Czy ponoszone przez Wnioskodawcę na realizację zadań z obszaru CSR wskazane w opisie sprawy stanowią koszty uzyskania przychodów? - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.38.2022.2.KW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.38.2022.2.KW

Temat interpretacji

Czy ponoszone przez Wnioskodawcę na realizację zadań z obszaru CSR wskazane w opisie sprawy stanowią koszty uzyskania przychodów?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację zadań z obszaru CSR wskazane w opisie sprawy stanowią koszty uzyskania przychodów.

Uzupełnili Państwo wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 października 2022 r. (data wpływu 19 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. S.A. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest spółką akcyjną z siedzibą w Polsce. Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Spółka świadczy usługi programistyczne w ramach których tworzone są programy komputerowe. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z).

Głównym celem działalności Spółki jest tworzenie oraz rozwój innowacyjnego i technologicznie zaawansowanego oprogramowania komputerowego. Spółka tworzy oraz ulepsza programy komputerowe, które nie tylko odzwierciedlają potrzeby rynku i klientów, ale także kształtują je w taki sposób, aby przyczyniły się do znacznego usprawnienia procesów biznesowych, prowadząc do innowacji procesowych u nabywców programów komputerowych, a niekiedy także w całej branży.

Od początku działalności Spółki ważny był dla niej sposób prowadzenia biznesu i angażowanie się w życie społeczne. Spółka ma świadomość, że budowa silnej i stabilnej firmy jest możliwe tylko dzięki zaangażowaniu pracowników, zaufaniu partnerów, a także świadczeniu najwyższej jakości usług. Społeczne zaangażowanie, tworzenie unikatowych rozwiązań pomagających poprawić komfort ludzkiego życia oraz szeroko rozumiana edukacja są częścią codziennej praktyki biznesowej Spółki i nieodłącznym elementem planów na przyszłość.

Z uwagi na powyższe, w związku z prowadzoną działalnością Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej: CSR). CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy - grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska. CSR ukierunkowany jest na tworzenie trwałych i pozytywnych relacji z partnerami społecznymi i biznesowymi, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki jako podmiotu mającego pozytywny wpływ na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i budowanie lepszego jutra. Spółka chętnie dzieli się doświadczeniami oraz dobrymi praktykami, popularyzując ideę społecznej odpowiedzialność biznesu.

Strategia biznesowa Spółki zakłada bycie podmiotem wrażliwym społecznie, uwzględnia wpływ Spółki na otoczenie, w którym funkcjonuje, jest częścią procesu zarządzania Spółką, które wykracza poza zakres typowych aktywności, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.

Działania Wnioskodawcy mają w ramach jego możliwości wspierać społeczność w której funkcjonuje, poprzez podejmowanie aktywności w ramach CSR korzystnych zarówno dla Wnioskodawcy jak i dla społeczeństwa. Starania Wnioskodawcy ukierunkowane są na bycie odpowiedzialnym i świadomym podmiotem, który podejmuje działania wspierające społeczność i dzieli się posiadaną wiedzą oraz doświadczeniem.

W ramach funkcjonującego w Spółce CSR możemy wyróżnić następujące obszary i działania podejmowane w ramach tych obszarów (dalej: Programy I - V):

I.Świadoma społeczność

1)Women in Power - społeczność wspierająca kobiety w rozwoju zawodowym i budowaniu kompetencji. W ramach działania organizowane są webinaria i spotkania na temat rozwoju zawodowego kobiet, które mają na celu budowanie świadomości kobiet jako aktywnych uczestników rynku pracy i promowanie przedsiębiorczości, w tym w branży IT;

2)Edukacja I - współpraca z uczelniami i programy praktyk oraz zajęć dodatkowych, które mają m.in. rozwijać i propagować branżę IT:

a)Współpraca z uczelniami polega na organizowaniu wykładów lub udziale w konferencjach, sympozjach, targach organizowanych przez uczelnie, mających na celu wsparcie kształcenia w zakresie IT (wykłady merytoryczne) oraz przybliżanie branży IT osobom uczestniczącym w tych wydarzeniach. Współpraca umożliwia wymianę doświadczeń, praktyczne rozwiązywanie problemów i pozyskanie kadry IT;

b)Programy praktyk i dodatkowych zajęć - działanie zakłada realizację programu wsparcia kształcenia zawodowego, polegającego na współpracy Spółki z lokalnymi szkołami i technikami. Współpraca ze szkołami pozwala na dopasowanie programów kształcenia do rynkowych potrzeb branży IT.

W ramach programu realizowany był m.in. Program „(…)” - program edukacyjny mający na celu podnoszenie praktycznych umiejętności z zakresu programowania wśród uczniów klas ponadgimnazjalnych o profilach informatycznych. Uczniowie na zajęciach dodatkowych prowadzonych przez pracowników/współpracowników Spółki w ich szkole zdobywają wiedzę z zakresu podstaw programowania, co sprawia, że są lepiej przygotowani do pracy. Program obejmuje 7 głównych obszarów: patronat dla klasy, szkolenia dla młodzieży, praktyki zawodowe, zajęcia dodatkowe z podstaw programowania, udział w tworzeniu tzw. siatki zajęć, konkursy z nagrodami dla zwycięzców wewnątrzszkolnych konkursów z zakresu programowania, promowanie najlepszych uczniów i absolwentów z zakresu IT;

3)Edukacja II - działania które Spółka realizuje samodzielnie (bez współpracy z uczelniami, szkołami) - działania mają charakter wymiany wiedzy w zakresie tematyki IT. Działania umożliwiają wymianę doświadczeń i praktyczne rozwiązywanie problemów. Ukierunkowane są na rozwój branży IT. W działaniach mogą wziąć udział pracownicy Spółki oraz osoby z zewnątrz. Są to przykładowo otwarte sesje (…).

II.  Zdrowie i dobre samopoczucie

1)Edukacja dotycząca zdrowia - działanie polegające na organizacji spotkań, wykładów czy webinariów dotyczących ochrony zdrowia. Działania są ukierunkowane na budowanie świadomości w zakresie zdrowia i prewencji chorób, głównie skupiają się na chorobach związanych z wykonywaną pracą (np. przeciwdziałanie chorobom kręgosłupa czy wypaleniu zawodowemu). W działaniach mogą wziąć udział pracownicy Spółki oraz osoby z zewnątrz. Przykładowe działania to: spotkanie ze specjalistą w zakresie work-life balance, zajęcia z jogi;

2)Wspólna aktywność - działania polegające na zachęcaniu do aktywności fizycznej i promowaniu działania zespołowego. W ramach tego działania można wyróżnić:

a)organizację i finansowanie drużyny sportowej składającej się z pracowników i współpracowników Spółki;

b)finansowanie klubów sportowych i stypendiów sportowych;

c)organizacja i finansowanie turniejów sportowych dla dzieci.

II.    Wpływ na społeczeństwo

Wolontariat - współpraca z lokalnymi fundacjami i schroniskami dla zwierząt. Spółka wspiera społeczności lokalne poprzez program wolontariatu, pracownicy i współpracownicy Spółki, przy jej wsparciu logistycznym i finansowym realizują wyznaczone w ramach wolontariatu cele, ukierunkowane na poprawę sytuacji podopiecznych i pozytywną zmianę w otoczeniu;

III.    Wpływ na środowisko

Spółka podejmuje działania ukierunkowane na ochronę środowiska naturalnego i kształtowanie właściwej postawy w tym zakresie. W ramach działań dotyczących ochrony środowiska można wyróżnić:

1)zrównoważoną konsumpcję - redukcję zużycia zasobów (przestrzeń biurowa, energia, woda);

2)zielone zmiany - wprowadzanie E-dokumentów, E-podpisów, papieru ekologicznego, eko gadżetów firmowych;

3)świadome zarządzanie - segregacja śmieci i recykling, dystrybutory wody w biurach;

4)technologie przyszłości - wymiana samochodów na hybrydowe i inwestowanie w fotowoltaikę, organizacja warsztatów EcoDriving;

5)inicjatywy Eko - inicjatywy edukacyjne: wykłady, spotkania i warsztaty dla pracowników i współpracowników, budowanie świadomości ekologicznej wśród pracowników/współpracowników i ich rodzin, miesiąc eko;

6)podejmowanie działań kompensacyjnych - sadzenie drzew (przy współpracy ze społecznym inicjatywami); Spółka planuje również włączyć się w modernizację przestrzeni w mieście (przy współpracy z władzami danego miasta).

V. Pracownicy

Kluczową wartością dla Spółki są jej pracownicy. Z tego względu stara się ona wspierać ich rozwój zawodowy i osobisty, tak aby środowisko pracy było dla nich optymalne, zaś pozycja Spółki jako innowacyjnego pracodawcy i podmiotu odpowiedzialnego społecznie powodowała napływ najlepszych specjalistów z branży. Spółce zależy, aby pracownicy mieli dobre samopoczucie i sprzyjające warunki pracy. Z tego względu Spółka realizuje na rzecz swoich pracowników świadczenia, które wykraczają poza ustawowe obowiązki pracodawcy. Dzięki tym działaniom Spółka ma pozytywny wpływ na ich rozwój, zdrowie i samopoczucie.

Poza działaniami opisanymi w pkt I i II powyżej, które mogą być kierowane stricte do pracowników (inicjatywy z pkt I i II mogą być kierowane szeroko do społeczeństwa czyli osób spoza Spółki jak i wąsko - do jej pracowników) w ramach dobrych praktyk i społecznej odpowiedzialności biznesu względem pracowników Spółka podejmuje działania ukierunkowane na zapewnienie pracownikom możliwie bezpiecznych i komfortowych warunków pracy, uwzględniając zwiększające się potrzeby pracowników w tym zakresie spowodowane przez stres i sposób wykonywania obowiązków (praca siedząca, praca zdalna powodująca niekiedy poczucie izolacji). W ramach tych działań można wyróżnić działania na rzecz pracowników promujące zdrowie i dobre samopoczucie:

1)program Ruch i sprawność - działania polegające na zapewnieniu rehabilitacji pracownikom oraz inicjatywy aktywizujące dla pracowników (także on-line);

2)program Zdrowie psychiczne - ogólnodostępne konsultacje psychologiczne;

3)edukacja w zakresie zdrowia - spotkania, webinary o tematyce zdrowotnej, budowanie świadomości w zakresie zdrowia i prewencji chorób, healthy wednesdays.

Spółka inwestuje także w rozwój osobisty pracowników organizując różnego rodzaju (o różnej tematyce) webinary, warsztaty i szkolenia (poza tymi opisanymi w pkt I i II powyżej). Mają one zwiększać kompetencje pracowników zarówno merytoryczne (np. kursy programowania) jak i w zakresie tzw. umiejętności miękkich (coaching, zarządzanie czasem, efektywna komunikacja, negocjacje, nauka języków itp.) a także budować społeczność w ramach firmy (np. webinary z okazji dnia kobiet, wewnętrzna społeczność wspierająca rozwój zawodowy kobiet, wewnętrzna wymiana wiedzy). Spółka organizuje także aktywności dla pracowników i ich rodzin (np. mikołajki dla dzieci pracowników) oraz zajęcia sportowe (np. finansowanie drużyny sportowej składającej się 2 pracowników i współpracowników, finansowanie uczestnictwa w zawodach sportowych wraz z potrzebnym sprzętem).

Celem ponoszenia wydatków w związku z CSR funkcjonującym w Spółce jest budowanie trwałych i pozytywnych relacji z otoczeniem zewnętrznym (społecznością lokalną) i pracownikami, co przełożyć się ma na bezproblemowe funkcjonowanie Spółki w obrocie gospodarczym i harmonijne prowadzenie działalności. Systematyczne rozwijanie i realizacja strategii społecznej odpowiedzialności biznesu może zatem mieć realny wpływ na powodzenie działalności gospodarczej Spółki i w konsekwencji także na przychody Spółki.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca wskazał, że w jego firmie obowiązuje polityka CSR, która opisuje cele służące jej zrównoważonemu rozwojowi. Przyjęta polityka CSR wskazuje na obszary, w jakich jest realizowana oraz grupy interesariuszy, do których kierowana jest koncepcja zrównoważonego rozwoju. Realizowana polityka CSR to działania oparte o dobrowolne zobowiązania i działania firmy. Spółka wybiera, które cele są dla niej istotne i podejmuje się ich wspierania.

Odpowiedzialność firmy Wnioskodawcy za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania, oraz jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.

Każdy wydatek poniesiony przez firmę Wnioskodawcy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu koreluje z celami określonymi w przyjętej polityce CSR.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wydatki ponoszone w związku z realizacją poszczególnych opisanych powyżej w pkt I - V Programów w ramach polityki CSR stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na gruncie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym wydatki ponoszone w związku z realizacją Programów I - V w ramach polityki CSR stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu na gruncie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

I.CSR - uwagi ogólne

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

28 października 2010 r. Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO) po ponad 5 latach pracy w gronie ekspertów z 99 krajów opublikowała normę ISO 26000. Norma ta ma za zadanie uporządkować wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. ISO 26000 nie ma formy certyfikacji. Stanowi natomiast praktyczny przewodnik po zasadach odpowiedzialnego biznesu, zawiera wskazówki dla organizacji każdego typu (nie tylko dla przedsiębiorstw), bez względu na ich wielkość czy lokalizację. Norma ISO 26000 wyróżnia następujące obszary społecznej odpowiedzialności biznesu:

1)ład organizacyjny,

2)prawa człowieka,

3)stosunki pracy,

4)środowisko,

5)sprawiedliwe praktyki rynkowe,

6)relacje z konsumentami,

7)zaangażowanie społeczne.

Jako podstawowe narzędzia CSR wskazuje się m.in:

1)Działania na rzecz lokalnej społeczności - przedsięwzięcia na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo. Przyjmują postać: działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, programów dla dzieci i młodzieży, działań ekologicznych, a także inwestycyjnych (np. budowanie dróg);

2)Działania proekologiczne - działania skierowane na ochronę środowiska, inwestycje minimalizujące wpływ na środowisko. Należą tu takie inicjatywy jak wdrażanie polityki środowiskowej, zrównoważone zarządzanie surowcami, segregacja odpadów, edukacja ekologiczna pracowników i klientów, a także wdrażanie ekologicznych procesów technologicznych oraz ekologicznych produktów i usług;

3)Kampanie społeczne - umożliwiają przedsiębiorstwom za pośrednictwem mediów wpływanie na postawy społeczeństwa. Kampanie takie mają na celu niesienie pomocy potrzebującym (np. przekazywanie części zysków ze sprzedaży określonego produktu na cele społeczne lub działania prośrodowiskowe) lub zwiększenie świadomości społecznej na określony temat (np. ochrona środowiska, edukacja konsumencka). Temat akcji powinien być związany z działalnością przedsiębiorstwa;

4)Programy dla pracowników - inwestycje w rozwój pracowników poprzez programy podnoszące kwalifikacje pracowników (kursy, szkolenia), programy integracyjne, programy na rzecz wyrównywania szans (elastyczne formy zatrudnienia, wyrównywanie szans osób po 45 roku życia, osób niepełnosprawnych);

5)Systemy zarządzania - wprowadzanie przejrzystych i skutecznych systemów zarządzania tj. Ouality Management System ISO 9000 (system zarządzania jakością), Environmental Management System ISO 14000 (system zarządzania środowiskowego), Social Accountability SA 8000 (zarządzanie odpowiedzialnością społeczną);

6)Wolontariat pracowniczy - polega na dobrowolnej pracy (np. wykonywanie określonych prac, przeznaczanie pewnej liczby godzin pracy) pracowników firm na rzecz inicjatyw prospołecznych (instytucji, organizacji, akcji).

Z badań Instytutu (...) wynika, że firmy stosujące zasady CSR odnoszą liczne następujące korzyści w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorstwami:

1)korzyści ekonomiczne:

posiadają wyższą płynność bieżącą;

lepiej wykorzystują majątek trwały i kapitał ludzki;

mają wyższą rentowność sprzedaży;

więcej inwestują w przeliczeniu na 1 pracownika;

2)korzyści otoczenia społecznego:

wzrost poziomu kultury i bezpieczeństwa pracy;

ograniczenie negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko;

realizacja celów społecznych nie do osiągnięcia bez wsparcia ze strony biznesu.

3)korzyści środowiskowe:

postępowanie MŚP zgodnie z najlepszymi praktykami;

racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami;

zaangażowanie partnerów biznesowych w ramach łańcucha odpowiedzialności środowiskowej oraz inicjowanie wspólnych działań proekologicznych;

popularyzowanie idei proekologicznych;

4)korzyści dla pracowników:

terminowe wypłaty wynagrodzenia;

wysoka kultura i bezpieczeństwo pracy;

stały rozwój zawodowy dzięki dostępności szkoleń;

dodatkowa opieka medyczna;

wysoka jakość udogodnień socjalnych;

równość szans kobiet i mężczyzn w wynagrodzeniach.

Bazując na danych zamieszczanych w dostępnych ponad 80% podmiotów znajdujących się swoich stronach internetowych poświęcone CSR. Międzynarodowe badania pokazują, że około 80% największych światowych koncernów publikuje już specjalne raporty dotyczące społecznej odpowiedzialności, rośnie także liczba finansowych raportów, do których dołącza się dane dotyczące kosztów i zysków wynikających z CSR. Każda giełda papierów wartościowych na świecie ma także indeks firm społecznie odpowiedzialnych (tak m.in. we wniosku o interpretację z 6 maja 2020 r., nr 0111-KDIB1 -2.4010.46.2020.3.BD).

Powyższe stanowią dowody nie tylko na wzrost społecznego znaczenia tej formy działalności, ale także na istnienie pozytywnej korelacji między CSR a konkurencyjnością firm. Brak takich działań zmniejsza pozycję firmy na rynku i wpływa negatywnie na jej postrzeganie w otoczeniu. Wieloaspektowe podejdzie do CSR sprawia, że w analizie organizacji następuje odejście od postrzegania organizacji, jako źródła korzyści dla inwestorów, zarobków dla pracowników i produktów dla konsumentów, a następuje przejście do analizy firmy jako organizacji odpowiadającej na społeczne i środowiskowe potrzeby i wartości.

Społeczna odpowiedzialność to obecnie nie tylko moda na społeczne zaangażowanie, ale przede wszystkim potrzeba przedsiębiorstwa, aby być konkurencyjnym i zdobyć w ten sposób przewagę w obrocie gospodarczym.

II.Wydatki w ramach CSR jako koszty uzyskania przychodu

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Treść przywołanej regulacji implikuje wniosek, iż dla możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów podatkowych na gruncie u.p.d.o.p. konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

1)istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a osiągnięciem przychodu, zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła;

2)właściwe udokumentowanie wydatku;

3)wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów;

4)wydatek został poniesiony przez podatnika i ma charakter definitywny.

Warunki dotyczące definitywności poniesienia kosztu oraz jego właściwego udokumentowania są w niniejszej sprawie bez wątpienia spełnione, w praktyce zatem, w odniesieniu do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na CSR istotne jest rozstrzygnięcie dwóch kwestii:

1)możliwości uznania, iż wydatki na CSR związane są z osiągnięciem przychodu, zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła;

2)nie kwalifikowanie wydatków na CSR jako kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

Ad.1.

Związek wydatków na CSR z osiągnięciem przychodu, zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła

Art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. wskazuje co do zasady na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, pod warunkiem, iż wydatki te nie zostały wyłączone z kosztów na mocy art. 16 u.p.d.o.p.

Przy określaniu czy dany wydatek może być uznany za koszt istotna jest jego celowość, tzn. konieczne jest aby jego poniesienie było ukierunkowane na osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła. Drugorzędne znaczenie ma przy tym fakt, czy wydatek ostatecznie doprowadzi do powstania przychodu - ustawodawca formułując powyższą regulację położył nacisk na możliwość przypisania działaniom podatnika przymiotu celowości i zasadności, poprzez przyjęcie, iż przychód na którego osiągnięcie (zachowanie, zabezpieczenie) ukierunkowane są te działania ma jedynie potencjalny charakter. Ponadto, powszechnie akceptowany jest pogląd, iż nie jest konieczne, aby poniesiony wydatek można było powiązać z określonym przychodem w sposób bezpośredni - istnieją wydatki, które jako koszty ponoszone na działalność ogólną danego podmiotu przyczyniają się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Istnienie związku przyczynowo-skutkowego jest kluczowym elementem dla możliwości rozpoznania kosztu podatkowego u danego podatnika. Zdaniem Spółki wydatki na realizację działań w zakresie CSR można uznać za celowe, racjonalne i związany z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów.

Słownik Języka Polskiego wskazuje, że przez pojęcie „osiągnąć” należy rozumieć „uzyskać coś”, przez „zachować” zaś należy rozumieć „dochować coś w stanie niezmienionym, nienaruszonym, utrzymać”. Termin „zabezpieczyć” oznacza z kolei „uczynić bezpiecznym, dać ochronę, ochronić”. Przyjmuje się, iż koszty związane z osiągnięciem przychodu oznaczają koszty związane (chociażby potencjalne) z jego wygenerowaniem. Koszty związane z zachowaniem źródła przychodów oznaczają z kolei wydatki poniesione, aby przychody z danego źródła występowały w stanie nienaruszonym (niezmienionym) oraz aby źródło to w dalszym ciągu istniało. Koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów określane są zaś jako koszty, które podatnik poniósł w związku z ochroną istniejącego źródła przychodów, tak aby zapewnić mu bezpieczne funkcjonowanie.

W kontekście powyższego należy zauważyć, iż bez wątpienia wydatki w ramach CSR, których głównym celem jest budowanie wiarygodności Spółki oraz pozytywnych relacji pomiędzy Spółką a lokalną społecznością i pracownikami/ współpracownikami oraz partnerami biznesowymi, można uznać za wydatki powiązane z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodu jakim jest prowadzona przez Spółkę działalność w ujęciu ogólnym.

Jak pokazuje praktyka ostatnich lat, nowoczesne społeczeństwo oczekuje od firm czegoś więcej niż tylko prowadzenia biznesu ukierunkowanego wyłącznie na zysk - kontrahenci chętniej nawiązują współpracę z firmami, dla których istotne jest także dbanie o wspólne dobro (rozwijanie dobrych praktyk w zakresie funkcjonowania biznesu w kontekście, m.in. ochrony środowiska czy wspierania lokalnych społeczności i inicjatyw). W aktualnej praktyce obrotu gospodarczego aktywność w zakresie CSR nie pozostaje wyłącznie kwestią wyboru lecz jest społecznie oczekiwana i wpływa na konkurencyjność danego podmiotu względem innych uczestników obrotu gospodarczego.

Działania CSR, jako element polityki zarządzania w Spółce, ukierunkowane są na osiągnięcie sprecyzowanych korzyści, w tym m.in:

a)przyciągnięcie inwestorów - inwestorzy szukają informacji o podmiocie w który inwestują, tak aby świadomie wybrać podmiot funkcjonujący w zgodzie z wartościami wyznawanymi przez inwestorów. Analitycy giełdowi w analizie możliwości długotrwałego wzrostu wartości spółek uwzględniają wyniki społeczne i ekologiczne. Wdrożenie strategii CSR buduje wartość dla udziałowców i inwestorów;

b)zwiększenie lojalności klientów i interesariuszy - realizacja założeń CSR buduje zaufanie i umożliwia identyfikację ze Spółką oraz przychylność i poprawę relacji z klientami, pracownikami, kontrahentami, społecznościami lokalnymi. Klienci mają większą skłonność do wyboru i polecania produktów i usług firm, działających w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu;

c)wzrost wiarygodności i konkurencyjności poprzez budowanie pozycji na rynku jako podmiot świadczący wysoką jakość usług i jednocześnie będący społecznie odpowiedzialny;

d)podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej i budowa renomy Spółki jako podmiotu w którym warto pracować - działania CSR należy także postrzegać jako jeden z pozapłacowych elementów motywowania pracowników, wspomagający budowę więzi ze Spółką i wzrost poczucia lojalności wobec Spółki. W takim ujęciu CSR pozwala na zdobycie i utrzymanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej i wzrost znaczenia Spółki na rynku pracodawców.

Ad.2.

Wydatki na CSR jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym

Kolejnym elementem niezbędnym dla uznania, iż wydatki na CSR stanowią koszt podatkowy jest brak możliwości zakwalifikowania tych wydatków do tzw. kosztów reprezentacji.

Na gruncie powyższego pojęcia organy podatkowe wskazują, iż celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy rozpatrywać zasadność ich poniesienia również przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie wizerunku podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, iż wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności (tak m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 kwietnia 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.72.2019.1.NL).

Dodatkowo, z uwagi na brak definicji pojęcia „reprezentacja”, organy podatkowe oraz sądy administracyjne podejmowały próby nadania właściwego sensu terminowi „reprezentacja” w odniesieniu do konkretnych sytuacji występujących w praktyce gospodarczej.

Opierając się na treści wyroku składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 w interpretacjach organów podatkowych przyjmuje się, że skoro ustawodawca nie zdefiniował w sposób jednoznaczny pojęcia „reprezentacja”, należy odwołać się do etymologii tego terminu. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek.

Zatem „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu.

Oznacza to odejście od uznawania za koszty reprezentacji wydatków ponoszonych na wykreowanie lub umocnienie pozytywnego wizerunku, tylko w przypadkach, gdy kreacja ta ma charakter ponadstandardowy.

Podkreślić należy, że dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Ze względu na konieczność indywidualnej oceny każdego przypadku ponoszenia przez podatnika tego rodzaju wydatków, które mogą zostać zaliczone do kosztów reprezentacji na podatniku spoczywa obowiązek szczególnej dbałości o ich udokumentowanie oraz wskazanie okoliczności im towarzyszących (tak m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 maja 2019 r., nr 0111-KDIB1.2.4010.170.2019.2.ANK).

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż wydatki na CSR nie stanowią kosztów o charakterze reprezentacyjnym. Celem wydatków na CSR jest promowanie działań pozytywnych społecznie czy środowiskowo, budowa więzi z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym (tj. z partnerami biznesowymi, pracownikami, lokalną społecznością), co jako element zarządzania Spółką w dłuższej perspektywie ma prowadzić do uzyskania dochodów. Działania CSR nie są natomiast ukierunkowane na wykreowanie wizerunku Spółki jako podmiotu zasobnego, w oparciu o działania okazałe czy wystawne.

III.Stanowiska organów podatkowych

Pogląd, zgodnie z którym wydatki na CSR stanowią koszty uzyskania przychodu wyrażono w wielu interpretacjach indywidualnych. Dla przykładu można wskazać interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 sierpnia 2021 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA, w której stwierdzono:

„Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

(...) Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa / kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy uznać, że wszystkie wskazane we wniosku działania Spółki w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

W świetle informacji dotyczących CSR zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (https://intranet.mf.gov.pl/) brak jest podstaw do stwierdzenia, że ww. inicjatywy nie wpisują się w realizacje strategii CSR. Wśród korzyści dla firm wynikających z prowadzenia odpowiedzialnego biznesu wymieniono poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność umożliwia firmie trwałe zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności jej mieszkańców, a także zdobycie zaufania władz samorządowych.

Zatem, działania Spółki w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu art. 16 ustawy”.

Tożsame stanowisko zostało wyrażone także w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2018 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ, w której stwierdzono:

„Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca prowadzi w regionie X. akcję prospołeczną w sferze społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. CSR) polegającą m.in. na pobudzaniu aktywności sportowej mieszkańców poprzez zapewnienie możliwości bezpłatnego korzystania z lodowiska w wybrane dni ferii zimowych. Ponadto w ramach powyższej akcji Spółka zasponsorowała mieszkańcom Y. i okolic seans filmowy (film dla dzieci) w obiekcie Multifunkcyjnym. Oprócz bieżących działań realizowanych w trakcie ferii zimowych planowane są również kolejne formy takich akcji także w innych regionach oddziaływania Spółki. W ramach planowanych działań Spółka ma zamiar także nieodpłatnie umożliwić mieszkańcom ww. regionów korzystanie z innych form aktywności kulturalno -rekreacyjno-sportowej (jak np. seanse kinowe, spektakle teatralne itp.). Nabycie ww. świadczeń na rzecz mieszkańców regionu ma zostać sfinansowane ze środków obrotowych Spółki. Powyższe działania Spółki są motywowane strategią Spółki. W ramach podejmowanych akcji prospołecznych Spółka inwestuje w relacje z otoczeniem firmy i informuje o tych działaniach. Cele polityki CSR realizowanej przez Spółkę obejmują m.in. zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, zwiększenie świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana.

W ww. kontekście zauważyć należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, celem realizowanego działania Wnioskodawcy (tj. pobudzanie aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej) jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą, stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16.

Zatem, odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy wskazać, że Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na świadczenia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz mieszkańców. Wydatki te, są bowiem związane z realizacją polityki CSR”.

Możliwość zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na CSR potwierdzono także m.in. w następujących interpretacjach:

1)interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2017 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.400.2017.1.AN,

2)interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 kwietnia 2016 r., nr IBPB-1-3/4510-259/16/TS,

3)interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 sierpnia 2016 r. nr IBPB-1 -3/4510-690/16-2/JKT,

4)interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 marca 2020 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.27.2020.1.JF.

Obecnie powszechnie uznaje się zatem, iż wydatki w ramach CSR mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

IV.Podsumowanie

Uwzględniając powyższe, wydatki związane z realizacją CSR w Spółce z uwagi na:

1)ich cel, jakim jest budowanie trwałych i pozytywnych relacji z otoczeniem zewnętrznym (interesariuszami) i pracownikami, co przełożyć się ma na harmonijne prowadzenie działalności gospodarczej oraz wzrost konkurencyjności Spółki, a także ma realny wpływ na powodzenie tej działalności i w konsekwencji także na przychody Spółki;

2)brak możliwości uznania, iż wydatki na CSR stanowią tzw. wydatki reprezentacyjne -Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Spółka będzie uprawniona do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na działania w ramach CSR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”).

W myśl art. 15 ust. 1 updop:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 updop. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

·poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

·został właściwie udokumentowany,

·nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Słowo „reprezentacja”, w rozumieniu omawianego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, jego reputacji. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Istotne znaczenie ma również okoliczność ustalenia, czy wydatki, o których mowa we wniosku ponoszone przez Państwa w ramach programu CSR nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 updop:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 updop ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem opisane we wniosku działania mają na celu zwiększenie Państwa rozpoznawalności jako działacza społecznego, co nie stanowi działania jednostronnego.

Jak wynika z opisu sprawy w związku z prowadzoną działalnością Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu tzw. CSR.

CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy - grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska. CSR w Państwa Spółce ukierunkowany jest na tworzenie trwałych i pozytywnych relacji z partnerami społecznymi i biznesowymi, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki jako podmiotu mającego pozytywny wpływ na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i budowanie lepszego jutra. Spółka chętnie dzieli się doświadczeniami oraz dobrymi praktykami, popularyzując ideę społecznej odpowiedzialność biznesu.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

·przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

·bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

·jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

·jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności związanej z oprogramowaniem angażują się Państwo w projekty z zakresu CSR. Realizują Państwo własną strategię CSR, która opiera się na pięciu kluczowych celach.

W ramach funkcjonującego w Spółce CSR wskazali Państwo następujące obszary i działania podejmowane w ramach tych obszarów (dalej: Programy I - V):

  1. Świadoma społeczność. W ramach programu realizowany był m.in. Program „Zaprogramuj swoją przyszłość” - program edukacyjny mający na celu podnoszenie praktycznych umiejętności z zakresu programowania wśród uczniów klas ponadgimnazjalnych o profilach informatycznych. Uczniowie na zajęciach dodatkowych prowadzonych przez pracowników/współpracowników Spółki w ich szkole zdobywają wiedzę z zakresu podstaw programowania, co sprawia, że są lepiej przygotowani do pracy. Działania, które Spółka realizuje mają również charakter wymiany wiedzy w zakresie tematyki IT. Działania umożliwiają wymianę doświadczeń i praktyczne rozwiązywanie problemów. Ukierunkowane są na rozwój branży IT.
  2. Zdrowie i dobre samopoczucie. Edukacja dotycząca zdrowia – działania w tym zakresie są ukierunkowane na budowanie świadomości w zakresie zdrowia i prewencji chorób, głównie skupiają się na chorobach związanych z wykonywaną pracą, działania polegają na zachęcaniu do aktywności fizycznej i promowania działania zespołowego.
  3. Wpływ na społeczeństwo. Spółka wspiera społeczności lokalne poprzez program wolontariatu, realizują wyznaczone w ramach wolontariatu cele, ukierunkowane na poprawę sytuacji podopiecznych i pozytywną zmianę w otoczeniu;
  4. Wpływ na środowisko. Spółka podejmuje działania ukierunkowane na ochronę środowiska naturalnego i kształtowanie właściwej postawy w tym zakresie.
  5. Pracownicy. Spółka stara się wspierać rozwój zawodowy i osobisty swoich pracowników, tak aby środowisko pracy było dla nich optymalne, zaś pozycja Spółki jako innowacyjnego pracodawcy i podmiotu odpowiedzialnego społecznie powodowała napływ najlepszych specjalistów z branży. Dzięki tym działaniom Spółka ma pozytywny wpływ na ich rozwój, zdrowie i samopoczucie.

W obszarze każdego z w/w wymienionych celów strategicznych podejmują Państwo poszczególne inicjatywy służące celowi głównemu CSR, co wiąże się z koniecznością podejmowania szeregu działań operacyjnych adresowanych do Państwa różnych grup interesariuszy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, celem ponoszonych przez Państwa wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z Państwa partnerami społecznymi, jak i biznesowymi co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki jako podmiotu mającego pozytywny wpływ na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i budowanie lepszego jutra. Spółka chętnie dzieli się doświadczeniami oraz dobrymi praktykami, popularyzując ideę społecznej odpowiedzialność biznesu. Strategia biznesowa Spółki zakłada bycie podmiotem wrażliwym społecznie, uwzględnia wpływ Spółki na otoczenie, w którym funkcjonuje, jest częścią procesu zarządzania Spółką, które wykracza poza zakres typowych aktywności, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy uznać, że wszystkie wskazane we wniosku działania w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Wobec tego Państwa działania w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 updop i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Końcowo, odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz postanowienia sądowego stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie maja możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).