Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.140.2024.2.AM
Temat interpretacji
Opodatkowanie podatkiem akcyzowym produkcji rozcieńczalnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie pytań oznaczonych nr i 1 nr 2 jest prawidłowe.
Informuję, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 18 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia rozcieńczalnika X do produkcji rozcieńczalnika Y oraz obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużycia rozcieńczalnika Y, wpłynął 1 lipca 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 września 2024 r. (wpływ 26 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni (dalej także jako: „Spółka”) jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium Polski, prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze wyrobów chemicznych, w tym m.in. rozpuszczalników. Spółka posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatnika podatku akcyzowego. Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, zgodnie z treścią art. 16 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542 z późn. zm.; dalej jako: „u.p.a.”). Spółka jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy.
W związku z poszerzaniem oferty produktowej Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie produkcji nowego rozcieńczalnika o nazwie handlowej Y (nazwa przyjęta dla celów złożenia niniejszego wniosku). Produkcja rozcieńczalnika Y polegać będzie na zmieszaniu toluenu (CN 2707 20) z rozcieńczalnikiem klasyfikowanym do kodu CN 3814 (rozcieńczalnik X). Rozcieńczalnik X, stosowany jako surowiec do produkcji finalnego wyrobu zawiera w swoim składzie m.in. ksyleny. W efekcie w składzie gotowego produktu (rozcieńczalnika Y) zawierać będą się: toluen (max. 70%) oraz ksylen (max. 30%). Zawartość ksylenu w gotowym produkcie wynikać będzie wyłącznie z dodania do niego rozcieńczalnika X w czasie procesu produkcyjnego.
Wszystkie składniki wykorzystywane w czasie procesu produkcyjnego znajdować będą się w posiadaniu Wnioskodawczyni.
Rozcieńczalnik Y będzie klasyfikowany do kodu CN 3814 00 10. Produkt będzie przeznaczony do zastosowania w przemyśle chemicznym, farbiarskim i lakierniczym do rozpuszczania (rozcieńczania) lakierów i farb nitrocelulozowych oraz ftalowych, klejów, mas uszczelniających oraz do produkcji wyrobów poliuretanowych. Może być stosowany do czyszczenia pędzli, narzędzi zabrudzonych elementów po malowaniu bądź, jako zmywacz do farb, lakierów i pokostów.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto:
1)Rozcieńczalnik Y o kodzie CN 3814 00 10 nie będzie wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542, z późn. zm.).
2)Rozcieńczalnik X o kodzie CN 3814 nie będzie wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542, z późn. zm.).
3)Produkcja rozcieńczalnika Y będzie miała miejsce poza składem podatkowym.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2)
1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zużycie rozcieńczalnika X klasyfikowanego do kodu CN 3814 (zawierającego ksylen) do produkcji rozcieńczalnika Y stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym?
2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zawartość ksylenu w składzie rozcieńczalnika Y powoduje konieczność ustalenia dopuszczalnych norm zużycia tego wyrobu?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionym stanie faktycznym zużycie rozcieńczalnika X klasyfikowanego do kodu CN 3814 i zawierającego ksylen do produkcji rozcieńczalnika Y nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 u.p.a. ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Wyrobami akcyzowymi są - zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 u.p.a. wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 u.p.a przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.
Wyeksponować należy, że kod CN 3814 obejmujący swoim zakresem organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; gotowe zmywacze farb i lakierów, nie został wymieniony w żadnej pozycji załącznika nr 1 i załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Przesądza to jednoznacznie, że opisany w zdarzeniu przyszłym rozcieńczalnik X nie stanowi wyrobu akcyzowego, a jego zużycie do produkcji innych wyrobów nie może stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą. Fakt, że do produkcji rozcieńczalnika X został zużyty wyrób akcyzowy - ksylen (CN 2707 30) - który zawiera się w jego składzie nie ma wpływu na prawidłową klasyfikację tego towaru jako „nieakcyzowego”.
2. W konsekwencji stanowiska do pytania nr 1, uznać należy, że zawartość ksylenu w składzie rozcieńczalnika Y nie powoduje konieczności ustalenia dopuszczalnych norm zużycia dla tego wyrobu.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 u.p.a właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.
Jak wskazano w stanowisku do pytania nr 1 Spółka przy produkcji rozcieńczalnika Y nie wykorzystuje wyrobu akcyzowego w postaci ksylenu. Surowcem do produkcji gotowego produktu jest rozcieńczalnik X, niebędący wyrobem akcyzowym. Zaś zawartość ksylenu w składzie gotowego rozcieńczalnika Y wynika tylko i wyłącznie z jego zawartości w składzie rozcieńczalnika X.
Mając na uwadze powyższe, w opisywanej sytuacji nie jest wymagane ustalenie dopuszczalnych norm zużycia. Normy takie dotyczą bowiem wyłącznie zużycia wyrobów akcyzowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy:
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.
W świetle art. 85 ust. 4 ustawy:
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, ustalając normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych oraz dopuszczalne normy ich zużycia, uwzględni:
1)rodzaj wyrobów akcyzowych;
2)specyfikę poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych;
3)warunki techniczne i technologiczne występujące w danym przypadku;
4)maksymalne normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 5.
Z kolei art. 85 ust. 5 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wysokość maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych powstających w czasie wykonywania niektórych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych;
2) szczegółowy zakres i sposób ustalania norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych lub dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych;
3) sposób rozliczania ubytków wyrobów akcyzowych, w szczególności w przypadkach rozpoczęcia czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych, lub zmiany warunków technicznych i technologicznych przy dokonywaniu tych czynności, do czasu ustalenia w tych przypadkach przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.
Na wstępie wskazać należy, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, Organ jest związany z przedstawionym we wniosku opisem sprawy oraz treścią sformułowanych pytań.
W dalszej kolejności Organ zaznacza, że podatek akcyzowy jest podatkiem selektywnym, obciążającym określone przez ustawodawcę wyroby akcyzowe i samochodu osobowe.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo produkować poza składem podatkowym rozcieńczalnik Y o kodzie CN 3814 00 10, który nie będzie wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Produkcja tego rozcieńczalnika będzie polegała na zmieszaniu toluenu o kodzie CN 2707 20 z rozcieńczalnikiem X o kodzie CN 3814, który również nie będzie wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Państwa wątpliwości w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 dotyczą opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia rozcieńczalnika X klasyfikowanego do kodu 3814 do produkcji rozcieńczalnika Y klasyfikowanego do kodu CN 3814 00 10 oraz obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużycia rozcieńczalnika Y.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz okoliczności sprawy, wskazać należy, że w Państwa sytuacji zużycie rozcieńczalnika X do produkcji rozcieńczalnika Y nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym. W Państwa przypadku bowiem - mając na uwadze przedstawione przez Państwa jednoznacznie we wniosku informacje - w istocie nastąpi zużycie wyrobu nieakcyzowego do wytworzenia innego wyrobu nieakcyzowego, które to zużycie co do zasady nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym.
W konsekwencji nie będą Państwo zobowiązani do ustalenia dopuszczalnych norm zużycia rozcieńczalnika Y (wyrobu nieakcyzowego).
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych przez Wnioskodawcę we wniosku pytań nr 1 i nr 2, w odniesieniu do opisanych produktów: rozcieńczalnika X oraz rozcieńczalnika Y, które nie są wyrobami akcyzowymi. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że rozcieńczalnik X oraz rozcieńczalnik Y nie są wyrobami akcyzowymi) stanowiła element opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę - i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.
Informujemy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.