Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.298.2022.2.EC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.298.2022.2.EC

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami złożonymi 29 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

W ubiegłym roku, w domu, którego Wnioskodawca wraz z żoną jest współwłaścicielem  na podstawie aktu notarialnego, zgodnie z projektem budowlanym Wnioskodawca dokonał nadbudowy i zmiany konstrukcji dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wymiana była podyktowana tym, że stary 40-letni dach przeciekał (korozja blachy). W podobnym stanie były również rynny i rury spustowe. Więźba dachowa była w dużym stopniu spróchniała, dach nie posiadał żadnych zabezpieczeń przeciw zawilgoceniu w postaci membrany dachowej. Dach był o spadzie dwustronnym, o małym kącie nachylenia, pokryty blachą trapezową. Ponadto był wykonany w taki sposób, że do wewnątrz poddasza przedostawał się wiatr oraz w przypadku śnieżyc śnieg. Powodowało to znaczne ubytki ciepła w domu. Również jego wykonanie utrudniało w sposób właściwy wykonać docieplenie ścian zewnętrznych budynku, co Wnioskodawca planuje zrobić w tym roku. Poddasze było nieużytkowe - strych. Nadbudowa domu i zmiana konstrukcji dachu, zgodnie z projektem, polegała na wymianie więźby dachowej i na podbudowaniu tylko szczytów domu w celu osiągnięcia większego kąta nachylenia dachu wymaganego do pokrycia blachodachówką aluminiową. Dach został również zabezpieczony przed zawilgoceniem membraną dachową, wymienione zostały również rynny i rury spustowe. W dalszym ciągu poddasze jest nieużytkowe, funkcjonuje jako strych.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca nadmienia, że współwłaścicielem domu,  w którym została przeprowadzona inwestycja termomodernizacyjna jest od 2011 r. Jest to budynek jednorodzinny wolnostojący. Przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku zostało zakończone w 2021 r., a wydatki Wnioskodawca poniósł w 2021 r.

Wymiana pokrycia dachowego wiązała się z następującym etapem prac:

-demontaż starego pokrycia dachowego wraz z demontażem więźby dachowej,

-demontaż metalowych rynien i rur spustowych,

-podmurowanie szczytów na dwóch ścianach budynku z wykorzystaniem pustaków typu …,

-wykonanie nowej drewnianej więźby dachowej,

-położenie membrany dachowej oraz blachodachówki aluminiowej,

-wymiana rur spustowych i rynien na plastikowe.

Inwestycja ta była konieczna do przeprowadzenia innych prac termomodernizacyjnych, a mianowicie ocieplenie stropu na strychu, co wcześniej było praktycznie niemożliwe z uwagi na przeciekanie starego dachu. Po dociepleniu stropu znacząco obniżyło się zużycie węgla na ogrzanie budynku. W ubiegłym roku w budynku Wnioskodawca wymienił również okna na 3-szybowe. Konstrukcja starego dachu bardzo utrudniała docieplenie budynku, teraz  po wymianie dachu w tym roku Wnioskodawca dokonał ocieplenia budynku. Wydatki poniesione z opisanymi wymianami Wnioskodawca ponosił w 2021 r., a część w bieżącym. Prace te są ukończone. Wnioskodawca posiada umowę o pracę i otrzymuje roczną informację o dochodach PIT-11 i rozlicza się z Urzędem Skarbowym (PIT-37). Wydatki, które poniósł Wnioskodawca związane z wymianą dachu udokumentowane są fakturami VAT, które są wystawione na Wnioskodawcę przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wydatki te Wnioskodawca chce uwzględnić tylko w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Nie były uwzględniane przy innych ulgach podatkowych.

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego są wydatkami w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia  21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Kwota poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków z wszystkimi przedsięwzięciami termomodernizacyjnymi   nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy koszty poniesione na wymianę pokrycia dachowego Wnioskodawca może odliczyć  w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

W powyższej sprawie Wnioskodawca kontaktował się z właściwym Urzędem Skarbowym oraz Krajową Informacją Skarbową. Z uzyskanych odpowiedzi wynikało,  że najprawdopodobniej ulga termomodernizacyjna na wymienione przedsięwzięcie powinna Mu się należeć. Chcąc mieć pewność nie popełnienia błędu podczas rozliczenia rocznego, Wnioskodawca składa przedmiotowy wniosek.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione koszty związane z wymianą pokrycia dachowego  może On odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, na podstawie ustawy z dnia  26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426,  z późn. zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub  art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia  i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy:

ilekroć w ustawie jest mowa o  budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i  remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku  od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu  w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego,  w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Odliczenie z tytułu ulgi termomodernizacyjnej stosuje się również do przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozpoczętego przed dniem 1 stycznia 2019 r., które zostanie zakończone po dniu 31 grudnia 2018 r., jednak nie później niż w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. W takim przypadku odliczeniu podlegają wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia, w którym upływa okres 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku.

Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży (datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi) określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży przyjmuje się,  że dzień ten przypada na dzień, w którym wystawiono fakturę.

Należy również podkreślić, że w ramach omawianej ulgi odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, poniesione po  dniu 1 stycznia 2019 r.

Stosownie do wcześniejszych ustaleń ˗ zauważyć należy, że Podatnik może skorzystać  z odliczenia m.in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub

c)wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również

d)zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji

– tj.  przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.

Zaznaczyć jednak należy, że przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku  jednorodzinnego. Z  tego  względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i  usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez Podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika m.in. że Wnioskodawca jest współwłaścicielem domu, w którym została przeprowadzona inwestycja termomodernizacyjna od 2011 r. Przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku zostało zakończone w 2021 r., a wydatki Wnioskodawca poniósł w 2021 r. Wnioskodawca dokonał nadbudowy i zmiany konstrukcji dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wymiana była podyktowana tym, że stary 40-letni dach przeciekał (korozja blachy). W podobnym stanie były również rynny i rury spustowe. Więźba dachowa była w dużym stopniu spróchniała, dach nie posiadał żadnych zabezpieczeń przeciw zawilgoceniu w postaci membrany dachowej. Dach był o spadzie dwustronnym, o małym kącie nachylenia, pokryty blachą trapezową. Ponadto był wykonany w taki sposób, że do wewnątrz poddasza przedostawał się wiatr oraz w przypadku śnieżyc śnieg. Powodowało to znaczne ubytki ciepła w domu. Nadbudowa domu i zmiana konstrukcji dachu, zgodnie z projektem, polegała na wymianie więźby dachowej i na podbudowaniu tylko szczytów domu w celu osiągnięcia większego kąta nachylenia dachu wymaganego do pokrycia blachodachówką aluminiową. Dach został również zabezpieczony przed zawilgoceniem membraną dachową, wymienione zostały również rynny i rury spustowe. W dalszym ciągu poddasze jest nieużytkowe, funkcjonuje jako strych.

Stosownie do zadanego pytania, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej (w zeznaniu rocznym za rok 2021) wydatków poniesionych na wymienione we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na wymianie pokrycia dachowego.

Z powyższych względów należy wskazać, że zgodnie (z cytowanym uprzednio) art. 3 pkt 6 ustawy prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest  mowa o  budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Nadbudowa podobnie jak rozbudowa, ma na celu powiększenie kubatury oraz powierzchni użytkowej budynku. Nie zmienia się jednak powierzchnia zabudowy, a wysokość budynku. W nadbudowie nowa część budynku posadowiona jest nie na gruncie, a na istniejącej części obiektu budowlanego.

Wnioskodawca poniósł wydatki na nadbudowę i zmianę konstrukcji dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wymiana pokrycia dachowego wiązała się z demontażem starego pokrycia dachowego wraz z demontażem więźby dachowej, demontażem metalowych rynien i rur spustowych, podmurowaniem szczytów na dwóch ścianach budynku z wykorzystaniem pustaków typu Termobet, wykonaniem nowej drewnianej więźby dachowej, położeniem membrany dachowej oraz blachodachówki aluminiowej, wymianą rur spustowych i rynien na plastikowe.

Skoro więc, przy pokryciu dachówką konieczna była nadbudowa budynku, to poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na wymianę pokrycia dachowego dotyczyły nadbudowy opisanego budynku. Nie można więc uznać, że Wnioskodawca wypełnił przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi do poniesionych w związku z realizacją tego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wydatków.

Wydatki poniesione na opisaną inwestycję, której wykonanie wiązało się nadbudową budynku nie mieszczą się bowiem w zakresie omawianej ulgi.

Wobec powyższego należy wskazać, że poniesione w 2021 r. przez Wnioskodawcę wydatki na wymianę pokrycia dachowego, która związana była z nadbudową i zmianą konstrukcji dachu, nie mieszczą się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie  zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a  jedynie wskazuje ˗ ogólnie ˗ na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest m.in. wymiana pokrycia dachowego. Na  to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu  o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (lub zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej,  czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację  i zebrane dowody. Ewentualna weryfikacja, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach należy do kompetencji innych organów.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku  z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..........., ul. …………, …………... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).