, środki trwałe, zobowiązania finansowe, a także rozliczenia publicznoprawne, wartości niematerialne i prawne oraz należności od kontrahentów i zobowiązania wobec kontrahentów, a także środki pieniężne niezbędne do prowadzenia działalności właściwej dla Działu Produkcji. Natomiast do spółki wydzielanej zostaną przeniesione zasoby ludzkie, środki trwałe, zobowiązania finansowe, a także rozliczenia publicznoprawne, wartości niematerialne i prawne oraz należności od kontrahentów i zobowiązania wobec kontrahentów, a także środki pieniężne niezbędne do prowadzenia działalności właściwej dla Działu Dystrybucji B.  Zobowiązania umowne związane z działalnością Działu Produkcji pozostaną w spółce dzielonej, natomiast umowy związane z działalnością Działu Dystrybucji B. zostaną przeniesione na spółkę wydzielaną.

Podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn organizacyjnych oraz ekonomicznych, w szczególności:

1.odrębny rodzaj kontrahenta poszczególnych Działów (sprzedaż biznesowa i detaliczna)

2.inne kanały dystrybucji,

3.rozpoznawalność marki o oderwaniu od działalności Wnioskodawcy,

4.funkcjonalna odrębność i działalność prowadzona poprzez oddzielną stronę www - sklep pod domeną (…),

5.prowadzenie działalności konkurencyjnej wobec kontrahentów Wnioskodawcy (w zakresie działalności Działu Dystrybucji B.

W piśmie z 6 września 2022 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazali Państwo ponadto, że:

1.wyodrębnienie organizacyjne przejawia się poprzez wewnętrzną reorganizację Wnioskodawcy opartą o dokument jakim jest Uchwała Zarządu oraz wprowadzony na jej podstawie wewnętrzny Regulamin organizacyjny, w którym wyodrębniono poszczególne Działy - Dystrybucji B. oraz Produkcji. W ramach wyodrębnienia organizacyjnego każdy z Działów jest zarządzany przez Kierownika, który jest bezpośrednim przełożonym kadry pracowniczej stanowiącej odrębny zespół zasobów ludzkich, zgodnie z przedstawioną we wniosku strukturą organizacyjną. Kierownicy poszczególnych Działów odpowiadają za całokształt spraw objętych zakresem ich działania, a do ich obowiązków należyw szczególności:

a.sprawowanie bieżącej kontroli, kierowanie, organizacja i nadzór nad Działem,

b.prawidłowe organizowanie pracy podległemu Działowi,

c.koordynowanie współpracy między poszczególnymi Działami,

d.nadzór nad terminowym wykonywaniem zadań,

e.nadzór nad przestrzeganiem przepisów oraz zapobieganie,

f.ewentualnym zagrożeniom.

W ramach organizacji wewnętrznej doszło także do przypisania do każdego z Działów składników majątku związanych z przedmiotem działalności tych Działów, co jest dodatkowo oznaczone w KŚT oraz WNiP.

2.Wyodrębnienie funkcjonalne przejawia się poprzez przypisanie do Działu B. zasobów (osobowych, sprzętowych, finansowych itd.), które mają zapewnić, że ta struktura będzie miała potencjalną możliwość ewentualnego samodzielnego funkcjonowania jako odrębny podmiot. W ramach Działu zapewnione są takie działania jak planowanie, kontrola oraz realizacja przedsięwzięć gospodarczych właściwych dla przedmiotu działalności Działu w oparciu o przypisane do niego składniki majątkowe oraz zasoby ludzkie, funkcjonujące pod nadzorem przyporządkowanej organizacyjnie kadry kierowniczej. Zapewnienie takiej możliwości wynika z przyjętej u Wnioskodawcy wewnętrznej struktury organizacyjnej. Okoliczność wyodrębnienia funkcjonalnego potwierdza Uchwała Zarządu oraz wprowadzony na jej podstawie wewnętrzny Regulamin organizacyjny, a także dokonane u Wnioskodawcy wyodrębnienia na gruncie osobowym, finansowym oraz organizacyjnym.

3.W księgach Wnioskodawcy Dział Dystrybucji B. jest wyodrębniony poprzez wydzielenie analityki obejmującej miejsca powstawania kosztów dla środków trwałych, zapasów oraz kosztów, a także analityki obejmującej kontrahentów dla rozrachunków.

Księgi rachunkowe Wnioskodawcy w pełni umożliwiają sporządzenie bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych odrębnie dla Działu Produkcji oraz Działu Dystrybucji B. W stosunku do każdego z Działów istnieje możliwość przyporządkowania aktywów, przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań. W Regulaminie organizacyjnym przewidziano bowiem rozwiązanie, zgodnie z którym prowadzona będzie wspólna księgowość dotycząca działalności Wnioskodawcy, obejmująca zapisy księgowe wszystkich Działów funkcjonujących w ramach struktury organizacyjnej, pozwalająca wydzielić przychody i koszty, a także zobowiązania i należności poszczególnych Działów. Ponadto, przydzielone są rachunki bankowe bądź subkonta dotyczące działalności wykonywanej przez poszczególne Działy co umożliwia przyporządkowanie przepływów pieniężnych ze wspólnych rachunków zarówno do Działu Produkcji jak również Działu Dystrybucji B.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z powyższym, w chwili obecnej funkcjonuje system w którym przychody osiągane w ramach B. są ujmowane oddzielnie, a koszty związane z funkcjonowaniem B. są uwzględniane na oddzielnych kontach analitycznych.

Do każdego z Działów są również przyporządkowane określone zobowiązania.

Tym samym prowadzona ewidencja zdarzeń gospodarczych będzie pozwala i będzie pozwalała na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań odrębnie do części działalności będącej przedmiotem wydzielenia oraz pozostającej w strukturze Wnioskodawcy.

4.Do każdego z wyodrębnionych Działów przyporządkowana strukturę organizacyjną, osobową, finansową oraz zaplecze sprzętowe, która wspólnie tworzą funkcjonalną strukturę mająca na celu samodzielne wykonywania zadań, niezależnie przez każdy z Działów, bez potrzeby sięgania po zasoby drugiego z Działów. W przypadku nabycia któregokolwiek z tak zorganizowanych działów, z uwagi na wyposażenie każdego z Działów w strukturę niezbędną do samodzielnego funkcjonowania, ewentualny nabywca nie byłby zmuszony do zaangażowania dodatkowych środków czy też podejmowania dodatkowych działań w celu zapewnienia funkcjonowania któregokolwiek z Działów.

Każdy z Działów służy do realizacji określonych zadań gospodarczych, a przypisany do niego zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowany zespół praw, obowiązków oraz rzeczy, który nakierowany jest na realizację tych zadań.

Oba Działy są w stanie samodzielnie i niezależnie planować, kontrolować i realizować zakładane przedsięwzięcia gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu własnych zespołów zasobów ludzkich, pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych działalności na stanowiska kierownicze.

Zarówno Dział Produkcji, jak też Dział Dystrybucji B. są w stanie samodzielnie  i niezależnie realizować swoje zadania oraz prowadzić działalność gospodarczą w taki sposób  w jaki dokonują tego samodzielne podmioty funkcjonujące na rynku, z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich, technicznych, finansowych oraz majątkowych.

5.Do każdego z wyodrębnionych Działów przyporządkowana strukturę organizacyjną, osobową, finansową oraz zaplecze sprzętowe, która wspólnie tworzą funkcjonalną strukturę mająca na celu samodzielne wykonywania zadań, niezależnie przez każdy z Działów, bez potrzeby sięgania po zasoby drugiego z Działów. Tym samym Dział Dystrybucji B. na moment przeniesienia będzie na tyle zorganizowany, aby mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność bez udziału pozostałych struktur przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

6.Mające być przedmiotem przeniesienia z Wnioskodawcy do spółki wydzielanej składniki majątkowe Działu Dystrybucji B. po ich nabyciu, będą wykorzystywane przez tę spółkę wydzieloną do prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie w zakresie związanym z tym Działem, tj. w zamierzeniu Wnioskodawcy Spółka wydzielana będzie kontynuowała działalność prowadzonej dotychczas w ramach Działu Dystrybucji B.

7.Dział Dystrybucji B. będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i nie będzie wymagał zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, a także struktur działalności przyszłego nabywcy lub podjęcia dodatkowych działań przez tego nabywcę.

8.Obecna działalność Wnioskodawcy, w swojej dystrybucyjnej części (Dział Dystrybucji – B.) stanowi w istocie działalność konkurencyjną w stosunku do kontrahentów Wnioskodawcy, z którymi dokonuje on transakcji w ramach działalności, która stanowi istotę funkcjonowania Działu Produkcji. Dokonując podziału Wnioskodawca chce uniknąć sytuacji symultanicznego wykonywania działalności, której istotne elementy mają charakter konkurencyjny w stosunku do jego kontrahentów. Stąd też zamierzenie związane z podziałem dotychczasowej działalności oraz rozdzielenie działalności, która jest konkurencyjna w stosunku do kontrahentów i zamierzenie wykonywania jej w ramach odrębnego podmiotu, również w celu uniknięcia ewentualnych zarzutów kontrahentów odnośnie do potencjalnie szkodliwego działania konkurencyjnego z wykorzystaniem silniejszej pozycji rynkowej w tym samym segmencie działalności.

W związku z powyższym, głównym bądź jednym z głównych celów działań opisanych we wniosku nie jest i nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, a dążenie do zwiększenia potencjału działalności na rynku oraz maksymalizacji efektów gospodarczych w połączeniu z uniknięciem negatywnego odbioru ze strony kontrahentów, w stosunku do których jest prowadzona działalność konkurencyjna.

9.W założeniach pomiędzy Wnioskodawcą a spółką wydzieloną, po dokonaniu podziału przez wydzielenie, nie będą świadczone usługi. Jeżeli jednak dojdzie do takiego zdarzenia, wówczas usługi będą świadczone wyłącznie w sposób odpłatny, na zasadach rynkowych.

10.Wnioskodawca (spółka dzielona) korzysta z nieruchomości magazynowych oraz biurowych, które są przedmiotem najmu. Po dokonaniu podziału przez wydzielenie Wnioskodawca będzie korzystał z tych nieruchomości na takich samych zasadach. Natomiast, zgodnie z założeniem, spółka wydzielona (przejmująca) również będzie korzystała z tych (dotychczas) wykorzystywanych przez Dział Dystrybucji B. nieruchomości na zasadach najmu od ich właściciela. Ewentualnie, w przyszłości spółka wydzielona może nająć inne nieruchomości albo dokonać nabycia nieruchomości na własne potrzeby.

11.Zgodnie z założeniami, na dzień podziału wartość majątku spółki dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą, nie będzie przewyższać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcowi spółki dzielonej.

12.Na dzień poprzedzający podział nie będzie istniała spółka przejmująca, gdyż Dział Dystrybucji B. będzie stanowił substrat spółki wydzielanej. Spółka wydzielona nie będzie posiadała udziałów w spółce dzielonej (Wnioskodawcy).

13.Wnioskodawca nie będzie wspólnikiem Spółki wydzielanej, która powstanie dopiero w procesie podziału przez wydzielenie, a więc nie będzie to spółka już istniejąca.

Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych  (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy zespół składników majątkowych przyporządkowany do działalności Działu Dystrybucji B., który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie do nowo zawiązanej spółki będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód w wysokości wartości rynkowej składników majątkowych przenoszonych do spółki wydzielanej, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dział Dystrybucji B., który będzie przedmiotem wydzielenia, będzie stanowił zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód, o którym mowa art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Uzasadnienie: 

Zgodnie z treścią przepisu art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub wydzielenia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa - wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalonej na dzień podziału lub wydzielenia.

W związku z tym, iż zgodnie ze stanowiskiem zawartym w niniejszym wniosku, majątek przejmowany na skutek podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 12 ust.1 pkt 9 ustawy o CIT. Tym samym zastosowanie znajdzie również wyłączenia  z katalogu przychodów na zasadzie art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT.

Jak wynika z art. 4 pkt 4 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i  finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z powyższym na gruncie podatkowym mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (dalej także jako: „ZCP"), jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W związku z tym, że ustawodawca nie definiuje w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odwołanie się do stanowiska judykatury oraz organów podatkowych w tym zakresie. Zorganizowana część przedsiębiorstwa to przede wszystkim zespół składników materialnych i niematerialnych.  

Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2013 r., sygn. IPPP1/443-1076/12-2/MPe: zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią  w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zespół składników materialnych i niematerialnych musi być dodatkowo organizacyjnej i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2011 r., sygn. IPPP1-443-702/11- 2/MP uznał: Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne i niematerialne w tym zobowiązania odgrywały  w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa, obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracownicze. Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Wyodrębnienie finansowe wymaga więc posiadania takiego systemu ewidencji, który umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wynika ze stanowisk organów w indywidualnych interpretacjach przez taki system należy rozumieć odrębne plany finansowe, odrębne budżety oraz prowadzenie zakładowych planów kont, na których księgowane są wyłącznie zdarzenia gospodarcze związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Taką interpretację przedstawił przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach  w indywidualnej interpretacji z dnia 18 marca 2008 r., sygn. IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07.

Organy podatkowe precyzują również, jak należy rozumieć zdolność ZCP do działania jako samodzielne przedsiębiorstwo. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2011 r., nr IPPP1-443-702/11-2/MP uznał, iż: Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. O wyodrębnieniu funkcjonalnym może np. świadczyć posiadanie własnej grupy kontrahentów, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe.

W orzecznictwie NSA wskazuje się, że nie jest wystarczające proste porównanie katalogu składników należących do zbywcy prowadzącego przedsiębiorstwo z listą składników przekazanych nabywcy, gdyż istotne znaczenie ma funkcjonalny i organizacyjny związek pomiędzy nabytymi składnikami majątkowymi i niemajątkowymi, który w istocie decyduje o samodzielnej realizacji celów gospodarczych. Natomiast jeżeli braki w określonych składnikach majątku pozostają bez znaczenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, wówczas nie mogą one przesądzić o tym czy doszło do dostawy przedsiębiorstwa, gdyż dla jego zbycia wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej (zob. wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 1204/16).

Analogiczne stanowisko wynika z orzecznictwa TSUE. W wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. sygn. C-444/10, Trybunał wskazał bowiem, że: Stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy 77/388 w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, aby uznać część przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz ustawy o CIT powinny zostać spełnione następujące przesłanki:

1.finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie działalności zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

2.organizacyjne wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako dział, wydział, zakład itp.,

3.przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP,

4.możliwość kontynuacji dotychczasowych zadań zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w przypadku przeniesienia na nowy podmiot,

5.przejście w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa wszystkich istotnych składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W ocenie Wnioskodawcy, wskutek dokonania reorganizacji wewnętrznej i wydzielenia w funkcjonującym przedsiębiorstwie Działu Produkcji oraz Działu Dystrybucji B., stanowią one zorganizowane części przedsiębiorstwa. Oba działy mogą bowiem potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwa, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, gdyż będą posiadały rzeczywistą zdolność do niezależnego działania jako odrębne podmioty gospodarcze. Podkreślić zatem należy, że posiadając taką zdolność, każdy z ww. Działów stanowiących część przedsiębiorstwa będzie w stanie funkcjonować na rynku samodzielnie kontynuując zadania wykonywane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Reasumując należy stwierdzić, że wskutek dokonania wewnętrznego wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej, a następnie podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie, Dział Dystrybucji B. będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o VAT oraz ustawy o CIT. Należy bowiem stwierdzić, iż:

1.będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, w szczególności Dział Dystrybucji B. będzie działał w oparciu o dające się wyodrębnić składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), a w ramach podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie przejdzie całość tych składników w istotny sposób związanych z Działem Dystrybucji,

2.zespół składników materialnych i niematerialnych będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, w szczególności Dział Dystrybucji B. posiada na czele Kierownika oraz strukturę organizacyjną opartą o wydzielone komórki organizacyjne, ponadto Wnioskodawca prowadzi rozliczenia księgowe w taki sposób, że jest możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) związanych z Działem Dystrybucji B.,

3.w wyniku podziału przez wydzielenie dojdzie do przejęcia przez spółkę wydzielaną pracowników związanych z Działem Dystrybucji B. w trybie art. 231 Kodeksu pracy,

4.składniki majątkowe i niemajątkowe przyporządkowane do Działu Dystrybucji B. służą realizacji określonych zadań gospodarczych, którym jest w szczególności sprzedaż detaliczna w tym przez Internet i będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W konsekwencji, jak wynika z analizowanego stanu faktycznego, Dział Dystrybucji B. spełnia wszelkie warunki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska   

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1467, dalej: „Ksh”).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 zdanie pierwsze Ksh :

Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Ksh :

Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Ksh). Celem podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje jedynie przeniesienie części jej majątku na inny podmiot. Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki przejmującej przy podziale lub podziale przez wydzielenie regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”),

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ww. ustawy:

Powołany przepis nie stanowi jednak podstawy powstania zobowiązania podatkowego, a jedynie wskazówkę, do jakiego koszyka przychodów wskazane powyżej przychody powinny być zaklasyfikowane. Samo powstanie ewentualnego przychodu reguluje art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.):

Na postawie art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT (dodanego do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2022 r.):

Zgodnie z art. 12 ust. 13 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

W myśl art. 12 ust. 14 ustawy o CIT:

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 15 pkt 1 ustawy o CIT:

Biorąc zatem pod uwagę literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9  oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, należy stwierdzić, że ww. przepisy  ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnoszą się do dwóch sytuacji, tj. podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie. W pierwszym przypadku wskazanych przepisów ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w drugim przypadku  zawartym w tych przepisach prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, żeby skorzystać z wyłączenia z przychodów obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji wystąpienie przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, uzależnione jest od posiadania przez obydwie części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wydzielenie atrybutu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ww. ustawy.

A zatem, zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT :

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

- stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

- jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

- jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

- mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Przedstawione przez Państwa we wniosku wątpliwości w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą ustalenia, czy zespół składników majątkowych przyporządkowany do działalności Działu Dystrybucji B., który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie do nowo zawiązanej spółki będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód w wysokości wartości rynkowej składników majątkowych przenoszonych do spółki wydzielanej, o którym mowa  w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Mając zatem na uwadze powyższe, wskazać należy, że jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Jak wynika z opisu zawartego we wniosku,  jak i  jego uzupełnienia,  Spółka przygotowuje się do przeprowadzenia restrukturyzacji swojego przedsiębiorstwa wskutek czego Wnioskodawca dokona podziału przez wydzielenie i zawiązania nowego podmiotu - spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością).  Wnioskodawca jest w trakcie reorganizacji funkcjonalnej mającej na celu oddzielenie:

1.Działu Produkcji oraz

2.Działu Dystrybucji B.

Ostatecznym etapem reorganizacji ma być przeprowadzenie podziału Wnioskodawcy na dwie odrębne Spółki. Oddzielenie powyższych dwóch rodzajów działalności ma na celu m.in. usprawnienie zarządzania i gospodarowania majątkiem w celu zwiększenia efektywności gospodarczej oraz przychodów obydwu segmentów działalności.

Wyodrębnienie organizacyjne w Spółce przejawia się poprzez wewnętrzną reorganizację Wnioskodawcy opartą o dokument jakim jest Uchwała Zarządu oraz wprowadzony na jej podstawie wewnętrzny Regulamin organizacyjny, w którym wyodrębniono poszczególne Działy - Dystrybucji B. oraz Produkcji. W ramach wyodrębnienia organizacyjnego każdy z Działów jest zarządzany przez Kierownika, który jest bezpośrednim przełożonym kadry pracowniczej stanowiącej odrębny zespół zasobów ludzkich, zgodnie z przedstawioną we wniosku strukturą organizacyjną. Kierownicy poszczególnych Działów odpowiadają za całokształt spraw objętych zakresem ich działania, a do ich obowiązków należy  m.in. sprawowanie bieżącej kontroli, kierowanie, organizacja i nadzór nad Działem, prawidłowe organizowanie pracy podległemu Działowi, koordynowanie współpracy między poszczególnymi Działami. W ramach organizacji wewnętrznej doszło także do przypisania do każdego z Działów składników majątku związanych z przedmiotem działalności tych Działów, co jest dodatkowo oznaczone w KŚT oraz WNiP.

Wyodrębnienie funkcjonalne przejawia się poprzez przypisanie do Działu B.  zasobów (osobowych, sprzętowych, finansowych itd.), które mają zapewnić, że ta struktura będzie miała potencjalną możliwość ewentualnego samodzielnego funkcjonowania jako odrębny podmiot. W ramach Działu zapewnione są takie działania jak planowanie, kontrola oraz realizacja przedsięwzięć gospodarczych właściwych dla przedmiotu działalności Działu w oparciu   o przypisane do niego składniki majątkowe oraz zasoby ludzkie, funkcjonujące pod nadzorem przyporządkowanej organizacyjnie kadry kierowniczej. Zapewnienie takiej możliwości wynika  z przyjętej u Wnioskodawcy wewnętrznej struktury organizacyjnej.  Okoliczność wyodrębnienia funkcjonalnego potwierdza Uchwała Zarządu oraz wprowadzony na jej podstawie wewnętrzny Regulamin organizacyjny, a także dokonane u Wnioskodawcy wyodrębnienia na gruncie osobowym, finansowym oraz organizacyjnym.

Wyodrębnienie finansowe z kolei przejawia się  tym, że w stosunku do każdego z Działów istnieje możliwość przyporządkowania aktywów, przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań. Księgi rachunkowe Wnioskodawcy w pełni umożliwiają sporządzenie bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych odrębnie dla Działu Produkcji oraz Działu Dystrybucji B. W Regulaminie organizacyjnym przewidziano bowiem rozwiązanie, zgodnie z którym prowadzona będzie wspólna księgowość dotycząca działalności Wnioskodawcy, obejmująca zapisy księgowe wszystkich Działów funkcjonujących w ramach struktury organizacyjnej, pozwalająca wydzielić przychody i koszty, a także zobowiązania i należności poszczególnych Działów. Ponadto, przydzielone są rachunki bankowe bądź subkonta dotyczące działalności wykonywanej przez poszczególne Działy co umożliwia przyporządkowanie przepływów pieniężnych ze wspólnych rachunków zarówno do Działu Produkcji jak również Działu Dystrybucji B.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z powyższym, w chwili obecnej funkcjonuje system w którym przychody osiągane w ramach B. są ujmowane oddzielnie, a koszty związane  z funkcjonowaniem B. są uwzględniane na oddzielnych kontach analitycznych. Do każdego z Działów są również przyporządkowane określone zobowiązania. Tym samym prowadzona ewidencja zdarzeń gospodarczych będzie pozwala i będzie pozwalała na przyporządkowanie przychodów  i kosztów oraz należności i zobowiązań odrębnie do części działalności będącej przedmiotem wydzielenia oraz pozostającej w strukturze Wnioskodawcy.

Ponadto, do każdego z wyodrębnionych Działów przyporządkowano strukturę organizacyjną, osobową, finansową oraz zaplecze sprzętowe, które wspólnie tworzą funkcjonalną strukturę mająca na celu samodzielne wykonywania zadań, niezależnie przez każdy z Działów, bez potrzeby sięgania po zasoby drugiego z Działów. W przypadku nabycia któregokolwiek z tak zorganizowanych działów, z uwagi na wyposażenie każdego z Działów w strukturę niezbędną do samodzielnego funkcjonowania, ewentualny nabywca nie byłby zmuszony do zaangażowania dodatkowych środków, czy też do podejmowania dodatkowych działań w celu zapewnienia funkcjonowania któregokolwiek z Działów. Każdy z Działów służy do realizacji określonych zadań gospodarczych, a przypisany do niego zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowany zespół praw, obowiązków oraz rzeczy, który nakierowany jest na realizację tych zadań.  

Z wniosku wynika, że zarówno Dział Produkcji, jak też Dział Dystrybucji będą zdolne do niezależnego działania jako samodzielne podmioty gospodarcze i nie będą wymagały zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, a także struktur działalności przyszłego nabywcy lub podjęcia dodatkowych działań przez tego nabywcę.

Ponadto, jak wskazał we wniosku Wnioskodawca, głównym bądź jednym z głównych celów działań opisanych we wniosku nie jest i nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania,  ale dążenie do zwiększenia potencjału działalności na rynku oraz maksymalizacji efektów gospodarczych w połączeniu z uniknięciem negatywnego odbioru ze strony kontrahentów, w stosunku do których jest prowadzona działalność konkurencyjna. 

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro jak wynika z wniosku wskazany zespół składników pozostający u Wnioskodawcy, jak i zespół składników, który zostanie przeniesiony do nowo utworzonej spółki, cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i jest zdolny do samodzielnej działalności, bez angażowania dodatkowych składników, to należy przyjąć, że zarówno zespół składników materialnych  i niematerialnych, który pozostanie u Wnioskodawcy, jak i zespół składników materialnych i niematerialnych, który zostanie wydzielony z majątku Wnioskodawcy na rzecz nowo powstałej spółki, stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Zatem, w przedstawionej sytuacji, po stronie Wnioskodawcy, w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie nie dojdzie do powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Jednocześnie zauważyć należy, że w stanowisku Wnioskodawcy wskazano, że skoro majątek przejmowany na skutek podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 12 ust.1 pkt 9 ustawy o CIT.

Stanowisko to nie jest w pełni prawidłowe, bowiem jak już wskazano, żeby po stronie Wnioskodawcy nie powstał przychód, o którym mowa w art. 12 ust.1 pkt 9 ustawy o CIT,  koniecznym jest, aby zarówno majątek przejmowany na skutek podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie, jak i majątek pozostały po podziale w spółce dzielonej, stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Biorąc jednakże pod uwagę - że jak wykazano -  ze złożonego wniosku jednoznacznie wynika, iż na gruncie rozpatrywanej sprawy przesłanki te są spełnione, odstąpiono od stwierdzenia w tym zakresie nieprawidłowości stanowiska Wnioskodawcy.

Z ww. zastrzeżeniem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia 

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie zauważyć należy, że zbadanie przesłanek i celów dokonywanego podziału spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym stwierdzenie, że przedstawiony przez Państwa w zdarzeniu przyszłym podział przez wydzielenie został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Z tego też względu powyższą informację przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez organ.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.