Uznanie rozlewu napojów alkoholowych za produkcję alkoholu oraz obowiązek nakładania banderol legalizacyjnych. - Interpretacja - null

Shutterstock

Uznanie rozlewu napojów alkoholowych za produkcję alkoholu oraz obowiązek nakładania banderol legalizacyjnych. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Uznanie rozlewu napojów alkoholowych za produkcję alkoholu oraz obowiązek nakładania banderol legalizacyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 27 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania rozlewu w miejscu sprzedaży detalicznej napoju alkoholowego oznaczonego kodem CN 2208 od którego akcyza została zapłacona na poprzednich etapach obrotu za produkcję alkoholu oraz obowiązku nanoszenia banderol legalizacyjnych, wpłynął 27 sierpnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Sp. z o. o. posiada koncesję na sprzedaż alkoholu do 18% i powyżej 18% i sprzedaje w swoim punkcie handlowym napoje alkoholowe typu likiery objęte kodem CN 2208.

Wyroby te nabywa od zarejestrowanego handlowca, który importuje je od producenta z Niemiec w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Po zakończeniu procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego importer odprowadza podatek w odpowiedniej wysokości na rzecz Skarbu Państwa.

Spółka kupuje alkohol w 5 litrowych kanistrach oznaczonych banderolami podatkowymi, czyli już z zapłaconą akcyzą.

W sklepie likiery są przelewane z kanistrów 5 litrowych do umieszczonych wewnątrz sklepu, wielorazowych, szklanych, niemobilnych pojemników opatrzonych kranikiem umożliwiającym nalewanie wyrobów bezpośrednio do butelek wybranych przez klienta. Klient detaliczny wybiera pustą butelkę, kształt i pojemność.

Spółka posiada butelki z oznaczoną pojemnością i do wybranej przez klienta butelki leje się poprzez kranik z dużego pojemnika szklanego taką ilość likieru, jakie jest oznaczenie pojemności na butelce.

Podkreślić należy, iż nie dochodzi do żadnego mieszania likierów czy dolewania innych substancji. Spółka jest tym zakresie związana umową z producentem, który odpowiada za jakość wyrobu.

Po napełnieniu butelki wybranym przez klienta likierem naklejana jest banderola legalizacyjna (…) w zależności od pojemności butelki.

Spółka prowadzi w punkcie handlowym tylko sprzedaż detaliczną.

W żadnym wypadku nie dochodzi do sytuacji napełniania przez wnioskodawcę butelek alkoholem i wystawienia ich w ofercie kierowanej do klientów. Specyfika sklepu i model sprzedaży wymaga, aby to klient wybierał alkohol w żądanej przez siebie ilości i w odpowiedniej butelce.

Pytania

1)   Czy nalanie napoju alkoholowego oznaczonego kodem CN 2208, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, z pojemnika wielorazowego do jednorazowej butelki w miejscu sprzedaży detalicznej celem sprzedaży klientowi detalicznemu do konsumpcji, należy interpretować jako produkcję alkoholu zdefiniowaną w art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym?

2)   Czy na takiej butelce służącej sprzedaży alkoholu klientowi detalicznemu w punkcie sprzedaży detalicznej należy naklejać banderole legalizacyjne?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1. Spółka stoi na stanowisku, iż nalanie napoju alkoholowego oznaczonego kodem CN 2208 z pojemnika wielorazowego do jednorazowej butelki w miejscu sprzedaży detalicznej celem sprzedaży klientowi detalicznemu do konsumpcji nie należy interpretować jako produkcji zdefiniowanej w art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca uważa, że przez pojęcie rozlewu nie należy traktować wszystkich procesów przelania alkoholu.

Przez rozlew alkoholi zdefiniowany w ustawie należy rozumieć sytuację rozlewu przemysłowego wymaganego do sprzedaży indywidualnych opakowań z alkoholem, a nie zastosowanie przelewu jako sprzedaż klientowi w ramach sklepu określonej części alkoholu z wielolitrowego opakowania. Rozlew w rozumieniu prawa akcyzowego jest zdefiniowany jako rodzaj produkcji.

Przelanie likieru do opakowania jednostkowego w sklepie jest integralną częścią transakcji sprzedaży wybranej przez klienta ilości alkoholu. Istotnym elementem jest wydanie klientowi żądanego towaru, a nie przygotowanie towaru do dalszej odsprzedaży. Nalanie wyrobu alkoholowego do butelki ozdobnej w miejscu sprzedaży detalicznej nie jest produkcją w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w oparciu o podobny stan faktyczny np. z 31 lipca 2009 r. IBPP3/443-412/09/MM, 31 stycznia 2012 r. IBPP3/443-1139/11/DG czy 4 kwietnia 2017 r. 1462-IPPP3.4513.3.2017.2.SM

Ad 2. Spółka stoi na stanowisku, że na butelce służącej sprzedaży alkoholu klientowi detalicznemu w punkcie sprzedaży detalicznej należy nakleić banderole legalizacyjne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 18 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2208 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

W załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w pozycji 18, pod kodem CN 2208 wymieniono  alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, w pozycji 6 pod kodem CN 2208 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak wynika z art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W myśl art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Stosownie do art. 93 ust. 2 ustawy:

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Jak stanowi art. 114 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W świetle art. 116 ust. 1 ustawy:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2)importerem;

3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4)przedstawicielem podatkowym;

5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Jak stanowi art. 116 ust. 4 ustawy:

W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół.

Stosownie do art. 116 ust. 5 ustawy:

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.

W myśl art. 116 ust. 6 ustawy:

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej.

Jak wynika z art. 117 ustawy:

1.   Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

2.   Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1)   importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2)   przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3)   przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

3.   Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

W świetle art. 120 ust. 1-3 ustawy:

1.   Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

2.   Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

3.   Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

1)   jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2)   przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz

3)   posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także

4)   przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że posiadają Państwo koncesję na sprzedaż alkoholu do 18% oraz powyżej 18% i sprzedają Państwo w swoim punkcie handlowym napoje alkoholowe typu likiery objęte kodem CN 2208.

Powyższe wyroby nabywają Państwo już z zapłaconą już akcyzą, w 5-litrowych kanistrach oznaczonych banderolami podatkowymi.

W punkcie sprzedaży detalicznej przelewają Państwo nabyte likiery do umieszczonych w nim wielorazowych, szklanych, niemobilnych pojemników opatrzonych kranikiem umożliwiającym nalewanie wyrobów bezpośrednio do butelek wybranych przez klienta.

Posiadają Państwo butelki z oznaczoną pojemnością i do wybranej przez klienta butelki nalewają Państwo przez kranik taką ilość likieru, jakie jest oznaczenie pojemności na butelce. Po napełnieniu butelki wybranym przez klienta likierem naklejają Państwo na tę butelkę banderolę legalizacyjną. Z okoliczności sprawy wynika, że podczas sprzedaży nie dochodzi do mieszania likierów czy dolewania innych substancji.

Ponadto wskazali Państwo, że w punkcie handlowym prowadzą Państwo wyłącznie sprzedaż detaliczną. W żadnym wypadku nie dochodzi do sytuacji napełniania przez Państwa butelek alkoholem i wystawienia ich w ofercie kierowanej do klientów. Specyfika prowadzonej przez Państwa działalności wymaga bowiem, aby to klient wybrał alkohol w żądanej przez siebie ilości i odpowiedniej butelce.

Państwa wątpliwości w zakresie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego dotyczą:

‒  uznania nalania napoju alkoholowego oznaczonego kodem CN 2208, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, z pojemnika wielorazowego do jednorazowej butelki w miejscu sprzedaży detalicznej celem sprzedaży klientowi detalicznemu do konsumpcji za produkcję alkoholu w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym;

‒  obowiązku naklejania banderol legalizacyjnych na butelkach służących do sprzedaży alkoholu klientowi detalicznemu w punkcie sprzedaży detalicznej.

Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do Państwa wątpliwości przedstawionych w zadanych pytaniach należy na wstępie wskazać, że w przypadku wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego, ustawodawca przewidział szeroki katalog czynności uznanych za produkcję alkoholu etylowego, których zaistnienie powoduje, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego oraz oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed dopuszczenie do obrotu. Przy czym sama produkcja napojów alkoholowych, jako wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, winna odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Niemniej od ww. zasad przewidziano również kilka odstępstw.

I tak, zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą, wyrażoną w art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Oznacza to, że co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Jak również wynika z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Tym samym ponowny rozlew napojów alkoholowych, od których na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie jest rozlewem w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym, czyli produkcją alkoholu. W konsekwencji ponowny rozlew alkoholu, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy do innych opakowań jednostkowych, w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Przy czym podkreślić należy, że wyroby akcyzowe w postaci napojów alkoholowych, ponownie rozlane w miejscu ich sprzedaży detalicznej, podlegają obowiązkowemu oznaczeniu legalizacyjnymi znakami akcyzy. Obowiązek ten wynika z art. 116 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży. Legalizacyjne znaki akcyzy są bowiem potwierdzeniem prawa podmiotu zobowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do dalszej sprzedaży. Poświadczają one zatem prawo odpowiedniego podmiotu do przeznaczenia do sprzedaży wyrobów akcyzowych oznaczonych banderolami legalizacyjnymi w określonych okolicznościach.

Mając na uwadze powyższe - oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 - należy zauważyć, że rozlew likierów o kodzie CN 2208 do innych opakowań jednostkowych w prowadzonym przez Państwa punkcie sprzedaży detalicznej celem ich dalszej sprzedaży klientowi detalicznemu do konsumpcji nie stanowi produkcji alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy wskazać, że w Państwa przypadku występuje obowiązek naniesienia znaków legalizacyjnych ze względu na przeznaczenie nabywanych przez Państwa likierów do dalszej sprzedaży. Zatem na butelce służącej sprzedaży alkoholu klientowi detalicznemu w punkcie sprzedaży detalicznej należy naklejać banderolę legalizacyjną.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy również uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią zadanych pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, którego elementem była m.in. klasyfikacja nabywanych likierów.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.