Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 13 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej, wpłynął 26 listopada 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką polskiego prawa handlowego, zarejestrowaną w Polsce dla celów podatku od towarów i usług oraz jako podatnik podatku akcyzowego m.in. od wyrobów gazowych.

Głównym przedmiotem działalności prowadzonej przez Spółkę jest sprzedaż energii elektrycznej i gazu ziemnego za pośrednictwem sieci przesyłowych. W związku z prowadzoną działalnością w zakresie sprzedaży gazu ziemnego, Spółka posiada koncesję na obrót paliwami gazowymi na terytorium kraju (…) oraz ma status pośredniczącego podmiotu gazowego (dalej: „PPG”) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d uAKC. Dostawy gazu ziemnego są wykazywane w miesięcznych deklaracjach składanych przez Spółkę, tj. w deklaracjach AKC-4 wraz z odpowiednimi załącznikami.

Spółka sprzedaje i będzie w przyszłości sprzedawać gaz ziemny wysokometanowy typu E w stanie lotnym, klasyfikowany do kodu CN 2711 21 00, wyłącznie za pośrednictwem sieci przesyłowej. Nabywcami gazu ziemnego są inne podmioty gospodarcze, posiadające siedzibę na terytorium kraju, które zużywają nabywany gaz ziemny w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (np. do celów produkcji różnych towarów, do celów opałowych, grzewczych itd.). Podmioty te posiadają status finalnych nabywców gazowych (dalej: „FNG”) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a uAKC, co jest każdorazowo weryfikowane przez Spółkę na podstawie otrzymanych oświadczeń. W składanych przez odbiorców oświadczeniach o przeznaczeniu gazu, stanowiących załącznik do umowy o sprzedaż gazu między Wnioskodawcą a odbiorcą, oprócz potwierdzenia statusu odbiorcy dla celów podatku akcyzowego, wykazywane są również sposoby wykorzystania nabywanego gazu ziemnego (tj. cel nabycia tego gazu). Miejscem, w którym dochodzi do przeniesienia własności gazu z Wnioskodawcy na odbiorcę (tj. sprzedaży) jest wskazany w umowie punkt poboru gazu, alokowany do konkretnego odbiorcy i zlokalizowany w miejscu wskazanym przez odbiorcę i który to punkt poboru posiada swój unikalny numer identyfikacyjny. Punkty poboru gazu są zawsze zlokalizowane na terytorium kraju.

Z otrzymywanych przez Spółkę oświadczeń wynika, iż zdecydowana większość kontrahentów nabywa gaz ziemny do celów opałowych - podlegający zwolnieniu lub opodatkowany stawką 1,38 zł/1 gigadżul. Spółka dokonuje również dostaw gazu ziemnego do kilku odbiorców, posiadających siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowanych w Polsce do celów podatkowych, posiadających punkty poboru gazu na terytorium kraju, którzy nabywany gaz ziemny wykorzystują do napędu silników spalinowych. Podmioty te posiadają status FNG.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że przedmiotem zapytania wyrażonego we wniosku jest dostawa gazu ziemnego w stanie lotnym, klasyfikowanego do kodu CN 2711 21 00, dostarczanego do odbiorców (będących FNG) za pośrednictwem sieci gazowej przesyłowej i który to gaz jest przez tych odbiorców wykorzystywany do napędu silników spalinowych.

Gaz ziemny w stanie lotnym, tj. w stanie, w którym jest sprzedawany przez Spółkę do tych odbiorców nie może zostać bezpośrednio wykorzystany do napędu silników spalinowych - jego użycie do takich celów wymaga uprzedniego sprężenia. Sprężenie gazu nie jest dokonywane przez Spółkę, lecz każdorazowo przez odbiorców gazu, którzy dysponują własnymi zespołami urządzeń służących do sprężania gazu ziemnego. W rezultacie, bezpośrednio po tym, jak gaz ziemny zostanie dostarczony do punktu poboru odbiorcy, jest on wprowadzany do stacji sprężania gazu, w której, na skutek podniesienia jego ciśnienia, dochodzi do sprężenia gazu. Otrzymany w ten sposób sprężony gaz ziemny (CNG) jest wykorzystywany przez odbiorców do napędu silników spalinowych. W wyniku tego działania nie zmienia się klasyfikacja gazu w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) - tj. powstały w wyniku sprężenia gaz ziemny CNG nadal jest klasyfikowany pod kodem CN 2711 21 00.

W związku z wykorzystywaniem nabywanego od Spółki gazu ziemnego do napędu silników spalinowych, część odbiorców zadeklarowała chęć nabywania gazu ziemnego ze stawką 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC. W celu zastosowania tej stawki Spółka podjęła działania mające na celu weryfikację, czy w odniesieniu do niniejszych dostaw jest możliwe i prawidłowe stosowanie przez Spółkę stawki 0 zł akcyzy, w tym czy w stosunku do tych odbiorców nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość jej zastosowania, wskazane w art. 163b ust. 2 uAKC. Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Spółkę, wobec żadnego z odbiorców nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość zastosowania stawki 0 zł akcyzy, o których mowa w art. 163b ust. 2 uAKC.

W rezultacie, celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie możliwości stosowania, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC, stawki 0 zł akcyzy do dostaw gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, klasyfikowanego do CN 2711 21 00, realizowanych przez Spółkę do odbiorców krajowych, posiadających siedzibę i punkty poboru gazu na terytorium kraju, będących FNG, którzy nabywają gaz ziemny od Spółki, a następnie sprężają go i wykorzystują do napędu silników spalinowych.

Wątpliwość Spółki dotyczy również obowiązku uiszczenia opłaty paliwowej, o której mowa w art. 37h ustawy o autostradach, należnej od wprowadzenia na rynek krajowy gazu ziemnego przeznaczonego do napędu silników spalinowych. Ma to istotne znaczenie dla działalności Spółki, gdyż opłata paliwowa jest elementem uwzględnianym przy kalkulacji ceny dla odbiorców gazu ziemnego. Natomiast sama wątpliwość spowodowana jest ścisłym związkiem pomiędzy wystąpieniem czynności opodatkowanej akcyzą a obowiązkiem zapłaty opłaty paliwowej.

Pytania

1.Czy przedstawione w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym warunki, na jakich jest i będzie realizowana sprzedaż gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym, klasyfikowanego do CN 2711 21 00 na rzecz odbiorców deklarujących jego nabycie do napędu silników spalinowych, uprawniają Spółkę do zastosowania do tej sprzedaży stawki akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC?

2.Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółka będzie zobowiązana do zapłaty opłaty paliwowej, o której mowa w art. 37h ustawy o autostradach, w związku ze sprzedażą gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym, klasyfikowanego do CN 2711 21 00 na rzecz odbiorców deklarujących jego nabycie do napędu silników spalinowych?

Państwa stanowisko w sprawie

1.W ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, warunki, na jakich jest i będzie realizowana sprzedaż gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym, klasyfikowanego do CN 2711 21 00 na rzecz odbiorców deklarujących jego nabycie do napędu silników spalinowych, uprawniają Spółkę do zastosowania do tej sprzedaży stawki akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC.

2.Zdaniem Spółki w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółka będzie zobowiązana do zapłaty opłaty paliwowej, o której mowa w art. 37h ustawy o autostradach, w związku ze sprzedażą gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym, klasyfikowanego do CN 2711 21 00 na rzecz odbiorców deklarujących jego nabycie do napędu silników spalinowych.

Uzasadnienie do pytania nr 1

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 uAKC wyroby akcyzowe to: wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b uAKC, wyrobami gazowymi są wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W kontekście opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych ustawodawca wprowadził podział na dwie kategorie podmiotów: finalnego nabywcę gazowego oraz pośredniczący podmiot gazowy. Podział ten jest wyczerpujący i rozłączny. Oznacza to, że podmiot będący finalnym nabywcą gazowym nie może być jednocześnie pośredniczącym podmiotem gazowym, jak też podmiot będący pośredniczącym podmiotem gazowym - nie może być jednocześnie finalnym nabywcą gazowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a uAKC finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)posiada uzyskane w inny sposób niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący jednocześnie pośredniczącym podmiotem gazowym.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23d uAKC, pośredniczący podmiot gazowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju dokonujący względem gazu m.in. sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, który jednocześnie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego jako pośredniczący podmiot gazowy.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 uAKC, czynnością opodatkowaną akcyzą od wyrobów gazowych jest m.in.: sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Zgodnie z dyspozycją art. 13 ust. 1 uAKC, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. W związku z tym, że Wnioskodawca, jako PPG sprzedaje wyrób gazowy będący przedmiotem wniosku do finalnych nabywców gazowych - to Wnioskodawca jest podatnikiem akcyzy z tytułu tej dostawy i to u Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w związku ze sprzedażą wyrobu gazowego do odbiorców.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC stawka akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00, przeznaczonego do napędu silników spalinowych, wynosi 0 zł.

Natomiast zgodnie z art. 163b ust. 2 uAKC stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa i b nie stosuje się w przypadku podmiotu:

1)na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;

2)znajdującego się w trudnej sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L z 2014, Nr 187, str. 1, z późn. zm.).

W oparciu o obowiązujące przepisy, w ocenie Spółki, dla zastosowania stawki 0 zł, o której mowa wart. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC, wymagane jest łączne spełnienie łącznie poniższych warunków:

1)przedmiotem transakcji jest gaz ziemny o określonym kodzie CN, tj. 2711 21 00 lub 2711 11 00,

2)gaz ziemny, będący przedmiotem transakcji, wykorzystywany jest do napędu silników spalinowych,

3)wobec nabywcy gazu ziemnego nie zachodzą przesłanki wykluczające możliwość stosowania stawki 0 zł akcyzy, o których mowa w art. 163b ust. 2 uAKC.

Ad. 1

Dla zastosowania stawki 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC niezbędnym jest, aby czynność, której przedmiotem jest gaz ziemny, była czynnością podlegającą opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku akcyzowym. Jak Spółka wskazała powyżej, w związku ze sprzedażą przedmiotowego wyrobu gazowego na rzecz finalnych nabywców gazowych, w Spółki wystąpi czynność opodatkowana podatkiem akcyzowym od tego wyrobu gazowego.

Pierwszym warunkiem uprawniającym do zastosowania stawki 0 zł akcyzy wobec tej czynności opodatkowanej jest warunek przedmiotowy - tzn. przedmiotem czynności opodatkowanej akcyzą musi być gaz ziemny klasyfikowany do jednego z dwóch kodów CN 2711 21 00 lub 2711 11 00. Co istotne, ustawodawca nie doprecyzowuje, jakie parametry (tzn. jakie właściwości fizyko-chemiczne) musi spełniać gaz ziemny, w jaki sposób ma być transportowany oraz w jakim ma być stanie skupienia, aby możliwe było zastosowanie stawki 0 zł. Kluczowe jest jednak, aby gaz ziemny był klasyfikowany do jednego z kodów o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC.

Ponadto, zdaniem Spółki, fakt iż kontrahenci Spółki dokonują sprężenia nabywanego gazu ziemnego w posiadanych przez nich instalacjach sprężania gazu, nie wpływa na odmienną klasyfikację powyższej transakcji i nie stoi na przeszkodzie dla zastosowania stawki 0 zł akcyzy w transakcjach będących przedmiotem wniosku.

Przepis art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC nie wskazuje, iż nabywany gaz ma zostać przygotowany (np. sprężony) do bezpośredniego zużycia do celów napędu silników spalinowych już na etapie sprzedaży/dostawy do odbiorcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że to odbiorcy, już po odbiorze gazu ziemnego w punkcie poboru gazu, dokonują jego sprężenia (przy czym w wyniku tego sprężenia nie zmienia się klasyfikacja CN tego gazu), nie wyklucza możliwości zastosowania stawki 0 zł akcyzy na [etapie] sprzedaży przez Spółkę tego gazu do odbiorcy. Na skutek procesu sprężania, któremu poddany jest gaz ziemny, zmieniają się jego parametry (zwiększa się jego ciśnienie), jednakże w dalszym ciągu jest on klasyfikowany do kodu CN 2711 21 00. W ocenie Spółki, fakt następczego sprężania gazu przez odbiorców, nie jest okolicznością wyłączającą możliwość zastosowania przez Spółkę stawki 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC do przedmiotowych dostaw. Prawidłowość takiego stanowiska została - pośrednio - potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DIKS”) w interpretacji z dn. 28 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.274.2023.2.PJ.

Mając na uwadze, że przedmiotem transakcji jest i będzie gaz ziemny wysokometanowy grupy E o kodzie CN 2711 21 00, zdaniem Spółki należy uznać, że pierwszy z wymienionych powyżej warunków należy uznać za spełniony.

Ad. 2

Kolejny warunek dotyczy sposobu wykorzystania gazu ziemnego - tj. gaz ziemny musi być wykorzystywany do napędu silników spalinowych. W ocenie Spółki, warunek ten również został i będzie spełniony. Spółka dokonuje weryfikacji sposobu wykorzystania gazu ziemnego przez odbiorców na podstawie otrzymywanych oświadczeń, w których odbiorcy deklarują, że nabywany przez nich gaz ziemny będzie wykorzystywany do napędu silników spalinowych. Spółka polega więc w tym zakresie na domniemaniu prawidłowości złożonych oświadczeń, gdyż przy tak dużym wolumenie realizowanych przez Spółkę transakcji, nie miałaby innych możliwości weryfikacji zużycia gazu ziemnego przez odbiorców.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, także ten warunek zostanie spełniony.

Ad. 3

Ostatnim warunkiem dla zastosowania stawki 0 zł jest ustalenie, że wobec odbiorcy wyrobów gazowych nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość nabywania od Spółki gazu ziemnego z zastosowaniem stawki 0 zł akcyzy. Okoliczności wyłączające zostały wskazane w art. 163b ust. 2 uAKC. Dla stwierdzenia, że okoliczności takie nie zachodzą wobec konkretnego nabywcy wyrobów gazowych, Spółka bazuje i będzie bazować na oświadczeniach przekazanych jej przez odbiorcę. W rezultacie, także w tym przypadku Spółka polega i będzie polegać na domniemaniu prawidłowości złożonych oświadczeń.

W ocenie Wnioskodawcy, także ten warunek uprawniający do sprzedaży gazu ziemnego z zastosowaniem stawki 0 zł akcyzy, jest i będzie spełniony.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, zdaniem Spółki, w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC w odniesieniu do dostaw gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym o kodzie CN 2711 21 00 do odbiorców, którzy deklarują, że wykorzystają ten gaz do napędu silników spalinowych i którzy złożą Wnioskodawcy oświadczenie, że wobec tych odbiorców nie zachodzą przesłanki wyłączające, o których mowa w art. 163b ust. 2 uAKC.

Uzasadnienie do pytania nr 2

Zgodnie z art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega obowiązkowi zapłaty opłaty paliwowej. Przez „wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu”, zgodnie z art. 37h ust. 2 ustawy o autostradach, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

„Paliwami silnikowymi lub gazem” są m.in. gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu silników spalinowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka sprzedaje na rzecz odbiorców wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 a odbiorcy wykorzystują ten gaz do napędu silników spalinowych. W konsekwencji, w ocenie Spółki, gaz sprzedawany przez Spółkę mieści się w dyspozycji art. 37h ust. 4 ustawy o autostradach i jego wprowadzenie na rynek krajowy podlega obowiązkowi zapłaty opłaty paliwowej.

W myśl art. 37j ust. 1 pkt 4 ustawy o autostradach obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h ustawy o autostradach, ciąży między innymi na podmiocie, u którego powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383; dalej: „Ordynacja podatkowa”), obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, wskazanej w art. 9c ust. 1 pkt 2 uAKC, której przedmiotem jest gaz grupowany do CN 2711 - tj. dokonuje sprzedaży wyrobów gazowych na rzecz odbiorców (będących finalnymi nabywcami gazowymi), którzy gaz ten wykorzystują do napędu silników spalinowych.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, należy uznać, że w rozważanym przypadku Spółka dokonuje „wprowadzania na rynek krajowy” w rozumieniu art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, warunki przedmiotowe i podmiotowe wskazane w przepisach dotyczących obowiązku zapłaty opłaty paliwowej są spełnione w przypadku sprzedaży przez Spółkę gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym, klasyfikowanego do CN 2711 21 00 na rzecz odbiorców deklarujących jego nabycie do napędu silników spalinowych.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest i będzie zobowiązana do uiszczenia opłaty paliwowej z tytułu sprzedaży gazu ziemnego przeznaczanego przez odbiorców do napędu silników spalinowych, pomimo tego, że wysokość zobowiązania w podatku akcyzowym (wynikającego z dokonywanej przez Spółkę czynności opodatkowanej) do zapłaty wynosi 0 zł.

Zdaniem Spółki, w rozważanym przypadku obowiązek podatkowy przekształca się w zobowiązanie podatkowe do zapłaty, ale w związku z zastosowaniem stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa uAKC, jego wysokość do zapłaty wynosi 0 zł. Zdaniem Wnioskodawcy, fakt zastosowania stawki 0 zł akcyzy do gazu będącego przedmiotem sprzedaży (a więc gdy obowiązek podatkowy nie przerodzi się efektywnie w kwotę do zapłaty), nie eliminuje obowiązku odprowadzenia opłaty paliwowej.

Stanowisko to potwierdza DIKS m.in. w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2019 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.113.2019.1.MK: „Tak więc, mimo braku efektywnego opodatkowania danego wyrobu, tj. kwoty, którą podatnik co do zasady ma obowiązek wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego, powstanie zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł, które podatnik obowiązany jest wykazać w deklaracji podatkowej składanej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. (...) fakt, że w analizowanej sytuacji kwota zobowiązania podatkowego wynosić będzie 0 zł i Wnioskodawca nie będzie zobligowany do efektywnego uiszczenia podatku akcyzowego na rachunek właściwego urzędu skarbowego, nie oznacza automatycznie, że zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym nie powstanie. (...). Konsekwencją powstania tego zobowiązania podatkowego w akcyzie od tych wyrobów jest obowiązek zapłaty opłaty paliwowej, który wynika wprost z art. 37k ust. 7 ustawy o autostradach”.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacji DKIS z 2 września 2019 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.161.2019.2.JS: „W analizowanej sprawie od wprowadzaniach na rynek krajowy wyrobów gazowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 11 00 i CN 2711 21 00, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, powstanie zobowiązanie podatkowe. Konsekwencją powstania tego zobowiązania podatkowego w akcyzie od tych wyrobów jest obowiązek zapłaty opłaty paliwowej, który wynika wprost z art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach. W przypadku zatem przedmiotowych wyrobów gazowych przeznaczonych do napędu silników spalinowych, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczania opłaty paliwowej na podstawie art. 37h ust. 1 i art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach. Wysokość tej opłaty będzie natomiast uzależniona od ilości gazu, jaki zostanie przez Wnioskodawcę wprowadzony na rynek”.

Kwestia ta była również przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 16 grudnia 2020 r. o sygn. I GSK 1411/20 również potwierdził konieczność uiszczania opłaty paliwowej w zbliżonym stanie faktycznym: „W konsekwencji nie sposób w tym przypadku mówić o tworzeniu nowych stanów faktycznych podlegających opodatkowaniu. Z załażenia oplata paliwowa obciąża podmioty wymienione w art. 37j ust. 1 u.o.a. Natomiast obowiązek zapłaty tej opłaty determinuje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, zaś podstawę obliczenia opłaty determinuje ilość gazu, od jakiej powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Skoro w tym przypadku powstaje zobowiązanie podatkowe oraz istnieje podatek do zapłacenia w stałej wysokości 0 zł, mamy zatem do czynienia ze stanem faktycznym ujętym wprost w art. 37k ust. 1 oraz art. 37l ust. 1 u.o.a. (...) Zastosowanie wykładni kompleksowej, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, (...) prowadzi do wniosku potwierdzającego racjonalność ustawodawcy tworzącego stawkę podatkową w podatku akcyzowym w wysokości 0 zł, której zastosowanie w odniesieniu do konkretnego wyrobu akcyzowego nie niweczy obowiązku zapłaty opłaty paliwowej od tego wyrobu. Należy zatem stwierdzić, że uregulowana w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa u.p.a. stawka podatkowa kwotowa stała w wysokości 0 zł od gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych: gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 nie stoi na przeszkodzie zastosowania art. 37k ust. 1 oraz art. 37l ust. 1 u.o.a. i w konsekwencji nie niweczy obowiązku zapłaty opłaty paliwowej od tego wyrobu akcyzowego”.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółka będzie zobowiązana do zapłaty opłaty paliwowej, o której mowa w art. 37h ustawy o autostradach, w związku ze sprzedażą gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym, klasyfikowanego do CN 2711 21 00 na rzecz odbiorców deklarujących jego nabycie do napędu silników spalinowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 19, pod kodem 2711 wymieniono: „Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe”.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż to czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy:

Pośredniczący podmiot gazowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a)dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b)używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c)używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d)będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e)będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f)będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g)będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.

Stosownie do art. 9c ustawy:

1.W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5)użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

2.Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.

3.Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

4.W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 11b ustawy:

1.W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1)nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3)powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

2.Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:

12)będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych;

13)będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 24b ust. 1 ustawy:

1.W przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy:

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Jak wynika z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a i aa ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,

w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),

aa)gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł.

W świetle art. 163b ustawy:

1.W okresie stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) do stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa i b stosuje się przepis art. 44 tego rozporządzenia.

2.Stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa i b nie stosuje się w przypadku podmiotu:

1)na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;

2)znajdującego się w trudnej sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.

3.W przypadkach, o których mowa w ust. 2, stosuje się stawkę określoną odpowiednio w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a albo c.

Zgodnie z art. 37h ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 321), zwanej dalej: „ustawą o autostradach”:

1.Wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej „opłatą paliwową”.

2.Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

4.Paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty:

1)benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 12 45 lub CN 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

2)oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 lub CN 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

3)biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN;

4)gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu silników spalinowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;

5)wyroby inne niż określone w pkt 1-4, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN.

W myśl art. 37j ust. 1 ustawy o autostradach:

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:

1)producencie paliw silnikowych lub gazu albo

2)importerze paliw silnikowych lub gazu, albo

3)podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, innym niż uprawniony odbiorca w rozumieniu tych przepisów, albo

3a)uprawnionym odbiorcy dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, albo

4)innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.

W świetle art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach:

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h.

Stosownie do art. 37l ustawy o autostradach:

1.Podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu, o których mowa w art. 37h, od jakich podmioty, o których mowa w art. 37j ust. 1, są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.

2.Opłata paliwowa nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym z tytułu importu wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.), dalej jako „Ordynacja podatkowa”:

Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

W myśl art. 5 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy w związku ze sprzedażą gazu ziemnego wysokometanowego grupy E w stanie lotnym, klasyfikowanego do kodu CN 2711 21 00 na rzecz odbiorców - finalnych nabywców końcowych - deklarujących jego nabycie do napędu silników spalinowych, mają Państwo do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy o podatku akcyzowym oraz czy w związku ze sprzedażą ww. gazu ziemnego są Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty paliwowej.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności sprzedają Państwo i będą sprzedawać w przyszłości gaz ziemny wysokometanowy typu E w stanie lotnym, klasyfikowany do kodu CN 2711 21 00, wyłącznie za pośrednictwem sieci przesyłowej.

Nabywcami gazu ziemnego są/będą inne podmioty gospodarcze, posiadające siedzibę na terytorium kraju, które zużywają nabywany gaz ziemny w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (np. do celów produkcji różnych towarów, do celów opałowych, grzewczych itd.), które posiadają/będą posiadać status finalnych nabywców gazowych (dalej: „FNG”) co każdorazowo Państwo weryfikują na podstawie otrzymanych oświadczeń.

Wskazali Państwo ponadto, że w składanych przez odbiorców oświadczeniach o przeznaczeniu gazu, stanowiących załącznik do umowy sprzedaży gazu, oprócz potwierdzenia statusu odbiorcy dla celów podatku akcyzowego, wykazywane są/będą również sposoby wykorzystania nabywanego gazu ziemnego (tj. cel nabycia tego gazu).

W opisie sprawy wskazali Państwo również, że gaz ziemny w stanie lotnym, tj. w stanie, w którym jest przez Państwa sprzedawany do FNG nie może zostać bezpośrednio wykorzystany do napędu silników spalinowych - jego użycie do takich celów wymaga uprzedniego sprężenia. Sprężenie gazu nie jest dokonywane przez Państwa, lecz każdorazowo przez FNG, którzy dysponują własnymi zespołami urządzeń służących do sprężania gazu ziemnego. W rezultacie, bezpośrednio po tym, jak gaz ziemny zostanie dostarczony do punktu poboru odbiorcy, jest on wprowadzany do stacji sprężania gazu, w której, na skutek podniesienia jego ciśnienia, dochodzi do sprężenia gazu. Otrzymany w ten sposób sprężony gaz ziemny (CNG) jest wykorzystywany przez FNG do napędu silników spalinowych. W wyniku tego działania nie zmienia się klasyfikacja gazu w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), tj. powstały w wyniku sprężenia gaz ziemny CNG nadal jest klasyfikowany pod kodem CN 2711 21 00.

W związku z zadeklarowaną przez kontrahentów chęcią zakupu przedmiotowego gazu ze stawką 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy o podatku akcyzowym, podjęli Państwo działania mające na celu weryfikację, czy w odniesieniu do niniejszych dostaw jest możliwe i prawidłowe stosowanie przez Spółkę stawki 0 zł akcyzy, w tym czy w stosunku do tych odbiorców nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość jej zastosowania, wskazane w art. 163b ust. 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że wobec żadnego z odbiorców nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość zastosowania stawki 0 zł akcyzy, o których mowa w art. 163b ust. 2 ustawy.

Zaznaczyli Państwo jednoznacznie, że przedmiotem zapytania wyrażonego we wniosku jest dostawa gazu ziemnego w stanie lotnym, klasyfikowanego do kodu CN 2711 21 00, dostarczanego do odbiorców (będących FNG) za pośrednictwem sieci gazowej przesyłowej i który to gaz jest przez tych odbiorców wykorzystywany do napędu silników spalinowych.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą możliwości zastosowania stawki w wysokości 0 zł w odniesieniu do sprzedaży gazu finalnym nabywcom gazowym, którzy będą zużywać go do napędu silników spalinowych.

Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że przedmiotem sprzedaży jest/będzie gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00. Przedmiotowy gaz sprzedają Państwo/będą Państwo sprzedawać do podmiotów posiadających status finalnego nabywcy gazowego, który to status każdorazowo weryfikują/będą Państwo weryfikować na podstawie otrzymywanych od kontrahentów oświadczeń. Podmioty te zużywają/będą zużywały przedmiotowy wyrób do napędu silników spalinowych. Z opisu sprawy wynika również jednoznacznie, że wobec żadnego z odbiorców nie zachodzą/nie będą zachodziły okoliczności wyłączające możliwość zastosowania stawki 0 zł akcyzy, o których mowa w art. 163b ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w opisanej we wniosku sytuacji w odniesieniu do sprzedaży gazu ziemnego klasyfikowanego do kodu CN 2711 21 00, spełniają/spełnią Państwo przesłanki umożliwiające zastosowanie stawki akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wskazać należy, że wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie paliwowej. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, ustawodawca rozumie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, a podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu od jakich podmioty są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.

Fakt, że w czynność dokonywana w odniesieniu do danego wyrobu (paliwa silnikowego lub gazu) jest opodatkowana stawką akcyzy w wysokości 0 zł  nie oznacza braku powstania zobowiązania podatkowego i co za tym idzie konieczności złożenia deklaracji podatkowej (wykazania zobowiązania w kwocie 0 zł) i uiszczenia opłaty paliwowej. Powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, stanowiącego konsekwencję obowiązku podatkowego, nie jest bowiem zależne od woli podatnika ale od okoliczności, które je wywołują.

W analizowanej sprawie od wprowadzanego na rynek krajowy gazu ziemnego klasyfikowanego do kodu CN 2711 21 00, opodatkowanego zerową stawką akcyzy, powstanie zobowiązanie podatkowe w związku z dokonaniem przez Państwa czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym - sprzedaży gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 finalnym nabywcom gazowym. Konsekwencją powstania tego zobowiązania podatkowego w akcyzie od tych wyrobów jest/będzie obowiązek zapłaty przez Państwa opłaty paliwowej, który wynika wprost z art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz spraw będących przedmiotem zadanych pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.