Czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkol... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.218.2023.1.EJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.218.2023.1.EJ

Temat interpretacji

Czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Większościowym udziałowcem Spółki jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca prowadzi działalność sportową w formie klubu sportowego w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.; dalej: „ustawa o sporcie”). Dominującym przedmiotem działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest 93.12.Z - działalność klubów sportowych.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka prowadzi szkółkę piłki nożnej dla dzieci i młodzieży. Tym samym wydatkuje otrzymane przychody na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca wspiera także inne kluby piłkarskie (dalej: „Inne Kluby Piłkarskie”), które są klubami sportowymi w rozumieniu art. 3 ustawy o sporcie, zajmującymi się szkoleniem i współzawodnictwem sportowym (w zakresie piłki nożnej) dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia. Wsparcie Innych Klubów  Piłkarskich odbywa się w formie darowizn. Inne Kluby Piłkarskie wydatkują otrzymane środki na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia.

Inne Kluby Piłkarskie są stowarzyszone z Wnioskodawcą. Celem ich wsparcia jest umożliwienie rozwoju sportowego większej ilości dzieci i młodzieży, przy jednoczesnym zachowaniu określonego modelu szkolenia sportowego.

Pytanie

Czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ustawa o CIT zawiera katalog zwolnień podatkowych dla podmiotów przeznaczających wypracowane przez siebie zyski na określone, pożądane z punktu widzenia ustawodawcy, cele. Ustawodawca bowiem dostrzega społeczny walor takiej działalności, jednocześnie mając świadomość, że działalność ta ma charakter w większości komercyjny.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (art. 17 ust. 1b ustawy CIT).

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Aby dany podmiot mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia:

   - musi posiadać status klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie, oraz

   - musi przeznaczać i wydatkować dochody w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu - czy został on osiągnięty z prowadzonej z działalności gospodarczej czy też w inny sposób. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i wydatkowanie osiągniętego dochodu określony cel, który jest preferowany przez ustawodawcę.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe wymogi zostaną spełnione w stosunku do darowizn na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, albowiem:

   - Spółka posiada status klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (art. 3 ust. 2 ustawy o sporcie). Inne Kluby Piłkarskie także będą posiadały status klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie.

   - Dochody Spółki będą przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia. W ocenie Wnioskodawcy, nie ma tutaj znaczenia, że dochód Spółki będzie wprost wydatkowany na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży dopiero przez Inne Kluby Piłkarskie. Wykładania literalna omawianej regulacji nie ogranicza w żaden sposób formy przekazywania dochodu na wskazane cele. Co więcej istotą omawianej regulacji jest to, aby podmiot posiadający status klubu sportowego przeznaczał dochody na określony przez ustawodawcę cel.

Należy zauważyć, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych potwierdza, że zwolnieniem z CIT objęte są zyski fundacji (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) przekazywane innej fundacji tytułem darowizny na ściśle określony cel statutowy. Takie stanowisko zostało m.in. przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2017 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.51.2017.2.MST:

„Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że źródłem finansowania działalności Fundacji są wpłaty czesnego od rodziców oraz dotacje z JST. W 2016 r., Fundacja przekazała darowiznę na rzecz innej Fundacji, która prowadzi działalność o podobnym charakterze. Obdarowana organizacja wykorzystała otrzymane środki pieniężne na realizację celów statutowych, którymi m.in. są:

   - organizowanie obozów młodzieżowych w wynajętych lub własnych ośrodkach przeznaczonych do tego celu, z atrakcyjnym programem sportowym, kulturalnym i muzycznym, a także nauczaniem biblijnych zasad życia;

   - pomoc w organizowaniu i prowadzeniu działalności wśród młodzieży w lokalnych kościołach, poprzez kluby młodzieżowe, a także szkolenie liderów;

   - rozwijanie i popieranie działalności oświatowej i kulturalnej prowadzonej w oparciu o uniwersalne elementy etyki chrześcijańskiej, w szczególności zmierzającej do duchowego odrodzenia jednostek oraz otaczania opieką i świadczenie pomocy, zwłaszcza dzieciom i młodzieży, w sytuacjach społecznego zagrożenia.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro ze statutu Wnioskodawcy wynika, że może on wspierać działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., to nie ma przeszkód, aby dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w ww. przepisie.”

W podobny sposób wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 sierpnia 2008 r., sygn. akt akt II FSK 827/07, wskazując, że:

„Odmienna w tym względzie interpretacja omawianej normy prawnej dokonana przez sąd pierwsze instancji była na tyle przekonywująca, że w skardze kasacyjnej Dyrektor Izby Skarbowej w W. sięgnął już do wykładni systemowej i celowościowej wywodząc, że z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. nie wynika ażeby celem tego przepisu było zwolnienie z opodatkowania dochodów podatników przekazujących darowizny podmiotom zagranicznym. (…)

Nie można również podzielić argumentu skargi kasacyjnej, że przekazanie darowizny nie może być utożsamiane z przeznaczeniem dochodu na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Wypowiedź strony skarżącej w tym względzie nie uwzględnia faktu, że stan faktyczny sprawy zakłada, że dokonana darowizna zawiera polecenie wydatkowania przekazywanych środków pieniężnych na określony - przewidziany w statucie - cel społeczny, polegający na pomocy dzieciom chorym na choroby nowotworowe. W takim stanie faktycznym niewykazanie przez podatnika, przekazania tych środków na powyższy cel, bądź przekazanie ich na inny cel, oznacza ustawowy obowiązek uiszczenia od tych środków podatku dochodowego.

W konsekwencji więc przedmiot darowizny przeznaczony zostanie na cel, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Zwrócił na to uwagę sąd pierwszej instancji stwierdzając, że w stanie faktycznym sprawy to na podatniku spoczywać będzie obowiązek wykazania przeznaczenia środków finansowych na cele statutowe.”

Zastrzec przy tym należy, że zgodnie z prezentowanym przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne poglądem, ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od powszechności opodatkowania. Stanowi to podstawę do formułowania wniosków o nakazie interpretowania przepisów wprowadzających ulgi i zwolnienia podatkowe w sposób ścisły. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 20 listopada 2000 r., sygn. akt FPS 9/00 wskazał, że „wprawdzie przepis art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mówi wprost o bezpośredniości realizacji celu statutowego, lecz jest to warunek nieodzowny zwolnienia dochodu od podatku dochodowego. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby w konsekwencji do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów osiąganych przez jednostki realizujące cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki danej jednostki są pośrednio ponoszone dla realizacji celów statutowych. Takie stanowisko pozostawałoby w oczywistej sprzeczności z istotą ulg podatkowych oraz wykładnią systemową przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

W zakresie stosowania zwolnienia opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, Dyrektor Krajowej

Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2020 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.372.2020.1.AK wskazał, że:

„W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie z opodatkowania jest odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stąd też przepisy, które je wprowadzają muszą być interpretowane ściśle z ich brzmieniem. Dopiero łączne wystąpienie celów w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w statucie Stowarzyszenia, daje podstawę do zwolnienia określonych dochodów z opodatkowania.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że zakres działań Fundacji obejmujący ochronę i promocję zdrowie (§ 5 ust. 1 pkt 7 Statutu) oraz ratownictwo i ochronę ludności (§ 5 ust. 1 pkt 25 Statutu) są zbieżne z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

W związku z powyższym dochód Fundacji, w części przeznaczonej na realizację darowizny rzeczowej (w postaci środków dezynfekcyjnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się COVID-19), przekazanej na rzecz wskazanych w opisie stanu faktycznego kopalń węgla kamiennego, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p.

Dochód fundacji, w części przeznaczonej na zakup płynów dezynfekujących przekazanych następnie w drodze darowizny, nie jest objęty dyspozycją art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., pomimo zawartości alkoholu w płynach dezynfekujących.”

W konsekwencji, przychody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 ww. ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1 ustawy o CIT.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przysługuje bowiem wyłącznie określonym podmiotom (osobom prawnym, które są klubami sportowymi). Jednocześnie nie obejmuje ono wszystkich ich dochodów, a wyłącznie te, które są przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, obejmuje tylko niektóre dochody klubów sportowych. Są to tylko i wyłącznie te dochody, które są przez kluby sportowe przeznaczane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

A zatem w przypadku nieprzeznaczenia i wydatkowania dochodu osiągniętego przez klub sportowy na cel – przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy w roku podatkowym bądź w roku następującym po nim, będzie skutkowało ustawowym obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że działalność klubów sportowych reguluje ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j . Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.).  Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy:

1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

W myśl art. 2 ustawy o sporcie:

1. Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

1a. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.

 2. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje oraz opis sprawy stwierdzić należy, że nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, iż przychody Wnioskodawcy przeznaczone na darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Z treści wniosku wynika, że dochód Wnioskodawcy będzie przeznaczony na wsparcie Innych Klubów Piłkarskich, zajmującymi się szkoleniem i współzawodnictwem sportowym (w zakresie piłki nożnej) dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia. Wsparcie Innych Klubów  Piłkarskich odbywa się w formie darowizn.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że dochody Wnioskodawcy przeznaczone na  darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, nie odpowiadają wydatkom wolnym od podatku dochodowego.

Wolne od podatku dochodowego w klubach sportowych mogą być bowiem wydatki ściśle związane ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży do 23. roku życia, których nie można interpretować rozszerzająco.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, obejmuje wyłącznie dochody, które są przeznaczone i wydatkowane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia.

Zauważyć należy, że posłużenie się w przepisie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, określeniem o bezpośrednim związku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z realizacją celów preferowanych przez ustawodawcę ma charakter dodatkowego podkreślenia, że tylko takie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne mogą być nabyte z dochodu zwolnionego od opodatkowania, które służą wprost tym celom. Co więcej, choć przepis ten nie mówi wprost o bezpośredniości realizacji celu określonego w przepisie, w przypadku wydatków niezwiązanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jest to jednak warunek nieodzowny przy zwolnieniu dochodu od podatku. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby w konsekwencji do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów osiąganych przez jednostki realizujące cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki danej jednostki są pośrednio ponoszone dla realizacji tych celów. Takie stanowisko pozostawałoby jednak w oczywistej sprzeczności z istotą ulg podatkowych oraz wykładnią systemową przepisów ustawy (zob. wyrok NSA z 20 listopada 2000 r. sygn. akt FPS 9/00).

Nie można uznać, że przeznaczenie darowizny na rzecz innego Klubu Sportowego, nawet realizującego te same zadania co Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że dochodem zwolnionym jest dochód Klubu Sportowego przeznaczony na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia. Zatem zwolnieniu podlega dochód, który Klub Sportowy bezpośrednio przeznaczy na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży. Przepis ten nie wskazuje na zwolnienie dochodu przeznaczonego na działalność związaną ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży. Przepis ten również nie wskazuje, na możliwość zwolnienia dochodu, który zostanie przeznaczony na wsparcie (darowiznę) innego Klubu Sportowego.

Wyraźnie należy odróżnić działalność związaną ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży od przeznaczenia i wydatkowania dochodu danego podmiotu (Klubu Sportowego) na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Z tych samych względów nie można podzielić Państwa argumentacji w zakresie podobieństwa do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Przepis ten wskazuje na zwolnienie dochodów podatników, których celem statutowym jest działalność w danym zakresie (wymienionym w tym przepisie) w części przeznaczonej na te cele. Zatem konstrukcja przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 5a ustawy o CIT jest odmienna i brak jest podstaw do zastosowaniu w tym względzie analogii.

Podkreślić także należy, że wszelkie zwolnienia podatkowe, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle i nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca tych przepisów. A przepis art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zwolnione z opodatkowania są dochody klubów sportowych przeznaczone i wydatkowane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży, a nie działalność związaną z szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży.

Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzić należy, że dochody Wnioskodawcy przeznaczone na  darowizny na rzecz Innych Klubów Piłkarskich, które to środki Inne Kluby Piłkarskie będą wydatkowały na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia, nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).