Temat interpretacji
Dochody Stowarzyszenia przeznaczone na statutowe cele związane z utworzeniem punktu przedszkolnego oraz świetlicy środowiskowej będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochody Stowarzyszenia będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Gminy (…) (dalej: „Stowarzyszenie” lub „Wnioskodawca”) posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”). Wnioskodawca jest wpisany do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS”). Stowarzyszenie nie jest natomiast wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS.
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261; dalej: „Prawo o stowarzyszeniach”) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571).
Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy (dalej: „Statut”) celem Stowarzyszenia jest działalność publiczna na rzecz poprawy warunków życia społeczności Gminy (…) (dalej: „Gmina”) oraz rozwoju Gminy, w szczególności poprzez wykonywanie zadań w zakresie m.in. nauki, edukacji, oświaty i wychowania. Ponadto wedle brzmienia Statutu Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez prowadzenie i wspomaganie działalności badawczej i naukowej, a także prowadzenie innych działań sprzyjających realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
Ponadto wedle brzmienia Statutu majątek Stowarzyszenia tworzą środki pieniężne i inne składniki majątkowe, które służą wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
W związku z realizacją swoich celów statutowych w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania Stowarzyszenie prowadzi jako organ założycielski Niepubliczny Punkt Przedszkolny (…) (dalej jako: „punkt przedszkolny”).
Wnioskodawca zrealizował dwa projekty dofinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. pn. (…) dalej jako: „Projekt 1” oraz projekt pn. (…) dalej jako: „Projekt 2”.
W ramach Projektu 1 m.in. utworzona została świetlica środowiskowa w (…) w budynku (…). W lokalu wykonano prace adaptacyjne, w tym remont łazienki wraz z dostosowaniem jej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Świetlica doposażona została w niezbędne meble i urządzenia, konieczne ze względu na jej właściwe i efektywne funkcjonowanie. Dzieci otrzymały także wsparcie w postaci realizacji zajęć rozwijających kompetencje m.in. informatyczne w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Głównym celem Projektu 2 było zwiększenie liczby dzieci w wieku przedszkolnym objętych edukacją przedszkolną na terenie Gminy o 5 miejsc oraz rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności 30 dzieci w wieku przedszkolnym. Realizacja Projektu 2 polegała m.in. na adaptacji pomieszczeń na utworzenie nowego oddziału w dotychczas funkcjonującym punkcie przedszkolnym.
Środki pieniężne pozostałe z otrzymanych dofinansowań po zrealizowaniu Projektu 1 oraz Projektu 2 (dalej: „Dochody”) Stowarzyszenie zamierza przeznaczyć na wydatki związane z funkcjonowaniem i realizacją zadań punktu przedszkolnego m.in. na:
- środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w punkcie przedszkolnym,
- meble,
- wyposażenie punktu przedszkolnego w materiały i sprzęt niezbędny do realizacji programów nauczania/programów wychowawczych,
- wynagrodzenia osób zatrudnionych w punkcie przedszkolnym oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń,
- koszty utrzymania czystości i higieny.
Pytanie
Czy dochody Stowarzyszenia będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy Dochody Stowarzyszenia będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ będą przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia tj. działalność oświatową.
W myśl art. 2 ust. 2 Prawa o stowarzyszeniach stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Ponadto stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach (art. 35 Prawa o stowarzyszeniach).
Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku CIT. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy o CIT jako podmioty zwolnione od podatku.
Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Przepis ust. 1 pkt 4 ww. artykułu nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego (art. 17 ust. 1c ustawy o CIT).
Wedle treści art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach,
-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Niniejsze znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 9 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.747.2022.1.ANK, w której organ wskazał, że „Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej”.
Celami statutowymi Stowarzyszenia jest działalność publiczna na rzecz poprawy warunków życia społeczności Gminy oraz rozwoju Gminy, w szczególności poprzez wykonywanie zadań w zakresie m.in. nauki, edukacji, oświaty i wychowania. Ponadto zgodnie z brzmieniem Statutu majątek Stowarzyszenia tworzą środki pieniężne i inne składniki majątkowe, które służą wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że skoro uzyskane dochody Stowarzyszenia będą służyć realizacji jego celów statutowych, a celem statutowym Stowarzyszenia jest i będzie działalność oświatowa i Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez prowadzenie punktu przedszkolnego, to Stowarzyszenie będzie realizować cel statutowy jakim jest działalność oświatowa i cele te zgodne są z działaniami wymienionymi przez ustawodawcę w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Reasumując, ponieważ celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, uzyskane przez Stowarzyszenie dochody wydatkowane na cele statutowe spełniać będą przesłanki uprawniające do zastosowania do uzyskiwanych dochodów zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Prawidłowość podejścia Stowarzyszenia, w bardzo zbliżonych przypadkach do sytuacji przedstawionej we wniosku, została potwierdzona przez DKIS w licznych interpretacjach indywidualnych. Tytułem przykładu należy wskazać:
- interpretację indywidualną DKIS z dnia 9 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.747. 2022.1.ANK, w której organ wskazał, że „W konsekwencji dochód Wnioskodawcy, który został przeznaczony na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wydatkowany na zwrot środków finansowych, które założyciel przekazał uczelni na jej funkcjonowanie oraz wypłatę wynagrodzenia za zgodę na włączenie uczelni niepublicznej do Wnioskodawcy – dzięki czemu będzie mógł, zgodnie z planem, rozwijać prowadzoną działalność w zakresie szkolnictwa wyższego – może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT”;
- interpretację indywidualną DKIS z dnia 22 grudnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.140. 2022.2.JF, w której organ uznał, że „Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że kwota (...) zł otrzymana tytułem darowizny na rachunek Stowarzyszenia (...) przeznaczona na pokrycie działań z tytułu doszkalania nauczycieli w ramach działalności statutowej, o ile będzie ona w całości przeznaczona na ww. cele, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych”;
- interpretację indywidualną DKIS z dnia 14 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1- 2.4010.679. 2022.1.EJ, w której organ doszedł do wniosku, że „Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że dochody Stowarzyszenia uzyskane z wpłat pochodzących od rodziców lub opiekunów prawnych, których dzieci korzystają z usług edukacyjnych, o ile będą one w całości przeznaczone no działalność statutową Stowarzyszenia, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych”.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dochody Stowarzyszenia będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ będą przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia tj. działalność oświatową.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.