
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 10 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 10 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej: X lub Spółka) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie (…). W związku z tą działalnością Spółka uzyskała zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych.
Na terenie składów podatkowych Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będą znajdowały się płyny do papierosów elektronicznych oznaczone znakami akcyzy, które nie utraciły ważności.
Spółka rozważa dokonanie rebanderolingu tych wyrobów. Rebanderoling będzie polegał na nałożeniu nowego podatkowego znaku akcyzy na już nałożony znak akcyzy, który znajduje się na opakowaniu, ale który nie utracił jeszcze ważności. Możliwe jest również wykonanie rebanderolingu poprzez zmianę całego opakowania kartonowego. W takim przypadku płyn do papierosów elektronicznych zostanie wyjęty z kartonowego opakowania na którym był nałożony podatkowy znak akcyzy. Następnie wyrób ten zostanie włożony do nowego kartonowego opakowania na który zostanie naniesiony nowy podatkowy znak akcyzy.
Tak oznaczone wyroby będą wyprowadzane poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, a Spółka uiści podatek akcyzowy według stawki podatku akcyzowego właściwej na moment wyprowadzenia wyrobów z procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z przepisami akcyzowymi będzie to więc stawka akcyzy właściwa dla kolejnego okresu np. roku kalendarzowego (a więc będzie to zasadniczo wyższa stawka akcyzy). Celem rebanderolingu jest więc ponowne oznaczenie wyrobów podatkowymi znakami akcyzy w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, tak aby wprowadzać na rynek wyroby, które będą mogły na nim dłużej pozostać. Przykładowo, zamiast wyprowadzać w styczniu danego roku kalendarzowego wyroby oznaczone podatkowymi znakami akcyzy z wcześniejszego roku kalendarzowego, które są jeszcze ważne (ale których ważność jest krótka tj. do końca lutego), będzie wykonywany rebanderoling tych wyrobów i wyprowadzenie z procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów z nowymi znakami akcyzy, które pozostaną ważne przez dłuższy czas.
Spółka rozważa czy w powyższych przypadkach należy nałożyć podatkowe czy legalizacyjne znaki akcyzy. Jednocześnie Spółka rozważa czy w sytuacji gdy nie dochodzi do zmiany opakowania jednostkowego możliwe jest naklejenie nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną. Ponadto, czy w takiej sytuacji można dokonać obniżenia należnej akcyzy o wartość podatkową nowych znaków akcyzy.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym należy wyroby oznaczyć podatkowymi czy legalizacyjnymi znakami akcyzy?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych, można nałożyć nową banderolę na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął?
3.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty wpłaty dziennej o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym należy wyroby oznaczyć podatkowymi znakami akcyzy.
2.Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych, można nałożyć nową banderolę na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął.
3.Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym X będzie uprawniona do obniżenia kwoty wpłaty dziennej o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na opakowania płynu do papierosów elektronicznych.
Uzasadnienie
Ad. 1
(i)
Definicja produkcji płynów do papierosów elektronicznych została ujęta w art. 99b ust. 1 ustawy akcyzowej. Przepis ten wskazuje, że „produkcją płynu do papierosów elektronicznych” jest „jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew”.
Należy więc zauważyć, że definicja produkcji płynu do papierosów elektronicznych różni się od definicji produkcji wyrobów tytoniowych czy też definicji produkcji wyrobów nowatorskich, które za czynność produkcji uznają również pakowanie.
Tymczasem, w przypadku płynu do papierosów elektronicznych zmiana opakowania nie jest wystarczająca do uznania, że doszło do produkcji płynu do papierosów elektronicznych. Niezbędne jest jego wytworzenie, przetworzenie lub rozlew.
W opisanym zdarzeniu przyszłym nie miało miejsce wytwarzanie płynu, jego przetwarzanie ani nie dojdzie do jego rozlewu. Oznacza to, że czynności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego nie będą stanowiły produkcji płynu do papierosów elektronicznych. Nie dojdzie więc do powstania nowego wyrobu.
(ii)
Pomimo powyższego, nawet jeżeli nie dojdzie do produkcji płynu do papierosów elektronicznych, to w opisanym zdarzeniu przyszłym na płyny do papierosów elektronicznych będzie należało nanieść podatkowe, a nie legalizacyjne znaki akcyzy.
Powyższa konkluzja wynika wprost z literalnej treści przepisów akcyzowych. W tym zakresie należy przede wszystkim przytoczyć treść art. 116 ust. 3 oraz art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej.
Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej: „Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży”.
Natomiast, art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej wskazuje, że „Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych”.
Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli wyroby znajdują się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to powinny być oznaczone podatkowymi znakami akcyzy (wynika to wprost z art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej).
Natomiast legalizacyjne znaki akcyzy nanosi się na wyroby znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i dopiero w momencie, gdy wyroby akcyzowe podlegające oznaczaniu znakami akcyzy staną się wyrobami nieoznaczonymi, oznaczonymi nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy.
Wyroby podlegające rebanderolingowi będą wyrobami znajdującymi się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W związku z tym, w opisanym zdarzeniu przyszłym na płyny do papierosów elektronicznych będzie należało nałożyć podatkowe znaki akcyzy i nie jest dopuszczalne nakładanie legalizacyjnych znaków akcyzy.
Ad. 2
Ustawodawca określił sposób nanoszenia znaków akcyzy na wyroby w art. 120 ust. 2 ustawy akcyzowej, zgodnie z brzmieniem tego przepisu „jest on nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały”.
Natomiast szczegółowy sposób oznaczania reguluje § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy z dnia 22 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973) który wskazuje na to, że na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego, musi być naniesiona „ważna i nieuszkodzona banderola”.
Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, ustawodawca nakłada obowiązek prawidłowego oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Jednakże, ustawodawca w żadnym z przepisów nie zakazał nanoszenia nowego znaku akcyzy na ważny znak akcyzy. Wniosek ten potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2021 r. o sygn. 0111‑KDIB3-3.4013.336.2021.1.JS oraz w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2021 r., 0111‑KDIB3-3.4013.154.2024.1.MAZ.
W ocenie Spółki nie ma więc przeszkód, aby nałożyć nowy podatkowy znak akcyzy na znak akcyzy, który nie utracił jeszcze ważności.
Powyższe potwierdza również fakt, że ustawodawca istotnie ogranicza możliwość zdjęcia znaków akcyzy m.in. w art. 123 ustawy akcyzowej - tym samym praktycznie uniemożliwia zdjęcie znaków akcyzy, w przypadku nanoszenia nowych znaków akcyzy.
W konsekwencji, zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych można nałożyć nową banderolę na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności jeszcze nie upłynął.
Ad. 3
(i)
Kwestię zasad obniżania kwoty podatku akcyzowego o wartość podatkową znaków akcyzy reguluje art. 21 ust. 7 ustawy akcyzowej. Zgodnie z punktem 1 tego artykułu, w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe.
Jednocześnie, zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej, w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe.
W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia należnej akcyzy lub wpłaty dziennej jest związane z samym prawidłowym nałożeniem podatkowego znaku akcyzy. Innymi słowy, warunkiem obniżenia jest prawidłowe naniesienie podatkowego znaku akcyzy, a więc naniesienie go w sposób zgodny z przepisami prawa.
W analizowanym zdarzeniu przyszłym powyższy warunek zostanie spełniony, gdyż Spółka będzie oznaczała wyroby podatkowymi znakami akcyzy w sposób zgodny z ustawą akcyzową, rozporządzeniem w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy oraz ewentualnie z decyzją organu ustalającą sposób nakładania znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe.
Jednocześnie, w analizowanym zdarzeniu przyszłym obniżenie należnej akcyzy nastąpi nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków akcyzy. Wszystkie więc przesłanki do obniżenia akcyzy zostaną spełnione.
W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że jedynym warunkiem niezbędnym do obniżenia akcyzy jest samo prawidłowe nałożenie podatkowego znaku akcyzy na wyrób.
Powyższe stanowisko potwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. I FSK 451/13 z dnia 4 marca 2014 r.: „Poza wymogiem prawidłowego naniesienia znaku akcyzowego na wyrób akcyzowy, brak jest natomiast innych warunków, których spełnienie byłoby konieczne do skorzystania z prawa obniżenia kwoty akcyzy”.
(ii)
W analizowanym przypadku dojdzie więc do dwukrotnego obniżenia wpłaty dziennej tj. o wartość podatkową pierwotnego znaku akcyzy oraz o wartość podatkową nowego znaku akcyzy. Należy jednak mieć na uwadze, że takie działanie jest jak najbardziej zgodne z przepisami akcyzowymi.
Wartość podatkowa znaków akcyzy nie stanowi dodatkowej daniny dla Skarbu Państwa. Jej koszt powinien być neutralny dla podmiotu.
Kwestię tę podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 2014 r. o sygn. akt. I FSK 451/13, w którym wskazał: „...celem wprowadzania obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy nie było wprowadzenie odrębnej od samego podatku daniny obciążającej producentów wyrobów akcyzowych z tytułu zakupu znaków akcyzowych (...). Dlatego też można mówić o swoistej „neutralności” ponoszenia kosztów kwot stanowiących wartość banderol podatkowych wobec podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych”.
Natomiast w wyroku z dnia 4 marca 2014 r. o sygn. akt I FSK 451/13 NSA wskazał: „Słusznie przy tym zwraca uwagę skarżąca w odpowiedzi na skargę kasacyjną, że celem wprowadzania obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy nie było wprowadzenie odrębnej od samego podatku daniny obciążającej producentów wyrobów akcyzowych z tytułu zakupu znaków akcyzowych. Ustawa określa bowiem, że dochodem budżetu państwa są wpływy z akcyzy (art. 1 ust. 2 u.p.a.) oraz wpływy uzyskane ze sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy oraz wpływy z tytułu kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy (art. 126 ust. 5 u.p.a.). Brak podobnych zapisów w odniesieniu do wartości podatkowych znaków akcyzy wskazuje na brak intencji uczynienia z wartości podatkowych znaków akcyzy odrębnego źródła dochodów budżetu państwa”.
W związku z tym, że wartość podatkowa znaków akcyzy nie stanowi odrębnej daniny w ustawie akcyzowej zostały przewidziane rozwiązania umożliwiające odliczenie tego kosztu od należnej akcyzy lub wpłat dziennych (a więc rozwiązania o których mowa w art. 23 ust. 4 oraz art. 21 ust. 7 ustawy akcyzowej). Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań podmiot nie poniesie dodatkowego kosztu, a wartość podatkowa znaków akcyzy pozostanie dla niego neutralna.
Natomiast przyjęcie innej wykładni byłoby niezgodne z celem tych przepisów.
Należy zauważyć, że również ta kwestia była już rozstrzygana w orzecznictwie oraz w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Dopuszczalność dwukrotnego obniżenia została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2019 r. 0111-KDIB3-3.4013.108.2019.1.JS oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.339.2021.1.JS. Takie podejście potwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 2014 r. o sygn. I FSK 451/13.
(iii)
Podsumowując w opisanym zdarzeniu przyszłym X będzie uprawniona do obniżenia kwoty wpłaty dziennej o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na opakowania płynu do papierosów elektronicznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy pod poz. 46, bez względu na kod CN, wymieniono płyn do papierosów elektronicznych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
W świetle art. 99b ust. 1 i 2 ustawy:
1.Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
2.Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.
Jak wynika z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
W myśl art. 47 ust. 2 ustawy:
Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Stosownie do art. 114 ust. 1 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN zostały wymienione w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
1)importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
2)przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
3)przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
Jak wynika z art. 117 ust. 3 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy:
Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:
Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, opakowanie jednostkowe jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie:
1)jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2)przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobu nowatorskiego, oraz
3)posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także
4)przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych
- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.
Szczegóły dotyczące postaci znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973).
W załączniku nr 1 do rozporządzenia wskazano właściwe wzory banderol podatkowych, które winny zostać naniesione na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów akcyzowych.
Jak stanowi natomiast § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim te opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W załączniku nr 4 do rozporządzenia, rysunek 7a przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych na zamknięciu i korpusie opakowania, w kształcie litery „I”, prostopadle do podstawy butelki. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 7b przedstawia natomiast przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych na zamknięciu i korpusie opakowania, w kształcie położonej litery „I”, równolegle do podstawy butelki. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Rysunek 7c przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem, na butelce płynu do papierosów elektronicznych posiadającej zrywalną, jednorazową plombę w dolnej części zakrętki. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) płynu do papierosów elektronicznych, w kształcie litery „I”, prostopadle do podstawy butelki, w miejscu wolnym od jakichkolwiek napisów i oznaczeń.
Rysunek 7d natomiast przedstawia sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane bezpośrednio na kartonowym opakowaniu zawierającym płyn do papierosów elektronicznych, u góry i z boku opakowania, w kształcie litery „L” położonej pionowo do wysokości opakowania jednostkowego, po prawej lub lewej stronie miejsca służącego do otwierania opakowania kartonowego. Jeżeli opakowanie zawiera dwa miejsca do otwierania, jedno z nich musi być zabezpieczone przed otwarciem. Banderola nie może zasłaniać ostrzeżeń zdrowotnych.
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia:
Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:
1)wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
2)wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Stosownie do § 12 ust. 2 rozporządzenia:
Oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się z czynności naniesienia ważnej i nieuszkodzonej banderoli samoprzylepnej lub z użyciem odpowiedniego kleju ważnej i nieuszkodzonej banderoli bez warstwy samoprzylepnej na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego, podlegające oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa się także z czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz z następujących łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowanych czynności przemieszczenia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.
Jak wynika z art. 123 ust. 1 ustawy:
Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.
W myśl art. 136 ust. 4 ustawy:
Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.
Zgodnie z art. 136 ust. 5 ustawy:
Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.
Jak stanowi art. 136 ust. 6 ustawy:
Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.
W świetle art. 136 ust. 9 ustawy:
Na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, znakami akcyzy wydanie decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu i wydania upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz wydanie znaków akcyzy może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, pod warunkiem odebrania znaków akcyzy, o których mowa w art. 125 ust. 4, a w przypadku ich nieodebrania - wpłacenia kwot należności, o których mowa w art. 125 ust. 4a.
Stosownie do art. 136 ust. 10 ustawy:
Znaki akcyzy odbierane na zasadach określonych w ust. 9 mogą być nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, z tym że wyprowadzenie tak oznaczonych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, import albo nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności polegającej m.in. na produkcji i magazynowaniu płynów do papierosów elektronicznych, na terenie prowadzonych przez Państwa składów podatkowych będą znajdowały się płyny do papierosów elektronicznych znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby te będą oznaczone znakami akcyzy, które nie utraciły ważności.
Rozważają Państwo dokonanie w stosunku do tych wyrobów tzw. rebanderolingu, który będzie polegał na nałożeniu nowego podatkowego znaku akcyzy na już nałożony znak akcyzy, który znajduje się na opakowaniu, ale który nie utracił jeszcze ważności. Możliwe jest również, że dokonają Państwo rebanderolingu poprzez zmianę całego opakowania kartonowego. W takim przypadku płyn do papierosów elektronicznych zostanie wyjęty z kartonowego opakowania na którym był nałożony podatkowy znak akcyzy. Następnie wyrób ten zostanie przez Państwa włożony do nowego kartonowego opakowania na który zostanie naniesiony nowy podatkowy znak akcyzy.
Tak oznaczone wyroby będą przez Państwa wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy oraz uiszczą Państwo podatek akcyzowy z zastosowaniem stawki akcyzy obowiązującej w dniu wyprowadzenia tych wyrobów z procedury zawieszenia poboru akcyzy. Będzie to stawka akcyzy właściwa dla kolejnego okresu, np. roku kalendarzowego.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 oraz nr 2 dotyczą określenia:
‒czy w przypadku opisanego we wniosku rebanderolingu płynu do papierosów elektronicznych, wyroby te należy oznaczyć podatkowymi czy legalizacyjnymi znakami akcyzy;
‒czy w sytuacji gdy nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych mogą Państwo nałożyć nową banderolę na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 2 wskazać należy, że definicja produkcji płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1 ustawy, jest definicją szeroką, w której za produkcję uznaje się wytwarzanie, przetwarzanie oraz rozlew tych wyrobów.
W analizowanej sytuacji w zakresie przedstawionych przez Państwa wątpliwości w pytaniu nr 2, a więc gdy nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych, nie mamy do czynienia z produkcją o której mowa w art. 99b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
W Państwa przypadku nie znajdują jednocześnie zastosowania przepisy dotyczące legalizacyjnych znaków akcyzy, bowiem - jak słusznie Państwo wskazują - w art. 116 ust. 3 ustawy ustawodawca zobowiązał do oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy tylko w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży - taka sytuacja jednak w Państwa przypadku nie występuje, bowiem jak wynika z opisu sprawy, proces rebanderolingu będzie odbywał się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Ponadto zauważyć należy, że w żadnym z przepisów ustawy i aktów wykonawczych do ustawy nie został zawarty zakaz oznaczania podatkowymi znakami akcyzy według nowego wzoru wyrobów, które znajdując się w składzie podatkowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i które zostały już oznaczone ważnymi znakami akcyzy, które tracą ważność z końcem lutego następnego roku kalendarzowego.
Oznacza to, że naniesienie na płyny do papierosów elektronicznych objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przed opuszczeniem składu podatkowego, banderol według wzoru obowiązującego na następny rok kalendarzowy poprzez umieszczenie ich bezpośrednio na opakowaniach jednostkowych, na których zostały już nałożone banderole, które zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego - jest dopuszczalne. Należy jednak przy tym pamiętać, aby nowy znak akcyzy został nałożony zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 120 i art. 136 ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973).
W kontekście zadanego przez Państwa pytania nr 2 należy dodatkowo zaznaczyć, że ustawodawca w art. 123 ustawy o podatku akcyzowym oraz w przepisach wydanych na podstawie delegacji zawartej w tym artykule w precyzyjny sposób wskazał sytuacje, w których możliwe jest zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione. Tym samym ustawodawca ograniczył możliwość zdjęcia znaków akcyzy, również w przypadku nanoszenia znaków akcyzy według nowego wzoru, do określonych w tych przepisach przypadków, m.in. w związku z przeznaczeniem wyrobów akcyzowych na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej. Sytuacje te jednak nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.
Mając zatem na uwadze powyższe oraz przedstawione przez Państwa we wniosku wątpliwości, w przypadku rebanderolingu płynów do papierosów elektronicznych odbywającego się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinni Państwo oznaczyć te wyroby podatkowymi znakami akcyzy. Ponadto w ocenie Organu w sytuacji w której nie dochodzi do zmiany opakowania płynów do papierosów elektronicznych, naniesienie nowej banderoli podatkowej na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął - jest dopuszczalne, przy zachowaniu zasad oznaczania wynikających z ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Tym samym Państwa wątpliwości w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 dotyczą natomiast określenia czy będą Państwo uprawnieni do obniżenia kwoty wpłaty dziennej o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
W świetle art. 21 ust. 7 ustawy:
Z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
1)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem pkt 4 lit. b;
2)po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
a)produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5,
b)zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
c)podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej,
d)nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w art. 79 ust. 2,
e)podmiotu dokonującego czynności, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 1 i 2;
3)następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego;
4)następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
a)zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
b)właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
Jak wynika z art. 23 ust. 1 ustawy:
Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Jak stanowi art. 23 ust. 2 ustawy:
Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy:
Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
W myśl art. 23 ust. 4 ustawy:
Wpłaty dzienne obniża się o:
1)kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
a)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze,
b)następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,
c)następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
‒zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
‒właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
2)kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.
Zgodnie z art. 45 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty wpłat dziennych akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy związane jest ściśle z oznaczaniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Oznacza to tym samym, że warunkiem, którego spełnienie jest wymagane do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty wpłat dziennych akcyzy jest prawidłowe naniesienie znaków akcyzowych na wyroby akcyzowe.
W konsekwencji, z uprawnienia tego korzysta ten podmiot, który w okolicznościach konkretnej sprawy zobowiązany jest do oznaczenia wyrobów znakami akcyzy na podstawie art. 116 ustawy o podatku akcyzowym. Przepisy określające moment odliczenia zawarte w art. 23 ust. 4 ustawy odnoszą się bowiem do tych samych podmiotów, które zostały wskazane w art. 116 ustawy jako obowiązane do oznaczenia wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.
Obniżenia kwot wpłat akcyzy za okresy dzienne (wpłat dziennych) podmiot dokonuje wypełniając obowiązek deklarowania, samoobliczania i zapłaty akcyzy. Obniżenia wpłat kwot dziennych akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy dokonywać zatem może podmiot, który jest podatnikiem akcyzy od tych wyrobów, tj. na którym spoczywa obowiązek otrzymania tych znaków i oznaczenia wyrobów tymi znakami.
W przedmiotowej sprawie to Państwo, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, będą podatnikiem zobowiązanym do zapłaty akcyzy w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. To również Państwo będą zobowiązani do nabycia znaków akcyzy, którymi będą oznaczone wyroby oraz do ich naniesienia.
Zatem mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz Państwa wątpliwości wskazać należy, że w przypadku prawidłowego nałożenia na opakowania jednostkowe płynów do papierosów elektronicznych nowych podatkowych znaków akcyzy, będą Państwo uprawnieni do obniżenia kwot wpłat dziennych akcyzy o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy, przy czym obniżenia tego będą Państwo mogli dokonać nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowanie jednostkowe wyrobów akcyzowych.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz zadanych we wniosku pytań.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.