Czy za transakcję jednorazową należy uznać pojedyncze zakupy dokonywane pod konkretne zlecenie klienta, w przypadku zapłaty kartą płatniczą na rachune... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.533.2022.4.ES

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.533.2022.4.ES

Temat interpretacji

Czy za transakcję jednorazową należy uznać pojedyncze zakupy dokonywane pod konkretne zlecenie klienta, w przypadku zapłaty kartą płatniczą na rachunek spoza Białej listy, Spółka nie będzie zobowiązana do wyłączenia z KUP na podstawie art.15d.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest  prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek (z 1 sierpnia 2022 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy za transakcję jednorazową należy uznać pojedyncze zakupy dokonywane pod konkretne zlecenie klienta w danym sklepie przez Szopera, a w efekcie w przypadku zapłaty kartą płatniczą za takie zakupy na rachunek spoza tzw. Białej Listy (tj. wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT) Spółka nie będzie zobowiązana do wyłączania tak opłaconego wydatku z kosztów podatkowych na podstawie art. 15d Ustawy CIT

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym siedzibę działalności gospodarczej na terenie Polski.

Spółka będzie prowadziła działalność w zakresie nabywania i odsprzedaży towarów na rzecz swoich klientów, głównie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Spółka będzie występowała jako podmiot nabywający towary we własnym imieniu i na własną rzecz oraz będzie te towary sprzedawała klientom. Spółka będzie działała z wykorzystaniem platformy internetowej oraz aplikacji mobilnej (dalej: Serwis), na których jej klienci będą mieli dostęp do ofert i produktów różnych sieci sklepowych. W planowanym modelu Spółka będzie we własnym imieniu i na własną rzecz dokonywała zakupów w określonej sieci sklepów (zakupy będą dokonywane zgodnie z zamówieniem klienta), a następnie zakupione towary będą sprzedawane klientowi.

Co istotne, w planowanym modelu działania:

1.Spółka będzie nabywała towary we własnym imieniu i na własną rzecz;

2.Spółka będzie decydowała o tym, z jakimi kontrahentami będzie współpracowała oraz jakiego rodzaju towary będą się znajdowały w jej ofercie sprzedaży;

3.Spółka będzie ustalała warunki współpracy z dostawcami i klientami;

4.do momentu dostarczenia towaru klientowi Spółka będzie ponosiła odpowiedzialność za towar i ryzyko związane z jego uszkodzeniem, zniszczeniem czy zagubieniem - ryzyka związane z towarem przechodzą na klienta w momencie dostarczenie mu towarów;

5.wszelkie reklamacje czy roszczenia związane z wadami towarów będą kierowane do Spółki i rozpatrywane przez Spółkę (po rozpatrzeniu reklamacji Spółka zdecyduje, czy zwróci klientowi pieniądze, czy też np. udziela mu rabatu na kolejne zakupy).

Poniżej opisano mechanizm działalności w planowanym modelu.

Transakcje z klientami Spółki

Transakcje z klientami będą realizowane na podstawie regulaminu opracowanego przez Spółkę - zamówienia towarów z wykorzystaniem Serwisu będzie równoznaczne z akceptacją jego postanowień. Transakcje z klientami Spółki będą realizowane za pośrednictwem Serwisu (…) udostępnianego przez Spółkę. Transakcje będą realizowane w następujący sposób: klient, chcąc skorzystać z możliwości zrobienia zakupów i ich dostarczenia przez Spółkę zobowiązany będzie utworzyć konto w Serwisie. Po zalogowaniu się, poprzez Serwis, będzie miał dostęp do aktualnej oferty towarów: klient będzie mógł wybrać towarami jakiego sklepu (jakiej sieci) jest zainteresowany i dodać wybrane towary do swojego koszyka zakupowego (np. będzie wybierał, że chce kupić towary ze sklepu XYZ, klikając na ten sklep będzie się uruchamiała możliwość przeglądania towarów dostępnych w tym sklepie oraz możliwość ich dodania do koszyka zakupowego klienta). Po dokonaniu wyboru produktów klient będzie dokonywał za nie zapłaty - Spółka udostępni w Serwisie możliwość dokonania płatności Online (aktualnie zapłata może zostać dokonana kartą płatniczą, przelewem elektronicznym m.in. Blikiem lub kartą kredytową). Klient nie będzie miał możliwości zapłaty gotówką. Klient, poza wartością zakupów, będzie także co do zasady obciążany kosztem ich dostawy - opłata z tego tytułu będzie doliczana do kwoty należnej Spółce z tytułu zamówionych towarów. Klienci będą dokonywać wpłaty na poczet wybranych towarów powiększonej o nadwyżkę, która ma zabezpieczać ewentualne różnice w transakcji (np. gdy klient zamówił określony towar, który nie jest dostępny, w związku z czym Kurier wybiera z oferty sklepu droższy/tańszy zamiennik towaru). W przypadku klientów posiadających abonament (zryczałtowana, stała np. miesięczna lub roczna opłata za dostawy, niezależna od ich ilości) albo korzystających z promocji „darmowej dostawy” taka opłata może nie być doliczana.

Klientami Spółki w zdecydowanej większości będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, sporadycznie klientami mogą być podmioty prowadzące działalność (podatnicy VAT).

Spółka będzie udzielała swoim klientom różnego rodzaju rabatów (np. w formie tzw. cash backu - zwrot określonej kwoty z tytułu zakupu wybranych towarów lub rabat na zakup określonego towaru), jak również będzie stosowała zachęty w postaci przekazania klientowi kodu z rabatem do wykorzystania na kolejne zakupy. Spółka planuje też przekazywanie produktów w ramach dokonanych przez klienta zakupów (np. przy zakupie określonej ilości towarów klient będzie otrzymywał od Spółki dodatkową jednostkę tego towaru lub towar innego rodzaju).

Realizacja zakupów przez Szopera

Po zakończeniu przez klienta zakupów w Serwisie (tj. wyborze towarów i opłaceniu zakupów) zlecenie będzie przypisywane odpowiedniej osobie do realizacji. Zakupy będą realizowane i dostarczane przez tzw. szoperów (dalej: Szoper, Kurier) czyli osoby fizyczne związane ze Spółką umową zlecenia bądź współpracujące ze Spółką w oparciu o umowę o współpracę (osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą).

Każde zlecenie zakupowe będzie przypisywane określonemu Szoperowi w celu jego realizacji.

Spółka udostępni Szoperowi specjalną kartę płatniczą, która będzie przez Spółkę zasilana kwotą adekwatną do wartości zamówienia klienta (wartość środków udostępnionych na karcie nieznacznie przewyższać będzie wartość zamówienia klienta - na wypadek, gdyby w sklepie okazało się, że Szoper musi zakupić droższy zamiennik towaru wybranego przez klienta, bo pierwotnie zamówionego towaru akurat nie ma w sklepie lub też np. w przypadku towarów na wagę nabędzie nieco większą jego ilość np. zamiast 1 kg ziemniaków - 1,1 kg). Szoper po dokonaniu zakupów udaje się do kasy, płaci udostępnioną przez Spółkę specjalną kartą płatniczą za towary i dostarcza je klientowi pod wskazany przez niego przy składaniu zamówienia adres.

Może się zdarzyć (choć zdaniem Spółki będą to sytuacje sporadyczne), że np. w wyniku awarii terminala płatniczego Kurier będzie dokonywał płatności za zakupy w gotówce (Spółka nie wyposaża Szoperów w gotówkę, będą to środki własne Szopera, Spółka następnie dokona zwrotu tych wydatków na rzecz Szopera). Ta okoliczność nie ma jednak wpływu na realizację zamówienia przez Szopera.

Możliwe są również sytuacje, w których kompletowaniem towaru zgodnego z zamówieniem w danym sklepie będzie się zajmowała osoba inna niż Szoper - osoba ta będzie działać w oparciu o umowę o współpracy zawartą ze Spółką, bądź sklepem. W takim wariancie osoba ta będzie kompletowała zamówienie, dokonywała jego opłaty kartą płatniczą zasiloną środkami przez Spółkę i umieszczała towar w wyznaczonym w sklepie miejscu. Następnie Szoper będzie odbierał towar i dostarczał go do klienta.

Ponieważ w planowanym modelu Spółka będzie we własnym imieniu i na własną rzecz dokonywała zakupów w określonej sieci sklepów (zakupy będą dokonywane zgodnie z zamówieniem klienta), nabywcą wskazanym na fakturach zakupu będzie Spółka. Na fakturach uproszczonych będzie widniał numer VAT Spółki.

Rozliczenie płatności dokonywanych przez klientów na rzecz Spółki

Zapłata na rzecz Spółki za zakupiony przez klientów towar jest dokonywana z udziałem pośredników (dalej: Operatorzy). W tym przypadku, klient dokonuje zapłaty na rzecz Spółki, ale na rachunek Operatora. Każdy z Operatorów w ustalonym ze Spółką terminie dokonuje przelewu otrzymanych środków na konto Spółki. Operatorzy przekazują środki Spółce partiami, po kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy złotych. Do momentu przekazania środków na konto Spółki, Spółka nie ma możliwości dysponowania nimi; rachunek Operatora, na który środki przelewają klienci Spółki nie jest własnością X. Spółka staje się właścicielem środków i ich dysponentem dopiero w momencie ich otrzymania na własny rachunek bankowy od Operatora.

Współpraca z poszczególnymi Operatorami różni się sposobem pobierania środków pieniężnych od klientów oraz częstotliwością i momentem ich przekazania Spółce W przypadku współpracy z pierwszym z Operatorów (dalej: Operator 1) Operator 1 pobiera środki pieniężne z konta klienta po złożeniu przez niego zamówienia i przechowuje je na swoim koncie do momentu wypłaty Spółce. Aktualnie wypłaty są dokonywane na rzecz Spółki przez Operatora 1 co drugi dzień z wyłączeniem weekendów. Operator 1 przekazuje Spółce wszystkie środki pobrane od klientów od momentu dokonania ostatniej wypłaty bez względu na to, czy Spółka dokonała już dostawy. Sporadycznie płatności są realizowane przez klientów bezpośrednio na bieżący rachunek bankowy Spółki (np. w sytuacji, gdy z niewyjaśnionych przyczyn Operator 1 nie pobiera środków, a Spółka przyjmuje zlecenie do realizacji).

W przypadku, współpracy z drugim z operatorów (dalej: Operator 2), Operator 2 po złożeniu przez klienta zamówienia blokuje środki pieniężne na jego rachunku bankowym. Następnie po dokonaniu dostawy przez Spółkę i pobraniu środków z rachunku bankowego klienta, Operator 2 przekazuje je Spółce na jej rachunek bankowy w terminie 3 dni.

W efekcie przyjętego rozwiązania zdarzyć się mogą sytuacje, iż w ramach danej płatności od Operatora 1, która obejmuje kilka tysięcy płatności od klientów, Spółka otrzyma zapłatę za dostawy, które będzie realizowała dopiero dnia następnego (i tych przypadków dotyczy wątpliwość Spółki). Jednocześnie, co już zostało po części wskazane powyżej, podkreślić należy, że klienci będą dokonywać wpłaty na poczet wybranych towarów powiększonej o nadwyżkę, która ma zabezpieczać ewentualne różnice w transakcji (np. gdy klient zamówił określony towar, który nie jest dostępny, w związku z czym Kurier wybiera z oferty sklepu droższy/tańszy zamiennik towaru). Zatem ostateczna ilość i rodzaj oraz wartość towarów, które zostaną dostarczone klientowi jest znana Spółce dopiero w momencie zakupu przez Szopera w sklepie. Na moment otrzymania środków od Operatora 1 (w sytuacji, gdy Spółka otrzymuje je przed realizacją dostawy na rzecz klienta) nie jest jeszcze pewne, że towary, które wybrał klient zostaną mu faktycznie dostarczone i czy zakres faktycznie dostarczonych towarów nie będzie różnił się od tego, co klient wybrał w Serwisie.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że na podstawie posiadanej dokumentacji jest w stanie ustalić, jakiej transakcji dotyczy otrzymana wpłata.

Zakup towarów przez Spółkę

Model działalności, w jakim działać będzie Spółka, będzie polegał na tym, że to Spółka będzie dokonywała zakupów towarów (wybranych przez klienta) w określonym sklepie (poprzez Szopera). Po dokonaniu zakupów Spółka będzie dokonywała odsprzedaży tych towarów klientowi. Spółka nie posiada i nie będzie posiadała magazynu do przechowywania towarów. Zakupy towarów wybranych przez klienta będą dokonywane na bieżąco, pod konkretne zamówienie. Złożenie zamówienia przez klienta będzie równoznaczne z żądaniem wystawienia przez niego faktury (paragon nie będzie wydawany klientowi), co będzie przewidywał regulamin sklepu (…).

Z częścią sklepów (sieci sklepów) Spółka zawrze ramowe umowy handlowe, które określą warunki współpracy - dalej ta kategoria kontrahentów będzie nazywana Partnerami. Natomiast z częścią sklepów, w których dokonywane będą zakupy, Spółka nie będzie miała zawartych umów. Sklepy, będące Partnerami, będą udzielały Spółce rabatów w związku z wartością zakupów dokonanych przez Spółkę u danego Partnera. Sklepy nie będące Partnerami nie udzielą takich rabatów. W przypadku oferty Partnerów cena produktu oferowana w Serwisie do dokonywania zakupów będzie co do zasady identyczna, jak cena produktu oferowana przez Partnera Spółce. Sprzedając towary zakupione od Partnerów Spółka bazuje na cennikach przekazywanych przez Partnerów. Możliwe są jednak sytuacje, w których cena sprzedaży towarów stosowana przez Spółkę i sklep (Partnera) będzie się różnić, np. z uwagi na krótkotrwałą promocję stosowaną w sklepie stacjonarnym, która nie będzie uwzględniona w cenniku. W takich przypadkach klient opłaca zamówienie według cen obowiązujących w Serwisie w trakcie składania zamówienia, natomiast Spółka oraz Partnerzy rozliczają się za ewentualne różnice (w przypadku, gdy Spółka faktycznie zakupi towary po cenie niższej, wówczas różnicę pomiędzy ceną widniejącą w Serwisie a ceną faktycznie zapłaconą zwraca Partnerowi, natomiast w sytuacji, gdy zakupi towar po cenie wyższej, wówczas Partner zwraca Spółce różnicę pomiędzy ceną zakupu a ceną widniejącą w Serwisie).

W przyszłości może zostać również wprowadzony model współpracy z Partnerami, w ramach którego Spółka będzie doliczała marżę do ceny sprzedawanych towarów, jednak w związku z tym uzyskiwane przez nią od Partnerów rabaty będą określane w niższych wartościach procentowych

W przypadku oferty sklepów niebędących Partnerami Spółka będzie stosowała narzut, zwiększając swoją cenę produktu w stosunku do ceny oferowanej jej przez dostawcę (nie-Partnera).

Dokumentowanie transakcji sprzedaży na rzecz klienta

Spółka będzie dokonywała na rzecz klientów dostaw różnego rodzaju towarów, głównie szybko rotujących. Spółka planuje wystawiać faktury w formie elektronicznej dokumentujące sprzedaż towarów na rzecz każdego klienta. Złożenie zamówienia przez klienta będzie równoznaczne z żądaniem wystawienia przez niego faktury, co będzie przewidywał regulamin sklepu (…) (paragon nie będzie wydawany klientowi).

Faktura wystawiona przez Spółkę na rzecz klienta będzie zawierała wszystkie wymagane przepisami Ustawy VAT elementy, przy czym Spółka zamierza na fakturze dokumentującej sprzedaż na rzecz klienta wskazywać jedynie określone grupy towarów z podziałem na określone stawki podatku, natomiast szczegółowa specyfikacja zakupionych przez klienta towarów będzie znajdowała się w załączniku do faktury. Spółka na fakturze będzie zatem wskazywała np.:

1.towary opodatkowane wg stawki 0%, zgodnie z załącznikiem,

2.towary opodatkowane wg stawki 5%, zgodnie z załącznikiem,

3.towary opodatkowane stawki 8% zgodnie z załącznikiem,

4.towary opodatkowane wg stawki 23%, zgodnie z załącznikiem.

Ponadto na fakturze wystawionej przez Spółkę zawarte będą informacje dotyczące rabatów i opłat za dostawę.

Spółka wskazuje, że w przypadku wprowadzenia przez ustawodawcę nowych stawek VAT, treść faktury Spółki zostanie odpowiednio zmodyfikowana.

Natomiast w załączniku do faktury określone zostaną szczegółowe dane dotyczące ilości sprzedawanego towaru, w tym:

1.nazwa (rodzaj) towaru;

2.miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów;

3.cena jednostkowa towaru bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

4.kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

5.wartość dostarczonych towarów, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto).

Sposób przechowywania faktur zakupowych.

W związku z nabyciem towarów w imieniu własnym i na własną rzecz Spółka będzie otrzymywała faktury zakupowe (w tym faktury uproszczone). Obieg dokumentów zakupowych będzie zorganizowany w następujący sposób:

Faktura (w tym faktura uproszczona) zostanie odebrana przez Szopera wraz z zakupami. Następnie Szoper wykona zdjęcie i za pomocą aplikacji przekaże je na serwer Spółki. W celu obsługi otrzymanych faktur zakupowych Spółka nabędzie specjalne oprogramowanie, którego zadaniem będzie odczytywanie określonych danych z wprowadzonego dokumentu (skanu/zdjęcia wykonanego przez Szopera). System będzie zatem dokonywał automatycznego odczytu danych zawartych na fakturach, takich jak: NIP dostawcy i nabywcy, wartość zakupów netto, kwota VAT oraz wartość zakupów brutto, (w przypadku braku kwoty netto na fakturze system obliczy kwotę netto jako różnicę pomiędzy kwotą brutto a VAT). Ponadto system do odczytu danych z faktur (w tym faktur uproszczonych) będzie dokonywał wstępnej weryfikacji dokumentu - mianowicie system ten będzie sygnalizował nieczytelność dokumentu zakupowego (brak możliwości odczytania danych z faktury, w tym z faktury uproszczonej) czy też brak numeru NIP kontrahenta. W takim przypadku system będzie generował odpowiedni komunikat. Na jego podstawie, pracownik Spółki będzie dokonywał dodatkowej weryfikacji takiego dokumentu źródłowego, kontrahenta i transakcji, co do której system wskazał nieprawidłowość. Dodatkowo, poza wyżej wskazanym systemem automatycznego odczytywania i zapisywania danych z dokumentów zakupowych, część otrzymanych faktur (wg szacunku Spółki będzie to ok.10%), które nie zostały zakwestionowane przez system, będzie także weryfikowana przez pracowników Spółki pod kątem ich poprawności i prawidłowości.

Spółka będzie archiwizowała zdjęcie faktury przesłane przez Szopera w formie elektronicznej. Spółka określi wewnętrzną procedurę postępowania z takimi dokumentami, z której będzie wynikało w szczególności gdzie takie zdjęcie ma zostać zarchiwizowane, w jaki sposób (w jakim formacie i w jakim podziale). W przekazanym przez Szopera pliku nie będzie możliwe dokonywanie jakichkolwiek zmian. Spółka planuje, że nie będzie otrzymywała i przechowywała faktur w wersji papierowej (oryginał dokumentu zakupowego zostanie zniszczony przez Szopera po upływie 30 dni od jego wystawienia).

W związku z powyższym we wniosku zadano m.in. następujące pytanie:

Czy za transakcję jednorazową należy uznać pojedyncze zakupy dokonywane pod konkretne zlecenie klienta w danym sklepie przez Szopera, a w efekcie w przypadku zapłaty kartą płatniczą za takie zakupy na rachunek spoza tzw. Białej Listy (tj. wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT) Spółka nie będzie zobowiązana do wyłączania tak opłaconego wydatku z kosztów podatkowych na podstawie art. 15d Ustawy CIT?

(pytanie we wniosku oznaczone Nr 7)

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, za transakcję jednorazową należy uznać pojedyncze zakupy dokonywane pod konkretne zlecenie klienta w danym sklepie przez Szopera, a w efekcie, w przypadku zapłaty kartą płatniczą za takie zakupy na rachunek spoza tzw. Białej Listy (tj. wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT) Spółka nie będzie zobowiązana do wyłączania tak opłaconego wydatku z kosztów podatkowych na podstawie art. 15d Ustawy CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15d ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy CIT, podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców:

1.została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub

2.została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, lub

Zgodnie z art. 19 wskazanej powyżej Ustawy Prawo Przedsiębiorców, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1.stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Zestawienie powyższych przepisów prowadzi zatem do wniosku, że w przypadku dokonywania zapłaty za jednorazową transakcję, której wartość przekracza 15 000 zł, podatnik jest zobowiązany dokonać zapłaty na rachunek kontrahenta widniejący na tzw. Białej Liście. W przeciwnym razie jest zobowiązany wyłączyć poniesione wydatki z kosztów podatkowych.

Pojęcie „transakcja” nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego, ani cywilnego. Przepisy podatkowe, określające konsekwencje nieprzestrzegania normy wyrażonej w art. 19 Ustawy Prawo przedsiębiorców na gruncie ustawy podatkowej odwołują się wprost do nomenklatury stosowanej w Ustawie Prawo przedsiębiorców, także w zakresie rozumienia pojęcia „transakcja”.

Przez transakcję należy rozumieć zatem taką czynność prawną (umowę) zawieraną w związku z prowadzoną przez strony działalnością gospodarczą, w wykonaniu której dokonywana jest co najmniej jedna płatność. Wskazany przepis nie określa, co może stanowić przedmiot transakcji (umowy), natomiast można przyjąć, że może nim być w szczególności nabycie towaru lub usługi. O przyporządkowaniu płatności do poszczególnych umów (transakcji) decyduje ich cel gospodarczy i zgodny zamiar stron, a nie treść dowodów (dokumentów) księgowych. Trzeba przy tym podkreślić, że art. 19 Ustawy Prawo przedsiębiorców nie wprowadza czasowego ograniczenia okresu sumowania wielu płatności, składających się na pojedynczą transakcję. Może się zatem okazać, że jedna transakcja obejmuje transfery pieniężne dokonane w ciągu kilku lat (np. w przypadku zawarcia umowy realizowanej etapami, takiej jak umowa wdrożeniowa, czy umowa o roboty budowlane).

Takie rozumienie pojęcia „transakcja” znajduje swój odpowiednik w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 893, z późn. zm. ), zgodnie z którym transakcja handlowa to umowa, której przedmiotem jest odpłatna dostawa towaru lub odpłatne świadczenie usługi, jeżeli strony, o których mowa w art. 2 (czyli m.in. przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów Ustawy Prawo przedsiębiorców), zawierają ją w związku z wykonywaną działalnością.

Bazując na tych regulacjach, pojęcie „transakcja” należy odkodować jako umowę, której przedmiotem jest odpłatne świadczenie usług/dostawa towarów i umowa ta jest zawierana między przedsiębiorcami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W konsekwencji jednorazowa wartość transakcji oznacza ogólną wartość wierzytelności lub zobowiązań, określoną w umowie zawartej między przedsiębiorcami. Przymiot jednorazowości nie odnosi się do liczby płatności, lecz odzwierciedla wymóg powiązania poszczególnych świadczeń w ramach jednego stosunku umownego.

Zdaniem Spółki, w jej przypadku za umowę zawartą pomiędzy sklepem a Spółką należy uznać wartość każdego, poszczególnego zamówienia na towary realizowanego przez Spółkę. Nie ma bowiem podstaw, aby za jednorazową transakcję w tym przypadku uznać np. sumę transakcji zrealizowanych w danym miesiącu. Spółka nie ma bowiem wiedzy o tym, czy i w jakiej wartości będzie realizowała zakupy w przyszłości. Tym samym, jednorazową wartość transakcji będę stanowiły poszczególne zamówienia. Nawet w przypadku zawarcia umów ramowych z partnerami, kwota transakcji zrealizowanych w danym miesiącu nie jest znana. A skoro wszystkie pojedyncze zakupy nie przekraczają 15 000 zł, to również art. 15d ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT w tym przypadku nie znajdzie zastosowania.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 czerwca 2017 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.7.2017.2.AT): „Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że o ile w istocie jak wynika z wniosku Wnioskodawca nie zawarł z kontrahentem umowy (wskazanie w tym zakresie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego niepodlegający ocenie przez tut. Organ), to każdy zakup dokonywany przez Wnioskodawcę należy traktować jako odrębną umowę. W związku z powyższym wartość poszczególnych zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę nie podlega sumowaniu w ramach działalności Spółki, a w konsekwencji jednorazową wartość transakcji stanowi wartość wynikająca odrębnie z każdego składanego odrębnie zamówienia czy też dokonywanego odrębnie zakupu. Zatem za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w sytuacji gdy nie ma on zawartej umowy z kontrahentem wartość faktur gotówkowych płatnych na rzecz tego kontrahenta będzie sumowana i traktowana jako jednorazowa transakcja. Jak wskazano powyżej należy odróżnić sytuację gdy przedsiębiorcy zawierają określoną umowę np. umowę o współpracy w ramach której dokonują określonych zakupów i w której zostaje określona minimalna wartość obrotu do zrealizowania w okresie rozliczeniowym, od sytuacji w której znajduje się Wnioskodawca - gdy jak wskazano we wniosku żadna umowa nie została zawarta i nie jest on zobowiązany do dokonania zakupu o określonej wartości.”

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym za transakcję jednorazową należy uznać pojedyncze zakupy dokonywane pod konkretne zlecenie klienta w danym sklepie przez Szopera, a w efekcie, w przypadku zapłaty kartą płatniczą za takie zakupy na rachunek spoza tzw Białej Listy (tj. wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT) Spółka nie będzie zobowiązana do wyłączania tak opłaconego wydatku z kosztów podatkowych na podstawie art. 15d Ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Jednocześnie zauważyć należy, że oceny Państwa stanowiska dokonano wyłącznie w zakresie wyznaczonym zadanym przez Państwa pytaniem, tj. w zakresie wskazanych we wniosku skutków podatkowych (objętych pytaniem Nr 7), dotyczących zakupów dokonywanych przez Szopera. W konsekwencji niniejsza interpretacja indywidualna nie odnosi się do ww. skutków podatkowych, związanych z zakupami dokonanymi przez podmioty inne niż Szoper. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.