czy Terminale, które będą podlegały wniesieniu do Nabywcy w formie wkładu niepieniężnego (aportu), będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa ... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.581.2021.1.AP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.581.2021.1.AP

Temat interpretacji

czy Terminale, które będą podlegały wniesieniu do Nabywcy w formie wkładu niepieniężnego (aportu), będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i w konsekwencji, czy transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do Nabywcy nie będzie czynnością skutkującą powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy  podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Terminale, które będą podlegały wniesieniu do Nabywcy w formie wkładu niepieniężnego (aportu), będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i w konsekwencji, czy transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do Nabywcy nie będzie czynnością skutkującą powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b w zw. art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca

Opis zdarzenia przyszłego :

Wnioskodawca  jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca jest spółką dominującą w Grupie Kapitałowej X. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z wytwarzaniem i przetwarzaniem oraz sprzedażą produktów rafinacji ropy naftowej oraz chemikaliów organicznych, a także wszelka działalność suplementarna względem wskazanych czynności.

Z uzasadnionych przyczyn gospodarczych, Spółka przeniesie część zespołu aktywów (w tym zobowiązań) związanych z działalnością dotyczącą magazynowania oraz świadczenia usług obsługi paliw (dalej: „Terminale”) do spółki akcyjnej, która ma i będzie miała na moment tego przeniesienia siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Nabywca”).

Przeniesienie zostanie dokonane poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) Terminali do Nabywcy, w zamian za określoną liczbę akcji. Nabywca przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Terminali w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy.

W skład wnoszonych aportem Terminali wchodzić będą:

1. infrastruktura związana z terminalem w A., w której skład będą wchodzić:

 a. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia działalności przy pomocy terminala w A.,

 b. zbiorniki do magazynowania oleju napędowego oraz benzyny, zbiorniki do magazynowania estrów, podziemne zbiorniki do magazynowania dodatków oraz znaczników lekkiego oleju opałowego (LOO),

  c. instalacje przeładunkowe Spółki przeznaczone do rozładunku paliw z cystern kolejowych i załadunku do cystern samochodowych, w tym:

              - instalacje rozładunkowe obejmujące punkty rozładunkowe przeznaczone dla cystern kolejowych z osobnymi instalacjami dla oleju napędowego, benzyny oraz F.,

   - instalacje załadunkowe przeznaczone do załadunku cystern samochodowych, obejmujące osobne platformy załadunkowe z nalewakami do oleju napędowego, lekkiego oleju opałowego i benzyny, wraz z modułami pozwalającymi na dozowanie F., dodatków i znaczników LOO,

d. instalacje produkcyjne na potrzeby dozowania produktów,

e. instalacja odzysku par benzyn,

f. bocznica kolejowa wraz z dostępem do linii kolejowej i lokomotywą do wykonywania manewrów na bocznicy,

g. instalacje i urządzenia przeciwpożarowe niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie magazynowania i obsługi paliw,

h. instalacje i urządzenia służące do zagospodarowania ścieków, zlokalizowane na terenie bazy w A.,

i. pozostała istotna infrastruktura, w tym budynki z powierzchniami biurowymi, obiekty magazynowe, instalacje i urządzenia.

2. infrastruktura związana z terminalem w B., w której skład będą wchodzić:

 a. prawa własności i użytkowania wieczystego nieruchomości wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia terminala w B.,

 b. zbiorniki do magazynowania oleju napędowego oraz benzyny, zbiorniki do magazynowania estrów, podziemne zbiorniki do magazynowania dodatków oraz znaczników lekkiego oleju opałowego (LOO),

 c. instalacje przeładunkowe Spółki przeznaczone do rozładunku paliw z cystern kolejowych i załadunku do cystern samochodowych, w tym:

    - instalacje rozładunkowe obejmujące punkty rozładunkowe przeznaczone dla cystern kolejowych,

  - instalacje załadunkowe przeznaczone do załadunku cystern samochodowych, przy czym punkty załadunkowe dla benzyny i oleju napędowego są wyposażone w moduły pozwalające na dozowanie F., dodatków i znaczników LOO,

d. instalacje produkcyjne na potrzeby dozowania produktów,

e. instalacja odzysku par benzyn,

f. bocznica kolejowa wraz z dostępem do linii kolejowej i lokomotywą do wykonywania manewrów na bocznicy (przy czym część bocznicy jest dzierżawiona),

g. instalacje i urządzenia przeciwpożarowe niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie magazynowania i obsługi paliw,

h. instalacje i urządzenia służące do zagospodarowania ścieków, zlokalizowane na terenie terminala w B.,

i. pozostała istotna infrastruktura, w tym budynki z powierzchniami biurowymi, obiekty magazynowe, instalacje i urządzenia.

3. infrastruktura związana z terminalem w C., w której skład będą wchodzić:

 a. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia terminala w C.,

 b. zbiorniki do magazynowania oleju napędowego oraz benzyny, zbiorniki do magazynowania estrów, naziemne zbiorniki do magazynowania dodatków oraz znaczników lekkiego oleju opałowego (LOO),

c. instalacje przeładunkowe Spółki przeznaczone do rozładunku paliw z cystern kolejowychi załadunku do cystern samochodowych, w tym:

  - instalacje rozładunkowe obejmujące punkty rozładunkowe przeznaczone dla cystern kolejowych,

  - instalacje załadunkowe przeznaczone do załadunku cystern samochodowych, składające się z oddzielnych platform załadunkowych z nalewakami, przy czym punkty załadunkowe dla benzyny i oleju napędowego są wyposażone w moduły pozwalające na dozowaniu F., dodatków i znaczników LOO,

d. instalacje produkcyjne na potrzeby dozowania produktów,

e. instalacje odzysku par benzyn,

f. bocznica kolejowa wraz z dostępem do linii kolejowej i lokomotywą do wykonywania manewrów na bocznicy,

g. instalacje i urządzenia przeciwpożarowe niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie magazynowania i obsługi paliw,

h. instalacje i urządzenia służące do zagospodarowania ścieków, zlokalizowane na terenie terminala w C.,

i. pozostała istotna infrastruktura, w tym budynki z powierzchniami biurowymi, obiekty magazynowe, instalacje i urządzenia.

4. infrastruktura związana z terminalem w D., w której skład będą wchodzić:

 a.prawa własności i użytkowania wieczystego nieruchomości wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia terminala w D.,

 b. zbiorniki do magazynowania oleju napędowego oraz benzyny, zbiorniki do magazynowania estrów, naziemne zbiorniki do magazynowania dodatków oraz znaczników lekkiego oleju opałowego (LOO),

 c. instalacje przeładunkowe Spółki przeznaczone do rozładunku paliw z cystern kolejowychi załadunku do cystern samochodowych, w tym:

  - instalacje rozładunkowe obejmujące punkty rozładunkowe przeznaczone dla cystern kolejowych, z wydzielonymi instalacjami na olej napędowy, benzynę i F.,

  - instalacje załadunkowe przeznaczone do załadunku cystern samochodowych, składające się z oddzielnych platform załadunkowych z nalewakami, przy czym punkty załadunkowe dla benzyny i oleju napędowego są wyposażone w moduły pozwalające na dozowanie F., dodatków i znaczników LOO,

d. instalacje produkcyjne na potrzeby dozowania produktów,

e. instalacje odzysku par benzyn,

f. bocznica kolejowa wraz z dostępem do linii kolejowej i lokomotywą do wykonywania manewrów na bocznicy,

g. instalacje i urządzania przeciwpożarowe niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie magazynowania i obsługi paliw,

h. instalacje i urządzenia służące do zagospodarowania ścieków, zlokalizowane na terenie terminala w D.,

i. pozostała istotna infrastruktura obejmująca budynki z powierzchniami biurowymi, obiekty magazynowe, instalacje i urządzenia;

5. składniki niematerialne obejmujące m.in. licencje na używanie oprogramowania do obsługi Terminali;

6. koncesje, licencje i zezwolenia, które mogą być przedmiotem obrotu w ramach czynności cywilnoprawnej;

7. prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) wynikające z umów, w zakresie w jakim Nabywca zdecyduje się na ich przejęcie, w tym:

 a. umowy najmu z podmiotami niepowiązanymi oraz powiązanymi ze Spółką dotyczących nieruchomości Spółki położonych na terenie Terminali (m.in. pomieszczeń biurowych i socjalnych, placów itd.);

 b. umowy dzierżawy z operatorami energetycznymi i telekomunikacyjnymi dotyczące nieruchomości i ruchomości (terenów, urządzeń, instalacji, sieci elektroenergetycznych zlokalizowanych na terenie Terminali), umowy dzierżawy bocznic kolejowych/elementów infrastruktury kolejowej;

 c. umowy dotyczące mediów i pozostałych usług (m.in. odbioru ścieków, dostarczania wody, energii elektrycznej, wywozu nieczystości i odpadów, składowania odpadów w pojemnikach, przeglądu i konserwacji sprzętu przeciwpożarowego, utrzymania czystości pomieszczeń, ochrony, prania i serwisu odzieży roboczej, dostarczania posiłków, usług telekomunikacyjnych itd.);

 d. umowa dot. remediacji terenu;

 e. zobowiązania z umów dotyczących serwisu, pomiarów i utrzymania znaczących rzeczowych aktywów trwałych;

 f. zobowiązania z umów najmu i dzierżawy nieruchomości i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania umów TSA (ang. Transition Service Agreements) oraz umów z dostawcami mediów;

8. inne prawa i roszczenia, w tym należności handlowe związane z działalnością Terminali ustalone na dzień wniesienia aportu;

9. tajemnice przedsiębiorstwa związane z działalnością Terminali;

10.know-how i reputacja zdobyte przez Spółkę w związku z działalnością Terminali;

11.dokumenty związane z działalnością Terminali, w tym:

a. dokumentacja związana z przenoszonymi umowami w zakresie niezbędnym do ich kontynuacji przez Nabywcę,

b. księgi, ewidencje, rejestry i inna dokumentacja księgowa niezbędne dla transakcji,

c. kompletna dokumentacja związana z zatrudnieniem przenoszonych wraz zTerminalami pracowników,

d. dokumentacja techniczna, technologiczna, geodezyjna, procesowa, instrukcje i pozostała dokumentacja organizacyjna;

12.wszelkie inne niezbędne do właściwego korzystania z poszczególnych terminali przedmioty i dane, w tym klucze, kody dostępu, kody bezpieczeństwa itd.

Wraz z Terminalami do Nabywcy zostaną przeniesieni w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320) pracownicy obsługujący poszczególne terminale, w tym operatorzy, osoby na stanowiskach kierowniczych, a także pracownicy administracyjni (dalej: „Personel”). Wraz z Personelem do nabywcy przejdą wszelkie zobowiązania związane   z roszczeniami pracowniczymi, a także zobowiązania związane z zatrudnieniem, w tym zobowiązania do zapłaty wynagrodzenia (w tym nagród jubileuszowych), zobowiązania wynikające z Pracowniczego Programu Emerytalnego oraz zobowiązania do opłacania składek w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych, a także zobowiązania wynikające z programu opieki zdrowotnej, którym objęty jest Personel.

W celu prowadzenia działalności polegającej na magazynowaniu i wydawaniu paliw w lokalizacjach Terminali (tj. w D., A., B. i C.), Nabywca będzie korzystał z aktywów  i pracowników alokowanych do Terminali. W przyszłości, może dojść do sytuacji, w której w toku prowadzonej działalności Nabywca zatrudni nowych pracowników lub zaangażuje nowe aktywa do prowadzenia działalności Terminali, jednak zaangażowanie to nastąpiłoby w wyniku normalnego toku prowadzenia działalności gospodarczej i nie wiązałoby się z niemożnością prowadzenia samodzielnie działalności poprzez aktywa i pracowników alokowanych do Terminali.

Uzupełniając powyższe, w celu kontynuacji działalności konieczne będzie również zaangażowanie przez Nabywcę innych składników majątkowych oraz pracowników (np. pracowników biurowych czy budynki, w których pracownicy ci wykonują pracę), jednak zaangażowanie to nie będzie dotyczyło elementów bezpośrednio związanych z działalnością polegającą na magazynowaniu  i wydawaniu paliw przez Terminale (będą to jedynie czynności wspierające działalność podstawową, np. pracownicy księgowi). W zakresie działalności operacyjnej, na moment wniesienia aportu, zapewniona będzie pełna samodzielność Terminali.

Ze względu na ograniczenia prawne, w związku z przeniesieniem własności Terminali tytułem wkładu niepieniężnego, własnością Spółki pozostaną (nie będą przedmiotem aportu) posiadane przez Spółkę niektóre koncesje, zgody lub zezwolenia (które nie mogą być przedmiotem obrotu), w tym m.in. koncesja na wytwarzanie paliw ciekłych, koncesja na magazynowanie paliw ciekłych, na podstawie których prowadzona jest działalność hurtowa w zakresie produkcji, blendowania, przeładunku i magazynowania na terminalach Spółki. Z tych samych względów, przedmiotem aportu nie będą również świadectwa bezpieczeństwa bocznicy, dokumentacje systemu utrzymania dla pojazdów kolejowych, decyzje dot. składów podatkowych oraz świadectwa legalizacji urządzeń Urzędu Dozoru Technicznego i Transportowego Dozoru Technicznego.

Należy jednocześnie podkreślić, że Nabywca po przeniesieniu na jego rzecz własności Terminali, uzyska koncesje, zezwolenia lub inne niezbędne akty administracyjne związane z działalnością Terminali, które nie mogą być przedmiotem obrotu w ramach czynności cywilnoprawnej lub uzyska zapewnienia odpowiednich organów, że po nabyciu takie zezwolenia/koncesje zostaną wydane. Pod względem materialnoprawnym Nabywca będzie uprawniony do uzyskania niezbędnych zgód oraz zezwoleń. W rezultacie po wniesieniu Terminali w formie aportu, Terminale będą mogły działać na analogicznych jak dotychczas zasadach.

Przedmiotem transakcji będą również prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) wynikające   z umów, w zakresie w jakim Nabywca zdecyduje się na ich przejęcie. Nie można zatem wykluczyć, że Nabywca zdecyduje się zawrzeć niektóre umowy dotyczące działalności Terminali samodzielnie, co nie będzie miało wpływu na faktyczną możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności Spółki prowadzonej dotychczas poprzez Terminale.

Na dzień wniesienia aportu, Terminale będą stanowić odrębną od pozostałej działalności Spółki jednostkę organizacyjną. W tym zakresie Spółka podjęła szereg decyzji oraz zmian organizacyjnych, które mają wpływ na wyodrębnienie Terminali od pozostałej działalności Spółki. Decyzją Prezesa Zarządu Spółki zmieniona została struktura organizacyjna obszaru logistyki. Z dotychczasowego Biura Infrastruktury i Rozliczeń Logistyki został wydzielony Dział Zarządzania Infrastrukturą Wydzieloną, obejmujący Terminale. Postanowiono również, że wszelkie decyzje związane   z obszarem dot. Terminali podejmowane są przez osobę powołaną na stanowisko tzw. hold separate manager (Zarządcę) lub z jego uczestnictwem. Zarządca uzyskał pełnomocnictwo do dokonywania czynności prawnych w imieniu Spółki w zakresie związanym z działalnością Terminali.

Zarządca został powołany na swoje stanowisko mocą uchwały Zarządu Spółki. Zarząd Spółki powierzył Zarządcy tymczasowe zarządzanie bieżącą działalnością Terminali na okres od dnia jego powołania do dnia przeniesienia własności Terminali. Osoba sprawująca funkcję Zarządcy zarządza Terminalami w sposób niezależny, w najlepszym interesie Terminali, w celu zapewnienia ich trwałej rentowności ekonomicznej, zbywalności i konkurencyjności, jak również niezależności od działalności (pozostałych części przedsiębiorstwa) Spółki niepodlegającej przeniesieniu.

W ramach rozdzielenia Terminali od pozostałej działalności Spółki niepodlegającej przeniesieniu na rzecz Nabywcy w okresie do dnia wniesienia aportu:

1. kierownictwo i personel przedsiębiorstwa Spółki niepodlegającego przeniesieniu nie będą zaangażowani w działalność Terminali;

2. Personel nie będzie zaangażowany w pozostałą działalność Spółki niepodlegającą przeniesieniu i nie będzie raportować żadnym osobom spoza Terminali.

Dodatkowo, w strukturze Spółki zostały wyodrębnione koszty i zobowiązania związane   z działalnością Terminali, a także wyodrębnione zostały środki trwałe i wartości niematerialne   i prawne, a także nakłady inwestycyjne na poszczególne Terminale. Ponadto, możliwe jest wyodrębnienie części przychodów i należności Terminali. System księgowy Wnioskodawcy umożliwia wyodrębnienie kont bilansowych związanych z Terminalami. Każdy Terminal posiada odrębny budżet i plan rozwoju. Przed wniesieniem aportu zostanie przygotowany model finansowy wraz z przyszłymi projekcjami, który będzie elementem procesu negocjacyjnego   z docelowym nabywcą Terminali. Terminale będą stanowić wystarczające zaplecze do kontynuacji prowadzonej działalności, o czym świadczy fakt, że obecnie ta działalność jest wykonywana przez Wnioskodawcę, w oparciu  o składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład Terminali.   W konsekwencji, po wniesieniu Terminali aportem do Nabywcy, Nabywca będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności Spółki, prowadzonej aktualnie poprzez Terminale. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, po wniesieniu Terminalu aportem działalność ta będzie  w sposób nieprzerwany kontynuowana przez Nabywcę.

Pytanie

Czy zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Terminale, które będą podlegały wniesieniu do Nabywcy w formie wkładu niepieniężnego (aportu), będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i w konsekwencji, czy transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do Nabywcy nie będzie czynnością skutkującą powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b w zw. art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, Terminale, które będą podlegały wniesieniu w formie wkładu niepieniężnego (aportu) przez Spółkę do Nabywcy, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i w konsekwencji transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do Nabywcy w drodze wkładu niepieniężnego nie będzie czynnością skutkującą powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b w zw. art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy o CIT, jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis  art. 14 ust. 2 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio.

Ustawodawca przewidział wyjątki dla rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

 a. spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,

 b. spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, oraz spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

W myśl natomiast art. 12 ust. 15 ustawy o CIT, przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

 2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji i ugruntowanego orzecznictwa sądów administracyjnych i organów podatkowych (np. zaprezentowanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej   w interpretacji z 21 grudnia 2020 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.372.2020.1.JF), na gruncie ustawy   o CIT mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

2) zespół ten jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie organizacyjne),

3) zespół ten jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe),

4) zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze (wyodrębnienie funkcjonalne).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższych warunków należy uznać, że wyodrębnianie Terminale będą zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

Ad. 1. Terminale będą stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia „zespołu składników majątkowych” tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Przyjmuje się jednak, że składniki majątkowe i niemajątkowe (w tym zobowiązania) tworzą zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeśli są one w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego (tak przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 grudnia 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.372.2020.1.JF).

Warunek realizacji określonych zadań gospodarczych zawarty w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza, że składniki materialne  i niematerialne (ich zespół) muszą być przeznaczone w obrębie istniejącego przedsiębiorstwa do realizacji określonych zadań gospodarczych. Aby składniki majątku mogły być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą one rzeczywiście służyć prowadzeniu działalności gospodarczej. Nie mogą być natomiast zbędnym składnikiem majątku zbywcy.

W ocenie Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne tworzące Terminale stanowić będą zespół składników przeznaczony do realizacji określonego celu gospodarczego tj. do prowadzenia działalności polegającej na magazynowaniu i obsłudze paliw. W konsekwencji składniki materialne i niematerialne (takie jak wszelkiego rodzaju aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne czy pracownicy przypisani do poszczególnych terminali) nie będą stanowić przypadkowego zbioru, lecz będą pozostawać w ścisłych zależnościach funkcjonalnych. Wszystkie aktywa (w tym środki trwałe   i wartości niematerialne i prawne) przypisane odpowiednio do Terminali, będą służyć prowadzeniu określonego rodzaju działalności. O powyższym świadczy to, że w skład Terminali wchodzić będzie własność gruntu i prawa użytkowania wieczystego gruntu, a także zlokalizowana na nich infrastruktura służąca, niezbędna i wystarczająca do magazynowania i obsługi paliw, która jest zlokalizowana na terenie A., B., C. i D., co zapewni możliwość nieprzerwanej kontynuacji działalności.

Ponadto, zarówno Personel jak i zawarte umowy szczegółowo opisane w opisie zdarzenia przyszłego będą elementami, bez których prowadzenie działalności poprzez Terminale byłoby niemożliwe.

Zdaniem Wnioskodawcy, Terminale stanowić będą wystarczające zaplecze do kontynuacji działalności prowadzonej przez Spółkę na moment wniesienia aportu. Świadczy o tym fakt, że obecnie Spółka prowadzi działalność przy użyciu Terminali, natomiast po wniesieniu aportu do Nabywcy działalność ta będzie w sposób nieprzerwany kontynuowana przez Nabywcę.

Dodatkowo, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w skład Terminali wchodzić będą zobowiązania związane z prowadzoną poprzez nie działalnością, tj. zobowiązania pracownicze związane z wynagrodzeniami i roszczeniami przenoszonych pracowników oraz zobowiązania płatnika składek na ubezpieczenia społeczne związane z tymi pracownikami, a także zobowiązania wobec kontrahentów (np. dostawców energii elektrycznej).

W świetle powyższego należy uznać, że Terminale stanowić będą zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji zadań związanych magazynowaniem i obsługą paliw.

Ad.2. Zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Terminali będzie organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie organizacyjne).

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych przedstawionym w interpretacjach indywidualnych, organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa (tak np.: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 grudnia 2020 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.372.2020. 1.JF).

Zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych obejmujący Terminale będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego:

  - przede wszystkim należy wskazać, że Terminale są i na moment wniesienia aportu będą wyodrębnione organizacyjnie w strukturach Spółki w drodze uchwały jako odrębna jednostka organizacyjna (o czym szerzej w opisie zdarzenia przyszłego). Personel będzie przypisany organizacyjnie do Terminali;

  - ponadto, Terminale kierowane będą przez osobę piastującą funkcję kierowniczą (Zarządcę), która podlega wyłącznie zarządowi Spółki, zatem wyodrębnienie organizacyjne Terminali będzie miało miejsce również na płaszczyźnie zarządczej;

  - składniki majątkowe wchodzące w skład Terminali będą, co do zasady, precyzyjnie alokowane odpowiednio do poszczególnych Terminali;

  - widoczna będzie odrębna funkcja jednostek organizacyjnych, składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników przypisanych do Terminali w odniesieniu do pozostającego w Spółce części przedsiębiorstwa;

  - ponadto, na wyodrębnienie organizacyjne wskazuje również geograficzna separacja Terminali od pozostałego przedsiębiorstwa Spółki - poszczególne terminale zlokalizowane są odpowiednio w A., B., C. i D. Umożliwia to precyzyjne zlokalizowanie i wyodrębnienie aktywów przypisanych do poszczególnych Terminali.

Zdaniem Wnioskodawcy przypisane do Terminali składniki materialne i niematerialne oraz Personel bezsprzecznie stanowić będą wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość oraz będą odgrywać kluczową rolę w ramach prowadzonej działalności. Jak wskazano, składniki materialne   i niematerialne oraz pracownicy przypisani do Terminali są związani z ich zadaniami i są niezbędni do wykonywania tych zadań.

Ocena Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego:

- w interpretacji indywidualnej z 8 grudnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.365.2020.4.AT,w której wskazano na następujące elementy wyodrębnienia organizacyjnego:

  - funkcjonowanie w ramach sporządzonej struktury organizacyjnej Spółki oraz w oparciuo wewnętrzne procedury i procesy m.in. proces P5 - Obsługa Klienta - Pion Przemysłowy,

   - wyodrębnienie organizacyjne Działu obsługi klienta korporacyjnego jako zespół składników materialnych i niematerialnych w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki w drodze uchwały Zarządu Spółki,

  - Dział obsługi klienta korporacyjnego posiada wyodrębnione składniki materialne(m.in. kontenery, magazyny kontenerowe, pojemniki MGB) oraz składniki niematerialne (m.in. baza klientów, wiedza i doświadczenie pracowników, oprogramowanie komputerowe wytworzone przez Spółkę i dotyczące obsługi klientów korporacyjnych przynależne do Działu obsługi klienta korporacyjnego);

- w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.176.2020. 5.RK, w której wskazano na następujące elementy wyodrębnienia organizacyjnego:

„Ponadto, na moment przeprowadzenia aportu Pion handlowy spełniać będzie następujące cechy:

   - będzie funkcjonował w ramach sporządzonej struktury organizacyjnej Spółki oraz w oparciu o wewnętrzny regulamin organizacyjny,

   - będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki w drodze uchwały Zarządu Spółki,

   - Pion handlowy będzie posiadał wyodrębnione składniki materialne (m.in. maszyny systemu kolorowania, komputery, stanowiska pracownicze) oraz składniki niematerialne (m.in. baza klientów, wiedza i doświadczenie pracowników, oprogramowanie komputerowe przynależne do działalności Pionu handlowego) dotyczące działalności ZCP”.

- interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.164.2020.4.SK,w której wnioskodawca wskazywał: „Zdaniem Wnioskodawcy, Centrum Usług S. jest organizacyjnie wyodrębniona w strukturach Wnioskodawcy Wyodrębnienie organizacyjne Centrum Usług S. przejawia się w następujący sposób:

- Zasoby materialne i niematerialne, w tym kadrowe składające się na Centrum Usług S. zlokalizowane są w jednym miejscu tj. w (...).

- Centrum Usług S., jak podano w pkt 1 niniejszego pisma, jest (wyodrębniona) w schemacie organizacyjnym Wnioskodawcy.

- Centrum Usług S. posiada zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, na co wskazuje struktura hierarchiczna przyporządkowanych do tej komórki pracowników (od Dyrektora zarządzającego do pracowników fizycznych). Pracownicy przyporządkowani do tej komórki, wymienieni we wniosku o interpretację, wraz z przeniesieniem części zakładu pracy, przejdą do Spółki powiązanej.

- Samodzielność i niezależność Centrum Usług S. potwierdzają pełnomocnictwa udzielone przez Wnioskodawcę Dyrektorowi zarządzającemu tj. Dyrektorowi Centrum Usług S., i tak:

   - pełnomocnictwo do zawierania umów, których przedmiotem będzie świadczenie usług sterylizacji narzędzi i innych wyrobów przez Wnioskodawcę i/lub dzierżawa bądź najem mat higienicznych; jak również do dokonywania zmian, uzupełnień lub rozwiązania takich umów,

  - pełnomocnictwo do zlecenia wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych, zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Pracy, przez podległych pracowników, oraz do akceptacji wypłaty wynagrodzenia za pracę wykonywaną w zleconych godzinach nadliczbowych przez podległych pracowników”.

W świetle powyższych okoliczności świadczących o wyodrębnieniu organizacyjnym Terminali oraz stanowiska organów podatkowych, zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych obejmujący Terminale spełnia przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego.

Ad. 3. Zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Terminale będzie finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe).

Zgodnie z przyjętą praktyką organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie danych finansowych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższe poparte jest również licznymi wyrokami sądów administracyjnych, w tym także Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 stycznia 2017 r., sygn. II FSK 2463/16; wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 stycznia 2017 r., sygn. II FSK 2991/15).

Wnioskodawca pragnie wskazać, że wyodrębnienie finansowe Terminali zostanie dokonane poprzez:

- przypisanie odpowiednio do Terminali środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz - co zostało precyzyjnie opisane w ramach opisu zdarzenia przyszłego:

- sporządzenie planów remontowych dla poszczególnych terminali tworzących Terminale;

- wyodrębnienie nakładów inwestycyjnych w podziale na poszczególne terminale;

- możliwość zidentyfikowania kosztów i zobowiązań związanych z prowadzoną przez Terminale działalnością;

- możliwość zidentyfikowania części przychodów i należności Terminali;

- możliwość wyodrębnienia kont bilansowych związanych z Terminalami w systemie księgowym Wnioskodawcy;

- przypisanie odrębnego budżetu i planu rozwoju do każdego z terminali;

- przygotowanie modelu finansowego wraz z przyszłymi projekcjami, który będzie elementem procesu negocjacyjnego z docelowym nabywcą Terminali.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe elementy przesądzają jednoznacznie o wyodrębnieniu finansowym Terminali. Ocena Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:

- w interpretacji indywidualnej z dnia 8 grudnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.365.2020.4.AT, w której wskazano na następujące elementy wyodrębnienia finansowego:

  - „zakładowy plan kont Spółki zawiera odrębne konta ewidencyjne dotyczące wyłącznie gospodarki finansowej Działu obsługi klienta korporacyjnego,

  - rozliczenia księgowe są prowadzone w taki sposób, aby możliwe było zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) oraz ich odpowiednie przypisanie do ZCP,

  - w wyniku przedstawionego powyżej przyporządkowania przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów możliwe jest sporządzenie osobnego bilansu dla działalności ZCP”;

- w interpretacji indywidualnej z 22 września 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.176.2020. 5.RK,w której wskazano, że o wyodrębnieniu finansowym ZCP przesądza fakt, że: „rozliczenia księgowe będą prowadzone w taki sposób, aby możliwe było zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) oraz ich odpowiednie przypisanie do ZCP. Powyższe czynności zostaną dokonane z uwagi na fakt, iż sposób ewidencji zdarzeń gospodarczych istniejący przed i na moment wyodrębnienia ZCP w Spółce zapewnia taką możliwość. Ponadto, w wyniku takiego przyporządkowania będzie możliwe sporządzenie osobnego bilansu dla ZCP. Wskazać, należy, iż możliwe jest wystąpienie sytuacji w której nie wszystkie zobowiązania związane z prowadzoną działalnością zostaną przeniesione wraz z ZCP do Spółki powiązanej (w razie braku wyrażenia zgody na ich cesje przez kontrahentów Spółki)”.

W świetle powyższego stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych oraz wskazanych przez Wnioskodawcę czynnikach świadczących o wyodrębnieniu finansowym, zdaniem Wnioskodawcy Terminale zostaną wyodrębnione z prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa również z finansowego punktu widzenia.

Ad. 4. Zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Terminale mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane zadania gospodarcze (będzie wyodrębniony funkcjonalne).

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Kwestia wyodrębnienia funkcjonalnego stanowi istotę uznania zespołu składników materialnych  i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Przesłanka ta była przedmiotem rozważań w licznych wyrokach sądów administracyjnych, interpretacjach organów podatkowych, a także - co prawda w zakresie podatku od wartości dodanej, jednak ze względu na podobieństwo definicji, orzecznictwo te powinno również zostać uwzględnione w przedmiotowej sprawie - orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Zdaniem TSUE, przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części (...) wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej (por. wyrok TSUE z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. C-444/10).

Podobne do powyższego stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie „kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego, sprowadza się natomiast do zbadania, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. W istocie, aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych  i materialnych, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie   z dnia 19 września 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 796/17).

Wnioskodawca uważa, że Terminale spełniać będą przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego:

  - odrębna i jednoznacznie określona będzie funkcja jednostek organizacyjnych, składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników przypisanych do Terminali w odniesieniu do pozostającego w Spółce przedsiębiorstwa. Terminale obejmują wszelkie aktywa oraz Personel, które są zaangażowane w bieżącą działalność prowadzoną przy ich pomocy i które są niezbędne do zapewnienia ich rentowności i konkurencyjności;

 - do Terminali będą przypisane składniki materialne i niematerialne służące do prowadzenia wyżej opisanej działalności (własność nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego nieruchomości i innych środków trwałych tworzących Terminale, licencje itp.) oraz Personel. Alokacja składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników dedykowanych do prowadzenia przez Terminale działalności świadczyć będzie o odrębności funkcjonalnej Terminali od pozostającego przedsiębiorstwa Spółki;

  - w związku z działalnością Terminali zatrudniona jest również osoba piastująca funkcję kierownika (Zarządca), która jest dedykowana do kierowania Terminalami. Posiadanie przez Terminale osoby na stanowisku kierowniczym świadczy o ich niezależności organizacyjno- funkcjonalnej;

  - na Nabywcę przejdą również prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę, a dotyczących Terminali, które są niezbędne do prowadzenia działalności przez Terminale w sposób nieprzerwany.

Powyższe czynniki przesądzają o wyodrębnieniu funkcjonalnym Terminali, co znajduje potwierdzenie również w interpretacjach podatkowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:

- w interpretacji indywidualnej z 8 grudnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.365.2020.4.AT,w której wskazano na następujące elementy wyodrębnienia funkcjonalnego:

 - „zespół składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Działu obsługi klienta korporacyjnego stanowi niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze, oparte o samodzielną gospodarkę finansową wyodrębnioną z gospodarki finansowej Spółki,

  - składniki majątkowe przyporządkowane do Działu obsługi klienta korporacyjnego służą realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących jako główną działalność: obsługę klientów korporacyjnych w zakresie organizacji zarządzania gospodarką odpadami”.

- w interpretacji indywidualnej z 22 września 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.176.2020.5.RK, w której wskazano na następujące elementy wyodrębnienia funkcjonalnego: „Ponadto, na moment przeprowadzenia aportu Pion handlowy spełniać będzie następujące cechy:

  - (...) składniki majątkowe przyporządkowane do Pionu handlowego będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących jako działalność dominującą: świadczenie usług sprzedaży oraz marketingu,

  - przeniesienie Pionu handlowego wiązać się będzie z przejściem pracowników (około 140 osób) w trybie art. 231 Kodeksu pracy ze Spółki do Spółki powiązanej. Pracownicy zostaną przypisani odpowiednio do poszczególnych działów Pionu handlowego. Jednocześnie, w związku z aportem w celu zapewnienia kontynuacji współpracy w Spółce powiązanej z osobami współpracującymi obecnie ze Spółką w zakresie związanym z działalnością Pionu Handlowego na podstawie umów cywilnoprawnych, zostaną zawarte porozumienia o przejściu praw i obowiązków z tych umów na Spółkę powiązaną”.

- interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.164.2020.4.SK, w której wnioskodawca wskazywał: „Zdaniem Wnioskodawcy, Centrum Usług S. jest funkcjonalnie wyodrębniona u Wnioskodawcy. Wyodrębnienie funkcjonalne Centrum Usług S. potwierdzają następujące okoliczności:

  - Składniki materialne i niematerialne, w tym zasoby kadrowe, składające się na Centrum Usług S., pozwalają na prowadzenia działalności handlowej i usługowej i mogą stanowić samodzielny podmiot gospodarczy, niezależny od Wnioskodawcy w głównym zakresie działalności. Jak wskazano we wniosku o interpretację, zgodnie z modelem funkcjonowania Grupy kapitałowej Wnioskodawcy, Wnioskodawca w oparciu o zawarte umowy ze Spółką powiązaną nadal będzie świadczył usługi o charakterze pomocniczy np. księgowe, kadrowo-płacowe czy IT.

  - Nadto, do składników majątkowych przyporządkowanych do Centrum Usług S. należy nieruchomość w (...) wynajmowana na rzecz Spółki powiązanej, na której po aporcie w dalszym ciągu Spółka powiązana będzie kontynuowała swoją działalność gospodarczą tj. działalność handlową. Działalność w zakresie wynajmu została tak zorganizowana u Wnioskodawcy jako wynajmującego, iż wymaga minimalnego nakładu pracy po stronie Wnioskodawcy, a w szczególności nie wymaga zaangażowania czasowego Dyrektora Centrum Usług S”.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla uznania Terminali za zorganizowaną część przedsiębiorstwa bez znaczenia powinien pozostawać fakt, że wraz z wniesieniem aportem zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na nie do Nabywcy nie przejdzie część zezwoleń, koncesji, decyzji i innych aktów stosowania prawa przez organy administracji publicznej. Brak możliwości ich przeniesienia wynikać będzie bowiem nie z woli Spółki, lecz z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, tj. przepisy nie przewidują możliwości przeniesienia określonych decyzji, czy uprawnień na odrębny podmiot, lecz podmiot ten musi samodzielnie wystąpić o takie zgody/uprawnienia. Zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego na gruncie prawa administracyjnego funkcjonuje bowiem zasada nieprzenoszalności uprawnień wynikających z koncesji, zezwoleń i licencji. Jak wskazywał Naczelny Sąd Administracyjny, brak regulacji przewidującej możliwość przeniesienia uprawnień wynikających z koncesji, zezwoleń i licencji jest równoznaczny z jej zakazem (tak: Wyrok NSA z dnia 19 marca 2019 r., sygn. II GSK 227/17). Przyjęcie odwrotnego od Wnioskodawcy stanowiska prowadziłoby efektywnie do niemożności uznania większości zespołów składników materialnych i niematerialnych za zorganizowane części przedsiębiorstwa, co z kolei wprowadziłoby nierówne traktowanie podatników (zróżnicowanie ze względu na rodzaj prowadzonej działalności i obowiązek uzyskania decyzji czy zezwoleń w związku z prowadzoną działalnością).

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzone jest w orzecznictwie Trybunały Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości), który w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r., sygn. C497/01, uznał, że sprzeczne z prawem wspólnotowym jest uwarunkowanie stosowania wyłączenia z opodatkowania od posiadania przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej przy użyciu nabytego majątku.

Stanowisko TSUE znalazło poparcie również w interpretacjach organów podatkowych. Tytułem przykładu wskazać można interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 października 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.326.2018.1.ŚS, w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który argumentował, że: „brak przeniesienia wskazanych licencji i zezwoleń nie może skutkować pozbawieniem danego zespołu składników majątkowych przymiotu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zwłaszcza jeśli taki transfer jest niemożliwy do przeprowadzenia z perspektywy prawnej”.

Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z wnioskodawcą w interpretacji indywidualnej z 16 lutego 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.372.2016.1.NL. Wnioskodawca we wniosku wskazywał, że: „(...) pragnie podkreślić, że kwestie koncesji i zezwoleń umożliwiających prowadzenie działalności gospodarczej przez Oddział przy wykorzystaniu składników majątkowych będących przedmiotem aportu zależne są od nabywcy aportu i nie powinny przesądzać o kwalifikacji danej masy majątkowej, jako ZCP. W przeciwnym bowiem przypadku, wydzielenie części przedsiębiorstwa stanowiącej ZCP z przedsiębiorstwa prowadzącego działalność koncesjonowaną byłoby niemożliwe”.

W podobnym tonie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2019 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.191.2019.2.JF, w której potwierdził stanowisko wnioskodawcy wskazującego, że „nie stanowi przeszkody w uznaniu T. za ZCP ewentualny brak możliwości przypisania do niego niektórych zobowiązań (np. z powodu przeszkód prawnych lub braku zgód kontrahentów), które nie pozbawiają możliwości prowadzenia działalności przez T., a także koncesji, które są nieprzenaszalne z mocy prawa, a o których pozyskanie wystąpi Nowa Spółka i będzie nimi dysponować na dzień dokonania aportu”.

Wnioskodawca wskazuje, że wszelkie zgody i zezwolenia związane z prowadzoną poprzez Terminale działalnością, które mogą być przedmiotem obrotu w ramach czynności cywilnoprawnej, zostaną przeniesione do Nabywcy w ramach aportu. Z kolei Nabywca uzyska pozostałe koncesje lub zezwolenia związane z działalnością Terminali, które nie mogą być przedmiotem obrotu w ramach czynności cywilnoprawnej lub uzyska zapewnienia odpowiednich organów, że po nabyciu takie zezwolenia/koncesje zostaną wydane. Pod względem materialnoprawnym Nabywca będzie uprawniony do uzyskania niezbędnych zgód oraz zezwoleń. W rezultacie po przeniesieniu własności Terminali poprzez wniesienie aportu Terminale będą mogły działać na analogicznych jak dotychczas zasadach.

W związku z powyższym brak „automatycznego” przeniesienia niektórych koncesji i zezwoleń oraz innych aktów stosowania prawa przez organy administracji publicznej, które z uwagi na brak prawnej możliwości przeniesienia w ramach aportu nie będą przeniesione do Nabywcy, nie spowoduje braku ciągłości prowadzenia działalności poprzez Terminale.

Podsumowując stanowisko własne Wnioskodawcy, w świetle wyżej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa i argumentów należy stwierdzić, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Terminale stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Należy zauważyć, że jak wskazał Wnioskodawca, Terminale stanowić będą zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczony do realizacji określonego celu gospodarczego (prowadzenia działalności polegającej na magazynowaniu i obsłudze paliw), który zostanie wyodrębniony na płaszczyźnie:

  - organizacyjnej tj. stanowić będzie wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania;

   - finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie przede wszystkim kosztów i przychodów oraz zobowiązań i należności do wyodrębnionej działalności;

  - funkcjonalnej, tj. opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Terminale będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań gospodarczych, a gospodarczą niezależność Terminali wspierać będzie organizacyjnei finansowe wyodrębnienie przypisanego do Terminali zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W związku z powyższym, wyodrębniony, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, z przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Terminale, który zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będzie wnoszony przez Spółkę do Nabywcy w formie wkładu niepieniężnego (aportu), będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Mając zatem na uwadze, że:

1. Terminale będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. art. 4a pkt 4 ustawy o CIT;

2. Nabywca przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Terminali w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy;

3. Wnioskodawca oraz Nabywca mają i będą miały na moment aportu siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

- transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy nie będzie czynnością skutkującą powstaniem przychodu po stronie Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b w zw. art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.