
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie podatku akcyzowego, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 29 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący braku powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, w związku z nabyciem samochodów osobowych w kraju Unii Europejskiej i dostarczonych następnie do ..., wpłynął 11 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
XXXX (dalej także jako: „Wnioskodawca”) planuje w 2025 r. dokonać zakupu samochodów osobowych w celu doposażenia placówki zagranicznej w ... . Potencjalnym wykonawcą tegoż zamówienia może być podmiot z zagranicy, z kraju należącego do Unii Europejskiej (Niemcy, Francja). Założeniem jest, aby potencjalny wykonawca zrealizował dostawę pojazdów bezpośrednio do ..., czyli do państwa trzeciego. Jednocześnie odbiór pojazdów, jak też ich rejestracja odbędzie się na terenie placówki zagranicznej w mieście … w ... .
Analizując przepisy ustawy o podatku akcyzowym (art. 100 ust. 1) ... nie dostrzega w przedmiotowej sprawie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od planowanej do realizacji czynności.
Zgodnie z brzmieniem art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej jako: „ustawa o p.a.”), w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (...),
2)nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,
3)pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a)wyprodukowanego na terytorium kraju,
b)od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
W przedmiotowym przypadku nie mamy do czynienia z importem, ponieważ dostawa samochodów przez wykonawcę z Niemiec czy Francji zrealizowana byłaby bezpośrednio na teren ... (państwa trzeciego).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.a., przez import rozumie się przywóz samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Nie ma również zastosowania pkt 2 i 3, ponieważ nie zaistnieje w omawianym przypadku nabycie wewnątrzwspólnotowe, jak też nie nastąpi pierwsza sprzedaż samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju.
Pytanie
Czy, tak jak interpretuje ..., zakup samochodów od wykonawcy z kraju należącego do UE, z dostawą zrealizowaną bezpośrednio na teren placówki zagranicznej w ..., nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego po stronie nabywcy, w tym przypadku po stronie XXXX?
Państwa stanowisko w sprawie
XXXX analizując przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie dostrzega w przedmiotowej sprawie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od planowanego zakupu samochodów od wykonawcy z kraju należącego do UE, z dostawą zrealizowaną bezpośrednio na teren placówki zagranicznej w ....
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126; dalej jako: „ustawa o podatku akcyzowym” lub „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 5 ustawy o podatku akcyzowym:
Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1-5, art. 9 ust. 1, art. 9a ust. 1 i 2, art. 9b ust. 1 i 2, art. 9c ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1-2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Jak wskazano w art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
2)nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3)pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a)wyprodukowanego na terytorium kraju,
b)od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy:
Użyte w ustawie określenie import – oznacza przywóz samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym:
Użyte w ustawie określenie nabycie wewnątrzwspólnotowe – oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Użyte w ustawie określenie terytorium kraju – oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Użyte w ustawie określenie terytorium państwa członkowskiego – oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Użyte w ustawie określenie terytorium państwa trzeciego – oznacza terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku akcyzowym:
Użyte w ustawie określenie sprzedaż – oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Zgodnie z art. 100 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym:
Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:
1)sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
2)zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
3)wydanie w zamian za wierzytelności;
4)wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
5)darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
6)wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
7)przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
8)przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
9)użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 101 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
1. Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
2.Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:
1)przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
2)nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
3)złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
Jak wskazano w art. 102 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.
Państwa wątpliwość, wyrażona w pytaniu, dotyczy powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego po stronie XXXX w przypadku zakup samochodów od wykonawcy z kraju należącego do UE, z dostawą zrealizowaną bezpośrednio na teren placówki zagranicznej w ... .
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że nabyte przez Państwa samochody osobowe w kraju należącym do Unii Europejskiej (Niemcy lub Francja) zostaną bezpośrednio od dostawcy przemieszczone do ... (terytorium państwa trzeciego). Oznacza to, że nie będzie miał miejsca przywóz lub przemieszczenie tych samochodów osobowych na terytorium kraju. W tak opisanym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie więc ani do importu, ani do nabycia wewnątrzwspólnotowego tych samochodów osobowych, czyli nie zaistnieją czynności, w wyniku dokonania których powstałby obowiązek podatkowy. Zatem XXXX – w związku z zakupem i dostawą samochodów osobowych bezpośrednio z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej do ... – nie będzie podatnikiem zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Organ pragnie zauważyć, że przedstawiony opis zdarzenia przyszłego zawiera szereg uwag i opinii Wnioskodawcy, właściwych dla innego elementu wniosku, jakim jest stanowisko własne w zakresie oceny prawnej zdarzenia przyszłego. Zatem dokonując oceny Państwa stanowiska, Organ miał wzgląd również na te właśnie Państwa uwagi i opinie, zawarte w opisie zdarzenia przyszłego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako :„PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.