Poniesione przez Wnioskodawcę, uzyskującego przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, wydatki na nabycie fabrycznie nowego robota przemysłow... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.120.2022.2.AW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.120.2022.2.AW

Temat interpretacji

Poniesione przez Wnioskodawcę, uzyskującego przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, wydatki na nabycie fabrycznie nowego robota przemysłowego w postaci Wózka przemysłowego, który będzie wypełniał definicję robota przemysłowego z art. 38 ust. 2 pkt 1 lit. a updop – będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i nast. updop. Dotyczy to także opłat leasingowych z tytułu używania wózka autopilot na podstawie umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f updop.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Wózka Autopilot.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 maja 2022 r. (wpływ 1 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji osłonek do wędlin i serów. (…)

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest produkcja opakowań z tworzyw sztucznych.

Spółka jest podatnikiem podatku CIT.

Na skutek rozwoju prowadzonej działalności, a tym samym wzrostu zainteresowania Spółki rozwiązaniami w zakresie automatyzacji procesów produkcyjnych, Spółka planuje zakupić (bądź użytkować na podstawie umowy leasingu) rozwiązanie w zakresie bezobsługowego wózka automatycznego Autopilot (dalej jako: „Wózek Autopilot”) wraz z oprogramowaniem, wdrożeniem oraz niezbędnym szkoleniem pracowników.

W przypadku zakupu, wartość poniesionych wydatków, o których mowa powyżej zwiększy wartość początkową Wózka Autopilot, rozpoznaną do celów amortyzacji.

Spółka rozważa zakup lub leasing jednej sztuki, ale liczba ta może ulec zwiększeniu w przyszłości w zależności od potrzeb Wnioskodawcy.

Wózek Autopilot, w zależności od modelu może pełnić funkcje, niskiego, bądź wysokiego składowania.

Wózek Autopilot będzie służył do obsługi procesu transportu wewnętrznego (transportu technologicznego). Transport wewnętrzny dotyczy dwóch zasadniczych obszarów:

1) procesu międzyoperacyjnego (transportu pomiędzy poszczególnymi etapami procesu produkcyjnego) wraz z obsługą magazynu półproduktów,

2) procesu magazynowania wyrobów gotowych, w zakresie transportu wyrobów gotowych z produkcji na magazyn oraz kompletowania wysyłek w procesie sprzedaży.

W przyszłości Wnioskodawca zakłada również możliwość zastosowania Wózka Autopilot w procesie logistyki materiałów do produkcji.

Wózek Autopilot będzie wykorzystywany w celu optymalizacji procesu transportu wewnętrznego oraz zapewnienia płynności procesu technologicznego co wpłynie w bezpośredni sposób na ograniczenie liczby miejsc odkładczych (składowych) na wydziałach i przeznaczenie ich powierzchni na dodatkowe urządzenia produkcyjne.

Wózek Autopilot będzie wyposażony w akumulatory litowo-jonowe do automatycznego ładowania, co oznacza, że może ładować się między zadaniami bez potrzeby korzystania z personelu lub pomieszczeń do ładowania, co czyni je w pełni automatycznym.

Wózek Autopilot będzie sterowany przez oprogramowanie automatyki T-ONE. Oprogramowanie to działa samodzielnie lub jako warstwa komunikacyjna z systemami zarządzania magazynem i systemami produkcyjnymi. T-ONE śledzi procesy składowania towarów, zamówienia, ruch i przepływ dzięki inteligentnej kontroli floty oraz integracji z systemami typu ERP/WMS.

Wózek Autopilot będzie wyposażony w nawigację reflektorową, bądź nawigację naturalną. Metoda nawigacyjna charakteryzuje się tym, że jednorodne i kontrastowe znaczniki, czyli reflektory, są dodawane do środowiska. Reflektory zainstalowane w magazynie umożliwiają skanerowi na wózku automatycznym określenie pozycji na podstawie odległości od reflektorów. Natomiast druga metoda nawigacji wykorzystuje rozpoznawalne punkty odniesienia lub punkty orientacyjne w magazynie, takie jak ściany, regały i obiekty stałe, w celu obliczenia lokalizacji wózka.

Wózek Autopilot będzie automatycznie sterowany. System zarządzania produkcją będzie definiował miejsce odkładcze, czyli ich dostępność oraz stopień zajętości i lokalizację pod kątem wysokości magazynowania. Dodatkowo urządzenie będzie realizować funkcję kolejkowania – priorytetyzacji, tak aby wybór czynności do realizacji zapewnił optymalizację czasu i płynność procesu produkcyjnego.

Wózek Autopilot będzie posiadał zaprogramowane informacje w zakresie takich parametrów jak: lokalizacja miejsc składowania, dróg przejazdu, zasad bezpieczeństwa ruchu oraz rozróżnienia trajektorii poszczególnych przejazdów, w taki sposób, aby nie dochodziło do nadmiernej eksploatacji posadzki magazynowej.

Wózek Autopilot będzie poruszał się we współrzędnych x, y, z, co jest równoznaczne z posiadaniem trzech stopni swobody. Działanie w osi x oraz osi y umożliwia poruszanie się na poziomie posadzki we wszystkich kierunkach (360 stopni), natomiast ruchy w osi z (ruch w górę oraz w dół), będzie wykonywany za pomocą masztu (windy).

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

Wózek przemysłowy będzie wypełniał definicję robota przemysłowego z art. 38 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT. Będzie on fabrycznie nowy. Robot zostanie wprowadzony do Klasyfikacji Środków Trwałych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT)) pod symbolem 489 jako Roboty.

Spółka nie będzie uzyskiwać dochodów z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia, bądź realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

W latach podatkowych, w których Spóła zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację Spółka osiąga i będzie osiągać dochód z działalności operacyjnej. Spółka nie osiąga zysków kapitałowych.

Pytanie

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Wózka Autopilot?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Wózka Autopilot.

W myśl art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

 1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

  a) robotów przemysłowych,

  b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

  c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

  d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

  e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

  2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

  3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

  4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa wart. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W zaistniałym stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym – przyp. Organu) Wnioskodawca dokona zakupu Wózka Autopilot, będącego fabrycznie nowym urządzeniem, co będzie potwierdzało zamówienie oraz umowa zawarta bezpośrednio z producentem. Jednocześnie w zależności od sposobu finansowania przedmiotowego nabycia Wnioskodawca nabędzie urządzenie, o którym mowa w pkt. 1 powyżej wraz z elementami, o których mowa w pkt. 2-3 powyżej, zwiększającymi jego wartość początkową lub poniesie alternatywnie opłaty, o których mowa w pkt. 4 powyżej.

Zgodnie z art. 38cb ust. 3 ustawy o CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej trzech stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

  2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

  3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

  4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Kwalifikacja nabycia jako robota przemysłowego

Zdaniem Wnioskodawcy opisany w zdarzeniu przyszłym Wózek Autopilot spełnia ustawową definicję robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 pkt 1-4 ustawy o CIT, tj. Wózek Autopilot będzie automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy, mobilny, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadający właściwości lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1) będzie wymieniał dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

  2) będzie połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

  3) będzie monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

  4) będzie zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Automatyczne sterowanie

Wózki magazynowe Autopilot będą automatycznie sterowane, tj.:

1) system zarządzania produkcją Wnioskodawcy będzie definiował miejsce odkładcze (ich dostępność oraz stopień zajętości, lokalizację pod kątem wysokości magazynowania);

2) Wózek Autopilot będzie posiadał zaprogramowane kolejkowanie (priorytetyzację) tj. wybór czynności, aby zapewnić optymalizację czasu i płynność procesu produkcyjnego;

3) w zakresie magazynu wyrobów gotowych i półproduktów Wózek Autopilot zapewni optymalizację składowania wyrobów gotowych i półproduktów oraz kompletacji wysyłki.

Programowalność

Wózek Autopilot będzie posiadał zaprogramowane takie parametry jak: miejsca składowania, drogi przejazdu, zasady bezpieczeństwa ruchu, rozróżnienie trajektorii dróg (tak aby nie dochodziło do nadmiernej eksploatacji posadzki).

Wielozadaniowość

Wózek Autopilot będzie realizował szereg procesów i zadań, takich jak: transport międzyoperacyjny, transport półproduktów , wyrobów gotowych, a w przyszłości potencjalnie również logistykę materiałów do produkcji.

Mobilność

Wózek Autopilot będzie posiadał właściwości lokomocyjne tj. możliwość poruszania się na poziomie posadzki we wszystkich kierunkach (360 stopni) oraz w górę i w dół.

Trzy stopie swobody

Wózek Autopilot będzie posiadał trzy stopie swobody x, y, z. Wózek Autopilot będzie poruszać się we współrzędnych x, y, z, co jest równoznaczne z posiadaniem trzech stopni swobody. Działanie w osi x oraz osi y umożliwi poruszanie się na poziomie posadzki we wszystkich kierunkach (360 stopni), natomiast ruchy w osi z (ruch w górę oraz w dół ) będzie realizował maszt (winda).

Właściwości lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych

Wózek Autopilot będzie posiadał właściwości dla zastosowań przemysłowych poprzez realizację swojej podstawowej funkcji transportu wewnętrznego pomiędzy poszczególnymi etapami procesu technologicznego Wnioskodawcy.

Wózek Autopilot będzie spełniał ponadto dodatkowe wymagania, o których mowa w art. 38eb ust. 3 pkt 1-4 ustawy o CIT tj. będzie:

  1) wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

  2) połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

  3) monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

  4) zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy.

Wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania

Wózek Autopilot będzie wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania, tj. będzie zintegrowany z systemem zarządzającym Wnioskodawcy typu WMS/ERP poprzez oprogramowanie sterujące T-ONE; wymiana sygnałów pomiędzy systemami nastąpi na podstawie protokołu komunikacyjnego SOAP za pomocą interfejsu programowania aplikacji tzw. API; komunikacja poprzez sieć Wi-Fi.

Połączenie z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów

Wózek Autopilot będzie wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania, tj. będzie zintegrowany z systemem zarządzającym Wnioskodawcy typu WMS/ERP poprzez oprogramowanie sterujące T-ONE; wymiana sygnałów pomiędzy systemami nastąpi na podstawie protokołu komunikacyjnego SOAP za pomocą interfejsu programowania aplikacji tzw. API; komunikacja poprzez sieć Wi-Fi.

Monitorowanie za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń

Wózek Autopilot będzie monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń, tj. będzie posiadać szereg czujników/sensorów monitorujących pracę urządzenia w przestrzeni np. czujnik bezpieczeństwa w kierunku wideł, czujnik bezpieczeństwa w kierunku jazdy czujniki odległościowe na karetce wideł oraz w końcówkach wideł, skaner pozycjonujący wózek w obszarze pracy itp., za pomocą sieci Internet (Wi-Fi) wózki w graficznym interfejsie użytkownika (GUI) informują Spółkę w jakim dokładnie miejscu hali produkcyjnej/magazynowej znajdują się – działanie podobne jak GPS.

Zintegrowanie z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika

Wózek Autopilot będzie zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy, tj. odbieranie ładunku przez robota przemysłowego będzie odbywało się automatycznie w momencie potwierdzenia gotowości odbioru półproduktu lub wyrobu z miejsca odkładczego na produkcji, oraz dostarczania półproduktów z ich magazynu na produkcję.

Wobec spełnienia warunków ustawowych dla zakwalifikowania przedmiotowych urządzeń jako roboty przemysłowe oraz spełnienia warunków wskazanych w ustawie Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

 1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, 

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

 2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

 3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

 4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

 1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

 2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

 3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

 4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

 a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

 b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5  updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka planuje zakupić (bądź użytkować na podstawie umowy leasingu) rozwiązanie w zakresie bezobsługowego wózka automatycznego Autopilot (dalej jako: „Wózek Autopilot”) wraz z oprogramowaniem, wdrożeniem oraz niezbędnym szkoleniem pracowników.

W przypadku zakupu, wartość poniesionych wydatków, o których mowa powyżej zwiększy wartość początkową Wózka Autopilot, rozpoznaną do celów amortyzacji.

Spółka rozważa zakup lub leasing jednej sztuki, ale liczba ta może ulec zwiększeniu w przyszłości w zależności od potrzeb Wnioskodawcy.

Wózek Autopilot, w zależności od modelu może pełnić funkcje, niskiego, bądź wysokiego składowania.

Wózek Autopilot będzie służył do obsługi procesu transportu wewnętrznego (transportu technologicznego). Transport wewnętrzny dotyczy dwóch zasadniczych obszarów:

1) procesu międzyoperacyjnego (transportu pomiędzy poszczególnymi etapami procesu produkcyjnego) wraz z obsługą magazynu półproduktów,

2) procesu magazynowania wyrobów gotowych, w zakresie transportu wyrobów gotowych z produkcji na magazyn oraz kompletowania wysyłek w procesie sprzedaży.

W przyszłości Wnioskodawca zakłada również możliwość zastosowania Wózka Autopilot w procesie logistyki materiałów do produkcji.

Wózek przemysłowy będzie wypełniał definicję robota przemysłowego z art. 38 ust. 2 pkt 1 lit. a updop. Będzie on fabrycznie nowy. Robot zostanie wprowadzony do Klasyfikacji Środków Trwałych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT)) pod symbolem 489 jako Roboty.

Spółka nie będzie uzyskiwać dochodów z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia, bądź realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

W latach podatkowych, w których Spóła zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację Spółka osiąga i będzie osiągać dochód z działalności operacyjnej. Spółka nie osiąga zysków kapitałowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę, uzyskującego przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, wydatki na nabycie fabrycznie nowego robota przemysłowego w postaci Wózka przemysłowego, który będzie wypełniał definicję robota przemysłowego z art. 38 ust. 2 pkt 1 lit. a updop – będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 i nast. updop.

W rozpatrywanej sprawie pytanie Wnioskodawcy dotyczy także możliwości ponoszenia opłat leasingowych z tytułu używania na podstawie umowy leasingu wózka autopilot. Należy zatem podkreślić, że zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 4 updop do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację uprawniających do odliczenia, zalicza się opłaty ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f ustawy CIT, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Zatem zaliczenie do kosztów poniesionych na robotyzację będzie miało zastosowanie również w przypadku wydatków poniesionych na opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1 updop, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f updop, zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 4 updop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Z przepisu tego wynika, że organ interpretacyjny nie jest uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, a interpretację wydaje wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zatem podkreślenia wymaga, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia kwalifikacji wózka przemysłowego jako robota przemysłowego – powyższą okoliczność organ przyjął za Wnioskodawcą jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).