Wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.190.2024.2.EP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.190.2024.2.EP

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 9 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych, wpłynął 11 września 2024 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 listopada 2024 r. oraz 18 listopada 2024. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest podmiotem prawa polskiego z siedzibą w (…). Zgodnie z danymi zawartymi w Krajowym Rejestrze Sądowym, głównym przedmiotem działalności (…) jest produkcja elektronicznego sprzętu (…) ((…) Polskiej Klasyfikacji Działalności [Polska Klasyfikacja Działalności wprowadzona została na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), Dz.U.2007.251.1885 z dnia 2007.12.31 (dalej: „Rozporządzenie ws. PKD”)].

(…)jest zarejestrowana dla celów podatku akcyzowego m.in. jako podatnik podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabywania wyrobów akcyzowych, takich jak oleje i preparaty smarowe oraz alkohol etylowy.

W związku z prowadzoną działalnością w obszarze podatku akcyzowego, Wnioskodawca obecnie prowadzi:

-ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy akcyzowej, w formie papierowej.

Niemniej jednak, zamierza rozpocząć prowadzenie tej ewidencji w  formie elektronicznej z wykorzystaniem aplikacji „(…)” - dalej jako: „Rozwiązanie”.

Rozwiązanie jest wewnętrznym narzędziem wspierającym procesy w Pionie Logistyki (…). Jest ono przygotowane w formie witryny internetowej dostępnej w intranecie (…). Witryna została opracowana w środowisku (…) z użyciem (…), opierając się na bazie danych (…). Jako (…) wykorzystano (…).

Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie.

(…) określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu (tj. dodawania wpisów) do Rozwiązania.

Prawidłowo określony użytkownik będzie mógł wykonywać określony zakres czynności. Po zalogowaniu się do Rozwiązania, będzie mógł wykonywać następujące czynności:

  1. dodawanie wpisów w zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową i akty wykonawcze do niej, w szczególności rozporządzenie ws. ewidencji;
  2. korygowanie wpisów już dokonanych - niemożliwym będzie trwałe usunięcie wpisów w ewidencji, natomiast możliwa będzie korekta wpisów już istniejących, w odniesieniu do których przed dokonaniem korekty wskazana będzie data dokonania korekty, jej przyczyna oraz osoba użytkownika, który jej dokonał;
  3. wgląd w treść dokonywanych wpisów poprzez wygenerowanie raportu (podglądu ewidencji) według zdefiniowanych kryteriów (np. kodu CN, daty) oraz jego wydrukowanie.

Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (dni, miesiące, lata), w porządku chronologicznym. Rozwiązanie dodatkowo będzie umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji akcyzowej oraz miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

Rozwiązanie będzie zawierało wszystkie wymagane dane, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo prowadzonej przez podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe, o których mowa w § 21 ust. 1 rozporządzenie ws. ewidencji.

Dane wprowadzone do Rozwiązania będą przechowywane w bazie danych na serwerach Rozwiązania w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą. Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (miesiące, lata), w porządku chronologicznym. Rozwiązanie nie będzie umożliwiało wydruku danych w formie papierowej za okresy jednodniowe.

(…) prowadząc ewidencję w sposób opisany we wniosku, będzie przechowywała jej kopię na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą.

Tak przygotowane rozwiązanie miałoby składać się na ewidencję akcyzową prowadzoną w formie elektronicznej. Ponadto, została ona uzupełniona o pisemną instrukcję obsługi Rozwiązania.

Pytanie

Czy prowadzenie przez (…) ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, będzie można uznać za prowadzenie ewidencji akcyzowej w formie elektronicznej w rozumieniu ustawy akcyzowej, tj. zgodnie z treścią art. 138p ust. 1 oraz przepisami rozporządzenia ws. ewidencji?

Państwa stanowisko w sprawie

(…) stoi na stanowisku, iż prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, będzie można uznać za prowadzenie ewidencji akcyzowej w formie elektronicznej w rozumieniu ustawy akcyzowej, tj. zgodnie z treścią art. 138p ust. 1 oraz przepisami rozporządzenia ws. ewidencji.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż celem niniejszego wniosku nie jest dokonanie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oceny technicznej poprawności zastosowanych przez Wnioskodawcę rozwiązań technologicznych zawartych w Rozwiązaniu. Opis techniczny stanowi element zdarzenia przyszłego, który Wnioskodawca obowiązany jest przedstawić w sposób wyczerpujący. Przedmiotem wniosku jest natomiast ocena rozwiązania pod kątem spełnienia przedstawionych w rozporządzeniu ws. ewidencji wymogów technicznych, przy założeniu, iż poszczególne elementy składające się na rozwiązanie funkcjonują w taki sposób, jak przedstawił to Wnioskodawca, a tym samym określenie czy ewidencja akcyzowa prowadzona z wykorzystaniem Rozwiązania może zostać uznana za ewidencję prowadzoną w sposób elektroniczny w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Jak stanowi art. 138p ust. 1 ustawy akcyzowej, ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, tj.:

  1. ewidencja składów podatkowych;
  2. ewidencja zarejestrowanych wysyłających;
  3. ewidencja wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo;
  4. księgi kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem;
  5. ewidencja dokumentów handlowych;
  6. ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  7. ewidencja suszu tytoniowego;
  8. ewidencja energii elektrycznej;
  9. ewidencja wyrobów węglowych;
  10. ewidencja wyrobów gazowych;
  11. ewidencje rodzaju, ilości i wartości wyrobów akcyzowych określonych w art. 118 ust. 1 pkt 1-3 i 6 u.p.a.;
  12. ewidencja znaków akcyzy;
  13. dokumentacja podmiotów z branży winiarskiej i browarniczej

mogą być prowadzone w formie papierowej lub elektronicznej.

Na podstawie delegacji ustawowej z art. 138s ustawy akcyzowej wydane zostało rozporządzenie ws. ewidencji określające m.in. sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e, art. 138f i art. 138h-138i, uwzględniając przy tym konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia ws. ewidencji, do prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.

Jak (…) wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Rozwiązanie jest wewnętrznym narzędziem, w którym ewidencjonowane będą czynności lub stany faktyczne związane z wyrobami akcyzowymi nabywanymi wewnątrzwspólnotowo. W konsekwencji, Wnioskodawca posługiwałby się programem komputerowym skonfigurowanym do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia ws. ewidencji.

W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji, dokumentacja w formie elektronicznej powinna być prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji.

Ewidencja, którą zamierza prowadzić Wnioskodawca prowadzona będzie zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego, w której są zawarte informacje w zakresie logowania się do programu przez uprawnionych użytkowników, sporządzania wpisów do ewidencji, dokonywania korekt czy generowania raportów, tym samym w ocenie (…), dokumentacja ta będzie prowadzona zgodnie ww. przepisem rozporządzenia ws. ewidencji.

Dodatkowo § 8 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji wskazuje także, że dokumentacja w formie elektronicznej prowadzona jest w taki sposób, aby:

  1. umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
  2. umożliwiała dokonywanie zmian lub poprawek, identyfikację osoby dokonującej zmiany lub poprawki oraz daty jej dokonania;
  3. umożliwiała wygenerowanie i wydruk w porządku chronologicznym:

a)  wpisów do dokumentacji,

b)  zestawień danych określonych w § 10-22, § 24-27, § 29-35, § 38, § 41 i § 42 oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,

c)  raportów, o których mowa w § 9 rozporządzenia ws. ewidencji;

  1. uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Rozwiązanie, którego wdrożenie rozważa (…), spełnia zadość wszystkim wymogom określonym w przywołanym przepisie. W szczególności Rozwiązanie pozwala zdefiniowanym użytkownikom uzyskać wgląd w dokonane wpisy, jednocześnie zapewniając ochronę wpisów przed utratą lub zniekształceniem - ani użytkownik, ani administrator nie jest w stanie trwale usunąć wpisów. Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie. Nadto, data zmiany korekty wpisów już dokonanych oraz użytkownik jej dokonujący będzie automatycznie uzupełniany. Ponadto, będzie możliwy podgląd wpisów w brzmieniu przed ich korektą. (…) określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu (tj. możliwości dodawania wpisów) do Rozwiązania. W konsekwencji, mając na uwadze zastosowane działania, w ocenie Wnioskodawcy rozważane Rozwiązanie do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej będzie umożliwiało wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniało ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1 oraz umożliwiało dokonywanie korekty danych, pozwoli na identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania zgodnie § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ws. ewidencji.

Rozwiązanie umożliwi wyświetlenie wpisów w porządku chronologicznym, jak również według innych, zdefiniowanych kryteriów, a następnie ich wydrukowanie.

Dodatkowo, Rozwiązanie będzie umożliwiało generowanie i wydruk raportów z dokumentacji, o której mowa w § 9 Rozporządzenia ws. ewidencji, we wskazanym zakresie i za określone miesiące, na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego.

Ponadto, zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia ws. ewidencji, kopię dokumentacji w formie elektronicznej podmiot ma obowiązek przechowywać na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

Mając powyższe na uwadze oraz zastosowany system przechowywania danych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż spełnione zostaną wymagania określone w § 8 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia ws. ewidencji.

W przedstawionym we wniosku schemacie prowadzenia dokumentacji, wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą właściwie zabezpieczone przed jakąkolwiek ingerencją w te dane, w szczególności przed ich trwałym usunięciem. Dostęp do przedmiotowego Rozwiązania będą miały tylko osoby, którym (…) przydzieli takie uprawnienia. Należy zatem uznać, iż spełniony będzie warunek, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia ws. ewidencji.

Mając na uwadze powyżej przedstawione argumenty, należy uznać, iż prowadzenie ewidencji akcyzowej z wykorzystaniem rozwiązania będzie można uznać za prowadzenie ewidencji w sposób elektroniczny w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”.

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 138c ustawy:

1.Ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo prowadzą:

1)zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2)podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju;

3)podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

2.Przedstawiciel podatkowy prowadzi ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych dostarczanych na terytorium kraju przez wysyłający podmiot zagraniczny, którego jest przedstawicielem.

3.Ewidencje, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny umożliwiać w szczególności:

1)ustalenie ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo;

2)określenie kwot akcyzy;

3)ustalenie podmiotu, który wysłał wyroby akcyzowe, oraz podmiotu, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo.

4.Ewidencja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, powinna umożliwiać dodatkowo ustalenie posiadania przez właściciela, na rzecz którego zarejestrowany odbiorca dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego paliwa, wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Stosownie do art. 138p ustawy:

1.Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.

2.Ewidencje, o których mowa w art. 138a-138c i art. 138e-138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

Jak stanowi art. 138q ust.1 ustawy:

Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138o, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.

Zgodnie z art. 138s ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1.szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,

2.sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l,

3.wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,

4.rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia,

- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2817), zwanym dalej „rozporządzeniem” lub „rozporządzeniem w sprawie ewidencji” określa:

1)szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz protokołach, o których mowa w  art. 138m ust. 1 ustawy;

2)sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l ustawy;

3)wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4 ustawy;

4)rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia.

W myśl § 2 ust. 1-3 rozporządzenia:

1.Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.

2.Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu obowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

3.Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

Zgodnie z § 8 rozporządzenia:

1.Do prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.

2.Dokumentacja w postaci elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:

1)umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2)umożliwiała dokonywanie zmian lub poprawek, identyfikację osoby dokonującej zmiany lub poprawki oraz daty jej dokonania;

3)umożliwiała wygenerowanie i wydruk w porządku chronologicznym:

a)wpisów do dokumentacji,

b)zestawień danych określonych w § 10-22, § 24-27, § 29-35, § 38, § 41 i § 42 oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,

c)raportów, o których mowa w § 9;

4)uniemożliwiała usuwanie wpisów.

3.Podmiot prowadzący dokumentację w postaci elektronicznej przechowuje kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

W myśl § 9 rozporządzenia:

Podmiot prowadzący dokumentację w postaci elektronicznej przekazuje na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego raport z dokumentacji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.

Stosownie do § 21 rozporządzenia:

1.Ewidencja, o której mowa w art. 138c ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, zawiera dane obejmujące:

1)nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;

2)ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;

3)datę otrzymania wyrobów akcyzowych;

4)imię i nazwisko albo nazwę, adres miejsca zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania albo siedziby, podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo;

5)numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone na terytorium kraju;

6)kwotę akcyzy przypadającą do zapłaty.

2.Ewidencja wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez podatnika na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na rzecz innego podmiotu, dodatkowo zawiera imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby i jego numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca wymaga od określonych podmiotów prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych. Ewidencja powinna być prowadzona w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych. Wpisów do ewidencji dokonuje się niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego, podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

W przypadku wyboru prowadzenia ewidencji przez podmiot obowiązany do jej prowadzenia, w wersji elektronicznej, ewidencja ta winna być prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:

1)umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2)umożliwiała dokonywanie zmian lub poprawek, identyfikację osoby dokonującej zmiany lub poprawki oraz daty jej dokonania;

3)umożliwiała wygenerowanie i wydruk w porządku chronologicznym:

a)wpisów do dokumentacji,

b)zestawień danych określonych w § 10-22, § 24-27, § 29-35, § 38, § 41 i § 42 oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,

c)raportów, o których mowa w § 9;

d)uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Ponadto, na żądanie właściwego organu podatkowego, podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji jest zobligowany do przekazania raportu z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.

Jednocześnie podmiot prowadzący ewidencję w wersji elektronicznej ma obowiązek przechowywać kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy, w formie elektronicznej z wykorzystaniem aplikacji „(…)” - dalej jako: „Rozwiązanie”.

Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie.

(…) określi użytkowników, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania.

Prawidłowo określony użytkownik po zalogowaniu się do Rozwiązania, będzie mógł wykonywać następujące czynności:

1.dodawanie wpisów w zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową i akty wykonawcze do niej, w szczególności rozporządzenie ws. ewidencji;

2.korygowanie wpisów już dokonanych - niemożliwym będzie trwałe usunięcie wpisów w ewidencji, natomiast możliwa będzie korekta wpisów już istniejących, w odniesieniu do których przed dokonaniem korekty wskazana będzie data dokonania korekty, jej przyczyna oraz osoba użytkownika, który jej dokonał;

3.wgląd w treść dokonywanych wpisów poprzez wygenerowanie raportu (podglądu ewidencji) według zdefiniowanych kryteriów (np. kodu CN, daty) oraz jego wydrukowanie.

Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (dni, miesiące, lata), w porządku chronologicznym. Rozwiązanie dodatkowo będzie umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji akcyzowej oraz miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

Rozwiązanie będzie zawierało wszystkie wymagane dane, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo prowadzonej przez podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe, o których mowa w § 21 ust. 1 rozporządzenie ws. ewidencji.

(…) prowadząc ewidencję w sposób opisany we wniosku, będzie przechowywała jej kopię na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja będzie zawierała wymagane przez ustawę i akty wykonawcze do niej dane oraz będzie zapewniała w szczególności wgląd w treść dokonywanych wpisów, zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, umożliwiała dokonywanie korekty danych wyłącznie przy opatrzeniu jej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania, pozwalała na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji w porządku chronologicznym oraz uniemożliwiała usuwanie wpisów - stwierdzić należy, że w ocenie Organu przedstawiony w zdarzeniu przyszłym sposób prowadzenia ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych będzie spełniał wymogi dotyczące prowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej, zgodnie z art. 138p ust. 1 ustawy oraz przepisami rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego we wniosku pytania uznać tym samym należy za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.