Zwolnienie od akcyzy nabywanego skażonego alkoholu etylowego, zużywanego do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.161.2024.2.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.161.2024.2.MAZ

Temat interpretacji

Zwolnienie od akcyzy nabywanego skażonego alkoholu etylowego, zużywanego do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 24 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od akcyzy nabywanego skażonego alkoholu etylowego, zużywanego do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, wpłynął 1 sierpnia 2024 r. Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 30 września 2024 r. (wpływ 3 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (dalej także jako: „Wnioskodawca”) prowadzi działalność polegającą na produkcji perfum oraz wyrobów kosmetycznych wykorzystywanych przez klientów we własnych procesach produkcyjnych. Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podatnik podatku akcyzowego oraz podmiot zużywający.

W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa w zwolnieniu od podatku akcyzowego alkohol etylowy skażony zgodnie z § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie środków skażających alkohol etylowy (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 426). Skażony alkohol etylowy jest dostarczany do Spółki ze składu podatkowego na terytorium kraju na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy e-DD.

Następnie skażony alkohol etylowych jest zużywany w zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, do wytworzenia wyrobów kosmetycznych w postaci perfum. W skład wyrobów kosmetycznych wchodzi w szczególności skażony alkohol etylowy (około 76% masy) oraz kompozycja zapachowa. Po zakończeniu produkcji wyrób kosmetyczny jest przelewany do opakowań o pojemności 20 litrów, etykietowany, a następnie przekazany do magazynu, z którego dokonywane jest wydanie celem rozlewu do opakowań detalicznych.

Spółka w ramach rozwoju rozważa sprzedaż wyprodukowanych wyrobów kosmetycznych do swoich kontrahentów, którzy dokonywaliby konfekcjonowania nabytych wyrobów (tj. rozlewu do opakowań konsumenckich) albo ich konfekcjonowania poprzedzonego przetworzeniem (np. w celu wytworzenia własnych linii zapachowych). Przed rozpoczęciem dostawy wyrobów kosmetycznych do kontrahentów – w zależności od indywidualnych potrzeb klientów Spółki – wyroby będą przelewane z pojemników, w których są magazynowane, do opakowań o innej pojemności, to jest do opakowań o pojemności od 1 litra do 50 litrów. Sprzedaż i dostawy na rzecz klientów dokonywana będzie w ww. opakowaniach poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju, na podstawie faktury VAT (poza jakimkolwiek rygorem akcyzowym).

W odpowiedzi na wezwanie z 30 września 2024 r. złożyli Państwo następujące wyjaśnienia:

 1. Nabywany przez Wnioskodawcę skażony alkohol etylowy będzie dostarczany z zachowaniem warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. wyroby te zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym, a przemieszczenie będzie się odbywać na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

  2. Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystując alkohol etylowy skażony do wytwarzania wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, będzie stosował dopuszczalne normy zużycia skażonego alkoholu etylowego, ustalone przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta decyzją z 13 sierpnia 2024 r., wydaną na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku akcyzowym (to jest na wniosek). Nie będzie stosował norm, o których mowa w treści art. 85 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym albowiem nie zostały takowe w stosunku do Wnioskodawcy wydane, to jest Naczelnik nie ustalił norm zużycia z urzędu.

Pytanie

Czy nabywany skażony alkohol etylowy i zużywany do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym będzie zwolniony od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka stoi na stanowisku, że nabywany skażony alkohol etylowy zużywany do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym będzie zwolniony od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka zużywa skażony alkohol etylowy do wytworzenia wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (wyrobów kosmetycznych w postaci perfum), które następnie mają być sprzedawane kontrahentom w opakowaniach o pojemności od 1 litra do 50 litrów. W ocenie Spółki, skażony alkohol etylowy zawarty w tym wyrobie kosmetycznym będzie zwolniony od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym na Spółce nie będzie ciążyć z tego tytułu obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2352), i wykorzystywany do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, gdy taki skażony alkohol został dodany do wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi -w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13 przepisu art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. W przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz w ust. 2 pkt 3.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie środków skażających alkohol etylowy (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 426) określono środki skażające oraz ich ilość i warunki stosowania. Zgodnie z § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia, w przypadku produkcji wyrobów kosmetycznych i toaletowych, środkiem skażającym, służącym do stosowania zwolnień od akcyzy jest mieszanina alkoholu izopropylowego 2000 ml i benzoesanu denatonium 1 g lub alkoholu tert-butylowego 78 g i benzoesanu denatonium 1 g lub ftalan dietylu 1000 ml, lub alkohol benzylowy 3000 ml, lub nipagina (aseptina) 3000 g, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie nabywać alkohol etylowy skażony zgodnie z § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie środków skażających alkohol etylowy, w celu jego wykorzystywania do produkcji wyrobów kosmetycznych.

Pomimo tego, że prawodawca posługuje się sformułowaniem „wyrobów kosmetycznych i toaletowych”, powyższe pojęcie nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku akcyzowym ani aktach wykonawczych do tej ustawy. Stąd zasadne jest odniesienie się, w pierwszej kolejności, do definicji legalnych zawartych w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz.U. poz. 2227) oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (wersja przekształcona) (Dz.Urz. UE L. z 2009 r. Nr 342, str. 59 z późn. zm.). Choć w tych aktach prawnych nie zdefiniowano pojęć „wyrobów kosmetycznych i toaletowych”, to w ocenie Spółki zasadne jest odwołanie się do zbliżonego znaczeniowo pojęcia „produktów kosmetycznych”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1223/2009, do którego odwołano się w art. 2 pkt 9 ustawy o produktach kosmetycznych:

„produkt kosmetyczny” oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała.

Do kategorii produktów kosmetycznych klasyfikowana jest także masa produktu (tzw. masa kosmetyczna), tj. (...) produkt kosmetyczny, który podlegał etapom produkcji do etapu końcowego konfekcjonowania, jednak z wyłączeniem tego etapu (art. 2 pkt 6 ustawy o produktach kosmetycznych) oraz produkt gotowy tj. (...) produkt kosmetyczny, który przeszedł wszystkie etapy produkcji łącznie z konfekcjonowaniem w celu wysyłki (art. 2 pkt 6 ustawy o produktach kosmetycznych).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym bezspornym jest, że wytworzony przez Spółkę wyrób, w skład którego wchodzi skażony alkohol etylowy oraz substancje zapachowe, jest produktem kosmetycznym w rozumieniu ustawy o produktach kosmetycznych. W ocenie Spółki powyższy wyrób do czasu zakończenia końcowego konfekcjonowania jest masą produktu, tj. produktem kosmetycznym „w stanie surowym”.

Prawidłowość klasyfikacji wytwarzanych przez Spółkę wyrobów znajduje także potwierdzenie w wyjaśnieniach do pozycji 3303 - Perfumy i wody toaletowe Nomenklatury Scalonej (CN), zgodnie z którą:

„Pozycja ta obejmuje perfumy w postaci cieczy, kremu lub stałej (włącznie z pałeczkami) i wody toaletowe przeznaczone do nadawania zapachu głównie ciału ludzkiemu.

Perfumy i zapachy składają się na ogół z olejków eterycznych, konkretów kwiatowych, absolutów lub mieszanin syntetycznych substancji zapachowych rozpuszczonych w wysokoprocentowym alkoholu. Zwykle zawierają one nieznacznie perfumowane środki pomocnicze oraz utrwalacz lub stabilizator.

Wody toaletowe, np. woda lawendowa, woda kolońska (nie należy ich mylić z destylatami wodnymi i roztworami olejków eterycznych, objętymi pozycją 3301) zawierają mniej olejków eterycznych itp. oraz zwykle słabszy procentowo alkohol niż opisane wyżej perfumy”.

Proces produkcji wyrobu kosmetycznego kończy się w momencie wyprodukowania masy kosmetycznej (masy produktu). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 lutego 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.327.2021.1.MK) wskazał, ze proces produkcyjny rozpoczyna się w momencie pobrania skażonego alkoholu etylowego ze zbiorników magazynowych lub strefy magazynowej i trwa do momentu wyprodukowania masy kosmetycznej. Proces rozlewu produktów kosmetycznych do opakowań jednostkowych nie jest częścią procesu produkcyjnego:

„(...) proces konfekcjonowania polegający już wyłącznie na rozlaniu do opakowań jednostkowych gotowej masy kosmetycznej i magazynowanie wyrobów (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego), następuje już po zakończeniu produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, do wyprodukowania których zużyto skażony alkohol etylowy”.

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 marca 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.294.2018.3.MAZ), w której zwrócił uwagę, że:

„Analizując powyższe i mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, należy uznać, że rozlewanie środka biobójczego, który zawiera w swoim składzie alkohol etylowy skażony, podlegający zwolnieniu na podstawie ort. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie mieści się w procesie rozumianym jako produkcja lub też zużycie alkoholu etylowego. Innymi słowy przedmiotowe rozlewanie środka biobójczego do mniejszych opakowań nie będzie produkcją alkoholu etylowego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Jak również, co najważniejsze dla sprawy, nie zmieni się przeznaczenie wyrobów zawierających skażony alkohol etylowy”.

Biorąc pod uwagę powyższe rozstrzygnięcia, w ocenie Spółki, produkcja wyrobów kosmetycznych, które zawierają w swoim składzie skażony alkohol etylowy, kończy się z chwilą wytworzenia masy kosmetycznej (masy produktu). Na tym etapie znajdzie zastosowanie zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Czynności następujące po zakończeniu procesu produkcyjnego (np. konfekcjonowanie albo przetworzenie wyrobów w celu wytworzenia substancji zapachowej) mają za przedmiot gotowy wyrób kosmetyczny, a tym samym nie wywołują skutków na gruncie podatku akcyzowego.

W ocenie Spółki bez wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, ma dostarczanie wyrobu kosmetycznego w opakowaniach o pojemności od 1 litra do 50 litrów. Dostawa następuje bowiem po zakończeniu procesu produkcyjnego i ma za przedmiot gotowy wyrób nieakcyzowy (tj. wyrób kosmetyczny). Co więcej, kontrahenci Spółki odbierający masę kosmetyczną, nie posiadają rejestracji jako podmioty akcyzowe, nie są też podmiotami zużywającymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Podmioty te, co do zasady, dokonują tylko rozlewu lub mieszania odpowiednich kompozycji zapachowych.

W kontekście możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy w tym przypadku Spółka zwraca również uwagę, na argumentację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, przyjętą w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2012 r. (sygn. IBPP4/443-355/12/PH). W stanie faktycznym, w którym wnioskodawca nabywał od producenta wyroby kosmetyczne, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy skażony. Wyrób był odbierany w 200-litrowych beczkach, a po zakupie wnioskodawca dokonywał jego konfekcjonowania (tj. przelewania do opakowań o pojemności 100 ml oraz etykietowania wyrobu). Organ potwierdził, że po stronie wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, gdyż wyrób kosmetyczny zawierający alkohol etylowy skażony był zwolniony od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, na wcześniejszym etapie obrotu.

Wnioskodawca podziela stanowisko, że wyrób kosmetyczny (w skład którego wchodzi alkohol etylowy skażony), podlega zwolnieniu od akcyzy, niezależnie od tego, czy jest uprzednio konfekcjonowany czy też proces konfekcjonowania następuje dopiero u nabywcy. Również bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia od akcyzy jest wielkość opakowania, w którym wyrób kosmetyczny jest przemieszczany do odbiorcy. Tym samym jest dopuszczalne, aby było to np. opakowanie o pojemności od 1 litra do 50 litrów, jak w zdarzeniu przyszłym przedstawionym w przywołanej powyżej interpretacji indywidualnej. Hipotetycznie również w opakowaniach występujących w obrocie hurtowym, to jest w beczkach 200 litrowych czy w opakowaniach o pojemności 500 litrów.

Konkludując, skażony alkohol etylowy wykorzystywany do wytworzenia wyrobów kosmetycznych, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będzie zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. W momencie zakończenia procesu produkcyjnego (tj. z chwilą wytworzenia masy kosmetycznej), powstaje wyrób kosmetyczny niebędący wyrobem akcyzowym. Z drugiej strony, z chwilą zakończenia produkcji następuje wykorzystanie skażonego alkoholu etylowego do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Dalsze czynności mające za przedmiot wyroby kosmetyczne (np. konfekcjonowanie) nie wywołują skutków na gruncie podatku akcyzowego. Nie wymagają stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy przy przemieszczeniach na terytorium kraju.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 17 załącznika nr 1, pod kodem CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Natomiast w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wskazany został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W myśl art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 5a:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy o podatku akcyzowym:

Użyte w ustawie określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak stanowi w art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:

Określenie dokument zastępujący e-DD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy:

Określenie podmiot odbierający oznacza podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

  2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak wskazano w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 463), i wykorzystywany do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, gdy taki skażony alkohol został dodany do wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz w ust. 2 pkt 3.

W § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 października 2018 r. w sprawie środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 426, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie środków skażających”) wskazano, że:

Środkiem skażającym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, służącym do stosowania zwolnień od podatku akcyzowego, jest mieszanina alkoholu izopropylowego 2000 ml i benzoesanu denatonium 1 g lub alkoholu tert-butylowego 78 g i benzoesanu denatonium 1 g lub ftalan dietylu 1000 ml, lub alkohol benzylowy 3000 ml, lub nipagina (aseptina) 3000 g, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji wyrobów kosmetycznych i toaletowych - klasyfikowanej do podklasy PKD 20.42.Z Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007), zwanej dalej ,,PKD”, która została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. poz. 1885, z 2009 r. poz. 489, z 2017 r. poz. 2440 oraz z 2020 r. poz. 1249).

Podklasa PKD 20.42.Z – w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885, ze zm.) – obejmuje produkcję wyrobów kosmetycznych i toaletowych, w tym m.in. perfum i wód toaletowych.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Jak stanowi art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

 1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

  2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

 a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

 b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku akcyzowym:

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek, dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od akcyzy – na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy – nabywanego alkoholu etylowego skażonego, zużywanego do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Zastosowanie przez Wnioskodawcę zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy wymaga spełnienia szeregu warunków dotyczących prawidłowego skażenia alkoholu etylowego, jego wykorzystania, nabycia oraz zużycia w ilości nieprzekraczającej dopuszczalnych norm. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego skażony alkohol etylowy jest dostarczany do Spółki ze składu podatkowego na terytorium kraju, na podstawie elektronicznego dokumentu e-DD. Ten alkohol będzie wykorzystywany do wytwarzania wyrobów kosmetycznych w postaci perfum, a jak wskazuje opis sprawy, w tym treść pytania Wnioskodawcy, będą to wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi.

Spółka w ramach rozwoju rozważa sprzedaż wyprodukowanych wyrobów kosmetycznych do swoich kontrahentów, którzy dokonywaliby konfekcjonowania nabytych wyrobów (tj. rozlewu do opakowań konsumenckich) albo ich konfekcjonowania poprzedzonego przetworzeniem (np. w celu wytworzenia własnych linii zapachowych). Przed rozpoczęciem dostawy wyrobów kosmetycznych do kontrahentów – w zależności od indywidualnych potrzeb klientów Spółki – wyroby będą przelewane z pojemników, w których są magazynowane, do opakowań o innej pojemności, to jest do opakowań o pojemności od 1 litra do 50 litrów. Sprzedaż i dostawy na rzecz klientów dokonywana będzie w ww. opakowaniach poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju, na podstawie faktury VAT (poza jakimkolwiek rygorem akcyzowym).

Nabywany alkohol etylowy jest skażony zgodnie z § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie środków skażających. Z przepisu tego wynika, że wymieniony w nim środek skażający jest tym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, w przypadku produkcji wyrobów kosmetycznych i toaletowych, klasyfikowanej do podklasy PKD 20.42.Z. Wskazana podklasa PKD obejmuje produkcję m.in. perfum i wód toaletowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika więc, że nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy jest skażony w sposób prawidłowy do zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy. Do tego wykorzystywany będzie do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Wnioskodawca nabywa ten alkohol ze składu podatkowego na terytorium kraju, co oznacza, że nabycie następuje zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy. Do tego Spółka podała, że alkohol etylowy skażony będzie dostarczany z zachowaniem warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, a Wnioskodawca jest zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, czym spełnia warunek wskazany w art. 32 ust. 6 ustawy. Ponadto wykorzystując ten skażony alkohol etylowy do wytwarzania wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, Wnioskodawca będzie stosował dopuszczalne normy zużycia, ustalone w decyzji wydanej na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy.

Mając zatem na uwadze całokształt przedstawionych okoliczności sprawy należy wskazać, że Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie warunki wymienione w art. 32 ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy, pozwalające na zastosowanie zwolnienia od akcyzy dla nabywanego skażonego alkoholu etylowego i zużywanego do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (wyrobów kosmetycznych w postaci perfum), w przedstawionych we wniosku okolicznościach zdarzenia przyszłego. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wskazanym w pytaniu jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego i sytuacji prawnopodatkowej tylko Spółki. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Z uwagi na to, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

    - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

    - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.