Warunki stosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy - Interpretacja - null

Shutterstock

Warunki stosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.181.2024.1.MAZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Warunki stosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie warunków stosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 4 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący warunków stosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy, wpłynął 4 września 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Głównym przedmiotem działalności Spółki (dalej także jako: „Wnioskodawca”) jest przywóz do Polski oraz dystrybucja niektórych kategorii wyrobów węglowych w postaci węgla kamiennego klasyfikowanego do kodu CN 2701. Z tytułu powyższej działalności Spółka posiada na gruncie przepisów akcyzowych status tzw. PPW (tj. pośredniczącego podmiotu węglowego), w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku akcyzowym. Sprowadzane wyroby węglowe Spółka dostarcza głównie do podmiotów, które na gruncie ustawy o podatku akcyzowym mają status tzw. PPW. Natomiast zdarza się także, że sprowadzane wyroby węglowe Spółka dostarcza do podmiotów, które na gruncie ustawy o podatku akcyzowym mają status tzw. FNW (tj. finalnych nabywców węglowych), w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym.

Przed dniem 1 lutego 2021 r. posiadanie statusu finalnych nabywców węglowych (po stronie odbiorców Spółki) nie wiązało się z żadnymi formalnościami na gruncie przepisów akcyzowych, w szczególności odbiorcy tacy nie byli obowiązani do dokonywania rejestracji jako FNW (tj. finalnych nabywców węglowych) w tzw. CRPA (Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych) w PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Również do dnia 1 lutego 2021 r. nie było wątpliwości, iż w razie dostarczania takim odbiorcom wyrobów węglowych na cele, o których mowa w art. 31a ustawy o podatku akcyzowym, Spółka była uprawniona do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do tych wyrobów węglowych, bez konieczności weryfikacji czy odbiorca taki dokonał rejestracji jako FNW (tj. finalny nabywca węglowy) w CRPA, w rozumieniu art. 16 ustawy.

Z dniem 1 lutego 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy akcyzowej (tj. ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72), która zmodyfikowała dotychczasowe brzmienie art. 16 ustawy o podatku akcyzowym, wprowadzając m.in. tzw. CRPA (Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych). Zgodnie z nowym brzmieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym: „Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)   podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4)podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

a)pośredniczący podmiot węglowy,

b)pośredniczący podmiot gazowy - przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5)podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

a)art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,

b)art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący;

6)wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych”.

Jednocześnie nowelizacja ta nie wprowadziła żadnych zmian do art. 31a ustawy o podatku akcyzowym, przewidującym warunki stosowania zwolnień z akcyzy w stosunku do wyrobów węglowych. Co więcej, na oficjalnej stronie organu – podatki.gov.pl – wskazano: „Ważne: (...) Rejestracja nie jest natomiast warunkiem nabycia ze zwolnieniem od akcyzy wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych przez - odpowiednio - finalnych nabywców węglowych lub finalnych nabywców gazowych”. (Źródło: https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/obowiazek-dokonywania-zgloszenia-rejestracyjnego-w-podatku-akcyzowym/)

Celem niniejszego wniosku jest uzyskanie stanowiska Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzającego, iż również w świetle nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która weszła w życie z dniem 1 lutego 2021 r., podmioty o statusie finalnych nabywców węglowych (FNW) nie mają obowiązku dokonywania rejestracji w rozumieniu art. 16 ust. 1 ustawy, a tym samym dla zastosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do wyrobów węglowych dostarczanych do tych podmiotów, Spółka nie jest obowiązana weryfikować, czy podmioty te zostały wpisane do CRPA. W szczególności chodzi o potwierdzenie, iż zwolnienia, o których mowa w art. 31a ustawy o podatku akcyzowym nie są „zwolnieniami z akcyzy ze względu na przeznaczenie” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Pytanie

Czy w opisanych powyżej okolicznościach, w świetle art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b, w związku z art. 31a ustawy o podatku akcyzowym (według stanu prawnego od dnia 1 lutego 2021 r.), warunkiem stosowania przez Spółkę zwolnienia z akcyzy przy dostawach wyrobów węglowych (węgiel kamienny klasyfikowany do kodu CN 2701) na cele, o których mowa w art. 31a ustawy, do podmiotów posiadających status finalnych nabywców węglowych, jest uzyskanie przez takich odbiorców rejestracji na potrzeby akcyzy (tj. wpisu do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych)?

Państwa stanowisko w sprawie

W opisanych powyżej okolicznościach, w świetle art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b, w związku z art. 31a ustawy o podatku akcyzowym (według stanu prawnego od dnia 1 lutego 2021 r.), warunkiem stosowania przez Spółkę zwolnienia z akcyzy przy dostawach wyrobów węglowych (węgiel kamienny klasyfikowany do kodu CN 2701) na cele, o których mowa w art. 31a ustawy, do podmiotów posiadających status finalnych nabywców węglowych, nie jest uzyskanie przez takich odbiorców rejestracji na potrzeby akcyzy (tj. wpisu do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Spółki zagadnienie przedstawione w niniejszym wniosku nie powinno budzić większych wątpliwości interpretacyjnych, a powodem wystąpienia z niniejszym wnioskiem jest pewna niespójność terminologiczna, która jest udziałem przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W ramach przywoływanej nowelizacji wprowadzającej CRPA, w katalogu podmiotów obowiązanych do dokonania rejestracji CRPA wskazano w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b również: „1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający: a. (...) b. wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów”.

Jednakże w ocenie Spółki, pomimo iż art. 31a ustawy odnosi się do określonego „przeznaczenia” (sposobu wykorzystania) wyrobów węglowych, który to sposób wykorzystania determinuje możliwość zastosowania zwolnienia z akcyzy, to jednak nie jest to „zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy. W ocenie Spółki sformułowanie „zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie”, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, powinno być odnoszone stricte do zwolnień, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym (a nie do innych zwolnień, w tym do zwolnień dla wyrobów węglowych, o których mowa w art. 31a ustawy).

Powyższe wynika w pierwszej kolejności z literalnej treści art. 32 ust. 1 ustawy, który jako jedyny przepis przewidujący zwolnienia akcyzowe określa je jako „ze względu na przeznaczenie”: „1. Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe: (...)”. W ocenie Spółki zwolnienia, które nie są wymienione w art. 32 ustawy lub które nie odwołują się do warunków przewidzianych w art. 32 ustawy, nawet jeśli nawiązują do określonego sposobu wykorzystania danego wyrobu akcyzowego, nie powinny być traktowane jako „zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie”, w tym w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.

Tym samym, w ocenie Spółki, podmiotami zobowiązanymi do dokonywania rejestracji w CRPA na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym są te podmioty, które wykorzystują wyroby akcyzowe na cele zwolnione z art. 32 ustawy (ewentualnie ze zwolnień, które odwołują się do tego przepisu). Jest to, w pewnym uproszczeniu, ten sam zbiór podmiotów, który według stanu prawnego sprzed 1 lutego 2021 r. powinien był dokonać zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R, bowiem zwolnienie dla nich oparte jest o mechanizm papierowego dokumentu dostawy, a po zmianach od 2022 r. na tzw. e-DD (oraz systemu EMCS).

Powyższe konkluzje potwierdza również uzasadnienie do nowelizacji, do art. 16: „Art. 16 ust. 1 i 1a upa - w ust. 1 określono katalog podmiotów, które mają obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. W stosunku do obowiązującej obecnie regulacji, katalog ten został rozszerzony o podmioty zamierzające zużywać wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (paliwo lotnicze, paliwo żeglugowe, gaz LPG), nieprowadzące działalności gospodarczej, które dotychczas nie miały obowiązku rejestracji, w tym jednostki pożytku publicznego, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne wojska, Straży Granicznej i Policji. Objęcie obowiązkiem rejestracji ww. podmiotów wynika z objęcia dostaw do tych podmiotów monitorowaniem w Systemie EMCS PL2. Zarejestrowanie tych podmiotów w centralnym, elektronicznym rejestrze umożliwi ich weryfikację jako podmiotów odbierających wyroby w dostawach realizowanych na podstawie e-DD, z użyciem Systemu EMCS PL2. Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązkowi rejestracji podlegają podmioty prowadzące działalność gospodarczą. W praktyce kryterium prowadzenia działalności gospodarczej powoduje wątpliwości interpretacyjne w zakresie ciążenia tego obowiązku na podmiotach takich jak: szkoły, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne wojska, Straży Granicznej, Policji, TOPR”.

W ocenie Spółki tożsama konkluzja wynika pośrednio z okoliczności, iż przy nowelizacji ustawy z dniem 1 lutego 2021 r. nie dokonano żadnej zmiany do w art. 31a ustawy, który przewiduje zarówno katalog, jak i warunki stosowania zwolnień z akcyzy dla wyrobów węglowych. W ocenie Spółki, gdyby faktycznie intencją ustawodawcy było wprowadzenie obowiązku rejestracji w CRPA podmiotów jedynie zużywających wyroby gazowe do celów zwolnionych, z pewnością dałby temu wyraz również w treści art. 31a ustawy, wprowadzając stosowny warunek stosowania zwolnienia. Skoro takiego warunku nie wprowadzono, to w ocenie Spółki nie można go „domniemywać” ani „dointerpretowywać”.

Potwierdza to wykładnia systemowa ustawy o podatku akcyzowym. W ustawie o podatku akcyzowym, jeżeli czynność wymaga rejestracji, to to każdorazowo jest wyraźnie napisane. Na przykład nabycie PPW wymaga rejestracji – dowód – ustawa o podatku akcyzowym: Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku akcyzowym, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki: a) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju; b) dokonuje sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych; c) używa wyroby węglowe do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy; d) używa wyroby węglowe do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą; e) dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4.

Natomiast nabycie FNW nie wymaga rejestracji – dowód – ustawa o podatku akcyzowym: Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o akcyzie określa, że finalnym nabywcą węglowym jest podmiot, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, który: a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe. Czyli w przypadku niezłożenia zgłoszenia rejestracyjnego o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako PPW, będzie posiadała status finalnego nabywcy węglowego ex lege (z mocy prawa). Ustawa nie nakłada na nią obowiązku rejestracji w CRPA.

Dodatkowo nie dokonano też żadnej zmiany do w art. 31a ustawy (który przewiduje zarówno katalog, jak i warunki stosowania zwolnień z akcyzy dla wyrobów węglowych), dotyczącego wymogu rejestracji w CRPA przy stosowaniu zwolnień z akcyzy dla wyrobów węglowych.

Końcowo wreszcie, na prezentowane zagadnienie można spojrzeć od strony praktycznej i pragmatycznej. Ponieważ status FNW oraz wyroby węglowe i art. 31a ustawy o podatku akcyzowym wiążą się nie tylko ze specyficznymi wyrobami, a tym samym ponieważ realnie status finalnych nabywców węglowych ma kilka milionów podmiotów w Polsce, wprowadzenie obowiązku ich rejestracji w ramach CRPA byłoby po prostu niewykonalne (abstrahując od konsekwencji społecznych).

Dlatego też Spółka jest przekonana o zasadności jej stanowiska, zgodnie z którym w świetle art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b, w związku z art. 31a ustawy o podatku akcyzowym (według stanu prawnego od dnia 1 lutego 2021 r.), warunkiem stosowania przez Spółkę zwolnienia z akcyzy przy dostawach wyrobów węglowych (węgiel kamienny klasyfikowany do kodu CN 2701) na cele, o których mowa w art. 31a ustawy, do podmiotów posiadających status finalnych nabywców węglowych, nie jest uzyskanie przez takich odbiorców rejestracji na potrzeby akcyzy (tj. wpisu do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych). Spółka podkreśla też, że stanowisko w analogicznym stanie prawnym i faktycznym zostało potwierdzone w stosunku do wyrobów gazowych i finalnych odbiorców gazowych (FNG) w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.73.2021.1.JS z dnia 19 maja 2021 r. Dlatego też stanowisko Spółki zawarte w niniejszym wniosku, poparte przywołanymi przepisami prawa, należy uznać za w pełni uzasadnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie odnoszącym się bezpośrednio do treści sformułowanego pytania, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy wskazano, że:

Użyte w ustawie określenie wyroby węglowe oznacza wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1, pod kodem CN ex 2701, wymieniono: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Przy czym oznaczenie „ex” wskazuje, że dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy:

Pośredniczący podmiot węglowy oznacza podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a)dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy:

Finalny nabywca węglowy oznacza podmiot, który:

a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. c ustawy:

Podmiot odbierający to finalny nabywca węglowy, który wyroby węglowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie nabywa od pośredniczącego podmiotu węglowego, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy:

Za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1)    sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339 oraz z 2023 r. poz. 326);

2)    zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3)    wydanie w zamian za wierzytelności;

4)    wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5)    darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6)    wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7)    przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8)    przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9)    użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 9a ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak wskazano w art. 9 ust. 4 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu.

W myśl art. 10 ust. 1a i 1b ustawy o podatku akcyzowym:

1a.Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

1b.Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Określenie Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Jak wskazano w art. 31a ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1)w procesie produkcji energii elektrycznej;

2)    w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3)    przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2023 r. poz. 204), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2023 r. poz. 991), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 901), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2023 r. poz. 571);

4)    do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5)    do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6)    w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7)    w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8)    przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

9)    (uchylony).

W myśl art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy:

a)który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał do 30 mln kg wyrobów węglowych - uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że odebrane przez niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, oraz wystawienie faktury dokumentującej tę sprzedaż,

b)który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych:

-sporządzenie, po dostarczeniu finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, projektu e-DD na podstawie faktury dokumentującej tę sprzedaż, przesłanie tego projektu e-DD do Systemu w terminach określonych odpowiednio w art. 46na ust. 3, 4 lub 6 i uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8, oraz dokonanie czynności wymaganych do zakończenia monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem Systemu w terminie, o którym mowa w art. 46ba,

-złożenie oświadczenia przez finalnego nabywcę węglowego, że odebrane przez niego wyroby węglowe zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia w ilości wskazanej na fakturze wystawionej przez pośredniczący podmiot węglowy,

c)realizowanej w postaci wydania deputatu węglowego - uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że odebrane przez niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, oraz sporządzenie listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego.

Spółka podała w opisie zdarzenia przyszłego, że posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy. Węgiel kamienny o kodzie CN 2701 Spółka dostarcza m.in. do podmiotów o statusie finalnych nabywców węglowych, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy warunkiem stosowania przez Spółkę zwolnienia od akcyzy przy dostawach wyrobów węglowych, na cele, o których mowa w art. 31a ustawy, na rzecz podmiotów posiadających status finalnych nabywców węglowych, jest uzyskanie przez tych nabywców rejestracji na potrzeby akcyzy (wpisu do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych).

Sprzedaż wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, co do zasady, podlega opodatkowaniu akcyzą na mocy art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienia dla czynności podlegających opodatkowaniu, których zastosowanie wymaga spełnienia wskazanych w ustawie warunków. Zatem, aby móc skorzystać z preferencji podatkowej jaką jest możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy, należy spełnić warunki, które zostały jednoznacznie wymienione przez ustawodawcę.

Wskazane w art. 31a ustawy zwolnienia od akcyzy czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe, mają charakter zwolnień ze względu na przeznaczenie tych wyrobów. Zwolnienia z akcyzy, o których mowa w art. 31a ustawy dotyczą bowiem czynności opodatkowanych dokonanych wobec wyrobów węglowych przeznaczonych do: celów opałowych w zależności od rodzaju prowadzonej działalności (są zasadniczo związane z przeznaczeniem wyrobów węglowych do celów opałowych w związku z konkretną czynnością np. w procesie produkcji energii elektrycznej, do przewozu towarów i pasażerów koleją) oraz celów opałowych w zależności od podmiotu zużywającego (np. gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej).

Warunki zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych na podstawie przepisów art. 31a ustawy wskazane zostały jednoznacznie w art. 31a ust. 3 ustawy. Z kolei w art. 31a ust. 3a-3j ustawy wymienione zostały wymogi jakich należy dopełnić, aby warunki zwolnienia od akcyzy zostały zrealizowane. Jednocześnie zauważyć należy, że przepisy ustawy w żadnym miejscu nie zawierają wskazania, aby rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych podmiotów posiadających status finalnych nabywców węglowych stanowiła warunek konieczny dla zastosowania zwolnień od akcyzy do czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe, dokonywanych przez pośredniczący podmiot węglowy na podstawie art. 31a ustawy.

Wnioskodawca, spełniając warunki dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 31a ustawy, nie jest zobligowany do weryfikacji, czy odbiorca wyrobów węglowych, będący finalnym nabywcą węglowym, dokonał rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na Wnioskodawcy spoczywa jedynie obowiązek ustalenia, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu (zgodnie z art. 9a ust. 4 ustawy).

Należy zaznaczyć, że wbrew stwierdzeniu Wnioskodawcy zawartemu w opisie zdarzenia, zwolnienia od akcyzy czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe, na podstawie art. 31a ustawy, mają charakter zwolnień ze względu na przeznaczenie. Okoliczność ta wynika wprost z treści art. 31a ust. 1 ustawy. Jednak jest to kwestia, która pozostaje bez wpływu na ocenę stanowiska Spółki w zakresie korzystania ze zwolnienia od akcyzy w opisanym zdarzeniu przyszłym. Z kolei uzyskanie przez odbiorców (finalnych nabywców węglowych) rejestracji w CRPA na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b, nie jest warunkiem formalnym do zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 31a ustawy przez Spółkę (sprzedawcę wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy, mającego status pośredniczącego podmiotu węglowego).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie odnoszącym się bezpośrednio do treści sformułowanego pytania, należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Organ nadmienia, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia obowiązku zarejestrowania się przez finalnych nabywców węglowych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Dotyczy ona bowiem działań podmiotów innych niż Wnioskodawca, w związku z czym ewentualne skutki prawnopodatkowe z tym związane spoczywać będą na tych podmiotach. Przedmiotem interpretacji było wyłącznie stwierdzenie, że brak rejestracji przez finalnych nabywców węglowych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych nie powoduje utraty prawa do zwolnienia od akcyzy przez pośredniczący podmiot węglowy, dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych objętych zwolnieniem na mocy art. 31a ustawy na rzecz finalnych nabywców węglowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-     w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.