Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, dla określenia maksymalnej puli pomocy publicznej przysługującej w związku z Decyzją, w... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.244.2023.2.PC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.244.2023.2.PC

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, dla określenia maksymalnej puli pomocy publicznej przysługującej w związku z Decyzją, właściwy pozostaje status beneficjenta określony na moment przyznania pomocy publicznej (tj. wydania Decyzji), a w konsekwencji przy kalkulacji dostępnej puli zwolnienia z podatku dochodowego, prawidłowym jest stosowanie wskaźnika maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej dla średniego przedsiębiorcy (tj. w przypadku Spółki 35%)?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 kwietnia 2023 r., uzupełniony pismem z 6 czerwca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dla określenia maksymalnej puli pomocy publicznej przysługującej w związku z Decyzją, właściwy pozostaje status beneficjenta określony na moment przyznania pomocy publicznej (tj. wydania Decyzji), a w konsekwencji przy kalkulacji dostępnej puli zwolnienia z podatku dochodowego, prawidłowym jest stosowanie wskaźnika maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej dla średniego przedsiębiorcy (tj. w przypadku Spółki 35%)

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”) posiadającą siedzibę na terytorium RP i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

W ramach swojej działalności operacyjnej Spółka prowadzi produkcję i sprzedaż wyrobów ze stali.

(…) 2021 r. Spółka otrzymał Decyzję o wsparciu nr (…) (dalej: „Decyzja”), która została wydana na 10 lat. Na mocy Decyzji Wnioskodawca został zobowiązany do poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji o łącznej wartości co najmniej (…) zł w terminie do 21 grudnia 2023 r. oraz zatrudnienia 4 nowych pracowników i utrzymania tego zatrudnienia w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2026 r.

W momencie wydania Decyzji Spółka posiadała status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U.UE. L. z 2014 r. Nr 187, str. 1 ze zm., dalej: „Rozporządzenie GBER”).

Od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca spełnia warunki do uznania go za dużego przedsiębiorcę (na skutek przekroczenia pułapów, o których mowa w art. 2 Załącznika 1 Rozporządzenia GBER).

Z uwagi na okoliczność, że nowa inwestycja jest w toku realizacji, nakłady inwestycyjne (wydatki kwalifikowane) związane z Decyzją zostały w części poniesione, gdy Spółka była średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów Rozporządzenia GBER (do 31 grudnia 2021 r.), a w części zostaną poniesione, gdy Spółka będzie dużym przedsiębiorcą (po 31 grudnia 2021 r.) w rozumieniu przepisów Rozporządzenia GBER.

Wobec powyższego, Spółka powzięła wątpliwość, czy zmiana statusu przedsiębiorcy w toku obowiązywania Decyzji wpłynie na wysokość przyznanej Wnioskodawcy pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, dla określenia maksymalnej puli pomocy publicznej przysługującej w związku z Decyzją, właściwy pozostaje status beneficjenta określony na moment przyznania pomocy publicznej (tj. wydania Decyzji), a w konsekwencji przy kalkulacji dostępnej puli zwolnienia z podatku dochodowego, prawidłowym jest stosowanie wskaźnika maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej dla średniego przedsiębiorcy (tj. w przypadku Spółki 35%)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Rozporządzenia GBER po wydaniu decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wsparciu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), do polskiego porządku prawnego wprowadzono nowy mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu realizacji nowej inwestycji, udzielanego na podstawie decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie takie stanowi pomoc publiczną.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: „Rozporządzenie PSI”),, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

  1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7; lub

  2) zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Stosownie do § 6 pkt 1 Rozporządzenia PSI, maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jest jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (Dz.U.2021.1639). W myśl § 6 pkt 2 Rozporządzenia PSI, maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

- 20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

- 10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców - w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

W związku z powyższym dla ustalenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej dostępnej dla podatnika korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „UPDOP”), kluczowe jest określenie statusu tego podatnika jako małego, średniego lub dużego przedsiębiorcy w rozumieniu Rozporządzenia GBER.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 28 Rozporządzenia GBER, data przyznania pomocy oznacza dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 743 ze zm.), za dzień udzielenia pomocy należy rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku, gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

  a) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,

  b) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

  c) dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy - chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Uwzględniając powyższe, a także fakt, że w przypadku Wnioskodawcy pomoc publiczna udzielona została w oparciu o wydaną decyzję administracyjną, należy stwierdzić, iż przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania tego aktu, a zatem na dzień decyzji o wsparciu. Ponadto, przysługująca intensywność pomocy ustalona w tym dniu powinna być niezmienna przez cały okres obowiązywania decyzji o wsparciu.

Zdaniem Wnioskodawcy, utrata przez Spółkę statusu średniego przedsiębiorcy po dniu wydania Decyzji nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej przysługującej Wnioskodawcy na podstawie Decyzji, a tym samym pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku dochodowego kalkulowana w oparciu o nakłady inwestycyjne (koszty kwalifikowane) poniesione zarówno przed jak i po zmianie statusu przedsiębiorcy, kalkulowana powinna być w oparciu o stały wskaźnik intensywności pomocy publicznej, który definitywnie został określony w momencie wydania Decyzji.

Zdaniem Spółki, przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie decyzji o wsparciu powinien mieć możliwość dokładnego określenia maksymalnej wartości przyznanej mu pomocy publicznej, ze względu na podejmowane przez niego przyszłe decyzje inwestycyjne. W przypadku, w którym potencjalna zmiana statusu przedsiębiorcy skutkowałaby uznaniem Spółki za dużego przedsiębiorcę w rozumieniu Załącznika 1 do Rozporządzenia GBER - stanowisko które w ocenie Wnioskodawcy, jest nieprawidłowe - prowadziłoby m.in. do zawężenia katalogu kosztów kwalifikowanych, z  uwagi na brzmienie § 8 ust. 5 Rozporządzenia PSI, zgodnie z którym (w brzmieniu obowiązującym od 31 grudnia 2021 r.) środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

Powyższe znajduje potwierdzenie w poglądach doktryny, która wskazuje, że (...) istotny jest status przedsiębiorcy na dzień wydania decyzji o wsparciu. Datę udzielenia wsparcia powinna stanowić data wydania decyzji jako dzień, w którym przedsiębiorca nabył prawo do otrzymania pomocy w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Wydaje się, że również w tym dniu powinien zostać definitywnie i ostatecznie określony jego status, od którego zależy wielkość otrzymanej pomocy, jak również warunki jej przyznania (M. Dargas-Draganik, J. Formela, Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji. Komentarz, wyd. C.H. Beck, rok 2019).

Dodatkowo stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę jest spójne jednolitym podejściem prezentowanym w interpretacjach indywidualnych, wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”). Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 27 maja 2022 r., 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1JKU DKIS w analogicznym stanie faktycznym stwierdził, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji. Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części. Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. w indywidualnych interpretacjach DKIS:

a) z 14 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.924.2022.2.JG;

b) z 10 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.217.2022.2.KW;

c) z 15 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.637.2022.2.PC;

d) z 17 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.639.2022.2.IZ;

e) z 21 października 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.86.2022.1.KS.

Stanowisko Wnioskodawcy jest także zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (np. pismo z 8 lipca 2008 r., znak: DDO-522-5712/08/JB), będący organem administracji państwowej odpowiedzialnym za monitorowanie i nadzorowanie procesu udzielania pomocy publicznej w Polsce.

Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w ww. piśmie, to data wydania zezwolenia strefowego powinna być brana pod uwagę dla ustalenia stanu prawnego, według którego należy dokonywać oceny praw i obowiązków wynikających z wydanego zezwolenia (w tym korzystania z pomocy publicznej).

Reasumując, w ocenie Spółki, dla określenie intensywności pomocy publicznej realizowanej w ramach Decyzji, właściwy pozostaje status beneficjenta określony w momencie przyznania pomocy publicznej (tj. wydania Decyzji), a w konsekwencji Wnioskodawca przy kalkulacji dostępnej puli zwolnienia z podatku dochodowego powinien stosować wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej właściwy dla średniego przedsiębiorcy (tj. w przypadku Spółki 35%).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.