Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.146.2024.2.AM
Temat interpretacji
Obowiązek oznaczania znakami akcyzy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 15 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku nakładania banderol legalizacyjnych, wpłynął 15 lipca 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 sierpnia 2024 r. (wpływ 26 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Są Państwo dystrybutorem i importerem wina włoskiego w beczkach, dokładnie w nowoczesnych beczkach PollyKeg.
Beczki z winem są oklejone banderolą podatkową zgodnie ze wskazaniem sposobu nanoszenia znaków akcyzowych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, inny niż określony w załączniku numer 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 7 czerwca 2019 roku w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Importowane wino sprzedają Państwo zarówno do restauracji jak i do detalu.
Wino lane luzem tak zwane z nalewaka lub z kija, do detalu można u Państwa nabyć do własnych pojemników (butelek lub gąsiorów), które mają klienci w domu, a jeśli nie to można nabyć je u Państwa.
Przykładowo przychodzi do Państwa klient ze swoim pojemnikiem, a Państwo go napełniają przy kliencie wybranym przez niego winem, klient płaci za samo wino wychodzi i spożywa poza miejscem zakupu (w domu z przyjaciółmi) lub przychodzi do Państwa klient kupuje u Państwa pustą butelkę lub gąsiora, którego wypełniają Państwo przy kliencie wybranym przez niego winem, klient płaci za pojemnik i wino i następnym razem może przyjść z tym samym umytym pojemnikiem, którego wypełniają Państwo winem i skasują tylko za wino. Butelki kapslują Państwo lub korkują, gąsiory mają swoje oryginalne zamknięcia.
Na pojemniki, z którymi wychodzą klienci naklejają Państwo tylko naklejkę informacyjną jakie wino znajduje się w środku w danym pojemniku, nie naklejają Państwo etykiet asygnowanych Państwa marką. Dzięki temu systemowi zmniejszają Państwo ilość odpadów opakowaniowych i dbają Państwo o środowisko nie korzystając z pojemników plastikowych, a klienci zawsze mają świeże wino, ponieważ wino w rozpoczętym kegu jest świeże przez pół roku, natomiast w zamkniętym utrzymuje swoją świeżość przez ponad rok czasu.
Taki system jest praktykowany w większości krajów europejskich gdzie można przyjść ze swoim pojemnikiem lub zakupić na miejscu i wypełnić go świeżym winem.
W Hiszpanii w marketach spożywczych można kupić wino lane bezpośrednio z beczki i jest to bardzo popularny sposób na zakup tego trunku.
Wina lane luzem nalewane są bezpośrednio przy kliencie.
Na swoich półkach mają Państwo również butelki wypełnione winem lecz są to oryginalnie napełniane butelki przez producentów. Na butelkach tych są oczywiście naklejone banderole podatkowe zgodnie z rozporządzeniem oraz etykiety producenta.
W piśmie będącym uzupełnieniem wniosku wskazali Państwo, że nabywają i sprzedają Państwo wino o kodach CN 2204 29 80, 2204 29 79, 2204 29 83, 2204 29 84, 2204 10 15, 2204 21 84, 2204 21 80.
Pytanie
Z uwagi na fakt, że beczki PollyKeg są oklejane banderolą podatkową czy klient, który przychodzi do Państwa ze swoim pojemnikiem lub kupuje u Państwa pusty pojemnik na wino, który później Państwo napełniają, powinni Państwo naklejać na te pojemniki dodatkową banderolą legalizacyjną?
Zadali Państwo pytanie kilku potencjalnym klientom którzy mają swoje customowe gąsiory na wino czy mają coś przeciwko aby Państwo naklejali na ich pojemniki banderole legalizacyjne, po krótkim namyśle klienci nie bardzo się zgadzają z tym faktem iż będą naklejane banderole które to szpecą wygląd ich pojemników.
Państwa stanowisko w sprawie
Uważają Państwo, iż nie ma potrzeby aby naklejać dodatkowe banderole legalizacyjne ponieważ nie stanowi ona żadnego zabezpieczenie podatkowego lub handlowego. Z uwagi na swoją cenę wręcz szkodzi podnosząc cenę jednostkową produktu, którą będą musieli Państwo obciążyć klienta finalnego.
Stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
W tym przypadku żaden z powyższych wariantów nie występuje.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem zadanego pytania jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W pozycji 14 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.
Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, w pozycji 2 pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak wynika z art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy:
Winem w rozumieniu ustawy jest:
1) wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:
a) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
b) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
2) wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 06, 2204 21 07, 2204 21 08, 2204 21 09, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:
a) znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,
b) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,
c) cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.
Stosownie do art. 95 ust. 2 ustawy:
Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew.
Jak stanowi art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
W świetle art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2) importerem;
3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4) przedstawicielem podatkowym;
5) podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Jak stanowi art. 116 ust. 4 ustawy:
W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół.
Stosownie do art. 116 ust. 5 ustawy:
Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
W myśl art. 116 ust. 6 ustawy:
Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej.
Jak wynika z art. 117 ustawy:
1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
1) importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
2) przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
3) przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
W świetle art. 120 ust. 1-3 ustawy:
1. Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
2. Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
3. Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nabywają Państwo wino włoskie o kodach CN 2204 29 80, 2204 29 79, 2204 29 83, 2204 29 84, 2204 10 15, 2204 21 84, 2204 21 80. Wino to nabywają Państwo w beczkach PollyKeg, które są oklejone banderolą podatkową zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wino to sprzedają Państwo zarówno w restauracji jak i w detalu.
W ramach prowadzonej działalności można u Państwa nabyć wino lane luzem do własnych pojemników, lub do pojemników zakupionych u Państwa. Wino jest nalewane bezpośrednio przy kliencie. Zakupione u Państwa butelki są przez Państwa korkowane lub zakręcane, natomiast gąsiory mają swoje oryginalne zamknięcia. Na pojemniki, z którymi wychodzą klienci naklejają Państwo tylko naklejkę informacyjną jakie wino znajduje się w danym pojemniku, nie naklejają Państwo etykiet asygnowanych Państwa marką.
Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku oznaczania banderolami legalizacyjnymi napełnianych przez Państwa opakowań należących do klientów lub opakowań kupowanych u Państwa.
Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do Państwa wątpliwości przedstawionych w zadanym pytaniu należy na wstępie wskazać, że w przypadku wyrobów akcyzowych w postaci wina, ustawodawca przewidział szeroki katalog czynności uznanych za produkcję wina, których zaistnienie powoduje, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego oraz oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed dopuszczenie do obrotu.
Niemniej od tej zasady przewidziano również kilka odstępstw.
I tak, zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą, wyrażoną w art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Oznacza to, że co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.
Tym samym ponowny rozlew wina od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym produkcji wina. W konsekwencji ponowny rozlew wina, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych, w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.
Ponieważ ponowny rozlew wina do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej nie jest produkcją i nie został wymieniona w art. 8 ustawy, w związku z tym ponowny rozlew nie podlega opodatkowaniu akcyzą i w stosunku do win, od których już raz został uiszczony podatek akcyzowy w należytej wysokości, nie powstanie obowiązek podatkowy.
Niemniej podkreślić należy, że wyroby akcyzowe w postaci wina, ponownie rozlane w miejscu ich sprzedaży detalicznej podlegają obowiązkowemu oznaczeniu legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży. Legalizacyjne znaki akcyzy są bowiem potwierdzeniem prawa podmiotu zobowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do dalszej sprzedaży. Poświadczają one zatem prawo odpowiedniego podmiotu do przeznaczenia do sprzedaży wyrobów akcyzowych oznaczonych banderolami legalizacyjnymi w określonych okolicznościach. Jednocześnie obowiązek naniesienia banderol legalizacyjnych przez podmiot do tego zobowiązany nie jest zależny od woli i chęci nabywcy, w tym przy uwzględnieniu walorów wizualnych opakowań do których będzie rozlewane wino.
Wskazać zatem należy, że wbrew Państwa twierdzeniu, art. 116 ust. 3 ustawy ma zastosowanie w Państwa sytuacji. Z opisu sprawy wynika bowiem jednoznacznie, że nabywane przez Państwa w beczkach wino będzie rozlewane do opakowań klientów lub opakowań kupowanych w Państwa lokalu (miejscu dalszej sprzedaży nabytego przez Państwa wina). Zatem w Państwa przypadku wystąpi obowiązek naniesienia znaków legalizacyjnych ze względu na przeznaczenie nabywanego przez Państwa wina do dalszej sprzedaży. To, że na beczce, z której wino jest nalewane, będzie banderola podatkowa, nie świadczy o tym, że sprzedawane w Państwa lokalu wino, które będzie nalewane do będących własnością klientów lub nabywanych u Państwa opakowań, będzie prawidłowo oznaczone.
Z tego też względu, mając na uwadze Państwa wątpliwości, wskazać należy, że w sytuacji, w której klient przychodzi do Państwa z własnym pojemnikiem lub kupuje u Państwa pojemnik na wino, który Państwo później napełniają winem, powinni Państwo naklejać na te pojemniki banderolę legalizacyjną.
Tym samym Państwa stanowisko w odniesieniu do zadanego we wniosku pytania należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią zadanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, którego elementem była m.in. klasyfikacja nabywanego wina.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.