Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację wskazanego w opisie sprawy Konkursu, obciążające koszty bieżącej działalności, stanowią koszty uzyska... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.805.2022.1.JG

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.805.2022.1.JG

Temat interpretacji

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację wskazanego w opisie sprawy Konkursu, obciążające koszty bieżącej działalności, stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację wskazanego w opisie sprawy Konkursu, obciążające koszty bieżącej działalności, stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X (dalej: „Spółka” lub „X” lub „Wnioskodawca”) oraz określone spółki od niej zależne tworzą podatkową grupę kapitałową PGK X w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Rokiem podatkowym PGK X jest rok kalendarzowy, zaś spółką reprezentującą w/w PGK X jest Y - jako spółka dominująca. Podstawa opodatkowania PGK X jest obliczana zgodnie z art. 7a ustawy o CIT, w związku z art. 7 ust. 1-3 ustawy o CIT. Przychody podlegające opodatkowaniu przez PGK X osiągane są zarówno ze źródła o charakterze operacyjnym, jak i ze źródła stanowiącego tzw. zyski kapitałowe.

Y prowadzi podstawową działalność w zakresie (…), którą wykonuje na obszarze Polski, jak również innych kontynentów (poprzez spółki zależne). Projekty (…) realizowane przez Y zlokalizowane są w (...), (...) oraz (...).

Obecność Y na rynku międzynarodowym stwarza warunki dla rozwoju firmy i wzmacnia jego światową pozycję, jako przedsiębiorcy globalnego, co przede wszystkim przekłada się na generowane zyski z działalności Spółki. Niemniej aktywność Y na arenie międzynarodowej przekłada się również na pozytywny wizerunek naszego kraju. Wizerunek ten buduje nie tylko sektor gospodarczy, ale także każdy obywatel kraju, który swoją pracą, postawą, wybitnymi osiągnięciami i profesjonalizmem w swojej dziedzinie przyczynia się do rozsławienia Polski na świecie. Z tego powodu Wnioskodawca zdecydował się powołać do życia doroczny konkurs pn. (...) mający na celu wyróżnienie i nagrodzenie Polaków, którzy sprawiają, że prestiż naszego kraju rośnie w oczach świata.

Zaszczytny tytuł (...) może uzyskać osoba, która swoim talentem, pasją i codzienną ciężką pracą kreuje i wzmacnia wizerunek Polski jako nowoczesnego, szybko rozwijającego się kraju o dużym potencjale, którego obywatele osiągają sukcesy w różnych dziedzinach życia społecznego, naukowego i kulturalnego.

Zgodnie z regulaminem konkursu, zgłoszenia kandydatur do udziału w Konkursie dokonywane są poprzez stronę internetową (wskazaną przez Y, jako organizatora Konkursu, do publicznej wiadomości). Spośród zgłoszonych Kandydatów Organizator Konkursu wybiera kilku Kandydatów w każdej kategorii i przekazuje pod obrady Kapituły Konkursu. Kapituła ocenia zgłoszone Kandydatury mając na względzie wagę zasług i ocenę, który z Kandydatów w sposób najbardziej wyróżniający się miał wpływ na budowanie wizerunku Polski w danej kategorii. Zwycięzców plebiscytu wybiera Kapituła konkursu złożona z przedstawicieli administracji, przedsiębiorców, ludzi nauki, kultury i sportu. Laureatów wyłania się spośród nadesłanych przez internautów kandydatur. Nagrodzone mogą zostać osoby lub instytucje, dzięki którym rośnie rozpoznawalność i wartość polskich dokonań na świecie lub które odniosły szczególny sukces budujący markę Polski. Jury bierze pod uwagę nie tylko dokonania kandydatów, ale również ich postawę, która przyczynia się do kreowania dobrej opinii o Polakach jako narodzie.

Informacje dotyczące listy kandydatur przekazanych do Kapituły Konkursu oraz zwycięzców Konkursu podawane są na stronie internetowej, za pośrednictwem której publikowana była informacja o Konkursie.

Nagrody w postaci pamiątkowych statuetek wręczane są zwycięzcom podczas uroczystej Gali Konkursu (...).

Na organizację Konkursu Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, które obejmują koszty nabycia towarów i usług związanych z:

1)rozpowszechnieniem informacji o organizowanym Konkursie w mediach ogólnopolskich;

2)realizacją świadczeń reklamowych na rzecz Y w ramach obsługi medialnej plebiscytu,

3)koordynacją całości Konkursu,

4)organizacją Gali, w tym nabycie towarów i usług dot.:

-autorskiej koncepcji kreatywnej wydarzenia,

-harmonogramu produkcji, scenariusza i tekstu konferansjerskiego części oficjalnej wydarzenia,

-projektu zaproszeń i grafik na potrzeby multimediów,

-projektu scenografii (wizualizacja, rzut techniczny),

-druku oraz dystrybucji zaproszeń na wydarzenie,

-zapewnienia oprawy technicznej w zakresie oświetlenia, nagłośnienia, multimediów,

-zaangażowania solistów wraz z zespołami towarzyszącymi oraz osoby prowadzącej wydarzenie,

-ochrony i ubezpieczenia wydarzenia,

-obsługi hostingowej,

-aranżacji VIP-roomu dla najważniejszych gości Y,

-zapewnienia promptera z obsługą oraz mównicy z logo Y, aranżacji kwietnych (scena, stoliki koktajlowe, kwiaty dla laureatów),

-organizacji i zapewnienia pomieszczeń (obiektów) na organizację Gali,

-nabyciem statuetek, w tym usług grawerskich,

-budowy sceno-techniki, realizacji nagrania, montażu oraz transmisji online,

-przygotowania relacji wideo z obrad Kapituły Konkursy „(...)”,

5)lokowaniem znaku towarowego Y, w trakcie realizacji odcinka specjalnego „(...)”, programu „(...)”, w których przeprowadzona została akcja promocyjna wydarzenia (...), a także w filmie dokumentalnym o (…),

6)wykonaniem usługi content marketingu polegającej na przygotowaniu w strukturze portalu Interia.pl zakładki o nazwie (...) Y oraz jej utrzymaniu w strukturze portalu co najmniej przez okres 12 miesięcy, w której zostaną umieszczone materiały w postaci 4 artykułów.

Wydatki ponoszone przez Y na nabycie towarów i usług związanych z organizacją Konkursu dokumentowane są fakturami wystawionymi przez dostawców towarów i usług wystawionymi na Y i ujmowane (ewidencjonowane) - w oparciu o te dokumenty - w księgach rachunkowych Spółki.

Pytanie

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację wskazanego w opisie sprawy Konkursu, obciążające koszty bieżącej działalności, stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Y na realizację Konkursu stanowią koszty uzyskania przychodów (o charakterze pośrednim).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16.

W świetle powołanego przepisu, aby wydatek poniesiony przez Spółkę stanowił dla niej koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-został poniesiony przez Spółkę,

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w katalogu wydatków ujętych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie w/w warunki są spełnione w odniesieniu do ponoszonych kosztów Konkursu.

Dla oceny ponoszonych wydatków pod kątem kwalifikacji podatkowej istotne jest przede wszystkim określenie ich celowości, a więc dążenia do uzyskania/zabezpieczenia przychodów.

W stanie przedstawionym we Wniosku, związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem, a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez podatnika przychodu, nie jest bezpośredni. Niemniej jednak zauważyć należy, że ustawodawca dopuszcza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów również wydatków o charakterze pośrednim, których poniesienie ma na celu osiągnięcie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Taki charakter mają wydatki będące przedmiotem Wniosku, których nie można przyporządkować bezpośrednio do konkretnej sprzedaży, albowiem związane są z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Świadczenia nabywane na organizację Konkursu wpisują się w realizację ogólnej strategii Spółki zmierzającej m.in. do budowania pozytywnego wizerunku Spółki na arenie krajowej i międzynarodowej, a to przekłada się pośrednio na osiągane przez nią przychody. Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja Konkursu, jest także środkiem służącym reklamie marki firmy i upowszechnianiu wizerunku znaku firmy, co z kolei wpływa na rozszerzenie potencjalnego kręgu odbiorców produktów kojarzonych z tą marką. W związku z tym, wydatki poniesione na realizację zdarzeń, które promują wizerunek firmy, jak to ma miejsce w przypadku realizacji Konkursu „(...)”, dają Spółce prawo do uznania ich za koszty podatkowe.

W konsekwencji uznać należy, że wydatki tego typu jak opisane w niniejszym Wniosku mieszczą się w zakresie wydatków określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i jako, że nie zostały wymienione w negatywnym katalogu wydatków, określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT - stanowią w rachunku podatkowym koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę pośredni związek przedmiotowych wydatków z osiąganymi przez Spółkę przychodami, wydatki te należy rozpoznać jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem, które zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Z kolei w myśl art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, koszty te uznaje się za poniesione w dniu ujęcia ich w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,  z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie wydatku ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-   został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-   jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-   pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-   poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-   został właściwie udokumentowany,

-   nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 updop.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy, o którym mowa powyżej, ma charakter zamknięty.

Z  przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że obecność Y na rynku międzynarodowym stwarza warunki dla rozwoju firmy i wzmacnia jego światową pozycję, jako przedsiębiorcy globalnego, co przede wszystkim przekłada się na generowane zyski z działalności Spółki. Niemniej aktywność Y na arenie międzynarodowej przekłada się również na pozytywny wizerunek naszego kraju. Wizerunek ten buduje nie tylko sektor gospodarczy, ale także każdy obywatel kraju, który swoją pracą, postawą, wybitnymi osiągnięciami i profesjonalizmem w swojej dziedzinie przyczynia się do rozsławienia Polski na świecie. Z tego powodu Wnioskodawca zdecydował się powołać do życia doroczny konkurs pn. (...) mający na celu wyróżnienie i nagrodzenie Polaków, którzy sprawiają, że prestiż naszego kraju rośnie w oczach świata.

Zaszczytny tytuł (...) może uzyskać osoba, która swoim talentem, pasją i codzienną ciężką pracą kreuje i wzmacnia wizerunek Polski jako nowoczesnego, szybko rozwijającego się kraju o dużym potencjale, którego obywatele osiągają sukcesy w różnych dziedzinach życia społecznego, naukowego i kulturalnego.

Wątpliwości Spółki budzi kwestia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizacje  Konkursu, stanowią koszty uzyskania przychodów. 

Jak wskazano powyżej, konstrukcja art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów, gdy pomiędzy tym kosztem a przychodem istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Analizując całokształt ocenianej sprawy można uznać, że wydatki poniesione w ramach działań podjętych w celu organizacji Konkursu realizują cel wymieniony w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w sposób pośredni. Wydarzenia związane z Konkursem w różnorodny sposób przedstawiają samą Spółkę i przedmiot jej działalności. Wnioskodawca podkreśla, że realizacja Konkursu to duże, medialne wydarzenia stanowiące ważny i mocny sygnał dla środowiska biznesowego i kontrahentów Spółki, a także okazja do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań służących rozwojowi Spółki. Mają one na celu prezentację wizerunku Spółki jako silnie rozwijającego się i rozpoznawalnego, na arenie polskiej i międzynarodowej przedsiębiorcy.

Natomiast, spełnienie przesłanek z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jest niewystarczające dla kwalifikacji podatkowej wydatków, gdyż należy jeszcze dokonać ich analizy pod kątem wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Przede wszystkim należy mieć na uwadze przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Odnosząc się do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy). Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających przede wszystkim do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).

Ponieważ ustawa o CIT nie zawiera definicji reprezentacji należy dokonać analizy tego pojęcia w oparciu o wykładnię wypracowaną przez judykaturę. Zinterpretowania pojęcia „reprezentacji” na potrzeby art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT podjął się m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku wydanym w składzie siedmiu sędziów 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11. Stanowisko NSA powtórzył Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25 listopada 2013 r., znak: DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521. Zarówno NSA jak i Minister Finansów podkreślili potrzebę dokonywania każdorazowo indywidualnej oceny wydatków w zależności okoliczności danej sprawy.

Taka indywidualna ocena powinna mieć miejsce także w przedmiotowej sprawie. Przy jej dokonywaniu Organ ma na uwadze główne tezy z wyroku NSA. I tak, jak zauważa Sąd, „Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. (…). Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności. W tym celu należy odwołać się do etymologii tego terminu. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu.”

Biorąc pod uwagę charakter i cel opisanych we wniosku działań, należy uznać, że większość z nich nosi znamiona reprezentacji, której wyłączenie z kosztów podatkowych przewiduje art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Jak wskazuje sam Wnioskodawca, działania podjęte w ramach realizacji Konkursu mają wyraźnie określony cel – jest nim kreowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach kontrahentów, pracowników Spółki i ich rodzin, pracowników Spółek z grupy Y, społeczności lokalnej, a także ogólnopolskiej, a nawet światowej. Uroczystości mają często podniosły charakter poprzez  wybór miejsca, w którym się odbywają oraz uczestnictwo w nich przedstawicieli władz samorządowych i rządowych. Towarzyszy im niejednokrotnie bogata oprawa scenograficzna i muzyczna, a także zapewnienie usług gastronomicznych z obsługą. Wydarzenia odbywają się w obecności mediów i mają za zadanie uwypuklić profesjonalizm i zasobność Spółki, która potrafi dzielić się osiągniętym zyskiem z potrzebującymi.

Przedstawiona powyżej argumentacja powoduje, że do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca nie może zaliczyć poniesionych przez Spółkę z grupy wydatków na realizację Konkursu.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację wskazanego w opisie sprawy Konkursu, obciążające koszty bieżącej działalności, stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia - jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).