Gmina kupuje węgiel z kodem CN 2701 do ogrzewania świetlic wiejskich, które prowadzą działalność kulturalno-oświatową i są zadaniem własnym samorządu ... - Interpretacja - null

Shutterstock
Czy gmina może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego przy zakupie węgla do ogrzewania świetlic wiejskich?

Temat interpretacji

Nabycie węgla przez gminę a zwolnienie z podatku akcyzowego

Gmina kupuje węgiel z kodem CN 2701 do ogrzewania świetlic wiejskich, które prowadzą działalność kulturalno-oświatową i są zadaniem własnym samorządu terytorialnego. Czasami pomieszczenia są wynajmowane osobom fizycznym i organizacjom za opłatą czynszu. Jednostka spełnia wymogi formalne wynikające z art. 31a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, w tym składa stosowne oświadczenie pośredniczącemu podmiotowi węglowemu.

W związku z tym zwróciła się do KIS o wydanie interpretacji w sprawie zwolnienia z podatku akcyzowego przy zakupie węgla na potrzeby świetlic wiejskich. Wątpliwości gminy dotyczyły tego, czy może skorzystać z preferencji podatkowej, jeśli pomieszczenia świetlic są okazjonalnie wynajmowane. W swoim stanowisku jednostka wskazała, że zakupiony węgiel nie jest odsprzedawany, lecz wykorzystywany do ogrzewania budynków będących jej własnością.

Możliwość zwolnienia z podatku akcyzowego - interpretacja KIS

Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za prawidłowe i potwierdził, że gmina może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie przysługuje jednostkom samorządu terytorialnego, które przeznaczają wyroby węglowe na cele opałowe w ramach wykonywania zadań publicznych. W przedmiotowym przypadku świetlice wiejskie pełnią głównie funkcję kulturalno-oświatową, co kwalifikuje je do objęcia zwolnieniem.

Podkreślono, że okazjonalny wynajem pomieszczeń nie zmienia głównego celu wykorzystania budynków. Kluczowe jest, że podstawowym przeznaczeniem świetlic pozostaje działalność publiczna, a nie działalność komercyjna.

Dodatkowo gmina spełnia wszystkie warunki formalne, w tym dotyczące obowiązku składania oświadczeń, posiadania odpowiednich dokumentów potwierdzających nabycie węgla oraz przechowywania ich przez wymagany okres 5 lat.

KIS stwierdziła, że w analizowanej sprawie zostały spełnione przesłanki do realizacji zwolnienia wynikającego z art. 31b ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, a tym samym gmina jest uprawniona do nabycia w ramach zwolnienia wyrobów węglowych przeznaczonych do ogrzewania świetlic wiejskich, także, gdy pomieszczenia tych świetlic będą w niewielkim zakresie wykorzystywane do wynajmu.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.213.2024.3.MPU