Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 13 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 16 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stany faktycznego

Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest spółka handlowa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie sprzedaży hurtowej paliw i produktów pochodnych (kod PKD 46.71.Z - przedmiot przeważającej działalności). W szczególności Spółka sprzedaje gaz płynny LPG (kod CN 2711 12: propan techniczny oraz kod CN 2711 19: propan-butan techniczny) dla klientów na terenie kraju.

Spółka na terenie kraju prowadzi dwa składy podatkowe: na podstawie zezwolenia z dnia (...).2006 r. skład podatkowy (…), a na podstawie zezwolenia z dnia (...).2009 r. skład podatkowy w miejscowości (…), w których to składach gaz płynny LPG jest magazynowy i do których jest wprowadzany oraz z których jest wyprowadzany.

Spółce wydano również w dniu (...).2009 r. zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (numer akcyzowy podmiotu (...)) - tj. prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Spółka dostarcza gaz płynny LPG dla klientów w butlach przenośnych o pojemności do 33 kg. Ponadto w ramach swojej działalności Spółka dostarcza gaz płynny LPG luzem, z własnych składów podatkowych oraz ze składów podatkowych innych podmiotów na terenie kraju, występując jako akcyzowy podmiot pośredniczący, do zbiorników stacjonarnych, do celów innych niż zasilanie pojazdów silnikowych. Zbiorniki, do których dostarczany jest przedmiotowy gaz, są własnością Spółki, która to wynajmuje je swoim klientom na podstawie stosownych umów. Może również wystąpić sytuacja, że zbiorniki są własnością klientów.

Stacjonarne zbiorniki gazowe (pojedyncze lub ich bateria) zasilają następnie instalacje gazowe: pojedynczych klientów (rozliczanych na podstawie ilości gazu dostarczonego do zbiornika) bądź kilku klientów (rozliczanych z faktycznego poboru (zużycia) gazu na podstawie wskazań liczników gazowych, zainstalowanych u każdego z klientów).

Co ważne, w przypadku dostawy gazu do zbiorników zasilających jednocześnie instalacje kilku klientów, gaz dostarczany do ww. zbiorników pozostaje własnością Spółki. Rozliczenia z takimi klientami dokonywane są następczo (w okresie miesięcznym bądź kwartalnym) w oparciu o rzeczywisty pobór (zużycie) gazu, na podstawie wskazań liczników zamontowanych na instalacjach doprowadzających gaz do nieruchomości klientów. Każdy klient dysponuje przy tym indywidualnym licznikiem wykazującym pobór (zużycie) gazu.

Ważne jest także, że pobór (zużycie) gazu przez klientów, w opisanej powyżej sytuacji, następuje wyłącznie w celach opałowych na ich własne potrzeby (co wynika z treści umów zawartych przez Spółkę z jej klientami), a tym samym jest on zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobów akcyzowych (art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym).

Podsumowując powyższe - w praktyce, mówiąc najbardziej obrazowo, niniejszy wniosek i pytanie w nim zawarte dotyczy tego przypadku, gdy do zbiornika (trwale związanego z gruntem) podłączonych jest kilku klientów (kilka nieruchomości) rozliczanych na podstawie wskazań liczników gazowych, a gaz jest wykorzystywany przez nich do celów opałowych.

Istotne dla sprawy jest również to, że w momencie dostarczenia przez Spółkę gazu do ww. zbiorników (tj. napełnienia ich gazem) nie można określić:

-który podmiot będzie (i czy w ogóle) dokonywał poboru (zużycia) gazu,

-w jakiej ilości nastąpi ewentualny pobór (zużycie) gazu.

Może zdarzyć się wobec tego sytuacja, że dany klient nie dokona w ogóle poboru (zużycia) gazu w danym okresie rozliczeniowym. Klienci nie są bowiem umownie zobowiązani do poboru jakiejkolwiek minimalnej ilości gazu z takiego zbiornika.

Spółka dostarczając gaz do stałych zbiorników, działa jako podmiot pośredniczący i dokonuje – w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby są objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Przemieszczanie takie następuje na terytorium kraju na podstawie dokumentu e-DD.

Niemniej Spółka powzięła wątpliwości, który podmiot - w sytuacji opisanej w niniejszym stanie faktycznym - jest podmiotem odbierającym i powinien być zarejestrowany jako podmiot odbierający w systemie PUESC i wskazywany jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD.

Pytanie

Czy Spółka:

-która dostarcza stanowiący jej własność gaz płynny LPG do trwale związanego z gruntem zbiornika, który to gaz pozostaje jej własnością, a z którego to zbiornika zasilane są następnie instalacje jej klientów umożliwiające pobór (zużycie) gazu wyłącznie na cele opałowe na ich własne potrzeby (z tym zastrzeżeniem, że klienci rozliczani są w okresie późniejszym z faktycznego poboru (zużycia) gazu na podstawie wskazań liczników gazowych, a w momencie dostarczenia przez Spółkę gazu do ww. zbiornika nie można określić, który podmiot będzie i czy w ogóle dokonywał poboru (zużycia) gazu oraz w jakiej ilości nastąpi ewentualny pobór (zużycie) gazu),

-i tym samym która to Spółka działając jako podmiot pośredniczący, dokonuje - w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby są objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

w opisanym stanie faktycznym występuje w charakterze nie tylko podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego (w znaczeniu wynikającym z art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym) i powinna być tym samym zarejestrowana w systemie PUESC jako podmiot odbierający i wskazywana jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki odpowiedź na zadane pytanie powinna być pozytywna (tj. na tak). W sytuacji opisanej powyżej Spółka występuje, w ramach przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie tylko w charakterze podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego.

Natomiast klienci Spółki, którzy dokonują poboru (zużycia) gazu na cele opałowe, są podmiotami zużywającymi, ale nie podmiotami odbierającymi.

Odnosząc powyższe do przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, należy zauważyć, co następuje.

Podmiot wysyłający to m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy (art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym).

Z kolei podmiot odbierający to m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym).

W art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ustawodawca stanowi więc, że podmiotem odbierającym może być - w zależności od realiów danego przypadku - np. podmiot zużywający, podmiot pośredniczący lub podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe.

Wyjaśnić jeszcze trzeba, że zbiorcza instalacja licznikowa to instalacja licznikowa, do której podłączone są urządzenia grzewcze więcej niż jednego podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 (art. 2 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym).

W ocenie Spółki, mając na uwadze przedstawioną specyfikę stanu faktycznego, jej klienci, których instalacje są podłączone do zbiornika, i którzy uprawnieni są do poboru (zużycia) gazu, nie mogą jednak zostać uznani za podmioty odbierające.

Jak wskazano już wcześniej, w momencie dostarczenia przez Spółkę gazu do ww. zbiorników nie można określić:

-który podmiot będzie (i czy w ogóle) dokonywał poboru (zużycia) gazu,

-w jakiej ilości nastąpi ewentualny pobór (zużycie) gazu.

Brak możliwości określenia w chwili dostarczenia gazu przez Spółkę przedmiotowych informacji uniemożliwiałby poprawne sporządzenie dokumentu e-DD. Nie można byłoby bowiem wskazać, który dokładnie z klientów (podłączonych za pomocą instalacji do zbiornika) jest podmiotem odbierającym i jaką ilość gazu odebrał.

Co więcej, formularz dokumentu e-DD uniemożliwia nawet wpisanie jako podmiotu odbierającego więcej niż jednego podmiotu.

Dopiero zatem w momencie faktycznego poboru (zużycia) gazu przez danego klienta zyskuje on, zdaniem Spółki, status podmiotu zużywającego (art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym). Wcześniej nie można domniemywać, czy w ogóle nabędzie on taki status, gdyż nie jest on zobowiązany do poboru (zużycia) gazu ze zbiornika. Może zdarzyć się sytuacja, że dany klient nie dokona nawet poboru (zużycia) gazu w danym okresie rozliczeniowym.

W ocenie Spółki nieprawidłowa byłaby też interpretacja, że zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy następowałoby nie z chwilą dostarczenia przez Spółkę gazu do zbiornika, ale dopiero z momentem dokonania poboru (zużycia) gazu przez danego klienta. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno wszak zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych, co wynika z art. 46b ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jeszcze raz podkreślić należy, że klienci mogą nie dokonać w ogóle poboru (zużycia) gazu w danym okresie rozliczeniowym.

W ocenie Spółki jedyna prawidłowa interpretacja przytoczonych przepisów zakłada tym samym, że to sama Spółka jest podmiotem odbierającym. Spółka - z uwagi na to, że wydano jej zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (tj. podmiot pośredniczący - art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym) - może być podmiotem odbierającym, który w takim przypadku podlega obowiązkowi rejestracji w systemie PUESC jako podmiot odbierający i który wskazywany jest jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD.

Zgodnie bowiem z art. 46a pkt 1 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego.

W powołanym przepisie expressis verbis zaznaczono więc, że podmiot pośredniczący może być odbiorcą wyrobów akcyzowych przemieszczanych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby objęte są zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Dodatkowo wniosek taki wynika też z treści przytoczonego już wcześniej art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w którym była mowa, że podmiotem odbierającym może być m.in. podmiot pośredniczący.

Dla oceny przedstawionego stanu faktycznego nie ma, zdaniem Spółki, znaczenia fakt, że zbiornik, do którego dostarczany jest gaz, wynajmowany jest klientom bądź stanowi ich własność. Podstawową okolicznością jest fakt, że ze zbiornika zasilane są instalacje klientów, zaś gaz w nim zawarty pozostaje jednak, do chwili jego pobrania (zużycia), własnością Spółki.

Z żadnego przepisu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie wynika zarazem, w ocenie Spółki, niemożność równoczesnego występowania w danym przypadku w charakterze podmiotu pośredniczącego i podmiotu odbierającego. Każdy przypadek przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy należy oceniać indywidualnie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania, w świetle którego w opisanym stanie faktycznym Spółka występuje w charakterze nie tylko podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego i powinna być tym samym zarejestrowana jako podmiot odbierający i wskazywana jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 3 ustawy:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 21 pod kodem CN ex 2711 wskazano gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Stosownie do art. 86 ust. 2 i 3 ustawy:

2.Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

3.Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy:

10)Skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

11)Podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:

e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:

Dokument zastępujący e-DD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający – podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Z kolei stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

W myśl art. 2 ust 1 pkt 26 lit. a i b ustawy:

System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:

a)przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.);

b)przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Dokument zastępujący raport odbioru to dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosowany, gdy System jest niedostępny;

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy:

Podmiot wysyłający to podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

W świetle natomiast art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy:

Podmiot odbierający to podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak z kolei stanowi art. 2 ust. 1 pkt 39 ustawy:

Zbiorcza instalacja licznikowa to instalacja licznikowa, do której podłączone są urządzenia grzewcze więcej niż jednego podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego może dokonać osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, zużywająca wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 3.

Stosownie do art. 16 ust. 2-2b ustawy:

2.W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności:

1)imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;

2)adres zamieszkania lub siedziby;

3)adres miejsca prowadzenia działalności;

4)numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby;

5)określenie rodzaju wyrobów akcyzowych lub określenie samochodów osobowych będących przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, lub określenie rodzaju wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy jej prowadzeniu;

6)wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy;

7)w przypadku podmiotu zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju - również dane jego oddziału na terytorium kraju, w tym nazwę oddziału z siedzibą na terytorium kraju, w ramach którego podmiot zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, oraz adres jego siedziby;

8)w przypadku podmiotu zagranicznego reprezentowanego przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5 lub 5a - również dane podmiotu zagranicznego, o których mowa w pkt 1 i 2.

2a.W przypadku podmiotu zużywającego nieprowadzącego działalności gospodarczej lub prowadzącego działalność gospodarczą i nieposiadającego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu i zużywanych przez niego wyrobów akcyzowych, obejmujące w szczególności:

1)imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;

2)adres zamieszkania, siedziby lub miejsca pobytu;

3)numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby, albo numer PESEL, a jeżeli numer PESEL nie został nadany - nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby fizycznej, a w przypadku podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą i nieposiadającego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) - numer PESEL;

4)określenie rodzaju zużywanych przez ten podmiot wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

5)wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy.

2b.Zgłoszenie rejestracyjne jest dokonywane do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej przez PUESC.

Jak natomiast wynika z art. 16 ust. 7a pkt 4 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.

Szczegółowy zakres danych, które powinny być zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 16 ustawy zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z 13 grudnia 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1879).

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5a)dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub

6)importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)importu przez podmiot zużywający, lub

8)zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Art. 32 ust. 5, 6 12 i 13 ustawy stanowi:

5.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e‑DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3)(uchylony)

6.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

12.Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

13.Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e‑DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Stosownie do art. 46a pkt 1 ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:

a)ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,

b)od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

c)ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,

d)od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

e)od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,

f)od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,

g)od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego,

h)od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5a, do podmiotu pośredniczącego - w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2,

i)ze składu podatkowego do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a,

j)od podmiotu posiadającego alkohol etylowy stanowiący odpad do składu podatkowego – w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 5,

k)z miejsca importu do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą.

Jak wynika z art. 46b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e.

W myśl art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy:

Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

Art. 46b ust. 3 ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Zgodnie z art. 46c ust. 1 i 2 ustawy:

1.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

1)przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo

2)sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

2.Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy.

Stosownie do art. 46d ustawy:

1.Dla każdego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b-e, sporządza się jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD.

2.W przypadku przemieszczania objętych zwolnieniem od akcyzy wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 i 3, jednym środkiem transportu, do więcej niż jednego podmiotu zużywającego lub miejsca odbioru tego samego podmiotu zużywającego, jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich podmiotów zużywających lub miejsc odbioru tego samego podmiotu zużywającego.

2a.W przypadku przemieszczania objętych zwolnieniem od akcyzy wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3, więcej niż jednym środkiem transportu, do jednego podmiotu zużywającego, jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich przemieszczanych wyrobów.

3.W przypadku przemieszczania na terenie lotniska jedną cysterną objętych zwolnieniem od akcyzy wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem olejów smarowych do silników lotniczych, do więcej niż jednego podmiotu zużywającego, jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich podmiotów zużywających. W tym przypadku dokument ten nie musi zawierać danych tych podmiotów.

4.W przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jednym środkiem transportu, do więcej niż jednego zużywającego podmiotu gospodarczego lub miejsca odbioru tego samego zużywającego podmiotu gospodarczego, jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich zużywających podmiotów gospodarczych lub miejsc odbioru tego samego zużywającego podmiotu gospodarczego.

5.W przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, więcej niż jednym środkiem transportu, do jednego zużywającego podmiotu gospodarczego, jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich przemieszczanych wyrobów.

6.W przypadku:

1)przemieszczania w celu zwrotu objętych zwolnieniem od akcyzy wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, jednym środkiem transportu, do jednego podmiotu pośredniczącego albo jednego składu podatkowego od więcej niż jednego podmiotu zużywającego lub z więcej niż jednego miejsca odbioru tego samego podmiotu zużywającego,

2)przemieszczania wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jednym środkiem transportu, do jednego składu podatkowego od więcej niż jednego zużywającego podmiotu gospodarczego lub z więcej niż jednego miejsca odbioru tego samego zużywającego podmiotu gospodarczego

- jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD może zostać sporządzony dla wszystkich przemieszczanych wyrobów.

7.W przypadkach, o których mowa w ust. 6, projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD zawiera dane o szacunkowej ilości przemieszczanych wyrobów akcyzowych. Podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, określa faktyczną ilość przemieszczanych wyrobów akcyzowych w potwierdzeniu wydania, niezwłocznie po załadunku wyrobów akcyzowych na środek transportu.

8.Do potwierdzenia wydania, o którym mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio art. 46j ust. 3 i 4.

Jak wynika z art. 46e ustawy:

1.Na żądanie organu podatkowego osoby uczestniczące w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinny wskazać numer referencyjny nadany e-DD, na podstawie którego odbywa się przemieszczanie.

2.W przypadku gdy przemieszczanie odbywa się na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, dokument ten powinien być załączony do przemieszczanych wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 46g ustawy:

Jeżeli projekt e-DD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie e-DD jest automatycznie przesyłany do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, oraz do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b-d, będącego użytkownikiem Systemu.

Stosownie do art. 46i ustawy:

1.W przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, będący użytkownikiem Systemu ma obowiązek przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich przybyciu. Do momentu przeprowadzenia kontroli nie dokonuje się rozładunku tych wyrobów.

1a.W przypadku gdy podmiot zużywający lub podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, nie jest użytkownikiem Systemu, informacja, o której mowa w ust. 1, jest wysyłana do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b lub c. Podmiot wysyłający jest obowiązany do przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich przybyciu. Do momentu przeprowadzenia kontroli nie dokonuje się rozładunku tych wyrobów.

2.Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, będący użytkownikiem Systemu przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

1)przeprowadzeniu kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych albo

2)odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji z Systemu o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych

- nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia odbioru tych wyrobów.

Jak z kolei stanowi art. 46j ustawy:

1.(uchylony)

2.Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, który nie jest użytkownikiem Systemu, potwierdza odbiór wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i przekazuje potwierdzenie odbioru podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-d, niezwłocznie po:

1)przeprowadzeniu kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych albo

2)odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych.

3.Potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 2 i 5a, mogą być dokonane:

1)na wydruku e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD;

2)w elektronicznym potwierdzeniu odbioru za pomocą urządzenia umożliwiającego odwzorowanie pisma własnoręcznego, poprzez umieszczenie czytelnego podpisu zawierającego imię i nazwisko;

3)na innym niż wskazany w pkt 1 papierowym dokumencie zawierającym dane, które są wymagane dla raportu odbioru.

4.W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oprogramowanie obsługujące urządzenie umożliwiające odwzorowanie pisma własnoręcznego oraz system teleinformatyczny obsługujący elektroniczne potwierdzenia odbioru zapewniają integralność danych zawartych w elektronicznych potwierdzeniach odbioru z własnoręcznym podpisem złożonym przez podmiot odbierający, w ten sposób, że są rozpoznawalne zmiany tych danych dokonane po złożeniu podpisu.

5.W przypadku gdy podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, nie jest użytkownikiem Systemu, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, sporządza w Systemie projekt raportu odbioru na podstawie potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia potwierdzenia odbioru.

5a.W przypadkach, o których mowa w art. 46d ust. 2 i 4, podmiot wysyłający, o którym mowa odpowiednio w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b lub c, sporządza w Systemie jeden projekt raportu odbioru na podstawie potwierdzeń odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia dokonania ostatniego potwierdzenia odbioru.

5b.W przypadku, o którym mowa w art. 46d ust. 6, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, sporządza w Systemie jeden raport odbioru, w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia odbioru wyrobów akcyzowych. Raport odbioru w takim przypadku zawiera dodatkowo dane o ilościach wyrobów akcyzowych, określonych w potwierdzeniach wydania, o których mowa w art. 46d ust. 7.

6.W przypadkach, o których mowa w ust. 5, 5a albo 5b, jeżeli System jest niedostępny, podmiot wysyłający, o którym mowa odpowiednio w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b lub c, sporządza, w terminie określonym w ust. 5, 5a albo 5b, jeden dokument zastępujący raport odbioru potwierdzający, że przemieszczenie zostało zakończone.

Zgodnie z art. 46q ust. 2 ustawy:

Użytkownikami Systemu są:

1)podmioty prowadzące składy podatkowe;

2)zarejestrowani wysyłający;

3)zarejestrowani odbiorcy;

4)podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5)podmioty pośredniczące;

6)podmioty zużywające, które obowiązane są do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1, jeżeli wymagane jest sporządzenie w Systemie raportu odbioru przez te podmioty;

6a)pośredniczące podmioty węglowe, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych;

6b)podmioty zużywające wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będące osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które dokonały zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1a, i w przypadku których wymagane jest dokonywanie przez nie czynności w Systemie;

7)zużywające podmioty gospodarcze;

7a)uprawnieni wysyłający na terytorium kraju;

7b)uprawnieni odbiorcy na terytorium kraju;

7c)podmioty prowadzące miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a;

8)organy podatkowe.

Jak stanowi art. 46q ust. 3 i 4 ustawy:

3.Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3 i 5-7c, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu.

4.Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 7.

Stosownie do art. 46q ust. 6 ustawy:

W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.

Na wstępie należy zaznaczyć, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Organ jest upoważniony wyłącznie do oceny stanowiska zainteresowanego w zakresie sformułowanego pytania/pytań i jego sytuacji prawnopodatkowej. Nadto jest w tym szczególnym postępowaniu związany z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w tym klasyfikacją wyrobów przedstawioną we wniosku, jak i w niniejszej sprawie faktem stosowania zwolnienia.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego Spółka, która dostarcza stanowiący jej własność gaz płynny LPG do trwale związanego z gruntem zbiornika, który to gaz pozostaje jej własnością, a z którego to zbiornika zasilane są następnie instalacje jej klientów umożliwiające pobór (zużycie) gazu wyłącznie na cele opałowe na ich własne potrzeby (z tym zastrzeżeniem, że klienci rozliczani są w okresie późniejszym z faktycznego poboru (zużycia) gazu na podstawie wskazań liczników gazowych, a w momencie dostarczenia przez Spółkę gazu do ww. zbiornika nie można określić, który podmiot będzie i czy w ogóle dokonywał poboru (zużycia) gazu oraz w jakiej ilości nastąpi ewentualny pobór (zużycie) gazu), i tym samym która to Spółka działając jako podmiot pośredniczący, dokonuje przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby są objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, występuje w charakterze nie tylko podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego (w znaczeniu wynikającym z art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy) i powinna być tym samym zarejestrowana w jako podmiot odbierający i wskazywana jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD.

W Państwa ocenie, w tej sytuacji Spółka występuje nie tylko w charakterze podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego.

Z tym stanowiskiem należy się zgodzić.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów obrót wyrobami akcyzowymi z załącznika nr 2 do ustawy, które są objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie jest uwarunkowany spełnieniem ściśle określonych warunków, do realizacji których zostały zobowiązane określone podmioty wg ich statusu, jako uczestników tego obrotu.

Zasadą jest, że przemieszczenia tych wyrobów odbywa się z użyciem Systemu i przy wykorzystaniu elektronicznego dokumentu e-DD. To z kolei wiąże się koniecznością dokonywania przez uczestników takiej transakcji pewnych działań, w tym potwierdzenia odbioru wyrobów. Te działania co do zasady wiążą się natomiast z koniecznością odpowiedniej wcześniejszej rejestracji. Niemniej w tym zakresie ustawodawca zdecydował się na pewne ułatwiania i niektóre kategorie podmiotów wyłączył z takich obowiązków.

Jak wynika z art. 16 ust. 7a pkt 4 ustawy obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, który jest jednym z warunków do realizacji zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie ma zastosowania do podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.

W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy (druk sejmowy 720), która weszła w życie od 1 lutego 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 72), wskazano, że w art. 16 ust. 7a pkt 4 ustawy wyłączono obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w przypadku podmiotów zużywających zamierzających zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe. „Wyłączenie to wynika z tego, że w przypadku dostaw do tego typu zbiornika przyjęto, że dostawca (podmiot wysyłający) będzie jednocześnie podmiotem odbierającym wyroby z użyciem Systemu EMCS PL2. Dlatego wystarczającym będzie zarejestrowanie się przez tego dostawcę”.

Mając na uwadze powyższe zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że w świetle opisanego stanu faktycznego Spółka występuje w charakterze nie tylko podmiotu pośredniczącego, ale i podmiotu odbierającego i powinna być tym samym zarejestrowana jako podmiot odbierający i wskazywana jako podmiot odbierający w dokumencie e-DD.

W konsekwencji Państwa stanowisko w odniesieniu do sformułowanego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.