Dotyczy ustalenia, w jaki sposób Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Koszty uzyskania Bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych or... - Interpretacja - 0111-KDWB.4010.14.2023.1.KKM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.14.2023.1.KKM

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia, w jaki sposób Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Koszty uzyskania Bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, w jaki sposób Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów  Koszty uzyskania Bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) spółka akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji zamocowań budowlanych, elementów złącznych, narzędzi ręcznych oraz elektronarzędzi. Ponadto Spółka świadczy także usługi wsparcia realizacji projektów, przeprowadzania specjalistycznych szkoleń oraz testów wytrzymałościowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Jako osoba prawna mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Wnioskodawca podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca jest spółką dominującą w Grupie Kapitałowej (…).

Podstawowy przedmiot działalności Spółki według kodów PKD to:

- produkcja wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych (PKD 22.23.Z),

- sprzedaż materiałów budowlanych (PKD 46.73.Z).

Działalność Spółki polega na projektowaniu, wytwarzaniu oraz sprzedaży głównie przez kanały dystrybucji następujących grup asortymentowych:

- zamocowania budowlane,

- narzędzia ręczne i elektronarzędzia,

- normalia śrubowe,

do których można zaliczyć m.in.: kotwy wklejane i mechaniczne, zamocowania termoizolacji fasadowych, elektronarzędzia, akcesoria do elektronarzędzi, techniki montażu ręcznego i bezpośredniego, piany i uszczelniacze oraz wkręty.

Dzięki spółkom z Grupy, które zlokalizowane są na całym świecie oraz partnerskim sieciom dystrybutorskim, Spółka eksportuje swoje produkty do ponad (....), natomiast to Europa Zachodnia oraz Europa Środkowo-Wschodnia stanowią główny obszar eksportowy produktów Spółki. Na obszarze działania Spółki występują konkurencyjne podmioty oferujące towary tego samego rodzaju.

Proces produkcyjny Spółki obejmuje nie tylko wytwarzanie produktów w oparciu o opracowane już rozwiązania technologiczne, ale i przygotowanie koncepcji nowych wyrobów, a następnie sprawdzenie ich parametrów, znalezienie możliwych do wprowadzenia ulepszeń oraz przeprowadzenie wszelkich procedur, bez których pomyślne wprowadzenie produktu do sprzedaży jest niemożliwe.

W obrębie Spółki pilotowaniem produktu od jego zaprojektowania, stworzenia aż do wprowadzenia do sprzedaży na danym rynku zajmuje się dział badań i rozwoju (dalej: „Dział R&D”), wspierany m.in. przez dział jakości, którego głównym zadaniem jest kontrola parametrów wyrobów opuszczających linie produkcyjne, jak również surowców dostarczanych do produkcji. W ciągu roku w Dziale R&D powstaje od kilku do kilkunastu nowych produktów i/lub koncepcji.

Wprowadzenie na rynek materiałów budowlanych związane jest z koniecznością uzyskiwania uprawnień dopuszczających wyrób do obrotu, bez których sprzedaż jest niemożliwa. Warunkiem dopuszczenia do sprzedaży materiału budowlanego jest uzyskanie m.in. aprobaty technicznej, Krajowej Oceny Technicznej, Europejskiej Oceny Technicznej lub certyfikatu zgodności (dalej: „Aprobaty, Oceny Techniczne, Certyfikaty”). Uprawnienia te wystawiane są na czas nieokreślony.

Przed zainicjowaniem procedury udzielania uprawnień Spółka zobowiązana jest do przeprowadzenia badań w akredytowanych jednostkach badawczych, np. badania migracji, badania sejsmiczne, badania udarnościowe, badania wiatrowe czy badania korozyjne, oraz uzyskania stosownych opinii, analiz czy ekspertyz od uprawnionych ekspertów. Uzyskanie tych uprawnień wiąże się nie tylko z koniecznością zakupu surowców do testowej produkcji i ponoszenia kosztów ich wytworzenia, ale wymaga również pokrycia innych nakładów np. związanych z wykonaniem tłumaczeń dokumentacji, w tym technicznej na różne języki; zleceniem usług kurierskich, w związku z transportem materiałów do ośrodków certyfikujących w Polsce oraz poza jej granicami; z tytułu podróży i noclegów przedstawicieli ośrodków certyfikujących oraz audytorów nadzorujących przebieg procesu produkcyjnego bezpośrednio na terenie zakładu należącego do Spółki (dalej: „Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów”).

Dodatkowo, w celu utrzymania posiadanych aprobat oraz atestów co roku odbywają się audyty potwierdzające wcześniej nadane uprawnienia. Coroczne audyty wiążą się z koniecznością poniesienia opłaty rocznej.

Dla celów rachunkowych Spółka rozlicza Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów międzyokresowo w okresie 5-letnim, natomiast opłaty roczne związane z potwierdzeniem/odnowieniem wcześniej nadanych uprawnień Spółka zalicza jednorazowo do kosztów roku, w którym zostały rozliczone.

Wątpliwości spółki pojawiają się natomiast w odniesieniu do podatkowego rozliczenia tych kosztów.

Pytanie

W jaki sposób Spółka powinna zaliczać do kosztów uzyskania przychodów Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia, ponieważ nie można ich powiązać z przychodami konkretnego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1  i 2 ustawy o CIT:

  1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
  2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy w tym miejscu zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła: z zysków kapitałowych oraz z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Wydzielając na gruncie ustawy o CIT odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych - ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają natomiast przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania. Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie Spółki ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów. Spółka ponosi te koszty w związku z prowadzoną działalnością. Dzięki badaniom wykonywanym w ramach uzyskania Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów Spółka może przekazywać swoim klientom wiarygodne informacje o oferowanych produktach i ich właściwościach. Niejednokrotnie sprzedaż towarów oferowanych przez Spółkę nie byłaby możliwa bez uzyskania odpowiednich uprawnień. Należy też zauważyć, że Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zdaniem Spółki, Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów powinny być uznane za koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami. W związku z tym, przy zaliczaniu tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów należy postępować zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Natomiast jeśli koszty te dotyczą okresu dłuższego niż rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą.

Spółka uważa, że Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów oraz opłaty dotyczące przedłużenia tych uprawnień mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, w momencie ich poniesienia. W związku z tym, takich kosztów Spółka nie musi rozliczać międzyokresowo.

W przypadku tych kosztów nie jest bowiem możliwe ustalenie okresu, którego dane badanie dotyczy, ponieważ nie są one wydawane na z góry ustalony okres czasu (nie wiadomo, jakiego okresu taki wydatek dotyczy). Jak była o tym mowa, badania przeprowadzane są w różnych celach, a wyniki badań mogą być wykorzystywane przez Spółkę w różnych okresach (często bezterminowo). Nawet, jeśli bezpośrednim powodem zlecenia danego badania jest chęć uzyskania Atestu, Oceny Technicznej czy też Certyfikatu, to i tak wyniki badań są wykorzystywane przez Spółkę w różnych celach, m.in. wyniki badań mają pozwolić na przekonanie klientów do zakupu produktów oraz mają dostarczyć wiarygodnych informacji o parametrach sprzedawanych produktów. Dlatego też nie można ustalić okresu, w którym wyniki badań są wykorzystywane. W konsekwencji Spółka uważa, że koszty uprawnień powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, w momencie poniesienia wydatku.

Powyższe stanowisko potwierdzają m.in. poniższe interpretacje:

- Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 listopada 2010 r., znak: IPPB3/423-593/10-/MC,

- Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 listopada 2007 r., znak: ITPB3/423-69/07/MT,

w których organy te uznały, że wydatki na uzyskanie atestów, aprobat oraz certyfikatów bezterminowych powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4d, tj. jednorazowo, w dacie ich poniesienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie wymienionych we wniosku wydatków związanych z przeprowadzeniem badań w akredytowanych jednostkach badawczych (badania migracji, badania sejsmiczne, badania udarnościowe, badania wiatrowe czy badania korozyjne) oraz uzyskaniem stosownych opinii, analiz czy ekspertyz od uprawnionych ekspertów, ponoszonych przez Państwa tytułem:

- zakupu surowców do testowej produkcji i ponoszenia kosztów ich wytworzenia,

- wykonania tłumaczeń dokumentacji, w tym technicznej na różne języki,

- zlecenia usług kurierskich, w związku z transportem materiałów do ośrodków certyfikujących w Polsce oraz poza jej granicami,

- podróży i noclegów przedstawicieli ośrodków certyfikujących oraz audytorów nadzorujących przebieg procesu produkcyjnego bezpośrednio na terenie zakładu należącego do Spółki,

określonych łącznie jako „Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów”.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”)

Art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- musi być poniesiony przez podatnika, czyli w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- winien pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- musi być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

musi być właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika m.in., że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie produkcji zamocowań budowlanych, elementów złącznych, narzędzi ręcznych oraz elektronarzędzi. Ponadto Spółka świadczy także usługi wsparcia realizacji projektów, przeprowadzania specjalistycznych szkoleń oraz testów wytrzymałościowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Wprowadzenie na rynek materiałów budowlanych związane jest z koniecznością uzyskiwania uprawnień dopuszczających wyrób do obrotu, bez których sprzedaż jest niemożliwa. Warunkiem dopuszczenia do sprzedaży materiału budowlanego jest uzyskanie m.in. aprobaty technicznej, Krajowej Oceny Technicznej, Europejskiej Oceny Technicznej lub certyfikatu zgodności (dalej: „Aprobaty, Oceny Techniczne, Certyfikaty”). Uprawnienia te wystawiane są na czas nieokreślony.

Przed zainicjowaniem procedury udzielania uprawnień Spółka zobowiązana jest do przeprowadzenia badań w akredytowanych jednostkach badawczych, np. badania migracji, badania sejsmiczne, badania udarnościowe, badania wiatrowe czy badania korozyjne, oraz uzyskania stosownych opinii, analiz czy ekspertyz od uprawnionych ekspertów. Uzyskanie tych uprawnień wiąże się nie tylko z koniecznością zakupu surowców do testowej produkcji i ponoszenia kosztów ich wytworzenia, ale wymaga również pokrycia innych nakładów np. związanych z wykonaniem tłumaczeń dokumentacji, w tym technicznej na różne języki; zleceniem usług kurierskich, w związku z transportem materiałów do ośrodków certyfikujących w Polsce oraz poza jej granicami; z tytułu podróży i noclegów przedstawicieli ośrodków certyfikujących oraz audytorów nadzorujących przebieg procesu produkcyjnego bezpośrednio na terenie zakładu należącego do Spółki (dalej: „Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów”).

Przedmiotem wątpliwości w niniejszej sprawie jest kwestia ustalenia, w jaki sposób powinni Państwo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów.

Kierując się kryterium charakteru powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, wyróżnić można:

- koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, tj. takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów – w ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód (np. wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru handlowego);

- koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), tj. takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia – są to wydatki związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczyniające się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów, w przypadku których nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy (np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną).

Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT:

Stosownie do art. 15 ust. 4b ustawy o CIT:

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o CIT:

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o CIT:

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z kolei art. 15 ust. 4e ustawy o CIT wskazuje, że:

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że opisane we wniosku Koszty uzyskania bezterminowych Aprobat, Ocen Technicznych oraz Certyfikatów, tj. wymienione przez Państwa wydatki związane z przeprowadzeniem badań w akredytowanych jednostkach badawczych (badania migracji, badania sejsmiczne, badania udarnościowe, badania wiatrowe czy badania korozyjne) oraz uzyskaniem stosownych opinii, analiz czy ekspertyz od uprawnionych ekspertów, ponoszone przez Spółkę tytułem:

•zakupu surowców do testowej produkcji i ponoszenia kosztów ich wytworzenia,

•wykonania tłumaczeń dokumentacji, w tym technicznej na różne języki,

•zlecenia usług kurierskich, w związku z transportem materiałów do ośrodków certyfikujących w Polsce oraz poza jej granicami,

•podróży i noclegów przedstawicieli ośrodków certyfikujących oraz audytorów nadzorujących przebieg procesu produkcyjnego bezpośrednio na terenie zakładu należącego do Spółki,

o ile w rzeczywistości z uwagi na swój charakter nie będą mogły zostać powiązane z okresem przekraczającym rok podatkowy, a ponadto na gruncie przepisów prawa podatkowego nie będzie możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - mogą zostać potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia, którą wyznacza art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, czyli w dniu w którym ujęto koszt na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) w księgach rachunkowych.

Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).