
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 19 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 23 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej jako: „X”) prowadzi działalność polegającą na produkcji płynów do papierosów elektronicznych o różnym składzie bazy wyjściowej, którą stanowią glikol propylenowy, gliceryna roślinna, esencje (aromaty) oraz w przypadku pewnej grupy produktów, także nikotyna o farmaceutycznej czystości. Płyny są dostępne w różnych wersjach smakowych, od nut tytoniowych, przez miętowe i owocowe, po smaki tworzone na indywidualne zapytania i oczekiwania klientów. Do produkcji płynu do e-papierosów nie będzie wykorzystywany alkohol etylowy.
Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz zezwolenie na wysyłanie wyrobów z miejsca importu jako zarejestrowany wysyłający. W związku z tym, Spółka jako prowadzący skład podatkowy, zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2023 poz. 1542 z póżn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, prowadzi ewidencje wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Zgodnie z § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. 2023 poz. 2817), dalej określanego jako „rozporządzenie”, Spółka dokonuje wpisów do ewidencji w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później niż następnego dnia roboczego.
Spółka planuje utworzenie Działu X (dalej jako: „Dział X”) w składzie podatkowym, który będzie odpowiedzialny za tworzenie nowych koncepcji i receptur, opracowywanie technik wytwarzania, a także testowanie organoleptyczne (badanie jakościowe) produkowanych seryjnie płynów do e-papierosów. Płyny do e-papierosów będą wytwarzane na składzie podatkowym z wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz z wyrobów nieakcyzowych, wprowadzanych w postaci pojedynczych substancji, takich jak glikol propylenowy, gliceryna roślinna, czy też nikotyna. Produkowane płyny do e-papierosów, pod konkretne zamówienie klienta, na etapie produkcji zostaną poddane badaniom jakościowym w Dziale X, a po ich pozytywnej ocenie rozlane do pojedynczych butelek i przesunięte na magazyn wyrobów gotowych, w celu wyprowadzenia ze składu podatkowego do klienta. Po zakończeniu procesu wytwarzania płynów do e-papierosów uzupełnione zostaną następujące ewidencje:
-ewidencja wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów, o której mowa w § 10 pkt 3 rozporządzenia,
-ewidencja wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, o której mowa w § 10 pkt 4 rozporządzenia,
-ewidencja wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym, o której mowa w § 10 pkt 5 rozporządzenia,
-ewidencja wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy, o której mowa w § 10 pkt 6 rozporządzenia.
Spółka planuje dodatkowo, przy realizacji każdego zamówienia, wyprodukować oraz magazynować w odpowiednich warunkach (temperatura, wilgotność) pojedynczą próbkę wzorcową każdego płynu do e-papierosów, przeznaczoną do celów porównawczych (w przypadku realizacji kolejnego zamówienia), reklamacyjnych (w przypadku zgłoszenia niezgodności np. smaku) lub szkoleniowych. Próbka wzorcowa będzie więc wyrobem akcyzowym, czyli skontrolowanym płynem do e-papierosów spełniającym standardy jakościowe (próbka kontrolna), który może zostać wykorzystany na potrzeby Spółki w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zachowanie próbki z danego zamówienia pozwoli dokładniej monitorować zagrożenia, prawidłowo rozpatrywać reklamacje i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników papierosów elektronicznych. W przypadku, gdy próbki wzorcowe zostaną niewykorzystane, a wraz z upływem czasu staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, Spółka dokona ich zniszczenia, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy. Zasadniczo, testerzy Działu X, podczas przeprowadzania badania jakościowego płynów do e‑papierosów z bieżącego zamówienia, do celów porównawczych, będą mogli korzystać z zatwierdzonych wcześniej próbek wzorcowych, szczególnie w przypadku weryfikacji smaków mentolowych i tytoniowych, w których mogą występować subtelne różnice. Spółka oferuje szeroką gamę smaków mentolowych i tytoniowych, które różnią się nie tylko zawartością nikotyny, ale także zróżnicowaniem nut smakowych oraz subtelnymi niuansami, co sprawia, że każdy wariant charakteryzuje się unikalnym profilem smakowym.
Wykorzystanie próbek wzorcowych w badaniach jakościowych bieżącego zamówienia będzie stanowiło istotny punkt odniesienia, umożliwiający porównanie i ocenę, czy nowe partie płynów zgodne są z wcześniej zatwierdzoną jakością oraz profilem smakowym. Próbka kontrolna będzie więc pełnić rolę wzorca, na podstawie, którego zatwierdzane mogą być testy sensoryczne, mające na celu weryfikację, czy nowo produkowane smaki spełniają ustalone normy jakościowe oraz kryteria smaku.
W przypadku otrzymania reklamacji, Spółka może zweryfikować zgłoszenie w oparciu o zachowaną próbkę wzorcową, oraz ustalić, czy reklamowany produkt był przechowywany i dystrybuowany przez klienta zgodnie z wymaganymi warunkami.
Próbki wzorcowe mogą zostać także wykorzystane do celów szkoleniowych przez testerów X, a w przypadku ich niewykorzystania, gdy ze względu na swoje właściwości staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, Spółka planuje dokonać ich utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami akcyzowymi.
Spółka posiada status składu podatkowego jest więc zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych, zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy.
Mając powyższe na uwadze, Spółka po wyprodukowaniu i przyjęciu na stan składu podatkowego próbek wzorcowych wypełni odpowiednio ewidencje akcyzowe, o których mowa w § 10 pkt 3, 4 i 5 rozporządzenia. Prowadzenie tych dokumentacji jest dla Spółki jasne.
Spółka posiada jednak wątpliwości, jaką powinna prowadzić ewidencję akcyzową w związku ze zużyciem próbek wzorcowych przez testerów X na składzie podatkowym, lub w przypadku ich niewykorzystania, z ich przemieszczaniem na podstawie dokumentu e-DD do zakładu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów. Spółka zamierza dokonywać zapłaty podatku akcyzowego z tytuły zużycia próbek wzorcowych na składzie podatkowym, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku więc zużycia próbek wzorcowych przez testerów X, Spółka planuje prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wykorzystanych na własny użytek, o której mowa § 10 pkt 7 rozporządzenia.
Z kolei w przypadku, gdy magazynowane próbki staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, Spółka planuje dokonać ich zniszczenia z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie (art. 32. ust. 4 pkt 1a ustawy, po spełnieniu wymogów).
W przypadku wyprowadzenia niewykorzystanych próbek wzorcowych ze składu podatkowego do zakładu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów na podstawie dokumentu e-DD, Spółka planuje prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, wyprowadzonych ze składu podatkowego, o której mowa w § 12 pkt 4 rozporządzenia. W tym miejscu, Spółka posiada także niejasność, czy powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy.
Pytania
1)Czy w przypadku zużycia próbek wzorcowych płynów do e-papierosów na terenie składu podatkowego, Spółka powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wykorzystanych na własny użytek, o której mowa w § 10 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2023 poz. 2817)?
2)Czy w przypadku wyprowadzenia i przemieszczenie próbek wzorcowych płynów do e-papierosów, na podstawie dokumentu e-DD, do zakładu niszczenia wyrobów, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, Spółka powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, wyprowadzonych ze składu podatkowego, o której mowa w § 12 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2023 poz. 2817)?
3)Czy Spółka, w związku ze zniszczeniem wyrobów akcyzowych, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, jako prowadzący skład podatkowy, ma obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Odpowiadając na pytanie 1, zdaniem Spółki, w przypadku zużycia próbek wzorcowych płynów do e‑papierosów na terenie składu podatkowego, Spółka powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wykorzystanych na własny użytek, o której mowa w § 10 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2023 poz. 2817).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1.
Spółka, działająca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych na podstawie art. 138a ust. 1 ustawy. Zgodnie z treścią § 10 pkt 7 rozporządzenia, po dokonaniu zużycia próbek wzorcowych przez testerów X (np. podczas wapowania), Spółka będzie zobowiązana do dokonania wpisów w ewidencji wyrobów akcyzowych wykorzystanych na własny użytek. Próbki wzorcowe, magazynowane w wydzielonej części składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stanowią wyroby akcyzowe o sprawdzonej jakości, które zostały pobrane po pozytywnym badaniu jakościowym. Ich wykorzystanie do celów analizy porównawczej, reklamacyjnych lub szkoleniowych jest ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, polegającą na produkcji płynów do e-papierosów. W związku z powyższym, należy uznać, że zużycie próbek wzorcowych wpisuje się w zakres czynności określonych w rozporządzeniu jako „wykorzystanych na własny użytek”, tj. przeznaczonych na potrzeby przedsiębiorstwa. Spółka nie będzie stosowała zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie dla zużytych próbek wzorcowych, a zatem zobowiązana będzie do prawidłowego udokumentowania tego zużycia poprzez wpisy w ewidencji, o której mowa w § 10 pkt 7 rozporządzenia. Należy podkreślić, iż ewidencja wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, wykorzystanych na własny użytek, będzie dotyczyła wyrobów, które nie zostały objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W odniesieniu do tych wyrobów Spółka będzie zobowiązana do odprowadzenia kwoty akcyzy, wysokość zostanie określona w odpowiedniej części tej ewidencji (§ 10 pkt 7 lit. d rozp.). Taki sposób postępowania zapewni organom podatkowym pełen wgląd w szczegółowy zakres danych dotyczących wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenie poboru akcyzy i wykorzystanych na własny użytek.
Odpowiadając na pytanie 2, zdaniem Spółki, w przypadku wyprowadzenia i przemieszczenie próbek wzorcowych płynów do e-papierosów, na podstawie dokumentu e-DD, do zakładu niszczenia wyrobów, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, Spółka powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, wyprowadzonych ze składu podatkowego, o której mowa w § 12 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2023 poz. 2817).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 2.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju, miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Skład podatkowy umożliwia wykonywanie szeregu czynności związanych z wyrobami akcyzowymi, obejmujących pełny zakres działań, takich jak produkcja, magazynowanie, zużycie oraz obrót tymi wyrobami, w tym wyprowadzenie.
Na podstawie z art. 138s ustawy, Rozdział 3 rozporządzenia określa szczegółowy zakres danych, które powinny być zawarte w ewidencji składu podatkowego. W przypadku niewykorzystania próbek wzorcowych, magazynowanych na składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Spółka dokona ich wyprowadzenia w celu zniszczenia w zewnętrznym zakładzie utylizacji (podmiocie zużywającym, zarejestrowanym w CRPA). Zauważyć należy, że wyprowadzenie i przemieszczanie tych wyrobów nastąpi w wyniku zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Wyroby będą przemieszczane na podstawie dokumentu e-DD, a więc poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Biorąc pod uwagę zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, oraz stosowanie dokumentu e-DD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji zgodnie z § 12 pkt 4 rozporządzenia. W tym kontekście, prowadzenie innej dokumentacji, np. ewidencji wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w § 10 pkt 6 rozporządzenia, byłoby nieprawidłowe.
Odpowiadając na pytanie 3, zdaniem Spółki, w związku ze zniszczeniem wyrobów akcyzowych, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, Spółka jako prowadzący skład podatkowy nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3.
Zgodnie z art. 138f ust. 1 ustawy, ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający. Zdaniem Spółki, w przypadku gdy podmiot posiada status składu podatkowego w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, nie zachodzi obowiązek prowadzenia odrębnej dokumentacji, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy. Zamiast tego szczegółowe dane dotyczące wyrobów akcyzowych, powinny być umieszczane w odpowiedniej części ewidencji wyrobów akcyzowych, prowadzonej na podstawie art. 138a ustawy. Spółka zamierza dokonać zniszczenia niewykorzystanych próbek wzorcowych, które staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, przy zastosowaniu zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy.
Zgodnie z § 12 rozporządzenia, dokumentacja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, obejmuje dane dotyczące wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego, w tym numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wyprowadzone ze składu podatkowego i są przemieszczane do zakładu utylizacji. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż skład podatkowy, korzystający ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, w tym na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, prowadzi ewidencję na podstawie art. 138a. W związku z tym, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, nie ma obowiązku powielania danych w odrębnie prowadzonej ewidencji na podstawie art. 138f ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 46 załącznika nr 1, bez względu na kod CN, wymieniono płyn do papierosów elektronicznych.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:
Papierosy elektroniczne - urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
W świetle art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i po przemieszczeniu ze składu podatkowego do miejsca niszczenia spełniającego warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych zostały tam zniszczone.
Jak stanowi art. 32 ust. 6c ustawy:
Warunkiem zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 4 pkt 1a, jest złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w tym przepisie, oraz jego zgoda na zniszczenie tych wyrobów. Zniszczenie odbywa się w obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego. Przepisy ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, art. 83a ust. 2a, 4 i 5, art. 138m oraz przepisy wydane na podstawie art. 138s stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 138a ustawy:
1.Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.
2.Operator logistyczny prowadzący skład podatkowy oprócz ewidencji, o której mowa w ust. 1, prowadzi ewidencję wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.
3.Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:
1)ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym wyrobów importowanych, które zostały wprowadzone do składu podatkowego,
b)nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
‒wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
‒wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
2)ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
3)ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b)od których została zapłacona akcyza,
c)zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
d)opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
4)wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
5)ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
6)ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o e-DD;
7)ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
4.Ewidencja, o której mowa w ust. 2, powinna umożliwiać ustalenie ilości oraz rodzajów magazynowanych w składzie podatkowym wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.
Jak wynika z art. 138f ustawy:
1.Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:
1)zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
2)podmiot pośredniczący;
3)podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
2.Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 138s ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2817; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie ewidencji”).
Zgodnie z § 2 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
1.Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
2.Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu obowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.
3.Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
W myśl § 10 pkt 3, 4, 5, 6 i 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
Ewidencja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, zawiera dane dotyczące wyrobów akcyzowych:
3)zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów, obejmujące:
a)nazwy zużytych wyrobów akcyzowych wraz z kodami Nomenklatury Scalonej (CN) i informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu oraz nazwy wyrobów z nich wyprodukowanych wraz z kodami Nomenklatury Scalonej (CN),
b)ilości wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania innych wyrobów w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c)datę zużycia wyrobów akcyzowych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
d)imię i nazwisko albo nazwę, adres miejsca zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyprodukowanych wyrobów akcyzowych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
e)kwotę akcyzy od zużytych wyrobów akcyzowych, której pobór został zawieszony;
4)wyprodukowanych w składzie podatkowym, obejmujące:
a)nazwy wyprodukowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
b)ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c)datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym,
d)imię i nazwisko albo nazwę, adres miejsca zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyprodukowanych wyrobów akcyzowych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
e)kwotę akcyzy, której pobór został zawieszony;
5)magazynowanych w składzie podatkowym, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych przeładowywanych w składzie podatkowym, obejmujące:
a)nazwy magazynowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
b)ilości magazynowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c)imię i nazwisko albo nazwę, adres miejsca zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyrobów akcyzowych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
d)określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują,
e)kwotę akcyzy od magazynowanych wyrobów akcyzowych, której pobór został zawieszony;
6)wyprowadzonych ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z wyłączeniem wyprowadzanych po przeładunku, obejmujące:
a)nazwy wyprowadzonych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
b)ilości wyprowadzonych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c)datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego,
d)numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wyprowadzone ze składu podatkowego i są przemieszczane,
e)imię i nazwisko albo nazwę, adres miejsca zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyrobów akcyzowych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
f)kwotę akcyzy, której pobór został zawieszony;
7)wykorzystanych na własny użytek, obejmujące:
a)nazwy wykorzystanych na własny użytek wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
b)ilości wykorzystanych na własny użytek wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c)datę wykorzystania wyrobów akcyzowych na własny użytek,
d)kwotę akcyzy od wykorzystanych wyrobów akcyzowych.
Jak stanowi § 12 pkt 4 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
Ewidencja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, zawiera dane dotyczące wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego, obejmujące:
a)nazwy wyprowadzonych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o ich znakowaniu i barwieniu,
b)ilości wyprowadzonych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w dokumencie, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wyprowadzone ze składu podatkowego i są przemieszczane, ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość,
c)datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych,
d)numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wyprowadzone ze składu podatkowego i są przemieszczane.
Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że co do zasady rolą ewidencji składu podatkowego jest ujęcie wszelkich zdarzeń związanych z czynnościami mającymi miejsce w składzie podatkowym. Wymóg ewidencyjny dotyczący umożliwienia identyfikacji zarówno poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi wynika m.in. ze specyfiki instytucji składu podatkowego, która umożliwia (po spełnieniu odpowiednich warunków) przesunięcie w czasie przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Zatem obowiązek jej prowadzenia, nie jest zależny od woli podmiotu obowiązanego do jej prowadzenia, lecz wynika wprost z obowiązujących przepisów.
Z powyższych względów istotne z punktu widzenia podmiotu prowadzącego skład podatkowy jest rzetelność prowadzenia ewidencji, która odzwierciedlać będzie m.in. rzeczywiste ilości wyrobów akcyzowych, które zostały do składu wprowadzone, które zostały w składzie podatkowym wyprodukowane, które w składzie podatkowym będą magazynowane i które ze składu podatkowego będą wyprowadzane.
Natomiast ewidencja w zakresie wyrobów objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie (art. 138f ustawy) służy przede wszystkim celom kontrolnym, pozwala na potwierdzenie materialnego prawa do stosowania zwolnienia od akcyzy i stanowi podstawę do sporządzenia deklaracji podatkowej i wykazania zobowiązania podatkowego, jeśli taka potrzeba w oparciu o odpowiednie przepisy, zaistnieje.
Zatem co do zasady podmiot który na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji, taką ewidencję prowadzić musi.
Zauważyć jednak należy, że ustawodawca, wprowadzając od 1 stycznia 2016 r. zmiany w zakresie prowadzenia ewidencji (tj. wprowadzając do ustawy przepisy art. 138a-138p) wskazał, że „propozycja zawarcia tych regulacji [dotyczących prowadzenia ewidencji - przypis Organu] w ustawie o podatku akcyzowym wynika z potrzeby określenia w jednym akcie prawnym obowiązków związanych z ewidencjami i innymi dokumentacjami prowadzonymi na potrzeby kontroli przez podatników akcyzy”. Z dalszych motywów ustawodawcy wynika, że w przypadku ewidencji zmiany w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego zostały wprowadzone w zakresie m.in. „ewidencjonowania przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie - w wyniku przedmiotowej zmiany podmiot prowadzący skład podatkowy nie będzie musiał prowadzić oddzielnej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie; informacje w zakresie tych wyrobów podmiot prowadzący skład podatkowy będzie natomiast musiał zawrzeć w prowadzonej ewidencji wyrobów akcyzowych” (por. uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Druk Sejmowy nr 3522).
Oznacza to, że podmiot prowadzący skład podatkowy, prowadząc ewidencję wyrobów akcyzowych na podstawie art. 138a ustawy, nie musi prowadzić odrębnej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy. Informacje dotyczące wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie będzie musiał jednak zawrzeć w ewidencji o której mowa w art. 138a ustawy.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że posiadają Państwo zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w ramach którego wytwarzają Państwo płyny do papierosów elektronicznych oraz prowadzą Państwo zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy ewidencję wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Dokonują Państwo wpisów do ewidencji w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później niż następnego dnia roboczego.
Z okoliczności sprawy wynika, że przy realizacji każdego zamówienia planują Państwo wyprodukować oraz magazynować w odpowiednich warunkach pojedynczą próbkę wzorcową każdego płynu do papierosów elektronicznych, przeznaczoną do celów porównawczych (w celu realizacji kolejnego zamówienia), reklamacyjnych (w przypadku zgłoszenia niezgodności, np. smaku) lub szkoleniowych. Wskazana powyżej próbka wzorcowa będzie wyrobem akcyzowym, czyli skontrolowanym płynem do e-papierosów spełniającym standardy jakościowe (próbka kontrolna), który może zostać wykorzystany na Państwa potrzeby w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W przypadku jednak, gdy próbki wzorcowe zostaną niewykorzystane, a wraz z upływem czasu staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, dokonają Państwo ich zniszczenia, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym.
Wskazali Państwo, że testerzy Działu X, podczas przeprowadzania badania jakościowego płynów do e-papierosów z bieżącego zamówienia, do celów porównawczych, będą mogli korzystać z zatwierdzonych wcześniej próbek wzorcowych. Wykorzystanie próbek wzorcowych w badaniach jakościowych bieżącego zamówienia będzie stanowiło istotny punkt odniesienia, umożliwiający porównanie i ocenę, czy nowe partie płynów zgodne są z wcześniej zatwierdzoną jakością oraz profilem smakowym. Z opisu sprawy wynika, że próbka kontrolna będzie więc pełnić rolę wzorca, na podstawie, którego zatwierdzane mogą być testy sensoryczne, mające na celu weryfikację, czy nowo produkowane smaki spełniają ustalone normy jakościowe oraz kryteria smaku. Ponadto, w przypadku otrzymania reklamacji mogą Państwo zweryfikować zgłoszenie w oparciu o zachowaną próbkę wzorcową, oraz ustalić, czy reklamowany produkt był przechowywany i dystrybuowany przez klienta zgodnie z wymaganymi warunkami. Nadmienili Państwo, że próbki wzorcowe mogą zostać także wykorzystane do celów szkoleniowych przez testerów X.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą określenia czy w przypadku zużycia próbek wzorcowych płynów do e-papierosów na terenie składu podatkowego, powinni Państwo prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wykorzystanych na własny użytek, o której mowa w § 10 pkt 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji.
Jak zauważono wyżej, w ramach prowadzonej działalności planują Państwo wyprodukować oraz magazynować w odpowiednich warunkach pojedynczą próbkę wzorcową każdego płynu do papierosów elektronicznych, przeznaczoną do celów porównawczych (w celu realizacji kolejnego zamówienia), reklamacyjnych (w przypadku zgłoszenia niezgodności, np. smaku) lub szkoleniowych. Wskazana powyżej próbka wzorcowa będzie wyrobem akcyzowym, czyli skontrolowanym płynem do e-papierosów spełniającym standardy jakościowe (próbka kontrolna). Uznać zatem należy, że w Państwa przypadku dojdzie do wykorzystania wyrobów akcyzowych na własny użytek.
Zauważyć należy, że w stosunku do tak wykorzystanych wyrobów akcyzowych ustawodawca przewidział obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji zgodnie z § 10 pkt 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji.
Zatem skoro wykorzystają Państwo wyroby akcyzowe na własny użytek, w sposób opisany we wniosku - to w tym zakresie będą Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji na podstawie § 10 pkt 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczą określenia czy w przypadku wyprowadzenia i przemieszczenia na podstawie e-DD próbek wzorcowych płynów do papierosów elektronicznych do zakładu niszczenia wyrobów, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, powinni Państwo prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, wyprowadzonych ze składu podatkowego, o której mowa w § 12 pkt 4 rozporządzenia w sprawie ewidencji.
Jak wskazali Państwo we wniosku, w stosunku do próbek, które staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia planują Państwo dokonać ich zniszczenia z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym, które jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Zgodnie z treścią tego przepisu bowiem zwalnia się ze względu na przeznaczenie również wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i po przemieszczeniu ze składu podatkowego do miejsca niszczenia spełniającego warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych zostały tam zniszczone.
Oznacza to, że będą Państwo wyprowadzać ze składu podatkowego wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.
W tym przypadku ustawodawca przewidział w stosunku do podmiotu prowadzącego skład podatkowy obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie wyprowadzonych ze składu podatkowego, który został uregulowany w § 12 pkt 4 rozporządzenia w sprawie ewidencji.
Zatem w sytuacji opisanej we wniosku powinni Państwo prowadzić ewidencję, o której mowa w § 12 pkt 4 rozporządzenia w sprawie ewidencji.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 dotyczą natomiast określenia czy w związku ze zniszczeniem wyrobów akcyzowych zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, będą Państwo zobowiązani - jako podmiot prowadzący skład podatkowy - do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.
Jak wskazano na wstępie, ustawodawca - wprowadzając od 1 stycznia 2016 r. zmiany w zakresie prowadzenia ewidencji - określił jednoznacznie, że podmiot prowadzący skład podatkowy, prowadząc ewidencję wyrobów akcyzowych na podstawie art. 138a ustawy, nie musi prowadzić odrębnej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy. Informacje dotyczące wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie będzie musiał jednak zawrzeć w ewidencji o której mowa w art. 138a ustawy
Z okoliczności przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że z uwagi na Państwa status (podmiot prowadzący skład podatkowy) prowadzą Państwo ewidencję, o której mowa w art. 138a ustawy.
Podzielić zatem należy Państwa stanowisko, zgodnie z którym Państwo - jako podmiot prowadzący skład podatkowy - nie są zobowiązani do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy. Niemniej informacje dotyczące wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie są Państwo obowiązani zawrzeć w prowadzonej przez Państwa ewidencji na podstawie art. 138a ustawy.
Zatem Państwa stanowisko, ściśle względem pytania oznaczonego we wniosku nr 3, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią zadanych pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, którego elementem był m.in. fakt stosowania zwolnienia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.