Rabat Dodatkowy nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT, który Wnioskodawca zobowiązany będzie wykaza... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.58.2023.3.RK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.58.2023.3.RK

Temat interpretacji

Rabat Dodatkowy nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT, który Wnioskodawca zobowiązany będzie wykazać w okresie rozliczeniowym w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

czy Rabat Dodatkowy będzie stanowić dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, który Wnioskodawca zobowiązany będzie wykazać w okresie rozliczeniowym, w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa,

czy w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego Spółka będzie zobowiązana ująć w przychodach kwotę równą wartości netto udzielonego Rabatu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest:

czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej „podatek VAT”);

podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce na zasadzie przepisu art. 3 ust. 1 Ustawy CIT.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów i usług, w tym w zasadniczej mierze sprzętu elektronicznego (telefony, komputery, drukarki, rutery, modemy itp.) oraz sprzętu AGD (lodówki, pralki, pralko-suszarki, odkurzacze, akcesoria, itp.).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nabywa od dostawców (dalej „Dostawcy”) towary i usługi, których nabycie dokumentowane jest fakturami VAT wystawianymi przez Dostawców.

W ramach współpracy handlowej z dostawcami Wnioskodawca otrzymuje bezpośrednio od Dostawców rabaty/upusty posprzedażowe, które dokumentowane są fakturami korygującymi wystawionymi przez Dostawców.

Jednym z Dostawców dokonującym dostaw towarów do Wnioskodawcy jest podmiot będący producentem tych towarów (dalej „Producent”).

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi pomiędzy Producentem a Wnioskodawcą, Producent będzie udzielać Wnioskodawcy dodatkowego rabatu (dalej „Rabat Dodatkowy”) wyliczanego na podstawie kwoty obrotu zrealizowanego przez Wnioskodawcę w transakcjach zakupu towarów handlowych wytwarzanych przez Producenta, nabywanych przez Wnioskodawcę bezpośrednio od Dostawców będących dystrybutorami Producenta. Z uzgodnień dotyczących Rabatu Dodatkowego wynikać będzie, że potwierdzeniem spełnienia po stronie Wnioskodawcy warunków otrzymania Rabatu Dodatkowego będzie nota uznaniowa wystawiana przez Producenta, a za datę spełnienia tych warunków będzie uznawana data wystawienia noty uznaniowej.

Dokonując nabyć towarów od Dostawców będących dystrybutorami Producenta Wnioskodawca odliczał podatek naliczony VAT wykazany na fakturach VAT wystawianych przez tych Dostawców, a do kosztów uzyskania przychodów zaliczał wydatki w kwotach netto wykazanych w tych fakturach VAT.

Rabat Dodatkowy będzie dokumentowany notą uznaniową wystawianą przez Producenta na Wnioskodawcę i będzie wypłacany bezpośrednio przez Producenta.

Producent jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Pytania

1)Czy Rabat Dodatkowy powinien być dokumentowany notą uznaniową wystawianą przez Producenta, czy też powinien być udokumentowany fakturą korygującą wystawianą przez Producenta?

2)Czy w nocie uznaniowej dokumentującej Rabat Dodatkowy powinna być wskazana oddzielnie wartość netto Rabaty Dodatkowego i kwota korespondującego podatku VAT, czy też nota uznaniowa może prezentować wartość Rabatu Dodatkowego bez podziału na wartość netto Rabatu Dodatkowego i wartość podatku VAT?

3)Czy otrzymany przez Wnioskodawcę Rabat Dodatkowy będzie stanowić rabat będący obniżką ceny, o której mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, i w przypadku jego otrzymania Wnioskodawca będzie zobowiązany do obniżenia podatku naliczonego VAT odliczonego z tytułu nabycia towarów handlowych od Dostawców będących dystrybutorami Producenta (towarów handlowych z których obrót będzie uwzględniany przy ustalaniu podstawy ustalania wysokości Rabatu Dodatkowego)?

4)Czy obowiązek obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku naliczonego VAT odliczonego z tytułu nabycia towarów handlowych od Dostawców będących dystrybutorami Producenta (towarów handlowych z których obrót będzie uwzględniany przy ustalaniu podstawy ustalania wysokości Rabatu Dodatkowego) w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego od Producenta powstanie na zasadzie memoriałowej, tj. w okresie rozliczeniowym w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa dokumentująca Rabat Dodatkowy, a nie w okresie rozliczeniowym w jakim Wnioskodawca otrzyma taką notę uznaniową?

5)Czy w przypadku w jakim wartość Rabatu Dodatkowego zostanie wykazana w nocie uznaniowej bez podziału na wartość netto Rabatu Dodatkowego i wartość podatku VAT, kwotę podatku naliczonego VAT podlegającą obniżeniu w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego należy wyliczyć metodą „w stu”?

6)Czy Rabat Dodatkowy będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, który Wnioskodawca zobowiązany będzie wykazać w okresie rozliczeniowym w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa?

7)Czy w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany ująć w przychodach kwotę równą wartości netto Rabatu Dodatkowego (kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej w wartości netto, lub kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej pomniejszoną o kwotę o jaką Wnioskodawca będzie zobowiązany zmniejszyć podatek naliczony VAT wliczoną wg metody „w stu” w przypadku w jakim w nocie uznaniowej Rabat Dodatkowy zostanie wykazany bez podziału na wartość netto Rabatu Dodatkowego i wartość podatku VAT), czy całą kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na pytania nr 6-7 wniosku. W zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 1-5 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 6

Zdaniem Wnioskodawcy, Rabat Dodatkowy będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, który Wnioskodawca zobowiązany będzie wykazać w okresie rozliczeniowym w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 tejże, są w szczególności: „1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również równice kursowe”.

Odpowiednio do przepisu art. 12 ust. 3 Ustawy CIT: „Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączaniem przychodów, o których mowa w art. 7h ust. 1 pkt 1, uważa się także należyte przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączaniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont”.

Jednocześnie stosownie do przepisu art. 15 ust. 4i Ustawy CIT: „Jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym zastała otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty”.

Zdaniem Wnioskodawcy, niezależnie od tego, że otrzymanie tzw. rabatu pośredniego na gruncie Ustawy VAT kwalifikowane jest jako zdarzenie, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, czego konsekwencją jest po stronie podmiotu udzielającego tzw. rabatu pośredniego − uprawnienie do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT, a po stronie podmiotu otrzymującego tzw. rabat pośredni - obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego VAT, tzw. rabat pośredni stanowi przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 3 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT.

Ustawa CIT nie zawiera legalnej definicji pojęć: „bonifikata” oraz „skonto”. W konsekwencji powyższe pojęcia powinny być rozumiane w sposób, w jakim są pojmowane w języku powszechnym. W internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pojęcie „bonifikata” oznacza „zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usług. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej poprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest udzielana wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie uzgodnionej wcześniej ceny, której nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy sprzedaży. W tym samym słowniku pojęcie „rabat” definiowane jest jako „obniżanie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę”, a pojęcie „bonus” jest definiowane jako „dodatkowe wynagrodzenie”.

Konsekwentnie, w ujęciu praktycznym tzw. rabat pośredni nie jest obniżeniem ceny nabycia (zakupu) towarów i/lub usług. Jeżeli zatem wydatki poniesione przez podatnika tytułem ceny nabycia towarów i/lub usług zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasadzie przepisu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, to następstwem otrzymania kwoty pieniężnej w ramach tzw. rabatu pośredniego powinno być zwiększenie przychodów na zasadzie przepisu art. 12 ust. 3 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, a nie zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów na zasadzie przepisu art. 15 ust. 4i Ustawy CIT.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego cena po jakiej Wnioskodawca będzie nabywał towary od Dostawców będących dystrybutorami nie będzie podlegała obniżeniu.

Oznacza to, że Wnioskodawca uzyskując Rabat Dodatkowy należny od Producenta, nie uzyska obniżenia ceny zakupu towarów nabytych od Dostawców będących dystrybutorami Producenta (towarów handlowych z których obrót będzie uwzględniany przy ustalaniu podstawy ustalania wysokości Rabatu Dodatkowego), lecz przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.

Prawidłowość takiego stanowiska znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 sierpnia 2018 r. (znak: 0111-KDIB1-1. 4010.216.2018.1.ŚS) - „Z przedstawionego we wniosku opisu sianu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób prawnych. Główna działalność polega na produkcji samochodów. W związku z powyższym Spółka nabywa od Dostawcy mającego siedzibę w kraju wytłoczone ze stali elementy karoserii samochodowej. Dostawca z kolei nabywa stal od Producenta mającego siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej. Spółka wynegocjowała z Producentem warunki rabatów, opustów w cenach stali. Spółka rozlicza przedmiotowe rabaty, opusty bezpośrednio z Producentem (z pominięciem Dostawcy). Producent nie ma możliwości wystawienia Spółce faktury korygującej, aby udokumentować udzielony rabat, ponieważ fakturę VAT dokumentującą zakup towarów przez Spółkę wystawia Dostawca zajmujący się tłoczeniem elementów karoserii samochodowej ze stali. Przedmiotowy rabat jest wobec powyższego dokumentowany notą księgową. Rabat jest udzielany za nabycie przez Dostawcę stali z przeznaczeniem do produkcji karoserii samochodowych na rzecz Spółki. Wysokość rabatu jest uzależniona od ilości nabytej stali przez Dostawcę u Producenta z przeznaczaniem do produkcji karoserii na rzecz Spółki. Spółka nie podejmuje żadnych działań na rzecz Producenta w związku z udzielanym rabatem. Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że wynegocjowane przez Spółkę rabaty, (upusty) od Producenta nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów lecz będą stanowić przychód. Skoro bowiem, Producent nie sprzedaje stali bezpośrednio na rzecz Spółki to nie można uznać, że otrzymane rabaty (upusty) odnoszą do konkretnych transakcji zakupu stali od Producenta. Wartości rabatów (upustów) nie obniżają kwoty należnej zbywcy danego towaru, w konsekwencji czego nie można przyjąć, że obniżają koszty uzyskania przychodu u nabywcy towaru, bowiem w przedmiotowej sprawie Spółka nabywa od Dostawcy mającego siedzibę w kraju wytłoczone ze stali elementy karoserii samochodowej, a nie od Producenta”.

Tożsame stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2018r. (znak: 0114-KDIP2-2.4010.187.2018.1.GF) i w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2018r. (znak: 0111-KDIB2-3.4010.142. 2018.2.LG) - uznając w obu za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym rabat pośredni należy rozpoznawać jako zdarzenie skutkujące powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy okresem rozliczeniowym w jakim powstanie obowiązek ujęcia Rabatu Dodatkowego w przychodach podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT, będzie okres w jakim zostanie wystawiona przez Producenta nota uznaniowa dokumentująca Rabat Dodatkowy. Jak zostało bowiem wskazane w opisie zdarzenia przyszłego z uzgodnień dotyczących Rabatu Dodatkowego wynikać będzie, że potwierdzeniem spełnienia po stronie Wnioskodawcy warunków otrzymania Rabatu Dodatkowego będzie nota uznaniowa wystawiana przez Producenta, a za datę spełnienia tych warunków będzie uznawana data wystawienia noty uznaniowej. Tym samym w dacie wystawienia noty uznaniowej Rabat Dodatkowy będzie należny Wnioskodawcy, co w świetle przepisu art. 12 ust. 3 Ustawy CIT oznaczać będzie konieczność wykazania Rabatu Dodatkowego jako przychodu należnego.

Reasumując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, Rabat Dodatkowy będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, który Wnioskodawca zobowiązany będzie wykazać w okresie rozliczeniowym w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa.

Ad. 7

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany ująć w przychodach kwotę równą wartości netto Rabatu Dodatkowego (kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej w wartości netto, lub kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej pomniejszoną o kwotę o jaką Wnioskodawca będzie zobowiązany zmniejszyć podatek naliczony VAT wy liczoną wg metody „w stu” w przypadku w jakim w nocie uznaniowej Rabat Dodatkowy zostanie wykazany bez podziału na wartość netto Rabatu Dodatkowego i wartość podatku VAT).

Uzasadnienie

Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonując nabyć towarów od Dostawców będących dystrybutorami Producenta, Wnioskodawca odliczał podatek naliczony VAT wykazany na fakturach VAT wystawianych przez tych Dostawców, a do kosztów uzyskania przychodów zaliczał wydatki w kwotach netto wykazanych w tych fakturach VAT.

Konsekwentnie w kosztach uzyskania przychodów w związku z nabywaniem towarów od Dostawców będących dystrybutorami Producenta Wnioskodawca nie uwzględniał kwot podatku naliczonego VAT, stosując przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) Ustawy CIT.

Mając na względzie to, że konsekwencją otrzymania Rabatu Dodatkowego będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego VAT, stosując przepis art. 12 ust. 3 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do ujęcia w przychodach jedynie wartość netto Rabatu Dodatkowego.

Przyjęcie odmiennego stanowiska, tj. uznanie że w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania w przychodach całą wartość Rabatu Dodatkowego w kwocie ujętej w nocie uznaniowej, oznaczałoby że jako przychód Wnioskodawca rozpoznawałaby również kwotę podatku VAT naliczonego objętego obowiązkiem zmniejszenia odpowiednio do przepisu art. 86 ust. 19a Ustawy VAT.

Innymi słowy, w przypadku w jakim Wnioskodawca w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego musiałby dokonać zwiększenia przychodu o całą wartość Rabatu Dodatkowego ujęta w nocie uznaniowej, oznaczałoby to, że rozpoznanie przychodu następowałoby również w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego VAT niezaliczonego przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany ująć w przychodach kwotę równą wartości netto Rabatu Dodatkowego (kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej w wartości netto, lub kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej pomniejszoną o kwotę o jaką Wnioskodawca będzie zobowiązany zmniejszyć podatek naliczony VAT wyliczoną wg metody „w stu” w przypadku w jakim w nocie uznaniowej Rabat Dodatkowy zostanie wykazany bez podziału na wartość netto Rabatu Dodatkowego i wartość podatku VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych pojęcia „bonifikata” i „skonto” nie są zdefiniowane. W odczytaniu znaczenia przepisu art. 12 ust. 3 ww. ustawy należy kierować się więc ich powszechnym znaczeniem. Zgodnie z „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest udzielana wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześniej ceny, których nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy sprzedaży (np. udzielenie długoletnim kontrahentom bonifikaty wyrażonej procentowo lub kwotowo w stosunku do określonej wartości zakupów w przeciągu jakiegoś ustalonego okresu czasu). Natomiast w przypadku, jeżeli okoliczności wpływające na zmniejszenie ceny są znane stronom przed zawarciem umowy sprzedaży, to powinny znaleźć odzwierciedlenie w cenie określonej w tej umowie.

Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru. Natomiast „bonus” to „dodatkowe wynagrodzenie, nagroda, premia”.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów i usług, w tym w zasadniczej mierze sprzętu elektronicznego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nabywa od dostawców (dalej: „Dostawcy”) towary i usługi, których nabycie dokumentowane jest fakturami VAT wystawianymi przez Dostawców. W ramach współpracy handlowej z dostawcami Wnioskodawca otrzymuje bezpośrednio od Dostawców rabaty/upusty posprzedażowe, które dokumentowane są fakturami korygującymi wystawionymi przez Dostawców. Jednym z Dostawców dokonującym dostaw towarów do Wnioskodawcy jest podmiot będący producentem tych towarów (dalej: „Producent”).

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi pomiędzy Producentem a Wnioskodawcą, Producent będzie udzielać Wnioskodawcy dodatkowego rabatu (dalej: „Rabat Dodatkowy”) wyliczanego na podstawie kwoty obrotu zrealizowanego przez Wnioskodawcę w transakcjach zakupu towarów handlowych wytwarzanych przez Producenta, nabywanych przez Wnioskodawcę bezpośrednio od Dostawców będących dystrybutorami Producenta. Z uzgodnień dotyczących Rabatu Dodatkowego wynikać będzie, że potwierdzeniem spełnienia po stronie Wnioskodawcy warunków otrzymania Rabatu Dodatkowego będzie nota uznaniowa wystawiana przez Producenta, a za datę spełnienia tych warunków będzie uznawana data wystawienia noty uznaniowej.

Dokonując nabyć towarów od Dostawców będących dystrybutorami Producenta Wnioskodawca odliczał podatek naliczony VAT wykazany na fakturach VAT wystawianych przez tych Dostawców, a do kosztów uzyskania przychodów zaliczał wydatki w kwotach netto wykazanych w tych fakturach VAT.

Rabat Dodatkowy będzie dokumentowany notą uznaniową wystawianą przez Producenta na Wnioskodawcę i będzie wypłacany bezpośrednio przez Producenta.

Wątpliwości Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wiążą się z ustaleniem, czy Rabat Dodatkowy będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, wykazany w okresie rozliczeniowym w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa oraz z ustaleniem, czy w związku z otrzymaniem Rabatu Wnioskodawca będzie zobowiązany ująć w przychodach kwotę równą wartości netto Rabatu Dodatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji otrzymania Rabatu Dodatkowego (rabatu pośredniego) powinien on stanowić przychód w okresie rozliczeniowym w jaki zostanie wystawiona nota uznaniowa. Jednocześnie w związku z otrzymaniem Rabatu będzie zobowiązany ująć w przychodach kwotę równą wartości netto.

W świetle powołanej wyżej definicji „rabatu” należy uznać, że w opisanym przypadku będziemy mieć do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej ceny towarów/usług przez Producenta, który co prawda nie będzie sprzedawał towarów/usług bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy, ale na podstawie odpowiednich indywidualnych ustaleń będzie przyznawał Spółce rabaty. Spowoduje to w istocie zwrot części ceny za towary/usługi.

W przypadku kiedy Wnioskodawca, otrzyma rabat pośredni od Producenta, to po jego stronie nastąpi zwrot części ceny nabywanych towarów i usług, wówczas dla Producenta i dla Wnioskodawcy nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny sprzedawanych/nabywanych towarów/usług. Takie obniżenie ceny nie będzie dotyczyło Dystrybutora Producenta, od którego Wnioskodawca nabywa towary/usługi. W takiej sytuacji otrzymywany przez Wnioskodawcę rabat pośredni stanie się opustem, obniżką ceny po jakiej Spółka nabywa towary i usługi.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że Wnioskodawca nabywając towary/usługi i otrzymując Rabat Dodatkowy (rabat pośredni), powinien obniżyć koszty uzyskania przychodu, ponieważ przyznany rabat obniża faktycznie koszty zakupu towaru/usługi. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Wnioskodawca powinien przedmiotowy Rabat Dodatkowy (rabat pośredni) rozpoznać w oparciu o art. 15 ust. 1 i ust. 4i-4l.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W art. 15 ust. 4i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyjaśniono, że:

Jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Wskazać należy, że zgodnie a art. 15 ust. 4j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Oznacza to, że w sytuacji otrzymania rabatu pośredniego należy skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca, lub w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4k-l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Przepisów ust. 4i i 4j nie stosuje się do:

1)korekty dotyczącej kosztu uzyskania przychodów związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu;

2)korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e.

Stosownie do art. 15 ust. 4l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Jeżeli korekta, o której mowa w ust. 4i, następuje po zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, zmniejszenia lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodów dokonuje się w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zmianą formy opodatkowania.

W konsekwencji, brak jest podstaw do zwiększenia wartości przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę, ponieważ przyznany rabat faktycznie obniża koszty zakupu towaru/usługi.

W takiej sytuacji, Rabat Dodatkowy nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT, który Wnioskodawca zobowiązany będzie wykazać w okresie rozliczeniowym w jakim zostanie wystawiona nota uznaniowa.

Stąd, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest nieprawidłowe.

Ponadto, w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego Spółka będzie zobowiązana do korekty kosztów podatkowych w kwocie netto Rabatu Dodatkowego (w kwocie wykazanej w nocie uznaniowej w wartości netto, lub w kwocie wykazanej w nocie uznaniowej pomniejszonej o kwotę o jaką Wnioskodawca będzie zobowiązany zmniejszyć podatek naliczony VAT wyliczoną wg metody „w stu” w przypadku, gdy w nocie uznaniowej Rabat Dodatkowy zostanie wykazany bez podziału na wartość netto i wartość podatku VAT).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 7, przyjmujące że w związku z otrzymaniem Rabatu Dodatkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany ująć w przychodach kwotę równą wartości netto Rabatu Dodatkowego (kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej w wartości netto, lub kwotę Rabatu Dodatkowego wykazaną w nocie uznaniowej pomniejszoną o kwotę, o jaką Wnioskodawca będzie zobowiązany zmniejszyć podatek naliczony VAT, wyliczoną wg metody „w stu” w przypadku, w jakim w nocie uznaniowej Rabat Dodatkowy zostanie wykazany bez podziału na wartość netto Rabatu Dodatkowego i wartość podatku VAT), jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały także wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).