Możliwość nakładania nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie nałożoną - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość nakładania nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie nałożoną
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości nakładania nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie nałożoną, wpłynął 29 lipca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
XXXX Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest częścią międzynarodowej grupy …, sprzedającej swoje produkty na rynkach całego świata.
Wnioskodawca jest właścicielem wyrobów tytoniowych. Opłaca od tych wyrobów podatek akcyzowy w związku z wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę z grupy, tj. … (dalej jako: „ABCD”) na terenie Polski.
Na skutek dynamicznie zmieniających się potrzeb biznesowych na rynku, Wnioskodawca otrzymuje zwroty wyrobów tytoniowych od klientów już pod koniec tego samego roku, w którym zostały nałożone podatkowe znaki akcyzy. W składzie podatkowym ABCD znajdują się więc wyroby tytoniowe oznaczone podatkowymi znakami akcyzy, które są magazynowane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (z zapłaconym podatkiem akcyzowym). Ze względu na to, że termin ważności znaków podatkowych nałożonych na zwracane wyroby akcyzowe upływa z końcem lutego następnego roku kalendarzowego, wyroby tytoniowe należące do Wnioskodawcy zostaną poddane w ABCD procesowi tzw. rebanderolingu.
Proces ten polega na zdjęciu celofanu z tych wyrobów, nałożeniu na ważne podatkowe znaki akcyzy nowych ważnych podatkowych znaków akcyzy (właściwych dla wyrobów wyprodukowanych na terenie kraju) i następnie ponownym nałożeniu celofanu. Proces rebanderolingu wyrobów należących do Wnioskodawcy zostanie wykonany w składzie podatkowym ABCD. W wyniku całego procesu produkcji, nowo wytworzone wyroby tytoniowe znajdą się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Po zakończeniu procesu rebanderolingu, w następnym roku kalendarzowym, wyroby oznaczone nowymi podatkowymi znakami akcyzy, znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zostaną wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy przez Wnioskodawcę na podstawie posiadanego zezwolenia wyprowadzenia ze składu podatkowego ABCD. Spółka uiści podatek akcyzowy z zastosowaniem stawki akcyzy obowiązującej na dzień wyprowadzenia.
Spółka rozważa, czy w takim przypadku możliwe jest naklejenie nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na wcześniejszą banderolę, jeżeli termin jej ważności jeszcze nie upłynął.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka może dokonać rebanderolingu wyrobów tytoniowych z zapłaconą akcyzą na banderolę, której okres ważności jeszcze nie upłynął?
Państwa stanowisko w sprawie
Na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego, przyklejenie nowej kolejnej banderoli bezpośrednio na pierwotnie nałożoną banderolę, której termin ważności jeszcze nie upłynął, jest możliwe i zgodne z regulacjami akcyzowymi.
Uzasadnienie prawne
(i)
Zgodnie z brzmieniem art. 99 ustawy akcyzowej, produkcją wyrobów tytoniowych jest: „ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie”.
Zdaniem Spółki czynność zdjęcia celofanu oraz ponownego nałożenia celofanu na opakowanie jednostkowe wyrobów tytoniowych stanowi ich produkcję, gdyż jest uznawana za ich pakowanie. Należy podkreślić, że kwestia produkcji jest już jednoznacznie rozstrzygnięta w innych interpretacjach dotyczących wyrobów tytoniowych, m.in. w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.104.2021.1.MK, 0111-KDIB3-3.4013.108.2021.2.PJ, 0111-KDIB3-3.4013.56.2021.1.MK.
W konsekwencji ingerencja polegająca na usunięciu celofanu, w który zapakowany jest produkt, a następnie ponowne nałożenie celofanu, stanowi element procesu pakowania tego typu wyrobu, a jednocześnie stanowi produkcję wyrobów tytoniowych w rozumieniu art. 99 ustawy o podatku akcyzowym.
W przypadku wyrobów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zdjęcie celofanu i jego ponowne nałożenie będzie stanowiło produkcję wyrobów, która powinna odbywać się w składzie podatkowym. W takim przypadku, pomimo że wyroby wykorzystywane do celów produkcji miały status wyrobów z zapłaconą akcyzą, to na skutek produkcji powstaną nowe wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
(ii)
Zgodnie z treścią art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczane odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W ocenie Spółki, na gruncie przepisów akcyzowych, nie ma przeszkód, aby oznaczyć wyroby ponownie podatkowymi znakami akcyzy, nawet jeżeli termin ważności dotychczasowych znaków akcyzy nie upłynął.
Mianowicie, jeżeli wyroby zostaną oznaczone przez ABCD nowymi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, to jeżeli wyroby te na podstawie zezwolenia wyprowadzenia zostaną przez Wnioskodawcę wyprowadzone ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, to należy uznać, że są to wyroby oznaczone prawidłowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym przesłanka wynikająca z art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zostanie spełniona.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej wydanej Spółce 11 marca 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.337.2021.2[.JS] dotyczącej podobnej sytuacji jednak odnośnie wyrobów nowatorskich. Organ zauważył, że „(...) zauważyć należy, że w żadnym z przepisów ustawy i aktów wykonawczych do ustawy nie został zawarty zakaz oznaczania podatkowymi znakami akcyzy według nowego wzoru wyrobów, które znajdując się w składzie podatkowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i które zostały już oznaczone ważnymi znakami akcyzy, które tracą ważność z końcem lutego 2022 r. Oznacza to, że naniesienie na wyroby nowatorskie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeszcze przed opuszczeniem przez te wyroby składu podatkowego, banderol według wzoru obowiązującego na rok 2022 r. poprzez umieszczenie ich bezpośrednio na opakowaniach jednostkowych, na których zostały już nałożone banderole, które zachowują ważność do ostatniego dnia lutego 2022 r. - jest dopuszczalne”.
Przepisy prawa wymagają, aby na każdym etapie obrotu dany wyrób był prawidłowo oznaczony ważnymi znakami akcyzy. Natomiast ani ustawa akcyzowa, ani rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie ograniczają możliwości nałożenia na wyrób akcyzowy więcej niż jednego podatkowego znaku akcyzy. Działanie takie nie jest w żaden sposób zakazane.
W Państwa ocenie nie ma więc przeszkód, aby nałożyć nowy podatkowy znak akcyzy na już nałożony i wciąż ważny podatkowy znak akcyzy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi z art. 98 ust. 1 ustawy:
Do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:
1)papierosy;
2)tytoń do palenia;
3)cygara i cygaretki.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
W myśl art. 47 ust. 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym […].
W poz. 27 załącznika nr 2, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, bez względu na kod CN, wymieniono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.
Jak wskazano w art. 99 ust. 1 ustawy:
Produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.
Stosownie do art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki, bez względu na kod CN zostały wymienione w poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Jak wynika z art. 117 ust. 3 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy:
Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:
Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
Stosownie do art. 120 ust. 3 ustawy:
Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.
Szczegóły dotyczące postaci znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1753, ze zm.).
Jak wynika z art. 123 ust. 1 ustawy:
Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.
W myśl art. 136 ust. 4 ustawy:
Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyroby nowatorskie do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.
Zgodnie z art. 136 ust. 5 ustawy:
Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyroby nowatorskie mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.
Jak stanowi art. 136 ust. 6 ustawy:
Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyroby nowatorskie w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.
Wnioskodawca jest właścicielem wyrobów tytoniowych, od których opłaca podatek akcyzowy w związku z ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego prowadzonego przez ABCD. Spółka otrzymuje zwroty wyrobów tytoniowych od klientów już pod koniec tego samego roku, w którym zostały nałożone podatkowe znaki akcyzy. W składzie podatkowym ABCD znajdują się więc wyroby tytoniowe oznaczone podatkowymi znakami akcyzy, które są magazynowane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (z zapłaconym podatkiem akcyzowym). Ze względu na to, że termin ważności znaków podatkowych nałożonych na zwracane wyroby akcyzowe upływa z końcem lutego następnego roku kalendarzowego, wyroby tytoniowe należące do Spółki zostaną poddane w ABCD procesowi tzw. rebanderolingu. Proces ten polega na zdjęciu celofanu z tych wyrobów, nałożeniu na ważne podatkowe znaki akcyzy nowych ważnych podatkowych znaków akcyzy (właściwych dla wyrobów wyprodukowanych na terenie kraju) i następnie ponownym nałożeniu celofanu. Proces rebanderolingu zostanie wykonany w składzie podatkowym ABCD. W wyniku procesu produkcji, nowo wytworzone wyroby tytoniowe znajdą się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Po zakończeniu procesu rebanderolingu, w następnym roku kalendarzowym, wyroby oznaczone nowymi podatkowymi znakami akcyzy, znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zostaną wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy przez Spółkę na podstawie posiadanego zezwolenia wyprowadzenia ze składu podatkowego ABCD. Spółka uiści podatek akcyzowy z zastosowaniem stawki akcyzy obowiązującej na dzień wyprowadzenia.
Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu dotyczą możliwości rebanderolingu wyrobów tytoniowych z zapłaconą akcyzą – naklejenia nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na pierwotnie naniesioną banderolę, której termin ważności jeszcze nie upłynął.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz okoliczności sprawy wskazać należy, że w żadnym z przepisów ustawy i aktów wykonawczych do niej nie został zawarty zakaz oznaczania podatkowymi znakami akcyzy nowego wzoru wyrobów, które są oznaczone znakami akcyzy, które stracą ważność z końcem lutego następnego roku kalendarzowego. Przy czym proces rebanderolingu – polegający na zdjęciu celofanu z wyrobów tytoniowych, nałożenia nowej banderoli na ważną, wcześniej nałożoną banderolę i ponownym nałożeniu celofanu – będzie stanowił produkcję wyrobów tytoniowych, w rozumieniu art. 99 ust. 1 ustawy i zostanie przeprowadzony w składzie podatkowym. W efekcie wyroby tytoniowe z nowymi banderolami będą znajdowały się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Tak więc naniesienie na wyroby tytoniowe banderol według wzoru obowiązującego na następny rok kalendarzowy, przez umieszczenie ich bezpośrednio na opakowaniach jednostkowych, na których zostały już nałożone banderole zachowujące ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego – jest dopuszczalne. Należy jednak przy tym pamiętać, aby nowy znak akcyzy został nałożony zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1753, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie oznaczania znakami akcyzy”).
W kontekście zadanego przez Państwa pytania należy dodatkowo zaznaczyć, że ustawodawca – w art. 123 ustawy o podatku akcyzowym oraz w przepisach wydanych na podstawie delegacji zawartej w tym artykule – w precyzyjny sposób wskazał sytuacje, w których możliwe jest zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione. Tym samym ustawodawca ograniczył możliwość zdjęcia znaków akcyzy – również w przypadku nanoszenia znaków akcyzy według nowego wzoru – do określonych w tych przepisach przypadków, m.in. w związku z przeznaczeniem wyrobów akcyzowych na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej. Sytuacje te jednak nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.
W konsekwencji Spółka może dokonać rebanderolingu wyrobów tytoniowych z zapłaconą akcyzą – naklejenia nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na pierwotnie naniesioną banderolę, której termin ważności jeszcze nie upłynął – przy zachowaniu zasad właściwych dla produkcji wyrobów tytoniowych oraz reguł oznaczania znakami akcyzy, wynikających z rozporządzenia w sprawie oznaczania znakami akcyzy.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Z uwagi na to, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.