Brak obowiązku produkcji kannabidiolu (CBD) w składzie podatkowym oraz zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego wykorzystywanego w procesach produkcyjn... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.165.2024.2.MAZ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.165.2024.2.MAZ

Temat interpretacji

Brak obowiązku produkcji kannabidiolu (CBD) w składzie podatkowym oraz zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego wykorzystywanego w procesach produkcyjnych, używanego do procesów produkcyjnych, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 2 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązku produkcji kannabidiolu (CBD) w składzie podatkowym oraz zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego wykorzystywanego w procesach produkcyjnych, używanego do procesów produkcyjnych, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu, wpłynął 7 sierpnia 2024 r. Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 4 października 2024 r. (wpływ 9 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

AAAA Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) podjęła stosowne kroki przygotowawcze i w ramach swojej działalności uruchomi niebawem instalację do ekstrakcji materiału roślinnego (konopie włókniste) w drodze maceracji, w celu pozyskiwania kannabidiolu (dalej jako: „CBD”).

CBD jest jednym z ponad 80 związków z grupy cząsteczek zwanych kannabinoidami oraz jednym z ponad 480 związków naturalnie występujących w konopiach. CBD to legalna i najważniejsza substancja aktywna konopi o szerokim spektrum działania. Spośród kilkuset substancji wykrytych w konopiach CBD posiada najsilniejsze właściwości zdrowotne. Stanowi całkowicie bezpieczny składnik konopi, który naśladuje działanie substancji naturalnie występujących w ludzkim organizmie. Leczniczy wpływ olejków konopnych sprawia, że produkty zawierające CBD stają się coraz bardziej uznanymi suplementami diety, farmaceutykami czy kosmetykami. W związku z dużą ilością prowadzonych badań i mnogością zastosowań na rynku pojawiło się wiele produktów zawierających CBD. Pełnomocnik wskazuje przy tym, że Spółka będzie niebawem podejmowała kroki równolegle, celem rejestracji wytwarzanych produktów w wyniku maceracji jako suplementu diety.

Spółka będzie wytwarzać odseparowane CBD w formie płynnej (tj. jako olej) w procesie maceracji. Tak rozumiane CBD będzie sprzedawane przez Spółkę na rzecz podmiotów zewnętrznych, które będą wykorzystywać CBD do różnych celów związanych z prowadzoną przez te podmioty działalnością (do celów spożywczych, kosmetycznych i innych), jak i na rzecz konsumentów – osób fizycznych. Wytwarzane przez Spółkę CBD będzie gotowym produktem finalnym (np. olejem samym w sobie przeznaczonym do spożycia), będzie to produkt 100% naturalny i składający się wyłącznie z materiału roślinnego).

Co więcej, Spółka nie zamierza wytwarzać komponentów do produkcji e-papierosów (abstrahując od braku wiedzy odnośnie późniejszego wykorzystania CBD przez kontrahentów Spółki, z założenia nigdy nie będzie to cel związany z produkcją e-papierosów). CBD nie jest także produktem leczniczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.).

Ekstrakcja – alkohol etylowy. Spółka będzie wykorzystywać jako ekstrahent alkohol etylowy, kod CN 2207 10 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej). Proces ekstrakcji CBD polegać będzie na zanurzaniu surowca roślinnego w alkoholu etylowym, a następnie przekazaniu surowca do ekstrakcji (w urządzeniu zwanym pralką). W ramach ekstrakcji dochodzić więc będzie do zmieszania alkoholu etylowego z substancjami CBD, w celu wyodrębnienia oleju CBD.

Wytworzona w ramach ekstrakcji mieszanina zostanie podzielona na olej z zawartością CBD i alkohol ze śladowymi ilościami CBD (w urządzeniu zwanym wyparką). Alkohol etylowy w procesie produkcji wykorzystywany będzie wyłącznie w celu pozyskania esencji z materiału roślinnego, będzie też stale zawracany do produkcji (w ramach zamkniętego obiegu). Pewna część alkoholu będzie jednak stale zużywana (chodzi głównie o alkohol zawarty w pozostałościach z ekstrakcji, utylizowany wraz z tymi odpadami).

Finalny produkt ekstrakcji, czyli olej CBD nie będzie zawierać w swoim składzie alkoholu etylowego w stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu etylowego objętości. Wynika to z faktu, iż obecność alkoholu w produkcie finalnym jest niepożądana i byłby on tam traktowany jako zanieczyszczenie. Spółka będzie wykonywała ww. czynności jako właściciel materiału roślinnego – w celu dalszej odsprzedaży CBD wytworzonego w procesie ekstrakcji, ale także usługowo (na potrzeby podmiotów zewnętrznych na powierzonym przez nich materiale roślinnym).

W chwili składania niniejszego wniosku, Spółka nie jest zarejestrowana jako podatnik akcyzy zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Niemniej Spółka złoży stosowne zgłoszenie rejestracyjne w związku z podjęciem działalności w ww. zakresie.

W świetle wyżej przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka rozważa, czy zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Spółka powinna wykonywać czynności w zakresie ekstrakcji materiału roślinnego celem wytworzenia CBD w składzie podatkowym. Dodatkowo Spółka rozważa także, czy alkohol etylowy jaki zamierza wykorzystywać do ekstrakcji może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – przy założeniu, że Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6b ustawy o podatku akcyzowym. Spółka będzie również nabywać alkohol etylowy od podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium kraju.

W przedmiotowej sprawie Spółka planuje uruchomienie instalacji do ekstrakcji materiału roślinnego (konopi włóknistych) w celu pozyskiwania kannabidiolu (CBD). Spółka będzie wytwarzać odseparowane CBD w formie płynnej (tj. jako olej). CBD jest związkiem naturalnie występującym w konopiach. W związku z dużą ilością prowadzonych badań i mnogością zastosowań na rynku pojawiło się wiele produktów zawierających CBD. Do najpopularniejszych należą olejki CBD.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie dokonywać produkcji odseparowanego CBD w formie płynnej (jako olej). CBD będzie następnie sprzedawane przez Spółkę na rzecz podmiotów zewnętrznych, które będą wykorzystywać CBD do różnych celów związanych z prowadzoną przez te podmioty działalnością (do celów spożywczych, kosmetycznych i innych). Jak wynika wprost z treści wniosku, wytwarzany przez Spółkę CBD nie będzie sam w sobie roztworem przeznaczonym do wykorzystania w papierosach elektronicznych, ani nie stanowi zawierającej glikol lub glicerynę bazy do takiego roztworu. Spółka nie zamierza wytwarzać komponentów do produkcji e-papierosów. Spółka nie ma wiedzy odnośnie późniejszego wykorzystania CBD przez kontrahentów (po dokonaniu sprzedaży na ich rzecz), ale z założenia nigdy nie będzie to cel związany z produkcją e-papierosów.

W uzupełnieniu wniosku z 4 października 2024 r. Spółka podała, że:

  1. Objęty wnioskiem kannabidiol w postaci oleju CBD nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Nie posiada on odrębnego kodu CN Nomenklatury Scalonej.

  2. Dla objętego wnioskiem kannabidiolu nie została uzyskana wiążąca informacja akcyzowa, nie została wydana odmowa wydania WIA w odniesieniu do tego wyrobu, ani nie toczy się w tej sprawie postępowanie o wydanie WIA.

Pytania

 1. Czy w przedstawionym w niniejszym wniosku stanie faktycznym - opisie zdarzenia przyszłego planowane przez Spółkę wytwarzanie kannabidiolu (CBD) powinno odbywać się w składzie podatkowym, zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

  2. Czy w przedstawionym w niniejszym wniosku stanie faktycznym - opisie zdarzenia przyszłego Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego, w ramach zużywania alkoholu etylowego do celów produkcyjnych, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia?

Państwa stanowisko w sprawie

Uzasadnienie stanowiska Spółki – pytanie 1.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, planowane przez Spółkę wytwarzanie kannabidiolu (CBD) nie musi odbywać się w składzie podatkowym, zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. CBD nie stanowi bowiem wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, produkcja wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym odbywa się zaś w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy.

Podstawowym kryterium przesądzającym o konieczności stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy do produkcji danego wyrobu, a w konsekwencji także o obowiązku dokonywania tej czynności w ramach składu podatkowego, jest więc to, czy dany wyrób stanowi wyrób akcyzowy (określony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym lub inny, objęty stawką akcyzy inną niż zerowa).

W kontekście CBD, którego produkcję w procesie maceracji zamierza rozpocząć Spółka, istotne jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na fakt, iż od suszu CBD, z którego pozyskiwany jest olej CBD, stał się wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu akcyzą.

Przepis art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wprowadza zasadę, w myśl której produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Od tej zasady wprowadzono dwa wyjątki. Po pierwsze, poza składem podatkowym może się odbywać produkcja wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. Po drugie, poza składem podatkowym może się odbywać produkcja wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Oba te wyjątki należy rozpatrywać odrębnie (takie stanowisko wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 grudnia 2023 roku, sygn. akt I FSK 1606/23).

Art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym przesądza wprost, że płyny do papierosów elektronicznych są jednym z rodzajów wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku akcyzowym, przez papierosy elektroniczne uważa się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Z kolei art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że płynem do papierosów elektronicznych jest roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baza do tego roztworu zawierająca glikol lub glicerynę (jest to wyrób akcyzowy wymieniony w załączniku 1 do ustawy o podatku akcyzowym, bez względu na klasyfikację CN). Aby więc ustalić, czy CBD stanowi wyrób akcyzowy należy potwierdzić, czy spełnia on łącznie wszystkie przesłanki wskazane w art. 2 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym, tj. czy stanowi on roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych albo bazę do takiego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Ustawa o podatku akcyzowym nie określa czym jest roztwór z definicji płynu do e-papierosów, zatem w tym przypadku posiłkować się należy definicją roztworu zawartą w ustawie z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2289, z późn. zm.). Wymieniony akt nawiązuje z kolei do prawodawstwa unijnego, by doprowadzić do konkluzji, że mieszanina oznacza mieszaninę lub roztwór składający się z dwóch lub większej liczby substancji. Także zgodnie z definicją zamieszczoną w „Słowniku języka polskiego PWN”, roztwór to jednorodna mieszanina co najmniej dwóch substancji chemicznych.

Uwzględniając fakt, że efektem finalnym procesu ekstrakcji będzie jednorodna substancja w postaci kannabidiolu (CBD) i nie będzie ona zawierać w sobie alkoholu (stanowiącego zanieczyszczenie CBD), trudno zdaniem Spółki mówić w tym przypadku o „roztworze”.

Substancja oznacza pierwiastek chemiczny i jego związki, w takim stanie, w jakim występują w przyrodzie lub zostaną uzyskane za pomocą procesu produkcyjnego, z wszystkimi dodatkami wymaganymi do zachowania ich trwałości oraz wszystkimi zanieczyszczeniami powstałymi w wyniku zastosowanego procesu, wyłączając rozpuszczalniki, które można oddzielić bez wpływu na stabilność i skład substancji.

Spółka wskazuje, że w momencie ekstrakcji nie jest Spółce znane przeznaczenie wytwarzanego CBD. W szczególności, Spółka nie produkuje bowiem płynu do papierosów elektronicznych (ani na potrzeby producentów tego rodzaju produktów), zaś z uwagi na szerokie spectrum zastosowania CBD (np. w przemyśle spożywczym, jako suplement diety, olejki) nie można stwierdzić w jaki sposób CBD będzie wykorzystane przez kontrahentów Spółki. W szczególności zaś Spółka wskazuje, że docelowym jej działaniem będzie produkcja suplementu diety w postaci olejku CBD.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki CBD nie spełnia żadnego z ww. warunków definicji ustawy o podatku akcyzowym, które zgodnie z przepisami ustawy mogłyby przesądzić o zakwalifikowaniu ich jako wyrobów akcyzowych. A skoro dla ich spełnienia przesłanki powinny być spełnione łącznie („roztwór + przeznaczenie” lub „roztwór + baza”), CBD, które w opisywany sposób będzie wytwarzać Spółka, nie stanowi wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym. Zatem produkcja ww. wyrobu w formie ekstrakcji surowca roślinnego, przy wykorzystaniu alkoholu etylowego, nie musi odbywać się w składzie podatkowym w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

Podobne stanowisko potwierdza także praktyka organów podatkowych w sprawach o zbliżonym stanie faktycznym.

Uzasadnienie stanowiska Spółki – pytanie 2.

Zdaniem Spółki, będzie ona mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego w ramach zużywania alkoholu etylowego do celów produkcyjnych.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy. Zgodnie zaś z § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2525; dalej jako: „rozporządzenie”), zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu. Zdaniem Spółki wszystkie ww. przesłanki będą w opisywanej sytuacji spełnione.

Definicja alkoholu etylowego została zawarta przez ustawodawcę w art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się m.in. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, w procesie ekstrakcji Spółka zamierza jako ekstrahent wykorzystywać alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 10, tj. alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej. Wykorzystywany przez Spółkę w procesie produkcyjnym czysty alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 stanowi zatem napój alkoholowy w rozumieniu art. 92 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji Spółka spełni pierwszą przesłankę warunkującą zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, tj. używa napój alkoholowy.

Spółka zwraca uwagę, że pojęcie „procesów produkcyjnych” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, stąd też należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Proces produkcji to przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk – zmian fizykochemicznych – pozostających między sobą w związku przyczynowym, który powoduje powstawanie (tworzenie się) towarów, usług bądź innych dóbr. Ponadto powszechnie przyjmuje się, że „proces produkcji” to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Spółka wskazuje, że proces ekstrakcji będzie polegał na wyodrębnianiu z materiału roślinnego, takiego jak konopie włókniste, właściwości aromatycznych i innych substancji przy pomocy ekstrahenta.

Przedstawiony we wniosku proces ekstrakcji należy uznać za proces produkcyjny oleju CBD. Produkt końcowy nie zawiera alkoholu. Spółka zaznacza przy tym, że obecność alkoholu byłaby w tym wypadku traktowana jako zanieczyszczenie oleju CBD.

Alkohol etylowy w procesie produkcji wykorzystywany będzie jednak wyłącznie w celu pozyskania esencji z materiału roślinnego. Następnie będzie stale zawracany do produkcji, niemniej jednak będzie również stale zużywany. Żaden produkt finalny nie będzie zawierał w swoim składzie alkoholu etylowego.

Podobne stanowisko potwierdza także praktyka organów podatkowych w sprawach o zbliżonym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 17 załącznika nr 1, pod kodem CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Natomiast w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wskazany został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Jak stanowi art. 92 ust. 1 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 5a:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy o podatku akcyzowym:

Użyte w ustawie określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak stanowi w art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:

Określenie dokument zastępujący e-DD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy:

Określenie podmiot odbierający oznacza podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1) produkcja wyrobów akcyzowych;

  2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

  3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

 a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

 b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

 c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

  4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

  5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

 6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

  4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak wskazano w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

1) uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,

2) wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej,

3) wynika to z umów międzynarodowych,

4) wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,

5) na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych

   - określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2015 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie zwolnień”).

Stosownie do § 9 rozporządzenia:

  1. Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1) jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2) do badań naukowych;

3) do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

  2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Jak stanowi art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

  2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy wskazuje, że:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 46a pkt 1 lit. c. ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego.

Jak stanowi art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

  2) mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku:

 a) winiarskiego, w przypadku win, biorąc pod uwagę średnią roczną produkcję z następujących po sobie co najmniej trzech lat winiarskich poprzedzających rok, w którym jest ustalana wielkość produkcji wina,

 b) kalendarzowego, w przypadku napojów fermentowanych, biorąc pod uwagę średnią roczną produkcję z następujących po sobie co najmniej trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym jest ustalana wielkość produkcji napojów fermentowanych, jeżeli napoje te:

   - spełniają wymagania określone dla fermentowanych napojów winiarskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c i d, pkt 2-6, 9 lub 10 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 550) oraz

   - są produkowane przez podmioty posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich;

  3) piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

  4) mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

  5) wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

  6) energii elektrycznej;

  7) wyrobów węglowych;

  8) suszu tytoniowego;

  9) wyrobów gazowych.

Państwa wątpliwości dotyczą:

   - obowiązku prowadzenia wytwarzania kannabidiolu (CBD) w składzie podatkowym (pytanie nr 1);

   - zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego (do celów produkcyjnych, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień (pytanie nr 2).

Jak wskazano w art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wskazanych w tym przepisie wyrobów akcyzowych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Zatem - co do zasady - jeżeli dany wyrób nie jest wyrobem akcyzowym, jego produkcja nie odbywa się w składzie podatkowym.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że kannabidiol w postaci olejku CBD nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Oznacza to, że produkcja kannabidiolu (CBD) nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe. Przy tym Organ pragnie zastrzec, że ocena stanowiska Wnioskodawcy została dokonana dokładnie w zakresie określonym w pytaniu nr 1, w oparciu o przedstawiony opis sprawy, zgodnie z którym objęty wnioskiem kannabidiol w postaci oleju CBD nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Odnosząc się do wątpliwości Spółki wyrażonych w pytaniu nr 2, Organ wskazuje, że zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest możliwe do zastosowania wówczas, gdy alkohol etylowy jest używany do procesów produkcyjnych, a sam produkt końcowy tych procesów produkcyjnych nie będzie zawierał alkoholu etylowego.

W opisie zdarzenia wskazali Państwo, że finalny produkt ekstrakcji materiału roślinnego, czyli olej CBD nie będzie zawierać w swoim składzie alkoholu etylowego w stężeniu przekraczającym 1,2% objętości alkoholu etylowego. Ponadto Spółka podała, że spełni warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia od akcyzy, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika więc, że Spółka spełnia wymagania dla zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Spółka będzie nabywać alkohol etylowy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako podmiot zużywający ze składu podatkowego w Polsce. Ponadto spełnione będą również odpowiednio warunki formalne wskazane w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy, w myśl których:

   - nabywany alkohol etylowy będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku zużycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia do czasu potwierdzenia odbioru alkoholu przez Spółkę - podmiot zużywający;

   - przemieszczanie alkoholu etylowego będzie się odbywać na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania nastąpi w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy;

   - Spółka złoży stosowne zgłoszenie rejestracyjne w związku z podjęciem czynności w opisanym we wniosku zakresie.

Zatem Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego, używanego w procesie ekstrakcji materiału roślinnego do produkcji oleju CBD, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i sytuacji prawnopodatkowej Spółki. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.