Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wyb... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.115.2022.2.DP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.115.2022.2.DP

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych (tj. w szczególności preferencji wynikających z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2022 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych (tj. w szczególności preferencji wynikających z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 24 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT, od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka prowadzi (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie prowadzić) rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT.

Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka (Societe anonyme - odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) z siedzibą na terytorium Luksemburga. Tym samym, akcji Spółki nie posiada (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie posiadał) pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

 - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Na potrzeby wniosku, należy uznać, iż Spółka na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Kwestia uznania Spółki za spółkę holdingową nie jest przedmiotem wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.

Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w spółkach, które będą spełniały łącznie następujące warunki:

- co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

- nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

- nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

- nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

- nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT

- dalej łącznie: „Spółki Zależne”.

Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz prowadzona będzie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.

Z kolei Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i nie korzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:

- będą posiadać osobowość prawną oraz

- nie będą mieć siedziby ani zarządu, nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

­- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

­     - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

­    - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3 tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

W piśmie z 24 maja 2022 r. wskazaliście Państwo dane identyfikujące jedynego Akcjonariusza Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych (tj. w szczególności preferencji wynikających z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Reżim Holdingowy”) w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych (tj. w szczególności preferencji wynikających z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Od 1 stycznia 2022 roku, na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.; dalej: „Ustawa zmieniająca”) do ustawy o CIT został dodany Rozdział 5b pt. „Opodatkowanie spółek holdingowych”, który umożliwił spółkom holdingowym skorzystanie z preferencji podatkowych w postaci:

- zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);

- zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT).

Warunki uznania za spółkę holdingową

Stosownie do art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

­        -- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,-

­    - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

­    - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z przedstawionym powyżej opisem zdarzenia przyszłego, na potrzeby wniosku należy przyjąć, że Spółka, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Kwestia uznania Spółki za spółkę holdingową nie jest przedmiotem wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.

Warunki uznania za spółkę zależną

Zgodnie z art. 24m pkt 3 ustawy o CIT, przez spółkę zależną rozumie się spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Dodatkowo, w odniesieniu do definicji krajowej spółki zależnej, ustawodawca wskazuje, że oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

Z kolei, przez zagraniczną spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

­        -- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

­- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

­     -  z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Mając na uwadze informacje przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, będzie posiadać, udziały (akcje) w Spółkach Zależnych spełniających definicję „krajowej spółki zależnej” lub „zagranicznej spółki zależnej” w rozumieniu ww. przepisów.

Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej

Zgodnie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1.podmiotem otrzymującym dywidendę jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT;

2.podmiotem wypłacającym dywidendę jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, warunki zastosowania ww. zwolnienia powinny być spełnione w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką matką” a „spółką córką”, na co jednoznacznie wskazuje użycie liczby pojedynczej w powyższym przepisie (w stosunku do „spółki zależnej”).

Zdaniem Wnioskodawcy, Reżim Holdingowy i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do poszczególnych spółek spełniających przesłanki uznania za spółki zależne w rozumieniu ustawy o CIT. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, należy każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki uznania za spółkę holdingową oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki uznania za spółkę zależną (krajową spółkę zależną albo zagraniczną spółkę zależną).

W tym zakresie należy w szczególności wskazać, że w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, ustawodawca określając przesłanki uznania podmiotu za spółkę holdingową wskazuje, że jednym z takich warunków jest posiadanie, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. W tym kontekście, w opinii Wnioskodawcy sformułowanie „w kapitale spółki zależnej” w formie pojedynczej przesądza o tym, że celem ustawodawcy jest każdorazowe określenie wzajemnych relacji między „spółką matką” a konkretną „spółką córką”. Dlatego też skorzystanie z Reżimu Holdingowego powinno być każdorazowo weryfikowane przez pryzmat relacji „spółki matki” (jako potencjalnej spółki holdingowej) oraz danej „spółki córki” (jako potencjalnej krajowej albo zagranicznej spółki zależnej).

W tym kontekście Spółka pragnie zauważyć, że Wnioskodawca będzie spełniał definicję „spółki holdingowej” w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, natomiast Spółki Zależne definicje „krajowych spółek zależnych” w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o CIT albo „zagranicznych spółek zależnych” w rozumieniu art. 24m pkt 4 ustawy o CIT.

Zdaniem Spółki spełnienie powyższych warunków jest wystarczające do zastosowania preferencji z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji, w odniesieniu do konkretnej sytuacji kwalifikacja Wnioskodawcy jako „spółki holdingowej” oraz Spółki Zależnej jako „krajowej spółki zależnej” albo „zagranicznej spółki zależnej” w rozumieniu przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT, jednoznacznie przesądza o możliwości zastosowania preferencji wynikającej z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT. W takiej sytuacji zostaną bowiem spełnione wszystkie konieczne przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia wynikającego z ww. normy.

Stanowisko to jest zgodne z wykładnią językową analizowanego przepisu. Zgodnie z ogólnymi i fundamentalnymi zasadami w procesie stosowania prawa podatkowego, pierwszeństwo ma wykładnia językowa przepisów, a w sytuacji dostatecznej jasności tekstu prawnego ma ona wyłączność. Punktem wyjścia przy formułowaniu norm prawnych powinna być każdorazowo wykładnia językowa, odwołująca się do znaczenia językowego przepisu.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, na możliwość zastosowania preferencji wynikających z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT nie będzie wpływu fakt, że Spółka skorzystałaby ze zwolnienia dywidendowego określonego w ww. przepisie jedynie w odniesieniu do wybranych przez siebie Spółek Zależnych.

Spółka pragnie zauważyć, że art. 24n ust. 1 ustawy o CIT odnosi się do relacji na linii „spółka matka” - „spółka córka”. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, „spółka matka” ma możliwość wyboru w zakresie zastosowania Reżimu Holdingowego, w tym w szczególności, w odniesieniu do części Spółek Zależnych może skorzystać z Reżimu Holdingowego, a w odniesieniu do pozostałych korzystać z przepisów ogólnych - w tym zwolnień przewidzianych w art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej, zgodnie z którym: „Nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

§skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

§skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było umożliwienie podatnikowi wyboru w zakresie skorzystania z Reżimu Holdingowego lub zasad ogólnych (w tym zwolnień przewidzianych w art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy o CIT) w odniesieniu do każdej relacji „spółki matki” (spełniającej definicję spółki holdingowej z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT) ze „spółką córką” (spełniającą definicję krajowej albo zagranicznej spółki zależnej, odpowiednio z art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT).

W ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby de facto do nieuzasadnionego zawężenia kręgu podmiotów mogących skorzystać z wprowadzanych preferencji i stałoby w sprzeczności z brzmieniem art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.

Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zysków ze zbycia udziałów lub akcji w spółkach zależnych

W świetle art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.podmiotem zbywającym udziały (akcje) jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT;

2.podmiotem, którego udziały (akcje) są zbywane jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT;

3.sprzedaż udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej odbywa się na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT;

4.spółka holdingowa złoży właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Analiza warunków zastosowania zwolnienia z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego prowadzi do wniosku, że przesłanki zastosowania zwolnienia są analogiczne do znajdujących zastosowanie w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidend uzyskanych przez spółkę holdingową (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT). W rezultacie, podmiotem zbywającym udziały (akcje) powinna być spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, a podmiotem, którego udziały (akcje) są zbywane powinna być krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT, z tą różnicą, że formalnym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie przez spółkę zbywającą właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W konsekwencji, analogicznie jak w przypadku dywidend objętych Reżimem Holdingowym, to w odniesieniu do konkretnej relacji „spółka matka” - „spółka córka” należy rozpatrywać czy warunki zastosowania zwolnienia dla sprzedaży udziałów (akcji) są spełnione. W rezultacie, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu do części Spółek Zależnych, bez względu na fakt nieskorzystania z Reżimu Holdingowego w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych.

Podsumowanie

Zdaniem Spółki, Wnioskodawca w ramach opisanego zdarzenia przyszłego będzie uprawniony do zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego w odniesieniu do wybranych przez siebie Spółek Zależnych - tj.:

§zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty otrzymanych dywidend (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);

§zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji wybranych Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT)

- niezależnie od tego, że w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych nie zastosuje Reżimu Holdingowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy podkreślić, że zgodnie z intencją Spółki, kwestia uznania Wnioskodawcy za spółkę holdingową nie jest przedmiotem wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, na potrzeby wniosku należy uznać, iż Spółka na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe Organ potraktował zatem jako element opisu zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie nie podlegało ocenie.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa zmieniająca”), od 1 stycznia 2022 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzono szereg zmian m.in. poprzez wprowadzenie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z  preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.

W rozdziale 5b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), w art. 24n i 24o, zawarto nowe zwolnienia z opodatkowania tj.:

­zwolnienie z CIT 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych;

­pełne zwolnienie z CIT zysków ze zbycia udziałów/akcji w spółkach zależnych.

Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.

Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w spółkach, które będą spełniały łącznie następujące warunki:

- co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

- nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

- nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

- nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

- nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz prowadzona będzie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej. Z kolei Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i nie korzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:

- będą posiadać osobowość prawną oraz

- nie będą mieć siedziby ani zarządu, nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

­                             - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

­                           -  wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

­- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3 tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych.

Przechodząc zatem do analizy powyższych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Natomiast, stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Zgodnie zaś z art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 24m pkt 4 ustawy o CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a) ma osobowość prawną,

b) podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c) nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Odnosząc się natomiast do zwolnień przewidzianych w Rozdziale 5b należy wskazać, że w myśl art. 24n ust. 1 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Stosownie do art. 24n ust. 2 ww. ustawy,

Przy czym, jak wynika z art. 24n ust. 3 cyt. ustawy,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do dywidend wypłacanych przez zagraniczną spółkę zależną:

1) w przypadku gdy spółka ta spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana jest dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok;

2) w części, w jakiej wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną.

Jednakże stosownie do treści art. 24n ust. 4 ustawy o CIT,

przepis ust. 3 pkt 1 nie ma zastosowania do zagranicznej spółki zależnej podlegającej opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli spółka ta prowadzi w tym państwie istotną rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepisy art. 24a ust. 18 i 18a stosuje się odpowiednio.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która uzyskuje przychody z dywidend ze spółki zależnej.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, art. 24n ust. 1 zakłada zwolnienie od opodatkowania otrzymywanej przez spółkę holdingową od spółki zależnej dywidendy wskazanej w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy CIT, w części odpowiadającej 95% kwoty tej dywidendy.

Pozostała część dywidendy, nieobjęta projektowanym zwolnieniem (tj. 5% kwoty dywidendy), będzie podlegała opodatkowaniu CIT w Polsce na zasadach ogólnych dla opodatkowania dywidend, według stawki podatku 19%. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości należy podkreślić, że ta część dywidendy nie będzie objęta zwolnieniami z art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy CIT.

Jak już wcześniej zasygnalizowano uznanie spółki, od której otrzymywane będą dywidendy za spółkę zależną a spółki otrzymującej taką dywidendę za spółkę holdingową jest jednym z warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w omawianym art. 24n ust. 1 ustawy o CIT. Brak spełnienia któregokolwiek z warunków, a więc albo nie uznania spółki otrzymującej dywidendę za spółkę holdingową, albo spółki wypłacającej dywidendę za spółkę zależną wyklucza zatem możliwość stosowania ww. zwolnienia.

Natomiast zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Stosownie do art. 24o ust. 2 ww. ustawy,

oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera: 

1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4) planowaną datę zawarcia umowy.

Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem ustawą zmieniającą wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkową preferencję w postaci zwolnienia z CIT dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Stosownie więc do art. 20 ust. 3 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

i.skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT;  albo

ii.skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z art. 24o.

Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b.

Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanych powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.

Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że

Z kolei zgodnie  z art. 22c ust. 2 tej ustawy,

na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Nowo wprowadzone przepisy dotyczące tzw. Reżimu Holdingowego stanowią nowe, specjalne rozwiązania w zakresie zwolnień z opodatkowania. Jak już wcześniej wskazano, przepisy art. 24n i 24o ustawy o CIT, polegają na zwolnieniu z CIT 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych oraz pełnym zwolnieniu z CIT zysków ze zbycia udziałów (lub akcji) w spółkach zależnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca (jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego) będzie spełniać definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, natomiast Spółki zależne opisane we wniosku stanowią krajowe spółki zależne o których mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT oraz zagraniczne spółki zależne których mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT.

Odnosząc się zatem do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej o którym mowa w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT wskazać należy, że Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ww. zwolnienia z uwzględnieniem warunków przewidzianych w art. 24n ust. 3 i art. 24n ust. 4 ustawy o CIT. W odniesieniu natomiast do możliwości skorzystania z preferencji o której mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez Wnioskodawcę spółek zależnych należy wskazać, że jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca spełni warunki o których mowa w art. 24o ust. 1 i ust. 3 tej ustawy, więc będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z CIT dochodów ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego.

Jak już wcześniej wskazano, powyższe zwolnienia będą alternatywą dla obecnie funkcjonujących w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnień z art. 20 ust. 3 lub art. 22 ust. 4 ww. ustawy. A więc, zgodnie z zamierzeniami ustawodawcy, podatnicy będący spółkami holdingowymi będą mieli możliwość skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT albo skorzystania ze zwolnień w ramach reżimu holdingowego.

Przepisy Reżimu Holdingowego i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do konkretnych relacji i poszczególnych spółek spełniających określone przesłanki z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej). Analogicznie należy postępować w przypadku zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 24o ustawy o CIT. Możliwe są bowiem sytuacje w których podmioty korzystające z preferencji Reżimu Holdingowego utracą wymagany przez przepisy Rozdziału 5b ustawy o CIT status i nie będą mogły korzystać z ww. preferencji w przyszłości. Utrata prawa do korzystania z preferencji Reżimu Holdingowego nie przesądza jednak o braku możliwości zastosowania regulacji ogólnych, w tym zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT.

A zatem, możliwość zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego każdorazowo powinna być rozpatrywana w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką holdingową” a daną „spółką zależną”. Świadczy o tym treść przepisów art. 24n ust. 1 oraz w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT. Przez wzgląd na powyższe, nie ma znaczenia w stosunku do możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 24n oraz w art. 24o ustawy o CIT, że Wnioskodawca w odniesieniu do wybranych przez siebie Spółek Zależnych zastosuje przepisy Reżimu Holdingowego, a do części Spółek Zależnych nie skorzysta z preferencji tego Reżimu, ponieważ jak już wskazano, możliwość stosowania tych zwolnień Wnioskodawca powinien ustalić między sobą a konkretną Spółką Zależną.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych (tj. w szczególności preferencji wynikających z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).