Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.192.2024.1.AM
Temat interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania akcyzą olejów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 18 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, wpłynął 23 września 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - X sp. z o.o. z siedzibą w (…) - jest podmiotem zajmującym się produkcją i obrotem wyrobami akcyzowymi. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego i jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. sprzedażą olejów smarowych, tj. wyrobów akcyzowych mieszczących się w zakresie kodów CN od 2710 19 71 - 2710 19 99 lub olejów objętych pozycją CN 3403 (dalej jako Oleje). Przykładowo, chodzi o oleje o kodach CN 3403 99 00, CN 2710 19 99 oraz CN 2710 19 81. Są to wyroby objęte stawką akcyzy 1180,00 zł/1000 litrów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym.
Spółka zamierza rozpocząć sprzedaż Olejów w ramach zwolnienia od akcyzy dla sytuacji opisanej poniżej.
Oleje nabywane będą przez polskich klientów posiadających status podmiotu zużywającego (dalej jako Klienci). Klienci będą podmiotami, którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych. Klientami będą wyłącznie podmioty gospodarcze.
Spółka zamierza rozpocząć sprzedaż Olejów do Klientów, którzy są właścicielami agregatów kogeneracyjnych. Owi Klienci spalają do celów napędowych w stacjonarnych silnikach gazowych biogaz o kodzie CN 2711 29 00 (Spółka nie wyklucza, że Klienci używają też inne wyroby gazowe, w szczególności gazu ziemnego). Stacjonarny silnik gazowy napędza agregat prądotwórczy. W ten sposób wytworzona zostaje energia elektryczna. Jednocześnie, wytwarza się energia cieplna.
Przewagą łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w kogeneracji jest zmniejszone zapotrzebowanie na biogaz, w stosunku do produkcji energii elektrycznej i ciepła oddzielnie, w odrębnych instalacjach.
Aby zapewnić sprawność stacjonarnego silnika gazowego Klienci muszą dokonywać okresowej wymiany Olejów, które służą jako środek smarny do smarowania stacjonarnego silnika gazowego, w którym spalany jest biogaz. Z posiadanych przez Spółkę informacji wynika, że przedmiotowe stacjonarne silniki gazowe są konstrukcjami czterosuwowymi, a więc Oleje nie są dodawane bezpośrednio do paliwa - biogazu, lecz owe Oleje znajdują się w misie olejowej silnika.
Spółka zamierza rozpocząć przemieszczanie na terenie kraju Oleje do Klientów zużywających je do smarowania agregatów kogeneracyjnych. Przemieszczenia te odbywać się będą na podstawie e-DD, albo dokumentu zastępującego e-DD. Przemieszczenie będzie odbywać się pomiędzy składem podatkowym Spółki a magazynem Klienta. Do czasu potwierdzenia odbioru Olejów przez Klienta są one objęte zabezpieczeniem akcyzowym.
Pytanie
Czy Oleje dostarczane na rzecz Klientów będą zwolnione od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Oleje zbywane i dostarczane na rzecz Klientów będą zwolnione od akcyzy w opisanej sytuacji na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
„zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13”.
Aby wskazane wyżej zwolnienie od akcyzy przysługiwało Spółce konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:
1) Oleje stanowią wyroby energetyczne;
2) Oleje są zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej;
3) Oleje są zużywane w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o podatku akcyzowym;
4) warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym są spełnione.
Wyroby energetyczne. Katalog wyrobów energetycznych został określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. O zakwalifikowaniu wyrobu akcyzowego jako wyroby energetycznego decyduje kod CN, którym objęty jest wyrób. Oleje klasyfikowane są do kodów CN od 2710 19 71 - 2710 19 99.
Oleje stanowią wyroby energetyczne, ponieważ zostały wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zużycie w procesie produkcji energii elektrycznej. Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje pojęć „zużycie” oraz „zużycie w procesie produkcji energii elektrycznej”. Zatem, należy rozumieć je zgodnie ze znaczeniem nadanym im w języku potocznym. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl/slowniki/zu%C5%BCycie, dostęp: 05.08.2024 r.) „zużycie” oznacza wykorzystać coś w jakiejś części lub w całości lub zniszczyć coś częstym lub długim używaniem.
Klienci wykorzystują Oleje jako środek smarny do stacjonarnych silników gazowych. Oleje stosowane w stacjonarnych silnikach gazowych nie będą nadawać się do powtórnego wykorzystania. Konieczna jest ich wymiana. Innymi słowy, Oleje zostaną zniszczone długim używaniem. Zatem, Oleje będą zużywane.
Do zużycia energii elektrycznej dochodzi w procesie produkcji energii elektrycznej. Oleje są zużywane jako środek smarny w stacjonarnych silnikach gazowych wykorzystywanych do łącznej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracji). Zapewnienie smarowania silników jest konieczne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zużycie Olejów jest więc istotnym elementem procesu technologicznego produkcji energii elektrycznej.
Bez znaczenia jest fakt, że produkcja energii elektrycznej następuje w skojarzeniu z produkcją energii cieplnej. Po pierwsze pomiędzy pojęciami „produkcji energii elektrycznej” i „produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu” zachodzi relacja nadrzędności. Kogeneracja stanowi jedną z metod produkcji energii elektrycznej.
Wykładnia językowa art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym dowodzi, że przepis ten obejmuje też przypadek produkcji energii elektrycznej w kogeneracji. Art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, nie wskazuje szczegółowo jakie metody produkcji energii elektrycznej zostały objęte zwolnieniem od akcyzy. Przepis nie zawiera też żadnych wyłączeń. Zatem, należy przyjąć, że przepis ten obejmuje wszystkie sposoby produkcji energii elektrycznej. Ograniczenie zwolnienia od akcyzy do niektórych metod produkcji energii elektrycznej stanowiłoby niczym nieuzasadnioną zawężającą wykładnię art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Produkcja energii cieplnej nie jest samodzielnym elementem procesu technologicznego - stanowi ona efekt uboczny pracy silnika gazowego, wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku innych metod produkcji energii elektrycznej również wytwarzana jest energia cieplna, z tą różnicą, że ciepło nie zostaje wykorzystane. Dochodzi wówczas do straty energii cieplnej. Nadrzędnym celem kogeneracji pozostaje produkcja energii elektrycznej. Różnica pomiędzy kogeneracją a „tradycyjnymi” sposobami produkcji energii elektrycznej sprowadza się, więc do zastosowania technologii, która pozwoli odzyskać i spożytkować wytworzoną energię cieplną.
Nieuzasadnionym byłoby, więc ograniczenie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do „tradycyjnych” metod produkcji energii elektrycznej. Takie ograniczenie byłoby szkodliwe dla wszystkich innowacyjnych sposobów produkcji energii elektrycznej, które umożliwiają wykorzystanie powstającej ubocznie energii cieplnej.
Co więcej, biorąc pod uwagę, wykładnię celowościową, politykę energetycznej Unii Europejskiej oraz wzrost znaczenia odnawialnych źródeł energii elektrycznej, ograniczenie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do „tradycyjnych” metod produkcji energii elektrycznej byłoby niedopuszczalne. Produkcja energii elektrycznej w kogeneracji jest metodą efektywniejszą (biorąc pod uwagę sprawność przemiany energii i stosunek zużycia paliwa) oraz bardziej ekologiczną, niż „tradycyjne” metody produkcji energii elektrycznej. Zatem, brak jest aksjologicznego uzasadnienia ograniczenia zwolnienia od akcyzy do metod mniej efektywnych i bardziej szkodliwych dla środowiska.
Za zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do procesów produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzenia opowiedział się WSA w Warszawie w wyroku z 13.02.2018 r., sygn. V SA/Wa 835/17. Podobne stanowisko prezentuje też Dyrektor KIS w wydanych w ubiegłym roku interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, interpretacji indywidualnej z 4.07.2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.194.2023.1.MPU oraz interpretacji indywidualnej z 22.06.2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.188.2023.1.AW.
Zatem, należy uznać, że w opisanej sytuacji Oleje będą zużywane w procesach produkcji energii elektrycznej.
Sposób dostawy. Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o podatku akcyzowym:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
4) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
5) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.
Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Klienci, którzy będą nabywać Oleje posiadają status podmiotu zużywającego albo podmiotu pośredniczącego. Dostawy Olejów realizowane będą pomiędzy składem podatkowym Spółki a magazynem Klienta. Zatem, w obu przypadkach spełnione będą warunki zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 1 albo art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Pozostałe warunki. Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 (warunki, o których mowa w pkt 1a i 2a nie znajdują zastosowania w opisanym stanie faktycznym) ustawy o podatku akcyzowym:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym (...), złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, (...), w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; (...);
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Oleje są objęte odpowiednim zabezpieczeniem akcyzowym do czasu potwierdzenia odbioru Olejów przez Klientów. Oleje są też przemieszczane na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.
Zatem, warunki o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym także są spełnione.
Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Klienci, będący podmiotem zużywającym lub podmiotem pośredniczącym, dokonali zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Toteż, warunek z art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym zostanie spełniony.
Warunki dla transakcji z konsumentem. Art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym uzależnia zwolnienie od akcyzy od spełnienia warunków z art. 32 ust. 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym. Warunki te dotyczą podmiotu zużywającego, będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Nie znajdują one zastosowania w przypadku Spółki. Oleje sprzedawane będą wyłącznie w ramach obrotu profesjonalnego (B2B).
Rekapitulacja. Oleje stanowią wyroby energetyczne i są zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej. Spółka spełni też wszystkie warunki zwolnienia od akcyzy wymienione w art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zatem, Spółka spełni wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym, Oleje zbywane na rzecz Klientów będą zwolnione od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności oraz zadanego pytania, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe, klasyfikowane do kodu CN 2710.
W poz. 34 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, klasyfikowane do kodu CN 3403.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715,
5) objęte pozycją CN 3403.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:
e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:
Dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot:
a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:
- art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,
- art. 32 ust. 1 pkt 3.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.
W art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy wskazano, że:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.
Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.
W myśl art. 32 ust. 5 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3) (uchylony).
Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Jak stanowi art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:
a) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
b) olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
c) preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją
- 1180,00 zł/1000 litrów.
Państwa wątpliwości przedstawione we wniosku dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy wobec Olejów (wyrobów akcyzowych mieszczących się w zakresie kodów CN od 2710 19 71 - 2710 19 99 lub olejów objętych pozycją CN 3403), które planują Państwo dostarczać Klientom (podmiotom zużywającym) na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że skorzystanie z powyższego zwolnienia w Państwa przypadku wymaga, aby:
- zużywanymi wyrobami były wyroby energetyczne,
- zużycie wyrobów energetycznych odbywało się w procesie produkcji energii elektrycznej,
- nabycie lub dostarczenie wyrobów energetycznych następowało wyłącznie w sposób wskazany w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy,
- spełnione zostały warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
Wskazali Państwo, że wyroby będące przedmiotem wniosku są objęte stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym. Oznacza to tym samym, że wyroby objęte wnioskiem są wyrobami energetycznymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy. Tym samym spełniają Państwo pierwszy ze wskazanych powyżej warunków.
Kolejno wskazali Państwo, że zamierzają Państwo rozpocząć sprzedaż Olejów do Klientów, którzy są właścicielami agregatów kogeneracyjnych, w których będzie zużywany do celów napędowych biogaz o kodzie CN 2711 29 00.
Nabywane przez Klientów Oleje będą zużywane jako środek smarny do smarowania stacjonarnego silnika gazowego i w związku tym wymagają okresowej wymiany. Oleje nie będą dodawane bezpośrednio do paliwa - będą znajdowały się w misie olejowej silnika. Silnik spalinowy napędza natomiast agregat prądotwórczy. W ten sposób wytwarzana będzie energia elektryczna i jednocześnie energia cieplna. Zatem w tym przypadku można uznać, że przedmiotowe Oleje będą zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej. Tym samym spełniają Państwo drugi ze wskazanych powyżej warunków.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Przedmiotowe Oleje zamierzają Państwo sprzedawać Klientom posiadającym status podmiotów zużywających, którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych. Zaznaczyli przy tym Państwo, że Klientami będą wyłącznie podmioty gospodarcze.
Oznacza to zatem, że spełniają Państwo warunek o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika również, że przemieszczenie Olejów odbywać się będą na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD. Ponadto wskazali Państwo, że do czasu potwierdzenia odbioru olejów przez Klienta są one objęte zabezpieczeniem akcyzowym. Co więcej, jak już wyżej wskazano, z okoliczności sprawy wynika, że będące przedmiotem wniosku Oleje będą Państwo sprzedawać Klientom posiadającym status podmiotów zużywających, którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.
Przedstawione okoliczności pozwalają zatem stwierdzić, że spełnione są również przez Państwa warunki o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
Mając na uwadze powyższe wskazać zatem należy, że w opisanej przez Państwa we wniosku sytuacji dostarczenie Olejów na rzecz Klientów (podmiotów zużywających) będzie mogło być objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym w przedstawionych przez Państwa okolicznościach zdarzenia przyszłego Państwa stanowisko względem przedstawionego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zadanego pytania), w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym oleje nabywane będą przez polskich klientów posiadających status podmiotu zużywającego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, przedstawiając we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz zadając pytanie, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte przedstawionymi we wniosku okolicznościami i sformułowanym pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.