W zakresie ustalenia ustalenia: - czy dochody Wnioskodawcy z tytułu Obsługi Armii USA są zwolnione od podatku CIT; - czy kalkulując koszty dla potrzeb... - Interpretacja - 0111-KDWB.4010.8.2023.2.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.8.2023.2.KP

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia ustalenia: - czy dochody Wnioskodawcy z tytułu Obsługi Armii USA są zwolnione od podatku CIT; - czy kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu Obsługi Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie Obsługi Armii USA, a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów; - czy kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT osiąganych z tytułów innych niż Obsługa Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA, a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów; - czy obliczając w trakcie roku podatkowego wysokość zaliczek z art. 25 ust. 1 ustawy CIT Wnioskodawca powinien ustalać klucz przychodowy, o którym mowa w pytaniu 3 niezbędny do alokacji Kosztów Pośrednich w oparciu o stosunek, w jakim pozostają przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów - odrębnie w sposób narastający każdorazowo dla okresu, za który należna jest zaliczka: przykładowo ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w styczniu (dla pierwszej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w styczniu), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-luty (dla drugiej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-luty), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-marzec (dla trzeciej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-marzec), itd. kontynuując narastająco aż do rozliczenia całego roku podatkowego w zeznaniu podatkowym na podstawie stosunku ww. przychodów osiągniętych w całym roku podatkowym oraz Kosztów Pośrednich poniesionych w całym roku podatkowym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

   - czy dochody Wnioskodawcy z tytułu Obsługi Armii USA są zwolnione od podatku CIT;

   - czy kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu Obsługi Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie Obsługi Armii USA, a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów;

   - czy kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT osiąganych z tytułów innych niż Obsługa Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA, a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów;

    - czy obliczając w trakcie roku podatkowego wysokość zaliczek z art. 25 ust. 1 ustawy CIT Wnioskodawca powinien ustalać klucz przychodowy, o którym mowa w pytaniu 3 niezbędny do alokacji Kosztów Pośrednich w oparciu o stosunek, w jakim pozostają przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów - odrębnie w sposób narastający każdorazowo dla okresu, za który należna jest zaliczka: przykładowo ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w styczniu (dla pierwszej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w styczniu), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-luty (dla drugiej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-luty), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-marzec (dla trzeciej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-marzec), itd. kontynuując narastająco aż do rozliczenia całego roku podatkowego w zeznaniu podatkowym na podstawie stosunku ww. przychodów osiągniętych w całym roku podatkowym oraz Kosztów Pośrednich poniesionych w całym roku podatkowym.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2023 r., które wpłynęło tego samego dnia. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą prawną (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą w Polsce, będącą polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem CIT w Polsce od całości swoich dochodów (rok podatkowy równa się rokowi kalendarzowemu), zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE w Polsce.

Jego działalność opiera się głównie na:

- transporcie drogowym pojazdów samochodowych,

- magazynowaniu i przeładunku pojazdów samochodowych,

- obsłudze i kontroli technicznej pojazdów,

- tworzeniu i obsłudze składów celnych.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł w 2022 r. Umowę Podwykonawstwa z Głównym Wykonawcą (podmiotem z siedzibą w USA). Wnioskodawca jako podwykonawca dostarcza niezbędny personel, urządzenia, sprzęt, materiały, dane, usługi, aby wykonać część pracy uzgodnionej w ramach Umowy Głównej na wykonanie prac przez Głównego Wykonawcę na rzecz Dowództwa Transportu Stanów Zjednoczonych (armii amerykańskiej – sił zbrojnych USA, ang. U.S. Transportation Command).

Umowa Główna została podpisana przez Głównego Wykonawcę z Dowództwem Transportu Stanów Zjednoczonych. W zakresie zadań Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za tzw. usługi terminalowe obejmujące:

- załadunek i rozładunek statków,

- załadunek i rozładunek środków transportu lądowego (kolej/pojazdy ciężarowe),

- zapewnienie infrastruktury (przenośne biura, kontenery sanitarne, składowanie/usuwanie śmieci),

- mycie pojazdów i sprzętu, oraz

- zabezpieczenie terenu i siły roboczej dla ww. operacji.

Przedmiotem ww. usług terminalowych są należące do sił zbrojnych USA głównie: mienie i sprzęt wojskowy jak również członkowie sił zbrojnych USA bądź ich personel cywilny. Wnioskodawca nie będzie podzlecał żadnej części prac wykonywanych w ramach Umowy Podwykonawstwa, chyba że uzyska wcześniejszą pisemną zgodę Głównego Wykonawcy. Niezależnie od powyższego Wnioskodawca ma prawo, bez konieczności uzyskania zgody, zlecić prace jednemu, ściśle określonemu polskiemu podmiotowi działającemu w porcie morskim w (…), przy czym Wnioskodawca pozostanie w pełni odpowiedzialny za zapewnienie, że zlecone prace zostaną wykonane zgodnie z Umową Podwykonawstwa.

Na potrzeby wniosku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz sił zbrojnych USA w ramach Umowy Podwykonawstwa zawartej z Głównym Wykonawcą będą zwane „Obsługą Armii USA”. Faktyczne rozpoczęcie Obsługi Armii USA nastąpiło w 2022 r., przy czym przewiduje się jej realizację do 2026 r.

Wnioskodawca posiada kilka miejsc prowadzenia działalności gospodarczej:

 1. siedziba Wnioskodawcy zlokalizowana na terenie (…) - prowadzone są tutaj czynności administracyjne Wnioskodawcy (zarząd, księgowość, administracja, itd.) oraz czynności operacyjne (w tym: Obsługa Armii USA oraz pozostała działalność operacyjna, przykładowo magazynowanie i przeładunek pojazdów samochodowych na terenie (…) niezwiązane z Obsługą Armii USA),

 2. miejsca zlokalizowane poza siedzibą Wnioskodawcy - prowadzone są tam wyłącznie czynności operacyjne nie będące Obsługą Armii USA (przykładowo magazynowanie i przeładunek pojazdów samochodowych należących do producentów lub dealerów samochodowych).

Koszty ponoszone w siedzibie Wnioskodawcy czy też dotyczące siedziby mogą mieć trojaki charakter:

 1. stanowią koszty bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy innymi niż przychody z Obsługi Armii USA (w tym: obsługa portowa, wynajem placu, składowanie pojazdów samochodowych, materiały pomocnicze, wynagrodzenia kierowców),

 2. stanowią koszty bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy z Obsługi Armii USA (w tym: obsługa portowa, transport sprzętu wojskowego, mycie pojazdów oraz sprzętu wojskowego, wynajem placu, sprzętów i pomieszczeń, ochrona, wsparcie przy obsłudze czołgów w porcie (osoby z uprawnieniami do prowadzenia czołgu, paliwo), doradztwo w planowaniu i organizacji pracy, materiały sztauerskie, sprzątanie, catering) - dalej zwane „Kosztami Bezpośrednimi Obsługi Armii USA”,

 3. stanowią koszty, których Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać bezpośrednio do konkretnych przychodów (w tym: materiały biurowe, artykuły spożywcze, środki czystości, woda, ścieki, energia, telefony, dzierżawa pomieszczeń, dzierżawa urządzeń, obsługa prawna, obsługa informatyczna, opłaty bankowe, ogrzewanie, amortyzacja aut służbowych oraz komputerów, amortyzacja inwestycji w obcym środku trwałym (dzierżawionym biurze), amortyzacja myjni sprzętu ciężkiego, wynagrodzenia ze składkami ZUS dotyczącymi wszystkich pracowników siedziby z wyjątkiem kierowców - brak możliwości bezpośredniej alokacji pracowników innych niż kierowcy wynika z faktu, że w tych samym czasie, na bieżąco zajmują się nie tylko Obsługą Armii USA czy innymi czynnościami operacyjnymi, ale również czynnościami o charakterze ogólnoadministracyjnym) - dalej zwane „Kosztami Pośrednimi”.

Koszty ponoszone w miejscach zlokalizowanych poza siedzibą Wnioskodawcy czy też dotyczące tych miejsc, stanowią koszty bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy innymi niż przychody z Obsługi Armii USA.

Na potrzeby wniosku opisane wyżej dwie następujące kategorie kosztów:

    - ponoszone w siedzibie Wnioskodawcy czy też dotyczące siedziby bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy innymi niż przychody z Obsługi Armii USA, oraz

    - ponoszone w miejscach zlokalizowanych poza siedzibą Wnioskodawcy czy też dotyczące tych miejsc,

będą zwane dalej „Kosztami Bezpośrednimi związanymi z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA”.

Opisane wyżej koszty objęte wnioskiem spełniają cechę celu osiągnięcia przychodów lub celu zachowania albo zabezpieczenia źródeł tych przychodów i nie podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ustawy CIT. Są/będą one również właściwie udokumentowane. W przypadku wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawca wskazuje, że są/będą rozliczane w sposób określony ustawą CIT w tym wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a następnie ujęte w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne, ewentualnie - w przypadku niskocennych składników majątku – możliwe będzie ich alternatywne zaliczenie do kosztów podatkowych w miesiącu oddania ich do używania.

Uzupełnienie wniosku

Zgodnie z art. 2 lit. e Umowy USA „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będący osobą prawną (spółką z o.o.) świadczy usługi siłom zbrojnym USA na podstawie Umowy Podwykonawstwa zawartej z Głównym Wykonawcą na rzecz sił zbrojnych USA – zdaniem Wnioskodawcy wpisuje się on zatem w zakres pojęciowy „wykonawcy kontraktowego” z art. 2 lit. e Umowy z USA.

Zgodnie z art. 2 lit. e Umowy USA „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Główny Wykonawca będący osobą prawną (Inc. = incorporated) świadczy usługi siłom zbrojnym USA na podstawie Umowy Głównej zawartej z Dowództwem Transportu Stanów Zjednoczonych na rzecz sił zbrojnych USA – zdaniem Wnioskodawcy, Główny Wykonawca wpisuje się zatem w zakres pojęciowy „wykonawcy kontraktowego” z art. 2 lit. e Umowy z USA.

Dowództwo Transportu Stanów Zjednoczonych nie stacjonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest ono organem sił zbrojnych USA z siedzibą w USA. Natomiast wniosek dotyczy czynności, których przedmiotem i beneficjentem są znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i należące do sił zbrojnych USA mienie i sprzęt wojskowy oraz członkowie sił zbrojnych USA bądź ich personel cywilny.

Przez przychody/dochody z tytułu Obsługi Armii USA, o których mowa we wniosku, należy rozumieć przychody/dochody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu dostarczania towarów i usług na podstawie opisanej we wniosku Umowy Podwykonawstwa, zawartej z Głównym Wykonawcą.

Pytania

  1. Czy dochody Wnioskodawcy z tytułu Obsługi Armii USA są zwolnione od podatku CIT?

  2. Czy kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu Obsługi Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie Obsługi Armii USA a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów?

 3. Czy kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT osiąganych z tytułów innych niż Obsługa Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA, a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów?

 4. Czy obliczając w trakcie roku podatkowego wysokość zaliczek z art. 25 ust. 1 ustawy CIT Wnioskodawca powinien ustalać klucz przychodowy, o którym mowa w pytaniu 3 niezbędny do alokacji Kosztów Pośrednich w oparciu o stosunek, w jakim pozostają przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów - odrębnie w sposób narastający każdorazowo dla okresu, za który należna jest zaliczka: przykładowo ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w styczniu (dla pierwszej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w styczniu), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-luty (dla drugiej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-luty), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-marzec (dla trzeciej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-marzec), itd. kontynuując narastająco aż do rozliczenia całego roku podatkowego w zeznaniu podatkowym na podstawie stosunku ww. przychodów osiągniętych w całym roku podatkowym oraz Kosztów Pośrednich poniesionych w całym roku podatkowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Dochody Wnioskodawcy z tytułu Obsługi Armii USA są zwolnione od podatku CIT.

Ad. 2

Kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu Obsługi Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie Obsługi Armii USA, a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów.

Ad. 3

Kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT osiąganych z tytułów innych niż Obsługa Armii USA Wnioskodawca powinien w pierwszym kroku uwzględnić w całości Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA, a następnie w drugim kroku dokonać alokacji części Kosztów Pośrednich za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów.

Ad. 4

Obliczając w trakcie roku podatkowego wysokość zaliczek z art. 25 ust. 1 ustawy CIT Wnioskodawca powinien ustalać klucz przychodowy, o którym mowa w pytaniu 3 niezbędny do alokacji Kosztów Pośrednich w oparciu o stosunek, w jakim pozostają przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów - odrębnie w sposób narastający każdorazowo dla okresu, za który należna jest zaliczka: przykładowo ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w styczniu (dla pierwszej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w styczniu), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-luty (dla drugiej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-luty), a następnie ustalić stosunek ww. przychodów osiągniętych w okresie styczeń-marzec (dla trzeciej zaliczki w roku i Kosztów Pośrednich poniesionych w okresie styczeń-marzec), itd. kontynuując narastająco aż do rozliczenia całego roku podatkowego w zeznaniu podatkowym na podstawie stosunku ww. przychodów osiągniętych w całym roku podatkowym oraz Kosztów Pośrednich poniesionych w całym roku podatkowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

1 stycznia 2022 r. do ustawy CIT dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, zwana dalej „Umowa z USA”) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

W miejscu tym należy podkreślić, że zwolnienie od podatku CIT jest oparte na dwóch pojęciach zdefiniowanych w Umowie z USA:

1) siły zbrojne USA oraz

2) wykonawca kontraktowy.

W świetle art. 2 lit. a Umowy z USA „siły zbrojne USA” oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obsługa Armii USA realizowana przez Wnioskodawcę dotyczy czynności wykonywanych na terenie (…) na terytorium Polski na rzecz mienia oraz sprzętu wojskowego należącego do sił zbrojnych USA (w tym: czołgi i inne pojazdy wojskowe oraz ciężki sprzęt wojskowy) jak również żołnierzy sił zbrojnych USA czy personelu cywilnego tychże sił - spełniona jest zatem przesłanka podmiotowa odbiorcy/beneficjenta czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę czyli sił zbrojnych USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy z USA.

Natomiast zgodnie z art. 2 lit. e Umowy z USA „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będący osobą prawną (spółką z o.o.) świadczy usługi siłom zbrojnym USA na podstawie Umowy Podwykonawstwa zawartej z Głównym Wykonawcą na rzecz sił zbrojnych USA - Wnioskodawca wpisuje się zatem w zakres pojęciowy „wykonawcy kontraktowego” z art. 2 lit. e Umowy z USA.

Skoro, jak uzasadniono powyżej:

- mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonawca kontraktowy (tu: Wnioskodawca),

- uzyskuje dochody z tytułu dostarczania usług siłom zbrojnym USA (tu: Obsługa Armii USA),

- na podstawie umowy o podwykonawstwo zawartej na rzecz sił zbrojnych USA (tu: Umowa Podwykonawstwa),

to dochody te korzystają ze zwolnienia od podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy CIT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS:

- z 28 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.531.2022.2.MK,

- z 14 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.196.2022.2.ANK,

- z 2 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.48.2022.2.ANK.

Ad. 2

W świetle art. 7 ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 1 i pkt 3 oraz art. 15 ust. 2 i ust 2a ustawy CIT:

 1. przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów,

 2. dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym,

 3. przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

3.1. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli dochody z tych źródeł są wolne od podatku CIT,

3.2. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w podpunkcie 3.1,

 4. jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT lub są zwolnione z podatku CIT, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów; zasadę z podpunktu 3.2 stosuje się odpowiednio,

 5. zasadę, o której mowa w punkcie 4, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku zasadę z podpunktu 3.2 stosuje się odpowiednio.

W związku ze zwolnieniem od podatku CIT dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę z Obsługi Armii USA, Wnioskodawca jest zobligowany podczas kalkulacji dochodów zwolnionych przypisać do zwolnionego źródła przychodów odpowiednią kwotę kosztów uzyskania przychodów z Obsługi Armii USA. Z perspektywy podatku CIT koszty mogą być dwojakiego rodzaju:

- takie, dla których możliwe jest przypisanie do konkretnych przychodów,

- takie, dla których nie jest możliwe przypisanie do konkretnych przychodów.

 Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ponosi następujące kategorie kosztów:

 1. Koszty Bezpośrednie Obsługi Armii USA - stanowiące koszty bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy z Obsługi Armii USA,

 2. Koszty Pośrednie - stanowiące koszty, których Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać bezpośrednio do konkretnych przychodów,

 3. Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA - stanowiące koszty bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy innymi niż przychody z Obsługi Armii USA.

Opierając się na określonych w ustawie CIT wskazanych wyżej zasadach alokacji kosztów - kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu Obsługi Armii USA Wnioskodawca powinien:

    - w pierwszym kroku zidentyfikować takie koszty, dla których możliwe jest przypisanie do przychodów z Obsługi Armii USA i w całości je przypisać,

    - a następnie w drugim kroku zidentyfikować takie koszty, dla których nie jest możliwe przypisanie do konkretnych przychodów i dokonać alokacji ich części do Obsługi Armii USA za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów.

Za koszty wskazane w pierwszym kroku należy uznać Koszty Bezpośrednie Obsługi Armii USA, zaś za koszty wskazane w drugim kroku - Koszty Pośrednie. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 14 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.196.2022.2.ANK.

Ad. 3

W związku z opodatkowaniem podatkiem CIT dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę ze źródła przychodów innych niż przychody z Obsługi Armii USA, Wnioskodawca jest zobligowany podczas kalkulacji dochodów podlegających opodatkowaniu przypisać odpowiednią kwotę kosztów uzyskania przychodów innych niż z Obsługi Armii USA.

Z perspektywy podatku CIT koszty mogą być dwojakiego rodzaju:

- takie, dla których możliwe jest przypisanie do konkretnych przychodów,

- takie, dla których nie jest możliwe przypisanie do konkretnych przychodów.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ponosi następujące kategorie kosztów:

 1. Koszty Bezpośrednie Obsługi Armii USA - stanowiące koszty bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy z Obsługi Armii USA,

 2. Koszty Pośrednie - stanowiące koszty, których Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać bezpośrednio do konkretnych przychodów,

 3. Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA - stanowiące koszty bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Wnioskodawcy innymi niż przychody z Obsługi Armii USA.

Opierając się na określonych w ustawie CIT wskazanych wyżej zasadach alokacji kosztów - kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT osiąganych z przychodów innych niż z Obsługi Armii USA Wnioskodawca powinien:

   - w pierwszym kroku zidentyfikować takie koszty, dla których możliwe jest przypisanie do źródła przychodów innych niż z Obsługi Armii USA i w całości je przypisać,

   - a następnie w drugim kroku zidentyfikować takie koszty, dla których nie jest możliwe przypisanie do konkretnych przychodów i dokonać alokacji ich części do źródła przychodów innych niż z Obsługi Armii USA za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody inne niż z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów.

Za koszty wskazane w pierwszym kroku należy uznać Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA, zaś za koszty wskazane w drugim kroku - Koszty Pośrednie. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 14 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.196.2022.2.ANK.

Ad. 4

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy CIT podatnicy są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Przywołany przepis określa obowiązek obliczania dochodu narastająco za kolejne miesiące. W celu ustalenia tego dochodu należy zachować odpowiednio zasady wyrażone w przepisach ustawy CIT przywołanych przez Wnioskodawcę w stanowisku do pytań 1, 2 i 3, tj. art. 7 ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 1 i pkt 3, art. 15 ust. 2 i ust 2a oraz art. 17 ust. 1 pkt 23a. Opierając się na interpretacji ww. przepisów zawartej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytań 1, 2, i 3, Wnioskodawca uważa, że powinny one być stosowane dla potrzeb zaliczek na podatek CIT z art. 25 ust. 1 ustawy CIT z uwzględnieniem bieżących, narastających wartości (licząc od początku roku podatkowego do każdego kolejnego miesiąca):

- przychodów innych niż z Obsługi Armii USA,

- przychodów ogółem będących sumą: przychodów z Obsługi Armii USA oraz przychodów innych niż z Obsługi Armii USA,

- Kosztów Bezpośrednich związanych z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA,

- Kosztów Pośrednich.

Stanowisko Wnioskodawcy obrazują poniższe uproszczone przykłady (pomijają one kwestię ulg, wyjątków, ograniczeń, itp.).

Okres zaliczki: styczeń

- przychody inne niż z Obsługi Armii USA = 75

- przychody ogółem będące sumą: przychodów z Obsługi Armii USA oraz przychodów innych niż z Obsługi Armii USA = 100

- klucz przychodowy = 75% (75/100)

- Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA = 20

- Koszty Pośrednie = 40

- Koszty Pośrednie przypisane do przychodów innych niż z Obsługi Armii USA = 30 (75% x 40)

- Dochód będący podstawą zaliczki = 25, jako wynik działania = 75 - (20 + 30)

Okres zaliczki: styczeń-luty (podane kwoty obejmują łączne, narastające wartości z okresu: styczeń-luty)

- przychody inne niż z Obsługi Armii USA = 1000

- przychody ogółem będące sumą: przychodów z Obsługi Armii USA oraz przychodów innych niż z Obsługi Armii USA = 2000

- klucz przychodowy = 50% (1000/2000)

- Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA = 300

- Koszty Pośrednie = 1000

- Koszty Pośrednie przypisane do przychodów innych niż z Obsługi Armii USA = 500 (50% x 1000)

- Dochód będący podstawą zaliczki = 200, jako wynik działania = 1000 - (300 + 500)

 Rozliczenie w ramach zeznania rocznego (podane kwoty obejmują łączne wartości z całego roku podatkowego):

- przychody inne niż z Obsługi Armii USA = 8 000

- przychody ogółem będące sumą: przychodów z Obsługi Armii USA oraz przychodów innych niż z Obsługi Armii USA = 10 000

- klucz przychodowy = 80% (8 000/10 000)

- Koszty Bezpośrednie związane z przychodami innymi niż przychody z Obsługi Armii USA = 2 000

- Koszty Pośrednie = 5 000

- Koszty Pośrednie przypisane do przychodów innych niż z Obsługi Armii USA = 4 000 (80% x 5 000)

- Dochód roczny = 2 000, jako wynik działania = 8 000 -(2 000 + 4 000).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa nowelizująca”) został znowelizowany m.in. katalog zwolnień przedmiotowych.

Artykułem 2 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy nowelizującej do ustawy o CIT dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym wolne od podatku są:

dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz;

Jak wynika z uzasadnienia ustawy nowelizującej (druk sejmowy 1532): „Dochody uzyskane z tytułu dostaw towarów i usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA w związku z realizacją umowy zawartej między Rządem RP a Rządem USA o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, dalej: „EDCA”), obecnie objęte są zaniechaniem poboru podatku dochodowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395). Obowiązujące zaniechanie poboru podatku dochodowego na mocy rozporządzenia ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiągniętych do 31 grudnia 2021 r. Z uwagi na to, iż wykonawcy kontraktowi będący nierezydentami w sposób bezterminowy korzystają ze zwolnienia od opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla tych sił na mocy wyżej wskazanej polsko-amerykańskiej umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wskazane jest włączenie dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych sił zbrojnych USA do katalogu zwolnień przedmiotowych w ustawie PIT. Analogiczne zwolnienie od podatku dla dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych sił zbrojnych USA wprowadzone zostanie w ustawie CIT i w ustawie o ryczałcie”.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, jest kierowane do ściśle określonego grona podatników oraz obejmuje określone dochody w związku z realizacją określonych zleceń na rzecz sił zbrojnych USA, przez co ogranicza zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów innych podatników.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika że są Państwo osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym podlegają Państwo w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Państwa działalność opiera się głównie na transporcie drogowym pojazdów samochodowych, magazynowaniu i przeładunku pojazdów samochodowych, obsłudze i kontroli technicznej pojazdów, tworzeniu i obsłudze składów celnych.

W ramach działalności gospodarczej zawarli Państwo w 2022 r. Umowę Podwykonawstwa z Głównym Wykonawcą (podmiotem z siedzibą w USA). Jako podwykonawca dostarczają Państwo niezbędny personel, urządzenia, sprzęt, materiały, dane, usługi, aby wykonać część pracy uzgodnionej w ramach Umowy Głównej na wykonanie prac przez Głównego Wykonawcę na rzecz Dowództwa Transportu Stanów Zjednoczonych (zwanego dalej siłami zbrojnymi USA).

Umowa Główna została podpisana przez Głównego Wykonawcę z siłami zbrojnymi USA. W zakresie zadań będą Państwo odpowiedzialni za tzw. usługi terminalowe obejmujące: załadunek i rozładunek statków, załadunek i rozładunek środków transportu lądowego (kolej/pojazdy ciężarowe), zapewnienie infrastruktury (przenośne biura, kontenery sanitarne, składowanie/usuwanie śmieci), mycie pojazdów i sprzętu, oraz zabezpieczenie terenu i siły roboczej dla ww. operacji. Na potrzeby wniosku wykonywane przez Państwa czynności na rzecz sił zbrojnych USA w ramach Umowy Podwykonawstwa zawartej z Głównym Wykonawcą będą zwane „Obsługą Armii USA”.

Przedmiotem Obsługi Armii USA są należące do sił zbrojnych USA głównie: mienie i sprzęt wojskowy jak również członkowie sił zbrojnych USA bądź ich personel cywilny. Nie będą Państwo podzlecali żadnej części prac wykonywanych w ramach Umowy Podwykonawstwa, chyba że uzyskają Państwo wcześniejszą pisemną zgodę Głównego Wykonawcy.  Faktyczne rozpoczęcie Obsługi Armii USA nastąpiło w 2022 r., przy czym przewidują Państwo jej realizację do 2026 r. Mają Państwo status wykonawcy kontraktowego  w rozumieniu art. 2 lit. e EDCA, jako podwykonawca świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy o podwykonawstwo.

W myśl art. 2 lit. e EDCA „wykonawcą kontraktowym” jest:

osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 2 lit. f EDCA „wykonawca kontraktowy USA”:

oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a EDCA – oznacza:

podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 4 EDCA:

Siły zbrojne USA mogą zawierać i wykonywać umowy na nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne USA mogą zaopatrywać się z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawami i przepisami USA.

Siły zbrojne USA korzystają z usług polskich osób fizycznych i prawnych jako dostawców towarów i usług w zakresie dopuszczalnym zgodnie z prawami i przepisami USA.

W przypadku umów o podwykonawstwo należy stwierdzić, że jeśli dany podatnik spełnia definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e EDCA, to dochody uzyskane z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług przez niego wynikające z zawartej z siłami zbrojnymi USA umowy o podwykonawstwo, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile dostawy te odbywają się na rzecz podmiotu, znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zwolnieniu nie będzie podległ natomiast dochód z tyt. dostaw towarów i usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych stacjonujących poza terytorium Polski gdyż nie będą to dostawy na rzecz sił zbrojnych USA, o których mowa w art. 2 lit a EDCA.

Państwa wątpliwość dotyczy czynności, których przedmiotem i beneficjentem są znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i należące do sił zbrojnych USA mienie i sprzęt wojskowy oraz członkowie sił zbrojnych USA bądź ich personel.

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie wyżej powołanego art. 2 lit. a EDCA, siły zbrojne USA oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że osiągane przez Państwa dochody z tytułu Obsługi Armii USA mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało zatem uznać za prawidłowe.

Ad. 2 i Ad. 3

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT:

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r., poz. 120 ze zm.).

W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością generującą dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz z działalnością, z której dochód podlega zwolnieniu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem za koszty uzyskania przychodów należy uznać wszelkie wydatki – po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, tj. wymienionych w negatywnym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów – o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z przychodami. Mowa tu zarówno o kosztach bezpośrednio związanych z uzyskiwanym przychodem, jak i o kosztach dotyczących całokształtu działalności podatnika lub związanych z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, czyli związanych z funkcjonowaniem firmy.

Wyjątkowo w odniesieniu do kosztów, co do których podatnik nie jest w stanie dokonać takiego podziału, bowiem są to koszty wspólne, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT, można zastosować zasadę proporcjonalnego ich rozliczenia.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o CIT:

jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 15 ust. 2a ustawy o CIT:

zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Z powyższego wynika, że w sytuacji braku możliwości przypisania danych kosztów do poszczególnych źródeł przychodów, aby ustalić jaka część kosztów powinna obniżać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, podatnik powinien zastosować proporcję przychodów z tych źródeł do ogólnej sumy osiągniętych w danym roku przychodów.

Należy zauważyć, że powołany powyżej art. 15 ust. 2 w zw. z art. 15 ust. 2a ustawy o CIT, znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy w danym okresie funkcjonują różne źródła dochodów, tj. opodatkowane i nieopodatkowane/zwolnione i nie ma możliwości ustalenia kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła. Powyższa metoda może być stosowana przy wykorzystaniu porównywalnych danych w okresie istnienia dwóch różnych źródeł przychodów, w związku którymi ponoszone są koszty podlegające proporcjonalnemu rozliczeniu. Z całej ogólnej sumy przychodów i kosztów podatkowych podatnik musi wyodrębnić te, które mają wpływ na dochód podlegający opodatkowaniu i wyeliminować te, które nie powinny mieć tego wpływu.

Wprowadzony przez ustawodawcę tzw. klucz przychodowy ma charakter uniwersalny i obligatoryjny w sytuacji, gdy nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła.

Zgodnie z brzmieniem cytowanego powyżej przepisu, stosownego obliczenia proporcji przychodowej należy dokonywać w oparciu o roczne wartości przychodów z danego źródła w odniesieniu do ogólnej rocznej kwoty przychodów.

W celu ustalenia właściwej proporcji kosztów powinni Państwo brać pod uwagę proporcję przychodów powstałych podczas całego roku podatkowego i tą proporcją podzielić koszty wspólne związane zarówno z przychodami opodatkowanymi, jak i zwolnionymi.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy podkreślić, że omawiane powyżej przepisy ustawy o CIT mają charakter szczególny. Zakresem ich zastosowania objęte są wyłącznie przypadki, gdy przypisanie kosztów uzyskania przychodów do przychodów tworzących dochód opodatkowany i innych przychodów nie jest obiektywnie możliwe, a nie sytuacje, gdy takie wyodrębnienie kosztów było możliwe na podstawie posiadanych dokumentów, lecz podatnik zaniechał dokonania tej czynności. Pamiętać także należy, że ustalanie wielkości kosztów zgodnie z ww. zasadami może mieć zastosowanie jedynie w sytuacjach wyjątkowych i w odniesieniu do określonych kosztów, wspólnych dla źródeł przychodu, których nie można jednoznacznie przypisać do jednej z kategorii przychodów. Do takich kosztów uzasadnione jest zastosowanie proporcji, o której mowa w ww. przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy zgodzić się z Państwem, że z uwagi na brak możliwości alokacji ww. Kosztów Pośrednich do działalności zwolnionej i opodatkowanej, kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu Obsługi Armii USA powinni Państwo przypisywać je na podstawie tzw. klucza przychodowego opartego na proporcji przychodu z tego rodzaju działalności do przychodów ogółem.

Tym samym kluczem powinni Państwo dokonywać alokacji Kosztów Pośrednich, kalkulując koszty dla potrzeb obliczenia dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT osiąganych z tytułów innych niż Obsługa Armii USA.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 i 3 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 4

Zgodnie z art. 25 ust. 1 i 1a ustawy o CIT:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

Jak wcześniej wskazano norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 23a stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany przez ww. wykonawcę kontraktowego z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

W celu prawidłowego wyliczenia należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych podatnik musi posiadać informacje między innymi o uzyskanych przychodach i poniesionych kosztach.

Biorąc pod uwagę powyższe, obliczając zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych powinni Państwo brać pod uwagę proporcję podziału kosztów pośrednich, wyliczaną na podstawie proporcji przychodów uzyskiwanych od początku roku podatkowego włącznie z danym miesiącem którego zaliczka dotyczy, co znajduje uzasadnienie we wskazanych wyżej przepisach, ustanawiających zasadę narastającego ustalania dochodu od początku roku podatkowego.

Reasumując, należało uznać za prawidłowe Państwa stanowisko dotyczące pytania 4 w zakresie ustalenia, czy obliczając w trakcie roku podatkowego wysokość zaliczek z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT, powinni Państwo ustalać klucz przychodowy, o którym mowa w pytaniu 3 niezbędny do alokacji Kosztów Pośrednich w oparciu o stosunek, w jakim pozostają przychody inne niż przychody z Obsługi Armii USA w ogólnej kwocie przychodów - w sposób narastający każdorazowo dla okresu, za który należna jest zaliczka.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca jest wykonawcą kontraktowym. Tę informację  przyjęto jako okoliczności faktyczne sprawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W tym miejscu należy podkreślić, że postępowanie o wydanie interpretacji ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego do określonego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), do którego można wydać interpretację indywidualną. Zatem, wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie dokonujemy wyliczeń, np. podstawy opodatkowania czy ewentualnej wysokości podatku. W związku z tym w ramach swoich kompetencji nie możemy odnieść się do wyliczeń wskazanych przez Państwa we własnym stanowisku, a tym samym nie możemy potwierdzić, czy zaprezentowane przez Państwa kwoty wyliczeń są prawidłowe, gdyż wykraczałoby to poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).