Wniosek dotyczy obowiązków wynikających z art. 78 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyr... - Interpretacja - null

Shutterstock

Wniosek dotyczy obowiązków wynikających z art. 78 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyr... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.149.2024.1.MAZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Wniosek dotyczy obowiązków wynikających z art. 78 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, bez zastosowania e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 10 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie obowiązków wynikających z art. 78 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, bez zastosowania e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, wpłynął 19 lipca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest polską spółką prawa handlowego, mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Głównym przedmiotem działalności jest dystrybucja surowców i produktów … . Spółka jest dystrybutorem szeroko pojętej chemii dla przemysłu tworzyw sztucznych, producentów klejów, farb i lakierów, chemii budowlanej, przemysłu olejowego, kosmetycznego i spożywczego oraz dodatków do żywności.

W Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych Spółka posiada następujące statusy:

a.podatnika podatku akcyzowego,

b.uprawnionego odbiorcy,

c.zarejestrowanego odbiorcy,

d.zarejestrowanego wysyłającego.

W ramach prowadzonej działalności handlowej Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 12 21, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210°C, i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86). Powyższe wyroby akcyzowe są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i są przemieszczane w opakowaniach o pojemności około 200 litrów (beczki, po 4 sztuki na jednej palecie).

Przemieszczenie wyrobów akcyzowych następuje poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Biorąc pod uwagę pojemność opakowania (mniejszą niż 210 litrów), przemieszczenie dokonywane jest bez zastosowania dokumentu e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD.

Pytania

1.   Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w którym nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 12 21 są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w opakowaniach jednostkowych (np. beczkach) o pojemności około 200 litrów bez zastosowania e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, Spółka jest zobowiązana do wypełnienia obowiązków, o których mowa w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych?

2.   Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, Spółka będzie zobowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, i wpłacania akcyzy na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy?

Państwa stanowisko w sprawie

1.  Zdaniem Spółki, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 12 21, które są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych (np. beczkach) o pojemności około 200 litrów bez zastosowania e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, Spółka nie jest zobowiązana do wypełniania obowiązków wymienionych w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

2.  Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, będzie zobowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustaw o podatku akcyzowym, i wpłacania akcyzy na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 1.

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przy czym ze względu na wielkość opakowania jednostkowego (nieprzekraczającego 210 litrów), wyroby są przemieszczane bez zastosowania e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD. W związku z tym Spółka nie dokonuje nabycia jako uprawniony odbiorca w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy o podatku akcyzowym i nie będzie zobowiązana do wypełniania wymienionych w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązków, związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych.

Przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania, wynikające z dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego, zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, mają zastosowanie do produktów objętych kodami CN 2710 11-2710 19 69. Jednakże przy produktach objętych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 i 2710 19 29, powyższe przepisy są stosowane jedynie w sytuacji przemieszczania wymienionych produktów luzem.

Artykuł 33 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 został implementowany do polskiej ustawy o podatku akcyzowym w art. 46pa, który dotyczy wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 40 ust. 5a ustawy o podatku akcyzowym (tj. wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29, o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie zestratami) destyluje w temperaturze 210°C, i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405  (równoważnej metodzie ASTM D 86)), wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie poza procedurą poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli te są przemieszczane luzem.

W opublikowanym 2 stycznia 2023 r. komunikacie, Ministerstwo Finansów doprecyzowało, że „Przemieszczanie w handlu luzem” to, zgodnie z wyjaśnieniami Komisji Europejskiej, przewóz niepakowanego wyrobu transportowanego w kontenerach stanowiących integralna część środka transportu (wagony-cysterny, statki-cysterny itp.) lub w zbiornikach ISO albo w pojemnikach o pojemności przekraczającej 210 litrów (źródło: https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/przemieszczanie-od-13-lutego-2023-r-poza-procedura-zawieszenia-poboru-akcyzy-wyrobow-energetycznych-o-kodach-cn-2710-12-21-2710-12-25-2710-19-29-i-2710-20-90-w-opakowaniach-jednostkowych/).

W przedstawionym stanie faktycznym wyroby są przemieszczane w opakowaniach jednostkowych o pojemności nieprzekraczającej 210 litrów. W związku z tym nabycie wewnątrzwspólnotowe tych wyrobów nie odbywa się na podstawie e-SAD ani dokumentu zastępującego e-SAD.

Co do zasady, nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wiąże się z koniecznością wypełnienia obowiązków formalnych, o których mowa w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

3)   bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.

Uprawnionym odbiorcą, o którym mowa w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 16d tej ustawy, jest podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.

Tym samym Spółka nabywająca wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w sytuacji, gdy przemieszczenie nie odbywa się na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, nie występuje w takiej transakcji jako uprawniony odbiorca w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy o podatku akcyzowym. W efekcie nie jest adresatem normy wynikającej z art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Dlatego w przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia deklaracji uproszczonej i zapłaty akcyzy w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego ani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze, że interpretacja przepisów prawa podatkowego wywołuje skutki prawne wyłącznie w odniesieniu do podmiotu, na rzecz którego została wydana, Spółka zwraca uwagę, na argumentację przyjętą w rozstrzygnięciu Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, dotyczące przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.169.2023.2.JSU), organ wskazał, że:

„Zatem, jak wynika z powołanych przepisów, w przypadku braku zastosowania dokumentu e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, do nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), przemieszczanych w opakowaniach jednostkowych nieprzekraczających pojemności 210 litrów, nie będą miały zastosowania regulacje z art. 78 ust. 1 ustawy”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 2.

W ocenie Spółki, w przypadku, gdy wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 12 21 są nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych (np. beczkach), których objętość nie przekracza 210 litrów, a przemieszczenie nie następuje na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, nie ma zastosowania art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W związku z tym Spółka nie ma obowiązku składania deklaracji uproszczonej ani zapłaty należnej akcyzy w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Ponadto, zdaniem Spółki, analogiczne zasady dotyczą wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 25, 2710 19 29 oraz 2710 20 90.

W efekcie, do nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w przedstawionym stanie faktycznym znajdą zastosowanie przepisy ogólne. Dlatego Spółka, która dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego, będzie zobowiązana, na podstawie art. 21 ustawy o podatku akcyzowym, do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w komunikacie Ministerstwa Finansów z 2 stycznia 2023 r., dotyczącym przemieszczania wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90, które znajdują się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 210 litrów. Ministerstwo Finansów wskazało, że:

„Jeżeli dokonujesz nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, to bez wezwania organu podatkowego składaj właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację podatkową według ustalonego wzoru. Ponadto obliczaj i wpłacaj akcyzę na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy”.

Również Dyrektor KIS, w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.169.2023.2.JSU) wskazał, że:

„(...) podmiot, który dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (podatnik) jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację podatkową według ustalonego wzoru oraz obliczyć i wpłacić akcyzę na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 7 załącznika nr 1, pod kodem CN 2710, wymieniono: oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W poz. 20 załącznika nr 2, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, pod kodami od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90, wymienione zostały oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Przy czym oznaczenie „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy wskazano, że:

Użyte w ustawie określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Określenie terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 5a:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym:

Użyte w ustawie określenie nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a ustawy:

Określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy:

Dokument zastępujący e-SAD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy:

Określenie uprawniony wysyłający oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:

Określenie uprawniony odbiorca oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. d ustawy:

Określenie System oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. g ustawy:

Określenie podmiot wysyłający oznacza uprawnionego wysyłającego.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. f ustawy:

Określenie podmiot odbierający oznacza uprawnionego odbiorcę.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)    użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)    dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)    sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)    nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.

W art. 10 ust. 4a ustawy wskazano, że:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych bez użycia Systemu, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wystawienia dokumentu handlowego.

Jak wskazano w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

Jak stanowi art. 21 ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)    składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)    obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 21 ust. 3 pkt 1 ustawy:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 46pa pkt 2 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego - z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Zgodnie z art. 40 ust. 5a ustawy:

W przypadku wyrobów akcyzowych:

1)  o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29,

2)  o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)

- procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Jak wskazano w art. 78 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1)    (uchylony)

2)    (uchylony)

2a)  (uchylony)

3)    bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a)  złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3b)  bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.

4)    (uchylony).

Państwa wątpliwości – związane z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21 – dotyczą:

-     konieczności wypełnienia obowiązków wymienionych w art. 78 ust. 1 ustawy;

-     zobowiązania do składania deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, wpłacania akcyzy za miesięczny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Wnioskodawca wskazał, że nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 12 21, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych o pojemności około 200 litrów, bez zastosowania e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD. Oznacza to, że Spółka w takich okolicznościach nie nabywa wyrobów jako uprawniony odbiorca, zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy. Wynika to z faktu, że nabywane wyroby nie są przemieszczane na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD.

Z kolei przepis art. 78 ust. 1 ustawy dotyczy uprawnionego odbiorcy, nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zatem art. 78 ust. 1 ustawy nie dotyczy Wnioskodawcy, który nie jest uprawnionym odbiorcą w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21. Spółka nie jest więc zobowiązana do składania deklaracji uproszczonej i zapłaty akcyzy w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, jak również do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Z uwagi na to, że do nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21 nie znajdzie zastosowania art. 78 ust. 1, Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania zasad ogólnych wymienionych w art. 21 ust. 1, co wynika z art. 21 ust. 3 pkt 1 ustawy. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru oraz obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy obrachunkowe, w terminie do 25. Dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że wydana interpretacji dotyczy opisanego stanu faktycznego i wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21, których dotyczą zadane pytania. Zatem Organ w wydanym rozstrzygnięciu nie ocenia stanowiska Wnioskodawcy, że analogiczne zasady jak dla opisanych we wniosku wyrobów dotyczą wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 25, 2710 19 29 oraz 2710 20 90, ponieważ nie jest to przedmiotem wątpliwości Spółki (zadanych pytań stanowiących element opisu stanu faktycznego).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Z uwagi na to, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślić bowiem należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.