Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 19 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie ustalenia praw oraz obowiązków podmiotu posiadającego koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, który wytwarza, nabywa i zużywa energię elektryczną, wpłynął 22 sierpnia 2024 r. Uzupełnił go Pan pismem z 30 października 2024 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca – (...) posiada dwie farmy fotowoltaiczne.

Pierwsza z nich o mocy (...) MW, a druga o mocy poniżej 50 kW. Posadowione są na odrębnych oddalonych od siebie działkach. Również sposób przyłączenia tych instalacji do sieci elektroenergetycznej wskazuje na ich autonomiczność - przyłączone są w różnych miejscach, niezależnie od siebie.

Energia elektryczna z dużej ((...) MW) farmy fotowoltaicznej jest w całości przekazywana spółce obrotu (farma wykorzystuje energię elektryczną tylko w celu zasilania oświetlenia oraz monitoringu), natomiast z małej instalacji fotowoltaicznej w innej lokalizacji, Wnioskodawca wykorzystuje energię elektryczną do zasilania budynku stacji paliw, myjni bezdotykowej oraz innych urządzeń.

W uzupełnieniu wniosku, odpowiadając na pytania Organu wskazał Pan że:

1)Wnioskodawca posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej na okres od (...) 2024 r. do (...) 2034 r. nr (...) w instalacji odnawialnego źródła energii, elektrowni fotowoltaicznej o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej (...) MW, zlokalizowanej w miejscowości (...);

2)Spółka obrotu jest podmiotem posiadającym koncesję o której mowa w pytaniu 1;

3)W celu zasilania oświetlenia oraz monitoringu na dużej farmie fotowoltaicznej zużywana jest energia nabywana od zewnętrznego dostawcy z podatkiem akcyzowym zawartym w cenie.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan ponadto że:

Na dużej farmie nie dochodzi do czynności opodatkowanych akcyzą - wyprodukowana energia sprzedawana jest do spółki obrotu (zgodnie z art. 9 ustawy o podatku akcyzowym nie jest to przedmiot opodatkowania). Z kolei mała farma, w ramach której dochodzi do czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym - zużycie energii elektrycznej przez podmiot - jest poniżej 1 MW.

Pytania

1.Czy w sytuacji, gdy podmiot posiada dwie niezależne od siebie działające (odrębne) instalacje (farmy) fotowoltaiczne zlokalizowane na odrębnych działkach, przyłączone w różnych miejscach do sieci elektroenergetycznej to powinien na gruncie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891) zliczyć ich łączną moc?

2.Jeżeli należy zliczyć łączną moc instalacji, to czy jest zobowiązany do rejestracji do CRPA - art. 16 ust. 7a VAT (winno być ustawy o podatku akcyzowym) oraz prowadzenia ewidencji art. 138h VAT (winno być ustawy o podatku akcyzowym)?

3.Jeżeli odrębnie to czy jest zobowiązany do rejestracji do CRPA? - art. 16 ust. 7a VAT (winno być ustawy o podatku akcyzowym) oraz prowadzenia ewidencji art. 138h VAT (winno być ustawy o podatku akcyzowym)?

4.Czy Przedsiębiorca jako podatnik podatku akcyzowego z tytułu zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej wyprodukowanej przez siebie, korzystającej następnie ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, będzie zobowiązany do składania oprócz miesięcznych deklaracji AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/H, nowych (dodatkowych) deklaracji AKC-KZ, o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym?

Pana stanowisko w sprawie

Czy w sytuacji, gdy podmiot posiada dwie niezależne od siebie działające (odrębne) instalacje (farmy) fotowoltaiczne zlokalizowane na odrębnych działkach, przyłączone w różnych miejscach do sieci elektroenergetycznej to wówczas powinien rozliczać je łącznie?

Na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891:

Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW (...).

Zdaniem Wnioskodawcy idąc za literalnym brzmieniem ustawy stwierdzić należy iż podmiot powinien zliczyć ich łączną moc i w zależności od sumy łącznej mocy generatorów określać czy wskazane zwolnienie może mieć zastosowanie bądź nie. Niewłaściwe jest wskazywanie, że w przypadku gdy większa instalacja przekracza moc 1 MW, a mniejsza nie przekracza takiej mocy, to mniejszą instalację należy traktować odrębnie i stosować wobec niej zwolnienie określone w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Jeżeli należy zliczyć łączną moc instalacji, to czy jest zobowiązany do rejestracji do CRPA? - art. 16 ust. 7a VAT (winno być ustawy o podatku akcyzowym) oraz prowadzenia ewidencji art. 138h VAT (winno być ustawy o podatku akcyzowym)?

Zgodnie z art. 16 ust. 7a:

1.Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

7a.Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:

1)podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378,1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego;

2)podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a, które nabyte wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, odbierają wyłącznie odpowiednio na płycie lotniska bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym albo ze zbiornika zamontowanego na stałe w porcie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na jednostce pływającej;

3)podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;

4)podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.

Zgodnie z art. 138h ust. 1:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

Wnioskodawca ze względu na rozmiar instalacji fotowoltaicznej nie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego wskazanego w art. 16 ust 7a ustawy dlatego zdaniem Wnioskodawcy należy takiego zgłoszenia dokonać. Wnioskodawca wskazać powinien obie instalacje, również tę która podlegałaby zwolnieniu od akcyzy ze względu na swoją moc, o czym mowa par. 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891.

Wskazać dodatkowo należy, iż Wnioskodawca zobowiązany jest również do prowadzenia ewidencji na podstawie przepisów Ustawy.

Jeżeli odrębnie to czy jest zobowiązany do rejestracji do CRPA? - art. 16 ust. 7a VAT oraz prowadzenia ewidencji Art. 138h VAT?

Zgodnie z art. 16 ust. 7a:

1.Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

7a.Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:

1)podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378,1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego;

2)podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a, które nabyte wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, odbierają wyłącznie odpowiednio na płycie lotniska bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym albo ze zbiornika zamontowanego na stałe w porcie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na jednostce pływającej;

3)podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;

4)podmiotów zużywających wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, ze zbiornika zasilającego zbiorcze instalacje licznikowe.

Zgodnie z art. 138h ust. 1:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

Wnioskodawca ze względu na rozmiar mniejszej instalacji fotowoltaicznej może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego wskazanego w art. 16 ust 7a ustawy dlatego zdaniem Wnioskodawcy nie należy takiego zgłoszenia dokonać, jednakże ze względu na odrębność instalacji fotowoltaicznych w ramach zgłoszenia Wnioskodawca wskazać powinien jedną instalację - tę (...) MW, która nie podlega zwolnienie od akcyzy, o którym mowa art. [§] 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891.

Wskazać dodatkowo należy, iż Wnioskodawca nie zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji na podstawie przepisów Ustawy w zakresie mniejszej instalacji fotowoltaicznej.

Czy Przedsiębiorca jako podatnik podatku akcyzowego z tytułu zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej wyprodukowanej przez siebie, korzystającej następnie ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, będzie zobowiązana do składania oprócz miesięcznych deklaracji AKC-4 wraz z załącznikiem AKC‑4/H, nowych deklaracji AKC-KZ, o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym?

Jak stanowi art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy.

W związku z tym faktem Wnioskodawca zobowiązany będzie do składania miesięcznych deklaracji akcyzowych przewidzianych dla energii elektrycznej AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/H do właściwego urzędu skarbowego.

Wnioskodawca nie będzie natomiast zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ, ze względu na fakt, że łączna moc generatorów przekracza 1 MW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Jak wynika z art. 9 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2.Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3.Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym;

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2.Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy stanowi:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Art. 16 ust. 2 ustawy:

W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności:

1)imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;

2)adres zamieszkania lub siedziby;

3)adres miejsca prowadzenia działalności;

4)numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby;

5)określenie rodzaju wyrobów akcyzowych lub określenie samochodów osobowych będących przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, lub określenie rodzaju wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy jej prowadzeniu;

6)wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy;

7)w przypadku podmiotu zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju - również dane jego oddziału na terytorium kraju, w tym nazwę oddziału z siedzibą na terytorium kraju, w ramach którego podmiot zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, oraz adres jego siedziby;

8)w przypadku podmiotu zagranicznego reprezentowanego przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5 lub 5a - również dane podmiotu zagranicznego, o których mowa w pkt 1 i 2.

Z kolei art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy wskazuje, że:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 24 ust. 1 i 3 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

3.Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 24e ustawy

1.W zakresie wyrobów akcyzowych:

1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a.W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

1b.Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1)podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2)zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

2.Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych.

Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Wzory deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1082).

Zgodnie z art. 138h ust. 1, 2 i 5 ustawy o podatku akcyzowym:

1.Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

2.Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

3.Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:

1)energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;

2)energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;

3)energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;

4)energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;

5)energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;

6)energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;

7)strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1361; dalej jako: „ustawa o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy” lub „rozporządzenie”):

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz Pana wątpliwości wyrażone w treści sformułowanych we wniosku pytań, należy w pierwszej kolejności wyjaśnić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika, na zasadach wynikających z art. 24 i 24e ustawy oraz obowiązkiem prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy, która stanowi podstawę do rozliczeń. Przy czym prawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych i ewidencyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.

Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej, co do zasady, wiąże się z wcześniejszym obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA). Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.

Wyjaśnienia dalej wymaga, że przedmiot opodatkowania akcyzą w przypadku energii elektrycznej został uregulowany w sposób szczególny poprzez wprowadzenie definicji nabywcy końcowego - podmiotu nabywającego energię elektryczną, nieposiadającego koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne. Zatem zgodnie z powyższą definicją wprowadzono zasadę opodatkowania akcyzą ostatniego etapu obrotu, czyli etapu wydania energii elektrycznej do konsumpcji. Konsekwencją tego przedmiotem opodatkowania jest także zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję (który tą energie elektryczną wyprodukował lub nabył od innego podmiotu) jak i zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował energię elektryczną we własnym zakresie.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą nie jest natomiast m.in. wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot który koncesji nie posiada.

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego posiada Pan dwie farmy fotowoltaiczne. Pierwsza z nich o mocy (...) MW, a druga o mocy poniżej 50 kW, posadowione na odrębnych, oddalonych od siebie działkach. Jest Pan jednocześnie podmiotem posiadającym koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

Energia wyprodukowana na dużej farmie sprzedawana jest w całości do spółki obrotu, która jest podmiotem posiadającym koncesję. Jednocześnie jak wynika z opisu sprawy, nie dochodzi na niej do zużycia własnego wytworzonej energii elektrycznej, bowiem w celu zasilania oświetlenia oraz monitoringu na dużej farmie fotowoltaicznej zużywana jest energia nabywana od zewnętrznego dostawcy.

Natomiast z małej instalacji fotowoltaicznej, która położona jest w innej lokalizacji, wykorzystuje Pan energię elektryczną do zasilania budynku stacji paliw, myjni bezdotykowej oraz innych urządzeń.

Pana wątpliwości wyrażone w treści pytania nr 1 dotyczą sposobu ustalenia łącznej mocy generatorów na potrzeby zastosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Rozstrzygając tą kwestię wyjaśnienia wymaga, że możliwość zastosowania zwolnienia z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień jest ściśle związana z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot. Innymi słowy zwolnieniu w oparciu o tą podstawę prawną będzie korzystała wyłącznie ta energia elektryczna, która została wytworzona przez ten podmiot, a następnie przez ten podmiot zużyta. Przepis ten wskazuje także, że łączna moc generatorów w których jest wytwarzana ta energia elektryczna, nie może przekraczać 1 MW.

Przyjąć zatem należy, że na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, obliczając łączną moc generatorów należy zsumować łączną moc tych generatorów wytwarzających energię elektryczną, z których jest ona następnie zużywana przez wytwórcę.

Dla określenia łącznej mocy generatorów w których dochodzi do wytworzenia energii elektrycznej, która jest następnie zużywana przez wytwórcę, w celu stosowania zwolnienia określonego w § 5 rozporządzenia nie ma co do zasady znaczenia fakt, że mogą one stanowić odrębne jednostki wytwórcze, które nie współpracują z sobą i są położone w odrębnych lokalizacjach, z uwagi na fakt że taki wytwórca jest jednym podmiotem prawa i jednym podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu zużycia energii elektrycznej we wszystkich posiadanych i wykorzystywanych generatorach ze wszelkimi tego konsekwencjami. Zasadniczo zatem poszczególne generatory dla celów omawianego zwolnienia, nie mogą być uznane za odrębne jednostki, którym niezależnie przysługuje zwolnienie od akcyzy.

Co do zasady ma Pan zatem rację, stwierdzając że podmiot powinien zliczyć łączną moc generatorów wytwarzających energię elektryczną i w zależności od łącznej sumy mocy generatorów określać czy wskazane zwolnienie może mieć zastosowanie bądź nie.

Niemniej w przedstawionych we wniosku okolicznościach faktycznych znajdzie zastosowanie pewien wyjątek od tej zasady, który wynika z faktu, że wyprodukowana w jednej z posiadanych przez Pana instalacji energia elektryczna nie będzie przez Pana zużywana ale w całości sprzedawana podmiotowi posiadającemu koncesję.

Z przedstawionego bowiem opisu sprawy wynika co prawda, że posiada Pan dwie farmy (instalacje) fotowoltaiczne (o mocy (...) MW oraz o mocy poniżej 50 kW), które posadowione są na odrębnych oddalonych od siebie działkach, a ich łączna moc przekracza 1 MW, jednakże zużywa Pan energię elektryczną wyprodukowaną tylko w jednej z nich, której moc nie przekracza 1 MW – jej moc jest poniżej 50 kW. Energia elektryczna wyprodukowana w drugiej, której moc wynosi (...) MW, jest w całości sprzedawana podmiotowi posiadającemu koncesję, a więc względem tej energii elektrycznej nie powstaje po Pana stronie obowiązek podatkowy.

W przedstawionych we wniosku zatem okolicznościach faktycznych możliwość zastosowania zwolnienia może być rozważana jedynie w zakresie jednej z posiadanych instalacji, tj. o mocy poniżej 50 kW. Tylko bowiem w tym zakresie dojdzie do zużycia wyprodukowanej przez Pana energii elektrycznej, a więc czynności podlegającej opodatkowaniu (art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy) względem której może znaleźć zastosowanie zwolnienie określone w § 5 rozporządzenia.

W konsekwencji stwierdzić należy, że w przedstawionych okolicznościach faktycznych nie można zgodzić się w pełni z Pana stanowiskiem, że na potrzeby zastosowania zwolnienia określonego w § 5 rozporządzenia, powinien Pan zliczyć łączną moc posiadanych instalacji.

Zatem oceniając całościowo, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

Pana wątpliwości w zakresie pytania nr 2 i 3 dotyczą obowiązku rejestracji w CRPA i prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej. Pytanie nr 4 dotyczy natomiast obowiązków deklaracyjnych.

Oceniając Pana stanowisko w tym zakresie wyjaśnić powtórnie należy, że ustawodawca w przypadku energii elektrycznej wprowadził szczególne rozwiązanie polegające na opodatkowaniu energii elektrycznej w momencie zbliżonym do konsumpcji. Temu celowi służy wprowadzenie do ustawy definicji nabywcy końcowego, a więc podmiotu który nie posiada jakiejkolwiek koncesji. Taka konstrukcja sprawia, że podmiot posiadający koncesję (niezależnie od jej rodzaju) nabywa energię elektryczną bez naliczonego podatku akcyzowego, a jej opodatkowanie następuje w momencie jej zużycia przez ten podmiot. Oczywiście opodatkowaniu będzie, co do zasady, podlegało również zużycie przez ten podmiot tej energii, która została przez ten podmiot wyprodukowana we własnym zakresie.

Zużycie w jednym i drugim przypadku stanowi czynność opodatkowaną (art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy), której konsekwencją jest wcześniejszy obowiązek rejestracji na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

Wyłącznie z obowiązku rejestracji o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, natomiast znajduje zastosowanie w przypadku podatników, którzy produkcja i zużywają energię elektryczną wytworzoną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Wyłącznie z obowiązku rejestracji ma bezpośrednie przełożenie na wyłącznie z obowiązku prowadzenia ewidencji (art. 138h ust. 2 ustawy) i na wyłącznie z obowiązku składania deklaracji (art. 24 ust. 3 i 24e ust. 1b pkt 1 ustawy).

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że powyższe wyłączenia związane ze zwolnieniem z § 5 rozporządzenia, miały na celu odstąpienie od nakładania obowiązków na podmioty, które nie są w ogóle zobowiązane do zapłaty akcyzy w związku z zastosowanym zwolnieniem. Innymi słowy intencją prawodawcy było odstąpienie od nakładania niektórych obowiązków akcyzowych, na podmioty które choć są podatnikami z tytułu zużycia wyprodukowanej we własnym zakresie energii elektrycznej, nie muszą w ogóle płacić akcyzy z uwagi na niewielką moc instalacji, która uprawnia do zwolnienia.

Inaczej jest natomiast w Pana sytuacji, tj. podmiotu posiadającego koncesję, a więc podmiotu który nie jest nabywcą końcowym. Z uwagi na posiadaną koncesję, powinien Pan nabywać energię elektryczną bez zapłaconej akcyzy i tę nabywaną energię rozliczać z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy (zużycia na potrzeby monitoringu i oświetlenia). Konsekwencją tego stanu rzeczy jest ciążący na Panu obowiązek rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) i obowiązek zapłaty akcyzy i złożenia deklaracji na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy (AKC-4/H stanowiącej załącznik do formularza głównego AKC-4). To z kolei wyłącza obowiązek składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ, o której mowa w art. 24e ustawy.

Wyjaśnić bowiem należy, że obowiązek składnia deklaracji kwartalnych AKC-KZ, o których mowa w art. 24e ustawy dotyczy podmiotów (podatników) dokonujących wyłącznie czynności zwolnionych lub opodatkowanych zerową stawka akcyzy. W przypadku gdy podmiot dokonuje czynności opodatkowanych, które tylko w części są objęte zwolnieniem, wówczas podatnik składa deklaracje miesięczne, w których wykazuje zarówno czynności opodatkowane od których konieczna jest zapłata akcyzy jak i czynności objęte zwolnieniem.

Powyższa sytuacja powoduje także konieczność prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej (art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy), która jak wyjaśniono na wstępie stanowi podstawę do sporządzania przez tego podatnika rozliczeń.

W tej sytuacji nie znajdą zatem zastosowania wyłączenia o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i 138h ust. 2 ustawy, nawet jeśli podatnik będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia ws. zwolnień.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionych we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że jest Pan podmiotem zobowiązanym do rejestracji w CRPA na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, gdyż jako podmiot posiadający koncesję dokonuje Pan czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. zużycia nabywanej energii elektrycznej (na potrzeby monitoringu i oświetlenia dużej farmy fotowoltaicznej) oraz zużycia wyprodukowanej energii elektrycznej (do zasilania budynku stacji paliw, myjni bezdotykowej oraz innych urządzeń) wytworzonej w instalacji o mocy poniżej 50 kW. Dokonując rejestracji powinien Pan zgłosić wszystkie niezbędne do rejestracji dane, w tym w szczególności miejsca prowadzonej działalności.

Co prawda zużyta energia elektryczna wytworzona w instalacji o mocy poniżej 50 kW będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia ws. zwolnień, niemniej nie będzie to wyłączało Pana z obowiązku składania deklaracji miesięcznych o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy (w której powinien Pan uwzględnić zarówno czynności od których konieczne będzie opłacenie akcyzy oraz zwolnienie) i obowiązku prowadzenia ewidencji o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy, która powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości energii elektrycznej wyprodukowanej (w obu instalacjach), zakupionej na terytorium kraju, sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję, zużytej na potrzeby własne i zwolnionej.

W Pana sytuacji nie znajdą zastosowania wyłączenia o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24 ust. 3, art. 24e ust. 1b pkt 1 i 138h ust. 2 ustawy, nawet jeśli będzie korzystał Pan ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia ws. zwolnień.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić zatem należy, że w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym to nie rozmiar instalacji będzie miał decydujące znaczenie dla powstania po Pana stronie obowiązku rejestracji w CRPA, prowadzenia ewidencji i składania odpowiednich deklaracji. Tym samym Pana stanowiska w zakresie pytań oznaczonych nr 2, 3 i 4 nie można uznać za prawidłowe.

Co prawda prawidłowo wskazał Pan na konieczności rejestracji w CRPA, prowadzenia ewidencji i składania deklaracji miesięcznych, niemniej w przedstawionych we wniosku okolicznościach faktycznych wynika to z innych przyczyn aniżeli wyłącznie z samej łącznej mocy generatorów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.