Temat interpretacji
W zakresie ustalenia, czy dla Spółki posiadającej rok podatkowy inny niż kalendarzowy pierwszy raz obowiązek o którym mowa w art. 11o ustawy CIT, tj. sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową zaistnieje za rok podatkowy 01.10.2020 - 30.09.2021.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24.01.2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dla Spółki posiadającej rok podatkowy inny niż kalendarzowy pierwszy raz obowiązek o którym mowa w art. 11o ustawy CIT, tj. sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową zaistnieje za rok podatkowy 01.10.2020 - 30.09.2021.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka „X” Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie (….).
Spółka jest podmiotem dla którego rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i obejmuje okres od 1.10. do 30.09. roku następnego. Tym samym ostatni zakończony rok podatkowy obejmował okres 01.10.2020 r. do 30.09.2021 r.
Jednocześnie Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Dla celów złożenia niniejszego wniosku Spółka zakłada, że spełnione są warunki zobowiązujące do sporządzania dokumentacji zgodnie z art. 11o ustawy o CIT. Spółka nie wyklucza jednak, że po kompletnej analizie wszystkich transakcji po zakończeniu roku podatkowego w szczególności zgodnie z zasadą należytej staranności, transakcje o których mowa w art. 11o nie wystąpią w przypadku Spółki. Spółka według jej najlepszej wiedzy nie posiada żadnych transakcji zakupowych bezpośrednio z kontrahentem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Jednak Spółka zgodnie z art. 11o ust. 1b będzie wdrażać procedurę należytej staranności w celu ustalenia faktu, czy druga strona transakcji dokonuje rozliczeń z podmiotem mającym siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Pytanie
Czy dla Spółki posiadającej rok podatkowy inny niż kalendarzowy pierwszy raz obowiązek o którym mowa w art. 11o ustawy CIT, tj. sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową zaistnieje za rok podatkowy 01.10.2020 - 30.09.2021?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, obowiązek o którym mowa w art. 11o ustawy CIT, tj. sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową zaistnieje za rok podatkowy 01.10.2021 - 30.09.2022 w terminie do końca dziewiątego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego tj. do 30.06.2023 r. (o ile nie nastąpią kolejne przesunięcia terminu sporządzenia stosownej dokumentacji cen transferowych tak jak miało to miejsce na podstawie art. 31z (Dz.U. z 2021 poz. 2095 Szczególne rozwiązania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19) (winno być: ustawy z dnia 2 marca 2020 r o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).
Jednocześnie Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową za okres 01.10.2020 - 30.09.2021 r.
Zgodnie z art. 11o w brzmieniu nadanym 1 stycznia 2021 r. do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych są obowiązani także podatnicy i spółki niebędące osobami prawnymi dokonujący transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli wartość tej transakcji za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, przekracza 100 000 zł. Przepisy art. 11k ust. 3-5, art. 11l, art. 11q ust. 1 i art. 11r stosuje się odpowiednio.
Do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych są obowiązani podatnicy i spółki niebędące osobami prawnymi dokonujący transakcji kontrolowanej lub transakcji innej niż transakcja kontrolowana, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową oraz wartość tej transakcji za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, przekracza 500 000 zł. Przepisy art. 11k ust. 3-5, art. 11l, art. 11q ust. 1 i art. 11r stosuje się odpowiednio.
Na potrzeby ust. 1a domniemywa się, że rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli druga strona transakcji, o których mowa w ust. 1a, dokonuje w roku podatkowym lub roku obrotowym rozliczeń z podmiotem mającym siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Przy ustalaniu tych okoliczności podatnik lub spółka niebędąca osobą prawną są obowiązani do dochowania należytej staranności.
W przypadku transakcji, o których mowa w art. 11o ust. 1 i 1a, lokalna dokumentacja cen transferowych zawiera również uzasadnienie gospodarcze tej transakcji, w szczególności opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych.
Jednocześnie wprowadzając przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2021r. Ustawodawca zdecydował się przesunąć okres obowiązywania przepisów dla grupy podatników posiadających inny niż kalendarzowy rok podatkowy.
Mianowicie, zgodnie z art. 17 Ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2123), podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem art. 38g, art. 38ha, art. 38i, art. 38k-38m, art. 38o, art. 38p, art. 38r i art. 38s tej ustawy.
Tym samym na podstawie w/w przepisu obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową zaistnieje za rok podatkowy 01.10.2021 - 30.09.2022. Jako, że dokumentację cen transferowych sporządza się za rok podatkowy a w roku podatkowym 01.10.2020 - 30.09.2021 taki obowiązek nie istniał, przepis w przypadku Spółki obowiązuje od 01.10.2021. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzania dokumentacji, o której mowa w art. 11o ustawy o CIT za okres 01.10.2020 - 30.09.2021 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).