Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2022 r.?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
We wniosku przez „Wnioskodawcę” lub „Spółkę” rozumie się spółkę (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (…), NIP (…).
Przez „ustawę o CIT” rozumie się ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800).
Określenie „ryczałt” lub „ryczałt od dochodów spółek” lub „CIT estoński”, zawarte we wniosku oznaczają sposób opodatkowania określony w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. „ryczałt od dochodów spółek”, potocznie nazywany „estońskim CIT”.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) i posiada siedzibę na terenie Polski oraz jest polskim rezydentem podatkowym.
Wnioskodawca w terminie określonym w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT złożył zawiadomienie o wyborze ryczałtu od dochodów spółek na rok 2022.
Spółka posiada czworo udziałowców, którymi są wyłącznie osoby fizyczne. Jeden z udziałowców spółki – Pan X - (zwany dalej również: „Fundatorem”) jest fundatorem fundacji „Y” (dalej zwaną: „Fundacją”). Fundacja została ustanowiona przez tego wspólnika (Fundatora) oświadczeniem woli wyrażonym w formie aktu notarialnego z dnia 27 sierpnia 2014 roku.
Fundator jest Prezesem Zarządu Fundacji. Fundator jest również członkiem Zarządu Spółki.
Z kolei w dniu 17 września 2014 r. został przyjęty statut Fundacji (zwany dalej: „Statutem”).
Na mocy porozumień Statutu wskazano, że:
-Fundacja nosi nazwę (…) i działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz Statutu;
-Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem;
-Siedzibą Fundacji jest (…);
-Fundacja jest powołana na czas niekreślony;
-Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej;
-Fundacja ma osobowość prawną;
-Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
-Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji;
-Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego - logo;
-Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych;
-Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji;
-Celami Fundacji są:
a)propagowanie (…);
b)wspieranie, integracja i promocja (…);
c)wspieranie (…);
d)rozwijanie (…);
e)działanie na rzecz (…).
-Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
a)powołanie i prowadzenie (…);
b)prowadzenie konferencji i seminariów;
c)organizowanie (…);
d)prowadzenie działalności szkoleniowej i edukacyjnej;
e)przyznawanie stypendiów, nagród, dotacji (…);
f)podejmowanie działalności kulturowo-artystycznej;
g)podejmowanie działalności reklamowej, wydawniczej i informacyjnej;
h)badanie (…);
i)dokonywanie (…).
-Fundacja prowadzi swoją działalność nie dla zysku;
-Fundacja współpracuje z instytucjami państwowymi, stowarzyszeniami, fundacjami i innymi organizacjami społecznymi oraz podmiotami gospodarczymi w celu realizacji celów określonych w Statucie oraz podejmuje współpracę krajową i zagraniczną z osobami fizycznymi i prawnymi wykazującymi zainteresowanie celami Fundacji;
-dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji;
-Organami Fundacji są:
a)Fundator,
b)Rada Fundacji,
c)Zarząd,
-Fundatorem jest Pan X.
-Fundator nie jest organem nadzoru Fundacji.
-Fundator na wniosek Rady Fundacji powołuje i odwołuje członków Zarządu, z tym, że pierwszy skład Zarządu Fundator powołuje samodzielnie.
-Fundator na wniosek Zarządu powołuje i odwołuje członków Rady Fundacji.
-Fundator może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu i Rady Fundacji.
-Fundator osobiście lub przez swojego pełnomocnika reprezentuje Fundację w stosunkach pomiędzy Fundacją a członkami Zarządu i członkami Rady Fundacji jak również pomiędzy Fundacją a Fundatorem.
-Rada Fundacji jest organem opiniującym Fundacji. Do jego kompetencji należą:
a)proponowanie zarządowi fundacji głównych kierunków działania Fundacji,
b)przyjmowanie sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji i informowanie o tym fakcie Fundatora,
c)zatwierdzanie wieloletnich programów i rocznych planów oraz sprawozdań z ich realizacji,
d)przedstawienie Fundatorowi wniosku o powołanie i odwołanie członków Zarządu
e)wyrażenie zgody na przyznanie członkom Zarządu wynagrodzenia z tytułu pełnienia przez nich tej funkcji,
-Rada Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał;
-Uchwały Rady Fundacji zapadają bezwzględną większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy Statutu stanowią inaczej. W przypadku równości głosów, przeważa głos Przewodniczącego;
-Tajne głosowanie przeprowadza się w przypadku, gdy zażąda tego chociażby jeden z członków Rady Fundacji;
-Posiedzenie Rady Fundacji odbywa się nie rzadziej niż raz na rok;
-O dokładnym terminie, miejscu i porządku obrad posiedzenia Rady Fundacji Zarząd zawiadamia Radę Fundacji na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (w przypadku gdy członek Rady Fundacji złoży na piśmie odpowiednie oświadczenie), co najmniej 14 dni przed terminem zebrania;
-Jeżeli wszyscy członkowie Rady Fundacji są obecni na posiedzeniu, może ono podjąć uchwałę i bez formalnego zwołania, jeżeli nikt z obecnych nie wniesie sprzeciwu, ani co do odbycia posiedzenia, ani co do postanowienia co do poszczególnych spraw na porządku obrad;
-W skład Rady Fundacji wchodzi od trzech do jedenastu osób. Fundator ze składu Rady Fundacji wybiera Przewodniczącego.
-Członków Rady Fundacji powołuje i odwołuje Fundator na wniosek Zarządu;
-Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa z chwilą śmierci członka Rady, odwołania przez Fundatora na wniosek Zarządu z uwagi na działanie na szkodę Fundacji lub niewywiązywanie się z obowiązków albo złożenia pisemnej rezygnacji na imię Fundatora;
-W przypadku, gdy w składzie Rady Fundacji będzie mniej niż 3 osoby, Fundator na wniosek Zarządu zobowiązuje się niezwłocznie dokooptować brakujących członków;
-Zarząd składa się z jednego do trzech członków, w tym Prezesa Zarządu;
-Zarząd wykonuje swoje uchwały oraz uchwały Rady Fundacji i Fundatora i jest powoływany przez Fundatora na wniosek Rady Fundacji na okres 3 lat, chyba że postanowienia Statutu stanowią inaczej;
-Członkostwo w Zarządzie wygasa z chwilą śmierci członka Zarządu, odwołania przez Fundatora na wniosek Rady Fundacji z uwagi na działanie na szkodę Fundacji lub niewywiązywanie się z obowiązków albo złożenia pisemnej rezygnacji na imię Fundatora;
-Rezygnacja z członkostwa w Zarządzie następuje na piśmie poprzez jej złożenie na piśmie na imię Fundatora;
-Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu. Pierwszym prezesem Zarządu jest Fundator Fundacji;
-Uchwały Zarządu zapadają na posiedzeniach Zarządu i dla swej ważności wymagają jednomyślności wszystkich członków Zarządu;
-Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz;
-Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji jest uprawniony: w przypadku Zarządu jednoosobowego - każdy z członków Zarządu samodzielnie, w przypadku Zarządu wieloosobowego: każdy z członków Zarządu samodzielnie, z tym że zaciąganie zobowiązań na kwotę przekraczającą (…) wymaga współdziałania wszystkich członków Zarządu;
-Rada Fundacji za pisemną zgodą Fundatora może postanowić, że członkowie Zarządu mogą pełnić swoje funkcje za wynagrodzeniem;
-Do Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Fundatora i Rady Fundacji;
-Pierwszy skład Zarządu zostanie powołany przez Fundatora zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Statutu;
-Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z funduszu założycielskiego wniesionego przez Fundatora oraz darowizn, zapisów, spadków, dotacji, grantów, odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych, dywidend z akcji i udziałów w handlowych spółkach kapitałowych, zysku z udziału w handlowych spółkach osobowych oraz posiadanych ruchomości i nieruchomości;
-W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza;
-Majątek Fundacji przeznaczony jest na realizację statutowych celów Fundacji, służy on także na pokrycie kosztów jej utrzymania;
-Za swoje zobowiązania Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem;
-Zmian w statucie Fundacji dokonuje Fundator na wniosek Rady Fundacji;
-Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów;
-W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Fundator na wniosek Rady Fundacji;
-Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku;
-O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego;
-Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Fundator;
-Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Fundator na wniosek Rady Fundacji;
-Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Fundatora na wniosek Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach.
Statut Fundacji został przyjęty dnia (…) 2014 roku
Fundacja została wpisana do rejestru stowarzyszeń w dniu (…) 2014 r. pod numerem KRS (…).
Organem sprawującym nadzór nad Fundacją jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od momentu założenia Fundacji nie było zmian w Statucie, ani w składzie Zarządu Fundacji. Nie wypłacono również nigdy jakichkolwiek świadczeń Fundatorowi.
Należy wskazać, że gdyby w przyszłości doszło do likwidacji Fundacji i pozostałby jakikolwiek majątek po jej likwidacji, to Fundator nie nabędzie praw do tego majątku.
Spółka nie zamierza dokonywać żadnych transakcji z Fundacją.
Pytanie
Czy Wnioskodawca podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2022 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2022 r.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Wnioskodawca spełnia ww. warunek, gdyż nie posiada praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji.
Z kolei, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo- akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Należy zauważyć, że Fundator, będący jednocześnie wspólnikiem Wnioskodawcy, na podstawie Statutu Fundacji nie posiada żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent Fundacji.
W szczególności przepis art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dotyczy takich praw majątkowych, które wynikają z ufundowania Fundacji lub bycia jej beneficjentem. Świadczy o tym sformułowanie „otrzymanie świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent”. Nie chodzi więc o otrzymanie jakiegokolwiek świadczenia, ale o prawo do otrzymania świadczenia „jako założyciel (fundator)” lub „jako beneficjent”.
Zgodnie ze Statutem Fundacji, Rada Fundacji za pisemną zgodą Fundatora może postanowić, że członkowie Zarządu mogą pełnić swoje funkcje za wynagrodzeniem. Jak wyjaśniono wyżej, takie ewentualne wynagrodzenie dla Prezesa Zarządu Fundacji, którym jest Fundator, nie mieści się w dyspozycji art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Nie ma to jednak większego znaczenia, gdyż jak wskazano w opisie stanu faktycznego, nigdy nie wypłacono jakichkolwiek świadczeń Fundatorowi.
Zgodnie ze Statutem Fundacji, środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Fundatora na wniosek Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach. Z samej treści Statutu wynika zatem, że majątek ten nie będzie przysługiwał Fundatorowi. Jednak w celu uniknięcia wątpliwości należy wskazać, że gdyby w przyszłości doszło do likwidacji Fundacji i pozostałby jakikolwiek majątek po jej likwidacji, to Fundator nie nabędzie praw do tego majątku.
W uzasadnieniu rządowego projektu ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020, poz. 2122), którą wprowadzono ryczałt od dochodów spółek (wówczas tylko kapitałowych), czytamy co następuje: „Regulacje kierowane są do podmiotów o możliwie prostej strukturze udziałowej, tj. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych, których udziałowcami lub akcjonariuszami są wyłącznie osoby fizyczne i które nie posiadają udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel/fundator lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym). Natomiast udziałowiec (akcjonariusz) takiej spółki nie może posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lecz może posiadać udziały, akcje czy ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną”.
Ani cytowane wyżej uzasadnienie, ani Objaśnienia podatkowe z dnia 23 grudnia 2021 r. nie wyjaśniają powodów tak przyjętego rozwiązania. Trudność pogłębia się dodatkowo poprzez fakt, że gdyby spółka opodatkowana ryczałtem dokonywała transakcji z fundacją, z którą jej wspólnik powiązany jest jedynie pośrednio, wówczas taka sytuacja nie wykluczałaby opodatkowania ryczałtem, a jedynie nakładałaby na wspólnika obowiązek dokonania odpowiedniego zgłoszenia (art. 28s ust. 1 ustawy o CIT), a na Spółce ciążyłby obowiązek podatkowy od dochodu z tzw. ukrytych zysków (art. 28m ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy o CIT).
Wydaje się zatem, że celem, jaki przyświecał wprowadzeniu ograniczenia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, było przeciwdziałanie różnego rodzaju optymalizacji podatkowej, jaka mogłaby wyniknąć z faktu dokonywania określonych transakcji między podatnikiem CIT, objętym ryczałtem, a fundacją, w której wspólnik tej spółki posiada określone prawa majątkowe. Można sobie wyobrazić sytuację, w której podatnik podatku CIT opodatkowany ryczałtem przekazuje takiej fundacji darowiznę, która u takiego podatnika jest kosztem bilansowym (a więc podatkowym), zaś dla fundacji stanowi przychód objęty zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jako dochód przeznaczony na cele statutowe. Gdyby w dalszej kolejności beneficjentem takiej fundacji był wspólnik spółki objętej ryczałtem, można byłoby doszukiwać się korzyści podatkowej. Z tego względu za zrozumiałe można uznać dopuszczenie przez ustawodawcę, aby wspólnik spółki opodatkowanej ryczałtem posiadał np. udziały w innych spółkach, przy jednoczesnym zakazie bycia przez niego fundatorem fundacji. Należy jednak ponownie pokreślić, że samo bycie fundatorem fundacji nie stanowi przeszkody do tego, aby dana spółka była objęta ryczałtem; przeszkoda występuje wtedy, gdy wspólnik takiej spółki posiada od fundacji takie prawo majątkowe, które wynikają z bycia fundatorem lub beneficjentem fundacji.
W niniejszej sprawie, zdaniem Wnioskodawcy omawiana sytuacja nie występuje. Z tego względu Spółka skutecznie złożyła oświadczenie o wyborze ryczałtu od dochodów spółek i podlega tej formie opodatkowania od 1 stycznia 2022 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2021 r poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.
Pkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jego wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) i posiada siedzibę na terenie Polski oraz jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca w terminie określonym w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT złożył zawiadomienie o wyborze ryczałtu od dochodów spółek na rok 2022.
Spółka posiada czworo udziałowców, którymi są wyłącznie osoby fizyczne. Jeden z udziałowców spółki – Pan X jest fundatorem Fundacji (…). Fundacja została ustanowiona przez tego wspólnika (Fundatora) oświadczeniem woli wyrażonym w formie aktu notarialnego z dnia (…) 2014 roku. Fundator jest Prezesem Zarządu Fundacji. Fundator jest również członkiem Zarządu Spółki.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy Wnioskodawca podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2022 r.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r (Dz.U z 2020 r. poz. 2167 ze zm.):
Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.
Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów a także proporcji w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.
Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. ze względu na udziałowca będącego fundatorem fundacji. Udziałowiec Wnioskodawcy, pomimo że jest fundatorem fundacji nie posiada bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.
Wnioskodawca spełnia również warunek wynikający z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, ponieważ nie posiada praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji. Jak wskazano w opisie sprawy Spółka nie zamierza dokonywać żadnych transakcji z Fundacją.
Zatem jeżeli Wnioskodawca spełnił pozostałe warunki wynikające z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2022 r.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).