Możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0zł. - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0zł. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0zł.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów transportowanych w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów oraz 200 litrów oraz możliwości zastosowania stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 zł, wpłynął 9 września 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 października 2024 r. (wpływ 10 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej także: „Spółka X”, lub „Wnioskodawca”) nabywa od spółki z siedzibą w (…), będącej (…) rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku VAT w (…) (dalej: „Spółka Y”), płyny czyszczące produkowane na bazie węglowodanów ropopochodnych, wykorzystywane do specjalistycznego czyszczenia przemysłowego, kwalifikowane do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 (dalej: „płyny czyszczące”).

Nabywane produkty są następnie odsprzedawane przez Spółkę X kontrahentom, posiadającym siedzibę działalności na terytorium Polski i będącym polskimi podatnikami VAT oraz posiadającymi status zużywających podmiotów gospodarczych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym.

Nabywane od Spółki Y płyny czyszczące nie są wykorzystywane do celów wytwarzania energii, a jedynym ich przeznaczeniem jest wykorzystanie do czyszczenia różnych elementów przemysłowych w branży produkcyjnej, warsztatach naprawczych i konserwacyjnych, w maszynach rolniczych i budowlanych, samochodach, a także w procesie budowy maszyn i narzędzi. Nabywane od Spółki Y płyny czyszczące mogą być wykorzystywane jako środek czyszczący w profesjonalnych maszynach czyszczących lub bez użycia maszyn.

Spółka X nie prowadzi składu podatkowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka Y posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w (…), wydane przez (…) organy podatkowe.

Nabywane od Spółki Y płyny czyszczące są transportowane do Polski w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów oraz 200 litrów.

Dotychczas, nabywane przez Spółkę X od Spółki Y płyny czyszczące są transportowane do Polski bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka X zamierza jednak uzyskać status zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym, a następnie planowane jest przemieszczanie nabywanych od Spółki Y płynów czyszczących do Polski z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Przemieszczenie płynów czyszczących do Polski będzie się odbywało z zastosowaniem e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Odsprzedawane przez Spółkę X kontrahentom polskim płyny czyszczące będą przemieszczane do kontrahentów Spółki X na terytorium Polski poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

Pozostałe elementy obecnego stanu faktycznego pozostaną niezmienione.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto, że:

‒  wnioskują Państwo o interpretację art. 40 ust. 5a pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;

‒  nabywane przez Państwa wyroby o kodzie CN 2710 12 21 będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, ale nie będą przeznaczone do wykorzystania jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;

‒  każdorazowo rozpoczną Państwo wysyłkę nabytych uprzednio wewnątrzwspólnotowo wyrobów o kodzie CN 2710 12 21 do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego przed upływem 25 dni od dnia wprowadzenia nabytych wyrobów do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru;

‒  przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy tj. od Państwa do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego każdorazowo zostanie zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD;

‒  przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy tj. od Państwa do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego każdorazowo zostanie zakończone przesłaniem do Systemu (o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy podatku akcyzowym) raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

Pytania

1)   Czy w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku, zawierającej opis zdarzenia przyszłego, możliwe jest po uzyskaniu przez Wnioskodawcę statusu zarejestrowanego odbiorcy, zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczenia z (…) do Polski płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21, w sytuacji, gdy będą one transportowane w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów oraz 200 litrów?

2)   Czy w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku, zawierającej opis zdarzenia przyszłego, możliwe jest zastosowanie do wewnątrzwspólnotowego nabycia płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 zł?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W opinii Wnioskodawcy (dalej także: „Spółka”) w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku, zawierającej opis zdarzenia przyszłego, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę statusu zarejestrowanego odbiorcy, możliwe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczenia z (…) do Polski płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21, także w sytuacji, gdy będą one transportowane w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów oraz 200 litrów.

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy o podatku akcyzowym i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Przepis zawarty w art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że procedura zawieszenia poboru akcyzy może mieć zastosowanie także wówczas, gdy wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium Polski.

Spółka Y od której Wnioskodawca nabywa płyny czyszczące kwalifikowane do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w (…), wydane przez (…) organy podatkowe.

Elementem zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego jest posiadanie przez Wnioskodawcę statusu zarejestrowanego odbiorcy, a więc także posiadanie zezwolenia o którym mowa w art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, w którym wskazane będzie miejsce odbioru przemieszczanych towarów przez Wnioskodawcę na terytorium Polski.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przypadku przemieszczenia z (…) do Polski płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 wszystkie warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określone w art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym zostaną spełnione.

Dodatkowo przepis zawarty w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Przemieszczenie płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 w ramach zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego będzie się odbywało z zastosowaniem e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Natomiast w odniesieniu do wymogu złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego należy wskazać, że na mocy art. 41 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, a taki właśnie przypadek będzie miał miejsce w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku, zawierającej opis zdarzenia przyszłego.

Należy jednak podkreślić, że z treści art. 40 ust. 5a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że w przypadku wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

W opinii Wnioskodawcy przepis zawarty w art. 40 ust. 5a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie stanowi jednak przeszkody dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji, gdy towar kwalifikowany do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 będzie przemieszczany w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów oraz w beczkach o pojemności 200 litrów.

Przepisy dotyczące procedury zawieszenia poboru akcyzy stanowią implementację Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG (Dz. Urz.UE.L 2009, Nr 9, str. 12) (zastąpioną Dyrektywą Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającą ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz. Urz.UE.L 2020 Nr 58, str. 4)) oraz Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.Urz.UE.L 283 z 31.10.2003, str. 51, ze zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9,1.1, str. 405, ze zm.).

Zarówno przepisy krajowe jak i unijne nie definiują pojęcia „przemieszczania luzem”, niemniej zgodnie z wyjaśnieniami z 11 stycznia 2007 r. Komisji Europejskiej, przemieszczenie luzem oznacza przewóz niepakowanego wyrobu transportowanego w kontenerach stanowiących integralną część środka transportu (wagony-cysterny, statki-cysterny itp.) lub w zbiornikach ISO albo w pojemnikach o pojemności przekraczającej 210 litrów.

Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest jednak co do zasady ściśle uregulowanym prawem a nie obowiązkiem.

Jeżeli zatem stosowanie tej procedury jest dobrowolne i tylko od podmiotów ją stosujących zależy czyją zastosują, godząc się przy tym na szereg rygorystycznych wymagań, to w ocenie Wnioskodawcy brak jest racjonalnych podstaw aby uniemożliwić danemu podmiotowi dokonanie takiego nabycia wyrobów w opakowaniach poniżej 210 litrów, w sytuacji gdy spełnia on wszystkie pozostałe warunki umożliwiające zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, a wyroby są przeznaczone do dalszej dystrybucji.

Takie stanowisko zaprezentował również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji prawa podatkowego wydanej w dniu 1 marca 2024 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.360.2023.1.AM

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej we wskazanej powyżej interpretacji podkreślił, że „...nie ma przeszkód aby umożliwić dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy podmiotem będącym dostawcą z innego kraju członkowskiego, a zarejestrowanym odbiorcą wyrobów w pojemnikach o pojemności mniejszej niż 210 litrów, który następnie dostarcza je innym podmiotom, zgodnie ze swoimi uprawnieniami. Zastosowanie bowiem procedury zawieszenia poboru akcyzy w takiej sytuacji, która jest prawem uwarunkowanym spełnieniem ściśle określonych procedur i warunków formalnych, daje nie tylko możliwość należytej kontroli nad tymi wyrobami, ale i dotyczyć będzie wyrobów, które są przeznaczone do dalszej dystrybucji już po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy”.

Podobne stanowisko jako prawidłowe przedstawił również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji prawa podatkowego wydanej w dniu 14 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.127.2020.2.MK.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku, zawierającej opis zdarzenia przyszłego, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę statusu zarejestrowanego odbiorcy, możliwe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczenia z (…) do Polski płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21, także w sytuacji, gdy będą one transportowane w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów oraz w metalowych beczkach o pojemności 200 litrów.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 2:

W opinii Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis zdarzenia przyszłego, Spółka będzie miała możliwość zastosowania do wewnątrzwspólnotowego nabycia płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 zł.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 pkt 4 oraz ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Wewnątrzwspólnotowym nabyciem w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska na terytorium Polski.

Definicja wyrobów akcyzowych zawarta została w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że wyroby akcyzowe to m.in. wyroby energetyczne.

Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN od 2704 do 2715.

Spółka X nabywa od Spółki Y w ramach transakcji stanowiącej wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru płyny czyszczące produkowane na bazie węglowodanów ropopochodnych kwalifikowane do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21, zatem w świetle wskazanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że nabywane przez Spółkę X płyny czyszczące na gruncie ustawy o podatku akcyzowym stanowią wyroby energetyczne, których wewnątrzwspólnotowe nabycie co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Niemniej jednak przepis zawarty w art. 89 ust. 2 pkt 4 [w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo na pkt 5] ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

Nabywane przez Spółkę X płyny czyszczące kwalifikowane do kodu CN 2710 12 21 nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1 - 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym wymienione zostały produkty kwalifikowane do kodów CN od 2710 12 do 2710 19 68, które stanowią oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Nabywane przez Spółkę X płyny czyszczące są kwalifikowane do kodu CN 2710 12 21, zatem stanowią one produkty wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto nabywane od Spółki Y płyny czyszczące nie są przeznaczone do celów opałowych, a także nie są wykorzystywane jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, a jedynym ich przeznaczeniem jest wykorzystanie do czyszczenia różnych elementów przemysłowych.

W związku z tym do produktów tych na mocy art. 89 ust. 2 pkt 4 [w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo na pkt 5] ustawy o podatku akcyzowym można w opinii Wnioskodawcy stosować stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0% pod warunkiem, że będą:

1)nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;

2)nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę;

3)nabywane wewnątrzwspólnotowo w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4)przemieszczane do zużywającego podmiotu gospodarczego na terytorium Polski poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

W ramach zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego wszystkie warunki wskazane powyżej w punktach od 1 do 4 pozostaną spełnione.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, że w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis zdarzenia przyszłego, Spółka będzie miała możliwość zastosowania stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 zł do wewnątrzwspólnotowego nabycia płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

W opinii Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionych w części wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego zawierającej opis zdarzenia przyszłego zostaną przez Spółkę spełnione warunki, o których mowa w art. 89 ust. 2aa ustawy o podatku akcyzowym.

Przepis zawarty w art. 89 ust. 2aa ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a tej ustawy, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Zgodnie z treścią art. 46b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga:

1)   odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;

2)   wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej - w przypadku, o którym mowa w art. 46a pkt 2 lit. e. Natomiast art. 46b ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego nie dotyczy przypadku wskazanego w art. 46a pkt 2 lit. e ustawy o podatku akcyzowym, zatem warunek określony w art. 46b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z oczywistych względów nie musi być spełniony, aby Spółka miała prawo zastosować stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0 zł do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów kwalifikowanych do kodu Nomenklatury scalonej CN 2710 12 21 w okolicznościach przedstawionych w części wniosku o wydanie interpretacji, zawierającej opis zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy o podatku akcyzowym „podmiotem odbierającym” jest między innymi podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Polscy kontrahenci Spółki, którym Spółka odsprzedaje nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby kwalifikowane do kodu CN 2710 12 21 posiadają status zużywających podmiotów gospodarczych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym i to oni dokonują odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy tj. od Wnioskodawcy do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego każdorazowo zostanie zakończone przesłaniem do Systemu (o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy podatku akcyzowym) raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

W związku z tym należy uznać, że w okolicznościach przedstawionych w części wniosku o wydanie interpretacji, zawierającej opis zdarzenia przyszłego, warunki określone w art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zostaną spełnione.

Ponadto, przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy tj. od Wnioskodawcy do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego każdorazowo zostanie zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD, zatem również warunek określony w art. 46b ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym zostanie spełniony.

Skoro w okolicznościach przedstawionych w części wniosku o wydanie interpretacji, zawierającej opis zdarzenia przyszłego spełnione zostaną warunki określone w art. 46b ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym, to uznać należy, że także warunki określone w art. 89 ust. 2aa ustawy o podatku akcyzowym pozostaną spełnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 3 ustawy:

1.  Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.  Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1)objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2)objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3)objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4)oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5)objęte pozycją CN 3403;

6)objęte pozycją CN 3811;

7)objęte pozycją CN 3817;

8)oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9)pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10)pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20 pod kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

W świetle art. 2 ust. 2 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy:

e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 15a ustawy:

Dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy:

e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego:

a)  przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

b)  monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:

Dokument zastępujący e-DD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy:

Zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

W myśl art. 2 ust 1 pkt 26 lit. a i b ustawy:

System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:

a)  przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.);

b)  przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e‑DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a i c ustawy:

Podmiot wysyłający to:

a)podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

c)zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, który wysyła z użyciem Systemu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, które nabył wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, do:

podmiotu zużywającego lub

zużywającego podmiotu gospodarczego, lub

miejsca, w którym prowadzi działalność jako podmiot pośredniczący w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d i e ustawy:

Podmiot odbierający to:

b)  podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

d)  podmiot prowadzący miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a,

e)  podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, który dokonał importu odpowiednio wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)   produkcja wyrobów akcyzowych;

2)   wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)   import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)   importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)   importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)   przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)   nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)   wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)   wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)   użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)   dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)   sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)   nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

W świetle art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak wynika z art. 10 ust. 3 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu.

Na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy:

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Jak stanowi art. 23 ust. 1-3 ustawy:

1.   Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

2.   Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

3.   Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;

W świetle art. 40 ust. 5 i 5a ustawy:

5.   Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem ust. 5a i art. 47 ust. 1.

5a. W przypadku wyrobów akcyzowych:

1)   o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29,

2)   o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)

- procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Stosownie do art. 41 ust. 1 i 1a ustawy:

1.Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

1a.Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W myśl art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i d i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.

Jak stanowi art. 45 ustawy:

1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1)   węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

2)   benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1529 zł/1000 litrów;

3)   (uchylony)

4)   benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5)   paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6)   olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1160 zł/1000 litrów;

7)   (uchylony)

8)   biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1160 zł/1000 litrów;

9)   olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10) olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

a)   z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b)  pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 69,00 zł/1000 kilogramów;

11)olejów i preparatów smarowych:

a)   olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)   olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)   preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów;

12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,

w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),

aa)gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b)wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c)pozostałych - 14,00 zł/1 gigadżul (GJ);

13)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ).

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

Jak wynika z art. 89 ust. 2aa ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Stosownie do art. 46a pkt 2 lit. a ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są przemieszczane na terytorium kraju ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego.

W świetle art. 46b ust. 1, 2 i 3 ustawy:

1.   Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:

1)   wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e;

2)   dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. k i pkt 2 lit. d, pod warunkiem że dane dotyczące wyrobów akcyzowych zawarte w zgłoszeniu celnym zgadzają się z danymi zawartymi w e-DD sprawdzonym pod względem kompletności i prawidłowości danych i któremu został nadany numer referencyjny.

2.   Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga:

1)   odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;

2)   wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej - w przypadku, o którym mowa w art. 46a pkt 2 lit. e.

3.   Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego płynów czyszczących kwalifikowanych do kodu CN 2710 12 21 w sytuacji, w której będą one transportowane w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów lub 200 litrów, po uzyskaniu przez Spółkę statusu zarejestrowanego odbiorcy.

Mając na uwadze powyższe przepisy zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, magazynowania, w tym przechowywania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Dzięki niej - o ile są spełnione rygorystyczne warunki określone w przepisach - obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe. W uproszczeniu dzięki zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, możliwe jest odsunięcie w czasie zapłaty akcyzy.

W tym miejscu należy zauważyć, że status zarejestrowanego odbiorcy nie uprawnia do magazynowania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy ani nie uprawnia do wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Z tego względu zarejestrowany odbiorca jest zobowiązany do rozpoznania zobowiązania podatkowego w momencie odbioru wyrobów akcyzowych. Celem bowiem instytucji zarejestrowanego odbiorcy jest możliwość nabywania wyrobów akcyzowych od dostawcy z innego państwa członkowskiego bez obowiązku zapłaty akcyzy w państwie dostawcy.

Co do zasady procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie względem wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy. W sytuacji będącej przedmiotem wniosku, nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe znajdują się w załączniku nr 2 do ustawy.

Art. 40 ust. 5a ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że w przypadku wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Przepisy dotyczące procedury zawieszenia poboru akcyzy stanowią implementację Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG (Dz.Urz.UE.L 2009 Nr 9, str. 12) [zastąpioną Dyrektywą Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającą ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz.UE.L 2020 Nr 58, str. 4)] oraz Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L 283 z 31.10.2003, str. 51, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. l, str. 405, z późn. zm.).

Zarówno przepisy krajowe jak i unijne nie definiują pojęcia „przemieszczania luzem”, niemniej zgodnie z wyjaśnieniami z 11 stycznia 2007 r. Komisji Europejskiej, przemieszczenie luzem oznacza przewóz niepakowanego wyrobu transportowanego w kontenerach stanowiących integralną część środka transportu (wagony-cysterny, statki-cysterny itp.) lub w zbiornikach ISO albo w pojemnikach o pojemności przekraczającej 210 litrów.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo uzyskać zezwolenie na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany odbiorca i nabywać w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego od spółki z siedzibą w (…) wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 12 21, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Przemieszczanie wskazanych wyrobów będzie odbywało się z zastosowaniem e-AD lub dokumentu zastępującego e-AD. Następnie planują Państwo odsprzedawać te wyroby polskim kontrahentom - zużywającym podmiotom gospodarczym, przemieszczając je poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e‑DD.

Odnosząc się Państwa wątpliwości, zauważyć należy, że stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest co do zasady ściśle uregulowanym prawem a nie obowiązkiem. Jeśli zatem jej stosowanie jest dobrowolne i tylko od podmiotów ją stosujących zależy czy ją zastosują, godząc się przy tym na szereg rygorystycznych wymagań, to w ocenie Organu brak jest racjonalnych podstaw aby w uniemożliwić danemu podmiotowi dokonanie takiego nabycia wyrobów w opakowaniach poniżej 210 litrów, w sytuacji gdy spełnia on wszystkie pozostałe warunki umożliwiające zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, a wyroby są przeznaczone do dalszej dystrybucji.

Zdaniem Organu nie ma przeszkód aby umożliwić dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy podmiotem będącym dostawcą z innego kraju członkowskiego, a zarejestrowanym odbiorcą wyrobów w pojemnikach o pojemności mniejszej niż 210 litrów, który następnie dostarcza je innym podmiotom, zgodnie ze swoimi uprawnieniami. Zastosowanie bowiem procedury zawieszenia poboru akcyzy w takiej sytuacji, która jest prawem uwarunkowanym spełnieniem ściśle określonych procedur i warunków formalnych, daje nie tylko możliwość należytej kontroli nad tymi wyrobami, ale i dotyczyć będzie wyrobów, które są przeznaczone do dalszej dystrybucji już po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionych przez Państwa wątpliwości należy podzielić Państwa stanowisko, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, po uzyskaniu przez Państwa statusu zarejestrowanego odbiorcy możliwe będzie zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczenia z (…) do Polski wyrobów akcyzowych (płynów czyszczących) kwalifikowanych do kodu CN 2710 12 21, także w sytuacji w której będą one transportowane w metalowych beczkach o pojemności 50 litrów oraz 200 litrów.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 odnoszą się do możliwości zastosowania stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 zł w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych (płynów czyszczących) o kodzie CN 2710 12 21.

Mając na uwadze wskazane na wstępie przepisy wskazać należy, że możliwość zastosowania stawki akcyzy 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, dotyczy wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Przy czym niezbędne jest, aby w odniesieniu do tych wyrobów zaistniały okoliczności wymienione w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy.

Zastosowanie stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy wymaga, aby wyroby energetyczne - spełniające warunki co do ich przeznaczenia, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, będące innymi wyrobami niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1‑13 ustawy - były nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

W powyższym przypadku dodatkowym warunkiem uprawniającym do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł, mając na uwadze art. 89 ust. 2aa ustawy, jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3. Oznacza to, że przemieszczenie wyrobów akcyzowych winno zakończyć się odbiorem wyrobów przez podmiot odbierający o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy (zużywający podmiot gospodarczy) i przesłaniem do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane, a samo przemieszczenie powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e‑DD.

Jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, będą Państwo nabywać wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 12 21 z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Nabyte wyroby zamierzają Państwo odsprzedawać polskim kontrahentom (zużywającym podmiotom gospodarczym), przemieszczając je na terytorium Polski poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e‑DD.

Ponadto wskazali Państwo, że wyroby te będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do celów innych niż napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zauważyć jednocześnie należy, że wyroby o kodzie CN 2710 12 21 są wyrobami energetycznymi wymienionymi w załączniku nr 2, a przy tym są wyrobami innymi niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Dodatkowo uzupełniony w odpowiedzi na wezwanie opis sprawy wskazuje, że każdorazowo rozpoczną Państwo wysyłkę nabytych uprzednio wewnątrzwspólnotowo wyrobów o kodzie CN 2710 12 21 do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego przed upływem 25 dni od dnia wprowadzenia nabytych wyrobów do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru. Nadto przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy tj. od Państwa do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego każdorazowo zostanie zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD. Wskazali Państwo również, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy tj. od Państwa do polskich kontrahentów posiadających status zużywającego podmiotu gospodarczego każdorazowo zostanie zakończone przesłaniem do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

Mając na uwadze powyższe okoliczności w ocenie Organu będą Państwo mieli możliwość zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym w zw. z art. 89 ust. 2aa ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 również należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz spraw będących przedmiotem zadanych pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.