Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 21 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 28 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„Spółka” lub „Wnioskodawca” jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w produkcji oraz dystrybucji płynu do papierosów elektronicznych. Produkcja wyrobów akcyzowych (zarówno płynu do papierosów elektronicznych jak i półproduktów wykorzystywanych do ich produkcji) odbywa się w składzie podatkowym, zaś Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprodukowania i wyprowadzenia poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych.

Wyprodukowany przez Spółkę płyn do papierosów elektronicznych w składzie podatkowym w trakcie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podlega oznaczaniu podatkowymi znakami akcyzy.

Z dniem 1 stycznia 2025 r. ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 18 października 2024 r. Dz.U. z 2024 r. poz. 1681, wprowadziła zasadniczą zmianę terminu ważności znaków akcyzy nakładanych na płyn do papierosów elektronicznych. Ustawodawca wprowadził analogiczne jak dla wyrobów tytoniowych zasady dotyczące terminu ważności znaków akcyzy nanoszonych na płyn do papierosów elektronicznych. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisów ustawy o podatku akcyzowym, zawartych w art. 136 ust. 4, 5, 6:

„4. Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.

5. Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.

6. Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego”.

Wyroby akcyzowe (płyn do papierosów elektronicznych), oznaczone banderolą podatkową z rokiem wytworzenia 2024 r. i wcześniejszym, naniesione na opakowania jednostkowe przed 1 marca 2025 r. mogą pozostawać w obrocie (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) jedynie do 30 kwietnia 2025 r.

Zatem po 30 kwietnia 2025 r. wyrób gotowy z naniesioną banderolą podatkową z rokiem wytworzenia 2024 r., będący poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy podlega obowiązkowi nałożenia banderoli legalizacyjnej - zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Jednocześnie ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 18 października 2024 r. umożliwiła zgodnie z zapisami przepisów przejściowych, nanoszenie w okresie od 01.01.2025 r. do 28.02.2025 r. jeszcze posiadanych znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych z rokiem wytworzenia 2024 r. lub wcześniejszym. Zachowują one ważność do 30.04.2025 r. Natomiast niewykorzystane do 28 lutego 2025 r. znaki akcyzy (nienaniesione na opakowania jednostkowe) podlegają zwrotowi w terminie 30.04.2025 r. Natomiast w okresie od 01.03.2025 do 31.12.2025r. - na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych należy nanosić znaki akcyzy wyłącznie z rokiem wytworzenia 2025 r.

W związku z wprowadzeniem istotnych zmian otoczenia prawnego w zakresie płynu do papierosów elektronicznych, Spółka rozważa przeprowadzenie procesu rebanderolingu wyrobów (płynu do papierosów elektronicznych), oznaczonych znakami akcyzy z rokiem wytworzenia 2024 i wcześniejszym znajdujących się na terenie składu podatkowego Spółki oraz będących w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W konsekwencji, Spółka rozważa czy dopuszczalnym jest nakładanie nowego podatkowego znaku akcyzy na już nałożony znak akcyzy, który znajduje się na opakowaniu, a którego termin ważności w zależności od przedziału czasowego dokonywanej czynności rebanderolingu, jeszcze nie upłynął lub już minął. W przedstawionym modelu, oczywiście nałożenie nowego podatkowego znaku akcyzy na już wcześniej nałożony podatkowy znak akcyzy, odbywać się będzie bez zmiany opakowania płynu do papierosów elektronicznych.

Tak oznaczone wyroby (nowym podatkowym znakiem akcyzy) następnie będą wyprowadzane poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, a Spółka uiści podatek akcyzowy według stawki podatku akcyzowego obowiązującej na moment wyprowadzenia wyrobów z procedury zawieszenia poboru akcyzy. Założeniem tego schematu jest, by wyroby wprowadzane na rynek poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oznaczone były banderolą o jak najdłuższym terminie ważności.

Pytania

1.Czy w opisanej sytuacji w zdarzeniu przyszłym, możliwym jest na gruncie przepisów akcyzowych, naniesienie nowego podatkowego znaku akcyzy na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy, którego termin ważności jeszcze nie upłynął?

2.Czy w opisanej sytuacji w zdarzeniu przyszłym, możliwym jest na gruncie przepisów akcyzowych, naniesienie nowego podatkowego znaku akcyzy na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy, którego termin ważności już upłynął?

3.Czy w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie uprawniona do obniżenia wpłaty dziennej o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Wnioskodawca stoi na stanowisku, że możliwym jest na gruncie przepisów akcyzowych, naniesienie nowego podatkowego znaku akcyzy na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy, którego termin ważności jeszcze nie upłynął.

2.Wnioskodawca stoi na stanowisku, że możliwym jest na gruncie przepisów akcyzowych, naniesienie nowego podatkowego znaku akcyzy na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy, którego termin ważności już upłynął.

3.Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka będzie uprawniona do obniżenia wpłaty dziennej o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1 i 2

Definicja opakowania jednostkowego w przypadku płynu do papierosów elektronicznych została wskazana w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, gdzie jako opakowanie jednostkowe definiuje się opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie:

1)jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2)przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobu nowatorskiego, oraz

3)posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także

4)przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych

- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.

Znak akcyzy, zgodnie z art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Zdaniem Spółki, w opisanej sytuacji w zdarzeniu przyszłym na opakowania płynu do papierosów elektronicznych, będzie należało nanieść podatkowy, nie legalizacyjny znak akcyzy.

Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 116 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

„Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży”.

Natomiast zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Z powyższych przepisów wynika, że wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oznaczone być winny podatkowymi znakami akcyzy - bowiem legalizacyjne znaki akcyzy nanosi się wyłącznie na wyroby znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i dopiero w momencie gdy wyroby podlegające oznaczaniu znakami akcyzy staną się wyrobami nieoznaczonymi, oznaczonymi nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, a także będą przeznaczone do dalszej sprzedaży.

Produkty Spółki bez wątpienia w całym procesie rebanderolingu, pozostawać będą w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w ramach posiadanego składu podatkowego. Wobec powyższego w ocenie Spółki zgodnie z przytoczonymi powyżej regulacjami akcyzowymi, w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, na wyroby mogą zostać nałożone wyłącznie podatkowe znaki akcyzy.

Dodatkowo uzasadnieniem stanowiska Wnioskodawcy jest logiczna spójność w zakresie określenia sposobu oznaczania znakami akcyzy przepisów ustawowych oraz wydanych na ich podstawie przepisów wykonawczych. Bowiem rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy określa m.in. postacie znaków akcyzy, ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy i elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zgodnie zatem § 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

2. Oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się z czynności naniesienia ważnej i nieuszkodzonej banderoli samoprzylepnej lub z użyciem odpowiedniego kleju ważnej i nieuszkodzonej banderoli bez warstwy samoprzylepnej na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego, podlegające oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się także z czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz z następujących łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowanych czynności przemieszczenia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.

Powyżej przytoczona regulacja precyzuje, że na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego musi zostać naniesiona „ważna i nieuszkodzona banderola”.

Dodatkowo, skoro ustawodawca w art. 123 ustawy o podatku akcyzowym oraz w przepisach wydanych na podstawie delegacji zawartej w tym artykule - w precyzyjny sposób wskazał sytuacje, w których możliwe jest zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione. Tym samym ustawodawca ograniczył możliwość zdjęcia znaków akcyzy - również w przypadku nanoszenia znaków akcyzy według nowego wzoru - do określonych w tych przepisach przypadków, m.in. w związku z przeznaczeniem wyrobów akcyzowych na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Reasumując, w ocenie Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych można nałożyć nową banderolą podatkową na banderolę pierwotnie naniesioną.

Należy zauważyć, że takie też stanowisko zostało potwierdzone w wydanej niedawno interpretacji indywidualnej z dnia 3 lutego 2025 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.8.2025.1.AM.

Ad. 3.

Kwestię zasad obniżania kwoty podatku akcyzowego o wartość podatkową znaków akcyzy reguluje art. 21 ust. 7 ustawy akcyzowej. Zgodnie z punktem 1 tego artykułu, w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe.

Jednocześnie, zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej, w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia należnej akcyzy lub wpłaty dziennej jest związane z samym prawidłowym nałożeniem podatkowego znaku akcyzy. Innymi słowy, warunkiem obniżenia jest prawidłowe naniesienie podatkowego znaku akcyzy, a więc naniesienie go w sposób zgodny z przepisami prawa.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym powyższy warunek zostanie spełniony, gdyż Spółka będzie oznaczała wyroby podatkowymi znakami akcyzy w sposób zgodny z ustawą akcyzową, rozporządzeniem w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy oraz ewentualnie z decyzją organu ustalającą sposób nakładania znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe.

Jednocześnie, w analizowanym zdarzeniu przyszłym obniżenie należnej akcyzy nastąpi nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków akcyzy. Wszystkie więc przesłanki do obniżenia akcyzy zostaną spełnione.

W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że jedynym warunkiem niezbędnym do obniżenia akcyzy jest samo prawidłowe nałożenie podatkowego znaku akcyzy na wyrób.

Powyższe stanowisko potwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. I FSK 451/13 z dnia 4 marca 2014 r.:

„(...)Poza wymogiem prawidłowego naniesienia znaku akcyzowego na wyrób akcyzowy, brak jest natomiast innych warunków, których spełnienie byłoby konieczne do skorzystania z prawa obniżenia kwoty akcyzy”.

W praktyce w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym dojdzie więc do dwukrotnego obniżenia wpłaty dziennej tj. o wartość podatkową pierwotnego znaku akcyzy oraz o wartość podatkową nowego znaku akcyzy. Należy jednak mieć na uwadze, że takie działanie jest jak najbardziej zgodne z przepisami akcyzowymi.

Wartość podatkowa znaków akcyzy nie stanowi dodatkowej daniny dla Skarbu Państwa. Jej koszt powinien być neutralny dla podmiotu.

Kwestię tę podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 2014 r. o sygn. akt. I FSK 451/13, w którym wskazał:

„(...) celem wprowadzania obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy nie było wprowadzenie odrębnej od samego podatku daniny obciążającej producentów wyrobów akcyzowych z tytułu zakupu znaków akcyzowych (...). Dlatego też można mówić o swoistej „neutralności” ponoszenia kosztów kwot stanowiących wartość bandero! podatkowych wobec podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych”.

Ponadto NSA wskazał:

„Słusznie przy tym zwraca uwagę skarżąca w odpowiedzi na skargę kasacyjną, że celem wprowadzania obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy nie było wprowadzenie odrębnej od samego podatku daniny obciążającej producentów wyrobów akcyzowych z tytułu zakupu znaków akcyzowych. Ustawa określa bowiem, że dochodem budżetu państwa są wpływy z akcyzy (art. 1 ust. 2 u.p.a.) oraz wpływy uzyskane ze sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy oraz wpływy z tytułu kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy (art. 126 ust. 5 u.p.a.). Brak podobnych zapisów w odniesieniu do wartości podatkowych znaków akcyzy wskazuje na brak intencji uczynienia z wartości podatkowych znaków akcyzy odrębnego źródło dochodów budżetu państwa”.

W związku z tym, że wartość podatkowa znaków akcyzy nie stanowi odrębnej daniny w ustawie akcyzowej zostały przewidziane rozwiązania umożliwiające odliczenie tego kosztu od należnej akcyzy lub wpłat dziennych (a więc rozwiązania o których mowa w art. 23 ust. 4 oraz art. 21 ust. 7 ustawy akcyzowej). Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań podmiot nie poniesie dodatkowego kosztu, a wartość podatkowa znaków akcyzy pozostanie dla niego neutralna.

Jednocześnie Spółka podkreśla, że jej dla niej oczywistym, iż wartość wpłaty dziennej w której dokonywane będzie obniżenie o kwotę wartości podatkowych znaków akcyzy, nie może spowodować nadwyżki podatku akcyzowego do rozliczenia.

Należy zauważyć, że również ta kwestia była już rozstrzygana w orzecznictwie oraz w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Dopuszczalność dwukrotnego obniżenia została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2019 r. 0111-KDIB3-3.4013.108.2019.1.JS oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.339.2021.1.JS. Takie podejście potwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 2014 r. o sygn. I FSK 451/13.

Dlatego też, stanowisko Spółki zawarte w niniejszym wniosku poparte przywołanymi przepisami prawa, należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, pod poz. 46, bez względu na kod CN, wymieniono płyn do papierosów elektronicznych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:

Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W świetle art. 99b ust. 1 i 2 ustawy:

1.Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

2.Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.

Jak wynika z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W myśl art. 47 ust. 2 ustawy:

Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Stosownie do art. 114 ust. 1 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN zostały wymienione w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2)importerem;

3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4)przedstawicielem podatkowym;

5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1)importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2)przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3)przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Jak wynika z art. 117 ust. 3 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy:

Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku płynu do papierosów elektronicznych, wyrobów nowatorskich, saszetek nikotynowych i innych wyrobów nikotynowych opakowanie jednostkowe jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, saszetki nikotynowe lub inne wyroby nikotynowe:

1)jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2)przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych, wyrobu nowatorskiego, saszetek nikotynowych lub innego wyrobu nikotynowego, oraz

3)posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także

4)przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych

- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.

W myśl art. 121 ustawy:

1.Właściwy naczelnik urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy w przypadku nietypowych opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, wskazuje, w drodze decyzji, sposób nanoszenia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe, z uwzględnieniem ogólnych zasad nanoszenia znaków akcyzy.

2.Decyzja, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności rodzaj, nazwę i pochodzenie wyrobu akcyzowego, zawartość i rodzaj opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego, szczegółowy sposób naniesienia znaków akcyzy oraz czas, na jaki wydano decyzję.

Szczegóły dotyczące postaci znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”).

W załączniku nr 1 do rozporządzenia wskazano właściwe wzory banderol podatkowych, które winny zostać naniesione na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi natomiast § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim te opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W załączniku nr 4 do rozporządzenia, rysunek 7a przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych na zamknięciu i korpusie opakowania, w kształcie litery „I”, prostopadle do podstawy butelki. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.

Rysunek 7b przedstawia natomiast sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych na zamknięciu i korpusie opakowania, w kształcie położonej litery „I”, równolegle do podstawy butelki. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.

Rysunek 7c przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych posiadającej zrywalną, jednorazową plombę w dolnej części zakrętki. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych, w kształcie litery „I”, prostopadle do podstawy butelki, w miejscu wolnym od jakichkolwiek napisów i oznaczeń.

Rysunek 7d natomiast przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na kartonowym opakowaniu zawierającym płyn do papierosów elektronicznych, u góry i z boku opakowania, w kształcie litery „L” położonej pionowo do wysokości opakowania jednostkowego, po prawej lub lewej stronie miejsca służącego do otwierania opakowania kartonowego. Jeżeli opakowanie zawiera dwa miejsca do otwierania, jedno z nich musi być zabezpieczone przed otwarciem. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia:

Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:

1)wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub

2)wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Stosownie do § 12 ust. 2 rozporządzenia:

Oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się z czynności naniesienia ważnej i nieuszkodzonej banderoli samoprzylepnej lub z użyciem odpowiedniego kleju ważnej i nieuszkodzonej banderoli bez warstwy samoprzylepnej na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego, podlegające oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się także z czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz z następujących łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowanych czynności przemieszczenia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.

Jak wynika z art. 123 ust. 1 ustawy:

Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

W myśl art. 136 ust. 4 ustawy:

Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.

Zgodnie z art. 136 ust. 5 ustawy:

Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.

Jak stanowi art. 136 ust. 6 ustawy:

Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

W świetle art. 136 ust. 9 ustawy:

Na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, znakami akcyzy wydanie decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu i wydania upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz wydanie znaków akcyzy może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, pod warunkiem odebrania znaków akcyzy, o których mowa w art. 125 ust. 4, a w przypadku ich nieodebrania - wpłacenia kwot należności, o których mowa w art. 125 ust. 4a.

Stosownie do art. 136 ust. 10 ustawy:

Znaki akcyzy odbierane na zasadach określonych w ust. 9 mogą być nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, z tym że wyprowadzenie tak oznaczonych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, import albo nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.

W ustawie z dnia 18 października 2024 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1681; dalej jako: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały szczegółowe regulacje dotyczące nanoszenia w 2025 r. znaków akcyzy z odpowiednim nadrukowanym rokiem wytworzenia.

Jak wskazano w art. 2 ust. 2, 4 i 5 ustawy zmieniającej:

2.W okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 28 lutego 2025 r. podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy płynu do papierosów elektronicznych jest obowiązany nanieść na opakowania jednostkowe tego płynu znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 albo wcześniejszym.

4.Znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 i wcześniejszym naniesione na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych przed dniem 1 marca 2025 r. zachowują ważność do dnia 30 kwietnia 2025 r.

5.Znaki akcyzy na papierosy, tytoń do palenia, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie niewykorzystane do dnia 28 lutego 2025 r. są zwracane w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r. podmiotowi, który je wydał.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy zmieniającej:

1.W okresie od dnia 1 marca 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich jest obowiązany nanieść na opakowania jednostkowe tych wyrobów znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2025.

2.Na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich znakami akcyzy wydanie decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy na papierosy, tytoń do palenia, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2025 i wydanie upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz wydanie tych znaków może nastąpić przed dniem 1 marca 2025 r., pod warunkiem odebrania znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024, a w przypadku ich nieodebrania - wpłacenia kwot na pokrycie kosztów wytworzenia nieodebranych znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024.

3.Znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2025 odbierane na zasadach określonych w ust. 2 mogą być nanoszone na opakowania jednostkowe papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich przed dniem 1 marca 2025 r., z tym że wyprowadzenie tak oznaczonych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, import albo nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może nastąpić przed dniem 1 marca 2025 r.

Zgodnie z art. 45 ustawy:

1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności polegającej na produkcji oraz dystrybucji płynów do papierosów elektronicznych, na terenie Państwa składu podatkowego będą znajdowały się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy płyny do papierosów elektronicznych, oznaczone znakami akcyzy z rokiem wytworzenia 2024 i wcześniejszym.

Rozważają Państwo dokonanie w stosunku do tych wyrobów tzw. rebanderolingu, który będzie polegał na nałożeniu nowego podatkowego znaku akcyzy na już nałożony znak akcyzy, który znajduje się na opakowaniu, a którego termin, w zależności od przedziału czasowego dokonywanej czynności rebanderolingu, jeszcze nie upłynął lub już minął. W przedstawionym przez Państwa modelu nałożenie nowego podatkowego znaku akcyzy na już wcześniej nałożony podatkowy znak akcyzy, odbywać się będzie bez zmiany opakowania płynu do papierosów elektronicznych.

Tak oznaczone wyroby (nowym podatkowym znakiem akcyzy) będą przez Państwa wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy oraz uiszczą Państwo podatek akcyzowy z zastosowaniem stawki akcyzy obowiązującej w dniu wyprowadzenia tych wyrobów z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 oraz nr 2 dotyczą określenia:

czy w sytuacji opisanej przez Państwa w zdarzeniu przyszłym, mogą Państwo nanieść nowy podatkowy znak akcyzy na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy, którego termin ważności jeszcze nie upłynął;

czy w sytuacji opisanej przez Państwa w zdarzeniu przyszłym, mogą Państwo nanieść nowy podatkowy znak akcyzy na pierwotnie już nałożony na opakowaniu płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy, którego termin ważności już upłynął.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 2 wskazać na wstępie należy, że w analizowanej sprawie nie mamy do czynienia z produkcją o której mowa w art. 99b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W dalszej kolejności zauważyć należy, że w żadnym z przepisów ustawy i aktów wykonawczych do ustawy nie został zawarty zakaz oznaczania podatkowymi znakami akcyzy według nowego wzoru wyrobów, które znajdując się w składzie podatkowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i które zostały już oznaczone znakami akcyzy z rokiem wytworzenia 2024 i wcześniejszym, a więc znakami akcyzy których termin ważności już upłynął albo jeszcze nie upłynął.

Oznacza to, że naniesienie na płyny do papierosów elektronicznych, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przed opuszczeniem składu podatkowego, banderol według wzoru obowiązującego na następny rok kalendarzowy, przez umieszczenie ich bezpośrednio na opakowaniach jednostkowych, na których wcześniej już nałożono banderole, których termin ważności jeszcze nie upłynął lub banderole, których termin ważności już upłynął, jest dopuszczalne. Należy jednak przy tym pamiętać, aby nowy znak akcyzy został nałożony zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 120 i art. 136 ustawy o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem powołanych wyżej przepisów ustawy zmieniającej oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973, ze zm.) lub ewentualnie na podstawie decyzji, o której mowa w art. 121 ustawy.

W kontekście przedstawionych przez Państwa wątpliwości w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i nr 2 należy zaznaczyć, że ustawodawca w art. 123 ustawy o podatku akcyzowym oraz w przepisach wydanych na podstawie delegacji zawartej w tym artykule, w precyzyjny sposób wskazał sytuacje, w których możliwe jest zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione. W ten sposób ustawodawca ograniczył możliwość zdjęcia znaków akcyzy - również w przypadku nanoszenia znaków akcyzy według nowego wzoru - do określonych w tych przepisach przypadków, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju, m.in. w związku z przeznaczeniem ich na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej. Sytuacje te jednak nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione przez Państwa wątpliwości, w przypadku rebanderolingu płynów do papierosów elektronicznych, odbywającego się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach którego nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych, naniesienie nowej banderoli podatkowej na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności jeszcze nie upłynął lub na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności już upłynął, jest dopuszczalne przy zachowaniu zasad oznaczania, wynikających z przytoczonych przepisów ustawy, rozporządzenia oraz ewentualnie zgodnie z otrzymaną decyzją, o której mowa w art. 121 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz 2 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3 dotyczą natomiast określenia, czy będą Państwo uprawnieni do obniżenia kwoty wpłaty dziennej o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy, nałożonych na pierwotnie już nałożony na opakowania płynu do papierosów elektronicznych podatkowy znak akcyzy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy:

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W świetle art. 21 ust. 7 ustawy:

Z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

1)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem pkt 4 lit. b;

2)po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:

a)produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5,

b)zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

c)podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej,

d)nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w art. 79 ust. 2,

e)podmiotu dokonującego czynności, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 1 i 2;

3)następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego;

4)następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:

a)zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

b)właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Jak wynika z art. 23 ust. 1 ustawy:

Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Jak stanowi art. 23 ust. 2 ustawy:

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy:

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

W myśl art. 23 ust. 4 ustawy:

Wpłaty dzienne obniża się o:

1)kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

a)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze,

b)następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,

c)następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:

zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

2)kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty wpłat dziennych akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy związane jest ściśle z oznaczaniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Oznacza to tym samym, że warunkiem, którego spełnienie jest wymagane do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty wpłat dziennych akcyzy jest prawidłowe naniesienie znaków akcyzowych na wyroby akcyzowe.

W konsekwencji, z uprawnienia tego korzysta ten podmiot, który w okolicznościach konkretnej sprawy zobowiązany jest do oznaczenia wyrobów znakami akcyzy na podstawie art. 116 ustawy o podatku akcyzowym. Przepisy określające moment odliczenia zawarte w art. 23 ust. 4 ustawy odnoszą się bowiem do tych samych podmiotów, które zostały wskazane w art. 116 ustawy jako obowiązane do oznaczenia wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.

Obniżenia kwot wpłat akcyzy za okresy dzienne (wpłat dziennych) podmiot dokonuje wypełniając obowiązek deklarowania, samoobliczania i zapłaty akcyzy. Obniżenia wpłat kwot dziennych akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy dokonywać zatem może podmiot, który jest podatnikiem akcyzy od tych wyrobów, tj. na którym spoczywa obowiązek otrzymania tych znaków i oznaczenia wyrobów tymi znakami.

W przedmiotowej sprawie to Państwo, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, będą podatnikiem zobowiązanym do zapłaty akcyzy w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. To również Państwo będą zobowiązani do nabycia znaków akcyzy, którymi będą oznaczone wyroby oraz do ich naniesienia.

Zatem mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz Państwa wątpliwości wskazać należy, że w przypadku prawidłowego nałożenia na opakowania jednostkowe płynów do papierosów elektronicznych nowych podatkowych znaków akcyzy, będą Państwo uprawnieni do obniżenia kwot wpłat dziennych akcyzy o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy, przy czym obniżenia tego będą Państwo mogli dokonać nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowanie jednostkowe wyrobów akcyzowych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz zadanych we wniosku pytań.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.