- Czy w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. Spółka ma prawo uwzględnić w ramach korekty wstępnej nadwyż... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.509.2022.1.AR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.509.2022.1.AR

Temat interpretacji

- Czy w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. Spółka ma prawo uwzględnić w ramach korekty wstępnej nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu nad przychodami w informacji o przychodach i kosztach, o której mowa wart. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy CIT i tym samym rozliczyć dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, - Czy poniesione przed 1 stycznia 2023 r. wydatki na zakup towarów (nieruchomości gruntowych), które zostaną sprzedane po 1 stycznia 2023 r. czyli po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka rozliczy dla celów ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT, - Czy Spółka ma prawo stosować opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. pomimo, iż na dzień składania niniejszego wniosku spółka nie zatrudnia pracowników, jednakże zatrudni 3 pracowników przed 1 stycznia 2023 r. i będzie spełniać warunek, o którym mowa wart. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT przez cały okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lipca 2022 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

        - Czy w związku z  wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. Spółka ma prawo uwzględnić w ramach korekty wstępnej nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu nad przychodami w informacji o przychodach i kosztach, o której mowa wart. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy CIT i tym samym rozliczyć dla celów podatku dochodowego od osób prawnych,

        - Czy poniesione przed 1  stycznia 2023 r. wydatki na zakup towarów (nieruchomości gruntowych), które zostaną sprzedane po 1 stycznia 2023 r. czyli po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka rozliczy dla celów ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT,

        - Czy Spółka ma prawo stosować opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. pomimo, iż na dzień składania niniejszego wniosku spółka nie zatrudnia pracowników, jednakże zatrudni 3 pracowników przed 1 stycznia 2023 r. i będzie spełniać warunek, o którym mowa wart. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT przez cały okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Treść  wniosku jest  następująca:

 Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z o.o. z siedzibą na terytorium RP (dalej także Wnioskodawca albo Spółka). Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy. Udziałowcami spółki są wyłącznie osoby fizyczne. Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka jest małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rokiem obrotowym i rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy. Przedmiotem działalności spółki jest sprzedaż kruszywa i piasku.

Spółka nabyła w 2006 r. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, które wprowadziła do ewidencji środków trwałych. Wnioskodawca planuje sprzedać niezabudowane nieruchomości gruntowe na rzecz X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w J. (dalej także kupujący) po dniu 1  stycznia 2023 roku. W tym celu planowane jest zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży w ramach której spółka zobowiąże się do:

 1) przekształcenia praw użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych nabytych przez spółkę w 2006 roku w prawo własności, a następnie sprzedaży prawa własności tych nieruchomości na rzecz kupującego. W tym momencie są to środki trwałe spółki, które dla celów bilansowych zostały całkowicie zamortyzowane, natomiast wydatki na ich nabycie nie stanowiły kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 z zm. - dalej także CIT),

 2) zakupu praw użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, przekształcenia ich w  prawo własności, a następnie sprzedaży prawa własności tych nieruchomości na rzecz kupującego. Stanowić one będą towary spółki,

 3) zakupu prawa własności nieruchomości gruntowych a następnie sprzedaży prawa własności tych nieruchomości na rzecz kupującego. Stanowić one będą towary spółki,

 4) podjęcia prac mających na celu przygotowanie ww. nieruchomości gruntowych do sprzedaży takich jak dokonanie podziału niektórych działek, usunięcie krzewów, usuniecie budynku i rozbiórka obiektów uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, przebudowa instalacji związanej z mediami, uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntów rolnych, ustanowienie służebności, uzyskanie opinii, zapewnienie dostępu do drogi publicznej oraz założenie księgi wieczystej dla niektórych działek.

Spółka planuje przejść od 1 stycznia 2023 r. na zryczałtowany system opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, który uregulowany jest w rozdziale 6b ustawy o  CIT (dalej także ryczałt od dochodów spółek). Spółka planuje złożyć zawiadomienie o  wyborze opodatkowania ryczałtem według ustalonego wzoru do właściwego Naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 31 stycznia 2023 r. W związku z powyższym sprzedaż ww.  nieruchomości gruntowych na rzecz kupującego nastąpi po przejściu spółki na zryczałtowany system opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Niektóre z nieruchomości gruntowych, będące towarami (wymienione powyżej w pkt 2 i 3), zostaną zakupione przez spółkę przed rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Prawa użytkowania wieczystego nabyte w 2006 r. (wymienione powyżej w pkt 1) spółka amortyzowała bilansowo, jednakże odpisy amortyzacyjne od tych praw nie stanowiły na gruncie podatkowym kosztu uzyskania przychodu. W związku z powyższym, spółka przed rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek osiągnie nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 7aa ust. 1 (winno być: ust. 2) pkt 2 ustawy CIT

nad przychodami, o których mowa wart. 7aa ust. 1 (winno być: ust. 1) pkt 1 ustawy CIT W  przypadku nieruchomości gruntowych, które są towarami (wymienione powyżej w pkt 2 i  3), nie powstanie różnica między wynikiem rachunkowym a  podatkowym, gdyż zarówno na gruncie bilansowym jak i podatkowym koszt uzyskania przychodu osiągnięty w związku z zakupem ww. towarów zostanie rozpoznany w tym samym momencie, czyli w momencie ich sprzedaży - po 1 stycznia 2023 r., a więc po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek.

Na ten moment spółka nie zatrudnia pracowników ani nie ponosi miesięcznych wydatków w  kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę. Spółka zamierza zatrudnić co najmniej 3 osoby przed 1 stycznia 2023 r. Przez cały okres stosowania zryczałtowanego systemu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółka będzie zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty. Niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami spółki, co najmniej 300 dni w roku podatkowym.

Mniej niż 50% przychodów spółki pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw.

 f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Spółka nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania ogółu praw i obowiązków w spółce niebędące j osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanyc z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie sporządza sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1ai 1b ustawy o rachunkowości.

Spółka nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa wart. 15c ust. 16 CIT. Spółka nie jest instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o  kredycie konsumenckim. Spółka nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt  34 lub 34a CIT.

Spółka nie jest postawiona w stan upadłości lub likwidacji.

Spółka nie została utworzona:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku w zaokrągleniu do 1000 zł. Przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

   - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

Spółka nie powstała w wyniku podziału albo podziału przez wydzielenie innej spółki.

Spółka nie jest podatnikiem, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

 a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Nanarodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku. W zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy CIT lub

 b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników. Jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

   - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24  miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Spółka jako podatnik nie dokonała ani nie planuje w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Pytania

 1) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka, w związku z  wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. ma prawo uwzględnić w ramach korekty wstępnej nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu nad przychodami w informacji o przychodach i kosztach, o której mowa wart. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy CIT i tym samym rozliczyć dla celów podatku dochodowego od osób prawnych?

 2) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym poniesione przed 1  stycznia 2023 r. wydatki na zakup towarów (nieruchomości gruntowych), które zostaną sprzedane po 1 stycznia 2023 r. czyli po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca rozlicza dla celów ryczałtu od dochodów spółek zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT?

 3) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym spółka ma prawo stosować opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. pomimo, iż na dzień składania niniejszego wniosku spółka nie zatrudnia pracowników, jednakże zatrudni 3 pracowników przed 1 stycznia 2023 r. i będzie spełniać warunek, o którym mowa wart. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT przez cały okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, przechodząc na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. ma prawo uwzględnić w ramach korekty wstępnej nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu nad przychodami w informacji o przychodach i kosztach, o której mowa w art. 7 aa ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i tym samym rozliczyć dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

 1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

 2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

 a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

 b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Stosownie do postanowień art. 7aa ust. 2 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1  stycznia 2022 r., w informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wykazuje się:

 1) przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1 w kwocie odpowiadającej:

 a) przychodom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz

 b) kosztom zaliczonym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, w  latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz

 2) koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, w kwocie odpowiadającej

 a) przychodom zaliczonym do przychodów, o których mowa wart. 12 ust. 1, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz

 b) kosztom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 oraz

 3) dochód z przekształcenia w kwocie odpowiadającej sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z  przepisami o rachunkowości na dzień przekształcenia ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień - w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że podatnik na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zobowiązany jest sporządzić informację o przychodach podatkowych oraz kosztach uzyskania przychodów wynikających z różnic ich ujmowania dla celów podatkowych i rachunkowych. Przychody i  koszty przypisuje się odpowiednio do źródła przychodów z których generowane są te przychody i koszty, tj. albo do zysków kapitałowych albo do dochodów osiągniętych z innych źródeł przychodów.

Jak wskazuje przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r., celem korekty wstępnej przychodów i kosztów jest wyeliminowanie

- podwójnego opodatkowania tych samych przychodów,

- możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych przychodów,

- podwójnego odliczenia tych samych kosztów,

- możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych kosztów,

Przewodnik ten stanowi ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienie podatkowe), o których mowa wart. 14a§ 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2020 r. poz. 1325 ze zm.)

Dzięki wskazanemu rozliczeniu przychodów i kosztów podatnik dokona ujednolicenia swoich rozliczeń podatkowych i rachunkowych. Gdyż po wyborze ryczałtu od dochodów spółek przychody i koszty podatnika ustalane dla celów rachunkowych staną się również kategoriami podatkowymi.

Korekta powinna mieć zastosowanie do różnic przejściowych między wynikiem finansowym a podatkowym podatnika, w ten sposób podatnik ujednolici swoje rozliczenia podatkowe i  rachunkowe, gdyż po wyborze ryczałtu, jego przychody i koszty ustalane dla celów rachunkowych staną się również kategoriami podatkowymi.

Należy zauważyć, że zwiększenie przychodów lub kosztów uzyskania przychodów (korekta wstępna), zgodnie z art. 7aa ustawy o CIT nie odnosi się do konkretnego momentu w czasie, w którym takie różnice powstały, lecz dotyczy wszelkich kategorii. Które mają aktualny charakter. Zatem nie będzie wymagać przedmiotowej korekty transakcja już zakończona, np. transakcja pożyczki udzielonej i spłaconej z odsetkami kilka lat temu, czy zamortyzowanego już (tak dla celów podatkowych jak i rachunkowych) środka trwałego. Różnice należy jednak uwzględniać narastająco - oznacza to, że nie odnoszą się one jedynie do różnic (np. z  wysokości odpisów amortyzacyjnych) powstałych w roku bezpośrednio poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem lecz do wszystkich poprzednich lat podatkowych (np. od dnia rozpoczęcia amortyzacji danego środka trwałego), w których dana operacja była rejestrowana w księgach rachunkowych lub dla celów podatkowych.

Wówczas w kosztach podatkowych (w rozliczeniu za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem) rozliczona różnica między amortyzacją podatkową i  rachunkową w efekcie doprowadzi do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów wyższej kwoty amortyzacji (wynikającej z przyjętej dla celów rachunkowych).

Spółka amortyzowała bilansowo prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych nabytych w 2006 r., jednakże odpisy amortyzacyjne od tych praw nie stanowiły na gruncie podatkowym kosztu uzyskania przychodu. Koszt uzyskania przychodu może być rozpoznany w momencie sprzedaży nieruchomości gruntowych, czyli w przypadku wnioskodawcy nastąpi to po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek - po 1 stycznia 2023 r. W  związku z powyższym spółka przed rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek osiągnie nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 7aa ust. 1 (winno być: ust. 2) pkt 2 ustawy CIT, nad przychodami, o których mowa w art. 7aa ust. 1 (winno być: ust. 2) pkt 1 ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka powinna mieć prawo do uwzględnienia w informacji o  przychodach i kosztach, o której mowa wart. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy CIT nadwyżki kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 2 ustawy CIT, nad przychodami, o  których mowa wart. 7aa ust. 2 pkt 1 ustawy CIT i tym samym rozliczyć tę nadwyżkę dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Brak takiej możliwości powoduje nieuwzględnienie w rozliczeniu podatkowym kosztów związanych z zakupem prawa użytkowania wieczystego, co jest sprzeczne z celem przepisów o rozliczeniu korekty wstępnej. W ten sposób spółka nie będzie mogła ujednolicić swoich rozliczeń podatkowych i  rachunkowych. Podatnik, pomimo poniesienia znaczących wydatków na zakup prawa użytkowania wieczystego, nie miałby nigdy prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów i pomniejszenia tym samym podstawy opodatkowania, co byłoby niezgodne z  art. 7 ust. 1 i 2 i art. 15 ust. 1 ustawy CIT, które uprawniają podatnika do pomniejszania podstawy opodatkowania o kwotę wydatków pod warunkiem, że wydatek ten można uznać za koszt uzyskania przychodu, czyli koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i który nie został wymieniony wart. 16 ust. 1 ustawy CIT. Celem wprowadzenia przez ustawodawcę systemu estońskiego do polskiego prawa było zapewnienie podatnikom pewnego rodzaju preferencji podatkowej pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek. Odmówienie podatnikowi rozliczenia tak wysokich kosztów, zarówno w podatku dochodowym, jak i w ryczałcie od dochodów spółek byłoby sprzeczne z celem tej instytucji i jednocześnie wbrew podstawowemu prawu przedsiębiorcy, do pomniejszania podstawy opodatkowania o koszt uzyskania przychodu.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione przed 1 stycznia 2023 r. wydatki na zakup towarów (nieruchomości gruntowych), które zostaną sprzedane po 1 stycznia 2023 r. czyli po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca rozlicza dla celów ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

 1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w  jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

 2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

 3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

 4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w  drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z  tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części,

 5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem

 6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Wnioskodawca planuje sprzedać niezabudowane nieruchomości gruntowe na rzecz kupującego po dniu 1 stycznia 2023 r. czyli po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Niektóre nieruchomości gruntowe zostaną zakupione i zakwalifikowane jako towar przed rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a więc przed 1 stycznia 2023 r. W ocenie Wnioskodawcy, nie powstanie różnica między wynikiem rachunkowym a podatkowym, gdyż zarówno na gruncie bilansowym jak i podatkowym, koszt uzyskania przychodu osiągnięty w związku z zakupem towarów zostanie rozpoznany w  tym samym momencie czyli w momencie ich sprzedaży - po 1 stycznia 2023 r., a więc po rozpoczęciu przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek. Transakcja ta nie podlega ujęciu w ramach korekty wstępnej w informacji o przychodach i kosztach, o której mowa w art 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, gdyż w przypadku tej transakcji nie ma konieczności ujednolicenia wyniku bilansowego i podatkowego cały zysk ze sprzedaży nieruchomości gruntowych zostanie osiągnięty już po rozpoczęciu stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, dlatego Wnioskodawca będzie obowiązany rozliczyć go dla celów ryczałtu od dochodów spółek. Koszt podatkowy i bilansowy zakupu towaru powstanie w okresie stosowania ryczałtu od dochodów spółek, dlatego nie może zostać rozliczony w okresie, kiedy wnioskodawca nie stosował tzw. systemu estońskiego. Jak wynika z art 26m ust. 1 ustawy CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem Koszt zakupu ww. towarów wpłynie na osiągnięty po 1 stycznia 2023 r zysk netto spółki, ustalony zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z. 2021 r. poz.  217 ze zm.), tym samym na dochód podlegający opodatkowaniu ryczałtem zgodnie z  art. 28m ust. 1 ustawy CIT. W związku z powyższym Wnioskodawca koszt ten rozliczy dla celów ryczałtu od dochodów spółek zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT po 1 stycznia 2023 r., pod warunkiem, że spełni również inne przesłanki przewidziane w tym przepisie, czyli np. gdy zysk ten zostanie uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom.

Ad. 3.

W ocenie Wnioskodawcy, spółka ma prawo stosować opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. pomimo, iż na dzień składania niniejszego wniosku spółka nie zatrudnia pracowników, jednakże zatrudni 3 pracowników przed 1 stycznia 2023 r. i będzie spełniać warunek, o którym mowa w art 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy CIT przez cały okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, jednym z warunków opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest by podatnik:

 a) zatrudniał na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym lub

 b) ponosił miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawę umowy innej niż umowa o pracę, co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z  dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Na ten moment spółka nie zatrudnia pracowników, ani nie ponosi miesięcznie wydatków w  kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę. Spółka zamierza zatrudnić co najmniej 3 osoby przed 1 stycznia 2023 r. przez cały okres stosowania zryczałtowanego systemu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka będzie zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami spółki, co najmniej 300 dni w roku podatkowym

Z art 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy CIT nie wynika, iż warunek określony w tym przepisie należy spełnić w roku poprzedzającym stosowanie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w związku z powyższym spółka aby stosować opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. nie ma obowiązku w 2022 r zatrudniać co najmniej 3 pracowników lub ponosić miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę. Spółka nie ma również obowiązku spełnienia warunku minimalnego zatrudnienia na moment rozpoczęcia stosowania sytemu estońskiego, wystarczy, że spółka spełni warunek określony art 28j ust 1 pkt 3 lit. a ustawy CIT w latach podatkowych, w których stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek oraz spełni pozostałe warunki od których ustawodawca uzależnia stosowanie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Zatem wystarczy że spółka będzie zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami spółki co najmniej 300 dni w latach podatkowych w których stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Ponadto trzeba zwrócić uwagę, iż instytucja tzw. CIT estońskiego nakierowana jest na zachęcenie podatnika do zatrudniania pracowników na umowę o pracę, która jest stabilną formą zatrudnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy regulujące ryczałt od dochodów spółek wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o  podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123) i  weszły w życie z dniem 1  stycznia 2021 r., wprowadzając nowy reżim opodatkowania w  podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe przepisy, umieszczone w rozdziale 6b  ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zmienione ustawą z dnia 29  października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”).

Ad. 1-2

W myśl art. 7aa ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: ustawa o CIT),

Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

 1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

 a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

 b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zgodnie natomiast art. 7aa ust. 2 ww. ustawy,

W informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wykazuje się:

1) przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1, w kwocie odpowiadającej:

a)przychodom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do przychodów, o których mowa w art.  12 ust. 1, oraz

b)kosztom zaliczonym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz

2) koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, w kwocie odpowiadającej:

a)przychodom zaliczonym do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz

b)kosztom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, oraz

3)dochód z przekształcenia w kwocie odpowiadającej sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień - w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Art. 7aa ust. 3 ustawy o CIT stanowi natomiast, że

Przepisów ust. 2 pkt 1 i 2 nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem tych przychodów i  kosztów, które podlegają rozliczeniu w innych terminach lub okresach zgodnie z przepisami o  rachunkowości.

Zgodnie z art. 7aa ust. 4 ww. ustawy,

W zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek podatnik:

 1) wykazuje przychody oraz koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1;

 2) wykazuje dochód z przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, oraz ustala podatek należny od tego dochodu według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1;

Z przytoczonych przepisów wynika, że podatnik na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zobowiązany jest sporządzić informację o przychodach podatkowych oraz kosztach uzyskania przychodów wynikających z różnic ich ujmowania dla celów podatkowych i rachunkowych. Przychody i  koszty przypisuje się odpowiednio do źródła przychodów, z których generowane są te przychody i koszty, tj. albo do zysków kapitałowych albo do dochodów osiągniętych z innych źródeł przychodów.

Efektem korekty wstępnej przychodów i kosztów jest wyeliminowanie:

- podwójnego opodatkowania tych samych przychodów,

- możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych przychodów,

- podwójnego odliczenia tych samych kosztów

- możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych kosztów.

Dzięki wskazanemu rozliczeniu przychodów i kosztów podatnik dokonuje ujednolicenia swoich rozliczeń podatkowych i rachunkowych, gdyż po wyborze ryczałtu od dochodów spółek przychody i koszty podatnika ustalane dla celów rachunkowych staną się również kategoriami podatkowymi.

Jak wynika z art 7aa ust. 3 ustawy o CIT przepisów ust. 2 pkt 1-2 nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem tych przychodów i kosztów, które podlegają rozliczeniu w innych terminach lub okresach zgodnie z przepisami o rachunkowości. Celem tego przepisu jest wskazanie, iż korekta wstępna przychodów dotyczy tych kategorii, które są rozpoznawane dla celów podatkowych (wg zasad ogólnych CIT).

Przepis art. 7aa ustawy o CIT w zakresie korekty wstępnej będzie mieć zatem zastosowanie do takich kategorii jak np. odsetki, które podlegają rozliczeniu również na podstawie art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ale w innym terminie lub okresie niż wskazuje art. 12 ust. 4 czy art. 15 i 16 ustawy o CIT. Przykładowo odsetki, co do zasady, podlegają rozliczeniu w dochodzie podatkowym na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT ale dopiero w momencie, kiedy zostaną faktycznie otrzymane. Fakt ich naliczenia (bez uregulowania) pozostaje obojętny podatkowo na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 2 oraz art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT.

Zwiększenie przychodów lub kosztów uzyskania przychodów nie będzie miało zastosowania w sytuacji, gdy dana kategoria jest różnicą o charakterze trwałym. Takie różnice wynikają z  nieuznawania danej kategorii za przychód lub koszt na podstawie przepisów o  rachunkowości. Przykładowo nie będą podlegały rozliczeniu w korekcie wstępnej przychody wyłącznie podatkowe, np. przychody z nieodpłatnych świadczeń.

Na taki przejściowy charakter przedmiotowych różnic wskazuje brzmienie przepisów objętych art. 7aa ustawy o CIT, które odwołują się do braku "dotychczasowego" uwzględnienia danej kategorii w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z  przepisami o  rachunkowości.

Informacje, o której mowa w art. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, sporządza się za każdym razem, gdy podatnik przystępuje do ryczałtu od dochodów spółek, chyba że rok rozpoczęcia przez niego działalności jest pierwszym rokiem opodatkowania w tym systemie (z wyjątkiem rozpoczęcia działalności po restrukturyzacji).

Zwiększenie przychodów lub kosztów uzyskania przychodów (korekta wstępna) zgodnie z  art. 7aa ustawy o CIT nie odnosi się do konkretnego momentu w czasie, w którym takie różnice powstały, lecz dotyczy wszelkich kategorii, które mają aktualny charakter. W  Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r. wskazano przykładowo, że nie będzie wymagać przedmiotowej korekty transakcja już zakończona, np. transakcja pożyczki - udzielonej i  spłaconej z odsetkami kilka lat temu, czy zamortyzowanego już (tak dla celów podatkowych jak i rachunkowych) środka trwałego. Różnice należy jednak uwzględniać narastająco - oznacza to, że nie odnoszą się one jedynie do różnic (np. z  wysokości odpisów amortyzacyjnych) powstałych w roku bezpośrednio poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem, lecz do wszystkich poprzednich lat podatkowych (np. od dnia rozpoczęcia amortyzacji danego środka trwałego), w których dana operacja była rejestrowana w księgach rachunkowych lub dla celów podatkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje przystąpić do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r.

Spółka nabyła w 2006 r. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, które wprowadziła do ewidencji środków trwałych i amortyzowała bilansowo, jednakże odpisy amortyzacyjne od tych praw nie stanowiły dla Spółki na gruncie podatkowym kosztu uzyskania przychodu. Spółka planuje także zakupić kolejne prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych. Ponadto Spółka zamierza przekształcić nabyte prawa wieczystego używania nieruchomości, w tym nabyte w 2006 r. – w prawa własności. Następnie Spółka zamierza sprzedać ww. nieruchomości gruntowe. Sprzedaż ww. nieruchomosci gruntowych nastąpi po przejściu Spółki na rozliczenie w formie ryczałtu od dochodów spółek. Nieruchomości gruntowe,nabyte wyłącznie w celu odsprzedaży a zatem będące towarami, zostaną zakupione przez Spółkę jeszcze przed rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r. Spółka ma prawo uwzględnić w ramach korekty wstępnej nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu nad przychodami w informacji o przychodach i kosztach, o której mowa wart. 7aa ust. 1 pkt 1 ustawy CIT i tym samym rozliczyć dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16c ustawy CIT,

Amortyzacji nie podlegają:

 1) grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,

 2) budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe,

2a) budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

 3) dzieła sztuki i eksponaty muzealne,

 4) wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony w art. 16b ust. 2 pkt 2 i 2a,

 5) składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono albo zaprzestano tej działalności

- zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Z kolei w myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

   - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i  prawnych, bez względu na czas ich poniesienia;

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o  rachunkowości (Dz. U z 2021 poz. 217 ze zm.),

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego.

Jak stanowi art. 32 ww. ustawy,

Odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie - nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru, z ewentualnym uwzględnieniem przewidywanej przy likwidacji ceny sprzedaży netto pozostałości środka trwałego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo użytkowania wieczystego gruntu, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy o rachunkowości, zalicza się do środków trwałych. Dla celów bilansowych podlega ono amortyzacji według zasad określonych w art. 32 ustawy o  rachunkowości. Oznacza to, że odpisów amortyzacyjnych od takiego prawa dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Jednocześnie z przepisów ustawy CIT wyraźnie wynika, że dla potrzeb podatkowych prawo wieczystego użytkowania gruntu nie podlega amortyzacji. Wydatki na nabycie tego prawa mogą zostać ujęte w kosztach uzyskania przychodów dopiero w razie jego odpłatnego zbycia.

Spółka powinna zatem wykazać w rozliczeniu za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem jako koszt uzyskania przychodu w myśl art. 7aa ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy CIT dokonane dla celów bilansowych odpisy amortyzacyjne od wskazanych we wniosku praw wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych, nabytych w 2006 r. Wynika to z  faktu, że Wnioskodawca dla celów bilansowych zaliczył do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od ww. praw, które dla celów podatkowych nie podlegały amortyzacji. Koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych Wnioskodawca mógłby   zatem dopiero wykazać w momencie sprzedaży ww. praw. Tymczasem do wskazanej sprzedaży dojdzie w momencie kiedy Spółka będzie już w systemie estońskiego CIT, w  którym to kategoria kosztu podatkowego nie istnieje.

Skoro wydatki na nabycie prawa wieczystego użytkowania nie są zaliczane do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów to nie może w tej sytuacji mieć zastosowania przepis art. 7aa ust. 3 ustawy CIT, z którego wynika, że przepisu art. 7aa ust. 2 pkt 1  i pkt 2 ustawy CIT nie stosuje się do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Powstaje zatem w tym przypadku różnica przejściowa między wynikiem finansowym a  podatkowym, która powinna być rozliczona przed wejściem w ryczałt.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 należało zatem uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest również kwestia ustalenia czy poniesione przed 1 stycznia 2023 r. wydatki na zakup towarów (nieruchomości gruntowych), które zostaną sprzedane po 1 stycznia 2023 r. czyli po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca winien rozliczyć dla celów ryczałtu od dochodów spółek zgodnie z  art. 28m ust. 1 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT,

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

 1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

 2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

 3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

 4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

 5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

 6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Rozpatrując moment zaliczenia określonych wydatków do kosztów podatkowych, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Natomiast, pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku                                    z konkretnymi przysporzeniami podatnika – brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

  - bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód – potrącane na podstawie art. 15 ust. 4, ust. 4b-4c ustawy o CIT,

   - inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie – potrącane na podstawie art. 15 ust. 4d-4e ww. ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy o CIT,

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy CIT,

koszty pośrednie są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Jednocześnie jak wskazano już wcześniej, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy CIT, wydatki na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, zaktualizowane zgodnie z  odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są kosztem uzyskania przychodów dopiero w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i  prawnych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zakupione przed 1 stycznia 2023 r. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, które przekształcone zostaną docelowo w prawa własności ww. nieruchomości stanowić będą towar handlowy w działalności Wnioskodawcy. W opisanej sytuacji nie znajdzie zatem zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy CIT, albowiem prawa, o których mowa we wniosku, stanowić będą towary handlowe a nie wartości niematerialne i prawne lub środki trwałe.

Zrealizowanie celu gospodarczego Spółki, to jest uzyskanie przychodu ze sprzedaży towarów handlowych jakimi będą docelowo prawa własności nieruchomości gruntowych, uzależnione jest od poniesienia wydatków na ich nabycie. W opisanych we wniosku okolicznościach koszty poniesione przez Wnioskodawcę, tj. m.in. wydatki na zakup prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych stanowić będą dla celów podatkowych bezpośrednie koszty uzyskania przychodu rozliczane na zasadach ogólnych w momencie sprzedaży prawa własności tych nieruchomości gruntowych.

Wskazane we wniosku prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych (które zostaną następnie przekształcone w prawa własności ww. nieruchomości), nabyte przed 1  stycznia 2023 r. celem dalszej odsprzedaży, z uwagi na to, że stanowić będą towar handlowy, nie będą dla celów bilansowych podlegały amortyzacji na zasadach określonych dla środków trwałych. Wydatki na nabycie ww. praw wykazane zostaną w  wyniku finansowym jako koszt uzyskania przychodu, w  momencie ich sprzedaży.

W omawianej sytuacji w związku z wyborem przez Wnioskodawcę z dniem 1 stycznia 2023 r. opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek nie dojdzie więc do powstania różnicy przejściowej, w związku z odmiennym ujęciem wydatków na nabycie wskazanych „towarów handlowych” (nieruchomości gruntowych) dla celów bilansowych i  podatkowych.

Skoro zatem przychód związany ze sprzedażą nabytych przed 1 stycznia 2023 r. towarów handlowych powstanie po 1 stycznia 2023 r. a zatem w okresie kiedy Wnioskodawca rozliczać się będzie już według zasad tzw. estońskiego CIT i w tym samym momencie rozpoznane zostaną koszty związane z nabyciem ww. towarów handlowych to zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wskazane koszty będą rozliczane dla celów ryczałtu od dochodów spółek zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT, tj. będą wpływały na wysokości zysku netto Spółki wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem.

Ad. 3

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1) (uchylony)

 2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

 f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl natomiast art. 28j ust. 3 ww. ustawy,

 W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

 1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

 2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, oraz w związku z wypłatą tego wynagrodzenia na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Podatnik, aby móc wybrać ryczałt jest zobowiązany jest łącznie spełnić w każdym okresie opodatkowania ryczałtem warunki określone w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2-6.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że na moment złożenia wniosku Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników ani nie ponosi miesięcznych wydatków w  kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę. Spółka zamierza zatrudnić co najmniej 3 osoby przed 1 stycznia 2023 r. Przez cały okres stosowania zryczałtowanego systemu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych Spółka będzie zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami spółki, co najmniej 300 dni w roku podatkowym.

Przedmiotem watpliwosci Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia czy w opisanej sytuacji Spółka będzie spełniać warunek, o którym mowa wart. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT przez cały okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że aby skorzystać z ryczałtu od dochodu spółek podatnik powinien zatrudniać na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na etaty w  pełnym wymiarze czasu pracy), nie mniej niż 3 pracowników niebędących wspólnikami, co najmniej przez okres 300  dni roku podatkowego. W przypadku, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z  rokiem kalendarzowym – okres 300 dni podlega proporcjonalnemu dostosowaniu.

Do minimalnego poziomu zatrudnienia wlicza się zarówno osoby fizyczne, które podatnik zatrudniał przed przystąpieniem do Ryczałtu od dochodów spółek jak i osoby, które zostały zatrudnione przez podatnika już w trakcie opodatkowania Ryczałtem.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w  pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek dotyczący zatrudnienia na podstawie umowy o pracę uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia co najmniej 1 osobę fizyczną w  przeliczeniu na pełne etaty, przez okres wskazany w tym przepisie, tj. co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.

Do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się wspólników tego podatnika.

W kolejnych latach, tj. począwszy od drugiego roku opodatkowania ryczałtem, mały podatnik zobowiązany jest już w pełni spełniać warunek dotyczący zatrudnienia. Dotyczy to zarówno zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie innej umowy.

Biorąc pod uwagę powyższe zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że Spółka ma prawo stosować opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2023 r pomimo, iż na dzień składania niniejszego wniosku spółka nie zatrudnia pracowników, bowiem zatrudni 3  pracowników przed 1 stycznia 2023 r. i będzie spełniać warunek, o którym mowa w art 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy CIT przez cały okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie wskazanym w sformułowanych przez Państwa we wniosku pytaniach.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

       - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).