Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca poprawnie rozlicza się za rok 2022 roku przyjmując, że Spółka jest transparentna podatkowo i on sam powinien rozliczać się w oparciu o art. 5 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca poprawnie rozlicza się za rok 2022 roku przyjmując, że Spółka jest transparentna podatkowo i on sam powinien rozliczać się w oparciu o art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), w sytuacji, gdy po złożeniu przez spółkę jawną informacji, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT nastąpiła wyłącznie zmiana wysokości udziałów posiadanych przez wspólników spółki jawnej, bez zmiany składu osobowego wspólników.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką komandytowo - akcyjną z siedzibą na terytorium Polski, będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z przepisami ustawy o CIT. Wnioskodawca jest jednym ze wspólników spółki jawnej z siedzibą na terytorium Polski (dalej: „Spółka”).
Spółka za rok 2021 dochowała obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj. obowiązek złożenia w ustawowym terminie informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) (dalej: „informacja CIT-15J wraz z załącznikami”). Spółka złożyła informacje CIT-15J wraz z załącznikami przed 1 maja 2021 roku, oraz kolejno przed 1 stycznia 2022 roku.
Dnia 12 kwietnia 2022 roku doszło do zmiany udziału w zysku wspólników Spółki w stosunku do tych zaraportowanych w informacjach CIT-15J wraz z załącznikami, przed 1 maja 2021 roku i przed 1 stycznia 2022 roku. Spółka w związku ze zmianą udziału w zysku wspólników Spółki nie złożyła informacji CIT-15J wraz z załącznikami.
Pytanie
Czy Wnioskodawca poprawnie rozlicza się za rok 2022 roku przyjmując, że Spółka jest transparentna podatkowo i on sam powinien rozliczać się w oparciu o art. 5 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on rozliczać przychody za rok 2022 z udziału w Spółce, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łącznie ze swoimi przychodami z posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału) w Spółce, tj. zgodnie z art. 5 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT stosujemy przepisy ustawy o CIT do spółek jawnych, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o ile ich wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli nie złożyły one właściwym organom podatkowym:
a) informacji przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
b) aktualizacji tych informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników oraz
c) informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki; przy czym w dalszej części uzasadnienia nie będę omawiać tego punktu ponieważ nie ma on zastosowania do przedstawionego niniejszego stanu faktycznego.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji - przed rozpoczęciem roku obrotowego lub w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników – o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki.
Przepisy więc wyraźnie wskazują, że spółka jawna jest zobowiązana do złożenia informacji CIT- 15J wraz z załącznikami w dwóch sytuacjach:
1) każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego, oraz
2) w terminie 14 dni od zmiany składu osobowego wspólników.
W punkcie pierwszym, spółka jawna zobowiązana jest do corocznej aktualizacji informacji o sobie, jak i o jej wspólnikach zgodnie z aktualnym wzorem oświadczenia CIT-15J i CIT-JW. Wtedy to też jest wykazana do zgłoszenia ewentualnych zmian w zakresie siedziby, udziału w zysku czy też innych zmian, które na przykład zostały spowodowane zmianą wzoru formularzy CIT-15J i CIT- JW.
W punkcie drugim zaś jest wyraźna referencja ustawodawcy do „zaistnienia zmian w składzie podatników”. Dopiero zmiana w składzie osobowym podatnika powoduje obowiązek aktualizacji w terminie 14 dni informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT.
Podsumowując, ustawodawca nałożył obowiązek zgłaszania informacji CIT-15J wraz z załącznikami w dwóch ww. sytuacjach i Spółka w przedmiotowej sprawie dochowała tego obowiązku informacyjnego. Spółka bowiem złożyła informacje CIT-15J wraz z załącznikami zgodnie z przepisami wprowadzającymi obowiązek raportowania spółek jawnych, jeśli chcą zachować swój charakter transparentności podatkowej (tj. przed 1 maja 2021 roku), oraz kolejno przed rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego Spółki (tj. przed 1 stycznia 2022 roku). Zmiana udziału w zysku wspólników Spółki nie wymagała złożenia aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami. Zmiana udziału w zysku wspólników spółki jawnej nie jest bowiem zmianą w składzie podatnika.
Złożenie informacji CIT-15J wraz z załącznikami jest czynnością, która ma charakter czysto techniczny i ma na celu jedynie poinformowanie właściwych urzędów skarbowych, o podmiotach posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej. Istotą składanej informacji CIT-15J wraz z załącznikami jest to, aby właściwe urzędy skarbowe posiadały informacje o podmiotach, posiadających udziały w zysku spółki jawnej.
Na ów cel regulacji wskazuje również uzasadnienie do projektu ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, ustawodawca m.in. wskazał, że „regulacjami tymi nie będą zatem objęte spółki jawne, w przypadku których tożsamość wszystkich wspólników spółki, będących podatnikami podatku dochodowego (osoby fizyczne lub prawne) zostanie ujawniona właściwemu urzędowi skarbowemu.”
Zatem celem przepisu jest ujawnienie właściwym urzędom skarbowym tożsamości wspólników spółki jawnej i ów cel jest zrealizowany w opisanym stanie faktycznym. Spółka dopełniła bowiem wszelkich obowiązków w zakresie zgłoszenia jej składu wspólników.
Jeżeli spółka jawna nie zrealizuje wymogów z art. 1 ust. 3 lit. 1a ustawy o CIT, tj. nie złoży informacji CIT-15J wraz z załącznikami przed rozpoczęciem roku obrotowego lub/albo nie złoży aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników to wtedy taka spółka jawna otrzymuje status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o CIT, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Podsumowując, Spółka jak do tej pory zrealizowała cel ustawy, tj. ujawniła każdorazowo zgodnie z przepisami właściwym urzędom skarbowym tożsamość wszystkich wspólników Spółki, będących podatnikami podatku dochodowego (osoby fizyczne lub prawne). Tym samym Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od swoich przychodów. Zobowiązanymi do rozliczania przychodów Spółki są jej poszczególni wspólnicy, w tym Wnioskodawca.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zamierza rozliczyć przychody za rok 2022 z udziału w Spółce, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łącznie ze swoimi przychodami z posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału) w Spółce, tj. zgodnie z art. 5 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazać należy, że w kontekście zadanego pytania oraz stanowiska Wnioskodawcy wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie kwestia ustalenia, czy Wnioskodawca poprawnie rozlicza się za rok 2022 roku przyjmując, że Spółka jest transparentna podatkowo i on sam powinien rozliczać się w oparciu o art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), w sytuacji, gdy po złożeniu przez spółkę jawną informacji, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT nastąpiła wyłącznie zmiana wysokości udziałów posiadanych przez wspólników spółki jawnej, bez zmiany składu osobowego wspólników. Tym samym nie są przedmiotem tut. interpretacji skutki dochowania przez Spółkę jawną obowiązku złożenia ww. informacji za 2021 r.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika m.in., że Wnioskodawca (spółka komandytowo-akcyjna) jest wspólnikiem spółki jawnej. Spółka jawna dochowała obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj. złożenia w ustawowym terminie informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, na formularzu CIT-15J wraz załącznikami CIT-JW. W związku z powyższym Spółka, jak twierdzi Wnioskodawca Spółka jawna jest transparentna podatkowo. 12 kwietnia 2022 r. doszło do zmiany udziału w zysku wspólników Spółki w stosunku do tych zaraportowanych w informacjach CIT-15J wraz z załącznikami, przed 1 maja 2021 r. i przed 1 stycznia 2022 r. W związku ze zmianą udziału w zysku wspólników Spółki Spółka nie złożyła informacji CIT-15J wraz z załącznikami.
Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, iż w myśl art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, 1163, 1243, 1551 i 1574), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Przy czym w myśl art. 21 ust. 1 ustawy z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa nowelizująca”),
pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:
1) 1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
2) rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.
Stosownie do treści art. 21 ust. 2 ustawy nowelizującej,
jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej,
w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.
W myśl natomiast art. 1 ust. 4 ustawy o CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:
1) imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
a) wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
b) podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.
Jak wynika z art. 1 ust. 4a ustawy o CIT,
W przypadku zmiany w składzie podatników podatku dochodowego od osób prawnych lub podatników podatku dochodowego od osób fizycznych posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, aktualizację informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, składają również spółki jawne, które wcześniej nie składały informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a i c.
Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT,
spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, a która chce zachować status podmiotu transparentnego podatkowo na gruncie ustawy o CIT, jest zobowiązana do złożenia informacji o wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Spółka jawna zobowiązana jest także do składania aktualizacji informacji, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru (art. 1 ust. 5 ustawy o CIT).
Powyższe przepisy dotyczą zatem spółek jawnych, które chcą zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu, a nie Spółka.
W przypadku dochowania powyższych terminów, spółka jawna zachowuje status podmiotu podatkowo transparentnego, a wspólnicy tej spółki uprawnieni są do stosowania zasad wynikających z art. 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
1) przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
1a) przychody z zysków kapitałowych, przypisane wspólnikowi na podstawie ust. 1, zwiększają przychody wspólnika uzyskane z tego źródła (art. 5 ust. 1a ustawy o CIT).
2) zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy w okolicznościach przedstawionych we wniosku Wnioskodawca (wspólnik spółki jawnej) poprawnie rozlicza się za rok 2022 przyjmując, że Spółka jest transparentna podatkowo i on sam powinien rozliczać się w oparciu o art. 5 ustawy o CIT.
Państwa zdaniem, zmiana udziału w zysku wspólników Spółki nie wymagała złożenia aktualizacji informacji CIT-15J wraz z załącznikami, bowiem zmiana udziału w zysku wspólników spółki jawnej nie jest zmianą w składzie podatnika.
Z tym jednakże stanowiskiem nie sposób się zgodzić.
Jak wskazano powyżej, z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT wynika, że informację o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki – spółka jawna składa przed rozpoczęciem roku obrotowego. Jak Państwo wskazali, spółka jawna dochowała wymogów obligujących ją do złożenia informacji w ustawowym terminie, a więc na gruncie ustawy o CIT traktowana była jako podmiot transparentny podatkowo, co uprawniło wspólników Spółki do stosowania zasad określonych w art. 5 ustawy o CIT.
Jednakże, w dniu 12 kwietnia 2022 r. doszło do zmiany udziału w zysku wspólników Spółki w stosunku do tych zaraportowanych uprzednio w informacji CIT-15j.
Chcąc zatem zachować nadal status podmiotu transparentnego podatkowo Spółka winna była złożyć aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, w terminie 14 dni, licząc od dnia dokonania zmiany wysokości udziałów przypadających na wspólników Spółki.
Określoną w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o CIT, zmianą w składzie podatników wbrew temu co Państwo twierdzicie, jest bowiem również zmiana proporcji udziałów wspólników spółki jawnej. Potwierdzeniem zmiany wielkości prawa do udziału w zysku Spółki jest zawarta przez wspólników umowa spółki/aneks do umowy spółki określający inną proporcje udziału w zysku spółki niż określonych pierwotnie.
Jak wskazano w piśmie z 15 lutego 2021 r. Znak: DD5.054.8.2021 stanowiącym odpowiedź na interpelację nr 18645 Pana posła Grzegorza Gaży w sprawie podatkowego statusu spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wynikającego ze znowelizowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Celem wprowadzenia do ustawy CIT przepisu o obowiązku składania przez spółkę jawną takiej informacji/aktualizacji, wynikającym z uzasadnienia do ww. ustawy nowelizującej, jest zapewnienie możliwości weryfikacji przez organy podatkowe prawidłowości wykazywania przez wspólników/podatników spółki jawnej uzyskiwanych przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów „z udziału w zyskach tej spółki” w związku z treścią art. 5 ustawy CIT i art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 1426 ze zm.).
Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, chcąc zachować status spółki transparentnej podatkowo Spółka powinna była złożyć aktualizacje informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o CIT, zawierającej aktualną wysokość udziałów wspólników Spółki jawnej. Ww. informację Spółka winna była złożyć w terminie 14 dni od dnia zmiany umowy spółki w zakresie przypadających na wspólników udziałów w zysku.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca poprawnie rozlicza się za rok 2022 przyjmując, że Spółka jest transparentna podatkowo i on sam powinien rozliczać się w oparciu o art. 5 ustawy o CIT, należy uznać za nieprawidłowe, gdyż jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka nie złożyła aktualizacji informacji o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT w terminie 14 dni od dnia zmiany udziałów wspólników w zysku spółki.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).