Fundusz spełnia i będzie spełniać definicję "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" zgodnie z postanowieniami UPO. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.267.2022.1.MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.267.2022.1.MR

Temat interpretacji

Fundusz spełnia i będzie spełniać definicję "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" zgodnie z postanowieniami UPO.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2022 r., wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia:

czy Fundusz powinien być traktowany jako osoba prawna podlegająca przepisom ustawy o CIT i tym samym dochody Funduszu wynikające z posiadania Wydłużonych Not będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT,

w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 - czy Fundusz spełnia i będzie spełniać definicję "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" w rozumieniu UPO.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Fundusz jest osobą prawną (posiadającą osobowość prawną odrębną od inwestora oraz posiadającą zarządcę w postaci towarzystwa funduszy inwestycyjnych), utworzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1523; dalej jako: "ustawa o funduszach inwestycyjnych").

Wnioskodawca został utworzony jako fundusz inwestycyjny zamknięty i jest formą wspólnego inwestowania polegającą na zbiorowym lokowaniu środków pieniężnych/aktywów wpłaconych/ wniesionych przez uczestników tego funduszu, a jego wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie zebranych środków/aktywów w określone w ustawie o funduszach inwestycyjnych aktywa, w tym papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe.

W opisywanym przypadku Fundusz prowadzi i będzie prowadził działalność inwestycyjną zgodnie z art. 145 ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz zgodnie ze statutem Funduszu, tzn. inwestuje i będzie inwestował w papiery wartościowe, tj. w instrumenty dłużne, takie jak pożyczki i/lub obligacje oraz inne formy papierów wartościowych (z wyjątkiem papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a ustawy o CIT).

W wyniku powyższych inwestycji Fundusz jest i będzie pożyczkodawcą lub wierzycielem (z tytułu pożyczek, obligacji czy też innych papierów wartościowych oraz wierzytelności) względem spółek i/lub jednostek organizacyjnych, które zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa ich siedziby są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Obecnie Fundusz posiada dłużne papiery wartościowe (z ang. notes, dalej: “Noty”) wyemitowane przez Spółkę (…) w związku z którymi otrzymuje odsetki. Podatkowe traktowanie przychodów odsetkowych z tytułu posiadania Noty zostało potwierdzone następującymi interpretacjami podatkowymi wydanymi dla Funduszu (…).

Noty stają się wymagalne we wrześniu 2023, ale strony transakcji planują podjąć decyzję o wydłużeniu daty ich wykupu o następny okres - do maksymalnie 5 lat (dalej: “Wydłużone Noty”).

Fundusz powstał, aby służyć jako podmiot holdingowy oraz finansujący dla grupy (…) (do której należy także Spółka (…). Zgodnie z decyzją jedynego inwestora Wnioskodawcy, Fundusz powinien obecnie koncentrować się na działalności finansowej dla grupy (…). W konsekwencji, wydłużenie terminu wymagalności Not jest niezbędne, aby kontynuować obecny system finansowania grupy i zaadresować jej potrzeby biznesowe.

Spółka (…) jest spółką amerykańską, będącą rezydentem podatkowym Stanów Zjednoczonych Ameryki, zarejestrowaną w stanie Wirginia, której miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Zgodnie z przepisami prawa amerykańskiego, Spółka (…) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Dla Spółki (…) nie ma możliwości wyboru opodatkowania na poziomie spółki lub jej wspólników dla celów amerykańskiego podatku dochodowego.

Obecnie Wnioskodawca nie posiada udziałów / akcji (ani w polskich, ani w zagranicznych spółkach/ podmiotach), ale nie wyklucza, iż w przyszłości może zostać udziałowcem lub akcjonariuszem innych spółek i/lub jednostek organizacyjnych, które zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa ich siedziby są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, w tym spółek mających rezydencję podatkową w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Podmioty te w przyszłości mogą również zwrócić się do Funduszu o przedstawienie ważnego certyfikatu polskiej rezydencji podatkowej.

Dodatkowo Fundusz zwraca uwagę, że instrumenty przez niego posiadane, a także instrumenty, które w przyszłości może posiadać Fundusz, nie były oraz nie będą wyemitowane przez podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a ustawy o CIT, tj. przez spółki niemające osobowości prawnej lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Powyższe działania nie mają na celu unikania opodatkowania i mają uzasadnienie biznesowe.

Pytania

1.Czy Fundusz powinien być traktowany jako osoba prawna podlegająca przepisom ustawy o CIT i tym samym dochody Funduszu wynikające z posiadania Wydłużonych Not będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT?

2.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 - czy Fundusz spełnia i będzie spełniać definicję „osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski” w rozumieniu UPO?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Fundusz powinien być traktowany jako osoba prawna podlegająca przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 poz. 2587, dalej; Ustawa o CIT) i tym samym dochody Funduszu wynikające z Wydłużonych Not będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym w szczególności dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Ustawa jednak nie definiuje pojęcia "osoby prawnej". W takim przypadku należy zweryfikować, czy Fundusz stanowi osobę prawną w rozumieniu polskich przepisów prawa.

Na gruncie przepisów prawa cywilnego osobą prawną jest Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Zgodnie z art. 3 ust. 1 z ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. z 2022 poz. 1523) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Fundusz jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym utworzonym zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych spełniającym wszystkie warunki określone w tej ustawie. Fundusz ma zatem osobowość prawną (tj. jest osobą prawną) i dlatego powinien być traktowany jako osoba prawna podlegająca przepisom ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych są dochody funduszy inwestycyjnych zamkniętych utworzonych na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, z wyłączeniem:

a)dochodów (przychodów) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b)dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

c)dochodów (przychodów) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

d)darowizn bądź innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń dokonywanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

e)dochodów (przychodów) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

f)dochodów (przychodów) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

g)dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w lit. a.

W związku z powyższy, w celu ustalenia, czy dochody Funduszu wynikające z Wydłużonych Not powinny być zwolnione z opodatkowania CIT w Polsce, należy zweryfikować:

czy Fundusz został utworzony na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych,

czy dokonywane przez Fundusz inwestycje określone są w przepisach ustawy o funduszach inwestycyjnych, tzn. czy inwestycje dokonywane przez Fundusz będą zaliczały się do rodzajów inwestycji określonych w ustawie o funduszach inwestycyjnych, oraz

czy oczekiwane dochody Funduszu wynikające z Wydłużonych Not nie obejmują dochodów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g ustawy o CIT.

Jak już wcześniej wspomniano, Fundusz jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych, który prowadzi i będzie prowadził działalność inwestycyjną zgodnie z przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych. Fundusz uzyskuje dochody zgodnie z postanowieniami ustawy o funduszach inwestycyjnych. Obecnie otrzymuje przychody w związku z posiadaniem dłużnego papieru wartościowego wyemitowanego przez Spółkę (…). Wobec powyższego, dochody Funduszu nie obejmują i nie będą obejmowały dochodów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g ustawy o CIT.

W konsekwencji, nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że oczekiwane dochody Funduszu wynikające z Wydłużonych Not powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że podobne stanowisko zostało przedstawione, w uzyskanych uprzednio przez Fundusz interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniach: (…) wydanych dla Funduszu w analogicznym stanie faktycznym.

Podsumowując, Fundusz powinien być traktowany jako osoba prawna podlegająca

przepisom ustawy o CIT i tym samym dochody Funduszu wynikające z Wydłużonych Not będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT.

Ad. 2

Fundusz spełnia i będzie spełniać definicję "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r.3 (Dz.U. 1976 poz. 178, dalej: “UPO”).

Zgodnie z art. 1 UPO jej postanowienia mają zastosowanie do osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego lub obu umawiających się państw.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 7 UPO określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza:

a)polską spółkę i

b)jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

"Polska spółka" została zdefiniowana (art. 3 ust. 1 pkt 6 lit. a UPO) jako osoba prawna lub jakiekolwiek stowarzyszenie nie posiadające osobowości prawnej, utworzone lub zorganizowane na podstawie prawa polskiego traktowane jako stowarzyszenie podlegające prawu polskiemu dla celów podatkowych w Polsce.

W celu sprawdzenia, czy Fundusz można uznać za "polską spółkę" w rozumieniu UPO, a w konsekwencji za "osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski", mogącą skorzystać z przywilejów wynikających z UPO, niezbędne jest ustalenie statusu Funduszu dla polskich celów podatkowych.

Jak zostało zaznaczone powyżej (w uzasadnieniu Wnioskodawcy do pytania 1), Fundusz posiada osobowość prawną na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i należy traktować go jako podatnika dla celów podatkowych na podstawie ustawy o CIT. To z kolei oznacza, że Fundusz jest rezydentem podatkowym w Polsce w rozumieniu UPO.

Można podsumować, że jeżeli Fundusz, założony i funkcjonujący zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych, jest w Polsce osobą prawną, to powinien zostać uznany za "polską spółkę" w rozumieniu UPO. W konsekwencji Fundusz spełnia i będzie spełniać definicję "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" w rozumieniu UPO. W związku z tym Fundusz może korzystać z przywilejów wynikających z UPO.

Co więcej, ponieważ Fundusz posiada siedzibę w Polsce, może on uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej potwierdzający rezydencję podatkową na potrzeby UPO.

Podsumowując, Fundusz spełnia i będzie spełniać definicję "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" zgodnie z postanowieniami UPO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.