Ustalenie czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może uznać wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na sponsoring (…), które mają charakt... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.73.2023.2.KW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.73.2023.2.KW

Temat interpretacji

Ustalenie czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może uznać wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na sponsoring (…), które mają charakter reklamowy, promocyjny, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikują się do objęcia ulgą, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może uznać wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na sponsoring (…), które mają charakter reklamowy, promocyjny, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikują się do objęcia ulgą, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT?

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2023 r. (data wpływu 15 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A w B Sp. z o.o. dalej: „Wnioskodawca” został zaproszony przez C do wzięcia udziału jako partner i sponsor strategiczny imprezy sportowej tj.(…).

Wnioskodawca został partnerem strategicznym, dokonując wpłat na rzecz C a w konsekwencji stał się również sponsorem wydarzenia sportowego (…).

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na sponsoring (…) mają charakter reklamowy, promocyjny. Zawarcie umowy sponsoringowej zwiększa rozpoznawalność marki co wpływa m.in. na kojarzenie znaku towarowego Wnioskodawcy przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie klubu, oraz niektórymi kibicami.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Doprecyzowując, Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem złożonego wniosku jest jedno zdarzenie przyszłe.

W odpowiedzi na wezwanie Organu, Wnioskodawca uzupełnił przedstawione zdarzenie przyszłe w następującym zakresie.

Pytanie nr 1

Czy C, z którym Wnioskodawca podpisze umowę sponsoringową wypełnia kryteria wskazane w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.) o sporcie?

Ad.1

Umowa sponsoringowa Wnioskodawcy nie przewiduje przekazania środków pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego do C. Przekazywane środki na rzecz sponsorowanego są pieniędzmi Wnioskodawcy. Wobec tego, umowa sponsoringowa nie będzie spełniała kryteriów uregulowanych w art. 28 ust. 1 ww. ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.) o sporcie. Natomiast sam C nie jest organizacją nastawioną na generowanie zysków.

Pytanie nr 2

Kiedy zawarto/zostanie zawarta opisana umowa sponsoringowa?

Ad.2

Umowa została zawarta przed wydarzeniem.

Pytanie nr 3

Jaki jest okres związania się Państwa umową sponsoringową ze wskazanym C? Czy umowa sponsoringowa została zawarta na dany okres/określony czas (np. miesiąc, rok, kilka lat - jaki to okres)?

Ad.3

Umowa sponsorska została zawarta w celu sponsorowania jednej gali - (…). Nie jest to umowa zawarta na dany okres, przedmiotem umowy jest sponsorowanie jednej gali.

Pytanie nr 4

Czy w umowie sponsoringowej z C określone będą cele na jakie zostaną przeznaczone uzyskane od Spółki środki? Jeśli tak, prosimy by podali Państwo jakie to cele?

Ad.4

W umowie sponsoringowej z C nie zostały określone cele, na które ten związek przeznaczy uzyskane od Spółki środki.

Pytanie nr 5

Czy zakres umowy zawartej z C obejmować będzie realizację na Państwa rzecz usług promocyjnych, reklamowych? Jeśli tak, to: a) jakiego rodzaju/jakiego charakteru będą to usługi promocyjne, reklamowe w zakresie zawartej umowy z klubem - na czym będą one polegać?

Ad.5

Tak, umowa zawiera usługi promocyjne, reklamowe. Zgodnie z umową miało dojść do ekspozycji znaku towarowego spółki A w B Sp. z o.o. podczas trwania uroczystości - gali. Co nastąpiło, Spółka wskazała przykłady w załącznikach.

Pytanie nr 6

Czy w ramach umowy sponsoringowej podpisanej pomiędzy C (Sponsorowanym) a A w B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sponsorującym), Spółka w zamian za przekazane C środki pieniężne otrzyma ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, promocyjnym od C, tj. czy ustalone przez strony umowy wsparcie finansowe, wystosowane przez Spółkę dla C jest ekwiwalentne w stosunku do wartości świadczeń sponsoringowych udzielanych przez podmiot sponsorowany?

Ad. 6

Spółka nie przekazuje żadnych pieniędzy C, które wykraczałyby poza płatność za usługę reklamy i promocji. W ocenie Spółki wartość przekazanych pieniędzy odpowiada wartości świadczeń wzajemnych ze strony Związku, tj. otrzymania przez Spółkę tytułu Strategicznego sponsora gali i promocji znaku firmy na samej gali oraz w dokumentach towarzyszących (np. zaproszenia) oraz stronach internetowych Związku, czego dowodzą poniższe materiały.

(...)

(...)

Pytanie nr 7

Czy - w odniesieniu do umowy sponsoringowej - zakres umowy sponsoringowej obejmować będzie realizację na rzecz Spółki wyłącznie usług reklamowych i promocyjnych?

Ad.7

Tak, sponsorowany nie będzie udzielał wnioskodawcy żadnych innych świadczeń.

Pytanie nr 8

Czy wydatki z tytułu umowy z C są i będą ponoszone przez Spółkę?

Ad.8

Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej są ponoszone przez Spółkę.

Pytanie nr 9

Czy wydatki z tytułu umowy sponsoringowej będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą?

Ad.9

Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej działają z korzyścią dla prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, tj. zwiększają rozpoznawalność jej marki oraz pomagają w pozyskiwaniu nowych kontaktów biznesowych.

Pytanie nr 10

Czy wydatki z tytułu umowy sponsoringowej będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i będą ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu Spółki?

Ad.10

W ocenie Spółki wydatki z tytułu umowy sponsoringowej będą ponoszone w celu zwiększenia poziomu przychodów Spółki.

Pytanie nr 11

W jaki sposób będzie wyrażał się związek przyczynowy ww. wydatków z osiągnięciem przychodu lub zabezpieczeniem źródła przychodu Spółki?

Ad.11

Związek przyczynowy między ww. wydatkami, a osiągnięciem lub zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki będzie wyrażał się w tym, że zwiększona zostanie rozpoznawalność marki, co wpływa m.in. na kojarzenie znaku towarowego Wnioskodawcy przez potencjalnych nowych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie tego rodzaju przedsięwzięć. To zaś w ocenie Spółki wpłynie na wzrost sprzedaży.

Pytanie nr 12

Czy ponoszenie przez Spółkę wydatków z tytułu umowy sponsoringowej nie zostanie Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone?

Ad.12

Ponoszone przez Spółkę wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostaną Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób.

Pytanie nr 13

Czy wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?

Ad.13

Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej zostaną ujęte w ciężar kosztu uzyskania przychodów, jako wydatki związane z nabyciem usług reklamowych i promocyjnych. Ponadto, wydatki te zostaną odliczoną od podstawy opodatkowania stosownie do art. 18ee ustawy CIT, jeśli będzie taka prawna możliwość - co z resztą stanowi przedmiot pytania Wnioskodawcy w ramach złożonego wniosku o interpretację indywidualną prawa podatkowego.

Pytanie nr 14

Czy Spółka osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych?

Ad.14

Tak, Spółka osiąga przede wszystkim przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

Pytanie nr 15

W jaki sposób działania w związku z realizacją umowy sponsoringowej mają/będą miały wpływ na ostatecznych nabywców produktów Spółki, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania towarów Spółki?

Ad.15

Zwiększona zostanie rozpoznawalność marki co wpłynie m.in. na kojarzenie znaku towarowego Wnioskodawcy przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie tego rodzaju przedsięwzięć. To w konsekwencji będzie miało odzwierciedlenie w większym potencjale sprzedażowym Spółki, a więc przełoży się na wzrost sprzedaży.

Pytanie nr 16

W jaki sposób działania w związku z realizacją umowy sponsoringowej mają wpływ na wizerunek Spółki, na sposób postrzegania Spółki przez jej klientów?

Ad.16

Działania te mają wpływ na poprawę wizerunku Spółki, poprzez ugruntowanie jej wiarygodności biznesowej oraz uwiarygodnienie pozytywnego postrzegania jej działalności, jako spójnego z wartościami ważnymi dla jej klientów.

Pytanie nr 17

W jaki sposób działania w związku z realizacją Programu z obszaru CSR wskazanego w opisie sprawy przekładają się na zwiększenie przychodów Spółki bądź zachowanie albo zabezpieczenie tego źródła?

Ad.17

Działania te mają wpływ na poprawę wizerunku Spółki, poprzez ugruntowanie jej wiarygodności biznesowej oraz uwiarygodnienie pozytywnego postrzegania jej działalności, jako spójnego z wartościami CSR. Działania takie podejmowane przez Spółkę w praktyce życia gospodarczego często decydują o doborze przez partnera biznesowego spośród konkurencyjnych firm, podmiotu z którym chce on współpracować.

Pytanie nr 18

W jaki sposób działania w związku z realizacją ww. Programu mają wpływ na ostatecznych nabywców produktów Spółki, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania towarów Spółki?

Ad.18

Zwiększona zostanie rozpoznawalność marki co wpływa m.in. na kojarzenie znaku towarowego Wnioskodawcy przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie tego rodzaju przedsięwzięć. Angażowanie się Spółki w opisywane wydarzenia często jest kryterium wyboru dla jej kontrahentów, co do tego z którym z grona potencjalnych dostawców, kontrahent chce współpracować.

Pytanie nr 19

W jaki sposób działania w związku z realizacją ww. Programu mają wpływ na wizerunek Spółki, na sposób postrzegania Spółki przez jej klientów?

Ad.19

Działania te mają wpływ na poprawę wizerunku Spółki, poprzez ugruntowanie jej wiarygodności biznesowej oraz uwiarygodnienie pozytywnego postrzegania jej działalności, jako spójnego z wartościami ważnymi dla jej klientów.

Pytanie nr 20

Czy środki pieniężne przeznaczone przez Spółkę na rzecz C wpłyną na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększą dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub?

Ad.20

Spółka nie ma wiedzy, w jaki sposób C będzie wydatkował przeznaczone od Spółki środki pieniężne. Nie wykluczone, że C wyda te pieniądze na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększą dostępność lokalne społeczności do działalności sportowej prowadzonej prze ten klub. Sposób wydatkowania środków pochodzących od Spółki nie został uregulowany w umowie.

Pytanie nr 21

Czy podmioty, na rzecz których Spółka realizuje ww. Program, są zobowiązane do jakichkolwiek czynności na rzecz Spółki? Jeżeli tak to proszę wskazać jakie to czynności.

Ad.21

Tak, C był zobowiązany rozpowszechniać informację o tym, że Spółka jest strategicznym sponsorem ww. wydarzenia. W tym ww. Związek miał obowiązek oznaczyć znak towarowy Spółki w miejscu dedykowanym sponsorom strategicznym we wszelkich materiałach dotyczących Gali.

Pytanie nr 22

Czy wszystkie działania w związku z realizację Programu z obszaru CSR zostały zrealizowane przez Spółkę nieodpłatnie?

Ad.22

Spółka nie zrealizowała żadnych świadczeń nieodpłatnie w omawianym zdarzeniu. Spółka wpłaciła na konto Związku pieniądze w zamian za co Związek świadczył na jej rzecz usługi reklamy i promocji w ramach (…).

Pytanie nr 23

Czy Spółka poinformowała/poinformuje o działaniach podejmowanych w ramach realizacji Programu z obszaru CSR wskazanego w opisie sprawy (np. w prasie, mediach, na plakatach, stronach internetowych)?

Ad.23

Spółka nie poinformowała o działaniach podejmowanych w ramach realizacji Programu z obszaru CSR. Natomiast, C na swojej stronie internetowej i we wszystkich materiałach związanych z Galą wymienił Spółkę jako sponsora strategicznego ww. Gali.

Pytanie nr 24

Czy podejmowana działania w obszarze CSR, o których mowa we wniosku wynikają z przyjętej przez Spółkę strategii?

Ad.24

Tak, Spółka wspiera tego rodzaju inicjatywy, jako element jej strategii.

Pytanie nr 25

Czy kwota odliczenia nie przekroczy w roku podatkowym kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych?

Ad.25

Kwota odliczenia nie przekroczy w roku podatkowym kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Pytanie nr 26

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na sponsoring (…) stanowią finansowanie imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1466) w związku z art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT?

Ad.26

Wydatki te nie stanowią finansowania imprezy sportowej będącej imprezą masową. Przedmiotowa gala nie stanowi imprezy masowej.

Pytanie nr 27

Jakie są cele statutowe działania C?

Ad.27

Zgodnie ze statutem C, celami statutowymi tego związku jest:

1)wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, w szczególności rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej na terenie Województwa (…),

2)ochrona i promocja zdrowia, promowanie zdrowego trybu życia, organizowanie imprez sportowych, kulturalnych, edukacyjnych,

3)podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

4)organizowanie rozgrywek piłki nożnej we wszystkich jej postaciach na poziomie wojewódzkim,

5)wyłanianie i szkolenie kadr wojewódzkich w określonych kategoriach wiekowych oraz organizacja ich udziału w rozgrywkach na szczeblu międzywojewódzkim i krajowym,

6)pełnienie roli gospodarza rozgrywek, turniejów i meczów na poziomie międzywojewódzkim oraz krajowym, a także międzynarodowym, w przypadku powierzenia takich zadań przez C,

7)zapewnienie właściwego szkolenia dzieci i młodzieży poprzez efektywne wykorzystanie otrzymywanych w tym celu środków zewnętrznych,

8)ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań Okręgowych (…), Podokręgów, członków Związku, zawodników, trenerów, pośredników transakcyjnych, sędziów i działaczy piłkarskich,

9)pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczanie ich na prowadzenie działalności statutowej Związku,

10)promowanie i rozwijanie etycznych zasad w sporcie piłki nożnej, w tym zwłaszcza zasad fair play i uczciwej rywalizacji sportowej, w sposób eliminujący powstawanie niedozwolonych metod i praktyk oraz nadużyć takich, zwłaszcza jak korupcja, doping czy manipulacja meczami piłkarskimi oraz zapewniający realizację zasady integralności rozgrywek sportowych.

11)pomocy społecznej w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, a w szczególności pozyskiwanie środków na wsparcie materialne dla dotkniętych wypadkiem losowym lub będących w trudnej sytuacji życiowej zawodników, trenerów, pośredników transakcyjnych, sędziów, działaczy piłkarskich lub ich rodzin; w tym celu Związek może prowadzić zbiórki publiczne jak i przyjmować dobrowolne wpłaty na konto bankowe,

12)udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności członkom C oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa, w szczególności piłkarzy, działaczy, trenerów, sędziów piłki nożnej,

13)wspieranie i prowadzenie działalności charytatywnej, w szczególności na rzecz potrzebujących wsparcia dzieci, piłkarzy, działaczy, trenerów, sędziów piłki nożnej oraz ich rodzin,

14)działanie na rzecz integracji cudzoziemców, w szczególności zawodników i trenerów, propagowanie i organizowanie wymiany międzykulturowej,

15)wspieranie i prowadzenie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na obiektach sportowych, w tym kultury kibicowania,

16)działanie na rzecz osób niepełnosprawnych,

17)promocja i organizacja wolontariatu

18)przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,

19)działanie w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

20)działanie na rzecz dzieci i młodzieży w tym wypoczynku dzieci i młodzieży.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca może uznać wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na sponsoring (…), które mają charakter reklamowy, promocyjny, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikują się do objęcia ulgą, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mieć prawo do zakwalifikowania wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na sponsoring (…), które mają charakter reklamowy, promocyjny, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikują się do objęcia ulgą, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową - przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (dalej: Ulga sponsoringowa).

Zgodnie z art. 18ee ust. 2 ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2)stypendium sportowego;

3)imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171).

W ocenie Wnioskodawcy poniesienie wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na sponsoring (…), stanowi finansowanie imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171) organizowanej przez C, w myśl art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 5 Statutu C, (tekst jednolity po zmianach z dn.24.06.2022, dalej: „Statut”), C jest członkiem C, zwanego dalej „C", i w swojej działalności tak Związek jak i jego członkowie i działacze piłkarscy zobowiązani są do przestrzegania postanowień Statutu C, jego regulaminów, uchwał, dyrektyw, decyzji i wytycznych oraz przepisów, wytycznych i decyzji FIFA i UEFA.

Ponadto zgodnie z art. 13 par.1 Statutu, celem działania C jest:

1)wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, w szczególności rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej na terenie Województwa (…),

2)ochrona i promocja zdrowia, promowanie zdrowego trybu życia, organizowanie imprez sportowych, kulturalnych, edukacyjnych,

3)podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

4)organizowanie rozgrywek piłki nożnej we wszystkich jej postaciach na poziomie wojewódzkim,

5)wyłanianie i szkolenie kadr wojewódzkich w określonych kategoriach wiekowych oraz organizacja ich udziału w rozgrywkach na szczeblu międzywojewódzkim i krajowym,

6)pełnienie roli gospodarza rozgrywek, turniejów i meczów na poziomie międzywojewódzkim oraz krajowym, a także międzynarodowym, w przypadku powierzenia takich zadań przez (...),

7)zapewnienie właściwego szkolenia dzieci i młodzieży poprzez efektywne wykorzystanie otrzymywanych w tym celu środków zewnętrznych,

8)ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań Okręgowych (…), Podokręgów, członków Związku, zawodników, trenerów, pośredników transakcyjnych, sędziów i działaczy piłkarskich,

9)pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczanie ich na prowadzenie działalności statutowej Związku,

10)promowanie i rozwijanie etycznych zasad w sporcie piłki nożnej, w tym zwłaszcza zasad fair play i uczciwej rywalizacji sportowej, w sposób eliminujący powstawanie niedozwolonych metod i praktyk oraz nadużyć takich, zwłaszcza jak korupcja, doping czy manipulacja meczami piłkarskimi oraz zapewniający realizację zasady integralności rozgrywek sportowych.

11)pomocy społecznej w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, a w szczególności pozyskiwanie środków na wsparcie materialne dla dotkniętych wypadkiem losowym lub będących w trudnej sytuacji życiowej zawodników, trenerów, pośredników transakcyjnych, sędziów, działaczy piłkarskich lub ich rodzin; w tym celu Związek może prowadzić zbiórki publiczne jak i przyjmować dobrowolne wpłaty na konto bankowe,

12)udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności członkom C oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa, w szczególności piłkarzy, działaczy, trenerów, sędziów piłki nożnej,

13)wspieranie i prowadzenie działalności charytatywnej, w szczególności na rzecz potrzebujących wsparcia dzieci, piłkarzy, działaczy, trenerów, sędziów piłki nożnej oraz ich rodzin,

14)działanie na rzecz integracji cudzoziemców, w szczególności zawodników i trenerów, propagowanie i organizowanie wymiany międzykulturowej,

15)wspieranie i prowadzenie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na obiektach sportowych, w tym kultury kibicowania,

16)działanie na rzecz osób niepełnosprawnych,

17)promocja i organizacja wolontariatu,

18)przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,

19)działanie w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

20)działanie na rzecz dzieci i młodzieży w tym wypoczynku dzieci i młodzież

Jak wynika z pisma otrzymanego od C (…) stanowi imprezę podsumowującą doroczne podsumowanie dokonań najlepszych piłkarzy, trenerów, a przed wszystkim uzdolnionej piłkarsko młodzieży.

Ulga sponsoringowa o której mowa w art. 18ee ustawy CIT (CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian w zakresie Ulgi sponsoringowej wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W poprzednim stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie było takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzącym działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów.

Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj.m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy CIT, w ramach realizacji ulgi koszty mogą być poniesione również na imprezę sportową niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.

Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,

terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.

Mając powyższe na uwadze, iż (…) jest imprezą sportową, mająca na celu popularyzowanie sportu która nie zalicza się do imprez masowych, o której mowa z art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy CIT Wnioskodawca będzie mieć prawo do zakwalifikowania wydatków poniesionych na sponsoring (…), które mają charakter reklamowy, promocyjny, do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, które kwalifikują się do objęcia ulgą, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

Należy w tym miejscu zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła:

-z zysków kapitałowych oraz

-z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Wydzielając na gruncie ustawy o CIT odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych - ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”.

Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można, wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring.

Jest on definiowany jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny.

Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 353 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.

Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.

W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym,

Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.

Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych.

W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo–skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.

Zgodnie z art. 18ee ustawy o CIT,

1. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

1) sportową,

2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2) stypendium sportowego;

3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2171).

3. Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.

8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1466 i 1700),

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

masowej imprezie sportowej - należy przez to rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

a) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 300,

b) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000;

Ulga sponsoringowa na CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno -gospodarczego. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzącym działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga polega na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu podlegają koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.

W ramach realizacji ulgi koszty mogą być poniesione również na imprezę sportową niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.

Na podstawie ww. art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,

terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000. (…)

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu sprawy wynika, że A w B Sp. z o.o. został zaproszony przez C, do wzięcia udziału jako partner i sponsor strategiczny imprezy sportowej tj. (…). Wnioskodawca. został partnerem strategicznym, dokonując wpłat na rzecz (…) a w konsekwencji stał się również sponsorem wydarzenia sportowego i (…). Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na sponsoring (…) mają charakter reklamowy, promocyjny. Zawarcie umowy sponsoringowej zwiększa rozpoznawalność marki co wpływa m.in. na kojarzenie znaku towarowego Wnioskodawcy przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie klubu, oraz niektórymi kibicami.

Umowa sponsoringowa nie będzie spełniała kryteriów uregulowanych w art. 28 ust. 1 ww. ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.) o sporcie. Natomiast sam C nie jest organizacja nastawioną na generowanie zysków. Umowa sponsorska została zawarta w celu sponsorowania jednej gali - (…). Nie jest to umowa zawarta na dany okres, przedmiotem umowy jest sponsorowanie jednej gali. Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej są ponoszone przez Spółkę. Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, działają z korzyścią dla prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, tj. zwiększają rozpoznawalność jej marki oraz pomagają w pozyskiwaniu nowych kontaktów biznesowych. Ponoszone przez Spółkę wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostaną Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób. Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej zostaną ujęte w ciężar kosztu uzyskania przychodów jako wydatki związane z nabyciem usług reklamowych i promocyjnych. Spółka osiąga przede wszystkim przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Działania w związku z realizacją umowy sponsoringowej mają/będą miały wpływ na ostatecznych nabywców produktów Spółki, zwiększona zostanie rozpoznawalność marki co wpłynie m.in. na kojarzenie znaku towarowego Wnioskodawcy przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie tego rodzaju przedsięwzięć. To w konsekwencji będzie miało odzwierciedlenie w większym potencjale sprzedażowym Spółki, a więc przełoży się na wzrost sprzedaży. Działania w związku z realizacją umowy sponsoringowej mają wpływ na poprawę wizerunku Spółki, poprzez ugruntowanie jej wiarygodności biznesowej oraz uwiarygodnienie pozytywnego postrzegania jej działalności, jako spójnego z wartościami ważnymi dla jej klientów. Działania w związku z realizacją Programu z obszaru CSR mają wpływ na poprawę wizerunku Spółki, poprzez ugruntowanie jej wiarygodności biznesowej oraz uwiarygodnienie pozytywnego postrzegania jej działalności, jako spójnego z wartościami CSR. Działania takie podejmowane przez Spółkę w praktyce życia gospodarczego często decydują o doborze przez partnera biznesowego spośród konkurencyjnych firm, podmiotu, z którym chce on współpracować. Spółka nie poinformowała o działaniach podejmowanych w ramach realizacji Programu z obszaru CSR. Natomiast, C na swojej stronie internetowej i we wszystkich materiałach związanych z Galą wymienił Spółkę jako sponsora strategicznego ww. Gali. Spółka wspiera tego rodzaju inicjatywy jako element jej strategii. Wydatki te nie stanowią finansowania imprezy sportowej będącej imprezą masową. Przedmiotowa gala nie stanowi imprezy masowej. Zakres umowy sponsoringowej obejmować będzie realizację na rzecz Spółki wyłącznie usług reklamowych i promocyjnych, sponsorowany nie będzie udzielał wnioskodawcy żadnych innych świadczeń. Spółka nie przekazuje żadnych pieniędzy C, które wykraczałyby poza płatność za usługę reklamy i promocji. W ocenie Spółki wartość przekazanych pieniędzy odpowiada wartości świadczeń wzajemnych ze strony Związku, tj. otrzymania przez Spółkę tytułu Strategicznego sponsora gali i promocji znaku firmy na samej gali oraz w dokumentach towarzyszących (np. zaproszenia) oraz stronach internetowych Związku.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca może uznać wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na sponsoring (…), które mają charakter reklamowy, promocyjny, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikują się do objęcia ulgą, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie zawartej umowy sponsoringowej, zgodnie z którą Spółka przekazuje C środki pieniężne na imprezę sportową tj. (…), a w zamian C świadczy na rzecz Spółki usługi reklamowe, będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów. Spółka bowiem spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 15 ustawy o CIT.

Niewątpliwie wydatki poniesione przez Spółkę będą mieć przełożenie na osiągnięcie przychodów Spółki - jako wydatki na cele reklamowe, promocyjne. Jak wynika z opisu sprawy zawarcie umowy sponsoringowej zwiększa rozpoznawalność marki co wpływa m.in. na kojarzenie znaku towarowego Wnioskodawcy przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie tego rodzaju przedsięwzięć.

Podkreślenia wymaga, że wydatki opisane we wniosku stanowią świadczenie wzajemne, zatem w odniesieniu do poniesionych przez Spółkę wydatków, nie będzie mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w cyt. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT. 

Podkreślić w tym miejscu należy, że działania Spółki wskazane we wniosku wpisują się także w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, albowiem mają wpływ na poprawę wizerunku Spółki, poprzez ugruntowanie jej wiarygodności biznesowej oraz uwiarygodnienie pozytywnego postrzegania jej działalności, jako spójnego z wartościami CSR.

Jednocześnie wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie zawartej umowy sponsoringowej, zgodnie z którą Spółka przekaże C środki pieniężne na imprezę sportową tj. … Galę (…) zostaną przekazane na imprezę sportową, niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1466 i 1700). W konsekwencji wydatki ponoszone na ww. sfinansowanie imprezy sportowej będą mogły korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 18ee ustawy o CIT.

Tym samym uznać należy, że Spółka może uznać wydatki poniesione przez Spółkę na sponsoring (…), które mają charakter reklamowy, promocyjny, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikują się do objęcia ulgą, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT.

W konsekwencji stanowisko Spółki w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).