Korekta kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymanym dofinansowaniem.
Jest Pani czynnym
podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupiła Pani maszyny, które stanowią
środki trwałe i w 2022 r. zostały oddane do użytku, a co za tym idzie przyjęte
do ewidencji środków trwałych. Rozpoczęto też ich amortyzację, a odpisy
amortyzacyjne zaliczano do kosztów podatkowych.
Przed zakupem środków podpisała Pani
umowę na dotację, stanowiącą częściową refundację zakupionych środków trwałych
i biznesplanu (kwoty netto). Umowa została podpisana z Agencją
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa NIP..... Dotacja została
przyznana na podstawie umowy o przyznanie dofinansowania zawartej (…), Nr (…)
i wniosek o płatność z (…), Nr (…) w ramach poddziałania WSPARCIE
INWESTYCJI W TWORZENIE I ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI POZAROLNICZEJ (skan umowy
i wniosku w załącznikach).
Wypłata dotacji (a co za tym idzie
częściowa refundacja kosztów zakupu środków trwałych i biznesplanu) miała
miejsce 14 grudnia 2022 r. (potwierdzenie przelewu w załączniku).
Dotację otrzymano w kwocie .....
zł (trzy środki trwałe i biznesplan w kwocie netto .... zł):
-kultywator .... zł netto,
-rozrzutnik ....zł netto,
-beczkowóz .... zł netto,
-biznesplan ....zł netto.
Łączne dofinansowanie to 44,84%.
W grudniu poleceniem księgowania
dokonano korekty kosztu biznesplanu w wysokości .... zł.
Środki
trwałe zostały zakupione za środki z kredytu. Rozpoczęcie odpisów
amortyzacyjnych nastąpiło zgodnie z przepisami podatkowymi w miesiącu następnym
po zakupie i wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych:
-kultywator - zakup 16 maja 2022 r. - pierwszy odpis amortyzacyjny -
czerwiec 2022 r.,
-rozrzutnik - zakup 22 sierpnia 2022 r. - pierwszy odpis amortyzacyjny- wrzesień 2022 r.,
-beczkowóz - zakup 19 sierpnia 2022 r. - pierwszy odpis amortyzacyjny – wrzesień 2022
r.
W
związku z otrzymaniem dofinansowania od stycznia 2023 r. zmniejszono wartość
odpisów amortyzacyjnych i dokonano korekty wcześniejszych naliczeń (korekta in
minus w styczniu).
Pytanie
W którym momencie należy dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych środków
trwałych do których otrzymano dofinansowanie, czy należy dokonać korekty w
każdym miesiącu w którym miały miejsce odpisy, czy wystarczy jednorazowo -
całościowo w miesiącu kolejnym po otrzymaniu dofinansowania?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, otrzymane dofinansowanie ma wpływ na odpisy amortyzacyjne.
Ponieważ w momencie zakupu nie była znana dokładna wielkość dofinansowania nie
było możliwości rozpoznania wielkości odpisów amortyzacyjnych, które nie będą
zaliczane do kosztów podatkowych. Wiedzę taką nabyła Pani dopiero po
fizycznym otrzymaniu dofinansowania, w związku z tym w styczniu 2023 r.
pomniejszono wartość odpisów amortyzacyjnych i dokonano jednorazowej –
całościowej korekty wcześniej naliczonych odpisów amortyzacyjnych.
Pani zdaniem, sposób ujęcia otrzymanej refundacji w przyszłych odpisach
amortyzacyjnych jest prawidłowy.
Działanie jest zgodne z orzeczeniem z 30 lipca 2004 r. Izby Skarbowej w
Gdańsku, Nr .... Refundacja wydatków na nabycie środka trwałego,
w której stwierdzono: „Fakt otrzymania refundacji wydatków na zakup środka
trwałego nie wpłynie na wielkość wartości początkowej, ani na wielkość
odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Podatnik
powinien jednak wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która
będzie równa kwotowo otrzymanej refundacji. Ta wydzielona część odpisów
nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku,
jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na gruncie przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wskazać należy, że
zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia
przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem
kosztów wymienionych w art. 23.
Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu
istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za
koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem,
zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek
przyczynowy.
Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów
wszelkich wydatków, pod warunkiem że mają one bezpośredni związek z prowadzoną
działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma wpływ na wielkość osiągniętego
przychodu.
Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w
myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
-pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu
i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo
zabezpieczenia źródła przychodu,
-nie znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania
przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych,
-być właściwie udokumentowany.
W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność
gospodarcza należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie
racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną
działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów,
zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego
pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności,
zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa
na podatniku.
W myśl art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych
oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane
wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. W przypadku spółek
nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1
Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z
przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia
środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem
opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit.
a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również
wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17
powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów
amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami,
pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1
pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z
odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz
gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a
także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z
działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu
na czas ich poniesienia.
Zgodnie z art. 22a ust. 1 cyt. ustawy:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub
współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i
zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2)maszyny, urządzenia i środki transportu,
3)inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego
działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy
najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami
trwałymi.
Zatem, aby dany składnik majątku był uznany
za środek trwały musi:
-stanowić własność lub współwłasność podatnika,
-zostać nabyty lub wytworzony we własnym zakresie przez podatnika,
-być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
-przewidywany okres jego używania musi być dłuższy niż rok,
-być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną
działalnością albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub
umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych.
Natomiast w myśl art.
23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według
zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada
poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych
środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od odstawy
opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi
w jakiejkolwiek formie.
Nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy
amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości,
która została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie, a zatem również
poprzez dotację. Zwrot dokonany w jakiejkolwiek formie, a więc w tym
również w formie pomocy finansowej stanowiącej zwrot określonej części nakładów
poniesionych na cele inwestycyjne, powoduje, że wartość odpisów amortyzacyjnych
od tej części wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej
i prawnej, która została zwrócona podatnikowi, nie może stanowić kosztu
uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.
W zakres postanowień
powyższego artykułu wchodzą wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty otrzymane
środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków
na nabycie środków trwałych. Fakt otrzymania dotacji powoduje, że część
odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w
rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 22 ust. 7c ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych:
Jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego,
nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty
dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów
poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura
korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający
przyczyny korekty.
Podatnicy dokonują korekty kosztów uzyskania
przychodów „na bieżąco”, tj. w miesiącu, w którym otrzymają
fakturę korygującą lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Korekta
kosztów polega na zmniejszeniu lub zwiększeniu kosztów uzyskania przychodów
poniesionych w tym miesiącu.
W myśl art. 22 ust.
7d ww. ustawy:
Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 7c, podatnik nie
poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania
przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany
zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty
uzyskania przychodów.
Z przytoczonej regulacji wynika, że w przypadku błędu
rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, korekta kosztów uzyskania przychodów
powinna być dokonana „wstecz”, natomiast
w pozostałych przypadkach – „ na bieżąco”.
Opisała Pani, że zakupiła maszyny, które stanowią
środki trwałe i w 2022 r. zostały oddane do użytku, a co za tym idzie przyjęte
do ewidencji środków trwałych. Rozpoczęto też ich amortyzację, a
odpisy amortyzacyjne zaliczano do kosztów podatkowych. Przed zakupem środków
podpisała Pani umowę na dotację stanowiącą częściową refundację zakupionych
środków trwałych i biznesplanu (kwoty netto). Umowa została podpisana z Agencją
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dotacja została przyznana na
podstawie umowy o przyznanie dofinansowania zawartej (…), Nr (…) i wniosek o
płatność z (…), Nr (..) w ramach poddziałania WSPARCIE INWESTYCJI W
TWORZENIE I ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI POZAROLNICZEJ.
Wypłata dotacji (a co
za tym idzie częściowa refundacja kosztów zakupu środków trwałych i biznesplanu)
miała miejsce 14 grudnia 2022 r. Dotację otrzymano w kwocie .... zł (trzy
środki trwałe i biznesplan w kwocie netto .... zł):
̶kultywator .... zł
netto,
̶rozrzutnik .... zł
netto,
̶beczkowóz ....0 zł
netto,
̶biznesplan .... zł
netto.
Łączne dofinansowanie
to 44,84%.
W grudniu poleceniem księgowania dokonano korekty
kosztu biznesplanu w wysokości ....zł. Środki trwałe zostały
zakupione za środki z kredytu. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych nastąpiło
zgodnie z przepisami podatkowymi w miesiącu następnym po zakupie
i wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych:
-kultywator - zakup
16.05.2022 r. - pierwszy odpis amortyzacyjny - czerwiec 2022 r.,
-rozrzutnik - zakup
22.08.2022 r. - pierwszy odpis amortyzacyjny - wrzesień 2022 r.,
-beczkowóz - zakup
19.08.2022 r. - pierwszy odpis amortyzacyjny - wrzesień 2022 r.
W związku z otrzymaniem dofinansowania od stycznia
2023 r. zmniejszono wartość odpisów amortyzacyjnych i dokonano korekty
wcześniejszych naliczeń (korekta in minus w styczniu).
Mając na uwadze
powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że otrzymanie
dotacji refundującej koszty zakupionych wcześniej środków trwałych pozostaje
bez wpływu na ich wartość początkową oraz na wysokość odpisów amortyzacyjnych,
które to wielkości określone są w momencie przyjęcia środka trwałego do używania
i wpisania go do ewidencji środków trwałych. Odpisy amortyzacyjne dokonane
przed otrzymaniem dotacji stanowią – zgodnie z art. 22 ust. 8 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych – w całości koszt uzyskania przychodów.
W momencie otrzymania
dotacji zobowiązana jest Pani do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów
tej części odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego
dofinansowania i o tę wielkość należy zmniejszyć koszty uzyskania przychodów w okresie
rozliczeniowym, w którym otrzymano dotację.
Zatem, Pani
stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o
zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu
prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo zaznaczyć należy, że wydając
interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jestem związany
wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią oraz Pani
stanowiskiem, tym samym dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan
faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego
stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej
lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku
ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z
których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku
stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości,
wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie
dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Załączone do wniosku dokumenty, nie
podlegają ocenie w toku postępowania w sprawie wniosku o wydanie interpretacji
indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację indywidualną
nie przeprowadzam postępowania dowodowego, tym samym nie jestem uprawniony
do oceny załączonych dokumentów. Interpretację indywidualną wydaje się
wyłącznie na podstawie przedstawionego przez Panią opisu sprawy.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej
przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o
funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną
interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.
j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić
funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu
faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1
Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n
Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe
będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które
są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym
mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne
korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n
nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych
w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej,
interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na
interpretację
Ma Pani prawo do
zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego. Zasady zaskarżania
interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.;
dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się
za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w
terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art.
53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach
(oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,
43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym
egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej
Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47
§ 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację
indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów
postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny
co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany
zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla
wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).